Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Loretta
Berichten: 8795
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 14:49

Tango1979 schreef:
Ach kom op, hoe hebben ze nu in de praktijk OOIT laten blijken dat ze er zijn voor de minima?


Hebben ze niet.

996981
Berichten: 9829
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 14:55

Loretta schreef:
Tango1979 schreef:
Ach kom op, hoe hebben ze nu in de praktijk OOIT laten blijken dat ze er zijn voor de minima?


Hebben ze niet.

In de vijf hele jaren dat ze bestaan nog niet laten zien iets te doen voor de minima.
Het is toch wat...


:+

Electra63

Berichten: 17881
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 15:00

https://eenvandaag.avrotros.nl/item/wer ... duidelijk/

Artikel van november hoe verschillende partijen willen bewerkstelligen dat werken meer beloond moet worden en dat er meer partijen zijn die de loonbelasting willen hervormen, maar dat dat nog niet zo gemakkelijk is en in ieder geval heel veel geld kost, wat ergens anders dan weer vandaan moet worden gehaald.

Loretta
Berichten: 8795
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 15:03

Ze hebben wel laten zien dat ze het agrarisch belang boven ieder ander belang laten prevaleren.
Nu is dat op zich niet verwonderlijk, want de mensen achter de partij zijn stuk voor stuk belangenbehartigers van de agrarische sector.

Om die reden is het opmerkelijk dat ze het bij de eerste kamerverkiezingen zo enorm goed gedaan hebben. Helaas stemmen veel kiezers keer op keer tegen hun eigen belangen in.

Loretta
Berichten: 8795
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 15:05

996981 schreef:
Loretta schreef:


Hebben ze niet.

In de vijf hele jaren dat ze bestaan nog niet laten zien iets te doen voor de minima.
Het is toch wat...


:+



Ze hebben wel laten zien dat ze het agrarisch belang boven ieder ander belang laten prevaleren.
Nu is dat op zich niet verwonderlijk, want de mensen achter de partij zijn stuk voor stuk belangenbehartigers van de agrarische sector.

Om die reden is het opmerkelijk dat ze het bij de eerste kamerverkiezingen zo enorm goed gedaan hebben. Helaas h veel kiezers keer op keer tegen hun eigen belangen in.

996981
Berichten: 9829
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 15:11

Electra63 schreef:
https://eenvandaag.avrotros.nl/item/wer ... duidelijk/

Artikel van november hoe verschillende partijen willen bewerkstelligen dat werken meer beloond moet worden en dat er meer partijen zijn die de loonbelasting willen hervormen, maar dat dat nog niet zo gemakkelijk is en in ieder geval heel veel geld kost, wat ergens anders dan weer vandaan moet worden gehaald.

Interessant!

Veel partijen vinden dus dat er veranderingen moeten plaats vinden, maar over het hoe en wat is nog geen consensus. En ja, ergens de belastingdruk verlagen zorgt ervoor dat het geld ergens anders vandaan moet komen (als je de balans gelijk wilt houden). Dat is volgens mij echter geen reden om dan maar niks te doen.

Loretta
Berichten: 8795
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 15:18

Alleen is niks doen wel waar Den Haag vaak voor kiest op het moment dat het ingewikkeld wordt.
Deze partijen lijken tot nu toe die traditie voort te zetten.

996981
Berichten: 9829
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 15:22

Loretta schreef:
Alleen is niks doen wel waar Den Haag vaak voor kiest op het moment dat het ingewikkeld wordt.
Deze partijen lijken tot nu toe die traditie voort te zetten.

Zullen we niet ''gewoon even'' wachten tot de formatie is afgerond en ze daadwerkelijk kunnen gaan besturen?

Electra63

Berichten: 17881
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 15:25

Loretta schreef:
Alleen is niks doen wel waar Den Haag vaak voor kiest op het moment dat het ingewikkeld wordt.
Deze partijen lijken tot nu toe die traditie voort te zetten.


De (nieuwe) beoogde regeringspartijen zullen nu merken, dat een akkoord bereiken, beleid maken, regeren en je kiezers tevreden houden, nog niet zo gemakkelijk is.
Zeker niet als er een pandemie of oorlog tussendoor komt.

