Malaria

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dorientjuh

Malaria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-15 15:43

Let op: laaaaang verhaal! :Y)

Mijn vriend en ik besloten dit jaar eens naar een ander land te gaan dan het afgezaagde Italië, Spanje of Griekenland. Mijn vriend wilde graag eens wat verder weg. Na wat gezoek kwam ik een leuke aanbieding tegen voor een vakantie naar de Dominicaanse Republiek, in een leuk resort. Was nog steeds duur, maar het leek ons wel wat. Ter compensatie zouden we wat korter gaan dan normaal; 9 dagen.

Wij zijn, op Amerika na, beiden nog nooit buiten Europa op vakantie geweest. Dus: inentingen, is dat nodig? We wisten het niet zeker, dus we hebben een maand voor de vakantie een afspraak gemaakt bij de GGD.

Bij de GGD was een aardige mevrouw die vroeg waar we heen zouden gaan en wat we zouden gaan doen. We zijn beiden geen avonturiers dus we gingen dan wel naar de Dominicaanse Republiek maar we zouden voornamelijk op het resort blijven en waarschijnlijk wel een excursie, maar niet de jungle in of zo. Nou, beiden een inenting tegen hepatitis A en het DTP vaccin gekregen. Toen hebben we het nog even over Malaria gehad. Ik had zelf al wat opgezocht op internet en begrepen dat insmeren met DEET wel een goed plan was. Daar was ze het mee eens; insmeren met DEET moest zowel overdag als 's avonds en dat was dan voldoende.

Dus wij DEET gekocht en lekker op vakantie, van 10 t/m 18 juli. We hebben een leuke vakantie gehad, maar het was niet zo bijzonder als we hadden gedacht. Nou goed, weten we dat ook weer. :) De hele vakantie trouw DEET gesmeerd en geen enkele mug gehoord of gezien en beiden geen muggenbulten gehad. 's Nachts op de kamer voor de zekerheid wel de ventilator aan tegen eventuele muggen.

Na een fijne vakantie weer thuis gekomen en nog even wat nagenieten. Ik was ontslagen op mijn werk net voor mijn vakantie (niet onverwacht i.v.m. reorganisatie) en mijn vriend zou 24 september beginnen met zijn nieuwe baan dus we hadden samen nog lekker vakantie.

Op donderdag 30 juli merkte ik dat ik me niet normaal voelde en ik bleek koorts te hebben. Nou ja, de griep heerste dus dat zal het dan wel zijn. Wel balen want op 1 augustus zou ik mijn paard gaan verhuizen naar een nieuwe stal. 30 juli had ik ongeveer 38,5 graden koorts en de dag erna 38,2 met de hele dag aardig wat hoofdpijn. Voelde me wel wat gammel, maar in deze staat kon ik mijn paard morgen wel verhuizen. Slapen ging slecht door de hoofd- en nekpijn, maar goed, oliebol happens.

1 augustus ging het helaas helemaal niet goed; ik voelde me ongelooflijk beroerd en slap en had 40,2 graden koorts. Paard verhuizen ging hem niet worden, ik kon niet eens staan. Dus vriendlief heeft heel lief mijn paard verhuisd (vervoer was al geregeld). Ik natuurlijk huilen omdat ik er niet bij kon zijn en omdat ik me zo beroerd voelde (overigens huil ik nooit), maar mijn paard werd gelukkig verhuisd. Ik kon niet meer stil liggen van de beroerdheid en de hoofd- en nekpijn, maar ja, griep is nooit leuk. En dan had ik het nog niet over de bekende warmte- en koudewisselingen (2 uur lang met een pyjama, een badjas en sokken aan in bed met 5 dekens over elkaar en het dan nog liggen te klappertanden).

Die nacht alles eruit gezweet (gadverdamme) en de volgende ochtend was mijn temperatuur 37 graden. Mooi, ik was weer bijna beter! Nog steeds hoofd- en nekpijn en slap, maar hup weer een paar paracetamolletjes / ibuprofen erin en klaar (niet dat de pijn daarvan weg ging, maar iets anders had ik ook niet). Helaas liep mijn temperatuur die dag weer op naar 38 graden.

