3 Shetlanders dood aangetroffen.

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Koper

Berichten: 30346
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 20:42

Nyaleti schreef:
Waarom zo fel?


Vanwege het gebrek aan context ;) Ik las het namelijk als: de ponies lagen dichtbij elkaar (te slapen ofzo) toen er ineens een wolf verscheen.

Dus ja. Zonder context maar wat roepen roept bij mij wel vragen op ja. Als er inderdaad bedoeld werd dat op de foto's de ponies bij elkaar lagen, na de slachting, dan wordt het al een andere situatie.

Nyaleti

Berichten: 6309
Geregistreerd: 05-04-10

Re: 3 Shetlanders dood aangetroffen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 20:47

Als je gewoon alle berichten doorleest is er voldoende context hoor.

Foto's zijn toch duidelijk? Volgens mij staan die gewoon in de link van de OP.

8nnemiek

Berichten: 43471
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 20:50

Dat was dus inderdaad net na het eerste bericht, waar alleen een foto van die twee pony’s van veraf bij stond, en geen enkele informatie behalve ‘dode pony’s gevonden’. Dus ook niet dat die pony’s deels opgegeten waren.
Inmiddels is vrij duidelijk dat het een wolf zal zijn geweest, maar het ging me erom dat er al ‘wolf’ wordt geroepen op internet als er nog geen enkel bewijs is.

tienus63

Berichten: 12156
Geregistreerd: 09-08-05

Re: 3 Shetlanders dood aangetroffen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-24 21:00

Wellicht wordt dat juist wel geroepen omdat er vrijwel nog nooit een Shetlander is verscheurd door honden. Althans niet in Nederland en zeker geen drie tegelijk voor zover ik weet.

En gezien de aard van de verwondingen dit met meer geweld gedaan is dan een hondenbeet.
De gelijkenis met de dode ponies en paarden onlangs en in de voorgaande jaren, is zeer treffend.

Elisa2

Berichten: 37592
Geregistreerd: 31-08-04

Re: 3 Shetlanders dood aangetroffen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 21:06

Ik denk nu ook als eerste 'wolf' sinds het hier zo extreem is in de omgeving. Dat deed ik eerder niet.. maar de realiteit begint door te dringen.

Afschuwelijke foto,s trouwens..arme beestjes. :-(

tienus63

Berichten: 12156
Geregistreerd: 09-08-05

Re: 3 Shetlanders dood aangetroffen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-24 09:53

Hier zijn de cijfers van incidenten met honden van de afgelopen vijf jaar. Via WOO-verzoeken de aantallen van incidenten met honden op tafel gekregen.

Bron van straaten research

Citaat:
Het gegeven dat honden veel meer schapen verwonden dan wolven, is veelvuldig in het nieuws geweest. Honden zouden jaarlijks verantwoordelijk zijn voor 4000 tot zelfs 13.000 dode schapen. Journalisten hebben deze ‘bevinding’ kritiekloos als feit overgenomen. Niko Koffeman van De Faunabescherming/ Partij voor de Dieren, kletste gewoon uit zijn nek! Hier kunt u in mijn WOO-documenten lezen hoeveel incidenten er werkelijk geregistreerd staan bij Landelijke Politie Nederland. Van 2018 t/m 31 augustus 2023.

Politie: De cijfers moeten trendmatig worden bekeken en niet als exacte waarheid te beschouwen. Ook kennen de cijfers een na-ijleffect, waardoor de cijfers op een later peilmoment hoger of lager kunnen uitvallen.

Afbeelding
Afbeelding
https://m.facebook.com/groups/170411843 ... tid=WC7FNe

8nnemiek

Berichten: 43471
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: 3 Shetlanders dood aangetroffen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 10:13

Maar dat is wat ik al eerder zei; het heeft geen nut om een aanval van een hond te melden, alleen als je twijfelt of het een wolf is geweest zodat er DNA onderzoek werd gedaan.
Een boer die ziet dat zijn schapen door een hond worden aangevallen kan hooguit aangifte doen bij de politie, maar daar doen ze toch niks mee, dus wordt het ook niet gedaan.

tienus63

Berichten: 12156
Geregistreerd: 09-08-05

Re: 3 Shetlanders dood aangetroffen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-24 10:29

Jawel, een hond die schapen pakt wordt afgemaakt. Politie zoekt de eigenaar op, hond moet braakproef ondergaan en is die positief is het einde hond.

8nnemiek

Berichten: 43471
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 10:41

Is dat een nieuwe regel? Want ik ken meerdere schapenboeren waar ik heb gewoond die hondenaanvallen hebben meegemaakt, en daar werd echt niks mee gedaan. Meestal was niet eens bekend wie de eigenaar was van de hond. Dat is een leuke regel als het gaat om de waakhond van de buren die is ontsnapt, maar ga maar eens zoeken waar die duitse herder vandaan komt die 's nachts een schaap dood bijt als het halve dorp herders heeft bijvoorbeeld.

