Gebroken sleutelbeen en paardrijden?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

KarinvdM

Gebroken sleutelbeen en paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-10 21:19

Ruim 5 weken geleden heb ik mijn sleutelbeen gebroken bij een val van een paard.
Afgelopen week moest ik voor een controlefoto en een paar dagen later naar de huisarts. Ik had al een slecht voorgevoel omdat ik nog veel last had en het bleek dat ik bijna geen nieuw bot aanmaak. De breuk staat goed, maar het geneest dus niet.
Ik moet nu over 5 weken weer een foto laten maken en als het dan niet beter is plaatsen ze een plaatje.
Ik mag nu zonder de sling en moet meer gaan bewegen om de botaanmaak te stimuleren.
Van mijn huisarts mag ik alles weer doen, ook paardrijden... Maar nu vragen wij ons af of die man eigenlijk wel weet wat dat inhoudt?!?
Ik loop nu 2 dagen zonder sling en ik merk dat de beweging me goed doet. Je arm 5 weken stil in een mitella laten hangen maakt de boel natuurlijk ook stijf. Maar ik heb bij veel bewegingen nog pijn en ik vraag me af wat er gebeurt als ik op een paard ga zitten en het beest gaat vrolijk lopen doen... Of als ik een paard uit de wei haal wat opeens schrikt en daardoor een ruk aan m'n arm geeft...

Heeft iemand ervaring met iets soortgelijks?
Ik wil er heel graag weer op, de kampioenschappen staan voor de deur, maar ik moet het natuurlijk niet erger gaan maken dan het nu is.

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 15:14

Ik had 3 weken na mijn operatie amper botaanmaak volgens de geweldige arts-assisitent. Een week in een slecht humeur huisgezeten en mijn arts gebeld en die vertelde mij dat ik wel rustig mocht paardrijden als ik maar voorzichtig deed. Ik heb een week gelongeerd en de 1e paar weken ook steeds gelongeerd voor dat ik erop ging zodat de frisheid eraf ging. Na mijn operatie moest ik na een week al minder de mitella om want dat stimuleerde de botaanmaak. Het duurde volgens de arts 12 weken voordat bot weer echt stevig is.

Persoonlijk zou ik rustig aan gaan beginnen met longeren en als jij een goed gevoel heb beginnen met de makkelijkste van de 2. Hou er rekening mee dat het voorlopig best gevoelig blijft en opstappen met een krukje zodat je niet te veel gewicht aan je arm heb.

KarinvdM

Re: Gebroken sleutelbeen en paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-10 16:20

Maar na jouw operatie zat het bot natuurlijk wel vast. :)

Replay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 16:25

Ik zou, als je toch al de dingen die fout kunnen gaan opnoemt, geen risico nemen. Als het niet goed geneest blijf je je leven lang last ervan houden.

Ik heb zelf de fout gemaakt om na mijn schouder uit de kom te hebben gehad er weer na 4 weken op te kruipen, met als gevolg dat ik er weer kanonnenhard vanaf werd gelanceerd en nu, na 3 jaar, nóg last ervan heb. Kan er 's nacht nog steeds niet op liggen.

Het blijven paarden en een ongeluk zit in een klein hoekje.

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 16:26

ik heb mijn sleutelbeen ook gebroken gehad! ik was zo eigenwijs de dag erna er weer op de kruipen!
was echter niet zon goed idee. ik kon er haast niet op komen, en toen zat ik eindelijk. deed het vrezelijk zeer.

Ik zou zeggen het is niet aan te raden! ;) niet voor de pijn, en niet voor het bot, wat dan kan gaan schuiven. ;)
overigens heb ik nog steeds soms last ervan. dan krijg je ineens een steek. en dan zit je BV: recht op in je bed. ;)
en het is toch al zon 10 jaar geleden gebeurd!

