Alleen in het bos: kom je liever een vreemde man of een beer tegen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LWDaisy

Berichten: 4806
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Alleen in het bos: kom je liever een vreemde man of een beer tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-24 11:03

Tiktok staat er vol mee, en ook op facebook kom je de discussie (en commentaar) ondertussen tegen.

Origineel was de vraag voor mannen, en als volgt: als je dochter alleen in de bossen rondloopt, heb je dan liever dat ze een vreemde man of een beer tegen het lijf loopt?
Ondertussen wordt de vraag overgenomen en aan vrouwen gesteld, en gaat die echt heel het internet over: loop jij liever tegen een vreemde man aan in de bossen, of tegen een beer?

En het antwoord op die 2de vraag is duidelijk.. de overdonderende meerderheid zegt "geef mij de beer maar".
Afbeelding

Niet zo heel "scientific" natuurlijk, het is tenslotte een puur hypothetische vraag.

En het internet ontplofte.
Een heel aantal mannen lijkt beledigd te zijn. Vind de vrouwen die dat antwoord geven idioten. "Ja maar die beer eet jou op hoor". Ja Jantje, we weten dat die kans bestaat.. Maar er zijn ergere dingen dan opgevreten te worden door een beer - en dat lijkt niet iedereen te begrijpen.

De redenen die vrouwen aanhalen zijn talrijk.
- Als ik een berenaanval overleef, zal niemand zich afvragen of ik die aanval door mijn kledij of "flirterige gedrag" heb uitgelokt
- Als ik een berenaanval overleef, zal men mij gewoon geloven
- Men zal medelijden met mij hebben na een beren-aanval (maw, men zal de vrouw als slachtoffer zien en niet aan victim-shaming doen)
- De beer ziet mij als mens (wat lang niet van alle mannen gezegd kan worden)
- Het ergste wat een beer mij kan aandoen, is me doden
- Een onvoorspelbare, vreemde man is enger dan een voorspelbaar wild dier
- De beer zou me niet doden puur voor zijn plezier
- De beer zou me niet in leven houden om me opnieuw en opnieuw en opnieuw te misbruiken
...

En nu reageren er natuurlijk een hoop mannen met idiote memes, ze vinden het wel gaaf dat zij "intimiderender" zijn dan een beer, ze zijn beledigd dat we de beer verkiezen, vinden het antwoord "de beer" idioot en lijken niet te begrijpen waarom "de beer" het winnende antwoord is.

Dus: wat zou jij kiezen? De vreemde man, of de beer?
En natuurlijk: waarom?


Ik zou de beer kiezen hoor.
Natuurlijk wéét ik dat er genoeg normale en goede mannen rondlopen. En ik snap dat die mannen zoiets hebben van "hey hallo, gelieve ons niet allemaal over één kam te scheren". Daar hebben ze gewoon gelijk in - maar gezien het een hypothetische vraag is, en "de man" die we "moeten" tegenkomen niet onze vader, broer of vriend is, is dat nogal een risico, en daarom kiezen zo ontzettend veel vrouwen voor "de beer".

Ik zou volgens mij, alleen in de bossen, ook liever een beer dan een vrouw tegenkomen hoor.
Want ook daar hebben de mannen een punt: "jullie doen alsof alleen mannen gestoord kunnen zijn". Nou, ik denk dat ik een wild dier prefereer over een potentiële psychopaat - man of vrouw -, want daar lopen er heel wat van rond. En die kunnen ergere dingen doen dan een hongerige of kwaaie beer. Die beer zal me, als hij aanvalt, vast en zeker een wereld vol pijn bezorgen - maar dat is dan vanuit dierlijk instinct, en dat zal sneller voorbij zijn dan wanneer de één of andere gek mij vastbindt, drogeert, mijn achillespezen doorsnijdt, ...

Puur hypothetisch natuurlijk. Er zullen genoeg aangename mannen (en vrouwen) zijn die beter gezelschap zijn dan "de beer", maar de vraag is dan vooral: wil je dat risico nemen?
Want "de wereld" toont aan dat er een heleboel gekken rondlopen, en net daarom nemen vrouwen liever het risico van "de beer".

