3 Shetlanders dood aangetroffen.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cowboy55
Berichten: 8507
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 13:15

tienus63 schreef:
Die clubs die je noemt besteden er wel aandacht aan. Die info komt alleen maar terecht bij de groep ingewijden die het al weten.
Maar niet bij de burgers zonder weide dieren en die denken dat het hosanna is dat de wolf in Nederland is.


Zou het dan niet handig zijn als die groep 'ingewijden' aan de burgers zonder weidedieren die denken dat het hosanna is dat de wolf in Nederland is zouden uitleggen dat het helemaal niet zo best is gesteld? Via andere wegen dan 'dat is waar want dat hep op feesboek gestaan'?

tienus63

Berichten: 12122
Geregistreerd: 09-08-05

Re: 3 Shetlanders dood aangetroffen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-24 13:18

Denk je nu werkelijk dat ze dat niet proberen?!

Cowboy55
Berichten: 8507
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 13:33

tienus63 schreef:
Denk je nu werkelijk dat ze dat niet proberen?!


Je weet wat Yoda zegt over proberen he? :+

Dan kan ik veel meer met een bericht zoals DuoPenotti net post: voor mij is een regionale nieuwsbron vele malen betrouwbaarder dan feestboek. Alleen denk ik dan met alle respect voor de individuele gevallen/ellende: kijk ook naar het totaalplaatje. Nou is het de vraag of een regionale nieuwszender daarvoor op aarde is.

BrankaZ

Berichten: 3895
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 13:42

8nnemiek schreef:
MairiMacBran schreef:
4.000 tot 13.000 schapen per jaar aangevallen door honden? In Nederland? Lijkt me héél stug, een bron aanhalen lijkt me verstandig voordat je met zulke cijfers komt.
Bovendien houdt Bij12 al een aantal jaar de aanvallen bij, als er zóveel aanvallen op schapen door honden worden veroorzaakt zou dat in hun statistieken staan.

Dat kwam uit een onderzoek van Universiteit Wageningen naar boven.

Bij een kritische kijk naar dat onderzoek kwamen ze uit op iets andere getallen zie ik, maar nog steeds enorm veel: https://www.hogeveluwe.nl/files/Bijlage ... vossen.pdf
"De aldus gecorrigeerde berekening zou betekenen dat er jaarlijks in Nederland minimaal 2.824 (1.032+1.892) schapen worden verwond of gedood door een hond of een vos. Maxi- maal zijn er dat 9.040 (4560+4480)."

Dus nog steeds jaarlijks 2824 tot 9040 aangevallen schapen door andere dieren dan wolven. Dat is inderdaad bizar veel, zeker in vergelijking met de wolf.
Vandaar dat het stom is om overal maar direct de sticker 'wolf' op te plakken, en al helemaal stom om geen DNA onderzoek meer te doen (al snap ik het vanuit de boer, die wil gewoon zijn vergoeding krijgen).

Veel wel, maar bizar veel als je kijkt hoeveel honden er in Nederland rondlopen valt denk ik erg mee. Dat zijn er n.l. zo’n 1.500.000. Wolven zijn er rond de 30 volgens de experts.

8nnemiek

Berichten: 43430
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 13:47

Shirley schreef:
Van mij mag er strenger gehandhaafd worden aan aanlijnen in buitengebieden, dat sowieso...maar voor moordenaars is maar één passende straf -O-

Dat is een heel harde uitspraak. Geldt dat ook voor een lieve huishond die per ongeluk ontsnapt en zijn instinct volgt en een lam pakt? Geldt dat ook voor de roofvogel die onze kippen pakt? Voor de reiger die onze vissen graag eet?
Of alleen voor de wolf, omdat schapen en paarden aaibaar en duur zijn, en een kip snel vervangen is?

Als ik 'mainstream media' lees dan gaan hier de alarmbellen al af. Ik heb helemaal niks met complottheorieën en dat soort geneuzel. Feestboek is ook zo'n beetje de minst betrouwbare nieuwsbron ooit.

Er is natuurlijk een duidelijke reden dat er wel veel wolvenaanvallen zijn geregistreerd, maar weinig hondenaanvallen. Die laatste daar krijg je geen geld voor. Je hebt als boer mazzel als je de eigenaar te pakken krijgt en als die de kosten vergoed.
Fijn dat er in Zeeland weinig aanvallen van honden en vossen zijn trouwens, maar ik heb hier in Limburg meerdere schapenhouders gesproken in mijn leven die ermee te maken hebben gehad helaas. Mijn paard heeft naast een schapenhouder gestaan, en wat die allemaal heeft meegemaakt met mensen die hun hond niet onder controle hebben := Bizar. Mensen staan er gewoon bij te lachen als de hond er achteraan gaat.

