Pas vanaf 24 jaar op zware motor

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Jokonootje

Berichten: 4851
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Pas vanaf 24 jaar op zware motor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-04-06 20:58

Toekomst motorrijden staat op het spel


De Motorrijders Actie Groep (MAG), belangenvereniging voor motorrijders, is fel tegen de door de Europese Commissie voorgestelde rijbewijsrichtlijn waarin onder meer vastgelegd is dat motorrijders pas vanaf hun 24e direct op een motor met een vermogen van meer dan 35 kW mogen rijden.

De Europese Commissie is van mening dat het de verkeersveiligheid ten goede komt wanneer mensen op latere leeftijd beginnen aan zwaardere motorfietsen, terwijl de MAG van mening is dat de huidige leeftijd van
21 jaar al te hoog is. Naar mening van de MAG is rijervaring belangrijker voor verkeersveilig gedrag dan het leeftijdsverschil tussen een 21- en een 24-jarige. Dat verkeersveiligheid op de politieke agenda staat is begrijpelijk, maar de MAG weigert te accepteren dat anti-motormaatregelen worden genomen op basis van een subjectieve en eenzijdige uitleg van ongevalscijfers, zonder naar de oorzaken te kijken. Uit ieder onderzoek blijkt tenslotte steeds weer hetzelfde: de grootste doodsoorzaak onder motorrijders is nog steeds de auto.

Niet alleen wordt de keuzevrijheid voor beginnende motorrijders met deze richtlijn nog verder beperkt (de leeftijd om op een motorfiets te mogen rijden zonder vermogensrestricties is in Nederland nu 21 jaar), de MAG ziet in de nieuwe regels ook een frontale Europese aanval op het motorrijden zelf, aangezien het reële risico bestaat dat door het steeds verder opschuiven van de leeftijdsgrens minder jonge mensen zullen gaan motorrijden en vanaf hun achttiende direct zullen kiezen voor vier wielen.

De Nederlandse overheid is een groot voorstander van het nieuwe rijbewijs en staat volledig achter het Europese voorstel om nog een fase aan het huidige Nederlandse rijbewijs toe te voegen en de beginnende motorrijder bovendien voor elke nieuwe stempel in het rijbewijs een toets te laten afleggen, met waarschijnlijk grote gevolgen voor de kosten van rijopleidingen en rijexamens.

MAG-voorzitter Nico Perk: "De MAG ziet dit als een frontale aanval op motorrijden en wij hebben dan ook sterk de indruk dat dit een nauwelijks verkapte poging is om motorrijden in de toekomst uit te rangeren.
Iedereen zou zich af moeten vragen of de politieke keuzes die nu gemaakt worden enig draagvlak hebben onder de kiezers en we vinden dat het maar eens afgelopen moet zijn met de 'koehandel' over de rug van motorrijders. De MAG ziet geen enkel draagvlak voor deze vrij willekeurig gekozen leeftijdsgrenzen. De tot nu toe gehanteerde leeftijdsgrens van 21 jaar hebben we in het verleden al geforceerd opgedrongen gekregen, maar daar moet het wat ons betreft toch echt bij blijven als de overheid nog iets wil overhouden wat geloofwaardigheid genoemd kan worden."

bron: http://www.bikenet.nl/

Tsja en ik pis weer naast de pot... als dit doorgevoerd gaat worden... gadverdamme wat ben ik pissed off... Mijn motor staat nu al dik een jaar op mij te wachten totdat ik `m ongeknepen mag rijden na het behalen van mijn zware motor rijbewijs... Maar als dit dus doorgevoerd gaat worden moet ik nog drie jaar wachten....

Iemand nog een motor kopen want ik heb het bijna gehad... Wil er nu eindelijk wel eens op rijden dan 'm alleen maar poetsen en mijn vader er op weg zien rijden om hem wel draaiende te houden...
Als ik mijn rijbewijs haal valt mijn motor in de categorie zwaar waardoor ik twee jaar rijervaring moet hebben wil ik er op mogen blijven rijden... Dat lukt me nou natuurlijk nooit meer....


Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

Re: Pas vanaf 24 jaar op zware motor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 21:43

Ik heb het er laatst met mijn instructeur over gehad (ik ben bezig voor m'n auto, maar m'n zus van 21 is bezig voor haar motorrijbewijs, dus ook zwaar)
maar mijn instructeur zei dat hij (en andere instructeurs) er nog niks van gehoord hebben. En het dus ook maar uit de krant moeten halen.
Hij had het erover dat dat echt nog wel een tijd zal duren.
Ik weet niet hoe oud je bent *zo even in je profiel spieken* maar wie weet red je het nog net.

Wie steeds achter de kudde aanloopt, sjouwt altijd door de stront

Jokonootje

Berichten: 4851
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-04-06 07:33

ik wordt in mei 21 en wilde dus mijn rijbewijs halen zodat ik mijn motor kon starten maar dan mag het niet eerder dan 2008 in gaan want ik moet twee jaar geldige rijervaring hebben

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 07:40

Op zich vind ik het niet eens zo gek

Ik ben zelf motorrijder, en roekeloos rijgedrag op een motor is ongeveer gelijk aan je eigen doodsvonnis tekenen.

Mensen kunnen hoog en laag springen, maar die jonge gastjes die net hun motorrijbewijs hebben en op hun o zo stoere 1000 cc de wegen onveilig maken, zit niemand op te wachten, zeker de hulpdiensten niet die zo iemand van het wegdek af mogen schrapen.

Ik zeg niet dat dit voor alle jongelingen geld hoor, maar zoals altijd moeten de goedde onder de kwade leiden.

__Marloes__

Berichten: 7826
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Vierlingsbeek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 10:28

Daar ben ik het wel mee eens. Kan me voorstellen dat het flink balen is wanneer je te jong bent en wél netjes zou rijden. Maar de veiligheid is natuurlijk ook erg belangrijk, en er zijn altijd mensen die het verpesten, zo ook hier.

Jokonootje

Berichten: 4851
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-04-06 18:31

maar waarom gebeurd dat niet bij auto's dan?!

verban de GTI'tjes, honda CRX, MX5 etc etc etc dan ook...

Ik heb toevallig een zware motor (gekregen)
Maar nu mag ik er als ze het door zetten niet eens op rijden...
Maar die idioten mogen wel in hun golf II GTI hier door de dorpen crossen zodat de kids van mijn vriend niet eens meer normaal buiten kunnen spelen

Anoniem

Re: Pas vanaf 24 jaar op zware motor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 19:03

Op zich ben ik het helemaal eens met deze regel.

Natùùrlijk is het niet leuk als je eerst op een lichte motor moet rijden terwijl er een dikke 1000+'er in de garage staat te wachten.
Het ìs niet leuk als je eerst 'ervaring moet opdoen', maar kijk eens om je heen (als motorrijder) en geef eens eerlijk een cijfer voor motorbeheersing en weggedrag van de collegamotorrijders...
Neehee... Eerlijk!, zei ik

In dit geval is het geen "motorrijder pesten" maar een beslissing om de veiligheid op de weg te verhogen, voor iedereen.

Jokonootje

Berichten: 4851
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-04-06 20:01

nee ik ben wel van mening die idioten die in hun spijkerbroekje op hun motor met 150 voorbij komen zetten tsja eigen schuld als je onderuit gaat maar ik vind het ook deels een tekort in regelgeving waarom word het niet gewoon verplicht gesteld dat je een goedgekeurd beschermend pak aan moet....
Waarom dan wel de leeftijd verhogen (want ik zie ook mannen van ver in de dertig op hun yamaha R1 voorbij komen inj spijkerbroekje en t shirt terwijl ik zoiets heb van jongen jongen wat doe je jezelf aan....
Maar ik heb geen problemen met ervaring op doen... ik heb een zware motor gekregen maar geen enorm snelle ... dus gewoon een leuke beginners motor alleen dan zware variant...