Niet voor niets verloren de laatste paar verkiezingen vooral de coalitiepartijen van de VVD een groot deel van hun kiezers.
Alleen de laatste verkiezing verloren alle regeringspartijen.

juval

Berichten: 13246
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 15:26

Loretta schreef:
Ze hebben wel laten zien dat ze het agrarisch belang boven ieder ander belang laten prevaleren.
Nu is dat op zich niet verwonderlijk, want de mensen achter de partij zijn stuk voor stuk belangenbehartigers van de agrarische sector.

Om die reden is het opmerkelijk dat ze het bij de eerste kamerverkiezingen zo enorm goed gedaan hebben. Helaas stemmen veel kiezers keer op keer tegen hun eigen belangen in.


ik begrijp hieruit dat je vindt dat als je voor de belangen van de agrarische sector bent, je tegen je eigen belangen bent?

We hebben toch allemaal dagelijks de agrarische sector nodig om te eten? Dat lijkt me een prima eigenbelang.

Loretta
Berichten: 8795
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 15:33

Dat zeg ik niet.

Alleen is de BBB wel in de eerste plaats een partij die zich in zet voor de agrarische belangen. En natuurlijk hebben we allemaal de producten van de agrarische sector nodig. Alleen hebben we nog veel meer zaken nodig. Daarnaast produceert de agrarische sector veel meer dan dat we als Nederlanders ooit op kunnen.

Tango1979

Berichten: 2539
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 15:33

Tuurlijk hebben we een agrarische sector nodig. Maar we moeten gewoon slim kijken welke bedrijven wel en welke niet. Bijvoorbeeld de kalverensector. Dat is vrijwel alleen maar voor de export, maar wij zitten (letterlijk) in de oliebol.

Sowieso is (een heel stuk) minder vleesproductie helemaal geen slecht idee.

Electra63

Berichten: 17881
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 15:35

juval schreef:
Loretta schreef:
Ze hebben wel laten zien dat ze het agrarisch belang boven ieder ander belang laten prevaleren.
Nu is dat op zich niet verwonderlijk, want de mensen achter de partij zijn stuk voor stuk belangenbehartigers van de agrarische sector.

Om die reden is het opmerkelijk dat ze het bij de eerste kamerverkiezingen zo enorm goed gedaan hebben. Helaas stemmen veel kiezers keer op keer tegen hun eigen belangen in.


ik begrijp hieruit dat je vindt dat als je voor de belangen van de agrarische sector bent, je tegen je eigen belangen bent?

We hebben toch allemaal dagelijks de agrarische sector nodig om te eten? Dat lijkt me een prima eigenbelang.


Dat geldt natuurlijk voor alle sectoren.
Zonder banken geen betaling, zonder scheepvaart, vrachtverkeer en vliegtuigen geen vervoer met invloed op in- en export. Zonder de zorg gaan we sneller dood enz.

Ik vind de BBB inderdaad een belangenpartij voor de agrarische sector en niet voor alle burgers.
En dat mag, iedere partij heeft een belangengroep voor wie ze in 1e instantie zijn opgericht.

juval

Berichten: 13246
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 15:39

over export:

Citaat:
Welke producten exporteert Nederland het meest (% van totale export)?
Geraffineerde petroleumproducten - 8%
Farmaceutica - 7%
Machines - 6%
Kantoor- en computerapparatuur - 5%
Telecomapparatuur - 5%


maar dan wel:
Citaat:
Waar verdient Nederland het meeste geld mee?
Dan zijn landbouwgoederen, inclusief alle voeding en dranken gemaakt van landbouwproducten, de exportgroep waar de Nederlandse economie het meest aan verdient. Het ging om 44,4 miljard euro in 2022. Na landbouw volgen machines en apparaten, fabricaten, chemische producten, energie en vervoermaterieel.


over de kalveren. Nederlanders zouden meer kalfsvlees moeten eten, daar ben ik het zeker mee eens :)
De import van kalveren valt zeker ook over te discussiëren, ik begrijp dat ook niet helemaal waarom die dieren hier naar toe moeten komen. Waarschijnlijk omdat hier veel expertise zit in de opfokbedrijven.
En onze eigen kalveren moeten natuurlijk ook ergens blijven.

