Halal vlees bij AH, protesteer!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dorothea

Halal vlees bij AH, protesteer!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-06 21:12

Bron: website "Partij voor de Dieren" 23 oktober 2006

In een groot aantal supermarkten van Albert Heijn ligt sinds vorige week halal vlees in de schappen. Dit vlees komt van dieren die speciaal voor islamitische klanten ritueel worden geslacht. In veel gevallen betekent dit dat de hals van de dieren onverdoofd wordt doorgesneden. Protesteer nú tegen de verkoop van dit vlees.

Ga naar www.partijvoordedieren.nl en protesteer tegen de verkoop van dit vlees!

Ik wil hiermee niet zeggen dat ik tegen de verkoop van halal vlees ben, maar wel tegen de verkoop van vlees van dieren die hiervoor flink hebben moeten lijden. Volgens de Islamitische wet mag een dier voor slachting namelijk wel verdoofd worden. Waarom gebeurt dit niet? Ben ik de enige die er zo over denkt?
Laatst bijgewerkt door Heike op 24-10-06 02:42, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast. Geen hoofdletters gebruiken graag.

Girlgamer

Re: Halal vlees bij AH, PROTESTEER!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 21:16

Ik heb getekend!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 21:19

Eerlijk gezegd vind ik dit nogal gejank.
Een kennis van ons had een "normale" slachterij en is een paar jaar geleden overgestapt naar het halal slachten.
Ook een halal slachterij moet aan alle regels voldoen en is gewoon een professioneel bedrijf.
Denk dat een dier er zelfs minder te lijden heeft dan in een grote "slachtfabriek"
Het is echt niet zo dat er met botte messen langzaam de keel wordt afgezaagd ofzo Rolleyes
Ga eerst eens kijken op zo'n bedrijf voor je een mening van een ander overneemt!

Ilsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 21:19

Hihi ik had het al gedaan.
ik weet niet of jullie het hebben meegekregen van de albert hein? met radar?

Susanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 21:21

ik vind dat je hier juist niet op moet stemmen. Het is hoe die mensen hun geloof en rituelen hebben. Da's dan toch goed dat het ook eens op hun manier gedaan wordt.?.!.?. ik bedoel, in NL wordt ook lang niet altijd gedaan zoals wij 'diervriendelijk' vinden, en daar is dit niks bij!

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 21:23

Ik heb ook getekend en heb gelijk nog ff wat rondgemaild.
Absurd gewoon!! Boos!

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-06 21:24

Ilindra schreef:
Eerlijk gezegd vind ik dit nogal gejank.
Een kennis van ons had een "normale" slachterij en is een paar jaar geleden overgestapt naar het halal slachten.
Ook een halal slachterij moet aan alle regels voldoen en is gewoon een professioneel bedrijf.
Denk dat een dier er zelfs minder te lijden heeft dan in een grote "slachtfabriek"
Het is echt niet zo dat er met botte messen langzaam de keel wordt afgezaagd ofzo Rolleyes
Ga eerst eens kijken op zo'n bedrijf voor je een mening van een ander overneemt!

Ik ga slechts af op wat ik in de media zie, lees en hoor. Derhalve is het niet vreemd dat ik daar mijn mening op baseer. We zijn niet allemaal in de gelegenheid om persoonlijk slachterijen te bezoeken. Maar Ilindra, heb jij dan wel eens een grote "slachtfabriek" bezocht? Hoe gaat het er daar dan aan toe?

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 21:24

Susanne_ schreef:
ik vind dat je hier juist niet op moet stemmen. Het is hoe die mensen hun geloof en rituelen hebben. Da's dan toch goed dat het ook eens op hun manier gedaan wordt.?.!.?. ik bedoel, in NL wordt ook lang niet altijd gedaan zoals wij 'diervriendelijk' vinden, en daar is dit niks bij!

Kan best wezen, verder heb ik er al helemaal niets mee (met geen enkele religie) en ik stoor me er verder niet zo erg aan, maar dit vind ik wel degelijk te ver gaan.

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 21:30

daarom moeten er ook verbeteringen komen in gewone slachterijen Knipoog maar je moet toch ergens beginnen? ik vind niet dat je een dier hoeft te laten leiden als dit niet eens nodig is vanwege het geloof? misschien dat het wel iets meer geld kost nou en? als de dieren het dan beter krijgen.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 21:34

IK werk in bij barnieskipcorner...daar is alles hallal geslacht word er gezegd....ik ben er absoluut niet voor, vind het erg wreed. Maar denk dat je er weinig aan kan doen het hoort bij de multiculturele samenleving van tegenwoordig..Geloofsrespect helaas. Maar goed het is dat ik daar een goede baan en genoeg verdien anders zou ik het zeker niet doen.

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 21:36

ze kunnen de dieren toch verdoven??

So0p_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 21:39

getekent Knipoog

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 21:43

wat denk jij nou. dat dat stukje vlees dat jij 's avonds op je bord ligt niet 'ritueel' geslacht word.kom op zeg niet zo naief. in dier in nl. krijgt 1 pin door zijn kop, 9 van de 10 keer leeft ie nog. word aan zijn achterpoten opgehangen en opgesneden beest is pas dood als zijn bloed op is.

kan hier zo pisnijdig van worden. komt het in de pers komt heel nederland in opstand, terwijl het met gewoon vlees net zo moordadig gebeurd.

Globetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 21:44

Volgens het geloof kunnen ze niet verdoven volgens mij. Aanstaande vrijdag gaat de KWV over Halal vlees. Of dat wel zo anders is als "gewoon" vlees. Misschien interressant om te kijken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 21:44

Ik heb em ook getekend.
Ik ben zowiezo tegen het slachten van dieren, ben ook vegetarisch, maar als ze dan ook nog eens niet verdoofd worden dat vind ik nog erger.. Stel je voor dat iemand je paard op die manier de keel doorsnijd! Moet je toch niet aan denken!
Als ze voor hun geloof perse op die manier dieren willen doden dan doen ze dat maar in hun eigen land..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 21:45

dorothea schreef:
Maar Ilindra, heb jij dan wel eens een grote "slachtfabriek" bezocht? Hoe gaat het er daar dan aan toe?

Ja, die heb ik ook bezocht, zowel voor mijn studie als voor mijn werk (uitvoeren van milieucontroles op o.a destructiemateriaal en ongeboren mest).
Manier van werken is echt niet te vergelijken en de productie aantallen al helemaal niet, het is letterlijk lopende band werk: naar binnen drijven, stroomstoot/slachtmasker, ophangen, opensnijden en leegbloeden.....

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 21:45

MysticTinker schreef:
Ik heb em ook getekend.
Ik ben zowiezo tegen het slachten van dieren, ben ook vegetarisch, maar als ze dan ook nog eens niet verdoofd worden dat vind ik nog erger.. Stel je voor dat iemand je paard op die manier de keel doorsnijd! Moet je toch niet aan denken!
Als ze voor hun geloof perse op die manier dieren willen doden dan doen ze dat maar in hun eigen land..

dieren worden nooit verdooft voor ze geslacht worden

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 21:46

tuurlijk zijn de omstandigheden in een gewone slachterij ook slecht... maar als je zo een deel van de dieren kan helpen waarom niet?

@globetje: ergens hierboven stond dat volgens het geloof de dieren wel verdooft mogen worden?

maar ik snap het probleem niet helemaal de dieren worden er toch aleen maar beter op als de actie werkt en daar gaat het uieindelijk toch om

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 21:48

paardje2005 schreef:
wat denk jij nou. dat dat stukje vlees dat jij 's avonds op je bord ligt niet 'ritueel' geslacht word.kom op zeg niet zo naief. in dier in nl. krijgt 1 pin door zijn kop, 9 van de 10 keer leeft ie nog. word aan zijn achterpoten opgehangen en opgesneden beest is pas dood als zijn bloed op is.

Juist door die pin door z'n kop wordt het dier verdoofd voor dat hij opgesneden wordt Knipoog .

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 21:52

geeft dat serieus een verdovende werking?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 21:52

paardje2005 schreef:
MysticTinker schreef:
Ik heb em ook getekend.

dieren worden nooit verdooft voor ze geslacht worden

Tuurlijk wel, door die pin door hun kop, daardoor gaan ze niet meteen dood, maar ze zijn dan hersendood. Het hart blijft kloppen, zodat alle bloed eruit kan lopen als de keel wordt doorgesneden..
Dus dat is zeker minder erg dan direct de keel doorsnijden..
Maar het blijft allemaal heel gruwelijk..

CynthiaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 21:55

Dit is echt weer dramatisch doen omdat "de media" Rolleyes weer iets gevonden hebben om over te zeutren. Geen enkel dier wordt verdooft voordat het geslacht wordt omdat dat niet mag voor de wet, mensen mogen met de consumptie van vlees geen medicijnen van dieren binnen krijgen.
@ XjolitaX: ik denk dat als je hersenen kapot zijn je niet veel meer voelt.

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 21:57

daar had ik eerlijk gezegt nog niet echt aan gedacht Nagelbijten / Gniffelen

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-06 22:02

Bron: website "Partij voor de Dieren" 23 oktober 2006

In Nederland zijn de dodingsmethoden voor dieren onderworpen aan strenge regels die omschreven zijn in het ‘Besluit doden van dieren’. Daarin staat dat het niet is toegestaan dieren zonder verdoving te slachten. Voor groepen die afwijkenede slachtmethoden hanteren op religieuze gronden is daarvoor echter een uitzondering mogelijk gemaakt in het ‘Besluit ritueel slachten’.
Het lijkt er nu op dat de vleesindustrie hard op weg is regel te maken van die uitzondering. Heel veel rundvlees in de Nederlandse schappen is afkomstig van onverdoofd geslachte dieren, terwijl de consument daarvan niet op de hoogte is.

Onverdoofd slachten is volgens de Partij voor de Dieren verboden.....waarmee ik de aanzet tot dit topic wil nuanceren: verdoofd slachten is volgens de Islamistische wetgeving verboden, maar AH doet blijken alsof zij een manier gevonden heeft waardoor het dier zo min mogelijk te lijden heeft.

"Albert Heijn zegt in haar consumentenvoorlichting: “Albert Heijn is er voorstander van te zoeken naar de methode die het best aansluit bij de religieuze overtuiging binnen de toegestane bedwelmings- en dodingsmethoden. Het slachtproces gaat tot het uiterste om de dieren te doden met zo min mogelijk lijden.” Die aanprijzing gaat voorbij aan het feit dat dieren onverdoofd de hals wordt doorgesneden waarna ze doodbloeden, welk proces lang duurt en ernstig lijden veroorzaakt.

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 22:12

Citaat:
Tuurlijk wel, door die pin door hun kop, daardoor gaan ze niet meteen dood, maar ze zijn dan hersendood. Het hart blijft kloppen, zodat alle bloed eruit kan lopen als de keel wordt doorgesneden..
Dus dat is zeker minder erg dan direct de keel doorsnijden..
Maar het blijft allemaal heel gruwelijk..

als ik jou een kogel door je kop schiet ben je ook niet altijd per direct dood of hersendood. en dat je beweerd dat een beest hersendood is door die pin. vergeet het maar

en al zouden ze lichterlijk verdooft zijn, dan voelen ze het nog. denk je dat ze voor de lol krijsen als ze opengesneden worden?

paarden worden op zelfde manier geslacht als een koe