Vergroeiing van de rugwervelkolom (scoliose)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Afanaisa

Vergroeiing van de rugwervelkolom (scoliose)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-10 20:43

Afgelopen vrijdag kon ik eindelijk in het ziekenhuis terecht, voor mijn rug probleem, ik stond een klein half uurtje later iets minder vrolijk weer buiten... Ik had een doorverwijzing bij me, daarin vroeg de huisarts om een scan en foto's, deze hoefde de beste man (overigens een hele vriendelijke arts) niet te maken, zijn reactie toen hij mijn rug zag: 'Maar mevrouw, hier hoef ik geen scan en foto's van te maken, hij staat er helemaal naast!'

Niet zo'n fijn vooruitzicht dus, mijn ruggegraat is dus finaal scheef, de bulten zijn spieren die erom gedraaid zitten inclusief bot, het is verdraaid en doet enorm pijn!
Ik ben daarna niet zoveel wijzer geworden, ik mag even niks, en ben door gestuurd naar een ander ziekenhuis, daar ging hij een revalidatie-arts inschakelen, hij was ervan overtuigd dat hij me kon helpen...

Mijn vragen zijn:
zijn er hier mensen die hier ervaringen mee hebben of iemand kennen die hier ervaring mee heeft?
Wat waren bij jullie de vooruitzichten?
Mochten jullie weer (of nog) paardrijden?

Ik weet echt nog even helemaal niks, ben naar huis gegaan met advies: 'rustig aan en even niets doen en heel veel sterkte'
Ik wacht op een oproep van die revalidatie-arts, maar heb zoveel vragen...

Truf

Re: Vergroeiing van de rugwervelkolom (scoliose)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 21:02

Saskiaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 14:42

Ik heb ook een scoliose. Bij mij komt het doordat ik beenlengte verschil heb van bijna 2cm, daardoor staan mijn heupen scheef en dus mijn wervelkolom ook. Ze hebben dit ontdekt op mijn 13e(ben nu 16). Ik heb toen een brace gekregen en een verhoging in mijn ene schoen. De kans dat het beter zou worden was heel klein, maar met dat zooltje in mijn schoen was de afwijking toch al 10 graden kleiner! De brace had ik zodat het in ieder geval niet erger zou worden. Helaas was mijn brace te klein en heb ik daardoor mijn rug gekneust gehad. Nu kneus ik hem door het minst of geringste weer(gewoon zachtjes van paard vallen bijvoorbeeld). Ik mag gewoon paardrijden en andere sporten doen. Helaas zit rennen en springen er niet meer in voor mij, omdat mijn rug daar te zwak voor is en de kans dat ik hem weer kneus ontzettend groot is. Paardrijden is voor mij wel te doen, maar maar 1 uur per dag en op een paard dat goed loopt(niet uit te leggen, maar jij weet vast wel dat ieder paard anders aanvoelt :P). Voor de pijn ga ik naar de chiropractor, eerst 2x in de week en nu nog maar 1 keer in de 9 weken!!

Ik hoop voor je dat ze er nog wat aan kunnen doen bij jou. Sterkte ermee! :)

LittleRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 11:02

Ik heb een torsie-scoliose, mijn 'bochten' zijn bijna 30 graden.
Ze hebben het bij mij ook ontdekt toen ik 13 was (ze hadden het achteraf gezien al veel eerder moeten ontdekken) toen hebben we een MRI-scan aangevraagd maar niet gekregen. Toen ben ik naar Belgie geweest en daar wilden ze me ook een brace geven alleen moest ik eerst een MRI-scan laten maken en die kreeg ik weer niet.
Ben laatst ook weer naar het ziekenhuis geweest ervoor, opnieuw foto's laten maken etc. maar ze kunnen er gewoon niks aan doen. Ook ben ik laatst naar een neuroloog geweest omdat ik 2 keer heb gehad dat mijn been "uitviel" maar ook hier konden ze niks voor me betekenen.

Het enige wat je kan doen is ermee leren leven om even cru te zeggen. Paardrijden gaat nog wel maar niet te lang. Ik voel me rug eigenlijk 24/7 en de ene keer wat erger dan de andere.

