Scoliose

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Charlottte

Scoliose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-08 15:40

Hallo,

Ik heb zelf scoliose en ben hieraan geopereerd,
ik was opzoek naar een topic hierover en kon het niet vinden, bij deze dus een scoliose topic.

Bij mij werdt het ondekt toen ik in groep 4 zat, bij de schooldokter, met een buktest werd duidelijk dat ik scoliose had. Verdrietig
Toen is alles gaan lopen en kreeg ik een brace ,2x ind e week fysio, de bostonbrace, ik was bij een dokter in maastricht.
Wat een vreselijk ding was dat toch, gelukkig mocht ik hem met paardrijden af. Haha!
Mijn ouders wilde op zoek naar een andere brace; toen nog net op de markt: de triac, hiervoor moesten we wel altijd naar groningen.
Mijn dokter heeft me gelukkig altijd aangemoedigd om door te gaan met paardrijden Haha!
( de dokter in maastricht vond dat ik moest stoppen)
Hier heb ik ongeveer 2/3 jaar mee gelopen.
Mijn rug was zo sterk dat een brace niet hielp, op een begeven moment over de 50 graden!
Ik ging op de lijst om geopereerd te worden, het laatste half jaar heb ik dan ook zonder brace gelopen.
In 2005 ben ik geopereerd, ik mocht na 6 dagen al naar huis.
De terugreis was verschrikkelijk, 4 uur in de auto!
Langzaam aan begon ik thuis wat met wandelen enz .
Na lang wachten was het jaar weer voorbij en ben ik weer begonnen met rijden,
tot nu toe gaat alles goed en heb ik geen last van mij rug. Cool ( klopt af )

Als je vragen hebt stel ze gerust Pling

Marrke

Re: Scoliose

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 07:49

Ik heb hier eens een topic over geopend. Ik heb ook scoliose, is in groep 7 door de schooldokter ontdekt. Toen ik 14 was dit zo erg dat ik naar het ziekenhuis werd doorgestuurd. Heb toen een half jaar fysiotherapie gehad wat niet bleek te helpen. Heb toen ook 1.5/2 jaar in een brace gelopen. Echt wat een rot ding was dat! Vooral in de zomer dan kon je er bijna in gaan zwemmen, water zat alleen de ruimte was beperkt Nagelbijten / Gniffelen Gelukkig heeft de brace bij mij wel geholpen en hoefde ik geen operatie. Wel blijf ik altijd met een vergroeiing in mijn rug rondlopen. Maar zolang ik er geen last van krijg is daar mee te leven. Lachen

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-09 22:28

Weet iemand of het mogelijk is of je na de operatie toch weer schever kunt gaan groeien?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 22:49

Dat zou niet mogelijk moeten zijn, omdat die staven niet mee krom gaan.

Ik heb zelf overigens een lichte scoliose.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 12:28

Ik heb ook scoliose, in combinatie met kyphose (bolle bovenrug). Ik heb hiervoor ook ruim twee jaar met de bostonbrace gelopen. Wat een vre-se-lijk geval. Nu sta ik een stuk rechter, maar helaas heb ik nog wel veel last van mijn rug.

Hebben jullie helemaal geen last meer?

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 12:33

Ik heb ook een lichte scoliose. Kan er goed mee leven, alleen werd ik als kind wel gek van al die therapie die ik er voor kreeg. Heeft na mijn idee weinig geholpen.
Mijn vriend moppert wel eens op mij, ga eens wat rechter op staan, je kunt dat echt wel. Klopt, maar voor heel eventjes en dan doen de spieren zo pijn, dat ik weer in elkaar stort als een plumpudding.

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-09 17:14

abbeltje schreef:
Ik heb ook een lichte scoliose. Kan er goed mee leven, alleen werd ik als kind wel gek van al die therapie die ik er voor kreeg. Heeft na mijn idee weinig geholpen.
Mijn vriend moppert wel eens op mij, ga eens wat rechter op staan, je kunt dat echt wel. Klopt, maar voor heel eventjes en dan doen de spieren zo pijn, dat ik weer in elkaar stort als een plumpudding.

Zo herkenbaar..
Mijn rug was héél flexibel, kon hem echt recht "trekken".

Marrke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 17:20

Charlottte schreef:
Weet iemand of het mogelijk is of je na de operatie toch weer schever kunt gaan groeien?

Dat durf ik niet te zeggen. Maar misschien dat Esther_r20 @ Bokt je wat meer kan vertellen over de operatie? Want als ik het goed heb is zij aan scoliose geopereerd.

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-09 17:21

Ik ben ook eraan geopereerd, loop al 3 jaar lang rond met staven :j

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 17:24

Mijn neefje (13 jaar) heeft het ook. En naast die scoliose heeft hij ook nog eens O.I. (Osteogenesis Imperfecta) (een erfelijke aangeboren aandoening van het bindweefsel.Het meest opvallende kenmerk is de grote breekbaarheid van het skelet. Door een kleine oorzaak, zoals een niesbui of een plotse beweging kan een botbreuk ontstaan.)

Hij was een zogenaamde reageerbuis-baby en heeft vanaf het feutus zijnde al grote problemen. De weeën moesten na 27 weken opgewekt worden, omdat de placenta had losgelaten van de baarmoederwand. Vanaf het allereerste begin was al duidelijk dat het niet goed zou gaan. Vanwege de OI heeft hij al meer da 9 botbreuken gehad (oa. doordat er iemand op zijn voet is gaan staan).

Hij krijgt nu begin november voor de scoliose twee pinnen in zijn rug langs de 12 bovenste wervels, om de "buigingen" in de rug te herstellen. Die blijven zijn leven lang zitten.

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 21:30

Ik heb ook scoliose, en ook best wel erg. Ik ben ervoor bij Sickesz geweest, die heeft alles zo goed mogelijk teruggeduwd en geplaatst, behalve de dingen die echt niet meer goed terug konden(wervels waren scheef gegroeid, loop dus wss al sinds mijn 7e met een scheve rug) Ben alleen niet voor controle geweest na 3 maanden :o En volgens mij moet ik nou weer van voor af aan beginnen .. :\