Plastic toeslag vanaf zaterdag

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ryukapple

Berichten: 1786
Geregistreerd: 06-11-12
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 12:18

Cer schreef:
Citaat:
Voor consumptie op locatie (bijvoorbeeld op een festival of op kantoor) zijn vanaf 1 januari 2024 wegwerpbekers en -bakjes die plastic bevatten wel verboden.

Oh, dit is interessant..
Zou het weer glas worden op festivals?
(wat wel een cool alternatief is, is hervulbaar en dan met een logo van dat festival/concert. Daar betalen mensen denk wel voor? Die andere statiegeldbekers liggen vaak genoeg op de grond)

Ons bedrijf, die een duurzaamheidsprijs gewonnen hebben, hebben volgens mij nog gewoon plastic gecoate papieren bekers.. :+


Glas lijkt mij sterk veels te gevaarlijk op een festival. Ken wel festivals die stenen of klei bekers gebruiken met statiegeld erop. Dat is wel mooi en als je die laat vallen krijg je niet van die venijnige scherven

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 12:19

worden die dunne plastic weggooibekers sowieso nog ergens gebruikt?
Veel festivals zijn dacht ik al eco friendly inderdaad :j

Marjo

Berichten: 37292
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 12:19

Brainless schreef:
Raar dat maltijdsalades eronder vallen..
Geldt dit ook als je besteld en thuis laat bezorgen?
Of als je er 5 mee neemt (die je dus niet op staart op eet)?
Mijn moeder (bijna 80) eet redelijk wat van die maaltijdsalades, maar die kan dan beter weer gewone kant-en-klare maaltijden gaan eten, want daar hoeft niet extra voor betaald te worden?!

Veel mensen zeggen hier: lekker weer de boer op en naar de groenteboer met je eigen tassie, maar er zijn veel ouderen die blij zijn als ze elke dag een klein loopje naar de supermarkt om de hoek hebben om wat te eten te halen die geen vervoer/energie/geld hebben om de boer op te gaan.


Ook bij bezorgen inderdaad :)


MarlindeRooz schreef:
Ik was dit weekend op een festival waar je eco muntjes had. Je kreeg er 2 bij toegang. Als je drinken wilde halen moest je een eco muntje erbij inleveren. Of anders je lege beker / flesje.

Nog nooit zo’n schoon terrein gezien op een festival.


Klopt, dit heb ik ook vaker meegemaakt. Mooi systeem wel :j

foxy80

Berichten: 7911
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 12:19

Cer schreef:
foxy80 schreef:
Correctie: niemand wil ervoor betalen en/of moeite doen en/of luxe voor opgeven

Ik heb de radicale switch gemaakt om zo veel mogelijk verpakkingsvrij/bio/fairtrade te winkelen en sta er zelf van te kijken hoe goed dat lukt.

Hier spreek je sowieso jezelf tegen :+

het is niet zo dat NIEMAND iets wil doen.
Er zijn mensen die het niet interesseert en meer betalen
Er zijn mensen die geen benul hebben, blij zijn dat ze de dag doorkomen / het leven hebben en dus een andere prio hebben
Er zijn mensen die miniscuul wel hun best doen (en daar goed in lukken)
Er zijn mensen die het wel doen, én zich toch afvragen of het allemaal wel nut heeft
En zo zijn er meer varianten..

Ik vraag me af of meer papier, onbewerkt karton, bamboe etc niet gewoon betere alternatieven zijn? maar misschien is dat niet zo?

En waarom plastic niet gewoon verboden kan worden (maar ik val in herhaling) :+


Ik was het laatste gedeelte van de quote van Prompter vergeten, er had moeten staan:
niemand wil ervoor betalen en/of moeite doen en/of luxe voor opgeven, LIJKT HET

Ik besef dat er hele volksgroepen zich in de portemonnee/gemak gepakt voelen, maar als de overheid iets bedenkt waardoor mensen gaan nadenken, JOEPIE!
Zonder die nieuwe wet waren we nu geen topic vol aan het argumenteren over waarom/hoe/voors en tegens.