Dit is een foto van ongeveer 3 en half jaar geleden. In de tussentijd is het iets erger geworden maar ze zeggen dat het nu niet meer erger kan worden (laten we het hopen).

Afbeelding

Ik hoop ook voor je dat er nog wat aan te doen valt, sterkte!

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 11:05

Hier nog iemand met scoliose, heb er geen last van tenzij ik heel veel moet doorzitten of zwaar tillen. Kan er wel gewoon mee rijden.

Afanaisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-10 12:34

Ah, er zijn toch nog wat reacties bij gekomen...
Dankjulliewel!

Bij de 1 verloopt het dus wel anders dan bij de ander, dat had ik al in het andere topic door, bij mij is het waarschijnlijk, hij durft het niet met zekerheid te zeggen, al vanaf mijn geboorte een heel klein stukje geweest, het dagelijks leven, dus werk, paard, een val, heeft het erger gemaakt...

Ik heb vandaag of morgen contact met de arts en dan hoor ik hoe lang het nog gaat duren voordat ik weer verder kan naar de volgende arts...

ik heb er ook nu al weer bijna 2 weken 24/7 last van, ik kan echt geen enkele houding vinden waarin het geen pijn doet, en het ergste, 's nachts, dan is het het ergst, terwijl ik om deze reden mijn matras heb laten vernieuwen...

afgelopen zondag heb ik bijna een ongeluk gehad met de auto, mijn been viel uit, ik zat bijna tegen een andere auto aan, toen ik thuis kwam en mijn sok uit deed waren mijn tenen helemaal paars, had ik enorme tintelingen en een zere bil!

Ben blij te lezen dat eigenlijk iedereen weer of nog kan paardrijden, dat was mijn grootste angst!

Tjee, das op die foto een hele duidelijke inderdaad, bij mij zit het als ik het goed zag en begrepen heb meer naar mijn onder rug toe en dan 2 x een S-bocht...

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 14:55

een vriendin van mee heeft/had ook scoliose. ze had ook een s-bocht in haar ruggenwervel. haar zusje had dit ook en zij is eraan geopereerd. ze hebben beide tijdens hun groei-jaren met een brace om gelopen en moesten heel vaak naar de fisio.
nu ik ze wel weer eens tegenkom is de brace af en kunnen ze ook weer gewoon deelnemen aan allerlei activiteiten. wel zal hun rug altijd een zwakke plek zijn

Marrke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 15:16

Ik heb ook scoliose. Dit is toen ik een jaar of 10 was ontdekt, toen moest ik eerst elk jaar terug komen bij de schoolarts. Omdat het alleen maar verslechterde werd ik uiteindelijk doorgestuurd naar de huisarts, die mij vervolgens weer naar het ziekenhuis doorstuurde. Heb toen een half jaar mensendieck oefentherapie gehad, dit hielp onvoldoende. En moest ik ook aan een brace om te voorkomen dat mijn rug nog erger scheef zou gaan groeien. Deze brace heb ik bijna 2 jaar moeten dragen. De eerste tijd nadat ik mijn brace eindelijk af mocht heb ik heel veel last gehad van mijn rug. Dit kwam vooral doordat mijn spieren slap waren geworden doordat is ze met mijn brace niet gebruikte. Door oefeningen te blijven doen heb ik ze weer getraint, maar dit moet ik nu nog steeds regelmatig blijven doen want ik merk het gelijk aan mijn rug dat ik er weer last van krijg wanneer ik het een poosje niet gedaan heb. Daarnaast heb ik last van mijn rug wanneer ik veel getild enz. heb. Dit is met mijn werk erg lastig. Als ik een paar dagen achter elkaar heb moeten werken zijn er momenten dat ze me bijna weg kunnen dragen. Verder kan ik niet lang op (tuin)stoelen zitten met een hoge rugleuning. Omdat één van de bochten tussen mijn schouderbladen zit steekt één van mijn schouderbladen iets verder naar achter. Deze komt eerder in contact met de stoelleuning waardoor daar meer druk op komt te staan en mijn spieren daar klem komen te zitten. Paardrijden kan ik wel doen, dan heb ik er geen last van. Door de verschillende artsen die ik heb gezien werd dit alleen maar aangemoedigd. Juist omdat je daar zo goed moet letten op je houding enz. Ik heb al met al nog best wel eens last van mijn rug, het zal altijd een zwakke plek blijven, maar er is mee te leven. De bochten die ik nu heb zijn zo'n 30 graden (ziet er ongeveer net zo uit als bij LittleRose), wanneer de bochten tegen de 40 graden gaan lopen moet er geopereerd worden. Dit zal waarschijnlijk niet meer voor mij van toepassing zijn omdat ik uitgegroeid ben en de bocht dan waarschijnlijk niet erger zal worden.

