Wanneer ben je rijk?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Wanneer ben je rijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 12:49

3000 is niet rijk, daarmee kun je nog maar amper een huis kopen :')

Verder betalen de rijken al meer belasting, immers hoog inkomen is meer belasting :j Vind het altijd een enorme dooddoener :n

Pantykous

Berichten: 10497
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 12:49

Deugenietje schreef:
Ik vind dat mensen met een hoog inkomen van ruim 3000 euro toch wel wats kunnen inleveren.


Nog meer :')

Ik krijg geen zorgtoeslag of iets, 2 kinderen op de opvang 3 dagen in de week kost ons netto 900 in de maand door ons salaris. We wonen niet in een groot huis met een top hypotheek en we moeten gewoon opletten hoor.
Laatst bijgewerkt door Pantykous op 26-08-22 12:50, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37320
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 12:50

Gitana hoe dan? :oo zij hebben samen 500000/600000 per jaar en dan het moeilijk hebben? Dan hebben ze een huis in bezit dat te hoog gegrepen is voor ze financieel lijkt het. Met een dergelijk inkomen kunnen 10 gezinnen moeiteloos leven per jaar. Dan heb je je uitgaves toch te hoog gezet voor wat je binnenkrijgt?

Pantykous

Berichten: 10497
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Wanneer ben je rijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 12:51

Nee joh Karuna, kom eens tussen de mensen leven joh.

Bruto 60K per jaar is zo weg en daar hoef je echt niet gek voor te doen of 4x per jaar op vakantie ofzo. Je hebt het niet slecht dat is zeker maar je kunt niet met je geld strooien dan hoor.

Gitana

Berichten: 2713
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 12:54

karuna schreef:
Gitana hoe dan? :oo zij hebben samen 500000/600000 per jaar en dan het moeilijk hebben? Dan hebben ze een huis in bezit dat te hoog gegrepen is voor ze financieel lijkt het. Met een dergelijk inkomen kunnen 10 gezinnen moeiteloos leven per jaar. Dan heb je je uitgaves toch te hoog gezet voor wat je binnenkrijgt?


Neehoor, bruto kom ik dan op 72.600 euro per jaar incl vakantiegeld. Dat is wel even wat minder dan de 500 ton die je noemt haha, typo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 12:55

karuna schreef:
Gitana hoe dan? :oo zij hebben samen 500000/600000 per jaar en dan het moeilijk hebben? Dan hebben ze een huis in bezit dat te hoog gegrepen is voor ze financieel lijkt het. Met een dergelijk inkomen kunnen 10 gezinnen moeiteloos leven per jaar. Dan heb je je uitgaves toch te hoog gezet voor wat je binnenkrijgt?


Nulletje teveel Karuna, niet overdrijven..

Morganlefay

Berichten: 8709
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 12:55

Rijk ben als je meer geld/goederen hebt die je van ze lang zal ze leven niet kan opmaken.
Die kunnen wat mij betreft wel wat missen. }>

Ibbel

Berichten: 49229
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 12:55

Laatst bijgewerkt door Ibbel op 26-08-22 12:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 12:55

Gitana schreef:
karuna schreef:
Gitana hoe dan? :oo zij hebben samen 500000/600000 per jaar en dan het moeilijk hebben? Dan hebben ze een huis in bezit dat te hoog gegrepen is voor ze financieel lijkt het. Met een dergelijk inkomen kunnen 10 gezinnen moeiteloos leven per jaar. Dan heb je je uitgaves toch te hoog gezet voor wat je binnenkrijgt?


Neehoor, bruto kom ik dan op 72.600 euro per jaar incl vakantiegeld. Dat is wel even wat minder dan de 500 ton die je noemt haha, typo?


5 ton, 500 ton is ook wat overdreven :')

Gitana

Berichten: 2713
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 12:56

Oh piep :')

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37320
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 12:57

Gitana schreef:
Vrienden van me zouden sommigen dus aardig rijk noemen vanwege hun inkomen, samenwonend stel met bruto 2,5 tot 3k per persoon. Echter hebben zij hele hoge lasten vanwege de woning, energie, etc. Het is niet zo dat zij veel kunnen sparen en ze hebben nu ook een baby waar veel geld naartoe gaat. In de praktijk zijn ze dus helemaal niet zo rijk. ze kunnen in de praktijk niet veel meer missen. Daarnaast betaal je bij hoge bruto lonen een veel hoger percentage inkomensbelasting, dus er gaat nog een hoop af bij die hoge bruto lonen, daar moet je je niet op verkijken. Ik zou 3000 bruto pm nooit rijk noemen. Ook zij maken zich zorgen om de gasprijzen en nemen maatregelen die je eigenlijk niet moet willen nemen. P

Hier reageerde ik op :oo mijn verbazing hoe je met een dergelijk jaar inkomen alsnog niet veel zou kunnen sparen :o?

O wacht nu is er een nulletje af. Ik las 2,5 tot 3 ton per jaar ipv k. Dat scheelt niks maar toch wel :')
Laatst bijgewerkt door karuna op 26-08-22 12:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Sure_lee

Berichten: 10424
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 12:57

Ik vind rijk qua geld dat als je van gekkigheid niet meer weet wat je allemaal moet kopen. Dus dat je dan maar 6 auto's op de oprit zet en een mega jacht koopt ofzo.

