Wanneer ben je rijk?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Myfairytale
Berichten: 5394
Geregistreerd: 26-05-06

Wanneer ben je rijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-22 12:09

Ik zie regelmatig op bokt en op sociale media langskomen dat de "rijken" meer af moeten dragen, dat de "rijken" niet gecompenseerd moeten worden en geen recht hebben op bepaalde toeslagen, extra's, etc.

Een hele simpele vraag eigenlijk; maar wanneer ben je nou rijk?

Ik voel me ook heel rijk met mijn dieren, partner, familie en vrienden, maar dat bedoel ik niet, in dit geval bedoel ik echt de financiële kant.

Wanneer vinden Bokkers iemand rijk?

Deugenietje

Berichten: 2006
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Wanneer ben je rijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 12:12

Ik vind dat mensen met een hoog inkomen van ruim 3000 euro toch wel wats kunnen inleveren.

wilmatj

Berichten: 2419
Geregistreerd: 13-07-07
Woonplaats: oudewater

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 12:14

Deugenietje schreef:
Ik vind dat mensen met een hoog inkomen van ruim 3000 euro toch wel wats kunnen inleveren.


huh bij 3000? Daar krijg je nog niet eens een degelijke hypotheek bij..

Silenna

Berichten: 2986
Geregistreerd: 20-09-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 12:15

Ik vind dat je financieel gezien rijk bent als je op vakantie kunt gaan wanneer je wilt, waarheen je wilt, je onbeperkt uit eten zou kunnen. Je in een huis woont met al je wensen (bijv paarden aan huis, mooie auto op het erf) etc.
En tot slot: als je je ouders/vrienden financieel zou kunnen ondersteunen indien nodig. Vooral dat laatste zou me ECHT heel fijn lijken. Of dat je je kinderen kan laten studeren ofzo. :')

Maar ik voel mezelf ook al rijk :D Lieve vriend, ouders en broertje, iedereen gezond, heerlijk appartement en een zeer stabiele en toffe baan :D

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 12:15

Deugenietje schreef:
Ik vind dat mensen met een hoog inkomen van ruim 3000 euro toch wel wats kunnen inleveren.


Zo kan je dat niet zeggen. Je weet niet wat de kosten zijn die mensen hebben en wat ze daarvan overhouden en vrij te besteden hebben.

Juist de midden inkomens kunnen het zwaar hebben. Teveel verdienen voor het 1 en te weinig voor het ander, kan er in mensen hun nadeel werken.

Normaal zou je "rijk" zijn als je boven modaal zit.

BloemBloem

Berichten: 16595
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 12:16

Wat een lastige vraag, ik heb het bericht al een aantal keer verwijderd
en aangepast.

Ik kan het ook niet in geld uitdrukken, want wat is rijk?

MarliesV

Berichten: 15205
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 12:16

Deugenietje schreef:
Ik vind dat mensen met een hoog inkomen van ruim 3000 euro toch wel wats kunnen inleveren.


3000 pp of 3000 per huishouden, netto neem ik aan?

Vind 3000 euro per maand nu niet echt 'rijk'.

TS, ik vind rijk, mensen die hun vaste lasten zonder blikken of blozen kunnen afdragen, samen met luxe als vakanties ed en dan nog duizenden euro's per jaar over houden.

Weet niet of dit topic voor discussie bedoelt is, maar ik vind de 'rijken' meer belasten niet perse 'goed'. Boven een x bedrag aan vermogen betaal je al veel meer belasting. Natuurlijk kan die grens misschien wat aangepast of het percentage. Maar je kan niet alles van de 'rijken' afpakken om de 'armen' te compenseren.

Silenna

Berichten: 2986
Geregistreerd: 20-09-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 12:16

Deugenietje schreef:
Ik vind dat mensen met een hoog inkomen van ruim 3000 euro toch wel wats kunnen inleveren.


Ik kan je bij deze vertellen dat ik dat heb en alsnog geen huis kan kopen hoor :') Dus dacht het niet _O- Werk dr hard zat voor.

tamary

Berichten: 29198
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 12:16

Bovenste 10-20% inkomens voor Nederland. Op wereld niveau is de bovenste 10% trouwens vanaf 38.000 dollar of nederlands modaal inkomen.

Rijk begint voor mij bij geen schulden en toegang tot gezondheidszorg als nodig. Dan zit je ook in NL al snel richting modaal trouwens, bij chronisch ziek moet je al snel bijbetalen en dan zit je al snel aan meer dan minimumloon.
Wel is het zo dat lang niet iedereen evenveel kan met hetzelfde geld qua alle nodige zaken betalen, dat is mede afhankelijk van stukje geluk (huisvesting bv), wensen en goed geleerd hebben met geld om te gaan.

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 12:16

Ik neem aan dat ze netto bedoelt? 3000 netto is een leuk salaris. Maar dat valt voor mij niet onder ‘rijk’.