Sterkte met jou rug!

Afanaisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-10 15:52

Bij mij is het paardrijden juist een punt wat ik op dit moment niet kan en niet mag omdat juist als ik recht zit het pijn gaat doen, mijn rug is aan 1 kant echt heel erg ontwikkeld qua spier, het is een soort bult, daar zitten die gedraaide spieren ook, hij is ter grote van een hand, je kan hem vast houden zeg maar, deze zit in de weg, bij het paardrijden en bij het autorijden, ik kan niet recht zitten... die bult zit ergens tegen aan te prikken, dat geeft de pijn bij het rijden, ik baal natuurlijk als een stekker, als ik kon en mocht rijden dan deed ik het!

Verder ben ik uitgegroeid, ben 21 en 1.75, een brace is dan geen oplossing meer, ik denk dat ie zo gaat blijven...

Volgens de arts in het ziekenhuis kan een fysio hier niet veel mee...

Ohja, en het meest erge voor mij en waar ik mij ook zo schuldig over voel, ik heb tot ongeveer 2 weken geleden gewoon nog gereden, helemaal niet fijn, maar deed het voor mijn merrie, nu begrijp ik waarom ze zo 'raar' deed, ze wilde mij steeds ontzien, ik zat er ongemerkt scheef op, ze heeft steeds onder me willen lopen, daardoor is zij nu ook wat scheef en daarom veranderde ze steeds van tempo en gooide ze me steeds een stukje 'om' in het zadel! Morgen zal ze gelukkig gereden worden door iemand die recht is! hihi... arme lieverd...

Saskiaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 17:07

LittleRose schreef:
Afbeelding

Als je hem spiegelt heb je mijn rug, ik heb dezelfde afwijking. Wat leuk trouwens dat jij je foto hebt gekregen!

Bij mij is het trouwens wel aangemoedigd dat ik reed. Ook door mijn chiropractor, als ik maar stop als het zeer begint te doen. Ik zwem er ook nog naast en zo lang ik geen vlinderslag doe, helpt dat super!

LittleRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 09:26

@ Afanaisa: Ik denk dat jij ook veel je rugspieren zal gaan moeten trainen dat ze aan beide kanten even sterk worden. Wel balen dat je nu niet kan/mag rijden.
Bij mij werd het niet afgeraden om te doen als ik idd maar stopte wanneer ik last kreeg. Want paardrijden is toch naast zwemmen een sport waar je al je spieren gebruikt, en dat is juist goed.

@ Saskiaa_: Vind het ook wel leuk dat ik de foto's heb gekregen. Toen ze gemaakt waren werden ze gelijk op een cd'tje gezet. Soms is het makkelijk als iemand je niet gelooft of zegt dat je je aanstelt dan kan het je tenminste goed laten zien ;)

Marrke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 12:32

@Afanaisa, hoe komt het eigenlijk dat het nu pas ontdekt wordt? De rug groeit meestal zo tijdens de periode dat je in de groei bent, als het goed is ga je die tijd regelmatig bij een schoolarts langs enz. Die hebben nooit wat gezien?
Een brace heeft idd nu niet veel effect meer. Heb je enig idee hoeveel graden de bochten zijn? Want vaak komt een operatie bij zo'n 40 graden ter spraken.