Wat dat alternatief betreft:
Verpakking (alle soorten) vereist productie + transport naar fabrikant die er nog iets instopt voor verkoop. Op dat vlak scoort het dus echt niet beter als plastic. Alleen wat er achteraf mee gebeurt kan bepalen of het beter is dan plastic, maar ook daar: transport nodig naar herverwerking, energie om het te verwerken tot nieuw product, weer transport naar de fabrikant die er nog iets instopt voor verkoop. De enige "winst" is dat er niet meer grondstoffen gebruikt worden, maar qua energie/uitstoot win je niet gigantisch. Enig echt valabel alternatief vind ik glas. Dat blijft recycleerbaar. Plastic niet (na aantal keer is restproduct niet meer kwalitatief genoeg voor maken van nieuwe verpakking).

Jessix

Berichten: 16480
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 12:22

prompter schreef:
Iedereen wil een betere wereld, maar niemand wil ervoor betalen lijkt het.

Met die betere wereld ben ik al heel lang bezig, alleen dan op mijn eigen manier en keuzes. Nu komt er heel veel bij waar je geen keuze over hebt, omdat het blijkbaar nodig is. Het wordt wel heel veel…

Marjo

Berichten: 37292
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 12:24

Jessix schreef:
prompter schreef:
Iedereen wil een betere wereld, maar niemand wil ervoor betalen lijkt het.

Met die betere wereld ben ik al heel lang bezig, alleen dan op mijn eigen manier en keuzes. Nu komt er heel veel bij waar je geen keuze over hebt, omdat het blijkbaar nodig is. Het wordt wel heel veel…

Precies. En hetgeen wat al deze besluiten gemeen hebben: het leven voor de consument wordt duur. Maar niet voor de rijken -O-

foxy80

Berichten: 7911
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 12:29

Sizzle schreef:
Broodzakken zijn eigenlijk bijna nergens een ding aangezien de meeste landen enkel hele broden verkopen die gewoon los in een schap liggen.


Hier in de supermarkt (BE) standaard snijmachine met zakjes om het in te doen.
Zelfs als het niet gesneden wordt, steken de meesten het in een zak want daar zit de barcode op.
Of je moet zelfscan gebruiken. Kan je zak scannen en dan zelf brood inpakken.

_Reneee

Berichten: 5790
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 12:30

Sizzle schreef:
Het gaat niet om ALLE plastic. Je hoeft heus geen bak humus over te hevelen in een tupperware bakje.

De link zegt: Het gaat dan om eten en drinken dat je meteen kunt nuttigen, waarbij het risico dat het plastic op straat belandt groot is.

Ik snap niet dat iemand daar tegen kan zijn.

Maaltijdsalades zullen daar wel onder vallen waarschijnlijk en dat vind ik persoonlijk helemaal prima. Dan moet ik zelf meer moeite doen, goede stok achter de deur.


Sorry hoor maar inderdaad, meteen weer paniek en een hoop gemekker van mensen die in hun broek poepen als iets verandert. Als ik kijk hoeveel wegwerp plastic er in mijn paardenwei belandt, daar schrik je van. Allemaal dankzij het foodcourt dat de gemeente zo nodig vond.

Ik neem al tijden altijd een herbruikbare beker mee als ik op pad ga en ik vind het hele cup-for-cup systeem wat je nu al op festivals en poppodia ziet echt fantastisch. Ik woon in een nogal ouderwetse gemeente en hier lag laatst heel het centrum vol met plastic na een feestje. Om over de confetti die nog maanden in alle bloemperken ligt maar te zwijgen.

Dit gaat een gigantische paasei schelen, maar het vereist wel enige gedragsaanpassing. Dat hadden we met plastic tasjes ook. Nu weet ik niet meer beter, ik heb altijd een eigen tas bij en in de supermarkt heb ik ook een herbruikbaar zakje voor groente en fruit.

Je kunt ervoor kiezen elke keer extra te betalen voor een verpakking of je neemt je eigen beker mee. In cafetaria's zal het papier of karton worden, net zoals in veel andere gevallen. Prima toch?

foxy80

Berichten: 7911
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 12:33

Cer schreef:
worden die dunne plastic weggooibekers sowieso nog ergens gebruikt?
Veel festivals zijn dacht ik al eco friendly inderdaad :j


Zelfs loopevenementen. Die bieden gratis water aan, maar loper moet zelf zijn cup meenemen of een herbruikbare kopen op de site.

