Stamceldonor

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Stal_Fiore

Stamceldonor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-15 19:52

Ik vroeg me af of hier meer mensen zijn die stamceldonor zijn. En hun ervaringen hier mee.

Volgende week dinsdag vindt de donatie van mijn gezonde stamcellen plaats voor een patiënt met leukemie.

Vorig jaar dec heb ok mij aangemeld als donor.
In juli dit jaar kreeg ik bericht dat er een patiënt is met dezelfde weefseltypering als ik.
Ik werd gevraagd om bloed af te geven zodat ze een kruisproef konden doen met het bloed van de patiënt.
Begin september kreeg ik bericht dat de kruisproef erg goed was gegaan en werd ik gevraagd of ik nog steeds donor zou willen zijn.
Uiteraard was ik hier positief over.
Vervolgens moest ik diverse lichamelijke keuring door en kreeg ik gesprekken met artsen.
Toen ik goedgekeurd werd, zijn meteen de afspraken gemaakt voor de donatie.
Het gaat bij mij om een donatie van stamcellen via het bloed.
Dat betekent dat ik 4 dagen voor de donatie zelf injecties met een groeihormoon aan mezelf moet geven. Dit hormoon zorgt er voor dat de stamcellen, die normaal alleen in je bot zitten, aan je bloed wordt afgegeven.
Volgende week dinsdag lig ik dan waarschijnlijk de hele dag in het ziekenhuis voor de donatie.
Via een infuus in mijn ene arm centrifugeren ze de stamcellen uit mijn bloed en gaat via een naald aan m'n andere arm mijn bloed weer terug.
Best spannend, maar wat zou het mooi zijn als ik hiermee het leven van een ander red.

Rocamor

Re: Stamceldonor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 19:57

Ik ben het niet. Maar wil je wel laten weten dat ik respect voor je heb en je sterke wensen voor volgende week

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 19:59

Ik ben geen donor, van welk type dan ook.

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 20:00

Ik wil mij ook erg graag opgeven, zit alleen in Frankrijk.. weet niet of je je ook op kan geven via nederland als je in het buitenland zit..

Succes volgende week!

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-15 20:02

Dank je Rocamor.

Oef dat weet ik niet JenW.
Stamceldonor zijn is wereldwijd, dus in dat opzicht denk ik wel. Maar hoe dat in zijn werk gaat?

__laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 20:03

Ik wil me ook graag opgeven als donor! Ik volg dus. Ben nu alleen bloeddonor. Hop dat het allemaal goed gaat! Erg spannend!

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 20:05

Stamceldonor ben ik niet, wel orgaandonor voor als ik kom te overlijden.
Ik heb ontzettend veel respect voor wat je doet. Ik hoop dat het voor de ontvanger aan gaat slaan en wil je alvast ontzettend veel succes wensen voor volgende week :)

OliLau

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 20:05

Stal_Fiore schreef:
Ik vroeg me af of hier meer mensen zijn die stamceldonor zijn. En hun ervaringen hier mee.

Volgende week dinsdag vindt de donatie van mijn gezonde stamcellen plaats voor een patiënt met leukemie.

Vorig jaar dec heb ok mij aangemeld als donor.
In juli dit jaar kreeg ik bericht dat er een patiënt is met dezelfde weefseltypering als ik.
Ik werd gevraagd om bloed af te geven zodat ze een kruisproef konden doen met het bloed van de patiënt.
Begin september kreeg ik bericht dat de kruisproef erg goed was gegaan en werd ik gevraagd of ik nog steeds donor zou willen zijn.
Uiteraard was ik hier positief over.
Vervolgens moest ik diverse lichamelijke keuring door en kreeg ik gesprekken met artsen.
Toen ik goedgekeurd werd, zijn meteen de afspraken gemaakt voor de donatie.
Het gaat bij mij om een donatie van stamcellen via het bloed.
Dat betekent dat ik 4 dagen voor de donatie zelf injecties met een groeihormoon aan mezelf moet geven. Dit hormoon zorgt er voor dat de stamcellen, die normaal alleen in je bot zitten, aan je bloed wordt afgegeven.
Volgende week dinsdag lig ik dan waarschijnlijk de hele dag in het ziekenhuis voor de donatie.
Via een infuus in mijn ene arm centrifugeren ze de stamcellen uit mijn bloed en gaat via een naald aan m'n andere arm mijn bloed weer terug.
Best spannend, maar wat zou het mooi zijn als ik hiermee het leven van een ander red.

Dat klinkt goed, zou je me wat meer kunnen vertellen over waar ik me kan aanmelden? Zou dit ook graag willen doen!

Veseosunce

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 20:06

KimD schreef:

:')

Thanks for sharing. :Y)

Ik ben geen stamceldonor, maar wil dit wel heel graag worden. Helaas zijn er wat dingen waardoor ik dit momenteel niet kan.

Ben benieuwd hoe je het gaat ervaren.

