Plastic toeslag vanaf zaterdag

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
verootjoo
Berichten: 35665
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 10:22

Cchanny schreef:
Gisteren wat bij de macdonalds gehaald.
En toen werd er op de macflurry bekers al toeslag berekend..


Ik vraag me dan wel af of je ook met je eigen beker een mcflurry mag halen.
Anders wordt het afval alsnog geproduceerd.
Of wat gaan ze eigenlijk van die toeslag anders doen?

Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 10:24

Cchanny schreef:
Dispar_Vulgo schreef:
[quote="Cchanny"
Gisteren wat bij de macdonalds gehaald.
En toen werd er op de macflurry bekers al toeslag berekend..
[/quote

Oh echt? Was het veel?

0,25 cent per beker.

Ik vraag mij af of je het dan terug krijgt als je ze weer inlevert.
Omdat ik niet voor de keuze stond om zelf iets mee te nemen. :')


Trouwens, die mc flurry beker is toch al van karton? Moet je dan door het binnenlaagje plastic extra betalen?
Zelfde als met de drink bekers daar?

mvdende

Berichten: 5748
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 10:27

verootjoo schreef:
Een maaltijdsalade voor 6€? Voor 1P?
Voor 6€ maak ik een maaltijdsalade voor 10P.

Waarom moet alles voorverpakt zijn?
Ik hoop dat dit een aanzet is naar meer verpakkingsvrije winkels :j
Gewoon met je eigen netje naar de groentenboer om je groenten en fruit te halen.

Wel gek dat het gelijk bij de consument gelegd wordt en niet gewoon plastic verpakkingen in de ban gedaan worden. Wegwerp plastic is in de meeste gevallen gewoon niet nodig.


Ja, de gemiddelde prijs is ondertussen €6 per salade. Sommige zijn goedkoper €3,8 per salade, maar €6,5 komt óók voor.

En als je alle ingrediënten van één salade los moet kopen, dan ben je 1 véél duurder uit omdat je véél meer krijgt, maar ik ga in m'n eentje geen 7 dagen dezelfde salade eten. Ik eet nu z'n 3x per week een maaltijd salade, als ik die ingrediënten los koop, dan zit ik met een hele hoop groenten enz die uiteindelijk in de groencontainer belanden, omdat ik ze in m'n eentje gewoon echt niet op krijg en ik wel graag afwisselend eet ipv 7 dagen dezelfde groenten omdat het op moet.

Dus ik koop een kant en klare Maaltijdsalade, maar die plastictax vind ik absurd.

Mellow

Berichten: 6498
Geregistreerd: 22-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 10:28

Je betaald waarschijnlijk voor de deksel. Verder laat ik me maar niet teveel uit over dit fantastische verzinsel...
Zolang er ladingen afval van Groningen naar Amsterdam wordt gereden en vice versa met een vrachtwagen om JAWEL geld.... dan weet ik niet of dit de oplossing is. En beide hebben gewoon een grote verbrandingsoven. Wie betaald bepaald...
Denken om het klimaat, helemaal prima. Maar er word een beetje doorgeslagen hier in Nederland.
Tuurlijk moeten er dingen veranderen maar het word zo zwart wit en een moeten terwijl bepaalde dingen die ze willen gewoon helemaal niet kunnen en niet haalbaar zijn...

ryukapple

Berichten: 1786
Geregistreerd: 06-11-12
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 10:29

Opzich snap ik een toeslag voor wegwerpproducten maar dan moet er wel een andere optie zijn. In supermarken kan je vaak die keuzen niet maken dus dan is het niet terechte en helpt het helemaal niks tegen de hoeveelheid plastic die gebruikt word. Ook de optie van papieren puntzakken (verschrikkelijk zijn die :+ ) en kartonnen bakjes zijn nou niet bepaald duurzaam en zullen voornamelijk bij het restafval terecht komen. Als ze het nou van restproducten zouden maken zoals appel schillen/ klokhuizen en avocadopitten etc (dat kan maar daar wordt nog weinig mee gedaan) Verder zie ik al veel berichten langskomen van snackbars die vragen om niet zelf bakken mee te nemen etc want daar hebben ze helemaal geen tijd voor wanneer het druk is. Ook zag ik voor drinken dingen langskomen dat je kan kiezen tussen een goedkopere die je weer in kan leveren of een duurdere wegwerp. Dan kiezen mensen toch gewoon de goedkopere om die weg te werpen. Ik denk dat deze tax helemaal niet goed is uitgedacht. Ook ga ik mijn plastic chineesbakjes heel erg missen die waren perfect voor het invriezen van maaltijden en deze in de magnetron weer op te warmen :+