Maar waarom passen ze de wet niet aan mbt tot beschermende kleding... of met de auto's?!
Want hoe veel verantwoordelijkheids gevoel verschil zit er tussen een 21 en 24 jarige niet enorm veel...
En kijk dan maar eens naar mensen die in hun auto tig bekeuringen per jaar rijden laat daar die regel dan voor gelden... ik rij wel eens te hard (maar wie doet dat niet? nehee EERLIJK ) Maar heb verder nog geen hoge bekeuringen op mijn naam staan hou me altijd netjes aan de regel op hier en daar wat kramp in mijn rechtervoet

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 00:31

Jammer, ik hoopte zo dat ik nog maar 2 jaar hoefde te wachten op mijn droommoter

Ik snap het ook wel

**..Dos estrellas en el cielo.. **
Lieve Jolanda en Vanity, we missen jullie!

Jokonootje

Berichten: 4851
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-04-06 09:00

ja ik snap het ook wel maar de consequentie is ook een beetje weg dan.... precies zoals ik in mijn vorige post zei

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 09:11

ik heb even nagedacht over het jonge mensen in snelle auto's probleem .

Heel terecht wordt dat aangehaald.

De overheid kan niet een bepaald merk of type auto verbieden, simpelweg omdat je dan enorme schadeclaims krijgt van de fabrikanten.

Wat de overheid wel kan doen is tot bijvoorbeeld 25 jaar alleen begrensde auto's met een maximale optrek capaciteit..... alleen hoe ga je dat controleren

wendy1

Berichten: 1006
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: hoogvliet/rotterdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 09:30

KiWiKo schreef:
ik heb even nagedacht over het jonge mensen in snelle auto's probleem .

Heel terecht wordt dat aangehaald.

De overheid kan niet een bepaald merk of type auto verbieden, simpelweg omdat je dan enorme schadeclaims krijgt van de fabrikanten.

Wat de overheid wel kan doen is tot bijvoorbeeld 25 jaar alleen begrensde auto's met een maximale optrek capaciteit..... alleen hoe ga je dat controleren



En toch is dit al ongeveer zo met verzekeren van de auto,wij haden dat probleem dus ook dat we heb niet verzekerd kregen op jan zijn eigen naam.

Alleen wat doe je dan juist ja op Mams naam

Lang gewacht,stil gezwegen,nooit gedacht,toch gekregen......

Jokonootje

Berichten: 4851
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-04-06 17:33

ik heb het uitgezocht en ik kon een CRX gewoon op mijn naam laten verzekeren hoor toen ik 18 was alleen het was wat duur maar het lukte wel..


want ze zijn nu aan het discrimineren tegen over jonge motor rijders...
Ik ben van mening dat als je met een auto iemand aanrijd veel meer schade toe brengt dan wanneer je dit met een motor doet....
Je hebt er dan alleen je zelf maar mee ... En waar is de wetgeving van de beschermende pakken dan wel niet?

Of wat denk je van die 16 jarige jongetjes die op hun brommers gevaarlijk en enorm roekeloos rond crossen...

MissJ

Berichten: 8726
Geregistreerd: 22-04-04
Woonplaats: Groningen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 13:05

Ik vind het op zich niet eens zo'n vreselijk raar plan.
Maar weet iemand hoe het zit met de mensen die nu al lessen?
Mijn vriend lest al een tijdje op een zware motor, daar heeft hij zijn verrichtingen ook al me gehaald.
Moet die nu ineens voor zijn examen op de weg over op een lichte motor?
Lijkt mij een rotwissel.

Jaike, wat ben je toch een topper!

Jokonootje

Berichten: 4851
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-04-06 17:37

ja of een middelzwaar
hangt af van de leeftijd van je vriend...
maar als hij zwaar wil behouden (als dit doorgevoerd word) dan moet hij aanzienlijk en aantoonbare rijervaring hebben met een zware motor...
dat is geloof ik 2 jaar ofzo...

