Ben jij donor?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xxappiexx

Ben jij donor?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 18:08

Ik vroeg het me af, heb de laatste tijd dingen gezien en meegemaakt waardoor ik de beslissing heb gemaakt donor te worden. Ik heb op dat moment toch niks meer aan mijn lichaam en als ik er iemand mee kan helpen doe ik dat graag.
Ik zit er alleen mee dat mensen die geen donor zijn (en meerderjarig zijn) wel organen mogen ontvangen, ik weet niet maar dat is in mijn ogen niet helemaal eerlijk.

Wat vinden jullie? Zijn jullie wel of geen donor en waarom?

(ik weet dat er ooit eens een topic geweest is maar dat is al te oud)
Laatst bijgewerkt door xxappiexx op 14-01-08 18:12, in het totaal 1 keer bewerkt

sandr0

Re: Ben jij donor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 18:11

ja ik ben wel donor. Als ik dood ben mogen ze bijna alles van me hebben. Bijna alles omdat ik mijn ogen( hoornvlies) niet af wil staan. Mijn ogen dat ben ik en dat klinkt misschien heel stom maar dat is een gevoel dat ik erbij heb.

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 18:12

ik zou heel graag donor willen worden..
maar ben nog geen 18 dus kan er nog niet zelf over beslisen Lachen.

Sempre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 18:13

Ik ben het nog niet, maar als ik 18 wordt wil ik het wel heel graag. Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 18:14

Ben vanaf mijn 18e donor, dus al bijna zo'n 20 jaar alweer. Knipoog
Als ik tegen die tijd andere mensen kan helpen met mijn organen, vind ik dat prima. Al hoewel ik hoop voorlopig nog lang niet dood te gaan..... Moet er niet aan denken....

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 18:17

lottehorse schreef:
ik zou heel graag donor willen worden..
maar ben nog geen 18 dus kan er nog niet zelf over beslisen Lachen.

Maar je kan t wel kenbaar maken bij je ouders wat jouw ideeen hierover zijn.

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 18:17

ik lees net dat je van af je 12 donor mag zijn!.
dus ik ga mij vandaag nog laten registreren! Lachen.

(goed overleg met ouders vind ik in dit geval toch wel op zijn plaats!)

Citaat:
Iedereen die twaalf jaar of ouder is en in Nederland woont, kan zijn of haar keuze over orgaan- en weefseldonatie in het Donorregister laten vastleggen.

dit staat op de site!

higgins

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 18:24

Klopt, maar als je ouders nee zeggen houd het toch echt op ( en dat zal niet de eerste keer zijn Knipoog ).
Ben ook al jarenlang donor, en eigenlijk heb ik er ook nooit over na hoeven denken. Iedereen weet het ( hoe en wat ) bij mij mogen ze alles gebruiken, al kan ik me ook goed voorstellen dat er dingen zijn die je liever niet zou hebben.
Het is wel handig om het heel duidelijk kenbaar te maken aan eventueel je partner en ouders wat je wel en niet wilt.

Tja het liefste zou ik ( al wil ik ook nog lang niet komen te overlijden Knipoog ) aan iemand mijn organen geven die zich daarna niet vol gaat spuiten met weet ik veel wat voor een troep ( heb het over drugs ) maar daar kan je helaas nog niets over zeggen.
Maar gewoon aan iemand die dan gaat genieten van zijn leven Haha!
Of hij/zij zelf donor zou zijn zou mij niet zoveel uitmaken. Ik denk dat veel mensen die wachten op een orgaan oid en het zelf allemaal meemaken het belang ervan echt wel inzien en dan ook wel donor zouden worden.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 18:30

Natuurlijk ben ik donor!
Als ik dood ben heb ik er geen last van en als ik andermans leven daarmee kan redden, dan lijkt het me meer dan logisch!

En appie, ik vind dit zeker terecht: geen donor, ook geen donor-organen mogen ontvangen!

Ik vond de reactie van onze premier Balkenende over de grote donor-show dan ook erg jammer. Hij vind het niet kunnen en bla, bla, bla!
Maar Den Haag steekt al jaren zijn kop in het zand en er wordt al jaren bijna geen aandacht meer aan besteedt! Ik had gehoopt dat ze in Den Haag eens wakker zouden worden!
Al jaren is er een tekort aan donoren en gaan er mensen dood, doordat ze geen donororgaan kunnen krijgen.
Dan wordt het EINDELIJK onder de aandacht gebracht en het heeft dan ook een hele positieve invloed gehad op het aantal donoren, dat erg gestegen is na de show. Ik meende toen vernomen te hebben dat meer dan 200.000 mensen zich naar aanleiding van de show hadden aangemeld.
Ook in het buitenland heeft deze show voor extra donoren gezorgd!
Laatst bijgewerkt door Judje op 14-01-08 18:34, in het totaal 3 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 18:31

Ja hoor, ik ben donor en ben er trots op *LOL* Ik ben het omdat ik iets wil betekenen na mijn dood voor een ander. Het lijkt mij geweldig om iemands een nieuwe kans op het leven te geven met mijn organen. Daarbij ben ik van mening dat iedereen donor moet zijn. Je helpt er zoveel mensen mee en de lijst word op deze manier veel korter.

Marleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 18:33

Nee, ik ben geen donor..

