Wanneer ben je rijk?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Soepblik
Berichten: 1161
Geregistreerd: 26-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 13:49

Deugenietje schreef:
Ik vind dat mensen met een hoog inkomen van ruim 3000 euro toch wel wats kunnen inleveren.



3000? :') ik ben net afgestudeerd en ga nu 2700 verdienen. Ik heb een studieschuld van 30K, kan in de verste verte geen huis huren groter dan 40m2, laat staan kopen, leef zuinig en heb nog geen duizend euro spaargeld. En nee, ik heb er niet op los gefeest en heb bijna mijn hele studie bij mijn ouders gewoond. Nog sterker, ik heb me mijn hele studie lang het snot voor ogen gewerkt zodat ik nu meteen een baan heb.

Ik ben verre van rijk. 3000 euro is in deze maatschappij een druppel op een gloeiende plaat.

DuFraize
Berichten: 155
Geregistreerd: 17-07-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 13:55

Pantykous schreef:
Dan vind ik je vooral dom :D


Eens :P
Maar je vermogen is alsnog behoorlijk. Niet dat je er boodschappen van kan doen of de hypotheek van kan betalen maar ach.

Balou_k

Berichten: 14089
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 14:02

Deugenietje schreef:
Ik vind dat mensen met een hoog inkomen van ruim 3000 euro toch wel wats kunnen inleveren.


Bruto of netto?
Ik verdien bruto boven de €3000,- maar netto houden wij aan het eind van de maand echt geen vetpot over na alle vaste lasten.

BabiiVeeraa
Berichten: 1005
Geregistreerd: 11-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 14:09

Ik vind het moeilijk om hier een bedrag aan te koppelen, ook omdat je niet ziet wat iemand van dat geld moet betalen.

Bijvoorbeeld een bevriend stel van ons, zij verdienen samen ongeveer hetzelfde als ik en mijn partner samen. (erg) Ruim boven modaal, maar geen ton per jaar zegmaar. Zowel zij als wij hebben één jong kindje.

Zij hebben een enorm huis gekocht, prachtig verbouwd, echt alles erop en eraan, super mooi. Tijdens de zwangerschap een styliste ingehuurd die de kinderkamer heeft ingericht, echt poepchique met alleen maar dure merken.

Wij wonen in een kleine eengezinswoning, waarin ik zelf steeds projectjes aanpak om te verbouwen, het meeste doe ik zelf. Vooral omdat ik dat leuk vind :+ Ons kind draagt vooral kleding van Hema en heeft een hele leuke kamer, gewoon bij de babywinkel vandaan, accessoires zelf bij elkaar gezocht etc.

Veel van onze vrienden bestempelen het bevriende stel als rijk. Terwijl ze mij ooit heeft verteld dat ze zwaar gebukt gaan onder de mega hypotheek bijvoorbeeld. Zij gaan wel op dure vakanties, maar uiteten met vrienden of dagjes weg etc doen ze bijna nooit, daar ‘moeten’ zij op besparen.

Niemand ziet ons als rijk (ikzelf ook niet haha) terwijl wij hetzelfde verdienen en heel veel meer overhouden, dus ook een goedgevulde spaarrekening, mooie pot beleggingen en alles kunnen doen qua uitjes etc wat we willen :+

Trek je de streep op inkomen, zijn we beide even ‘rijk’. Kijk je naar bezittingen, mooie spullen en dure vakanties, dan zijn zij ‘rijk’. Kijk je naar ‘kunnen doen wat je wilt zonder zorgen’, dan zijn wij ‘rijk’.

Suzanne F.

Berichten: 49398
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 14:10

Balou_k schreef:
Deugenietje schreef:
Ik vind dat mensen met een hoog inkomen van ruim 3000 euro toch wel wats kunnen inleveren.


Bruto of netto?
Ik verdien bruto boven de €3000,- maar netto houden wij aan het eind van de maand echt geen vetpot over na alle vaste lasten.


Netto is na aftrek loonbelasting/pensioenbijdrage etc en niet na aftrek vaste lasten.