Django_Mette

Berichten: 1377
Geregistreerd: 25-03-13
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 10:29

Dispar_Vulgo schreef:
Cchanny schreef:
Gisteren wat bij de macdonalds gehaald.
En toen werd er op de macflurry bekers al toeslag berekend..


Oh echt? Was het veel?

0,25 cent per beker.

Ik vraag mij af of je het dan terug krijgt als je ze weer inlevert.
Omdat ik niet voor de keuze stond om zelf iets mee te nemen. :')

De plastictoeslag van 0,25 cent krijg je inderdaad niet terug. Per 1 juli krijgen de meeste - zo niet alle, restaurants echter de statiegeldbeker. Hier betaal je 1 euro extra per beker voor, maar deze euro krijg je terug als je die beker na gebruik weer inlevert :) Dat mag direct na gebruik, maar als je die in de drive meekrijgt, kan je die ook bij je volgende bezoek weer inleveren.

Flurry met de eigen beker mocht volgens mij niet met o.a. hygiëne en omdat het heel makkelijk is om die beker aan de verkeerde auto/persoon mee te geven, maar pin je daar niet op vast :o

Cchanny

Berichten: 8866
Geregistreerd: 21-09-09
Woonplaats: Noord-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 10:29

Dispar_Vulgo schreef:
Cchanny schreef:
0,25 cent per beker.

Ik vraag mij af of je het dan terug krijgt als je ze weer inlevert.
Omdat ik niet voor de keuze stond om zelf iets mee te nemen. :')


Trouwens, die mc flurry beker is toch al van karton? Moet je dan door het binnenlaagje plastic extra betalen?
Zelfde als met de drink bekers daar?

Dat was ook mijn gedachte inderdaad. Volgens mij zijn ze al van karton. Dan zou het inderdaad gaan om het binnenlaagje.

Django_Mette schreef:
Flurry met de eigen beker mocht volgens mij niet met o.a. hygiëne en omdat het heel makkelijk is om die beker aan de verkeerde auto/persoon mee te geven, maar pin je daar niet op vast :o

Lijkt me ook niet meer dan logisch hoor. Maar wij halen praktisch nooit bij de macdonals. Ook vanwege de prijs. Schrok me een hoedje, dus had dit niet verwacht haha.

herr_balou
Berichten: 1464
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 10:31

Jammer dat er een wet moet komen om de hoeveelheid wegwerp-plastics te verminderen. Volgens mij heeft de overheid het heel lang aan de markt overgelaten. En zoals zo vaak verandert er dan dus niets. Hopelijk gaat het helpen.

35 jaar geleden namen wij al een pan mee naar de frietzaak. Voor on-the-go is een puntzak prima. Lekker met zo'n klodder saus die naar beneden zakt. :~

Dat gekrijs altijd over het braafste kind van de klas. Dat is Nederland helemaal niet. Alleen zijn er enkele politieke partijen en media kanalen die dat de mensen wijs probeert te maken en blijkbaar slagen ze daar ook nog in. Het is ook altijd de groep die in elke 'claim' dat iets van de EU moet en daar dan heel boos over zijn.
Trouwens hoe wil je de problemen dan oplossen? Aan de markt (dat zijn bedrijven én consumenten) overlaten werkt niet jammer genoeg.

Sansevieria
Berichten: 4215
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 10:32

Cchanny schreef:
0,25 cent per beker.

Ik vraag mij af of je het dan terug krijgt als je ze weer inlevert.
Omdat ik niet voor de keuze stond om zelf iets mee te nemen. :')

Ok, die McFlurry at ik toch al maar twee keer per jaar, vanaf nu dus helemaal niet meer.