Eén van de dingen die bovenkomt: blijkbaar zien wij vrouwen onszelf op voorhand al als slachtoffer, en lopen we verbitterd rond door wat een man ons eerder zou hebben aangedaan.
Nou, ik ben niet verbitterd, en heb wel één en ander gezien. En ik zie mezelf niet en zeker niet graag als slachtoffer - maar ik neem dus liever het risico van de beer. Die vertrouw ik helaas meer. Of beter gezegd: ik vertrouw dat mijn dood sneller zal zijn door toedoen van een beer, dan wanneer ik de verkeerde man tegen het lijf loop. En minder ziekelijk waarschijnlijk.
Want ja: dat is wat de wereld mij geleerd heeft. Dat is wat ik op het nieuws zie. Heel l*llig natuurlijk - maar helaas wel de realiteit.

Dus: wat kies jij? En waarom?

beert
Berichten: 2439
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 11:06

Misschien een poll aan toevoegen? Daar is dit juist het topic voor :-)

Ik zou trouwens voor de man gaan. Ik heb niet het idee dat het hier vol psychopaten zit die erop uit zijn om vrouwen wat aan te doen.
Laatst bijgewerkt door beert op 04-05-24 11:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Azmay
Berichten: 18002
Geregistreerd: 01-01-09

Re: Alleen in het bos: kom je liever een vreemde man of een beer tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 11:09

Beetje een non- keuze.
Een man staat niet gelijk aan een sex predator, een man is een mens.

DuoPenotti

Berichten: 29960
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 11:11

Azmay schreef:
Beetje een non- keuze.
Een man staat niet gelijk aan een sex predator, een man is een mens.

dit

ik kom liever een vreemde man tegen.

Staat er je komt daar een losgeslagen tbs-er tegen die al eerder 3 vrouwen heeft verkracht/ vermoord... dan verschuift mijn antwoord.

Mizora

Berichten: 18123
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Alleen in het bos: kom je liever een vreemde man of een beer tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 11:20

In Nederland (los van het feit dat we gelukkig geen beren hebben) liever een man, maar helaas zijn er ook hele delen van de wereld waarbij de cultuur nog zo vrouwonvriendelijk is, dat ik daar waarschijnlijk de beer zou kiezen. Ik heb persoonlijk, ondanks vaak genoeg alleen wandelen in zeer stille gebieden/bos, geen slechte ervaringen met mannen voorbij wel eens toegeroepen te zijn, en zelfs dat zelden. Maar helaas ken ik uit de wereldwijde groepen wel andere verhalen.

Maakt ook uit: grizzlybeer, zwarte beer of ijsbeer. Die zwarte beer is vergelijkbaar als een koe met kalf in een natuurgebied, die grizzlybeer is een ander verhaal.

Goof

Berichten: 28934
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Alleen in het bos: kom je liever een vreemde man of een beer tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 11:24

Ik loop altijd alleen in het bos en alle mannen die ik tegenkom zijn onbekenden. Prima zat. Ik zie geen probleem.

Captain

Berichten: 21410
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 11:28

Uitgaande van het feit dat een beetje beer je 100% zal verscheuren en de kans dat een wildvreemde man je wat aan doet zeer klein is?

De man natuurlijk. Als zoveel vrouwen liever de beer verkiezen moeten ze wellicht eens te rade gaan waarom ze in elke man een monster zien.

Lijkt me niet helemaal gezond en ook flink ten koste gaan van je levensgeluk. Relativeren moet je leren blijkt.

Koper

Berichten: 30334
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 11:32

Goof schreef:
Ik loop altijd alleen in het bos en alle mannen die ik tegenkom zijn onbekenden. Prima zat. Ik zie geen probleem.

Nou dit dus. Wat fijn dat we in Nederland wonen.

Ik kom in het bos ook liever een onbekende man tegen dan een hond. Ik heb eigenlijk nooit last van mannen die erg opdringerig doen zelfs wanneer ik aangeef hun aandacht niet op prijs te stellen en het overkomt me ook nooit dat mannen mij omcirkelen en mij middenin hun roedelgenoten proberen te manoeuvreren.

Ik heb in het bos nooit rare dingen meegemaakt ook. Een keertje fietste ik alleen door het bos en precies toen ik langsfietste op dat moment begon een in het zwart geklede man langs het fietspad te rennen. Ik schrok en riep dat ik het echt erg a-relaxed vond dat iemand ineens achter me aan begint te rennen. Bleek het een hardloper te zijn die er echt niet bij had stilgestaan hoe het overkomt als hij achter een voorbijfietsende vrouw aan begint te rennen :')

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41763
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 11:37

Ik ben vooral benieuwd wat het antwoord van de mannen met de dochters is.