Als ik even google, eerste hit bijvoorbeeld: https://www.l1nieuws.nl/nieuws/1747436/ ... -een-drama
Eigenaar nooit gevonden..

Edit, en hier: https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/159592 ... ijgt-boete
"Eigenaar krijgt boete", maar de honden worden zelfs na twee aanvallen niet afgemaakt. En dit is een heel recent artikel, dus dat honden altijd worden afgemaakt lijkt niet te kloppen?
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 15-03-24 10:48, in het totaal 1 keer bewerkt

tienus63

Berichten: 12156
Geregistreerd: 09-08-05

Re: 3 Shetlanders dood aangetroffen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-24 10:47

Dat is al jaren zo. Als je als schapeneigenaar weet welke hond het heeft gedaan, dan maakt de politie daar echt werk van.

Maar ik kan me voorstellen als het honden zijn van mensen die ergens met de hond gaan wandelen, auto tussen de landerijen parkeren en doen alsof ze gek zijn en hem peren als Fikkie wat doet dat anders nooit doet, dan sta je als schapenhouder met een drup aan de neus.

Ik woon op het platteland, vlakbij het bos, en er worden hier wel honden uitgelaten door mensen uit het dorp en misschien zelfs ook wel verder weg, maar de auto’s, honden en eigenaren worden wel herkend door de omwonenden.
We weten ook wel welke hond(en) bij welk erf hoort.

sasja0705
Berichten: 2059
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 11:21

Hier dus niet...
In de afgelopen jaren waren er meerdere aanvallen op schapen door honden - ook met dode schapen tot gevolg.
3 jaar geleden stond een dorpsgenoot bij mij op de stoep vanwegen aanval door hond en dat voorbij lopende mensen dachten het was die van mij...
Gelukkig dus niet ( kan ook niet want a) hond altijd bij mij en b) kom ik daar zelfs zonder hond nooit.

Later heb ik hem nog eens gevraagd hoe het afgelopen is...
Geen aangifte, geen verdere zoektocht, geen dna, niets...
En is toen ook nooit hier in de Whatsappgroepen, FB groepen of waar ook ever gedeelt.

Hetzelfde bij de andere "incidenten"

Dus ik geloof van de "officiële" cijfers geen moer, want juist als het honden waren, heerst hier absolute stilte
-waarom ook ever

SjonnieZ

Berichten: 2383
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 11:25

sasja0705 schreef:
Hier dus niet...
In de afgelopen jaren waren er meerdere aanvallen op schapen door honden - ook met dode schapen tot gevolg.
3 jaar geleden stond een dorpsgenoot bij mij op de stoep vanwegen aanval door hond en dat voorbij lopende mensen dachten het was die van mij...
Gelukkig dus niet ( kan ook niet want a) hond altijd bij mij en b) kom ik daar zelfs zonder hond nooit.

Later heb ik hem nog eens gevraagd hoe het afgelopen is...
Geen aangifte, geen verdere zoektocht, geen dna, niets...
En is toen ook nooit hier in de Whatsappgroepen, FB groepen of waar ook ever gedeelt.

Hetzelfde bij de andere "incidenten"

Dus ik geloof van de "officiële" cijfers geen moer, want juist als het honden waren, heerst hier absolute stilte
-waarom ook ever



Tja maar tussen pak hm ruim 100 en 4000 heb zit wel een wereld van verschil.
Zeker als die 4000 ook nog doden door vossen bevatten.

DuoPenotti

Berichten: 30006
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 12:07

De eigenaar zal niet altijd gevonden worden.
Maar dat men het niet probeert te achterhalen is vaak ook niet waar. Integendeel dus.
Want dan kan schade ook op de eigenaar verhaald worden. En word er inderdaad gekeken of die hond wel veilig in het openbaar kan zijn.

Dus er word wel zeker goed gedocumenteerd dat er een hondenaanval is en dat zie je dan terug in het WOO onderzoek wat ik eerder ook al plaatste.

Waarom toch maar zo star vast blijven houden een hond dood meer?
Ja voor 2015 wel ja....
De echte cijfers, dus niet een half bakken zelf vermenigvuldig studenten onderzoekje geven het gewoon aan.
Het is gewoon niet zo dat honden meer doden, hoe moeilijk is dat om dan te denken, verdorie de media kletst maar wat. En ik moet nu ik de echte cijfers weet de mening eens bijstellen?

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 12:45

Hier worden de honden (en voornamelijk de bazen ;) ) ook heel goed in de gaten gehouden, reken maar!
Die gaan er ook niet ongestraft vanaf komen }>
De sociale controle is hier groot...evenals de betrokkenheid met elkaars dieren.

