Zijn de tegemoetkomingen eerlijk verdeeld?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Exitium

Berichten: 7166
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 22:06

Yipee schreef:
Wel zou het misschien geen gek idee zijn om wel wat beperkingen te stellen aan hoeveel kinderen mensen krijgen. Niet zoals China maar zaken zoals het beperken van de kinderbijslag na een bepaald aantal kinderen etc.

Dit is volgens mij precies wat Nine aandraagt. :+ Wat de christelijke partijen betreft, die hebben te weinig zetels om een vuist te kunnen maken. Probleem is eerder dat er ook andere partijen dwars zullen gaan liggen en dat er wel twee christelijke partijen in de regering zitten, waardoor de regering ook aan handen en voeten gebonden is.

Yipee

Berichten: 1862
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 22:13

Exitium schreef:
Yipee schreef:
Wel zou het misschien geen gek idee zijn om wel wat beperkingen te stellen aan hoeveel kinderen mensen krijgen. Niet zoals China maar zaken zoals het beperken van de kinderbijslag na een bepaald aantal kinderen etc.

Dit is volgens mij precies wat Nine aandraagt. :+ Wat de christelijke partijen betreft, die hebben te weinig zetels om een vuist te kunnen maken. Probleem is eerder dat er ook andere partijen dwars zullen gaan liggen en dat er wel twee christelijke partijen in de regering zitten, waardoor de regering ook aan handen en voeten gebonden is.



In mijn eerste zin zeg ik ook dat ik het standpunt begrijp en met deze zin geef ik aan welk deel precies wel. :)

Yipee

Berichten: 1862
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 22:16

purny schreef:
Yipee schreef:
Ze hebben er zelf niet voor gekozen om op de wereld gezet te worden.

Maar als vrouw zijnde heb je zelf wel de keuze gemaakt om ze te maken. En op de wereld te zetten.
Sommige mensen zou je gewoon verplicht aan de anticonceptie moeten zetten. En dan heb ik het niet over de gewone vrouw, maar meer over de moeder die nogal vaak op sm in beeld komt, 4 kinderen heeft die allemaal bij jeugdzorg zitten.


Meestal heb je als vrouw (en ook man, die hangt hem er tenslotte ook in zonder bescherming) de keuze gemaakt. Toch hebben die kinderen zelf geen keus gehad dat ze geboren zijn en waar. Dus ik vind niet dat je je ogen ervoor moet sluiten.

Wel ben ik het met je eens dat je sommige mensen wel graag zou willen kunnen verplichten tot anticonceptie. Is alleen een lastig vraagstuk waar je die grenzen legt. Eens met je punt maar om het praktisch uitvoerbaar te maken...

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Zijn de tegemoetkomingen eerlijk verdeeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 22:29

Geef mensen een financiële beloning bij sterilisatie ipv bij voortplanting.

nine1987

Berichten: 8347
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Zijn de tegemoetkomingen eerlijk verdeeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 22:42

@Yipee,in de basis begrijpen we elkaar, daar gaat 't om.. :D

Elnienjo, mjeeeeeeeh.. Ondanks dat ik zeer pro sterilisatie ben, wanneer dit een vrijwillige keuze is van de vrouw, denk ik dat daar geen oplossing te halen valt..

Ik denk dst bij zoiets juist wel spijt de hoek om komt zeilen, wanneer een vrouw die keuze zou maken om haar financiële problemen te verlichten.. En dan kom je weer op extra kosten/toeslagen voor psychische hulp..

Wat ik echter wel vind, is dat sterilisatie voor vrouwen veel toegankelijker gemaakt moet worden, dat absoluut..

Elisa2

Berichten: 37571
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 22:52

nine1987 schreef:
Ik kom binnenvallen en heb niet alle elf pagina's doorgelezen, excuses.. Maar de tegemoetkomingen zijn per definitie al niet eerlijk verdeeld..

*knuppel in het hoenderhok*

Mensen worden beloond als ze kinderen krijgen, of dit er nu een of tien zijn, terwijl er dagelijks duidelijk wordt dat onze planeet deze monden niet meer kan voeden..