Mariett

Berichten: 4443
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 11:37

Vrienden van me hadden het hier laatst ook over en echt 100% een man. 50% van de populatie is man, je zegt dan even hoi en je gaat weer door.

Als ik een beer tegen zou komen zou je naast mijn lichaam wel een mobiel vol berenfoto’s en -video’s vinden, dat dan weer wel.

Eskimo
Berichten: 3047
Geregistreerd: 04-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 11:37

Ik ben iedere dag in het bos, dus kom vaak genoeg onbekende mannen tegen. Ook wel eens een naakte man tegenkomen. Heb nog steeds liever die naakte man dan een beer :+ .

Azmay
Berichten: 18002
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 11:41

_San87_ schreef:
Ik ben vooral benieuwd wat het antwoord van de mannen met de dochters is.

Mijn man is zelf geen sex predator en gaat er ook niet vanuit dat elke vreemde die hij tegen komt er een is.

Wij hopen dan ook echt dat onze dochter gewoon lekker alleen in het bos achter onze flat kan spelen als ze daar oud genoeg voor is.

Wat ellendig is leven in angst, moet je niet willen. De kans dat je dood gaat aan iets doms is vele malen groter dan dat iemand je bewust wat aan doet.

Zoolgangster

Berichten: 9711
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 11:41

Geen victim blaming als je door een beer aangevallen wordt?

Nou, dat geloof ik niet.

Krijg je dingen als: "zeker die beer gevoerd, te dichtbij gekomen, had hem moeten vermijden, zeker uitgelokt door stenen te gooien, je moet ook niet gaan hardlopen in het bos, te hard weggerend, te hard gegild, je rook naar eten, had überhaupt dat bos niet in moeten gaan, je kwam in het leefgebied van de beer, je had de beer verstoord, beer wou jonkies verdedigen... je las de lichaamstaal van de beer verkeerd,
Je hebt de beer uitgedaagd, want beren vallen nooit zomaar mensen aan.
Je droeg gekke kleren, je stoorde de beer tijdens een dutje. Je hebt de beer laten schrikken, Je kwam te dicht bij het hol...Het was geen beer maar een grote hond... je moet niet zo zeuren, er zijn meer mensen dan beren. Ja MaAr MEnSen MAkeN ChEmTrAiLS DuS ZIJn VeEL GeMeNeR DaN BErEn. "

Dat soort ongein.

Ik ga er nooit van uit dat een man een potentiële engerd is.

anjali
Berichten: 15178
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Alleen in het bos: kom je liever een vreemde man of een beer tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 12:07

Dat ligt er aan wat voor man of wat voor beer! Zowel agressieve mannen als agressieve beren, leeuwen en tijgers, wolven,( wat dan ook) wil ik niet tegenkomen. Maar bijv. leuke beren zoals panda-of koalaberen, daar teken ik voor!!

moonsparkle
Berichten: 21774
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 12:07

Wat is de definitie van een vreemde man? Een man die ik niet ken? Ik loop zo vaak alleen in het bos en kom dan ook zo vaak een man tegen die ik niet ken. Nog nooit iets engs meegemaakt. Als ik een beer in Nederland tegen zou komen dan zou ik me natuurlijk rot schrikken :')
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 04-05-24 12:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Berichten: 37551
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 12:08

Ik kom liever een man tegen dan een beer hoor, kom vaak genoeg mannen tegen in het bos die alleen zijn en dat is een groet en geen probleem. Niet iedere man is automatisch een dader.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41763
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 12:10

Azmay schreef:
_San87_ schreef:
Ik ben vooral benieuwd wat het antwoord van de mannen met de dochters is.

Mijn man is zelf geen sex predator en gaat er ook niet vanuit dat elke vreemde die hij tegen komt er een is.

Wij hopen dan ook echt dat onze dochter gewoon lekker alleen in het bos achter onze flat kan spelen als ze daar oud genoeg voor is.

Wat ellendig is leven in angst, moet je niet willen. De kans dat je dood gaat aan iets doms is vele malen groter dan dat iemand je bewust wat aan doet.