DuoPenotti

Berichten: 30006
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 13:19

En zo kom je vanzelf aan honden meldingen...

https://www.facebook.com/groups/1704118 ... 328078280/
In het fb bericht staat een nare foto

Citaat:
Geachte BOA Geldersch Landschap & Kasteelen,
Ik krijg net Woo-documenten van Politie Oost-Nederland. Op 5 januari 2024 werd er een ree zonder kop aangetroffen in het bos, dichtbij het park Landal Coldenhoven. U bent toen ter plaatste gegaan. U heeft geconcludeerd dat het vermoedelijk het werk was geweest van een hond, want een wolf zou op een andere manier te werk zijn gegaan. En er is ook geen DNA- onderzoek gedaan. Nou beste BOA Geldersch Landschap & Kasteelen, ik heb vele foto’s en DNA- monsters van reeën en edelherten zonder kop van de Noord-Veluwe. En ik heb wél DNA-onderzoek laten doen. En allemaal aangevallen door een wolf! Zijn BOA’s Geldersch Landschap & Kasteelen tegenwoordig ook al wolvenexperts?


Afbeelding

Wintu

Berichten: 3107
Geregistreerd: 30-01-23

Re: 3 Shetlanders dood aangetroffen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 14:17

Hier lag gisteren een reebok op het pad. De achterkant was er helemaal af, de voorkant intact. Volgens de experts kan dit dus nooit door een wolf zijn gedaan.
Maar goed, denk dat ze bij de ree geen dna gaan afnemen.

Brainless

Berichten: 29763
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 14:31


tienus63

Berichten: 12156
Geregistreerd: 09-08-05

Re: 3 Shetlanders dood aangetroffen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-24 16:31

Destijds, 40 jaar geleden of zo, werden de twee honden afgemaakt die onze schapen hadden gepakt.

Elisa2

Berichten: 37592
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 16:52

Wintu schreef:
Hier lag gisteren een reebok op het pad. De achterkant was er helemaal af, de voorkant intact. Volgens de experts kan dit dus nooit door een wolf zijn gedaan.
Maar goed, denk dat ze bij de ree geen dna gaan afnemen.


Hij is zeker vanzelf uit elkaar gevallen.. :+

Begin echt ernstig te twijfelen aan het gezonde verstand van enkele experts.. :o

Voor mij is het heel simpel, er zullen heus weleens honden aanvallen zijn en zijn geweest. Maar als het echt een heel groot probleem was geweest dan had je er wel meer over gehoord in de tijd voor de wolf.

MarliesV

Berichten: 15242
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 17:04

tienus63 schreef:
Destijds, 40 jaar geleden of zo, werden de twee honden afgemaakt die onze schapen hadden gepakt.


Dat betekend niet dat het wet/regel is. Ik heb jaren geleden (zeg een jaar of 15) bij onze buren een aanval van honden op schapen meegemaakt. Honden van mensen honderden meters verderop, herders voor erfbewaking die in de schemer op pad gingen en dus schapen van de buren aanvielen. Dode en gewonde schapen. Eigenaar was bekend van de honden, maar de dieren werden niet afgemaakt.

Maar goed, honden aanvallen gebeuren idd. Maar die ponies uit de OP, dat is geen hond, die zullen ze ook niet zo leeg vreten.

In wolvengebied zou ik mijn ponies niet meer buiten durven laten in de nacht.

Ik las ergens in dit topic dat er ook meerdere ezels zijn gedood? Is daar een bron van?

Elisa2

Berichten: 37592
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 17:11

https://www.hbvl.be/cnt/dmf20221004_94978593
Hier in ieder geval in 2022 in Nederland

