Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
koeke

Berichten: 870
Geregistreerd: 29-09-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 19:13

pien_2010 schreef:
GLPvdA/ Volt/ PvdD/ D66/ SP?(+CU/ CDA z.n).
Ik denk dat de SP niet wil regeren.
Met deze 7 partijen kom je volgens mij aan 52 zetels. Dus geen meerderheid.

pien_2010

Berichten: 43655
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 19:15

Ok. Dan gaan we voor een zaken kabinet. Nieuwe verkiezingen zie ik niet als een oplossing.

Electra63

Berichten: 17877
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 20:43

pien_2010 schreef:
Daar weet ik niets vanaf. Maar de partijen die ik noem zullen daar niet aan mee doen denk ik zo. Want dat zou wel heel dom zijn.


Ja, maar die willen zich daar misschien niet aan branden? Imagoschade?
En er zijn teveel partijen nodig, om een kabinet te kunnen vormen, denk ik.

pien_2010

Berichten: 43655
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 21:13

Ik schrik van de verhalen op social media over Timmermans. Nederland lijkt wel kwaliteit niet aan te kunnen. Ik denk dan aan Arib, Kaag nu Timmermans. Zo oppervlakkig allemaal.
Timmermans is geen knappe man, maar hij kent zijn vak. En is beleefd en debatteert op inhoud. Ons fijne vrijzinnige landje lijkt steeds bekrompener en "kleiner" te worden. |(

irmaz

Berichten: 4819
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 21:26

pien_2010 schreef:
Ik schrik van de verhalen op social media over Timmermans. Nederland lijkt wel kwaliteit niet aan te kunnen. Ik denk dan aan Arib, Kaag nu Timmermans. Zo oppervlakkig allemaal.
Timmermans is geen knappe man, maar hij kent zijn vak. En is beleefd en debatteert op inhoud. Ons fijne vrijzinnige landje lijkt steeds bekrompener en "kleiner" te worden. |(

Yep, als je hoofd in Nederland boven het maaiveld uitsteekt pleegt men het eraf te maaien (en dat spreekwoord wordt steeds letterlijker genomen).
Iedereen in Nederland meent het beste jongetje van de klas te zijn en dat is alleen waar wanneer je de mensen die echt wat te bieden hebben monddood maakt en buitenspel zet :roll:

Janneke2

Berichten: 22838
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 21:36

Electra63 schreef:
Ik denk niet dat een coalitie met PvdA gaat lukken.
Er is echt een haat campagne op (Sociaal) media tegen Timmermans.


Ja, dat is het Geertjes verhaal.

Een fatsoenlijk mens, inclusief fatsoenlijke politici leggen dat gewoon naast zich neer.

And please, práát mij niet van de onzin dat als de huidige idiote combinatie niet lukt
(een bedrijf, twee nieuwe partijen en de vvd die eigenlijk niet wil/wilde)
'dat er dan nieuwe verkiezingen komen'.
Kul. (Of Geertjes prietpraat.)

Vvd plus PvdA plus GL, Rutte had er een paar jaar geleden geen echte argumenten tegen. (Hij wilde niet te veel partijen - tja, ach... De realiteit is versnippering.)
En er zijn zat partijen die hetzij 'aan boord kunnen komen', hetzij gedogen/ steun geven aan een minderheidskabinet, etc etc etc.
(Democraten, NSC, cda, Volt - en als het zo uitkomt het cda of de SP.)

purny

Berichten: 27550
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 21:49

Ik vind het nogal stom om met Geertje te strooien. Die man heet Geert.
En de PvdA is zelf ook geen haar beter om Geert uit te sluiten

Raineri
Berichten: 6267
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 22:00

purny schreef:
Ik vind het nogal stom om met Geertje te strooien. Die man heet Geert.
En de PvdA is zelf ook geen haar beter om Geert uit te sluiten


Nee, Wilders sluit zichzelf buiten door 20 jaar lang bevolkingsgroepen buiten te sluiten, collega’s de kamer uit te pesten, consequent de kiezers te bedriegen en gevaarlijke uitlatingen te doen over de rechtsstaat. Wilders is geen slachtoffer, maar een gevaar voor de samenleving die consequent moet worden buitengesloten voordat je er nooit meer vanaf komt.

Janneke2

Berichten: 22838
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 22:14

purny schreef:
Ik vind het nogal stom om met Geertje te strooien. Die man heet Geert.
En de PvdA is zelf ook geen haar beter om Geert uit te sluiten


Ja, de heer Wilders die zich als een kleuter gedraagt.
En daar naar het schijnt nog mee wegkomt ook.
Sterker nog, die er in slaagt om nog al wat mensen gewoon zand in de ogen te strooien.
(Afgelopen weekend, speech in Hongarije. Hij beweert dat hij een gematigde speech geeft, maar een half jaar geleden zouden we gezegd hebben dat hij flink uitpakte.)

