Zijn de tegemoetkomingen eerlijk verdeeld?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ingvdh

Berichten: 6379
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 13:42

Dit stuk in het NoordHollands Dagblad geeft een mooi inzicht hoe scheef het geregeld is.

https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt ... _content=/

Essentie van het verhaal, als je een loonsverhoging van €1000 bruto per maand krijgt als middeninkomen kan het er op neerkomen dat je daar maar €130 netto aan overhoud.
Hierdoor loont het dus absoluut niet om extra (fulltime) te gaan werken. Frappante is dat dus de maatregelen die ervoor moeten zorgen dat men meer gaat werken hiervoor zorgen. De plank wordt dus compleet misgeslagen.

Morganlefay

Berichten: 8709
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Zijn de tegemoetkomingen eerlijk verdeeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 16:14

Klopt en dan gaan er ook een flink aantal hun toeslagen verliezen(huur/zorg) en da komt die beruchte armoedeval weet tevoorschijn.

Exitium

Berichten: 7166
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Re: Zijn de tegemoetkomingen eerlijk verdeeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 16:38

Met een middeninkomen heb je geen recht op toslagen.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 17:06

Morganlefay schreef:
Klopt en dan gaan er ook een flink aantal hun toeslagen verliezen(huur/zorg) en da komt die beruchte armoedeval weet tevoorschijn.


En anderen komen er mogenlijk juist uit (particuliere huur + minimumloon).

MyWishMax

Berichten: 25452
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 17:24

Particuliere huur wilden ze juist toevoegen aan huursubsidie. Maar het is wel vervelend dat er niet meer naar huur gekeken wordt. Zoals ze waarschuwen gaan er aardig wat mensen achteruit qua huursubsidie dan. Huur mag toch tot 750 euro zijn en xe huur waar straks mee gerekend wordt is een stuk minder. Dan kan je dus ineens wel een paar tientjes tot bijvoorbeeld 100 euro meer zelf moeten betalen. Hier in de buurt is bijvoorbeeld ook niks goedkopere te vinden. Als ik zou willen verhuizen naar iets kleiners ga ik veel meer betalen. Sowieso zag ik dat al moet zitten, maar met deze plannen helemaal niet.

Vandaar dat diverse organisaties aangeven dat het plan zoals het er nu ligt echt niet handig is.

Plus dat ze ook willen dat de overheid enkel glas een gebrek gaat maken, zodat dat of vervangen moet worden of zorgt voor huurverlaging. Hoop dat ze dat er ook door krijgen.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Zijn de tegemoetkomingen eerlijk verdeeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 17:35

Enkel glas kan echt niet meer.
Ik vind een woning met enkel glas geen volwaardige woonruimte in 2022.
van mij mag er uitgerekend in siciale huur een een verplichting komen dat het met hoogwaardige alternatieven vervangen moet worden en niet zo goedkoopmogenlijk aan het minimum aan isolatie blijven hangen.

MyWishMax

Berichten: 25452
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Zijn de tegemoetkomingen eerlijk verdeeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 17:38

Nee precies, dus daar zijn ze voor aan het vechten. Ik heb boven gewoon nog enkel glas helaas en dat is deze winter echt niet fijn. Maar precies wat jij zegt, zo goedkoop mogelijk en niet meer als verplicht. En vooral veel half oplappen en niet vervangen ook al is dat beter.

nine1987

Berichten: 8348
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Zijn de tegemoetkomingen eerlijk verdeeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 17:52

Ik kom binnenvallen en heb niet alle elf pagina's doorgelezen, excuses.. Maar de tegemoetkomingen zijn per definitie al niet eerlijk verdeeld..

*knuppel in het hoenderhok*

Mensen worden beloond als ze kinderen krijgen, of dit er nu een of tien zijn, terwijl er dagelijks duidelijk wordt dat onze planeet deze monden niet meer kan voeden..

Hiermee wil ik zeker niet zeggen dat alle tegemoetkomingen omtrent kinderen dan maar stopgezet moeten worden, zeker niet.. Maar het krijgen van meerdere kinderen mag m.i. wel ontmoedigd worden.. Een idee hiervoor zou (bijvoorbeeld) kunnen zijn dat na twee kinderen geen kindergeld etc meer toegekend wordt.. Als je meer kinderen wil, prima.. Maar dan zijn de financiële lasten geheel voor jezelf..