De dag erna, het was inmiddels maandag. Wat voelde ik me hondsberoerd! Ik kon niet staan of lopen van de slapheid, ik kon niet liggen vanwege de hoofd- en nekpijn. Alleen als ik héel stil lag en bijna niet ademde was de pijn iets minder. Maar eigenlijk niet te harden en bovendien kon stil liggen niet omdat ik me zo beroerd voelde. Meteen die ochtend mijn koorts opgemeten: 40,6. Ik kreeg qua voedsel en water nauwelijks iets naar binnen, de voorgaande dagen ook al niet. Ik voelde me steeds half misselijk. Mijn vriend had wat gegoogled en vond dat we de huisarts moesten bellen. Omdat ik het ook niet meer echt trok, leek me dat een goed plan. Ik was zelf te zwak om te bellen. De assistente vond dat we langs moesten komen, om 14:30 uur die dag. Ik wist niet of ik het wel zou trekken om naar de auto te lopen, maar we zouden het gaan proberen.

Ondertussen begon ik me steeds beroerder te voelen, en de hoofd- en nekpijn werd ook steeds erger. Ik probeerde steeds de pijn weg te blazen, net zoals zwangere vrouwen met weeën. :') Om elf uur belde mijn vriend daarom naar de huisarts om te zeggen dat we niet tot half drie konden wachten. ‘Goed, kom dan nu maar meteen’ zei de assistente. Het duurde even voordat we daar waren want ik kon mezelf niet aankleden en ik kon nauwelijks lopen. Ik weet het aan de koorts.

Bij de huisartspost mocht ik meteen doorlopen en gaan liggen. De dokter kwam en onderzocht me 5 minuten. De koorts was gezakt naar 38,8. Ik voelde me heel beroerd en probeerde niet te gaan huilen. Ze zag hoe beroerd ik was en ik had een erge hoge hartslag. Ook hadden we verteld van de vakantie.

Toen zei ze: ‘ik weet niet wat je hebt, maar ik ga nu de ambulance bellen en je laten opnemen in het ziekenhuis.’ Daar schrok ik toch behoorlijk van, het enige doel wat ik eigenlijk had bij de huisarts was medicijnen krijgen die zouden helpen tegen de pijn. Natuurlijk weer een huilbui, nu ook van de schrik.
De huisarts wilde ondertussen een infuus aanleggen maar de ambulance was er al. Dus hup, naar het ziekenhuis.

Daar aangekomen kreeg ik meteen twee infusen in mijn armen gepropt. Ze zeiden dat ik al zo was uitgedroogd dat ik niet meer kon zweten. Gut ja, dat is waar. En ik ben nog wel EHBO’er. De temperatuur werd opgenomen. 40.8 graden. Er werd gesproken over een septische shock. Toen schrok ik toch wel flink. Als EHBO’er wist ik niet precies wat een septische shock is, maar ik weet wel dat een shock een levensbedreigende situatie is. Ondertussen kreeg ik antibiotica en werden er bloed- en urinetesten gedaan. Ook moest ik longfoto’s maken en werd er een hartfilmpje gemaakt.

Na drie uur op de spoedeisende hulp waren ze er nog niet achter wat ik had, en ik had verdorie nog steeds niks gehad tegen de pijn! Ja, paracetamol, maar ik had al aangegeven dat dat eerder ook niet hielp. Ik was nog wel aanspreekbaar, maar dat was het dan ook wel. De arts gaf aan dat ik wel eerder had mogen komen, aangezien ik zo ziek was. Hij gaf al aan dat ik de komende dagen in het ziekenhuis moest blijven.