Tango1979

Berichten: 2539
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 15:43

Juval: maar als je nu de subsidies aan de sector en de vervuiling van de sector meeneemt? Verdienen we er dan nog steeds zoveel aan?

juval

Berichten: 13246
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 15:48

Tango1979 schreef:
Juval: maar als je nu de subsidies aan de sector en de vervuiling van de sector meeneemt? Verdienen we er dan nog steeds zoveel aan?


subsidies krijgen we vanuit europa (GLB-gelden). Deze worden niet eerlijk verdeeld vind ik, daar zou zeker naar gekeken moeten worden. Grootgrondbezitters zoals natuurbeheerorganisaties nemen een heel groot deel van die pot aan. Vanuit NL krijgen we geen subsidie.

Vervuiling als in stikstof stel ik ter discussie. (groene stikstof/grijze stikstof, depositiewaardes etc etc... dat hebben we hier allemaal al eens besproken)

Verder wordt er heel hard gewerkt om zo duurzaam, veilig, natuurinclusief en diervriendelijk te produceren met zo weinig mogelijk uitstoot, zoals alle bedrijven en industrieën in ons land zijn daar steeds meer strenge regels voor.

Electra63

Berichten: 17881
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 15:52

Uhhh ??
Het gaat niet alleen om winst.
Zonder export kan een deel van de agrarische sector zeker wel stoppen, zoals de bloemteelt, kalveren en varkenshouderijen.

Wat denk je van werkgelegenheid?
Hoeveel mensen werken er in de zorg of handel?

Maar je mist mijn punt.
De agrarische sector is niet belangrijker dan bijv. de zorg.
Eerlijk gezegd, vind ik het zelfs behoorlijk arrogant.
Net als boerenwijsheid, daar wordt door sommigen meer waarde aan gehecht dan bijvoorbeeld de wetenschap.

Dat een boer dat vindt, begrijp ik.
Maar voor mij, als burger, vind ik goed onderwijs en zorg bijvoorbeeld veel belangrijker en zal ik daar eerder een partij op kiezen, dan de BBB.

Ik zag gisteren nog Henk van de BBB bij Op1.
Die denkt gewoon, dat je internationale verdragen gewoon ff kan opzeggen, omdat het niet in het straatje van de BBB past.
Voor mij was het weer een bevestiging dat BBB gewoon een populistische partij is met maar 1 belang, het boerenbelang.

juval

Berichten: 13246
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 18:07

er werken ook ongeveer 600.000 mensen in de agrarische (gerelateerde) sector, dus dat is best een groot aandeel in werkgelegenheid.

Dat de agrarische sector belangrijker is dan een andere is onzin, dat beweer ik zeker niet, maar het is zeker wél ook belangrijk! niet iets om zomaar even te negeren. We hebben elke dag opnieuw weer voedsel nodig.

boerenwijsheid is maar een kreet, maar mensen met praktijkervaring zien dingen wel vaak anders dan de theoretische beleidsmakers.

BBB heeft ook goede punten met betrekking tot zorg en onderwijs, maar je bent uiteraard helemaal vrij om te stemmen op welke partij je maar wilt! Maar het is niet zo dat BBB alleen maar voor de boeren is. Ze richten zich veel breder.

Karl66

Berichten: 29762
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 18:13

Hoeveel van die 600.000 werknemers in de agrarische industrie zijn arbeidsmigranten en willen de formerende partijen daar nou juist niet vanaf?

En dat de BBB er voor iedereen is laten ze bijvoorbeeld weer heel mooi in de waterschappen zien. De kosten gaan omhoog, dus mag de burger die betalen en de agrarische sector, die ervoor zorgt dat die kosten überhaupt gemaakt moeten worden, die worden dan juist weer ontzien. Maar ze zijn er ook echt voor de burger.

juval

Berichten: 13246
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 18:26

in de kassen en slachthuizen zullen ongetwijfeld arbeidsmigranten werken. BBB zal daar zeker niet vanaf willen. Dit is werk wat Nederlanders niet willen doen. Verder gaat het natuurlijk om mechanisatiebedrijven, loonwerkers, voerleveranciers, veeartsen, opleidingen, accountants, bankmedewerkers, adviseurs op allerlei gebied. Onze paar koetjes houden een boel gezinnen aan het eten.