27-09-2021 Wolven vallen een ezelin aan die op het punt staat te bevallen, trekken haar kroost eruit en verslinden haar in Asturias
(W&P: Asturias is een autonome provincie in Noord-Spanje)
<<Een Asturische boer heeft melding gemaakt van een aanval door een roedel wolven op wat de vijfde ezel is die de afgelopen jaren is gedood. Het dier, een vrouwtje, stond op het punt te bevallen.
De wolf is dit weekend weer eens op rooftocht geweest in Asturias. In dit geval was het slachtoffer José Ignacio Fernández González, een Asturische veehouder die in de afgelopen vier jaar vijf ezels heeft verloren ten gevolge van wolvenaanvallen. Deze zaterdag kwam hij op zijn boerderij in de buurt van Pola de Lena een ander dramatisch beeld tegen: dat van een ezel die een week voor de bevalling was aangevallen door een troep wolven en waarvan het kalf werd weggetrokken.
Jara y Sedal sprak met de boer die uitlegde dat de aanval in de vroege ochtenduren plaatsvond: "We gebruiken de ezels om rond te lopen op de boerderij, vooral in de moeilijkste tijden van het jaar, wanneer de sneeuw arriveert, en ook om ons te helpen bij het vervoer van voer. Maar wat we niet bereid zijn te doen, is de wolf met hen te voeden," zegt Fernández. "De ezel is een noodzakelijk dier voor mijn veestapel, het is voor mij geen luxeartikel," voegt hij eraan toe.
Fernández legt uit dat zijn vee zich in het hart van Puerto de Pajares bevindt, waar "we altijd met wolven en beren hebben geleefd, maar wat er nu gebeurt is zeer ernstig, want er zijn altijd veel ezels geweest en ze hebben nog nooit een van hen gedood. De conclusie is dat zij ofwel worden vrijgelaten en eten wat zij kennen, namelijk het ezelvlees waarmee zij zijn grootgebracht, ofwel dat wij niet kunnen verklaren wat er kan gebeuren", betreurt hij. "Als er niet op hen wordt gejaagd, zal dit de komende jaren nog veel ernstiger worden," voegt hij eraan toe.
Foto van de ezel en het dode veulen. © J. I. F.
"Er is nog nooit een wolf of een beer rond de huizen geweest, tot nu. Maar op de dag dat er een tegenslag is, laten we zien hoe we het kunnen stoppen. Als ze een ezel doden, is dat een probleem, maar als ze mijn zoon of kleinzoon doden, zal het heel moeilijk worden om dat tegen te houden", zegt de boer.
Hij heeft de dood van de twee ezels "Rajoy" en "Margarita" in 2019 al achter de rug.
Deze veeboer heeft in 2019 bij de ingang van Pola de Lena al te lijden gehad van de dood van de twee ezels "Rajoy" en "Margarita". "Als iedereen moe wordt en niemand meer dieren fokt, zullen de dierenbeschermers en politici ze aan de wilde dieren voeren," zei hij destijds.>> Vertaald door DeepL

https://revistajaraysedal.es/lobos-atac ... -asturias/?


Hier in Spanje.

DuoPenotti

Berichten: 30006
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 17:12


Wintu

Berichten: 3107
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 17:17

Elisa2 schreef:
Wintu schreef:
Hier lag gisteren een reebok op het pad. De achterkant was er helemaal af, de voorkant intact. Volgens de experts kan dit dus nooit door een wolf zijn gedaan.
Maar goed, denk dat ze bij de ree geen dna gaan afnemen.


Hij is zeker vanzelf uit elkaar gevallen.. :+

Begin echt ernstig te twijfelen aan het gezonde verstand van enkele experts.. :o

Voor mij is het heel simpel, er zullen heus weleens honden aanvallen zijn en zijn geweest. Maar als het echt een heel groot probleem was geweest dan had je er wel meer over gehoord in de tijd voor de wolf.


Kan, maar kan ook valwild zijn waar mee gesleept is. Ik weet dat daar wel eens valwild wordt neergelegd.

MyWishMax

Berichten: 25457
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 17:18

tienus63 schreef:
Destijds, 40 jaar geleden of zo, werden de twee honden afgemaakt die onze schapen hadden gepakt.


Het wisselt per gemeente want over zulke dingen gaat de gemeente dus. Ook bijtincidenten met andere honden of mensen. In de ene gemeente wordt er niks mee gedaan, in de ander worden ze ingeslapen en de ander een aanlijn en muilkorf plicht bijvoorbeeld.

Maar er zijn ook veel meer honden in Nl als wolven, uiteindelijk pakt de wolf er dus veel meer al je kijkt naar verhoudingen. En de boeren die ik ken of van gehoord heb gingen wel zelf achter die honden aan als ze het zagen en kregen daar geen echte problemen mee. Verjagen mag sowieso. Dus ook al niet te vergelijken.

Wintu

Berichten: 3107
Geregistreerd: 30-01-23

Re: 3 Shetlanders dood aangetroffen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 17:28

Hier maak je melding bij de politie, die stuurt je echter naar de gemeente, tenzij je er een strafrechtelijk onderzoek van wilt maken. Ze registeren je melding echter wel. Melding bij de gemeente gebeurd bij handhaving. Je moet dan naar het gemeentehuis om je verhaal te doen, zo ook de tegenpartij, zit een jurist bij die de boel optekent. Dan wordt er een besluit genomen, er wordt sowieso een aantekening gemaakt en een waarschuwing gegeven, gebeurt het nogmaals dan komt er een aanlijn/ muilkorf verbod. Tenminste zo gaat het hier. Er gaat heel wat aan vooraf eer hier wat ingeslapen moet worden.

Vind het ook een groot deel aan te nonchalante bazen liggen, niet zo zeer aan de honden.