Toen ik op de zaal lag, kreeg ik de uitslag: je hebt Malaria. Oh, lekker dan. Ik voelde me nog steeds hondsberoerd en ik kreeg toen pas pijnstilling; morfine. Ik mocht maximaal 6 tabletjes per dag hebben, als ik dat nodig had. He he, eindelijk geen pijn meer! Ik was doodmoe, maar mijn kamergenoten waren tot 22:00 uur geen seconde stil en ’s nachts was het ook alles behalve rustig. Dus slapen zat er niet echt in. Bovendien werd er om 05:00 uur ’s nachts begonnen met het malariamedicijn via het infuus. Dit moest heel langzaam worden ingespoten.

De volgende dag voelde ik me helaas nog precies als de dag daarvoor. Ik had toch op zijn minst iets van verbetering verwacht. Ik zat nog steeds aan het infuus en was te zwak om alleen naar de wc te mogen. Ook rechtop zitten was te vermoeiend; hooguit een minuut of twee. Eten stond me totaal niet aan. Gelukkig had mijn vriend oordopjes meegenomen, eindelijk kon ik weer slapen!

Het fijne was dus ook dat de artsen en verpleegkundigen mij vertelden dat de GGD een fout had gemaakt en mij malariapillen had moeten adviseren. Fijn!

Uiteindelijk heb ik van maandag t/m donderdag 6 augustus in het ziekenhuis gelegen. Daarna moest ik zelf nog speciale anti Malaria antibiotica slikken. Er werd me gezegd dat het nog weken kon gaan duren voordat ik weer normaal kon functioneren. Ze hadden het niet zo stellig tegen mij gezegd, maar ik bleek de variant ‘Plasmodium Falciparum’ te hebben, dit is de meest dodelijke variant. Dus ik heb nog geluk gehad!

Iedere dag in het ziekenhuis werd er bloed geprikt. Na mijn ontslag moest ik nog twee weken iedere dag naar het ziekenhuis komen om bloed te prikken. Ik was nog zo slap dat ik niet kon lopen. Gelukkig heeft mijn vriend me super geholpen!

De malaria is inmiddels uit mijn bloed, maar een leverwaarde is nog niet helemaal goed, waarvoor ik weer extra moet bloedprikken. Ondertussen is mijn vriend begonnen aan zijn nieuwe baan. Ik kan nu wel lopen en staan, maar niet zo lang en inspanning gaat helemaal niet. Naar de supermarkt gaan is eigenlijk al teveel en zelf autorijden durf ik ook nog niet.

Ik baal hiervan omdat ik a) omdat de GGD mij verkeerd heeft voorgelicht, b) ik daardoor bijna dood was en c) mijn eigen risico van €875 ook nog eens op is nu. En ik kan er niks tegen doen. En ondertussen verveel ik me dood. :P

Meer bokkers hier met een Malaria-verleden?
Laatst bijgewerkt door dorientjuh op 28-08-15 16:13, in het totaal 2 keer bewerkt

elenaMM77

Re: Malaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 15:53

Vind dat echt heel raar van de ggd.

want deet biedt geen enkele bescherming tegen malaria, geeft grote bescherming tegen muggen..

voor het zingen de kerk uit, verkleind de kans op zwangerschap, maar zeker geen garantie principe.

vind het eigenlijk behoorlijk nalatig als zij nagelaten hebben om je antimalaria medicatie mee te geven preventief naar een gebied waar malaria actief is.

Deet adviseren als afdoende bescherming voor malaria, ze zijn echt niet lekker, en ik zou er echt een brief aan wijten richting GGD.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-15 15:57

Ja ik vind het inderdaad ook heel slecht. Ik heb het erover gehad met de broer van mijn vriend (hij is arts) en ik heb hem gevraagd of hij denkt dat ik kans maak op een schadevergoeding. Hij denkt van niet, want op mijn factuur van de GGD staat o.a. 'malaria consult'. Dus ik kan niet bewijzen dat zij niks heeft gezegd over de malariapillen. Dus het enige wat ik kan doen is een klacht indienen.

sjaslique

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 15:57

Zo heftig verhaal zeg. Dan denk je goed te doen door navraag te doen welke entingen je moet hebben. Hebben jullie dit ook terug gekoppeld aan de GGD?