Silenna

Berichten: 2986
Geregistreerd: 20-09-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 14:14

Silenna schreef:
Ik vind dat je financieel gezien rijk bent als je op vakantie kunt gaan wanneer je wilt, waarheen je wilt, je onbeperkt uit eten zou kunnen. Je in een huis woont met al je wensen (bijv paarden aan huis, mooie auto op het erf) etc.
En tot slot: als je je ouders/vrienden financieel zou kunnen ondersteunen indien nodig. Vooral dat laatste zou me ECHT heel fijn lijken. Of dat je je kinderen kan laten studeren ofzo. :')

Maar ik voel mezelf ook al rijk :D Lieve vriend, ouders en broertje, iedereen gezond, heerlijk appartement en een zeer stabiele en toffe baan :D


Aanvulling: ik kan daar trouwens wel uren over dagdromen, rijk zijn. :') Noem het oppervlakkig maar het lijkt me gewoon heerlijk:
- In een ruim huis wonen met een stapel huisdieren, een stel paarden aan huis aan de rand van het bos, een paar keer per jaar op vakantie kunnen (want een goede dierenoppas huur je dan gewoon in :D)
- De mooiste plekken ter wereld kunnen bezoeken, herinneringen voor het leven maken
- Mijn ouders een financieel onbezorgde oude dag te kunnen geven, misschien een campertje voor ze kopen. Barbeque's en feestjes organiseren, vrienden meenemen op vakantie/weekendjes weg, uit eten, etc.. Het delen van je rijkdom met je naasten lijkt me prachtig.
- Zonder stress rekeningen kunnen openmaken en alles direct kunt betalen
- Dat je werk dan iets is wat je doet omdat je het WILT, omdat je je ergens voor wilt inzetten en niet omdat je het financieel gezien echt nodig hebt

En dan hebben we het nog niet eens gehad over alle prachtige, dure paardenspullen :')
Achja. Toch geloof ik dat je mentale en lichamelijke gezondheid nog het grootste goed is. :j

BloemBloem

Berichten: 16610
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 14:16

Silenna schreef:
Silenna schreef:
Ik vind dat je financieel gezien rijk bent als je op vakantie kunt gaan wanneer je wilt, waarheen je wilt, je onbeperkt uit eten zou kunnen. Je in een huis woont met al je wensen (bijv paarden aan huis, mooie auto op het erf) etc.
En tot slot: als je je ouders/vrienden financieel zou kunnen ondersteunen indien nodig. Vooral dat laatste zou me ECHT heel fijn lijken. Of dat je je kinderen kan laten studeren ofzo. :')

Maar ik voel mezelf ook al rijk :D Lieve vriend, ouders en broertje, iedereen gezond, heerlijk appartement en een zeer stabiele en toffe baan :D


Aanvulling: ik kan daar trouwens wel uren over dagdromen, rijk zijn. :') Noem het oppervlakkig maar het lijkt me gewoon heerlijk:
- In een ruim huis wonen met een stapel huisdieren, een stel paarden aan huis aan de rand van het bos, een paar keer per jaar op vakantie kunnen (want een goede dierenoppas huur je dan gewoon in :D)
- De mooiste plekken ter wereld kunnen bezoeken, herinneringen voor het leven maken
- Mijn ouders een financieel onbezorgde oude dag te kunnen geven, misschien een campertje voor ze kopen. Barbeque's en feestjes organiseren, vrienden meenemen op vakantie/weekendjes weg, uit eten, etc.. Het delen van je rijkdom met je naasten lijkt me prachtig.
- Zonder stress rekeningen kunnen openmaken en alles direct kunt betalen
- Dat je werk dan iets is wat je doet omdat je het WILT, omdat je je ergens voor wilt inzetten en niet omdat je het financieel gezien echt nodig hebt

En dan hebben we het nog niet eens gehad over alle prachtige, dure paardenspullen :')
Achja. Toch geloof ik dat je mentale en lichamelijke gezondheid nog het grootste goed is. :j


Maar echt he <3 ! Hoe heerlijk ik bovenstaande dingen ook allemaal zou vinden,
het eerste wat ik zou doen met een sloot geld is passief inkomen genereren :)