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 17:03

KarinvdM schreef:
Maar na jouw operatie zat het bot natuurlijk wel vast. :)

Ja die zat vast maar omdat de breuk zelf nog niet goed geheeld was, was het wel een risico want als ik hard zou vallen dan kon ook de plaat breken. Ik ben 5 januari geopereerd en in de 2e/3e week van februari er weer opgestapt. Opgebouwd vanaf 10 minuten per keer alleen stap met 1 rondje draf tot waar ik nu ben.
Ik ben weer z.g.a.n :D

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-10 09:28

Ik vind het gewoon erg vreemd dat ik eerst niks mocht en nu, terwijl er dus eigenlijk maar weinig verbetering is, opeens wel weer alles mag doen.
Nou ja, hopelijk ben ik ook snel weer zgan! :)

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 09:43

Ik ben ruim 3 maanden geleden gevallen en sleutelbeen gebroken.
Het zit nu gedeeltelijk vast, maar er zijn ook stukken waar nog geen nieuw bot zit. Heb geen pijn bij bewegen, alleen bij krachtzetten/tillen
Ik ben nu begonnen met kracht training, en denk dat ik volgende week ofzo weer eens op een braaf paard ga zitten.

Als je nog pijn hebt bij het bewegen zou ik voorzichtig aan doen! Ik heb nu de paarden nog vast met mijn andere hand. Het blijven dieren, 1 verkeerde beweging en je hebt een hele dag last!
Daarbij, als je erop gaat zitten, en je valt eraf, weer op je schouder, wat gebeurt er dan??

Succes ermee!

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 09:48

ik zou eerst voor oefeningen gaan zodat je jezelf tenminste terug zeker van je armbeweging begint te voelen. zolang je pijnpuntjes hebt, ga je bepaalde bewegingen ontwijken of ga je verkrampen en ik denk niet dat dat de situatie ten goede komt. het is natuurlijk wel zo dat men tegenwoordig liever heeft dat je beweegt omdat dat de doorbloeding en de soepelheid van de gewrichten ten goede komt, maar om nu meteen voor rijden te gaan? een toevallige ruk aan je arm is snel gebeurd he... een paard dat even de verkeerde richting uit wilt en je hebt het al zitten...
misschien dat wat zitles aan de longe wel een goeie eerste stap is? dan heb je er toch al weer eens op kunnen rijden, maar dan kan je je arm onbelast laten...

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 10:04

Heb je trouwens fysiotherapie?? Die kan je goed helpen, ik ga 2x in de week,

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-10 10:56

Ja, ik heb fysio, deze week ga ik voor het eerst weer na m'n val, maar dat is voor mijn rug. Ik ga wel even met haar overleggen. :)

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 12:44

Hoi,

persoonlijk zou ik het niet doen. Bij mij bleef het toch best even vrij gevoelig hoor, zeker zo'n 8 weken. Bij mij was het op 2 plaatsen gebroken en ik voelde het tussenstuk echt los zitten. Dit is in Australie gebeurt en ik ben pas na 3 weken hier naar het ziekenhuis gegaan toen ik terug kwam. Omdat er al wat botvorming was wilde hij het aanzien en als het nodig was toch opereren. Uiteindelijk is het vanzelf goedgekomen, al kun je het nog wel een beetje zien.

Ik zou eerst maar eens kijken hoe het gaat zonder sling en met de bewegingen die je zelf onder controle hebt. Stel je voor dat je paard ineens een ruk aan de teugels geeft o.i.d. kan het best pijnlijk zijn. Daarnaast kan alleen lichte druk in je handen al vervelend zijn. Ik zou er zelf nog even mee wachten, als er wat gebeurt ben je verder van huis.

Beterschap!!!

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 18:14

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 07-03-24 15:42, in het totaal 2 keer bewerkt

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-10 18:17

Nee, ik ben niet bij een chirurg geweest, alleen bij de huisartsenpost toen ik net gevallen was en de rest ging via de HA.

Ik zeg ook niet dat ik er nu graag op wil, ja natuurlijk wil ik graag weer rijden, maar momenteel kan dat echt nog niet hoor. :n Ik verbaas me er voornamelijk over dat het van mijn HA wel mág.

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 18:20

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 07-03-24 15:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 18:21

Ik zou het niet doen Karin. Ik was vroegah ook altijd zo eigenwijs om met van alles en nog wat weer op paard te stappen, maar die beesten zijn echt veel te slim daarvoor. Die hebben binnen 15 min door dat een keer trekken deze keer niet begrenst wordt.
Zou jammer zijn om je relatief jonge beesten trucen te leren die niet nodig zijn.
Wanneer is het kampioenschap? Kun je ze tijdelijk door je juf laten rijden bijv?

