Ik heb ongeveer een jaar onder behandeling gestaan van een haptonoom en vond het echt super. Had erg lastig van continue spanning in mn lichaam, kon eigenlijk gewoon niet ´ontspannen´. Zij zei dat mn spieren elke dag eenzelfde inspanning leverden als dat ik, 24 uur per dag, aan het spijkerbroekhangen was. Ik kon gewoon geen spier ontspannen. Zij heeft mij heel bewust gemaakt daarvan, het leren voelen/luisteren naar je lichaam én het leren ontspannen. Door je eigen lichaam goed te leren ´voelen´. Vaak doe je maar iets, je bent je niet bewust wat je lichaam dan doet, ik werd toen heel bewust dat ik mn buikspieren altijd aanspande bijvoorbeeld. De eerste keren dat ze me dat duidelijk probeerde te maken snapte ik er niets van. Maar na een aantal keren kreeg ik door welke spieren ik aanspande en nog later kreeg ik door hoe ik die spieren ontspannen kreeg.
Ik vind het een beetje moeilijk uitleggen, maar ik heb er heel veel aan gehad.
Het scheelt ook dat ik het goed met die mevrouw kon vinden, ze legde heel veel uit etc.
Snap het als je het niet helemaal kan volgen, maar als je nog vragen hebt, stuur gerust een pb'tje 
Edit: Ik lees dat Ilona__ het zweverig vond, zo heb ik het absoluut niet ervaren, mede doordat zij alles goed uitlegde. Het is zweverig als je niet weet wat je doet.. Maar denk dat dit erg persoonlijk is