BabiiVeeraa
Berichten: 1005
Geregistreerd: 11-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 14:22

BloemBloem schreef:
Silenna schreef:

Aanvulling: ik kan daar trouwens wel uren over dagdromen, rijk zijn. :') Noem het oppervlakkig maar het lijkt me gewoon heerlijk:
- In een ruim huis wonen met een stapel huisdieren, een stel paarden aan huis aan de rand van het bos, een paar keer per jaar op vakantie kunnen (want een goede dierenoppas huur je dan gewoon in :D)
- De mooiste plekken ter wereld kunnen bezoeken, herinneringen voor het leven maken
- Mijn ouders een financieel onbezorgde oude dag te kunnen geven, misschien een campertje voor ze kopen. Barbeque's en feestjes organiseren, vrienden meenemen op vakantie/weekendjes weg, uit eten, etc.. Het delen van je rijkdom met je naasten lijkt me prachtig.
- Zonder stress rekeningen kunnen openmaken en alles direct kunt betalen
- Dat je werk dan iets is wat je doet omdat je het WILT, omdat je je ergens voor wilt inzetten en niet omdat je het financieel gezien echt nodig hebt

En dan hebben we het nog niet eens gehad over alle prachtige, dure paardenspullen :')
Achja. Toch geloof ik dat je mentale en lichamelijke gezondheid nog het grootste goed is. :j


Maar echt he <3 ! Hoe heerlijk ik bovenstaande dingen ook allemaal zou vinden,
het eerste wat ik zou doen met een sloot geld is passief inkomen genereren :)


Slim, daarmee is de kans dat je al die bovenstaande dingen alsnog kan doen gelijk weer een stukje groter :D

Echwel

Berichten: 12493
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Wanneer ben je rijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 14:26

Maar in Nederland betaal je toch ook meer belasting als je meer verdient.
Je hebt 30, 40 of 50% tarieven inkomstenbelasting

BloemBloem

Berichten: 16610
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 14:33

BabiiVeeraa schreef:
Slim, daarmee is de kans dat je al die bovenstaande dingen alsnog kan doen gelijk weer een stukje groter :D


Absoluut, en een mooie op stap voor onze dochter.

Werkelijk, ik zou veel vermogen steken in het aankopen van diverse panden.

Geld kan je beter in stenen hebben zitten, dan op je spaarrekening :D

Silenna

Berichten: 2986
Geregistreerd: 20-09-11
Woonplaats: Arnhem

Re: Wanneer ben je rijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 14:34

Eens :D

Brainless

Berichten: 29763
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 14:38

Echwel schreef:
Maar in Nederland betaal je toch ook meer belasting als je meer verdient.
Je hebt 30, 40 of 50% tarieven inkomstenbelasting

Klopt, het is schrikken wat er nu al af gaat als je in de bovenste categorie zit.

Kayley95

Berichten: 176
Geregistreerd: 25-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 14:38

superpony schreef:
Deugenietje schreef:
Ik vind dat mensen met een hoog inkomen van ruim 3000 euro toch wel wats kunnen inleveren.


Zo kan je dat niet zeggen. Je weet niet wat de kosten zijn die mensen hebben en wat ze daarvan overhouden en vrij te besteden hebben.

Juist de midden inkomens kunnen het zwaar hebben. Teveel verdienen voor het 1 en te weinig voor het ander, kan er in mensen hun nadeel werken.

Normaal zou je "rijk" zijn als je boven modaal zit.

Ik vind dat superpony hier wel een punt heeft. Mijn man zit rond die koers met zijn werk. Ik de helft. Wij kunnen gewoon rondkomen, maar het is zeker geen jackpot hoor. Het is dat ik er ook bij werk, anders konden wij nooit wat leuks doen of iets dergelijks.

Echwel

Berichten: 12493
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 14:42

Brainless schreef:
Echwel schreef:
Maar in Nederland betaal je toch ook meer belasting als je meer verdient.
Je hebt 30, 40 of 50% tarieven inkomstenbelasting

Klopt, het is schrikken wat er nu al af gaat als je in de bovenste categorie zit.