Hiermee wil ik zeker niet zeggen dat alle tegemoetkomingen omtrent kinderen dan maar stopgezet moeten worden, zeker niet.. Maar het krijgen van meerdere kinderen mag m.i. wel ontmoedigd worden.. Een idee hiervoor zou (bijvoorbeeld) kunnen zijn dat na twee kinderen geen kindergeld etc meer toegekend wordt.. Als je meer kinderen wil, prima.. Maar dan zijn de financiële lasten geheel voor jezelf..


Lijkt mij een prima idee, overbevolking is nu eenmaal een groot probleem aan het worden en dan gaan mensen misschien ook eerst wat meer nadenken vantevoren.

Over die veranderende huurtoeslag, als ze dat er ook nog door gaan drukken met alle verhogingen die er al zijn en de huizenmarkt die totaal op slot zit dan verwacht ik toch wel grote problemen.

Brainless

Berichten: 29763
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 22:58

elnienjo schreef:
Geef mensen een financiële beloning bij sterilisatie ipv bij voortplanting.

Laten ze het eerst maar eens gratis maken. :+

wouterpaard

Berichten: 3143
Geregistreerd: 18-02-04
Woonplaats: sappemeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 00:46

Mee eens! Ik werk met licht verstandelijke beperkte jong volwassenen. Waarvan sommigen het niet kunnen betalen. Het andere deel ‘wil’ hier geen geld aan uitgeven en is niet in staat de gevolgen te overzien.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 00:55

nine1987 schreef:
Ik kom binnenvallen en heb niet alle elf pagina's doorgelezen, excuses.. Maar de tegemoetkomingen zijn per definitie al niet eerlijk verdeeld..

*knuppel in het hoenderhok*

Mensen worden beloond als ze kinderen krijgen, of dit er nu een of tien zijn, terwijl er dagelijks duidelijk wordt dat onze planeet deze monden niet meer kan voeden..

Hiermee wil ik zeker niet zeggen dat alle tegemoetkomingen omtrent kinderen dan maar stopgezet moeten worden, zeker niet.. Maar het krijgen van meerdere kinderen mag m.i. wel ontmoedigd worden.. Een idee hiervoor zou (bijvoorbeeld) kunnen zijn dat na twee kinderen geen kindergeld etc meer toegekend wordt.. Als je meer kinderen wil, prima.. Maar dan zijn de financiële lasten geheel voor jezelf..

Kun je hier niet gewoon een eigen topic voor openen?

Het gaat hier niet om toeslagen, maar tegemoetkomingen ivm de gascrisis..ander onderwerp.

verootjoo
Berichten: 35666
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 07:59

nine1987 schreef:
chanicha schreef:

Sorry hoor maar nu praat je echt onzin.
De meeste kinderen worden nog steeds in Afrika geboren en het is zo’n dooddoener iedere keer :n



Waarover praat ik precies onzin?


Afschuiven op Afrika is natuurlijk wel een heel erg schot voor open doel.. Begrijp me niet verkeerd, daar moet ook zeker wat gebeuren, 100%.. Maar het ging over de toeslagen in NL.. Ook hier zijn mensen met veel kinderen.. Dat is gewoon een feit.. En dan kunnen we er wel bij halen dat de meeste gezinnen in NL twee of minder kinderen heeft, dat is ook zeker waar.. Maar dst neemt niet weg dat we eens kritisch na mogen denken over het feit of wij als volk het opgroeien van al die kinderen moeten betalen.. Of dat er toch ook meer verantwoordelijkheid bij de ouders neergelegd mag worden..


Bekijk het van een ander standpunt (totaal onethisch, maar bare with me)

Een kind, van baby tot volwassenheid, kost een fortuin.. De meeste mensen willen kinderen om onder andere de reden die een andere bokker net aangaf.. Om je kont af te vegen als je oud bent.. Of wat anders, omdat je je genen door wil geven (moederinstinct, geef het beestje een naam).. Of omdat je niet alleen wil zijn.. Hoe dan ook.. Kinderen zijn duur en mensen "nemen" ze toch.. Want er wordt financieel veel bijgedragen vanuit de overheid aan het opgroeiende kind, waardoor een kind betaalbaar wordt..