Ervaring heb ik niet, kom niet verder dan Spanje, maar wil je wel sterkte wensen met je herstel.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 15:59

Hier geen malaria verleden gelukkig.

Maar wat heftig, ik hoop echt dat je helemaal weer opknapt. Super dat je huisarts direct aan de bel heeft getrokken en dat je vriend zo doortastend is geweest om met je überhaupt naar de HA te gaan.

Voor de kosten en alles zou je eens kunnen vragen of er een claim naar de GGD kan wegens verkeerde voorlichting. Weet niet of je dat wilt maar als je rechtsbijstand hebt kan je dat altijd nog proberen.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-15 16:09

Precies, ik dacht goed voorbereid op reis te gaan door naar de GGD te gaan. Er zijn namelijk niet eens inentingen verplicht voor de Dominicaanse Republiek.

Ik weet dat mijn arts al contact heeft gehad met de GGD toen ik nog in het ziekenhuis lag. (De arts van het ziekenhuis, niet mijn huisarts.)

Ik ben inderdaad ook heel blij dat de assistente en de huisarts zelf de ernst ervan in hebben gezien, want ik weet al niet wat er was gebeurd als ik een paar uur later was geweest, laat staan een dag later.

Ik wil het misschien nog wel proberen via de rechtsbijstand, eerst maar eens even kijken hoeveel ik daar zelf aan mee zou moeten betalen, want ik heb er nog nooit gebruik van gemaakt. 8-)

Ik hoop inderdaad ook dat ik weer helemaal op knap. Het duurt me nu al veel te lang, maar er is me op het hart gedrukt goed naar mijn hart te luisteren (letterlijk) qua dingen weer oppakken. Dus dat doe ik dan ook maar braaf.

ItsMeGaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 16:16

Jeetje wat een heftig verhaal! Gelukkig knap je weer een beetje op :)

Ik vind het ook een grove fout van het GGD. Zal hier zeker werk van maken!

Veel sterkte nog de komende tijd

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 16:26

Oef, daar ben je klaar mee.
Ik ben regelmatig naar Afrika geweest en heb er als kind ook tijdje gewoond (heb je met reislustige ouders) en ik weet niet beter dan dat je malaria pillen moet nemen als je naar 'de tropen' gaat.

Ik heb 1 keer malaria gehad, herinner het me nog vaag omdat ik nog jong was. Weet nog dat ik dusdanig hoge koorts had dat ik de muren zag dansen en dat ik naar het ziekenhuis moest voor testen. En dat moeder boos is geworden op de artsen omdat ze onnodige testen hadden gedaan terwijl zij al met zekerheid wist dat ik malaria had.
Weet niet meer welke behandeling ik gekregen heb maar was vrij snel genezen daarna.

Enige 'gevolg' was dat jaren later mijn bloed geweigerd werd toen ik eens bloed wilde geven. Sta je dan met je goede gedrag.

Veel sterkte en ik zou idd eens stampij maken bij het ggd.

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 16:29

Ik vind je een beetje kort door de bocht, als je duidelijk aangeeft dat je in een resort blijft en weinig avontuurlijks van plan bent, krijg je vaak genoeg (ook in malarialanden te horen) dat pillen slikken niet perse nodig is, maar wel dat dit een eigen keuze is natuurlijk. Ik kom zo vaak in landen waar malaria heerst en waar ze pillen aanbevelen, tenzij je in de hoofdstad bent, op hoogte zit, aan de zee zit, etc.
Ik zie dat malaria niet door het hele land wordt aanbevolen (http://www.vaccinatiesopreis.nl/inentin ... republiek/) en volgens mij is het dan ook gewoon dikke pech dat je het hebt gekregen, Om het dan meteen over schadevergoeding te hebben... als de GGD mevrouw je had verteld in een put te springen had je dat dan ook gedaan en achteraf geklaagd over letsel? Je hebt die afweging/dat risico nemen toch zelf gemaakt en had ook om pillen kunnen vragen. Ik lees op de website dat er daar malaria voorkomt; misschien ben je vergeten je linkerarm in te smeren op de derde dag. En ook ondanks het slikken van pillen kunnen mensen malaria krijgen. Het is een heel vervelende en veelvoorkomende ziekte.