Tax op plastic prima, de milieuvervuiling moet drastisch omlaag, daar ben ik het mee eens.
Maar waarom die lastenverhoging dan maar weer bij de consument neergelegd moet worden, nee geen begrip meer voor :( . Waarom geen verplichting naar de producenten?

Ik kocht al redelijk wat lokaal en onverpakt, dat gaat nu alleen maar meer worden, de producten waar ik van weet dat dit opzit ga ik in elk geval zoveel mogelijk boycotten vanaf nu.

Zou je bij een appie toch moeten zien met een handscanner waar wat opzit?
Nou gewoon terugleggen dan maar.

Ik zie een opleving van een bedrijf als Pieter Pot aankomen :j

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37312
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-23 10:35

Bakjes van de chinees worden hier heel erg veel en lang hergebruikt tot ze uit elkaar vallen. Kunnen goed tegen de vriezer, de magnetron en de afwasmachine. Idem de groentezakjes die je destijds kon gebruiken nog, die gingen daarna voor een rondje poepzakje. En als ze erg schoon waren kon ik er nog wel eens iets in meenemen. En daarna werd het een poepzakje.

Zo ook de tomaten en champignons bakjes daar kweek ik binnen groente in op of bewaar er groente en bloemzaden in of snacks van de hond.

Nyaleti

Berichten: 6303
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 10:36

Dus dit krijgen ze wel rond maar de groente en fruit tax eraf halen, dat lukt ze niet?
Dit is toch ook een enorm grijs gebied waarop wel waarop niet etc..

Als producenten nu met een alternatief komen is dat waarschijnlijk net zo duur al dan niet duurder omdat het nieuw is, kunnen ze daar weer op binnen harken.
Er wordt absoluut teveel plastic gebruikt maar als consument kun je daar weinig aan doen in de supermarkt.
Ik ga echt niet 2 steden verderop m'n boodschappen doen bij de Ekoplaza zodat mijn paprika zonder plastic verpakking komt..

Miran

Berichten: 4463
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 10:37

Zoals ik het lees zijn bedrijven wel verplicht een alternatief te bieden, dus of een statiegeld verpakking of de mogelijkheid tot het vullen van een eigen meegebracht bakje oid.
Hoe je dat dan gaat doen met een maaltijdsalade vraag ik me af. Maar voor de snackbar of koffie-to-go wel haalbaar.

Urbanus

Berichten: 44956
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 10:37

Ik hoop dat we zoveel mogelijk plastic- vrij gaan nu ♡

Sansevieria
Berichten: 4215
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 10:39

Nyaleti schreef:
Dus dit krijgen ze wel rond maar de groente en fruit tax eraf halen, dat lukt ze niet?
Dit is toch ook een enorm grijs gebied waarop wel waarop niet etc..

Als producenten nu met een alternatief komen is dat waarschijnlijk net zo duur al dan niet duurder omdat het nieuw is, kunnen ze daar weer op binnen harken.
Er wordt absoluut teveel plastic gebruikt maar als consument kun je daar weinig aan doen in de supermarkt.
Ik ga echt niet 2 steden verderop m'n boodschappen doen bij de Ekoplaza zodat mijn paprika zonder plastic verpakking komt..

Precies dat is waar ik me ook gruwelijk aan erger.
Laatst bijgewerkt door Sansevieria op 28-06-23 10:39, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Berichten: 27554
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 10:39

Verpakkingen die van buiten van karton zijn en van binnen met plastic moeten sowieso bij het plastic gegooid worden.

Ik ben zelf van mening dat het hele afvalscheidingssysteem teveel geld kost. En dat dat op ons verhaald word

MyWishMax

Berichten: 25439
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 10:46

verootjoo schreef:
Een maaltijdsalade voor 6€? Voor 1P?
Voor 6€ maak ik een maaltijdsalade voor 10P.

Waarom moet alles voorverpakt zijn?
Ik hoop dat dit een aanzet is naar meer verpakkingsvrije winkels :j
Gewoon met je eigen netje naar de groentenboer om je groenten en fruit te halen.

Wel gek dat het gelijk bij de consument gelegd wordt en niet gewoon plastic verpakkingen in de ban gedaan worden. Wegwerp plastic is in de meeste gevallen gewoon niet nodig.