Idd LittleRose, leuk dat je die foto's hebt gekregen! Ik heb mijn brace ook altijd nog. Ik draag hem al ruim 2 jaar niet meer, maar ik kan er geen afstand van doen. Het hoort toch een beetje bij mij. Al vond ik het nog zo'n rot ding. :D

Afanaisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-10 18:34

Marrke: Ja, klopt, waarschijnlijk vanaf geboorte al iets te zien, schoolarts ook inderdaad, mijn moeder heeft heel vaak gevraagd of ze daar dan naar wilde kijken, maar dat was niet nodig, deze arts die ik nu trof vond het buiten gewoon schandalig, en gooit het zeer zeker op nalatigheid...Door mijn dagelijkse drukke bezigheden, zeer zwaar werk ook vooral...dat heeft het hoogstwaarschijnlijk erger gemaakt...

ik ontdekte het zelf, mijn, ahum.... kruis deed zeer zeg maar, liezen ed. kon mijn benen niet over elkaar doen... toen ben ik naar iemand toe gegaan die dat kon los maken, toen bleek dat mijn bekken zeer deden en dat dat daaruit moest komen... deze man adviseerde me om iig naar de huisarts te gaan, volgens mijn huisarts was het allemaal niet heel erg en deze gaf me diclofenac en dat moest ik een week stevig slikken, dit hielp niet en het werd erger en erger, toen ik terug ging en aandrong gaf hij een doorverwijzing, na uiteraard zelf gekeken te hebben...maar het niet te weten...

Hoeveel graden de bochten zijn weet ik niet precies, te verbaasd denk ik... het enige wat ik weet is dat het er helemaal naast op die 2 plekken...de eerst volgende arts ging naar het aantal graden kijken begreep ik..Daarvoor moet ik naar een ander ziekenhuis...

Marrke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 08:48

De problemen die jij er aan hebt klinken best ernstig. Vind het ook schandalig eigenlijk dat er zo mee om is gegaan! Wie weet hadden er heel wat klachten voorkomen kunnen worden!
Wanneer moet je nu weer naar het ziekenhuis?

Saskiaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 14:28

LittleRose schreef:
@ Saskiaa_: Vind het ook wel leuk dat ik de foto's heb gekregen. Toen ze gemaakt waren werden ze gelijk op een cd'tje gezet. Soms is het makkelijk als iemand je niet gelooft of zegt dat je je aanstelt dan kan het je tenminste goed laten zien ;)

Haha, inderdaad! Bij mij in de klas wilden ze er eigenlijk ook niet aan. Maar ik heb mijn spreekbeurt gehouden waarin ik ook mijn zooltje liet zien en hoe scheef ik sta zonder zooltje. Toen begonnen ze het te begrijpen. ;)

Ik heb ook een rare dokter gehad. Ik had een nieuw hemdje die erg strak zat, toen ik in die spiegel keek, schrok ik gewoon van wat ik zag, zo scheef. We hebben toen een afspraak gemaakt bij de dokter, maar de dag ervoor moest ik naar de schoolarts. Ook hij schrok best wel van de scheefheid. Hij heeft toen een brief geschreven voor de dokter(hij had er ook geen vertrouwen in) en die hebben we toen gegeven. De huisarts zei de volgende dag exact hetzelfde als wat op het papiertje stond en deed nog wat(zo bleek later) onzinnige onderzoekjes. Maar een verwijsbrief kreeg ik wel! En mijn orthopeed is super, daar heb ik echt geen klagen over!

Afanaisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-10 20:37

Sorry voor de late reactie!
Dankjulliewel voor het reageren!

Ik heb een door verwijzing gekregen voor dat andere ziekenhuis, daar zou ik binnen 6 weken geholpen worden, we zijn nu ruim 3 weken verder geloof ik, en heb nog niks gehoord, dus van de week de huisarts gebeld, die kon melden dat het op die afdeling wat langzaam loopt, we hebben afgesproken een week te wachten en dan mag ik hem terug bellen, dan gaat mijn huisarts er achteraan.. Hij werkt nu heel goed mee moet ik zeggen, misschien zijn fout herstellen? :)

Ondertussen heb ik al 3 weken 24/7 pijn, 's nachts gaat het nu wel...