Maar als een ander mens dan zegt, ik wil geen kind, maar ik wil een paard (ik zeg even iets heel belachelijks, ik weet het) omdat ik geen kinderen kan krijgen, niet alleen wil zijn, een dier nodig heb voor m'n psychisch welzijn, whatever.. Dan moet deze persoon hier volledig 300% zelf voor opdraaien..

Waarom dan mensen met kinderen niet? Zij willen ze toch? Niet de buren..


En ja, dit gaat nog steeds om de toeslagen.. :))

En ik probeer de discussie luchtig te houden, maar tegelijkertijd een beetje tegen de ethiek te schoppen..


Omdat ons hele sociaal stelsel gebaseerd is op het krijgen van kinderen. Als er minder kinderen komen hebben we straks een probleem met het betalen van de AOW en ook andere uitkeringen.

Jolien87

Berichten: 17501
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 08:10

Ik stuif hier toch even doorheen.
Weten mensen überhaupt hoe moeilijk het is om een sterilisatie erdoorheen te drukken?
In tegenstelling tot mannen, wordt er over vrouwen veel moeilijker gedaan als zij bij de huisarts aankloppen met het verzoek om gesteriliseerd te worden.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 08:17

Jolien87 schreef:
Ik stuif hier toch even doorheen.
Weten mensen überhaupt hoe moeilijk het is om een sterilisatie erdoorheen te drukken?
In tegenstelling tot mannen, wordt er over vrouwen veel moeilijker gedaan als zij bij de huisarts aankloppen met het verzoek om gesteriliseerd te worden.

Ja te idioot natuurlijk! Het zou gewoon gratis beschikbaar moeten zijn voor iedereen boven de 25.
Toch bizar dat kinderen van wie de hersenen nog niet zijn uitgegroeid zichzelf mogen laten ombouwen maar dat een volwassen vrouw geen sterilisatie mag

Elisa2

Berichten: 37571
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 08:55

verootjoo schreef:
Omdat ons hele sociaal stelsel gebaseerd is op het krijgen van kinderen. Als er minder kinderen komen hebben we straks een probleem met het betalen van de AOW en ook andere uitkeringen.


En als er teveel kinderen komen is er straks geen voedsel meer en gaat het klimaat er aan. Oftewel, volgens mij gaat alles om balans.

Winged

Berichten: 33088
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 08:57

Echwel schreef:
En het besef dat die kinderen je reet moeten afvegen als je verzorgd moet worden.
Dus wat dat betreft

Als dat de enige goede reden is om voor kinderen te kiezen dan vind ik het geen goede reden.



terug naar de energietoeslag: ik schrik ervan hoeveel mensen de verwarming gewoon niet meer aandoen inmiddels. En dan moeten we de hele winter nog. Het zijn echt niet alleen de bijstandsinkomens tot 120%.

Jolien87

Berichten: 17501
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 09:37

elnienjo schreef:
Jolien87 schreef:
Ik stuif hier toch even doorheen.
Weten mensen überhaupt hoe moeilijk het is om een sterilisatie erdoorheen te drukken?
In tegenstelling tot mannen, wordt er over vrouwen veel moeilijker gedaan als zij bij de huisarts aankloppen met het verzoek om gesteriliseerd te worden.

Ja te idioot natuurlijk! Het zou gewoon gratis beschikbaar moeten zijn voor iedereen boven de 25.
Toch bizar dat kinderen van wie de hersenen nog niet zijn uitgegroeid zichzelf mogen laten ombouwen maar dat een volwassen vrouw geen sterilisatie mag


Ja heel triest. Vaak worden ze afgewimpeld met 'Denk er nog maar eens goed over na'.
Zelf heb ik nog een kinderwens dus wil ik graag de boel nog intact houden en neem ik de maandelijkse ellende maar voor lief. Maar ik snap vrouwen die geen kinderwens hebben zó goed, waarom zou je iedere maand weer opnieuw die toestanden willen hebben terwijl je er uiteindelijk toch niets mee wilt?

