Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pien_2010

Berichten: 43658
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 21:24

Ava wij vonden het heel schokkend (ook je laatste allinea) en zo ver van wat wij kennen en zelf bezig zijn, dat het tevens heel fascinerend was.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 22:23

pien_2010 schreef:
Ik heb niet alles gezien. Wij zagen boeren, waaronder Nederlanders, die middels schaalvergroting, kruizingen van koeien bv waardoor aanmerkelijk minder voedsel nodig was voor een koe, werkten aan een voedsel keten die minder van de aarde zal gaan vragen.

Ik vond het erg interessant want dat is de toekomst. Ik vind daar ook wel wat van. Maar wij 81 en 65 jaar, vonden het heel interessant om via die pioniers een blik van een toekomst te kunnen werpen, van wat wij niet meer mee zullen maken.

Het bizon project van de inheemse bevolking vond ik ook interessant waar bizons worden uitgezet in de gebieden van hun voorouders, die vervolgens zonder tussenkomst van de mens, zonder extra voer cq medische zorg prachtig vlees gaven waarin er ook geen belasting van de aarde was.

Ik denk dat dit serieus de toekomst wordt. De Amerikanen eten bizar veel vlees elke dag vergeleken met Europa, laat staan vergeleken met mijn man en mij.

Die schaalvergroting is er al en wordt alleen maar meer.


Het bizonproject vond ik ook mooi.
De biggen op de lopende band, helemaal in de verdrukking, een stuk minder. En de eindeloze rijen pasgeboren kalfjes die allemaal in een eigen kist werden geschoven bah

Precies dat Avalanche!

Avalanche

Berichten: 16169
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 22:38

pien_2010 schreef:
Ava wij vonden het heel schokkend (ook je laatste allinea) en zo ver van wat wij kennen en zelf bezig zijn, dat het tevens heel fascinerend was.

Ja, eens.

Ik ben vorige week met een vriendin, die cow management en animal husbandry doet, eens mee geweest naar een paar bedrijven, hier in Nederland. Ik wilde heel graag weten hoe het er hier toegaat, en hoe ver de technologie is.
Heel mooi. Een grote stal, waarin de temperatuur heel constant werd gehouden, ik geloof rond de 16 °C. Voer wat berekend was op hun behoeften, en waarvan ze konden eten wanneer ze wilden. Enorm veel kuil lag er. Een soort hit-actiefstal. Een borstelwand, en nog draaiende borstels, matrassen, en een melkrobot waar ze zelf naartoe gingen.
Ik vond dat wel heel diervriendelijk. Zij legde mij uit, dat hoe beter de koeien zich voelen, hoe meer melk ze geven.

Ook kalveren gezien, niet in een kist, maar die hadden per kalf de ruimte, kregen ook zoveel ze wilden, en hadden een zacht bed.

Dat neemt mijn bezwaar over hoeveelheid land voor veevoer niet weg, maar anderzijds, als je dat zou kunnen combineren met de high tech oplossingen voor de productie van groenten, lijkt me dat dat op te lossen is. Die kassen, waarin je op meerdere niveaus heel veel planten kunt kweken op een manier die vriendelijk is voor de planeet, vind ik wel heel mooi om te zien.

De manier zo het in Amerika gaat, vind ik in ieder geval niet acceptabel. Ik denk dat het beter kan en moet, voor de dieren, voor de boeren zelf, en zeker ook voor onze prachtige planeet.

Nikass schreef:
De biggen op de lopende band, helemaal in de verdrukking, een stuk minder. En de eindeloze rijen pasgeboren kalfjes die allemaal in een eigen kist werden geschoven bah

Dat vond ik ook echt vreselijk.

pien_2010

Berichten: 43658
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 08:09

Dat Nikass heb ik niet gezien. Wij kwamen er na in de documentaire.

juval

Berichten: 13241
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 09:11

https://www.rtl.nl/nieuws/politiek/arti ... se-adoptie

SP wil dat adoptie vanuit het buitenland moet stoppen.
De reden is dat er mee gefraudeerd zou kunnen worden.