Daarom vind ik het ook zo jammer dat mensen direct 'wolf' roepen, zonder dat ze ook maar een idee hebben wat er gebeurd is. Zo komt de hond (en vooral eigenaar natuurlijk) er in sommige gevallen te makkelijk mee weg.

Elisa2

Berichten: 37402
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 13:56

Hm..voordat de wolf hier was waren er verdomd weinig honden aanvallen en nu zouden het ineens honden zijn?

Ik geloof daar helemaal niks van, een paar jaar terug kon alles gewoon nog redelijk veilig dag en nacht buiten staan.

Nu woon ik in dit gebied, en het loopt momenteel helemaal de spuigaten uit met wolven aanvallen. Bijna iedere nacht worden er wel schapen ergens doodgebeten. Er is al een aanval geweest op volwassen paarden, nu 4 shetlanders in een week tijd en een kennis van me is achtervolgd door een wolf op buitenrit.

Wintu

Berichten: 3033
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 13:56

Cowboy55 schreef:
Waarom niet dan naar jouw mening? Ik zie getallen m.b.t. dode dieren voorbij komen die in de duizenden gaan. Je zou toch verwachten dat het door mainstream media, of in elk geval boerenorganisaties en amateurveehouder verenigingen opgepikt wordt en dat die clubs iets meer slagkracht hebben dan 'kijk naar mijn feestboek'?

Wordt het ook hoor, kijk maar eens naar de site wijs met wolven.

Maar als het al eens opgepikt wordt, dan wordt de echte waarheid niet verteld.

DuoPenotti

Berichten: 29811
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 13:57

Mijn buurman had, ja had, 40 jaar lang schapen.
Heeft niet 1 gewonde schaap gehad in die 40 jaar door honden. Wel eens opgejaagd, maar geen gewond, laat staan dood.
Vast een stukje geluk maar toch.

Hier heeft een paar jaar 1 wolf gezeten.
Deze heeft bewezen in zijn uppie 172 stuks dieren gedood en nog veel meer gewond.
Van schapen tot grote witte herten tot 4 jaarling schotse hooglanders tot volwassen koeien.

Zo ook schapen van mijn buurman die achter een oranje flexinet met stroom stonden.
Hij kon dat aanzicht niet aan en is gestopt.

Hij is gewoon een hobbyhouder met een uit de kluiten gewassen hobby.
Die doen dat niet voor het geld.
Dat is net zo'n stukje vieze media verspreiding die telkens aangehaald word.

Veel weidedieren zijn helemaal niet van boeren maar van particulieren.
Maar boer is slecht in Nederland, daar mag men tegen schoppen... Dus gebruikt men dat.

Wintu

Berichten: 3033
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 14:01

8nnemiek schreef:
Shirley schreef:
Van mij mag er strenger gehandhaafd worden aan aanlijnen in buitengebieden, dat sowieso...maar voor moordenaars is maar één passende straf -O-

Dat is een heel harde uitspraak. Geldt dat ook voor een lieve huishond die per ongeluk ontsnapt en zijn instinct volgt en een lam pakt? Geldt dat ook voor de roofvogel die onze kippen pakt? Voor de reiger die onze vissen graag eet?
Of alleen voor de wolf, omdat schapen en paarden aaibaar en duur zijn, en een kip snel vervangen is?

Als ik 'mainstream media' lees dan gaan hier de alarmbellen al af. Ik heb helemaal niks met complottheorieën en dat soort geneuzel. Feestboek is ook zo'n beetje de minst betrouwbare nieuwsbron ooit.

Er is natuurlijk een duidelijke reden dat er wel veel wolvenaanvallen zijn geregistreerd, maar weinig hondenaanvallen. Die laatste daar krijg je geen geld voor. Je hebt als boer mazzel als je de eigenaar te pakken krijgt en als die de kosten vergoed.
Fijn dat er in Zeeland weinig aanvallen van honden en vossen zijn trouwens, maar ik heb hier in Limburg meerdere schapenhouders gesproken in mijn leven die ermee te maken hebben gehad helaas. Mijn paard heeft naast een schapenhouder gestaan, en wat die allemaal heeft meegemaakt met mensen die hun hond niet onder controle hebben := Bizar. Mensen staan er gewoon bij te lachen als de hond er achteraan gaat.

Daarom vind ik het ook zo jammer dat mensen direct 'wolf' roepen, zonder dat ze ook maar een idee hebben wat er gebeurd is. Zo komt de hond (en vooral eigenaar natuurlijk) er in sommige gevallen te makkelijk mee weg.