Dat vind ik ook apart en vervelend. En stom gezegd zijn er bepaalde dingen die je niet in grotere verpakkingen kan krijgen, zoals bepaalde toetjes idd. En er zullen nog wel wat andere dingen zijn waarbij je geen keuze hebt behalve zo'n verpakking.
Die salade kan ik zelf maken, andere dingen kan een grotere hoeveelheid ook gewoon en is portie verpakking alleen voor het gemak. Maaltijdsalade voor 6 euro is sowieso al onzin, met een beperkt budget is dat hiervoor al geen verstandige keuze geweest. Ik haalde ze ook nooit, zelf maken is vele malen goedkoper. Maar de dingen die niet groter of anders te krijgen zijn, waarom krijgt de consument daar bijna een boete voor ipv de producent? En helemaal dat winkels de hoogte zelf mogen betalen?

Ik word daar wel ongelukkig van, ja. Het wordt allemaal al bizar duur waardoor het budget gewoon niet genoeg is voor een week eten. Nu weet ik nog niet zeker of het geldt voor de producten die ik haal, maat zo'n klein toetje vind ik af en toe wel lekker en was qua prijs ook nog te doen. Als ze daar 50 cent op gaan gooien heb je meer belasting dan prijs van product zelf :+ Ik heb niet zoveel vertrouwen in de winkels als ze zelf mogen bepalen, helaas.

Geef mij maar de mogelijkheid om met eigen verpakking naar de winkel te gaan trouwens. Maar dan niet voor de prijzen die er nu gevraagd worden in winkels waar het al kan. Daar kom ik niet omdat ik het niet kan betalen. Net als groenteboer bijvoorbeeld, hier is die boven budget. Maar ik wil ook gewoon met glazen bakje naar winkel gaan en zelf portie scheppen.

purny

Berichten: 27554
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 10:52

Nyaleti schreef:
Dus dit krijgen ze wel rond maar de groente en fruit tax eraf halen, dat lukt ze niet?
Dit is toch ook een enorm grijs gebied waarop wel waarop niet etc..

Inkoopprijs van de bakjes gaat omhoog en dit wordt doorberekend aan de klant.

prompter

Berichten: 11232
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Plastic toeslag vanaf zaterdag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 10:53

Iedereen wil een betere wereld, maar niemand wil ervoor betalen lijkt het.

ryukapple

Berichten: 1786
Geregistreerd: 06-11-12
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 10:54

Miran schreef:
Zoals ik het lees zijn bedrijven wel verplicht een alternatief te bieden, dus of een statiegeld verpakking of de mogelijkheid tot het vullen van een eigen meegebracht bakje oid.
Hoe je dat dan gaat doen met een maaltijdsalade vraag ik me af. Maar voor de snackbar of koffie-to-go wel haalbaar.


Dit lijkt tot nu toe een beetje tegen te vallen. Heb al meerdere artikelen gezien van oproepen van snackbars gezien die zeggen om niet je eigen dingen mee te nemen. Statiegeld klinkt leuk maar verwacht niet dat het heel effectief gaat zijn. Als je ter plaatsen eet wel maar to go werkt het vaak niet omdat iets vies weer meenemen nou niet echt ideaal is. zie het ook met blikjes dat mensen die 9 van de 10 keer toch weggooien want zo'n blikje stop je nou niet echt lekker weer terug in je tas na openen. Dus dan veranderd er waarschijnlijk niet veel.

Op de uni in Wageningen kon je wel al jaren je eigen beker meenemen voor koffie ect. Dan kreeg je korting erop

verootjoo
Berichten: 35665
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 10:55

prompter schreef:
Iedereen wil een betere wereld, maar niemand wil ervoor betalen lijkt het.

Jawel hoor, maar dan wil ik graag betalen voor een alternatief, zoals een verpakkingsvrije supermarkt.
Maar die is in mijn omgeving niet.

Zoiets als Pieter Pot door heel NL. Of gewoon supermarkten met een zuiveltap waar je je eigen flessen kan vullen en waar alles gewoon los ligt zodat je met je eigen potjes naar de winkel gaat.