Wat ik stom vind, is dat zo ontzettend veel mensen achter de ideeën van deze "kleuter" aanhobbelen...

En persoonlijk vind ik dat jij "het spel" niet begrijpt als je echt denkt 'dat de PvdA geen haar beter is, want ze sluiten de pvv uit'.
De PvdA heeft zo haar principes.
Daar is de partij helder over en zij houdt zich daar aan.
In zee gaan met luitjes die roepen wat Wilders al een jaar of twintig roept hoort daar niet bij.

Nu kun je de mening toegedaan zijn 'dat je nooit iemand mag uitsluiten'.
... daar zit iets in.
Wilders doet al meer dan twintig jaar niets anders.

En afdeling begrip:
Wilders discrimineert/maakt onderscheid op zaken als uiterlijk en afkomst.
(Dadelijk is het 4 mei, en we hadden afgesproken "dat nooit meer"...)
De PvdA maakt onderscheid op basis van gedrag.

Big difference.

Electra63

Berichten: 17877
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 22:58

pien_2010 schreef:
Ik schrik van de verhalen op social media over Timmermans. Nederland lijkt wel kwaliteit niet aan te kunnen. Ik denk dan aan Arib, Kaag nu Timmermans. Zo oppervlakkig allemaal.
Timmermans is geen knappe man, maar hij kent zijn vak. En is beleefd en debatteert op inhoud. Ons fijne vrijzinnige landje lijkt steeds bekrompener en "kleiner" te worden. |(


Ja, het is vreselijk !
Maar ook dat het tegenwoordig algemeen geaccepteerd wordt !
Weinig kritische vragen in talkshows/nieuwsprogramma's aan (populistische) politici.
De media is bang geworden voor Wilders.
Ik vind het ook bizar dat BBB en in mindere mate VVD er geen of weinig afstand van nemen.
Van der Plas lijkt wel verliefd op GW, die zegt echt op alles van GW ja en amen.
En VVD is bang om nog meer kiezers aan de rechterkant te verliezen aan PVV.

Je hoeft geen aanhanger van Timmermans, Jetten, Paternotte of Bontebal te zijn, maar het zijn intelligente politici die fatsoenlijk debatteren en niet haatzaaien, pesten of anderen gruwelijk beledigen.

BigOne
Berichten: 38387
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 23:13

BBB wil op het pluche , landbouwministerie binnenslepen en daar doen ze veel voor.
Minsters worden door boeren bedreigd, je hoort Lientje niet, Geert wordt zogenaamd bedreigd door Timmermans , dat vindt Lientje toch echt niet kunnen.

Electra63

Berichten: 17877
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 23:29

BigOne schreef:
BBB wil op het pluche , landbouwministerie binnenslepen en daar doen ze veel voor.
Minsters worden door boeren bedreigd, je hoort Lientje niet, Geert wordt zogenaamd bedreigd door Timmermans , dat vindt Lientje toch echt niet kunnen.


Daarom!

Ik vind het echt bijna lachwekkend, als het niet zo triest is.
We hebben zoveel problemen in dit land, maar gelukkig mogen we straks weer 130/uur.

purny

Berichten: 27550
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 23:31

Het ging mij er meer om dat toen ik Frans Timmermans Fransje Timmermansje noemde ik teruggefloten werd. Want ik had hem niet zo mogen noemen.
En nu wordt Geert doodleuk Geertje genoemd. Dus zou ik het fijn vinden als we de mensen gewoon fatsoenlijk bij voornaam noemen.

BigOne
Berichten: 38387
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 23:48

Fatsoen en respect is bij Timmermans aanwezig, bij Wilders niet.

Avalanche

Berichten: 16169
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 00:01

Nogmaals, als je die twee over een kam scheert, begrijp je het gewoon echt niet.

Karl66

Berichten: 29759
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 01:12

En toch heeft Purny gelijk, je kan hem ook gewoon Geert noemen. Je kan je wel tot zijn niveau verlagen en net zo onfatsoenlijk worden, maar dan verslaan hij en zijn aanhangers je op ervaring. Er is niks op tegen om zelf wel je fatsoen te houden.

prompter

Berichten: 11216
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 06:21

Daar ben ik het mee eens Karl. Wat gij niet wil dat u geschiedt etc. Ik moet niets van bbb en pvv hebben, maar dan nog kun je hun leiders gewoon bij hun eigen naam noemen. Het is juist dat kleinerende dat rechtse kiezers zo tegen staat van hun opponenten. Voedt dat gewoon niet.