Als jouw lieve huishond mijn geit doodt, dan doe ik idd aangifte.
Dieren die op mijn terrein mijn beesten aanvallen, doen dat niet een tweede keer. Katten op mijn terrein krijgen de honden achter zich aan.

En ja, honden van mensen die ze niet onder appèl hebben en die bovenop schapen springen, die zijn er, die ze doden ook. Maar Annemiek, nog maals, kijk eens bij Bij12 en zie wie er de grote boosdoener is.

Je insinuatie dat een boer het om de centen te doen is, vind ik echt beneden peil.
Laatst bijgewerkt door Wintu op 12-03-24 14:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Berichten: 37402
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 14:01

Cowboy55 schreef:
tienus63 schreef:
Die clubs die je noemt besteden er wel aandacht aan. Die info komt alleen maar terecht bij de groep ingewijden die het al weten.
Maar niet bij de burgers zonder weide dieren en die denken dat het hosanna is dat de wolf in Nederland is.


Zou het dan niet handig zijn als die groep 'ingewijden' aan de burgers zonder weidedieren die denken dat het hosanna is dat de wolf in Nederland is zouden uitleggen dat het helemaal niet zo best is gesteld? Via andere wegen dan 'dat is waar want dat hep op feesboek gestaan'?


Dat gebeurd ook:

https://omroep1.nl/nieuws/bewoners-de-v ... r-de-wolf/

https://www.edestad.nl/lokaal/dieren/10 ... closemodal

https://www.ad.nl/videos/productie/verm ... uwe-415522

https://www.hogeveluwe.nl/nl/wolven-mijden-mensen-niet

Regionaal, alleen landelijk wordt dit maar niet opgepikt.

tienus63

Berichten: 12122
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-24 14:07


8nnemiek

Berichten: 43430
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 14:08

Wintu schreef:
Je insinuatie dat een boer het om de centen te doen is, vind ik echt beneden peil.

Ik zou niet weten waarom het beneden peil is om een melding te doen waardoor je compensatie krijgt. Als ik compensatie zou krijgen voor een kip die door een roofvogel werd gepakt dan zou ik dat ook melden, en krijg ik er niks voor, dan doe ik die moeite niet. Lijkt me vrij logisch, toch? Dat betekent niet dat die boer niks om zijn dieren geeft.

sterregoud
Berichten: 1864
Geregistreerd: 09-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 14:11

Op de foto’s in de link van Edestad ( ## pas op , heftige foto ) zie je dat de pony’s bijna leeg gegeten zijn. Met deze foto’s is het wel duidelijk dat het om wolven moet gaan. Een hond kan een pony verwonden, maar er zoveel van eten is wel heel onwaarschijnlijk.

Wintu

Berichten: 3033
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 14:21

8nnemiek schreef:
Wintu schreef:
Je insinuatie dat een boer het om de centen te doen is, vind ik echt beneden peil.

Ik zou niet weten waarom het beneden peil is om een melding te doen waardoor je compensatie krijgt. Als ik compensatie zou krijgen voor een kip die door een roofvogel werd gepakt dan zou ik dat ook melden, en krijg ik er niks voor, dan doe ik die moeite niet. Lijkt me vrij logisch, toch? Dat betekent niet dat die boer niks om zijn dieren geeft.


Jij insinueert dat ze het om de centen doen en niet als ze die centen niet zouden krijgen en dat vind ik beneden peil.

tienus63

Berichten: 12122
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-24 14:22

Het zijn echt afschuwelijke foto’s. Zie ze net via de Barneveldse krant.

Vreselijk.

Wie het wil zien, google zelf maar even.

Aan de slachting te zien, acht ik de kans groot dat dezelfde wolf/wolven vandaag schapen hebben gepakt in Ede.

Hettieheks
Berichten: 1255
Geregistreerd: 13-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 14:50

tienus63 schreef:
Het zijn echt afschuwelijke foto’s. Zie ze net via de Barneveldse krant.

Vreselijk.

Wie het wil zien, google zelf maar even.

Aan de slachting te zien, acht ik de kans groot dat dezelfde wolf/wolven vandaag schapen hebben gepakt in Ede.


En aan die slachting te zien geloof ik ook zeker niet dat een hond hier aan het werk is geweest. Arme dieren. Foto’s zijn vreselijk. |(

Onali

Berichten: 18486
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 14:56

Cowboy55 schreef:
tienus63 schreef:
Die clubs die je noemt besteden er wel aandacht aan. Die info komt alleen maar terecht bij de groep ingewijden die het al weten.
Maar niet bij de burgers zonder weide dieren en die denken dat het hosanna is dat de wolf in Nederland is.


Zou het dan niet handig zijn als die groep 'ingewijden' aan de burgers zonder weidedieren die denken dat het hosanna is dat de wolf in Nederland is zouden uitleggen dat het helemaal niet zo best is gesteld? Via andere wegen dan 'dat is waar want dat hep op feesboek gestaan'?