DuoPenotti

Berichten: 29929
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 12:35

Maar dat bakje friet zal niet maken. Is hier overigens al jaren in karton.
Maar drinken word toch een stuk anders.
Ik ben bang dat bijvoorbeeld McDonalds over gaat stappen naar flesjes, zoals bijvoorbeeld ook is bij de Subway.
Ga je dan het doel niet voorbij?

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37312
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-23 12:36

Marjo schreef:
Miran schreef:


En zo wordt ook het leven van de alleenstaande duurder -O-

Verpakkingen met één portie wordt wel belast, verpakkingen met twee porties niet.


-O- Oh daar gaan dan ook de kleine bakjes appelmoes onder vallen. Ik kan niks met een grote pot omdat ik het maar beperkt mag hebben. Die kleine een persoons porties kan ik er een per week van eten. Een grotere pot is dan blauw voor hij op is. Echt heel ook voor ouderen die alleen wonen met alleen hun aow tje. Of voor mensen die zich af en toe een klein bakje kunnen veroorloven. Dan is groter mogelijk goedkoper en dan de helft weggooien 8)7

Cowgirl

Berichten: 23763
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 12:39

Sizzle schreef:
Broodzakken zijn eigenlijk bijna nergens een ding aangezien de meeste landen enkel hele broden verkopen die gewoon los in een schap liggen.

Ik stoor me vooral mateloos aan fruit in plastic. Echt totaal nutteloos. Nog geschifter is het als er dan biotomaten in een plastic bakje zitten en goedkope tomaten los liggen 8)7


Nou dat dus. Het is te idioot voor woorden. 8)7

Hier liggen bv verpakte en onverpakte witlof .....WHY!!! Als er 4 in de verpakking zitten kan ik er ook gewoon 4 los meenemen.
Van de week had ik bijna mijn paprika ter plekke ontdaan van zijn strakke condoom. Nu na het lezen van dit topic ga ik dat voortaan ook gewoon doen.

En waarom moeten er uien in 4 verschillende maten gesneden worden en allemaal verpakt worden.
Koop een losse ui en snij hem lekker zelf.
Of van de kleine zakjes gesneden rauwkost :x
Onnodig plastic verbruik word je gewoon door de strot gedouwd en daar gaan ze dan straks belasting opheffen...flikkers!

Zo dat waren ff de supermarkt frustraties :D

foxy80

Berichten: 7911
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 12:40

DuoPenotti schreef:
Maar dat bakje friet zal niet maken. Is hier overigens al jaren in karton.
Maar drinken word toch een stuk anders.
Ik ben bang dat bijvoorbeeld McDonalds over gaat stappen naar flesjes, zoals bijvoorbeeld ook is bij de Subway.
Ga je dan het doel niet voorbij?


Vettige kartonnen bakjes kunnen niet gerecycleerd worden. Zelfde met pizzadozen. Die moeten bij restafval (in BE toch)

Dan moet McDo zijn drankautomaten aanpassen, gaan ze niet doen. Worden herbruikbare bekers.

purny

Berichten: 27554
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 12:42

Volgens mij verkopen de meeste winkels geen losse uien? Zelfde met aardappelen. Ik eet hooguit 1 of 2 aardappelen per keer. Dan moet ik dus een hele zak met aardappelen kopen en kan ik die een aantal weken later weggooien.

foxy80

Berichten: 7911
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 12:45

Cowgirl schreef:
Sizzle schreef:
Broodzakken zijn eigenlijk bijna nergens een ding aangezien de meeste landen enkel hele broden verkopen die gewoon los in een schap liggen.

Ik stoor me vooral mateloos aan fruit in plastic. Echt totaal nutteloos. Nog geschifter is het als er dan biotomaten in een plastic bakje zitten en goedkope tomaten los liggen 8)7


Nou dat dus. Het is te idioot voor woorden. 8)7

Hier liggen bv verpakte en onverpakte witlof .....WHY!!! Als er 4 in de verpakking zitten kan ik er ook gewoon 4 los meenemen.
Van de week had ik bijna mijn paprika ter plekke ontdaan van zijn strakke condoom. Nu na het lezen van dit topic ga ik dat voortaan ook gewoon doen.