Kimbers

Berichten: 5107
Geregistreerd: 04-02-05

Re: Zijn de tegemoetkomingen eerlijk verdeeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 19:40

Mensen krijgen anders een stuk minder kinderen dan vroeger. Er zijn ook niet genoeg kinderen om ons later als oudjes te verzorgen.

nine1987

Berichten: 8348
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Zijn de tegemoetkomingen eerlijk verdeeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 20:30

Dat is dan toch prima? Ik heb het immers over degenen die er (te) veel krijgen..

Echwel

Berichten: 12492
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Zijn de tegemoetkomingen eerlijk verdeeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 20:34

En wie bepaalt wat teveel of te weinig is??..

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 20:35

Pandora2 schreef:
Hoe kom je erbij dat gas in België goedkoper is ?
Ik vind daar nergens wat van terug.
Onze regering heeft tijdelijk het btw tarief verlaagd van 21 naar 6%, maar de prijzen voor zover ik kan zien zijn zo ongeveer gelijk voor beide landen.

https://twitter.com/hendrikotten3/statu ... 708Lw&s=19

chanicha

Berichten: 12184
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 20:36

Ik denk degenen die geen kinderen hebben.
Hier in Nederland valt dat best nog mee vind ik met de grote gezinnen.

MyWishMax

Berichten: 25452
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Zijn de tegemoetkomingen eerlijk verdeeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 20:42

Tenzij je in een zwaar gelovig dorp woont. Hier zijn gezinnen met 2 kinderen eerder uitzondering en vaak de niet gelovige. Verder heel veel rond de 5 kinderen.

nine1987

Berichten: 8348
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 20:43

Wat te veel is, is een ethisch vraagstuk waar iemand zich eens aan moet durven branden.. Want onze planeet is nu eenmaal overbevolkt.

En Nederland heeft inderdaad in verhouding niet veel grote gezinnen.. Maar ik kan er meer dan zat aanwijzen met 3-4 of meer kinderen..

Echwel

Berichten: 12492
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Zijn de tegemoetkomingen eerlijk verdeeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 20:45

En het besef dat die kinderen je reet moeten afvegen als je verzorgd moet worden.
Dus wat dat betreft

nine1987

Berichten: 8348
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Zijn de tegemoetkomingen eerlijk verdeeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 20:47

Zo lang er 1 verpleger op 15-20 cliënten gezet wordt, zal dat wel meevallen..

verootjoo
Berichten: 35666
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 20:51

MyWishMax schreef:
Tenzij je in een zwaar gelovig dorp woont. Hier zijn gezinnen met 2 kinderen eerder uitzondering en vaak de niet gelovige. Verder heel veel rond de 5 kinderen.


Ik vind 5 kinderen dan geen groot gezin maar dat komt vast omdat ik ook biblebelt gewend ben :')

Het gemiddelde in NL is onder de 2 kinderen dus het valt best mee met de grote gezinnen als je landelijk kijkt :)

Echwel

Berichten: 12492
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 20:56

Van mijn 3 kinderen hebben er 2 maar 1 kindje
En heeft er 1 toch 2 kindjes
Dus van 6 mensen is het gedaald naar 4
Als zich dat ook landelijk is vraag ik mij af of het werkelijk zo erg is
Laatst bijgewerkt door Echwel op 27-09-22 20:57, in het totaal 1 keer bewerkt

chanicha

Berichten: 12184
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 20:57

nine1987 schreef:
Zo lang er 1 verpleger op 15-20 cliënten gezet wordt, zal dat wel meevallen..


Sorry hoor maar nu praat je echt onzin.
De meeste kinderen worden nog steeds in Afrika geboren en het is zo’n dooddoener iedere keer :n

Echwel

Berichten: 12492
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 21:03

chanicha schreef:
Sorry hoor maar nu praat je echt onzin.
De meeste kinderen worden nog steeds in Afrika geboren
en het is zo’n dooddoener iedere keer :n

En hoeveel daarvan overleven er..

nine1987

Berichten: 8348
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 21:16

chanicha schreef:
nine1987 schreef:
Zo lang er 1 verpleger op 15-20 cliënten gezet wordt, zal dat wel meevallen..


Sorry hoor maar nu praat je echt onzin.
De meeste kinderen worden nog steeds in Afrika geboren en het is zo’n dooddoener iedere keer :n



Waarover praat ik precies onzin?