Ik ga er eens even over nadenken. Wanneer vind ik iemand echt rijk (financieel gezien)…
Laatst bijgewerkt door Snorlex op 26-08-22 12:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Aight
Berichten: 3190
Geregistreerd: 01-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 12:17

Deugenietje schreef:
Ik vind dat mensen met een hoog inkomen van ruim 3000 euro toch wel wats kunnen inleveren.


Zo zie je maar weer dat het subjectief is. Ik vind €3000 (bruto dan) een modaal inkomen. Onder de €2000 vind ik een lager inkomen en onder de €1500 minima. Boven de €5000 vind ik hoog inkomen.


edit:
Rijk is imo als je méééér dan goed kan rondkomen. En met goed rondkomen versta ik:je kan rondkomen (vaste en variabele lasten), je een financiële buffer hebt voor noodgevallen (bijv. 3-6 maanden geen inkomen) en je een pensioen opbouwt.
Laatst bijgewerkt door Aight op 26-08-22 12:19, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37275
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 12:18

Rijk. Wat is rijk. Rijk zijn is voor mij dat je alle rekeningen kan betalen zonder daar een seconde over hoeven na te denken. Je onbeperkt leuke dingen kunt doen zonder je zorgen te maken of je je rekening wel kan betalen.

Je een dure electrische auto kan veroorloven, een huis boven de 400000 euro en alle energiebesparende maatregelen even koopt omdat je toch wel weet dat je het kan betalen. En dan nog ruim geld over houdt.

Ik zag pas in een programma iemand die op een autoveiling gewoon zat te bieden omdat hij de kleur van de auto zo leuk vond. Biedingen van 700000 dollar en meer. Zo leuk voor erbij. %) ik heb het uitgezet omdat ik er alleen maar boos opstandig en heel verdrietig van werd.

Ghostattack

Berichten: 11245
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 12:18

Voor mij is iemand rijk als diegene zonder blikken of blozen (onverwachte) rekeningen kan betalen. Wat Silenna hierboven ook zegt, als je kan gaan en staan wanneer je wil en een huis hebt wat helemaal naar je wensen is. Als je niet wakker ligt van je gestegen energierekening of zomaar zonder te sparen iets groots kan aanschaffen.

Dat hoeft dus niet te betekenen dat iemand miljonair is

CairnTerrier

Berichten: 989
Geregistreerd: 12-07-20
Woonplaats: Laren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 12:20

Heel zwart/wit: als je er financieel heel goed voor staat en je (bijna) niets hoeft te laten op financieel gebied.

Maar wat ook heel wat waard is om je rijk te láten voelen - gezond en gelukkig zijn en tevreden zijn met wat je hebt en wie je bent <3

BloemBloem

Berichten: 16595
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 12:20

Ghostattack schreef:
Voor mij is iemand rijk als diegene zonder blikken of blozen (onverwachte) rekeningen kan betalen. Wat Silenna hierboven ook zegt, als je kan gaan en staan wanneer je wil en een huis hebt wat helemaal naar je wensen is. Als je niet wakker ligt van je gestegen energierekening of zomaar zonder te sparen iets groots kan aanschaffen.

Dat hoeft dus niet te betekenen dat iemand miljonair is


Daarom gaf ik aan, dat ik het moeilijk vind om het een geldbedrag te geven.

Wanneer ik nu door de supermarkt loop en boodschappen doe, zonder ergens op te
letten, te pakken waar ik zin in heb, voel ik mij zo enorm rijk.

Iedere week maar weer praat ik daar tijdens het boodschappen over met mijn man, ik moet dan
altijd zo aan mensen denken die ieder dubbeltje moeten omdraaien.

Daarbij blijf ik het bizar vinden, dat de frikandellen goedkoper zijn dan een pond sperziebonen!

Lijsken
Berichten: 1030
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 12:20

In 2022 is het heffingsvrije vermogen zonder fiscale partner € 50.650,- en met fiscale partner € 101.300,-
Dat vind ik wel een mooie grens, als je meer vermogen hebt dan dat mag je best wat meer bijdragen.

pjer
Berichten: 1587
Geregistreerd: 18-03-05

Re: Wanneer ben je rijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 12:23

het is heel gevoelsmatig wanneer je rijk bent, maar voor mij is dat als je 100.000 euro spaargeld hebt. Dat je gewoon kunt doen en laten wat je wilt zonder er verder financieel last van te hebben.

BloemBloem

Berichten: 16595
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 12:25

pjer schreef:
het is heel gevoelsmatig wanneer je rijk bent, maar voor mij is dat als je 100.000 euro spaargeld hebt. Dat je gewoon kunt doen en laten wat je wilt zonder er verder financieel last van te hebben.


Als alleenstaande zou dat niet slim zijn, dan kost het de rijke ;) ook geld.

nps
Berichten: 1986
Geregistreerd: 12-09-11

Re: Wanneer ben je rijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 12:29

Ik denk dat rijk niet uit te drukken is in geld. Ik zou eerder iets zeggen als onbezorgd kunnen leven financiële stress. Kunnen doen wat je wil zonder erover na hoeven te denken. En gelukkig worden van de mensen (en dieren :)) om je heen.