En waarom moeten er uien in 4 verschillende maten gesneden worden en allemaal verpakt worden.
Koop een losse ui en snij hem lekker zelf.
Of van de kleine zakjes gesneden rauwkost :x
Onnodig plastic verbruik word je gewoon door de strot gedouwd en daar gaan ze dan straks belasting opheffen...flikkers!

Zo dat waren ff de supermarkt frustraties :D


Dat was dus exact de reden en gevoel waardoor ik aan mijn queeste begon. Als ik ergens controle over heb, dan zijn het mijn keuzes. Hoepel op met je plastic! Bovendien moet je ook nog eens betalen voor de huisvuilophaling. Hier zijn ze begonnen met wegen van restafval, rekening verdubbelde tov afvalzakken. Hebben wel container gehad, dus dat is beter ipv nog eens plastic produceren om afval op te halen.

Brainless

Berichten: 29761
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 12:45

_Reneee schreef:
Je kunt ervoor kiezen elke keer extra te betalen voor een verpakking of je neemt je eigen beker mee. In cafetaria's zal het papier of karton worden, net zoals in veel andere gevallen. Prima toch?

Dat is helemaal prima, maar je moet ook gaan betalen voor kleiner porties Yoghurt.
Volgende de regels moet een winkel het goedvinden dat ik mijn eigen beker/bakje vul met yoghurt zodat ik het niet hoef te betalen. Ben heel benieuwd hoe ze dat gaan regelen.

prompter

Berichten: 11232
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 12:46

Ik koop mijn fruit en groente bij de groenteboer, heb eigen verpakking bij me. Niks in plastic daar, behalve bijvoorbeeld de champignons, maar verder alles los in kisten. Oók de komkommers.

Brainless

Berichten: 29761
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 12:49

Cowgirl schreef:
En waarom moeten er uien in 4 verschillende maten gesneden worden en allemaal verpakt worden.
Koop een losse ui en snij hem lekker zelf.
Of van de kleine zakjes gesneden rauwkost :x
Onnodig plastic verbruik word je gewoon door de strot gedouwd en daar gaan ze dan straks belasting opheffen...flikkers!

Zo dat waren ff de supermarkt frustraties :D

Ik snij alles zelf (behalve een macaronipakket en curry pakketten).. dat is nog steeds veel goedkoper dan zelf alles halen.
Maar bv mijn moeder (ernstig reuma) en zoals mijn schoonmoeder (trilt giga), zijn heel blij met voorgesneden spullen.
Mijn moeder kan geen ui meer snijden en geen aardappel meer schillen hoor en mijn schoonmoeder is een gevaar met een (scherper) mes.

DuoPenotti

Berichten: 29929
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 12:54

Ik moet eerlijk zeggen dat ik die zakjes voorgesneden spullen ook koop.
Misschien met een gezin dat je er wel aan uitkomt dit los te kopen.
Maar een Nasi of soeppakket dan heb ik veel te veel groente.
Maar dat zakje gaat wel braaf bij het plastic afval.

Caily

Berichten: 12519
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 12:57

foxy80 schreef:
DuoPenotti schreef:
Maar dat bakje friet zal niet maken. Is hier overigens al jaren in karton.
Maar drinken word toch een stuk anders.
Ik ben bang dat bijvoorbeeld McDonalds over gaat stappen naar flesjes, zoals bijvoorbeeld ook is bij de Subway.
Ga je dan het doel niet voorbij?


Vettige kartonnen bakjes kunnen niet gerecycleerd worden. Zelfde met pizzadozen. Die moeten bij restafval (in BE toch)

Dan moet McDo zijn drankautomaten aanpassen, gaan ze niet doen. Worden herbruikbare bekers.


Die vettige kartonnen bakjes, hebben idd een plastic coating.

Bij McD kan je nu kiezen. Herbruikbare beker waar je statiegeld (1 euro) voor betaald, en bij inleveren weer terug krijgt, of een plastic toeslag a 25ct en dan de ouderwetse wegwerp bekers.