Ik ken verschillende mensen die malaria hebben gehad, en het verhaal wat ze me vertelden was niet heel fijn. Ik hoop echt dat je je snel weer beter voelt. Weet je welke variant dat je hebt gekregen? Dat maakt zo veel uit met de tijd die je nodig hebt om te herstellen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 16:34

Geen malaria gehad gelukkig. Ben een paar keer in Mozambique geweest en daar adviseerden ze wel pillen voor. Die heb ik echter niet genomen. Heb wel een paar muggenbulten opgelopen, maar nergens last van gehad. Mijn zusje heeft er 6 jaar gewoond en nooit pillen geslikt tegen malaria.
Als je ook maar iets koorts krijgt is het daar gebruikelijk dat je meteen een test laat doen en dan ben je er vroeg bij.

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 16:51

Jee wat een pech! Allereerst heel veel beterschap! Hopen dat je snel weer opknapt!

Maar heel eerlijk, wij zijn ook verschillende keren naar malaria gebied geweest (o.a. jungle) en kregen altijd Malarone mee. Echter is dat ook niet echt fijn spul en had ik (in combinatie met de hitte) wel last van bijwerkingen. Ik heb dus ook niet altijd braaf de Malarone ingenomen en ik vind het ook goed dat het niet "zomaar" wordt voorgeschreven. Ik ben ondanks mijn honderden muggenbeten en zonder Malarone niet ziek geworden maar als ik dit lees dan moet ik daar de volgende keer misschien toch beter over nadenken.

Het blijft gewoon een lastige afweging, ik kan me voorstellen dat dat ook voor de GGD zo is. Stel dat er in een gebied slechts 5 mensen per jaar ziek worden, is dat een reden om jaarlijks duizenden toeristen aan de anti-malaria middelen te zetten? Ik heb geen idee hoe het advies wordt bepaald maar wellicht heb jij gewoon heel erg pech gehad? Overigens snap ik dat het voor jou wel super rot is!

Het is uiteraard wel belangrijk dat de GGD de juiste informatie verstrekt en een goed beeld geeft van de risico's.

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 16:59

Supervixen schreef:
Als je ook maar iets koorts krijgt is het daar gebruikelijk dat je meteen een test laat doen en dan ben je er vroeg bij.

Er kan wel een heel groot verschil zitten tussen wat een autochtoon er aan over houdt en waar een toerist mee terug komt. Knokkelkoorts kan voor ons dodelijk zijn, maar voor veel autochtonen in dat soort landen is het een "heel vervelende griep" die ze "elk jaar wel een keer krijgen". Laat je nooit leiden door 'wat de lokale bevolking doen' bij dit soort dingen.
Liever voorkomen dan genezen bij dit soort dingen, lijkt me.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-15 17:33

Zunzuncito schreef:
Ik vind je een beetje kort door de bocht, als je duidelijk aangeeft dat je in een resort blijft en weinig avontuurlijks van plan bent, krijg je vaak genoeg (ook in malarialanden te horen) dat pillen slikken niet perse nodig is, maar wel dat dit een eigen keuze is natuurlijk. Ik kom zo vaak in landen waar malaria heerst en waar ze pillen aanbevelen, tenzij je in de hoofdstad bent, op hoogte zit, aan de zee zit, etc.

Mijn punt is met name dat ik dit van de GGD dus NIET te horen heb gekregen. Als ze nou had gezegd ''er komt in dit gebied weinig Malaria voor dus we adviseren niet standaard Malariapillen, maar je kunt ze wel nemen want dan ben je beter beschermd tegen Malaria dan alleen met DEET'' en ik had er vervolgens voor gekozen om geen pillen te nemen, had ik het meer mijn eigen schuld gevonden.