Afschuiven op Afrika is natuurlijk wel een heel erg schot voor open doel.. Begrijp me niet verkeerd, daar moet ook zeker wat gebeuren, 100%.. Maar het ging over de toeslagen in NL.. Ook hier zijn mensen met veel kinderen.. Dat is gewoon een feit.. En dan kunnen we er wel bij halen dat de meeste gezinnen in NL twee of minder kinderen heeft, dat is ook zeker waar.. Maar dst neemt niet weg dat we eens kritisch na mogen denken over het feit of wij als volk het opgroeien van al die kinderen moeten betalen.. Of dat er toch ook meer verantwoordelijkheid bij de ouders neergelegd mag worden..


Bekijk het van een ander standpunt (totaal onethisch, maar bare with me)

Een kind, van baby tot volwassenheid, kost een fortuin.. De meeste mensen willen kinderen om onder andere de reden die een andere bokker net aangaf.. Om je kont af te vegen als je oud bent.. Of wat anders, omdat je je genen door wil geven (moederinstinct, geef het beestje een naam).. Of omdat je niet alleen wil zijn.. Hoe dan ook.. Kinderen zijn duur en mensen "nemen" ze toch.. Want er wordt financieel veel bijgedragen vanuit de overheid aan het opgroeiende kind, waardoor een kind betaalbaar wordt..

Maar als een ander mens dan zegt, ik wil geen kind, maar ik wil een paard (ik zeg even iets heel belachelijks, ik weet het) omdat ik geen kinderen kan krijgen, niet alleen wil zijn, een dier nodig heb voor m'n psychisch welzijn, whatever.. Dan moet deze persoon hier volledig 300% zelf voor opdraaien..

Waarom dan mensen met kinderen niet? Zij willen ze toch? Niet de buren..


En ja, dit gaat nog steeds om de toeslagen.. :))

En ik probeer de discussie luchtig te houden, maar tegelijkertijd een beetje tegen de ethiek te schoppen..

MyWishMax

Berichten: 25452
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 21:53

Ik vind dat kinderen niet de dupe moeten worden van eventueel gebrek aan geld van de ouders, dus een bijdrage vind ik goed. (Even los ervan of het slim is om kinderen op de wereld te zetten als je zelf al niet rond komt, maar ook voor mensen die wel rondkomen is het toch duur) alleen ik zou het snappen als bijvoorbeeld vanaf het 3e of 4e kind je daarvoor geen extra toeslagen krijgt.

Maar tegelijkertijd vind ik het ook enorm lastig, want je gaat dan toch bepalen voor mensen hoeveel kinderen gewenst is...

Yipee

Berichten: 1862
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: Vianen

Re: Zijn de tegemoetkomingen eerlijk verdeeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 22:01

Nine1987 ik snap je punt helemaal. Wat je nu stelt is alleen niet realistisch. Tevens wil je ook zorgen voor een bepaald bestaan minimum voor kinderen. Dus die toeslagen begrijp ik wel. Ze hebben er zelf niet voor gekozen om op de wereld gezet te worden.

Wel zou het misschien geen gek idee zijn om wel wat beperkingen te stellen aan hoeveel kinderen mensen krijgen. Niet zoals China maar zaken zoals het beperken van de kinderbijslag na een bepaald aantal kinderen etc. Maar de christelijke partijen gaan dat nooit goed vinden. Hoe komen ze anders aan hun gelovige onderdanen zonder grote gelovige gezinnen? Dan sterven ze uit. :p

Laatste moet je lezen met een knipoog.

Betalen voor andermans hobby als in een paard of ander huisider vind ik dan ook niet terrecht. Ethisch hebben we in onze samenleving besloten dat kind>huisdier.

purny

Berichten: 27558
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 22:06

Yipee schreef:
Ze hebben er zelf niet voor gekozen om op de wereld gezet te worden.

Maar als vrouw zijnde heb je zelf wel de keuze gemaakt om ze te maken. En op de wereld te zetten.
Sommige mensen zou je gewoon verplicht aan de anticonceptie moeten zetten. En dan heb ik het niet over de gewone vrouw, maar meer over de moeder die nogal vaak op sm in beeld komt, 4 kinderen heeft die allemaal bij jeugdzorg zitten.