Wel leuk om ieders menig te lezen.

CynthiaV
Berichten: 2989
Geregistreerd: 11-07-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 12:58

Dat iemand veel verdient betekent niet dat ze ook heel rijk zijn, hun vaste lasten kunnen wel veel hoger zijn. Je kan bij een ander niet achter de voordeur kijken zei mijn moeder altijd ;)

Echt rijk ben je als je nooit op je rekening hoeft te kijken of je iets kan betalen, maar gewoon kan kopen wat je wilt. Maar dat is maar een heel klein percentage in Nederland en waarom zouden ze meer moeten betalen terwijl ze er zelf voor gewerkt hebben.

Mdrf
Berichten: 349
Geregistreerd: 19-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 12:59

Myfairytale schreef:
Ik zie regelmatig op bokt en op sociale media langskomen dat de "rijken" meer af moeten dragen, dat de "rijken" niet gecompenseerd moeten worden en geen recht hebben op bepaalde toeslagen, extra's, etc.

Een hele simpele vraag eigenlijk; maar wanneer ben je nou rijk?

Ik voel me ook heel rijk met mijn dieren, partner, familie en vrienden, maar dat bedoel ik niet, in dit geval bedoel ik echt de financiële kant.

Wanneer vinden Bokkers iemand rijk?


Het is net alsof je je dus schuldig moet vullen als je rijk bent. De meeste die rijk zijn hebben daar hard voor gewerkt of dingen gelaten. Waarom zouden die dan meer moeten afdragen dan iemand die minder verdient?

En rijk... wat is rijk.. gaat dat alleen over geld, voor mij niet in ieder geval.

LadyFiesta
Berichten: 690
Geregistreerd: 07-12-12

Re: Wanneer ben je rijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 13:04

Mensen die minder verdienen werken er ook hard voor, en moeten er ook dingen voor laten. Bijvoorbeeld in de zorg, hard werken, nachtdiensten en echt lang niet verdienen wat je bij grote bedrijven verdient.
Het gaat niet over schuldig, maar over solidariteit.

Gitana

Berichten: 2713
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 13:05

Ja wat is rijk inderdaad. Een vriend van me krijgt 3000 bruto pm, woont bij z'n ouders (geen huis te krijgen voor hem), betaald geen huur en ook niets voor eten volgens mij, dus spaart belachelijk veel geld per maand.
Echter weet ik dat hij zich van binnen echt niet "rijk" voelt.

JMJ

Berichten: 278
Geregistreerd: 23-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 13:10

pjer schreef:
het is heel gevoelsmatig wanneer je rijk bent, maar voor mij is dat als je 100.000 euro spaargeld hebt. Dat je gewoon kunt doen en laten wat je wilt zonder er verder financieel last van te hebben.


Heel veel mensen met meer dan een ton spaargeld, hebben dit geld omdat ze geen of weinig pensioen opbouw hebben, dat geld hebben ze nodig om later rond te kunnen komen. Om dat dan te belasten is oneerlijk, want in principe hebben mensen met een riant pensioen ook heel veel spaargeld, alleen niet direct opneembaar.

ElCamino

Berichten: 8947
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Wanneer ben je rijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 13:18

pfff lastig, ik heb bruto ongeveer 3000, heb een koopflatje en mijn paard is net overleden.
Ik ben alleenstaand.
ik kon amper rondkomen toen ik Chico nog had en maandelijks sparen was er niet bij.
Ik legde mijn vakantiegeld apart in mei, mijn bonus in januari en dat was mijn reserve het hele jaar.
Kon niet op vakantie of grote uitgaves doen. Geeft helemaal niks.
Financieel : totaal niet rijk maar diep gelukkig met mijn leven, mijn paard en eigen huis, auto etc etc.

Nu, is Chico overleden en zet ik het stalgeld, medicijnen elke maand apart.
En het geld van de smid, osteo, voer leef ik gewoon ruimer van.
Financieel: nog steeds niet rijk, iets minder gelukkig omdat Chico dood is maar verder wel erg gelukkig omdat ik nu wél wat xtra kan doen, meer kopen voor mezelf, eens uit eten gaan , weekend weg etc etc..

Kortom, het is best dubbel.

Toen ik bij mijn ex woonde: vrijstaande boerderij, geld zat.
Paarden aan huis, mijn salaris mocht op aan wat ik wilde, koelkast altijd vol, altijd mensen over de vloer, BBQ's , feesten , vakantie, alles kon en mocht.
Financieel: heel rijk, gelukkig: heel gelukkig!!!!

Mdrf
Berichten: 349
Geregistreerd: 19-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 13:22

Daancha schreef:
Mensen die minder verdienen werken er ook hard voor, en moeten er ook dingen voor laten. Bijvoorbeeld in de zorg, hard werken, nachtdiensten en echt lang niet verdienen wat je bij grote bedrijven verdient.
Het gaat niet over schuldig, maar over solidariteit.