Ik begrijp dat aan de ene kant wel, maar ik vind het ook wel heel erg verdrietig voor de mensen die een heel grote kinderwens hebben en niet op de gewone manier kinderen kunnen krijgen. Voor veel is dit hun enige hoop en kans op een eigen kindje.
Voor de kinderen is het denk ik ook erg fijn om in Nederland te kunnen opgroeien in plaats van een land waar ze vaak heel arm zijn en in tehuizen zouden terechtkomen.

als ik in de kamer zou zitten zou ik denk ik tegen dit voorstel stemmen.

wat is jullie mening?

prompter

Berichten: 11216
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 09:57

Ik ga een heel eind met je mee, maar lees toch ook vaak de problemen die adoptiekinderen ervaren en wanhopig op zoek zijn naar hun biologische ouders. Ze worstelen vaak met een loyaliteitsconflict tegenover hun adoptieouders. Anderen worden weer heel opstandig en boos, en hadden liever in het land van herkomst willen blijven. Moeilijke materie!

996981
Berichten: 9823
Geregistreerd: 16-02-08

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 10:07

Volgens mij zijn er genoeg kinderen in Nederland op zoek naar een beter thuis? De regelgeving voor Nederlandse adoptie is strenger dan buitenlandse adoptie, maar dat is denk ik niks voor niks. Ik luister momenteel de podcast ''Gestolen kinderen'' en er kleeft echt een hele hoop narigheid aan adoptie uit het buitenland (in het verleden).

pien_2010

Berichten: 43658
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 10:39

prompter schreef:
Ik ga een heel eind met je mee, maar lees toch ook vaak de problemen die adoptiekinderen ervaren en wanhopig op zoek zijn naar hun biologische ouders. Ze worstelen vaak met een loyaliteitsconflict tegenover hun adoptieouders. Anderen worden weer heel opstandig en boos, en hadden liever in het land van herkomst willen blijven. Moeilijke materie!


Moeilijk.
Onlangs bij een begrafenis geweest die zeer emotioneel was. De dochter bedankte haar overleden vader dat zij gekozen was om geadopteerd te worden waardoor ze een fantastische jeugd heeft gehad. Ze is geboren in Skri Lanka. Niemand hield het droog.
Vaak komt alleen het negatieve in het nieuws.

Avalanche

Berichten: 16169
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 11:24

juval schreef:
https://www.rtl.nl/nieuws/politiek/arti ... se-adoptie

SP wil dat adoptie vanuit het buitenland moet stoppen.
De reden is dat er mee gefraudeerd zou kunnen worden.

Ik begrijp dat aan de ene kant wel, maar ik vind het ook wel heel erg verdrietig voor de mensen die een heel grote kinderwens hebben en niet op de gewone manier kinderen kunnen krijgen. Voor veel is dit hun enige hoop en kans op een eigen kindje.
Voor de kinderen is het denk ik ook erg fijn om in Nederland te kunnen opgroeien in plaats van een land waar ze vaak heel arm zijn en in tehuizen zouden terechtkomen.

als ik in de kamer zou zitten zou ik denk ik tegen dit voorstel stemmen.

wat is jullie mening?

Ik ben het met je eens. Er zijn schrijnende verhalen, en ook adoptiekinderen die het heel moeilijk vinden, maar daar staat in verhouding veel meer goeds tegenover. Ik denk wel dat er echt heel goed gecontroleerd moet worden, om fraude zoveel mogelijk uit te sluiten.


996981 schreef:
Volgens mij zijn er genoeg kinderen in Nederland op zoek naar een beter thuis? De regelgeving voor Nederlandse adoptie is strenger dan buitenlandse adoptie, maar dat is denk ik niks voor niks. Ik luister momenteel de podcast ''Gestolen kinderen'' en er kleeft echt een hele hoop narigheid aan adoptie uit het buitenland (in het verleden).

Die gestolen kinderen vind ik idd een grote zorg. Voor de ouders een groot trauma.

Martje70
Berichten: 169
Geregistreerd: 05-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 13:30

996981 schreef:
Volgens mij zijn er genoeg kinderen in Nederland op zoek naar een beter thuis? De regelgeving voor Nederlandse adoptie is strenger dan buitenlandse adoptie, maar dat is denk ik niks voor niks. Ik luister momenteel de podcast ''Gestolen kinderen'' en er kleeft echt een hele hoop narigheid aan adoptie uit het buitenland (in het verleden).


