Watertekort, hoe ga jij zuinig met water om?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jessix

Berichten: 16451
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 14:41

Mirranda schreef:
Effe serieus, geloven jullie nou echt in elke crisis die je op de MSM wordt voorgeschoteld?!
Weet je hoeveel water een Datacenter verbruikt? 84 miljoen liter per jaar.
Ze willen nog wat Datacenters in NL erbij hebben.

Denk je nu echt dat minder douchen, geen tuin sproeien enz ook maar iets gaat beïnvloeden?
Buiten dat, als onze overheid die Datacenters belangrijker vind dan de watervoorziening van haar bevolking, dan is er iets grondig mis.

Maar ik zal wel weer een complotwappie zijn 8)7


Heeft niets met crisis te maken en met wat ik voorgeschoteld krijg. Ik heb van mijn ouders al geleerd om zuinig om te gaan met water, energie en eigenlijk gewoon met de wereld waar wij op leven. Ik voel me daar goed bij. En zo leef ik dus ook het hele jaar door, niet enkel omdat het nu een droge zomer is.

Marjo

Berichten: 37250
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 14:41

Ik woon op een appartement, heb bijna geen plantjes op het balkon staan en ik douche ook niet overmatig veel. Momenteel ga ik dus niet zuiniger met water om, omdat ik eigenlijk vind dat ik al heel erg zuinig ben :P

Tancreda4

Berichten: 24061
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 15:03

Ik denk dst een reminder om zorgvuldig met water om te gaan best op z'n plek is met de huidige 'ik en de rest kan stikken' samenleving. Dat er nu meer wordt gestuurd vind ik wat dat betreft niet gek, en ook niet dat het misschien nu meer wordt gezegd dan vroeger. Vroegere generaties hebben schaarste meegemaakt en was het normaal zuinig om te gaan met dingen als water. Tegenwoordig nemen we dingen als vanzelfsprekend, een beetje bewustwording is daardoor echt wel op z'n plek.

Morganlefay

Berichten: 8704
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Watertekort, hoe ga jij zuinig met water om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 15:07

Als ik douche zet ik er een emmer bij voor het opvangen van het "koude" water.
Haar wassen kraan uit bij het inzepen.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 15:08

Altijd al zuinig met drinkwater, maar ik voelde me wel flink genept toen bekend werd dat de datacenters hier in de noordkop bij temperaturen boven de 25 wel degelijk drinkwater gebruiken in enorme hoeveelheden. Veel van die datacenters zijn knooppunten voor internet en data van andere werelddelen. Mag toch hopen dat we als burgers verzekerd zijn dat we voorrang krijgen in geval van nood op de datacenters.

https://m.noordhollandsdagblad.nl/cnt/d ... 0_68483787

Maar dat ontslaat je nog niet van de plicht om zelf bewust met drinkwater om te gaan

Suliko

Berichten: 4323
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-22 15:17

Tancreda4 schreef:
Ik denk dst een reminder om zorgvuldig met water om te gaan best op z'n plek is met de huidige 'ik en de rest kan stikken' samenleving. Dat er nu meer wordt gestuurd vind ik wat dat betreft niet gek, en ook niet dat het misschien nu meer wordt gezegd dan vroeger. Vroegere generaties hebben schaarste meegemaakt en was het normaal zuinig om te gaan met dingen als water. Tegenwoordig nemen we dingen als vanzelfsprekend, een beetje bewustwording is daardoor echt wel op z'n plek.


Inderdaad!
Ik weet alleen vanuit huis hoe het is om niet elke maand rond te kunnen komen waardoor ik op dat gebied heb geleerd zuinig en dankbaar te zijn. Maar bij watergebruik heb ik dat niet geleerd. Dus een stukje bewustwording kan zeker geen kwaad.
Het is gemakkelijk om het af te schuiven op lagen die onze macht te boven gaan, maar dat betekend niet dat je als gewoon mens niets kan doen. Alle bronnen van de aarde zijn eindig en wij zijn simpelweg verwend als het over water gaat.

Om trouwens een industrie te noemen waar je als gewoon mens wél een impact op kan hebben. De vleesindustrie is verantwoordelijk voor 8% van het waterverbruik wereldwijd. Dus af en toe vlees laten staan helpt ook (naast de andere milieu voordelen die het ook oplevert).
De kledingindustrie is verantwoordelijk voor 3,2% van het waterverbruik wereldwijd. Wees zuinig, koop en verkoop tweedehands. Ook dit draagt aan meer bij dan zuinig omgaan met water.

8nnemiek

Berichten: 43419
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 15:22

Ik snap überhaupt niet dat ze vergunningen geven voor zo veel datacentrums in Nederland. Dat zijn nu echt bouwwerken die volgens mij heel veel beter in het buitenland zouden staan.
Maar dat die centrums er zijn wil niet zeggen dat wij niks hoeven te veranderen aan de manier waarop we met drinkwater om gaan, en wil ook niet zeggen dat er geen watertekort is. De scheepvaart is behoorlijk belangrijk voor Nederland. Je wil niet dat die stil komt te liggen.

tamary

Berichten: 29199
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Watertekort, hoe ga jij zuinig met water om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 15:30

Dingen als datacentra die zo gebaad zijn bij lage, stabiele temperaturen kan je beter ondergronds steken. Maar dat is en geen standaard idee en niet zo handig in een land dat grotendeels onder zeeniveau ligt.