De burger heeft ook een aandeel aan de waterverontreiniging. Hoe de verhoudingen precies liggen weet ik niet. Het is nu ook eenmaal zo dat de agrarische sector heel veel water moet beheren. De sloten om ons land moeten we verplicht onderhouden, daar hebben we veel werk aan.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 20:11

Een aanrader is de documentaire "Food for thought" van de NPO. Over nieuwe ontwikkelingen in de voedselindustrie.
Heel duidelijk komt daarin naar voren dat de gigantische vee industrie (oa in Amerika) ontzettend duur, klimaatonvriendelijk en vooral niet houdbaar is.
Bekijk de documentaire en laat je de absurditeit van de farms met miljoenen (!) productiedieren tot je doordringen. De gigantische hoeveelheid grond en diervoeders die ervoor nodig is.
Alleen de grote, mega- bedrijven overleven.
En ondertussen lijdt een groot deel van de wereld honger.
Een agrarische sector in deze vorm kost voornamelijk, en levert niets goeds op.

pien_2010

Berichten: 43666
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 20:22

Nikass schreef:
Een aanrader is de documentaire "Food for thought" van de NPO. Over nieuwe ontwikkelingen in de voedselindustrie.
Heel duidelijk komt daarin naar voren dat de gigantische vee industrie (oa in Amerika) ontzettend duur, klimaatonvriendelijk en vooral niet houdbaar is.
Bekijk de documentaire en laat je de absurditeit van de farms met miljoenen (!) productiedieren tot je doordringen. De gigantische hoeveelheid grond en diervoeders die ervoor nodig is.
Alleen de grote, mega- bedrijven overleven.
En ondertussen lijdt een groot deel van de wereld honger.
Een agrarische sector in deze vorm kost voornamelijk, en levert niets goeds op.


Ik heb deze documentaire gezien. Ik vond het juist de toekomst, waarbij door nieuwe grootschaligheid een minimale footprint geprobeerd werd achter te laten, en ik vond het indrukwekkend en neutraler als dat jij Nikass het opgepakt hebt.
Ik denk dat het met name ook voor boeren heel interessant is om te kijken. Ik zal zeker ook de andere delen gaan kijken.
https://www.vpro.nl/programmas/food-for-thought.html

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 20:46

Ik denk dat je mijn bericht niet helemaal goed begrepen heb. (of ik begrijp jou niet goed :D )Ik doel niet op de high tech innovatie, maar op de farms met miljoenen dieren. Dat is zoals het nu nog gaat. Ik neem niet aan dat jij dat als de toekomst ziet?

pien_2010

Berichten: 43666
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 20:57

Ik heb niet alles gezien. Wij zagen boeren, waaronder Nederlanders, die middels schaalvergroting, kruizingen van koeien bv waardoor aanmerkelijk minder voedsel nodig was voor een koe, werkten aan een voedsel keten die minder van de aarde zal gaan vragen.

Ik vond het erg interessant want dat is de toekomst. Ik vind daar ook wel wat van. Maar wij 81 en 65 jaar, vonden het heel interessant om via die pioniers een blik van een toekomst te kunnen werpen, van wat wij niet meer mee zullen maken.

Het bizon project van de inheemse bevolking vond ik ook interessant waar bizons worden uitgezet in de gebieden van hun voorouders, die vervolgens zonder tussenkomst van de mens, zonder extra voer cq medische zorg prachtig vlees gaven waarin er ook geen belasting van de aarde was.

Ik denk dat dit serieus de toekomst wordt. De Amerikanen eten bizar veel vlees elke dag vergeleken met Europa, laat staan vergeleken met mijn man en mij.

Die schaalvergroting is er al en wordt alleen maar meer.

Avalanche

Berichten: 16169
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 21:15

Goh, 2 heel verschillende meningen........

High tech groente productie: graag wat mij betreft. Ik vind dat een prachtige ontwikkeling, super voor onze planeet.

De zuivelindustrie daar vind ik echt te zot voor woorden.
Al die koeien in een cirkel, geen ruimte om te bewegen........ niet diervriendelijk. Ik ben niet veganistisch, ook geen vegetariër, maar imo moet er wel goed voor de dieren gezorgd worden. Ook de kippen en varkens...... legbatterijen mogen hier allang niet meer. Ik eet echt al jaren geen varkensvlees meer, ik vind die zeugen in zo'n klein kooitje echt heel sneu.

De enorme hoeveelheid grond die nodig is voor veevoer vond ik ook schokkend. En tegelijk zijn er heel veel mensen op de wereld die verhongeren. Dat wringt voor mij.