Het vetgedrukte klopt helemaal. Maar heeft niets met (interlandelijke) adoptie te maken. Er zijn voldoende pleegkinderen die een liefdevol thuis zoeken. Maar dat is heel iets anders dan een kind adopteren. Dit zou dezelfde vergelijking zijn als: waarom wil je een biologisch kind hebben? Er zijn toch genoeg kinderen in Nederland op zoek naar een beter thuis?

(Een) Belangrijk verschil tussen adoptie en pleegzorg is dat je als pleegouder niet (wettelijk) de ouder van het kind wordt, terwijl bij een adoptiekind het kind wel (wettelijk) jouw kind wordt. En dat is een heel erg groot verschil.

Martje70
Berichten: 169
Geregistreerd: 05-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 13:36

prompter schreef:
Ik ga een heel eind met je mee, maar lees toch ook vaak de problemen die adoptiekinderen ervaren en wanhopig op zoek zijn naar hun biologische ouders. Ze worstelen vaak met een loyaliteitsconflict tegenover hun adoptieouders. Anderen worden weer heel opstandig en boos, en hadden liever in het land van herkomst willen blijven. Moeilijke materie!


Dit klopt ook. Veel adoptiekinderen gaan op zoek naar hun biologische ouders. Het zou dan ook veel en veel beter zijn als ieder kind "gewoon" bij zijn of haar biologische ouder(s) zou kunnen blijven. Maar dat is een utopie: de meeste kinderen die geadopteerd worden wonen ten tijde van de adoptie niet bij hun biologische ouders. Zij zijn vaak al flinke tijd in een weeshuis of wonen bij (tijdelijke) pleegouders. In die tijd MOET er gezocht worden naar de biologische ouders en wordt er gekeken of het kind in het geboorteland kan worden geadopteerd. Pas daarna mag het kind interlandelijk worden geadopteerd (Haags adoptieverdrag).

Als je dan ook kijkt zal je zien dat a. er geen baby's worden geadopteerd en b. de kinderen die geadopteerd worden vaak special need kinderen zijn: kinderen met een handicap die niet in het geboorteland geadopteerd worden.

En even voor alle duidelijkheid: in het verleden zijn heel erg veel misstanden geweest. Veel te veel en elk is er een te veel. Kinderhandel, gestolen kinderen brrrrrr. Verdriet bij de ouders, verdriet bij de kinderen. Aan kinderen geld verdienen ;( . Maar er zitten nu kinderen in weeshuizen die hier zonder adoptie waarschijnlijk nooit meer uitkomen en als jong volwassenen op straat of erger terecht komen. En voor deze kinderen zou ik het persoonlijk vreselijk vinden als adoptie zou stoppen.

996981
Berichten: 9823
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 13:46

Martje70 schreef:
996981 schreef:
Volgens mij zijn er genoeg kinderen in Nederland op zoek naar een beter thuis? De regelgeving voor Nederlandse adoptie is strenger dan buitenlandse adoptie, maar dat is denk ik niks voor niks. Ik luister momenteel de podcast ''Gestolen kinderen'' en er kleeft echt een hele hoop narigheid aan adoptie uit het buitenland (in het verleden).


Het vetgedrukte klopt helemaal. Maar heeft niets met (interlandelijke) adoptie te maken. Er zijn voldoende pleegkinderen die een liefdevol thuis zoeken. Maar dat is heel iets anders dan een kind adopteren. Dit zou dezelfde vergelijking zijn als: waarom wil je een biologisch kind hebben? Er zijn toch genoeg kinderen in Nederland op zoek naar een beter thuis?

(Een) Belangrijk verschil tussen adoptie en pleegzorg is dat je als pleegouder niet (wettelijk) de ouder van het kind wordt, terwijl bij een adoptiekind het kind wel (wettelijk) jouw kind wordt. En dat is een heel erg groot verschil.

Dank voor je verduidelijking. Mijn vraagteken staat er niet voor niets. Ik weet weinig van de materie :)

Is adoptie in Nederland dan helemaal niet mogelijk?

Martje70
Berichten: 169
Geregistreerd: 05-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 13:56

996981 schreef:
Is adoptie in Nederland dan helemaal niet mogelijk?