Maar he.... het is zo lekker wijzen naar anderen

Myfairytale
Berichten: 5419
Geregistreerd: 26-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-22 14:58

Iemand vroeg me of het als discussie-topic bedoeld was; nee, dat was niet de bedoeling.
Uiteraard mag er gediscussieerd worden, maar het ging mij vooral om de invulling van het woord "rijk" en dan in dit geval puur financieel.

Uiteraard is een goede gezondheid extreme rijkdom, evenals fijne familie en vrienden, dieren hebben etc.
Maar de definitie van "rijk" is volgens Bokkers dus ook nogal divers.
En dan heb je ook nog dat mensen terecht nog superrijken benoemen, daar hoeft natuurlijk geen twijfel over te bestaan dat zij rijk zijn.
Maar ben je dan pas rijk? Of ben je al rijk met een bepaald minimaal inkomen/spaargeld/vul maar in?

Balou_k

Berichten: 14089
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 15:06

Suzanne F. schreef:
Netto is na aftrek loonbelasting/pensioenbijdrage etc en niet na aftrek vaste lasten.


Dat begrijp ik, ik zal het anders formuleren. Onder aan de streep, na netto inkomen en daarna de vaste lasten houden we onder aan de streep geen vetpot over.

Brainless

Berichten: 29763
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 15:08

Maar rijk voelen en rijk zijn, zijn 2 verschillende dingen.
Ja ik ben rijk met een eigen woning, 3 kinderen, 2 auto's op de dam (de 3de is net overleden in Praag .. en geen geld voor een andere) en 1 1/2 paard in de achtertuin.
Heb ik/wij veel geld? Nope, alles wordt duurder en wij zijn dik aan het interen op ons spaargeld.

Soepblik
Berichten: 1161
Geregistreerd: 26-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 15:10

Echwel schreef:
Brainless schreef:
Klopt, het is schrikken wat er nu al af gaat als je in de bovenste categorie zit.

Maar he.... het is zo lekker wijzen naar anderen



Ja, dit dus. Ik schrik ook best wel van de haat tegenover "de rijken". Ik ben opgegroeid in een omgeving met veel van "die rijken" (was zelf niet rijk - ouders muzikanten, dan weet je het wel), en dat zijn stuk voor stuk ontzettend lieve mensen die gewoon keihard hebben gewerkt voor hun geld. Ik ga liever met dat soort mensen om dan met mensen die verblind zijn door hun eigen haat jegens anderen die het beter hebben.

Wat ik versta onder de rijken die wel iets minder mogen verdienen, zijn de miljardairs, de shells, de klm's en dat soort grote bedrijven. Die ontduiken belasting en worden gespekt tot en met. Daar moeten we wezen, niet bij de rijke burger die geluk heeft gehad, hard heeft gewerkt of alle juiste keuzes heeft gemaakt. Die gaan deze crisis namelijk ook helemaal niet oplossen.

LadyFiesta
Berichten: 690
Geregistreerd: 07-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 15:14

Mdrf schreef:
Daancha schreef:
Mensen die minder verdienen werken er ook hard voor, en moeten er ook dingen voor laten. Bijvoorbeeld in de zorg, hard werken, nachtdiensten en echt lang niet verdienen wat je bij grote bedrijven verdient.
Het gaat niet over schuldig, maar over solidariteit.


Hoezo solidariteit? Ik verdien geen 3000 euro per maand, maar al had ik dat wel. Hoezo zou een rijk persoon niet gewoon van zijn rijkdom mogen genieten en moet het "afgepakt" worden. Er gaat in Nederland gewoon structureel iets mis met salarissen in o.a. zorg. Maar daar hoef je de "rijken" toch niet voor te straffen?


Gaat nu wel erg off-topic, maar ik denk helemaal niet in termen van straffen en afpakken als ik denk aan solidariteit.
Kijktip: Sander en de kloof.
Ik wil met mijn salaris bijvoorbeeld absoluut geen energietoeslag oid, geef dat vooral aan een bijstandsmoeder of een ander die het nodig heeft. En ik vind het ook prima dat je procentueel meer belasting betaalt als je veel verdient. Dan blijven de rijken nog steeds rijk hoor. En nee ik haat geen rijke mensen ;)

Vwb dat er in zorg etc structureel iets mis gaat met lonen, helemaal mee eens.