Kinderen krijgen om zeker te zijn dat je later iemand hebt die voor je zorgt, vind ik wel wat van. Maar ergens is het ook weer schrijnend dat mensen daar blijkbaar op aangewezen zijn en dat er lang niet voor iedereen garantie is op zorg op latere leeftijd.

Terug naar de hoge energieprijzen: wij hebben de verwarming ook niet meer zo hoog staan als een jaar geleden maar vind het voor nu ook nog wel prima. Ik had voorheen de neiging om er een flinke slinger aan te geven als ik het ook maar een beetje koud had. Dan zat ik in een dunne panty op de bank. Nu trekken we allebei wat warmers aan of kruipen onder een deken op de bank. Net zo gezellig.

Marije_jiplover

Berichten: 25365
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 09:54

Geheel offtopic:
Bij sterilisatie blijf je gewoon de maandelijkse perikelen houden. Alles blijft nl zitten, alleen de eileiders worden afgeklemd, zodat eicel en sperma niet meer bij elkaar kunnen komen.

Alleen bij volledige verwijdering van de baarmoeder ben je vaan menstruaties etc af.
En dat heeft ook nog wel een hoop andere consequenties op hormoongebied, dus dat ze dat niet zomaar doen, snap ik dan ook wel weer.

purny

Berichten: 27558
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 09:56

Prikpil is de oplossing.
Ik snap de gezondheidszorg ook wel. Veel vrouwen die zeggen haal de boel maar weg want ik wil toch geen kinderen komen er later op terug. En dan kun je het niet meer terug draaien.
Maar ze zouden er wel iets flexibeler mee om kunnen gaan.

secricible

Berichten: 25706
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 09:57

verootjoo schreef:
Omdat ons hele sociaal stelsel gebaseerd is op het krijgen van kinderen. Als er minder kinderen komen hebben we straks een probleem met het betalen van de AOW en ook andere uitkeringen.

dit probleem is er nu al....


En verder: in europa is er sprake van een krimp: gemiddeld krijgen vrouwen in Europa 1.6 kinderen, dus uitgaande van 2-oudergezinnen (wat toch nog steeds de norm is) is er sprake van krimp. Stimuleren van minder kinderen krijgen lijkt me dus wat zinloos. De vruchtbaarheidspercentages in Europa zijn ook niet dusdanig dat je onvruchtbaarheid zou hoeven stimuleren. (waarbij ik wel voorstander ben dat een sterilisatie in het basispakket komt want je zou als vrouw gewoon baas in je eigen buik moeten zijn, net zo goed als dat fertiliteitsbehandeling in het basispakket zit)

Een bedrag voor het laten steriliseren lijkt me dan weer een totaal verkeerd idee. Voor het krijgen van kinderen krijg je ook geen geld, je krijgt een compensatie in de kosten. Het is niet dat het krijgen van kinderen je geld oplevert onder aan de streep, daarvoor is de kinderbijslag echt veel te laag. Geld zou geen stimulatiemiddel moeten zijn voor zowel het krijgen van kinderen, als het niet krijgen van kinderen.

Noem het een dooddoener, maar de bevolkingsgroei zit in landen waar men het economisch slechter heeft

purny schreef:
Ik snap de gezondheidszorg ook wel. Veel vrouwen die zeggen haal de boel maar weg want ik wil toch geen kinderen komen er later op terug. En dan kun je het niet meer terug draaien.
Maar ze zouden er wel iets flexibeler mee om kunnen gaan.

waarom zou dat bij het niet krijgen van kinderen wel een issue mogen zijn, maar bij het wel krijgen van kinderen niet? Na een IVF-behandeling kun je ook spijt krijgen van het krijgen van een kind, maar daar doet niemand moeilijk over.

DuoPenotti

Berichten: 29990
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 10:05

purny schreef:
Prikpil is de oplossing.
Ik snap de gezondheidszorg ook wel. Veel vrouwen die zeggen haal de boel maar weg want ik wil toch geen kinderen komen er later op terug. En dan kun je het niet meer terug draaien.
Maar ze zouden er wel iets flexibeler mee om kunnen gaan.

heb je daar cijfers van?