Hoezo solidariteit? Ik verdien geen 3000 euro per maand, maar al had ik dat wel. Hoezo zou een rijk persoon niet gewoon van zijn rijkdom mogen genieten en moet het "afgepakt" worden. Er gaat in Nederland gewoon structureel iets mis met salarissen in o.a. zorg. Maar daar hoef je de "rijken" toch niet voor te straffen?

DuFraize
Berichten: 155
Geregistreerd: 17-07-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 13:24

Snorlex schreef:
pjer schreef:
het is heel gevoelsmatig wanneer je rijk bent, maar voor mij is dat als je 100.000 euro spaargeld hebt. Dat je gewoon kunt doen en laten wat je wilt zonder er verder financieel last van te hebben.


Maar stel, je hebt een ton spaargeld en je koopt je droomauto van… nieuw zo’n € 70.000 (mijn droomauto is een Audi Q5 haha). Ben je dan ineens niet meer rijk? Ik zou het niet alleen ophangen aan spaargeld maar ook aan bezittingen. Alleen ben ik er nog niet over uit welk ‘prijskaartje’ dan de grens is voor ‘rijk’.


Vermogen zit mi ook in bezittingen. Stel je hebt n huis van n miljoen en een auto van 70.000 maar nog geen 1000 euro op de spaarrekening dan nog ben je rijk in mijn ogen.

Pantykous

Berichten: 10497
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 13:26

DuFraize schreef:
Snorlex schreef:

Vermogen zit mi ook in bezittingen. Stel je hebt n huis van n miljoen en een auto van 70.000 maar nog geen 1000 euro op de spaarrekening dan nog ben je rijk in mijn ogen.


Dan vind ik je vooral dom :D

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 13:30

Mensen oordelen te makkelijk.

Als mensen meer gaan verdienen schuiven ze vaak door naar een groter huis met hogere kosten. Daar kan je jaloers op zijn, maar daardoor komt er juist ook weer een goedkopere/ starters woning vrij.

Mensen geven makkelijker en meer geld uit en dat is juist goed. De ondernemers hebben belang bij mensen die geld uitgeven, luxe kopen etc. Daar leven een hoop andere mensen weer van.

En niet iedereen is hetzelfde. Sommige mensen hebben voor alles een potje en sparen voor later en anderen leven nu en geven nu meer uit. Over beiden is wat te zeggen.

Mijn moeder heeft van haar 15e tmt haar 64e keihard gewerkt zonder ooit ziek te zijn en amper ooit op vakantie te gaan. Die dacht ook genoeg te hebben op haar oude dag, maar dan kom je momenteel best bedrogen uit.
Wij hebben wat vast staan voor later en bouwen pensioen op, maar hou mn hart vast of het tegen die tijd wel voldoende is.

Jaloers zijn op anderen heb ik dan weer totaal geen last van. Ik denk zelfs dat het soms goed is dat we niet onbeperkt geld kunnen uitgeven.........

goldenarrow

Berichten: 8662
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: Wanneer ben je rijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 13:41

Ik vind mensen rijk als ze €50.000 net zo makkelijk uitgeven als een ander €50. Ik ben weleens op veilingen geweest waar makkelijk een ton werd neergeteld voor een embryo, dan heb je in mijn ogen gewoon geld teveel. Tegelijkertijd zou ik dat ook best wel willen kunnen doen :+ Ik ken ook iemand die jaarlijks 2,5 ton uit kan/mag geven aan de paarden. Dan ben je rijk :+

Wij hebben het echt best goed, maar we zijn nog niet zover dat we zonder na te denken grote bedragen uit kunnen geven. Vind ik ons rijk, nee. Maar we hebben het wel beter dan een hele hoop andere mensen, en daar ben ik me heel bewust van.

Suzanne F.

Berichten: 49399
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 13:41

Deugenietje schreef:
Ik vind dat mensen met een hoog inkomen van ruim 3000 euro toch wel wats kunnen inleveren.


Dat is geen hoog inkomen. Daar kan je amper een huis mee kopen. Bruto helemaal niet. Netto kan je er misschien net net een starterswoning mee krijgen.

Onder hoge inkomens schaar ik vanaf 4500-5000 netto (per persoon dus niet per gezin).

Maar echt rijk? Ja dat is een moeilijk begrip. Sommige mensen voelen zich al heel rijk met weinig. Ik praat zelf over rijk als ik mensen zie in grote vrijstaande huizen met meerdere dure auto’s voor de deur, vaak merkjassen en kleding en vakanties naar Saint Tropez, Monaco etc.
Een jacht is vaak voor de superrijken.

Binoche
Berichten: 537
Geregistreerd: 15-08-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 13:49

Deugenietje schreef:
Ik vind dat mensen met een hoog inkomen van ruim 3000 euro toch wel wats kunnen inleveren.


Hogere lonen komen vaak met meer verantwoordelijkheden, en een pak overuren die niet extra betaald worden. Als iedereen vanaf 3000 euro al meer moet afstaan kunnen ze er ook voor kiezen om minder te werken hé. En wat met de mensen die hoge kosten hebben en twee jobs moeten doen om rond te komen?