Graag gedaan! Ik merk dat dit vaak onduidelijk is. Dus ik ben blij dat het duidelijk is :) .

Nederlandse adoptie is zeker wel mogelijk. Je kan je hiervoor (even heel erg kort door de bocht - is een traject van jaren) 'aanmelden'. Maar er zijn (gelukkig!) maar een paar Nederlandse adopties per jaar. Dit zijn dan kinderen die bv. te vondeling worden gelegd. Er wordt dan met man en macht naar de ouders gezocht. En de biologische ouders krijgen dan lang bedenktijd en krijgen hulp om te kijken of ze toch niet in staat zijn om zelf voor het kindje te zorgen. In de tussentijd kan het kindje dan ondergebracht worden bij pleegouders. Het kan dus wel, maar is redelijk zeldzaam.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 14:26

Ik heb er ook weinig verstand van, dus oprechte vraag: waarom zou je dan niet voor een pleegkind kiezen? Ik begrijp dat het niet hetzelfde is, maar volgens mij is er wel een tekort aan pleeggezinnen?

pien_2010

Berichten: 43658
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 14:43

Nikass schreef:
Ik heb er ook weinig verstand van, dus oprechte vraag: waarom zou je dan niet voor een pleegkind kiezen? Ik begrijp dat het niet hetzelfde is, maar volgens mij is er wel een tekort aan pleeggezinnen?


Adoptiekind is heel dicht bij jouw eigen kind beleving. Jij hebt alles zorg en verantwoordelijkheid zonder inmenging van pleegorganisatie, hulpverleners, terug weer gaan van het pleegkind naar het eigen gezin etc. Als pleegouder ben je veel meer een hulpverlener van beschadigde kinderen en dat trekt een behoorlijke wissel op het gezin alls de kinderen beschadigd zijn en helaas zijn ze dat vaak al.

Martje70
Berichten: 169
Geregistreerd: 05-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 14:51

Nikass schreef:
Ik heb er ook weinig verstand van, dus oprechte vraag: waarom zou je dan niet voor een pleegkind kiezen? Ik begrijp dat het niet hetzelfde is, maar volgens mij is er wel een tekort aan pleeggezinnen?


Echt heel fijn dat hier oprechte vragen gesteld worden in plaats van allerlei aannames worden gedaan.

Er is zeker een tekort aan pleeggezinnen!

Even in het kort: pleegzorg is vaak tijdelijk en de biologische ouders behouden wettelijke rechten, terwijl adoptie permanent is en het kind volledig deel gaat uitmaken van een nieuw gezin.

Een iets langere versie :D : Pleegzorg is wanneer een kind bij een pleeggezin gaat wonen, maar de biologische ouders nog steeds de wettelijke ouders blijven. In pleegzorg zijn er verschillende soorten arrangementen, zoals kortdurende pleegzorg, langdurige pleegzorg of crisispleegzorg. Het kind kan bijvoorbeeld tijdelijk in het pleeggezin wonen, waardoor de biologische ouders in die tijd kunnen werken aan het oplossen van problemen die hen ervan weerhouden voor hun kind te zorgen. Bij langdurige pleegzorg gaat men er van uit dat het kind (waarschijnlijk) niet teruggaat naar de biologische ouders. MAAR als pleegouder heb je altijd te maken met een eventuele voogd en pleegzorg zelf die zich mogen 'bemoeien' met zaken. Je zal dus altijd moeten overleggen en je hebt nooit volledig 'zeggenschap' over het kind. De biologische ouders hebben nog steeds wettelijke rechten over het kind.

Adoptie is wanneer een kind permanent deel gaat uitmaken van een nieuw gezin, en de adoptieouders worden wettelijk erkend als de ouders van het kind. Het kind krijgt een nieuwe achternaam en wordt juridisch behandeld alsof het biologisch verwant is aan de adoptieouders. Adoptie is permanent en betekent dat de biologische ouders geen wettelijke rechten meer hebben over het kind.


Als je dus graag een 'eigen' kind wil hebben dan kies je dus voor óf een zwangerschap óf voor adoptie. En niet voor pleegzorg.