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23411
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Pas vanaf 24 jaar op zware motor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 17:40

Ik ben ook bezig met mijn motorrijbewijs, mijn instructeur had er wel al wat van gehoord, maar had nou niet de verwachting dat ze dat a la minute gaan invoeren.

Overigens ben ik 22 als ik mijn rijbewijs haal (als het goed is dan), dan heb ik mijn zware rijbewijs, en dan mag ik dus wel zwaar blijven rijden.
Volgens mij is het dan dus ook zo dat als je voor het ingevoerd word je je zware rijbewijs hebt ze je echt niet gaan terugzetten op een beperkte.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

MissJ

Berichten: 8726
Geregistreerd: 22-04-04
Woonplaats: Groningen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 22:01

BeNGeL schreef:
ja of een middelzwaar
hangt af van de leeftijd van je vriend...
maar als hij zwaar wil behouden (als dit doorgevoerd word) dan moet hij aanzienlijk en aantoonbare rijervaring hebben met een zware motor...
dat is geloof ik 2 jaar ofzo...


Hij is 23, maar is dus pas 2 maanden ofzo aan het lessen, dus dat zal dan een lichte worden vrees ik.

Jaike, wat ben je toch een topper!

Derma

Berichten: 781
Geregistreerd: 11-09-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 22:08

Maar hoe zit dat nou dan? Ik heb in februari me motorrijbewijs gehaald, ik mocht toen overal op rijden. Nu staat er een 1000 cc in de schuur (van me vriend) waar ik af en toe ook wel eens op rij. Mag ik daar nu ineens niet meer op of geldt dat alleen voor degene die nu hun rijbewijs gaan halen?

MissJ

Berichten: 8726
Geregistreerd: 22-04-04
Woonplaats: Groningen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 22:09

Ik denk dat het ingaat voor de mensen die nog bezig zijn, of die nog gaan beginnen.
Lijkt me niet dat je nu ineens over moet stappen, terwijl jij je rijbewijs al hebt.

Jaike, wat ben je toch een topper!

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23411
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Pas vanaf 24 jaar op zware motor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 22:15

Volgens mijn instructeur zullen ze die regel nooit met terugwerkende kracht gaan invoeren ben ik blij dat ik bijna op mag

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 22:21

Zo iets kan je volgens mij niet met terugwerkende kracht invoeren.......

DUS allemaal NU slagen

Jokonootje

Berichten: 4851
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-04-06 23:48

Derma schreef:
Maar hoe zit dat nou dan? Ik heb in februari me motorrijbewijs gehaald, ik mocht toen overal op rijden. Nu staat er een 1000 cc in de schuur (van me vriend) waar ik af en toe ook wel eens op rij. Mag ik daar nu ineens niet meer op of geldt dat alleen voor degene die nu hun rijbewijs gaan halen?


mag sowieso nog er is nog niks door gevoerd dus de regel geld uberhaupt niet...
Maar tegen de tijd dat ik op moet waarschijnlijk wel...
Misschien toch maar heel veel lessen per week... en even lening afsluiten bij pa en ma zodat ik `m in ieder geval heb voor dat het doorgevoerd word

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 13:39

Vind het op zich een mooie regeling, als je eens beseft wat een power sommige motoren hebben!

Poiuytrewq
Berichten: 15421
Geregistreerd: 06-09-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 16:22

Als je ziet hoe sommige mensen ermee rijden vind ik het ook niet eens zo erg dat het naar 24 jaar wordt verplaatst

Dreamer_S
Berichten: 3603
Geregistreerd: 05-05-04

Re: Pas vanaf 24 jaar op zware motor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 19:35

Naja, ik vond 21 al hoog..
Suusapluus, dat ligt meer aan die mensen zelf, want je hebt ook mensen van 50 die als idioten rijden terwijl er ook mensen zijn van 19 die netjes rijdn..

Relax.. Take it Easy


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: nafkedemi, Nojoukus en 50 bezoekers