MyWishMax

Berichten: 25439
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 10:57

prompter schreef:
Iedereen wil een betere wereld, maar niemand wil ervoor betalen lijkt het.


Maar is het eerlijk de consument te laten betalen als zij geen keuze hebben? En is het eerlijk om geen algemene regel te maken, maar elke winkel een aparte lrijs te laten bepalen?

Als ik het geld zou hebben zou ik er wel voor willen betalen, trouwens. Want dat plastic verpakkingen gewoon weg moeten snap ik. Ik snap het plastic om een komkommer bijvoorbeeld ook niet. :+

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 10:58

prompter schreef:
Iedereen wil een betere wereld, maar niemand wil ervoor betalen lijkt het.

Maar hoe helpt dit dan?

Ik wil niet betalen voor plastic, ik heb liever heel geen plastic.
maar het mag nog wel gemaakt worden, en er mag gewoon meer geld voor gevraagd worden.. Dan heb je toch nog steeds plastic?

ik zou t mooi vinden als ze stoppen met het produceren van zooi :)

Daarnaast is er eigenlijk gelijk een tweede probleem met 'niemand wil ervoor betalen".. de mensen die het kunnen betalen, gaan gewoon voor het duurdere alternatief (dus gewoon meer betalen voor plastic, of de hogere gasrekening, of de vliegtax). De mensen die het niet kunnen betalen, kopen het niet meer uiteindelijk...
Althans, dat lijkt wel soms zo..

prompter

Berichten: 11232
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 10:59

Als consument betaal je voor hogere energieprijzen, voor hogere grondstofprijzen, je betaalt in winkels al als je een plastic tasje wil, je betaalt voor de huur van het pand van de verkoper. Dat is gewoon economie. Waarom is betalen voor een plastic bakje anders dan betalen voor een hogere energieprijs omdat een of andere tsaar een stuk grond extra wil hebben?

Sansevieria
Berichten: 4215
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 11:00

prompter schreef:
Iedereen wil een betere wereld, maar niemand wil ervoor betalen lijkt het.

Verbeter de wereld en begin bij jezelf, of hoe ging dat spreekwoord ook al weer?

Ik denk dat ik zelf al redelijk wat doe, maar voor de mensen die niet twee dorpen verderop bij de boerderijwinkel alles los en onverpakt kunnen kopen is dat een groter probleem.

Net als voor mensen met een heel beperkt budget, die hebben geen alternatief en zijn nu mede de dupe van de jarenlange "verpak maar alles in plastic waanzin".
Waarom moet een komkommer of sla in plastic verpakt worden in godsnaam?

En door te betalen ervoor, zal de gemiddelde afvalberg niet slinken ben ik bang, hooguit duurder.

Dat is net zoiets als het vignet voor Antwerpen, als ik maar betaal vervuil ik dan opeens niet meer?

Klinkt niet logisch voor mij.
Ik zie het net zo als Cer...

DuoPenotti

Berichten: 29929
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 11:00

MyWishMax schreef:
prompter schreef:
Iedereen wil een betere wereld, maar niemand wil ervoor betalen lijkt het.


Maar is het eerlijk de consument te laten betalen als zij geen keuze hebben? En is het eerlijk om geen algemene regel te maken, maar elke winkel een aparte lrijs te laten bepalen?

Als ik het geld zou hebben zou ik er wel voor willen betalen, trouwens. Want dat plastic verpakkingen gewoon weg moeten snap ik. Ik snap het plastic om een komkommer bijvoorbeeld ook niet. :+


De komkommer zou langer houdbaar zijn en zodoende minder verspilling?

Maar.... is dat ook zo als die komkommer niet uit Spanje hoeft te komen en gewoon de Nederlandse er ligt?
Ja die Nederlandse word ook verpakt nu want die moet weer naar Duitsland.
Echt ik zou graag zien dat op het Nederlandse product 0 btw zit en op het buitenlandse wel.
En ja dan mag van mij Nederlands product graag zonder plastic en laat dan maar betalen voor plastic van het buitenlandse product.
Zoals MWM zegt dat we keuze hebben.
En misschien op deze manier niet duurder zijn, plus de Nederlandse boer en tuinder ondersteunen.