Martje70
Berichten: 169
Geregistreerd: 05-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 14:53

pien_2010 schreef:
Adoptiekind is heel dicht bij jouw eigen kind beleving. Jij hebt alles zorg en verantwoordelijkheid zonder inmenging van pleegorganisatie, hulpverleners, terug weer gaan van het pleegkind naar het eigen gezin etc. Als pleegouder ben je veel meer een hulpverlener van beschadigde kinderen en dat trekt een behoorlijke wissel op het gezin alls de kinderen beschadigd zijn en helaas zijn ze dat vaak al.


Mooi gezegd Pien_2010!

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 16:45

Dank, maar zoals ik zei begrijp ik het verschil wel. Ik begrijp alleen minder goed de keuze van mensen.

Martje70
Berichten: 169
Geregistreerd: 05-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 16:50

Nikass schreef:
Dank, maar zoals ik zei begrijp ik het verschil wel. Ik begrijp alleen minder goed de keuze van mensen.

En dan bedoel je waarom mensen voor adoptie kiezen ipv voor pleegzorg of waarom mensen in verwachting raken ipv kiezen voor pleegzorg?

juval

Berichten: 13241
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 17:49

het lijkt in de usa heel gemakkelijk om een kindje uit eigen land te adopteren. Veel ongewenste (tiener)zwangerschappen en abortus is niet altijd toegestaan.. (als je de media mag geloven)

Zijn er dan in ons land ook geen ongewenste baby's die voor adoptie afgestaan worden?

prompter

Berichten: 11216
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 18:01

Veel minder Juval. De seksuele voorlichting is hier stukken beter dan in Amerika en voorbehoedsmiddelen beter verkrijgbaar, dus ook veel minder tienerzwangerschappen.

Electra63

Berichten: 17878
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 18:49

Ik had een collega en zij waren pleegouders van 2 zusjes, vanaf baby. Hun moeder was zwaar verslaafd en de baby's moesten afkikken. Later is deze pleegzorg permanent geworden.
Er waren altijd veel problemen, mentaal, maar ook fysiek.
Een collega van mijn man heeft 2 kinderen uit China geadopteerd.
Dit kost tienduizenden euro's, zij zijn heel zwaar gescreend, hij moest zelfs stoppen met motorrijden.
Kinderen hadden allebei een fysieke beperking, waar wel "normaal" mee te leven is, zonder speciale voorzieningen.
Kinderen zijn rond de 10-12 jaar nu. Hebben heel veel startproblemen gehad en hechtingsproblemen. Maar nu gaat het wel goed.

Ik vind het fantastisch.
Wij hebben er ook weleens over nagedacht (pleegzorg) maar ik vond ons drukke gezin niet geschikt.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 20:28

Martje70 schreef:
Nikass schreef:
Dank, maar zoals ik zei begrijp ik het verschil wel. Ik begrijp alleen minder goed de keuze van mensen.

En dan bedoel je waarom mensen voor adoptie kiezen ipv voor pleegzorg of waarom mensen in verwachting raken ipv kiezen voor pleegzorg?


Nee het eerste. Maar het is ieders eigen keuze uiteraard.

Avalanche

Berichten: 16169
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 20:55

juval schreef:
het lijkt in de usa heel gemakkelijk om een kindje uit eigen land te adopteren. Veel ongewenste (tiener)zwangerschappen en abortus is niet altijd toegestaan.. (als je de media mag geloven)

Zijn er dan in ons land ook geen ongewenste baby's die voor adoptie afgestaan worden?

In de USA lijkt het best makkelijk idd, maar is wel duur: tussen de $30.000 en $60.000.

En omdat het zo makkelijk is, gaat er ook heel veel mis:
https://eu.usatoday.com/in-depth/graphi ... 634018002/

Ouders die geadopteerde kinderen 'opgeven' waardoor ze in het foster systeem komen.
En hoe ouder en hoe meer pigment, hoe lager de kans is dat ze geadopteerd worden, waardoor ze van pleeggezin naar pleeggezin gaan. Waarbij er nauwelijks gecontroleerd wordt of het wel goed gaat met de kinderen.

juval

Berichten: 13241
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 12:05

Willen we overdag weer 130km p/u rijden??
Kennelijk wordt daar over gesproken door de nieuwe beoogde kabinetspartijen.

Als het aan mij ligt niet hoor, ik vind 100 wel prima. Ik hou sowieso niet van snelwegen en hard rijden.