Ik had dus de variant ‘Plasmodium Falciparum’ = Malaria Tropica. Ik kreeg als antibioticum Riamet.

Natuurlijk heb ik dikke pech gehad. Maar een beetje ziek worden is toch wel anders dan bijna dood zijn, en ik vind dat ze dit goed in hun oren mogen knopen.

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 17:48

Citaat:
Ik kom zo vaak in landen waar malaria heerst en waar ze pillen aanbevelen, tenzij je in de hoofdstad bent, op hoogte zit, aan de zee zit, etc.
Dom rep is een eiland en ik neem aan dat TS dus aan zee zat... Maar dat terzijde.
Ik ben 2x in het Dominicaanse rep geweest maar heb geen van beide keren malaria pillen gekregen...
Hoe is het nu TS? Voel je je weer wat beter? Hoelang houd je hier eigenlijk last van..? Sterkte!

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-15 19:20

Ik zat inderdaad direct aan zee.
Ik voel me nog steeds erg slap. Ik kan ongeveer 10 minuten lopen op bejaardentempo en max 30 minuten staan. Autorijden durf ik nog niet. Ze kunnen niet precies aangeven hoe lang dit gaan duren. In het ziekenhuis hebben gezegd dat het vanaf het ontslag nog weken kan gaan duren voordat ik weer normaal kan functioneren, maar dat is nogal een rekbaar begrip.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 21:47

Malariapillen beschermen niet tegen malaria! Het werkt niet zoals een inenting. Het zorgt ervoor dat je gedurende de reis altijd antibiotica in je lichaam hebt zodat de behandeling snel kan beginnen mocht je malaria krijgen. Je wordt dan alsnog wel ziek van malaria.
Zelf neem ik daarom nooit malariapillen, maar doe je er goed aan om in de gaten te houden of je koorts krijgt en indien je dat krijgt snel naar een arts te gaan en zeggen dat je in malariagebied bent geweest. Dan krijg je alsnog die pillen, en anders heb je continu dat spul in je lijf terwijl je het niet eens hebt.

Neemt niet weg dat malaria erg vervelend is om te krijgen. Maar het komt ook niet dusdanig veel voor dat je altijd pillen moet slikken. De GGD had dat wel van te voren moeten zeggen en je zelf de keuze laten, maar of het een grove fout is weet ik niet. Hier zijn ze er wel streng op, schrijven altijd zo'n recept, maar ik haal ze nooit.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 22:08

Klopt niet.
Malariapillen zijn geen antibiotica maar antiparasitaire middelen.
Ze doden de malariaparasiet of maken hem onschadelijk.
Als je toevallig toch besmet raakt worden de eerste parasieten al bestreden en kan dus voorkomen worden dat je ziek wordt.
Het klopt dat soms dezelfde pillen gegeven worden als behandeling maar niet bij zware malariabesmettingen.

Nadeel van de pillen is dat je er flink misselijk van kan worden, maar dat ongemak is niets vergeleken bij malaria zelf.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 22:20

Thioro schreef:
Klopt niet.
Malariapillen zijn geen antibiotica maar antiparasitaire middelen.
Ze doden de malariaparasiet of maken hem onschadelijk.
Als je toevallig toch besmet raakt worden de eerste parasieten al bestreden en kan dus voorkomen worden dat je ziek wordt.
Het klopt dat soms dezelfde pillen gegeven worden als behandeling maar niet bij zware malariabesmettingen.

Nadeel van de pillen is dat je er flink misselijk van kan worden, maar dat ongemak is niets vergeleken bij malaria zelf.