Wat rijk is is subjectief. Bij jachten en 5 huizen denk ik niet aan rijken maar aan superrijken.

verootjoo
Berichten: 35666
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 15:20

Ik ben opgegroeid in een ‘rijke’ omgeving. Deze mensen zijn wel verantwoordelijk voor een hele grote vulling van de staatskas, want ze betalen enorm veel belasting aan alle kanten.
Echter heb ik ook gemerkt en gezien dat juist deze groep mensen enorm creatief zijn in vooral geen belasting hoeven betalen en best makkelijk de regeltjes omzeilen.
Daarnaast; hoe meer inkomsten en hoe meer geld je uit kan geven hoe meer belastingvoordelen er ook weer zijn.

Ik denk dus, dat in theorie de ‘rijksten’, best wat meer zouden kunnen afdragen, aangezien er veel onzichtbaar geld bestaat en aangezien er voornamelijk veel belastingvoordelen zijn voor de rijkste mensen.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33855
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Wanneer ben je rijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 15:21

Ik vind dat als je netto meer dan 4000 per persoon verdient dat je dan rijk bent.

Whizz
Berichten: 1064
Geregistreerd: 24-06-07

Re: Wanneer ben je rijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 16:19

Voor mij ben je pas echt rijk als je financieel onafhankelijk bent. Als je dus geen arbeid meer nodig hebt om zonder financiële zorgen te kunnen leven en als je tegenvallers probleemloos kunt opvangen. Een ton op de bank is “niks” als je bedenkt dat zo’n bedrag weg is als je bijvoorbeeld de kosten van de aankoop van een huis betaalt en toevallig ook een andere auto nodig hebt. Maar alles is relatief, heel veel geld zorgt ook weer voor zorgen die ik in ieder geval niet heb. :D

tengeltje11
Berichten: 7164
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Wanneer ben je rijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 16:27

Ik vind zoiets heel moeilijk… stel iemand werkt 20/u/week en verdient daar 1600 euro mee, een ander heeft een eigen zaak, werkt echt 7/7 en 10+ uren per dag, verdient daar 5000 euro/ mee. Reken uit, evenveel per uur als die die 20 uur werkt.
Dan zou die laatste nog extra moeten betalen omdat hij zo hard werkt?

Neen, sorry, vind ik niet correct, je kan het zo zwart-wit niet bekijken, maar het is vaak wel zo, mensen met een eigen zaak werken niet ongewoon vaak dubbel zoveel uren en verdienen daar ook naar, die hoeven daar niet extra op te betalen.

Echt puur de hoge top, meer niet, de rest werkt er meestal ook echt voor.

Azmay
Berichten: 18003
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 16:29

Ik vind het wel apart dat mensen met hoog inkomen met veel lasten ineens niet rijk zouden zijn.

Ze zouden toch ook prima zonder mega huis en dure hobbies kunnen?

Ik vind iemand met een huis van 8 ton flink rijk zelf, heb niet de illusie dat ooit te kunnen betalen ookal zou ik samen met mijn partner full-time gaan werken in een hbo baan..

Doubtless

Berichten: 8512
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 16:40

MarlindeRooz schreef:
Ik vind dat als je netto meer dan 4000 per persoon verdient dat je dan rijk bent.


Als je dat als alleenverdiener krijgt en daar partner + 2 kinderen van moet betalen blijft er weinig over hoor...

Ik zie hier best veel rijk-bedragen voorbij komen die ik niet realistisch vind. Een inkomen van 3, 4 of 5 duizend in de maand is ook zo op hoor, als je er een beetje naar leeft, kinderen hebt en mss een dure hobby (zoals een paard). Zo'n bedrag is heel eindig, dan kan je niet eindeloos shoppen, uit eten en op vakantie.

Voor mij is iemand rijk als er 100.000 per jaar bruto binnenkomt (op 1 salaris).
Die groep hoeft wat mij betreft trouwens niet meer af te dragen, die dragen al genoeg af.