Sausjes en nog een paar producten is nu standaard met plastic toeslag, maar daarvan wordt de verpakking tzt aangepast.

Voor bestellingen die ter plekke worden opgegeten is er niks veranderd. Dat komt per 2024, dan moet alles herbruikbaar.

Enne, die toeslag is doorberekening van kosten die bedrijf moet betalen, en bij statiegeld deels voort komend uit extra kosten die bedrijf maakt. Nergens winst dus.

De drankautomaat wordt toevallig wel aangepast overigens, maar niet met oog op plastic reductie, dat heeft een oorzaak die compleet los staat.

foxy80

Berichten: 7911
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 13:02

Caily schreef:
Die vettige kartonnen bakjes, hebben idd een plastic coating.


De grap vind ik wel dat ze hier in BE zeggen als karton VET is, het niet bij papier en karton mag, maar als het proper is (dus droog patatje gehaald) mag het wel bij papier en karton. Ergo: (plastic) coating maakt niet uit.

Trouwens, Pringles werkt nu aan chipskokers die wel recycleerbaar gaan zijn. HOE-RA!

Cowgirl

Berichten: 23763
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 13:02

Als ik zeg dat ik het nooit koop lieg ik. Ik maak mij er ook wel degelijk schuldig aan idd vanwege gemakzucht die soms optreed.

Maar als je er dan eens wat verder over nadenkt zijn 80% van die voorverpakte producten eigenlijk gewoon onzin en puur gemaakt voor de luie mens.
Want ja alles moet immers snel sneller snelst tegenwoordig. Daar is de hele maatschappij op ingesteld en dus ook het gebruik van voedsel.

Losse uien en aardappelen zouden echt geen overbodige luxe zijn in de supermarkt. Maar dan is de afzet markt vast te klein en levert het minder op dan een zak.
Ik eet bijna geen aardappelen en als ik dan toch eens trek heb erin ...tja dan ben je dus gedwongen een in plastic verpakte aardappel te kopen.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 13:02

DuoPenotti schreef:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik die zakjes voorgesneden spullen ook koop.
Misschien met een gezin dat je er wel aan uitkomt dit los te kopen.
Maar een Nasi of soeppakket dan heb ik veel te veel groente.
Maar dat zakje gaat wel braaf bij het plastic afval.



Aangezien dat ook de producten zijn die regelmatig listeria problemen hebben, misschien toch eens kijken naar bio aardappelen die je niet hoeft te schillen en een simpele keukenmavhine voor groente snijden.

Raineri
Berichten: 6275
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 13:16

foxy80 schreef:
DuoPenotti schreef:
Maar dat bakje friet zal niet maken. Is hier overigens al jaren in karton.
Maar drinken word toch een stuk anders.
Ik ben bang dat bijvoorbeeld McDonalds over gaat stappen naar flesjes, zoals bijvoorbeeld ook is bij de Subway.
Ga je dan het doel niet voorbij?


Vettige kartonnen bakjes kunnen niet gerecycleerd worden. Zelfde met pizzadozen. Die moeten bij restafval (in BE toch)

Dan moet McDo zijn drankautomaten aanpassen, gaan ze niet doen. Worden herbruikbare bekers.


Correct. Ook meeste verpakking die afbreekbaar zouden moeten zijn, zijn niet afbreekbaar in commerciële composteerplaatsen. Deze aangepaste regelgeving is een goede start, maar als we het hebben over verwaarding van grondstoffen zijn er nog stappen te maken.

Echwel

Berichten: 12486
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 13:16

Bij veel Turkse winkels kun je uien per stuk kopen en de aardappels ook
Veel onverpakte groente daar.
Net als bij iedere marktkraam

Wij eten altijd alles vers, maak desnoods grotere portie en vries in
Wij eten met zijn tweetjes voor 1.5 persoon, dus vaak inderdaad teveel gesneden.

Potten groente koop ik nooit en als we een keer appelmoes willen, koop ik een appel en maak het zelf.

Snackbar doen we eigenlijk nooit net als McDonald's