In elke krant wordt ongevraagd ook de mening van zo'n (on)deskundige gevraagd die het allemaal bagetaliseerd.

Onali

Berichten: 18486
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 15:05

8nnemiek schreef:
De pony's lagen dicht bij elkaar, dus kleine kans dat die gingen rennen en toevallig allemaal op dezelfde plek werden gepakt.



Niet dus.


Afbeelding

8nnemiek

Berichten: 43430
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 15:45

Onali schreef:
8nnemiek schreef:
De pony's lagen dicht bij elkaar, dus kleine kans dat die gingen rennen en toevallig allemaal op dezelfde plek werden gepakt.


Niet dus.

Ah, op de foto in een van de eerdere links waren alleen de pony’s te zien die naast elkaar lagen, vandaar.
Daar stond ook verder geen informatie bij over hoeveel schade ze hadden.
Als er echt veel weggevreten is dan kan ik me voorstellen dat een wolf het meest waarschijnlijk is ja.

SjonnieZ

Berichten: 2360
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 15:54

8nnemiek schreef:
MairiMacBran schreef:
4.000 tot 13.000 schapen per jaar aangevallen door honden? In Nederland? Lijkt me héél stug, een bron aanhalen lijkt me verstandig voordat je met zulke cijfers komt.
Bovendien houdt Bij12 al een aantal jaar de aanvallen bij, als er zóveel aanvallen op schapen door honden worden veroorzaakt zou dat in hun statistieken staan.

Dat kwam uit een onderzoek van Universiteit Wageningen naar boven.

Bij een kritische kijk naar dat onderzoek kwamen ze uit op iets andere getallen zie ik, maar nog steeds enorm veel: https://www.hogeveluwe.nl/files/Bijlage ... vossen.pdf
"De aldus gecorrigeerde berekening zou betekenen dat er jaarlijks in Nederland minimaal 2.824 (1.032+1.892) schapen worden verwond of gedood door een hond of een vos. Maxi- maal zijn er dat 9.040 (4560+4480)."

Dus nog steeds jaarlijks 2824 tot 9040 aangevallen schapen door andere dieren dan wolven. Dat is inderdaad bizar veel, zeker in vergelijking met de wolf.
Vandaar dat het stom is om overal maar direct de sticker 'wolf' op te plakken, en al helemaal stom om geen DNA onderzoek meer te doen (al snap ik het vanuit de boer, die wil gewoon zijn vergoeding krijgen).



Door een hond of een vos. Dat maakt nogal een verschil. Een hond is gedomesticeerd een vos niet dat kun je niet zomaar op 1 hoop gooien.

tienus63

Berichten: 12122
Geregistreerd: 09-08-05

Re: 3 Shetlanders dood aangetroffen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-24 18:47

Hier het volledige artikel van Barneveldse krant. De foto’s heb ik er af gesneden.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Mist

Berichten: 9493
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Re: 3 Shetlanders dood aangetroffen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 08:06

Zal het plaatje even beschrijven voor degenen die denken dat honden dt doen: de ponies liggen op hun zij, ingewanden er naast, en verder compleet leeggevreten tot op de kale ribben.

Onali

Berichten: 18486
Geregistreerd: 16-03-06

Re: 3 Shetlanders dood aangetroffen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 08:53

En de schapen stonden niet bij de pony's maar aan de overkant.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 09:26

1 takje tegen stroomdraad kan echt geen kwaad. Heb op een weide gestaan waar braamstruiken door de stroomdraad groeiden en alsnog stond er genoeg stroom op de draden. Het wegknippen van de braamstruiken gaf geen verschil in hoeveelheid stroom op de draad. (heb ik 1x gedaan maar het jaar erna niet meer).

Dit betrof wel een apparaat op netstroom, geen weide apparaat op 9 volt batterij.

Maar ik ben ermee eens dat stroomdraad een wolf niet tegenhoudt.

Daarnaast is het toch al duidelijk aan het aanzicht van het karkas dat het om wolven gaat. Daar heb je geen DNA voor nodig. Een hond vreet ze niet leeg.

Elisa2

Berichten: 37402
Geregistreerd: 31-08-04

Re: 3 Shetlanders dood aangetroffen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 09:38

Ik denk wel dat als je tegen of in het bos zit dat je echt geen dieren meer buiten kan laten lopen daar zonder zo'n enorm hekwerk te plaatsen als wat dierentuinen hebben om de wolf binnen te houden..

Alleen de kosten voor 3/4 hectare zijn voor veel mensen natuurlijk niet op te brengen. De subsidie is een lachertje.