Klopt ook... Alleen is er al aardig wat resistentie op de malariaprofylaxe, dus beschermt deze niet geheel optimaal.
Ik ken mensen die met malariapillen toch malaria hebben gehad, maar nog veel meer mensen die wonen in malariagebied en nooit pillen nemen of deet smeren en ook nooit malaria hebben gehad. Het komt niet veel voor, om nu daarom je lijf vol te stoppen met rommel voor die paar weken dat je er bent...
Op de Dominicaanse republiek schrijven ze niet standaard voor geloof ik. Ik heb alleen ervaring met Afrika.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-15 10:05

Citaat:
Chemoprofylaxe van malaria is primair gericht op het voorkómen van ernstig verlopende malaria tropica veroorzaakt door P. falciparum. De arts en reiziger moeten zich ervan bewust zijn dat, mede door de in ernst toenemende en zich uitbreidende meervoudige resistente parasieten, de bescherming zelden 100% is: bij koorts in de tropen dient malaria altijd te worden uitgesloten, ook als men profylaxe toepast.

http://www.rivm.nl/Documenten_en_public ... a#Primaire

Dus de kans dat ik Malaria had gekregen als ik wel Malariapillen had gebruikt was vele malen kleiner geweest. Of in ieder geval dat het niet levensbedreigend was geweest.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 10:35

Malaria is inderdaad een parasiet die zich nesteld in je rode bloedcel. Dat verklaard ook waarom je je zo slap voelt, die rode bloedcel kan niet functioneren als normaal.
Als ik het zo lees heeft de GGD je correct ingelicht, maar wellicht de keuze om alsnog de medicijnen te nemen onvoldoende belicht?
Ik ga binnenkort naar een soortgelijk land en gezien ik uit het risicogebied blijf neem ik ook geen medicijnen prefentief mee. Wel deet en de klamboe, tegen ook andere ziektes met de mug als vector.

Neemt niet weg dat het een flink nare situatie is wat een aardige tijd nodig heeft om te herstellen.
En een herinnering direct met koorts aan de bel te trekken na een dergelijke reis.

Edit:
Zunzuncito schreef:
Supervixen schreef:

Er kan wel een heel groot verschil zitten tussen wat een autochtoon er aan over houdt en waar een toerist mee terug komt. Knokkelkoorts kan voor ons dodelijk zijn, maar voor veel autochtonen in dat soort landen is het een "heel vervelende griep" die ze "elk jaar wel een keer krijgen". Laat je nooit leiden door 'wat de lokale bevolking doen' bij dit soort dingen.
Liever voorkomen dan genezen bij dit soort dingen, lijkt me.

Bij mijn weten is dit juist andersom. Knokkelkoorts/dengue heeft verschillende types. Als je besmet raakt met één type ontstaan er griepachtige verschijnselen (afweer reactie van je lichaam) maar is niet direct levensbedreigend. Echter, als je dan besmet raakt met een ander type geeft je lichaam een extreme reactie en kan het hemorragische koorts of shock veroorzaken. Dat betekend dat jij als toerist relatief veilig bent omdat je zeer waarschijnlijk nooit eerder besmet bent geweest. Juist de autochtonen zijn als kind al eens besmet geweest en lopen een groter risico op besmetting met een ander type en als gevolg daarvan de extreme reactie.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 13:45

Rianne wat betreft dengue heb je gelijk..

een eerste besmetting is zeer vervelend, maar die overleef je over het algemeen, je immuunsysteem wordt getrickerd en door dit type dengue zul je nooit meer getroffen worden, een tweede besmetting heeft echter een hoge kans op dodelijke afloop (er zijn 4 types).. het is inderdaad zo dat men daar wonend een groter risico heeft op een dodelijke besmetting dan een toerist, omdat een toerist over het algemeen na een eerste besmetting een dengue gebied zal mijden.. een bewoner heeft geen keuze helaas. omdat het zo'n aggressief virus is, was het sterftecijfer tot enkele decenia geleden 20%. doordat ziekenhuispersoneel en ziekenhuizen in die regio nu beter zijn uitgerust om mensen met dengue adequaat op te vangen, is het sterftecijfer inmiddels gedaald naar 1%.. met name de mogelijkheid om het vochtniveau bij patienten op peil te houden is gestegen.

voor iedereen is dengue in principe even dodelijk.. de kans dat wij denque overleven is zelfs groter, door onze westerse geneeskunde die, mits dengue herkend wordt, beter uitgerust is om de patient te laten overleven tijdens het uitzieken.

malaria is veel heftiger, maar gelukkig goed behandelbaar mits men er tijdig achterkomt.. al wordt je niet vrolijk van de medicijnen en de tijd die het nodig heeft om weer goed te herstellen.. Hopelijk knap je snel op TS, malaria is en blijft een nare rotziekte.