Ik heb hier (uiteraard) over nagedacht maar het is iets wat ik niet wil. Je weet nooit wie je organen krijgt, en wat die mensen voor een leven leiden..
En misschien heb je je organen en je huid nog ergens voor nodig "later".. Klinkt gek als je het zo leest, maar ik voel het wel zo Lachen

Maar ik wil wél bloeddonor worden. Mijn vader doet dit al erg lang en ik ga binnenkort een keertje met hem mee.

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 18:34

Ik ben ook donor.
Als ik dood ben, ben ik toch dood dus waarom zou ik niet wat 'nuttigs' betekenen voor iemand?
Daarnaast; als ik, of iemand uit mijn omgeving een donor nodig heeft, ben je ook blij als iemand zo'n ding heeft ingevuld...

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 18:34

Mleeniej schreef:
Nee, ik ben geen donor..

Ik heb hier (uiteraard) over nagedacht maar het is iets wat ik niet wil. Je weet nooit wie je organen krijgt, en wat die mensen voor een leven leiden..
En misschien heb je je organen en je huid nog ergens voor nodig "later".. Klinkt gek als je het zo leest, maar ik voel het wel zo Lachen

Maar ik wil wél bloeddonor worden. Mijn vader doet dit al erg lang en ik ga binnenkort een keertje met hem mee.

En als jij bijna dood gaat, omdat je geen donor-orgaan kan krijgen, denk je er dan nog zo over?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 18:38

Idd, dat vraag ik mij ook altijd af. Wil jij wel een orgaan krijgen als niet-donor zijnde?

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 18:45

ik ben het niet. Ik vind het een beetje een eng idee. Maar ik weet ook niet of ik in een kist wil of de oven in.
Voorlopig ben ik er nog niet aan toe dat te beslissen omdat ik het niet weet. Ik vind het gewoon eng.

Ik zou wel een orgaan willen krijgen als dat mijn leven zou redden. Misschien word ik ooit ook wel donor maar op dit moment vind ik het gewoon een eng idee

Soetekind

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 18:46

Ik heb altijd gezegt, pluk mij maar helemaal leeg, want per slot van rekening,,, als ik er iemand mee kan helpen.
Toen las ik het boek 'eindeloos bewustzijn' dit gaat over bijna dood ervaringen.. geen zweverig boek oid. maar gewoon verhalen van hoog en laag opgeleide mensen en kinderen, uit verschillende werelddelen met verschillende religies.
Hierin komt meerdere malen voor dat mensen zichzelf zien als ze bijna dood zijn, en dat ze familie en artsen horen praten over dat de stekker er maar uit moet, omdat er (bijna) geen hoop meer is. En de daaruit voortkomende transplantaties.
Hierdoor is bij mij de twijfel aangeslagen, en heb ik mijn donor formulier nog niet ingevuld. Of ik moet echt op slag dood zijn, maar dan zijn de organen meestal niet meer te gebruiken...

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 18:49

ik ben donor en bloeddonor

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 18:55

Veel van mijn organen zijn er niet geschikt voor, maar wat ze kunnen gebruiken mogen ze hebben, netzoals ik ook graag een donor zou willen als iets van mij ermee ophoud.

Enige enge idee vind ik dat ze ook je huid kunnen nemen. Heb getwijfeld om dat vakje wel of niet aan te kruisen, maar uiteindelijk ben ik toch dood en heb het niet meer nodig, waarom mijn velletje laten verbranden terwijl je er juist een levend verbrand iemand mee kunt helpen Lachen .

L_ola

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 20:17

Ik ben nog geen 18, maar ik wil later wel donor worden. Waarom?
* Je voelt er dan toch niets meer van.
* Wat heb je aan je lichaam als je er niets meer mee kan doen?
* Zoveel mensen die nog zitten te wachten op een orgaan. Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 20:18

ik was bloeddonor, maar mocht niet meer omdat ik een paar keer flauw gevallen was......

en als ik morgen het loodje leg, dan mogen ze van mij alles hebben wat ze kunnen gebruiken

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 20:20

sandr0 schreef:
ja ik ben wel donor. Als ik dood ben mogen ze bijna alles van me hebben. Bijna alles omdat ik mijn ogen( hoornvlies) niet af wil staan. Mijn ogen dat ben ik en dat klinkt misschien heel stom maar dat is een gevoel dat ik erbij heb.

Zelfde hier. Ik ben ook donor, ik heb m'n hoornvlies en huid uitgesloten. Ook puur om het gevoel erbij. Nagelbijten / Gniffelen

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 20:21

toen ik 18 werdt heb ik aangegeven geen donor te willen zijn, gewoon omdat ik dat een soort van eng idee vondt.Maar nu het zo vaak in de media is en ik wat ouder en wijzer ben wil ik er nog eens goed over na denken of ik mijn keuze wil veranderen.al zullen ze niet zo blij zijn met longen van een verwoede roker
Laatst bijgewerkt door marlies85 op 14-01-08 20:26, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 20:22

ik ben ook donor Ja van mij mogen ze álles hebben!

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 20:24

Het idee is ook niet lekker maar je bent dood hallo Tong uitsteken
Ik ben dus wel donor, maar alleen maar omdat ik er andere mensen mee wilt helpen. En ik leef verderr haha ( complete onzin k weet Knipoog )
Moet er alleen niet te vaak aan denken, heb het formulier toen ik 18 was snel ingevuld en op de post gedaan.

Goed idee dat geen donor ook geen recht op donor-orgaan!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 20:26

zeker een goed idee......... als je principieel tegen geven bent, moet je ook zeker niet nemen