BigOne
Berichten: 38387
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 09:31

Wat vinden jullie eigenlijk van de behoorlijk conservatieve wind die nu door de kamer waait met alle gevolgen van dien?
Transgenderwet
Abortus pil via huisarts
Lhbti rechten
Vrijwillig levenseinde bij 75 + na een voor hun voltooid leven
Meerouderschap
Alle voorstellen gaan waarschijnlijk niet meer door omdat NSC met de SGP in hun rug zo conservatief als wat blijkt.
Transgenderwet is al tegengehouden.

_chou
Berichten: 98
Geregistreerd: 16-03-23

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 09:39

Dat vind ik zorgelijker dan de rechtse wind die momenteel waait. Ik heb ook op een partij gestemd die voor deze dingen strijd, want dit vind ik echt heel belangrijk.

Marigold

Berichten: 12596
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 09:45

BigOne schreef:
Wat vinden jullie eigenlijk van de behoorlijk conservatieve wind die nu door de kamer waait met alle gevolgen van dien?
Transgenderwet
Abortus pil via huisarts
Lhbti rechten
Vrijwillig levenseinde bij 75 + na een voor hun voltooid leven
Meerouderschap
Alle voorstellen gaan waarschijnlijk niet meer door omdat NSC met de SGP in hun rug zo conservatief als wat blijkt.
Transgenderwet is al tegengehouden.


Mijn gedachte hierbij is wel een beetje dat dit ook precies de dingen zijn waardoor R.usland het westen / Europa zo hekelt.
Voelt als pas op de plaats maken, komt dit voort uit angst of echt uit eigen overtuiging binnen die partijen?

_chou
Berichten: 98
Geregistreerd: 16-03-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 09:52

Marigold schreef:
BigOne schreef:
Wat vinden jullie eigenlijk van de behoorlijk conservatieve wind die nu door de kamer waait met alle gevolgen van dien?
Transgenderwet
Abortus pil via huisarts
Lhbti rechten
Vrijwillig levenseinde bij 75 + na een voor hun voltooid leven
Meerouderschap
Alle voorstellen gaan waarschijnlijk niet meer door omdat NSC met de SGP in hun rug zo conservatief als wat blijkt.
Transgenderwet is al tegengehouden.


Mijn gedachte hierbij is wel een beetje dat dit ook precies de dingen zijn waardoor R.usland het westen / Europa zo hekelt.
Voelt als pas op de plaats maken, komt dit voort uit angst of echt uit eigen overtuiging binnen die partijen?

Maar voornamelijk christelijke (of partijen die andere geloven vertegenwoordigen) partijen hebben deze standpunten toch? Bij die partijen vind ik het dan ook niet gek en heb ik ook niet het idee dat het vanuit Rusland komt.

Oké en FvD, maar dat is volgens mij een halve spreekpop van Rusland.

BigOne
Berichten: 38387
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 09:59

Rusland? Amerika komt eerder in beeld, daar gaat het heel ver mbt rechten van vrouwen inperken.

prompter

Berichten: 11216
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 10:12

Ik kreeg het idee 'terug naar de middeleeuwen", en niet alleen in Nederland maar wereldwijd.

BigOne
Berichten: 38387
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 10:15

Klopt, en ik snap wel dat ze nog aan het formeren zijn en NSC niet de stekker eruit trekt, dan gaan ze heel veel stemmers kwijt, er zijn er blijkbaar heel veel fiks teleurgesteld in de “ nieuwe wind” van nsc . Die waait hard terug naar de jaren 50.

anjali
Berichten: 15170
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 10:28

Marigold schreef:
BigOne schreef:
Wat vinden jullie eigenlijk van de behoorlijk conservatieve wind die nu door de kamer waait met alle gevolgen van dien?
Transgenderwet
Abortus pil via huisarts
Lhbti rechten
Vrijwillig levenseinde bij 75 + na een voor hun voltooid leven
Meerouderschap
Alle voorstellen gaan waarschijnlijk niet meer door omdat NSC met de SGP in hun rug zo conservatief als wat blijkt.
Transgenderwet is al tegengehouden.


Mijn gedachte hierbij is wel een beetje dat dit ook precies de dingen zijn waardoor R.usland het westen / Europa zo hekelt.
Voelt als pas op de plaats maken, komt dit voort uit angst of echt uit eigen overtuiging binnen die partijen?

Rusland zegt inderdaad dat het Westen volledig decadent is. Maar de reden dat de SGP en sommige anderen meer conservatieve waarden willen, heeft in elk geval bij de SGP alleen te maken met Christelijke waarden en niets met de wereldse politiek.