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-10 18:26

Dat zou op zich best kunnen, maar dan zouden ze daar ook moeten staan en op die bijkomende kosten zit ik niet bepaald te wachten, helemaal niet omdat ik nu ook niet weet hoelang het nog gaat duren.
Het kan best zijn dat er over 5 weken nog maar amper nieuw bot gevormd is en dat ik dan onder het mes moet. Ze staan nu al 5 1/2 week te niksen in de wei, daar laat ik ze voorlopig ook maar.
Ik ga er nu vanuit dat voor mij het zomerseizoen gewoon voorbij is.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 18:33

Erg jammer, maar volgend jaar komt al weer snel genoeg en kun je alsnog laten zien wat voor toppers je hebt :j

Ben je van een van je eigen paarden gevallen?

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 18:44

Ik zou het niet doen.. Zou zo zonde zijn als het weer kapot gaat.. zit je nog langer.. Maar het feit dat je wel sommige bewegingen kunt maken geeft wel aan dat er wel bot aanmaak is.. Anders zou dat niet kunnen. Ik had na een val van een jong paard ook mijn sleutelbeen gebroken en ben na 7 weken weer gaan rijden, op eigen risico..

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-10 19:14

Ja Sizzle, van de Houston, op concours. Hij was een beetje fris en ik ben toch zonder te longeren erop gegaan. Dat was dus niet zo slim. :D

Ik heb ook nog steeds last van m'n schouder, die heeft natuurlijk ook een beste klap gehad.
De HA wilde dat ook eerst aanzien tot na z'n vakantie.
Ik ga maar wat boeken lenen van m'n zus om de tijd door te komen. :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 21:35

Oei, hij is dus nog altijd een beetje springerig.
Nouja, sterkte met genezen in iedergeval en geniet maar van het mooie weer als andere mensen zich in het zweet aan het rijden zijn :)

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 22:57

Ik heb op mijn 16e mijn pols gebroken. Na iets van 1,5 week zat ik op mijn paardje, zonder zadel, want ik kon dat ding niet op z'n rug leggen ;) Ik reed ook zonder hoofdstel, gewoon aan z'n halster met een touw. En voor de veiligheid in de binnenbak wanneer het rustig was.

Ik had zo'n goede band met dat beestje, met mijn huidig paard zou ik zoiets nooit doen. De nieuwe amazone van dat paardje waar ik op ging rijden met een gebroken pols, had zelf een paar maanden terug haar bovenarm gebroken en ging ook door met rijden op hem. Ze heeft er zelfs nog een wedstrijd op gereden en een winstpunt behaald :)

flower1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 23:05

mijn instructrice heeft begin dit jaar ook haar sleutelbeen gebroken. Geopereerd en plaatjes geplaatst. Alleen genas het ook heel slecht. Ze mag nu wel weer rijden, ook omdat de plaatjes zeg maar de boel bij elkaar houden. Maar die arts heeft er heel duidelijk bij gezegd dat dit maar 1 keer te repareren was. Als ze het nog een keer zou breken had ze wel een groot probleem

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 23:06

Ik heb mijn sleutelbeen 7 weken geleden gebroken. Hij zit op de foto niet vast, maar na wat ruk en trek werk, blijkt hij op bepaalde punten toch vast te zitten. Over zes weken gaan we weer kijken en dan eventueel wordt er alsnog een plaatje gezet.Ik mag in principe weer rijden. Ik kan ook wel het een en ander, maar ook veel niet. Op mijn zij slapen gaat niet en veel pijnpunten op een dag.
Ik dacht ook, moet ik nu wel gaan rijden, 1 nietig iets en de boel ligt weer los. Ik heb ook een paard dat net onder het zadel is en dat lijkt me een beetje dekat op het spek binden. Ik wacht dus de volgende foto af en datt het wat minder pijnlijk is.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 23:09

Luister goed naar je fysio, die gaat je zeker kunnen helpen, mits ie iets aan paarden voor zich kan zien. :)