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 14:00

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ben een halfjaar in Afrika geweest in een risicogebied voor malaria. Ik heb de pillen destijds niet genomen, omdat het dus inderdaad geen volledige bescherming biedt, sterker nog: als je het wél krijgt, kan het blijkbaar de symptomen maskeren waardoor je er mogelijk veel later bij bent. Dat vind ik persoonlijk een veel enger idee. Ze zijn daar ontzettend alert op malaria en zodra je 1 dag koorts heb, moet je meteen een test laten doen.

Nog tot een x tijd na je reis, loop je kans op malariaverschijnselen. Als ik nu bijvoorbeeld koorts krijg, is het handig om te melden dat ik tot juli in malariagebied ben geweest. Dat hebben ze bij jullie dus niet vermeld, begrijp ik? Dat het een tijd kan duren voor je verschijnselen krijgt? Dát vind ik namelijk wel kwalijk. Als je dan die eerste dag koorts had gemeten en alarm had geslagen, zou de behandeling veel eerder gestart kunnen zijn.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-15 19:19

Dat heeft de GGD niet specifiek aangegeven, dat die symptomen later nog kunnen komen. Wel een foldertje meegekregen over verschillende ziektes en die ook gelezen, maar toch niet het besef gehad dat dit weleens malaria kon zijn..

Overigens bedankt voor alle beterschapswensen! :)

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 19:42

Wat ontzettend klote TS, goed dat je je verhaal doet :j
En natuurlijk nog veel beterschap!

In sommige gebieden is het vaak voldoende om muggenwerende maatregelen te nemen (o.a. Deet gebruiken) en in andere gebieden wordt het aangeraden om anti malariatabletten te nemen.
Dat de GGD geen anti malariatabletten aangeraden heeft, kan ik me voorstellen als muggenwerende maatregelen in dat gebied voldoende zijn (betekent dat het niet stikt van de malariamuggen ;) ).

Waar ik me wel over verbaas, is dat ze jullie niet voorgelicht hebben over malaria en hoe te handelen.
Het komt voor dat de symptomen van malaria zich pas na een aantal weken/maanden openbaren, daarom altijd een paar maanden (3 tot 6 geloof ik) na terugkomst alert zijn op bepaalde symptomen (o.a. koorts) en aangeven bij de (huis)arts.

Ik heb zelf in de situatie gezeten dat ik kort na een reis onverklaarbare gewrichtspijnen en koorts-aanvallen 's nachts had. Meteen bij de huisarts een malariatest gevraagd, gelukkig was het maar een raar virus en geen malaria.

Gineke
Woonplaats: Vlakbij de Drunense Duinen, de Efteling en mijn pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 05:55

Haaa,

Ik kan niet slapen dus vandaar mijn bericht op dit rare tijdstip :/

Ik had voor suriname bij de ggd juist een mevrouw die erg aandrong op malariapillen terwijl het gebied waar ik heen ging al zeker 25 jaar malariavrij was. Laten we zeggen dat ze bij de ggd zeker niet alwetend zijn...
Maar ze hadden je idd zelf de keuze moeten laten.

Als je wel malariaprofylaxe slikt, kan de eerste aanval tot vier jaar na besmetting uitgesteld worden. Dat is eng. Bovendien geven malariamedicijnen vaak veel bijwerkingen. Ik zeg niet dat de ggd goed gehandeld heeft, maar ik denk dat als ze hadden gezegd wat de nadelen waren en wat je kans op besmetting zou zijn, je er ook voor gekozen zou hebben om de pillen niet te slikken.

Volgende keer lekker naar turkije :)

Nu rustig aan doen en je word vanzelf weer beter. Is alleen saai.... :/