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 20:08

Ik ben ook stamceldonor, maar ben nog niet opgeroepen. Hadden er overlaatst nog een conversatie over met mijn tante. Die wou haar graag inschrijven, maar wist niet wat ze zou doen als er dan een matchende persoon was. Heb haar toen ook aangeraden om het dan maar zo te laten en geen donor te worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 20:09

Ik vind je een heel goed persoon TS! Ontzettend goed van je dit. Zelf ben ik bloeddonor en wil(de) erg graag stamceldonor worden. Ik heb nu pas 1x bloedgegeven en dit ging echt heel slecht (pb voor meer informatie) dit heeft mij zo erg afgeschrikt dat ik plots helema niet meer tegen bloed/naalden etc kan. (Voorheen vond ik het zo onwijs interessant allemaal haha). Ik lees hier dus even mee naar evaringen van andere wat betreft stamceldonor.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 20:10

Ben ook stamcel donor, gewoon omdat het iets is waar je iemand heel blij mee kan maken wat dan voor jezelf wel veel intensiever is dan bloed donor zijn, maar wat nog wel te overzien is.

Ken iemand die bij leven nier heeft afgestaan aan onbekende, weet niet of ik dat zou doen. (voor bekende allicht wel).

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 20:11

Ik ben ook stamceldonor, en toevallig ook sinds december vorig jaar. Er liep toen ook een topic van iemand over, misschien zijn we daardoor allebei geinspireerd om ons aan te melden?
Ik ben nog niet opgeroepen overigens.

Op mijn werk doe ik onderzoek naar immuundeficiënties waarbij stamceltransplantatie soms noodzakelijk is voor het overleven van de patiënten (vaak baby's/jonge kindjes), waardoor ik me regelmatig besef hoe belangrijk het is dat deze donoren er zijn.

Veel succes volgende week, spannend maar gaat goed komen :-)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 20:11

Wat super van je ts! Mooi dat je op deze manier iemand kan helpen :)

Ik zou het graag willen doen, maar ben slecht te prikken helaas.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 20:15

Wat super van je Ts!

Mag ik vragen waar je je kunt inschrijven. Ik wil er wel graag naar gaan kijken of ik het eventueeel ook wil doen.

Ik heb me net proberen in te schrijven als orgaandonor, maar het is nog niet gelukt. (Internet deed heel raar/langzaam)

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 20:17

Ik zit er ook serieus aan te denken om dit te gaan doen. Het lijkt me mooi om zo een steentje bij te kunnen dragen. Eerlijk is eerlijk, durf ik het niet een niet of iets af te staan aan iemand. En dan lijkt me zoiets toch nog mooi om te kunnen doen.

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 20:17

Ik was al bloeddonor via het rode kruis, heb me dan aangemeld via Internet en ben naar het vaste centrum in mijn provincie gegaan. Maar ik woon niet in Nederland. :D

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 20:18

Ja ik ben ben stamceldonor geworden na een heel mooi topic van een bokker enkele maanden terug :D

Ik verwacht niet ooit opgeroepen te worden aangezien de kans vrij klein is dacht ik.. maar zou het fijn vinden om iets voor een ander te kunnen betekenen. Hopen dat de behandeling goed gaat bij degene die je helpt :) Succes!

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 20:24

Ik vind het heel mooi dat jullie dit doen!
TS ik neem aan dat er gedegen onderzoek is gedaan naar dat gebruik van groeihormoon en het effect op bv je hypofyse en je hart?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 20:51

Veseosunce schreef:
KimD schreef:

:')

Thanks for sharing. :Y)

Ik ben geen stamceldonor, maar wil dit wel heel graag worden. Helaas zijn er wat dingen waardoor ik dit momenteel niet kan.

Ben benieuwd hoe je het gaat ervaren.

Lees eens haar eerste zin in de OP. :roll:

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 20:53

Ik ben sinds een aantal weken stamceldonor. Ik heb mij aangemeld nadat ik een oproep op FB voorbij had zien komen van een patiënt. Als ik iemand kan redden met 'mijn' cellen doe ik dat graag :)
Verder ben ik ook bloed en orgaandonor.

Tova

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 20:54

Ik ben sinds een maand ook stamceldonor, nog niet opgeroepen.
Ik ben erg benieuwd naar je ervaringen!

Melisjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 20:55

Wat word ik er blij van om dit te lezen TS! Mensen zoals jij redden echt levens, heb het hier thuis meegemaakt! Zo mooi om te zien dat men elkaar op die manier kan en wil helpen, echt super! <3

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 20:58

Wat ontzettend goed van je!
Ik hoop dat alles je mee gaat vallen.

Ik zou het ook graag willen, evenals bloeddonor.
Helaas ben ik niet helemaal gezond dus denk niet dat ze mij willen hebben.
Ben dan wel orgaandonor na overlijden.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 21:02

Ik ben geen donor. Iemand in mijn nabije omgeving heeft acute leukemie en nu dus donorstamcellen nodig.
Nu ik het van zo dichtbij zie besef ik pas hoe belangrijk het is.

Dus goed werk!