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 12:29

pjer schreef:
het is heel gevoelsmatig wanneer je rijk bent, maar voor mij is dat als je 100.000 euro spaargeld hebt. Dat je gewoon kunt doen en laten wat je wilt zonder er verder financieel last van te hebben.


Maar stel, je hebt een ton spaargeld en je koopt je droomauto van… nieuw zo’n € 70.000 (mijn droomauto is een Audi Q5 haha). Ben je dan ineens niet meer rijk? Ik zou het niet alleen ophangen aan spaargeld maar ook aan bezittingen. Alleen ben ik er nog niet over uit welk ‘prijskaartje’ dan de grens is voor ‘rijk’.

Myfairytale
Berichten: 5394
Geregistreerd: 26-05-06

Re: Wanneer ben je rijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-22 12:38

Heel interessant om zoveel verschillende meningen te lezen. :j

8nnemiek

Berichten: 43418
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 12:41

Voor mij is rijk als je meer spaargeld/bezit hebt dan je nodig hebt om je hele leven op een normale manier van te kunnen leven. Als je geen geldzorgen hoeft te hebben, geen financiële stress inderdaad, en je je werk niet nodig hebt om rond de komen.

Ik vind het ook lastig om daar een prijskaartje aan te hangen. Iemand met een huis van 5 ton hoeft imo niet rijk te zijn. Dat is een huis al gauw waard in deze tijd, en zo'n mensen moeten waarschijnlijk nog steeds hard werken om elke maand de rekeningen te betalen.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 26-08-22 12:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 12:42

Leuke vraag!

3000 euro per maand is imo in ieder geval niet rijk, dat zijn juist de mensen die nergens recht op hebben en maximaal belast worden.

Ik denk dat voor mij rijk begint bij een (gezamelijk) inkomen van >10.000netto per maand.
Dan kun je echt geen privejet betalen, maar heb je wel heel veel vrijheid.

Ik las van de week een onderzoek dat de allerrijksten (1 a 2 procent van dit land en dan heb je het echt over multimiljonairs) precies 0 euro belasting betalen via allerlei slimme constructies..dat moeten ze eens aanpakken wat mij betreft.

vaaleriee

Berichten: 2744
Geregistreerd: 17-04-06
Woonplaats: Omgeving Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 12:45

Deugenietje schreef:
Ik vind dat mensen met een hoog inkomen van ruim 3000 euro toch wel wats kunnen inleveren.

Want? Die werken er niet hard voor en moeten dan maar opdraaien voor mensen met een laag inkomen? Wat een onzin.
Iemand met 3000€ vind ik niet rijk.

Ik vind het lastig om hier echt een bedrag aan te hangen. Het is denk ik ook voor iedereen anders.

Gitana

Berichten: 2709
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 12:47

Vind het sowieso wel wat kort door de bocht dat “rijken” maar even wat meer moeten betalen. Is sowieso niet te doen voor gemeenten om dit uit te zoeken en toe te passen vanwege privacy. Het was al moeilijk om überhaupt een plan te bedenken overr hoe ze de mensen kunnen bereiken die wel recht zouden moeten hebben op bijv. de energietoeslag.

Vrienden van me zouden sommigen dus aardig rijk noemen vanwege hun inkomen, samenwonend stel met bruto 2,5 tot 3k per persoon. Echter hebben zij hele hoge lasten vanwege de woning, energie, etc. Het is niet zo dat zij veel kunnen sparen en ze hebben nu ook een baby waar veel geld naartoe gaat. In de praktijk zijn ze dus helemaal niet zo rijk. ze kunnen in de praktijk niet veel meer missen. Daarnaast betaal je bij hoge bruto lonen een veel hoger percentage inkomensbelasting, dus er gaat nog een hoop af bij die hoge bruto lonen, daar moet je je niet op verkijken. Ik zou 3000 bruto pm nooit rijk noemen. Ook zij maken zich zorgen om de gasprijzen en nemen maatregelen die je eigenlijk niet moet willen nemen.

Naar mijn idee ben je financieel rijk als je kan doen wat je wilt en daarnaast ook nog veel kan sparen. Maar naar mijn idee betekent dat niet perse dat je dan maar meer moet gaan betalen dan anderen (inkomensbelasting daarbuiten gelaten) Het is moeilijk omdat iedere situatie verschillend is. Mensen die “rijk” zijn hebben er veelal voor gewerkt en hebben keuzes en sacrifices gemaakt. Sommigen zijn in een gouden wiegje beland. Netals met mensen die “arm” zijn. Vaak is het pech, soms zijn het keuzes geweest die ertoe geleid hebben.

Daarnaast voel ik mezelf heel rijk, maar dat komt niet door de financien :P