Ik denk dat het antwoord vooral heel erg afhankelijk is van waar je woont op de wereld.

soesita

Berichten: 5183
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 12:12

Doe voor mij ook maar de man. Al vaak onbekende mannen tegengekomen in het bos en nog nooit iets vreemds meegemaakt.
Maar: wat dat betreft hebben we hier in westeuropa waarschijnlijk makkelijk praten. Dus ik geloof graag dat mensen uit andere landen andere antwoorden zullen geven.
Ik ben dankbaar dat ik hier leef en liever een man tegenkom.

Zappa

Berichten: 2744
Geregistreerd: 10-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 12:14

_San87_ schreef:
Ik denk dat het antwoord vooral heel erg afhankelijk is van waar je woont op de wereld.


Dit!

Er zijn plekken op de wereld waar ik direct de beer zou kiezen
Echter vanuit mijn geprivileerde stoel hier ondanks dat ook ik slechte ervaringen heb met mannen kies ik hier voor de man .
Laatst bijgewerkt door Zappa op 04-05-24 12:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Albert

Berichten: 5736
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 12:14

Wat voor een beer?
Er zit nogal verschil tussen soorten beren, net als er verschil zit tussen mannen...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41763
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 12:16

Zappa schreef:
_San87_ schreef:
Ik denk dat het antwoord vooral heel erg afhankelijk is van waar je woont op de wereld.


Dit!

Er zijn plekken op de wereld waar ik direct de beer zou kiezen
Echter vanuit mijn geprivileerde stoel hier ondanks dat ook ik slechte ervaringen heb met mannen kies ik hier voor de man .

Zelfde hier

Zou ik in Afghanistan wonen, koos ik denk ik anders.

8nnemiek

Berichten: 43468
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Alleen in het bos: kom je liever een vreemde man of een beer tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 12:30

Ik kom ook vaak zat mannen tegen in het bos :))
In Nederland voel ik me weinig genoeg.
In andere landen zou mijn antwoord wel eens anders kunnen zijn inderdaad := Buiten Europa zou ik sowieso niet alleen het bos in durven.

Sure_lee

Berichten: 10424
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: Alleen in het bos: kom je liever een vreemde man of een beer tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 12:48

Ik wandel ook heel vaak alleen in het bos en kom genoeg mannen tegen die ik niet ken. Helemaal prima. Ik kom toch echt liever geen beer tegen.

Ik vind het echt bijzonder dat sommige vrouwen blijkbaar zo slecht denken over mannen.

anjali
Berichten: 15178
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 13:01

Sure_lee schreef:
Ik wandel ook heel vaak alleen in het bos en kom genoeg mannen tegen die ik niet ken. Helemaal prima. Ik kom toch echt liever geen beer tegen.

Ik vind het echt bijzonder dat sommige vrouwen blijkbaar zo slecht denken over mannen.

Ik ben tijdens het uitlaten (aan de riem) van mijn hond in het bos ooit aangevallen door een man die me bij mijn haar greep en zijn vingers in mijn mond duwde. Mijn hond stond er eerst even verbouwereerd naar te kijken (hij is getraind op het niet mogen bijten ,zeker niet van mensen!) totdat hij snapte dat er iets niet klopte en begon te blaffen. Toen beet ik in de vinger die in mijn mond zat van die man waarop hij losliet en ik er vandoorkon met mijn hond. Toen ik dit thuis vertelde heeft mijn vader aangifte gedaan.

Picopico
Berichten: 896
Geregistreerd: 10-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-24 13:17

Doe mij die man maar. Ik acht de kans dat een random man mij wat aan doet toch echt veel kleiner dan een beer. In Nederland wandel ik vaak alleen in het bos en kom geregeld mannen tegen. Nog nooit een bedreigende situatie meegemaakt. De meeste van die mannen zijn gewoon hun hond aan het uitlaten.
In Canada heb ik wel door berengebied gewandeld. Heb er ook eentje gezien op ruim 100 meter afstand, dichterbij hoeft van mij echt niet. Zag ook een keer berenpoep op het pad, ben zsm dat gebied uit gegaan. Andere grote/gevaarlijke dieren hoef ik ook zeker niet tegen te komen.

Ik zou er trouwens niet vanuit gaan dat een beer je snel doodt. Beren vallen over het algemeen niet aan om je op te eten, maar om jou als bedreiging uit te schakelen. Ze stoppen zodra je niet meer beweegt, je hoeft dan nog helemaal niet dood te zijn (vandaar ook het advies om bij een berenaanval dood te spelen). Best kans dus dat je daarna nog urenlang ligt te creperen.