Ik denk namelijk dat een van de meeste bewuste keuzes juist de vrouwen zonder kinderen zijn.
Dus ook als ze dat zo sterk voelen dat ze gesteriliseerd willen worden.

purny

Berichten: 27558
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 10:55

DuoPenotti schreef:
purny schreef:
Prikpil is de oplossing.
Ik snap de gezondheidszorg ook wel. Veel vrouwen die zeggen haal de boel maar weg want ik wil toch geen kinderen komen er later op terug. En dan kun je het niet meer terug draaien.
Maar ze zouden er wel iets flexibeler mee om kunnen gaan.

heb je daar cijfers van?

Ik denk namelijk dat een van de meeste bewuste keuzes juist de vrouwen zonder kinderen zijn.
Dus ook als ze dat zo sterk voelen dat ze gesteriliseerd willen worden.


Jolien zegt: Maar ik snap vrouwen die geen kinderwens hebben zó goed, waarom zou je iedere maand weer opnieuw die toestanden willen hebben terwijl je er uiteindelijk toch niets mee wilt?

Dus ik doel op de maandelijkse ongemakken om het zo maar even te zeggen. Bij de prikpil heb je hier geen last meer van, alleen als je van binnen een lekkage hebt om het zo maar eens te zeggen...

Winged

Berichten: 33088
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Zijn de tegemoetkomingen eerlijk verdeeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 10:58

Waarom je de eierstokken en al er niet zomaar uit gaat slopen is heel simpel: de vervroegde menopauze en de daarbij behorende ongemakken. Maargoed, lekker offtopic zo.

Overigens, als vrijgezel zonder kinderen kom je sowieso al bijna niet voor toeslagen in aanmerking. Gevoelsmatig moet ik altijd blij zijn dat ik bij de belastingdienst iets terug kan krijgen na mijn belastingaangifte :=

mvdende

Berichten: 5749
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 11:10

Winged schreef:
Waarom je de eierstokken en al er niet zomaar uit gaat slopen is heel simpel: de vervroegde menopauze en de daarbij behorende ongemakken. Maargoed, lekker offtopic zo.

Overigens, als vrijgezel zonder kinderen kom je sowieso al bijna niet voor toeslagen in aanmerking. Gevoelsmatig moet ik altijd blij zijn dat ik bij de belastingdienst iets terug kan krijgen na mijn belastingaangifte :=


Valt toch wel mee?

Hier vrijgezel en kindloos en krijg behoorlijk wat toeslagen: huurtoeslag, zorgtoeslag, energietoeslag, individuele inkomenstoeslag, arbeidsongeschiktheid toeslag.

Maar ik ben dus wel minima, vandaar dus alle toeslagen.

Als vrijgezel met goede baan val je inderdaad overal buiten.

germie

Berichten: 26069
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Zijn de tegemoetkomingen eerlijk verdeeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 11:15

En waarom zou je in een gezond lichaam laten snijden? Daar heb ik echt altijd moeite mee. Steriliseren is toch een ingreep waar je last van hebt na die tijd (volgens mij mag je niet direct weer voluit sporten), en daarmee zou dat voor mij al een nogo zijn, ook al heb ik absoluut geen kinderwens.
Maar de toeslagen voor kinderen mogen er van mij inderdaad wel af.

Winged

Berichten: 33088
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 11:15

mvdende schreef:
Valt toch wel mee?

Hier vrijgezel en kindloos en krijg behoorlijk wat toeslagen: huurtoeslag, zorgtoeslag, energietoeslag, individuele inkomenstoeslag, arbeidsongeschiktheid toeslag.

Maar ik ben dus wel minima, vandaar dus alle toeslagen.

Als vrijgezel met goede baan val je inderdaad overal buiten.

Ik verdien modaal en val dus overal buiten.

secricible

Berichten: 25706
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 11:15

Maar als stel met kinderen met "goede" baan ook :) behalve dab de kinderopvangtoeslag uiteraard