Mi_Amore

Berichten: 14848
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 15:48

Het gras wordt niet gesproeid, ik neem geen bad meer maar douche op het werk O:)

Ik drink kraantjeswater, maar vul mijn flessen op het werk zodat ik in de avond enkel half litertje nog thuis drink.

Wasmachines prop ik zo vol mogelijk.

Auto was ik eveneens op het werk.

Eigenlijk heb ik een geweldige werkgever want het MAG ook gewoon :’)

Suliko

Berichten: 4323
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Re: Watertekort, hoe ga jij zuinig met water om?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-22 15:49

Maar je water ergens anders halen maakt je niet zuiniger toch? Of begrijp ik het verkeerd?

Elfie

Berichten: 775
Geregistreerd: 31-08-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 15:53

Suliko schreef:
Om trouwens een industrie te noemen waar je als gewoon mens wél een impact op kan hebben. De vleesindustrie is verantwoordelijk voor 8% van het waterverbruik wereldwijd. Dus af en toe vlees laten staan helpt ook (naast de andere milieu voordelen die het ook oplevert).
De kledingindustrie is verantwoordelijk voor 3,2% van het waterverbruik wereldwijd. Wees zuinig, koop en verkoop tweedehands. Ook dit draagt aan meer bij dan zuinig omgaan met water.


Ik ben blij dat iemand het toch durft te benoemen na vier bladzijden. Wil je echt impactvol minder water verbruiken, dan stop je met vlees eten. Daarnaast bespaar je er niet alleen water mee :)

Afbeelding

Sowieso is je eetgewoontes onder de loep nemen, een goed idee.

Afbeelding

Mi_Amore

Berichten: 14848
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 16:00

Suliko schreef:
Maar je water ergens anders halen maakt je niet zuiniger toch? Of begrijp ik het verkeerd?


Bij ons op het werk is het regenwater welke gezuiverd wordt :)

Suliko

Berichten: 4323
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-22 16:03

Ik durfde het eerst niet te benoemen, wilde geen slapende beren wakker maken en vlees is toch wel een gevoelig onderwerp voor sommigen :')

Maar het is waarschijnlijk wel hetgeen waarin ik zelf het meeste water bespaar. Ik eet al 9 jaar geen vlees of vis en 90% van de tijd geheel plantaardig. Avocado's koop ik trouwens ook maar zelden, die kosten ook veel water, sinds dat argument door vleeseters altijd wordt opgegooid als het gaat over waterverbruik in de voedselindustrie.


Mi_Amore schreef:
Suliko schreef:
Maar je water ergens anders halen maakt je niet zuiniger toch? Of begrijp ik het verkeerd?


Bij ons op het werk is het regenwater welke gezuiverd wordt :)


Ah kijk, dat is wel cruciale informatie die miste in je bericht. Dan is het helemaal top natuurlijk, goed dat je daar gebruik van maakt +:)+
Ik vind het zo jammer dat er in dit land, waar normaal gesproken zoveel regen valt, niet meer gebruik wordt gemaakt van regenwater. Het is toch van de zotte dat we onze wc doorspoelen met drinkwater.

Marjo

Berichten: 37250
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 16:07

Elfie schreef:
Suliko schreef:
Om trouwens een industrie te noemen waar je als gewoon mens wél een impact op kan hebben. De vleesindustrie is verantwoordelijk voor 8% van het waterverbruik wereldwijd. Dus af en toe vlees laten staan helpt ook (naast de andere milieu voordelen die het ook oplevert).
De kledingindustrie is verantwoordelijk voor 3,2% van het waterverbruik wereldwijd. Wees zuinig, koop en verkoop tweedehands. Ook dit draagt aan meer bij dan zuinig omgaan met water.


Ik ben blij dat iemand het toch durft te benoemen na vier bladzijden. Wil je echt impactvol minder water verbruiken, dan stop je met vlees eten. Daarnaast bespaar je er niet alleen water mee :)

[ [url=m/mlatq6.png]Afbeelding[/url] ]

Sowieso is je eetgewoontes onder de loep nemen, een goed idee.

[ [url=m/IMv4Ee.jpg]Afbeelding[/url] ]


Maar aardappels zijn niet zo lekker tegen de dorst :P Heb je een link naar die onderste? De tekst is niet te lezen zo maar ik ben wel nieuwsgierig :)

Ik eet zelf al veel minder vlees sinds ik het huis uit ben. Regelmatig maak ik pastagerechten zonder vlees, gewoon alleen groentes erdoor is al genoeg vaak :D
En als ik vlees eet, is het meestal kip of vis.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Watertekort, hoe ga jij zuinig met water om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 16:11

In alle opzichten is minder vlees eten een goed idee; het is gezonder voor jezelf, en de effecten op broeikaseffect, stikstofreductie, etc.

Sansevieria
Berichten: 4212
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 16:12

Ik zou al heel blij zijn met minder datacentra, minder vergunningen om op oppervlaktewater te lozen (Chemelot als voorbeeld).

Maar hoe was dat? Verbeter de wereld, en begin bij jezelf ;)
Dat probeer ik al jaren, een zo klein mogelijke ecologische voetafdruk te hebben.
https://voetafdruktest.wwf.nl/?gclid=Cj ... AfEALw_wcB

tamary

Berichten: 29199
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 16:22

Suliko schreef:
Ik durfde het eerst niet te benoemen, wilde geen slapende beren wakker maken en vlees is toch wel een gevoelig onderwerp voor sommigen :')

Maar het is waarschijnlijk wel hetgeen waarin ik zelf het meeste water bespaar. Ik eet al 9 jaar geen vlees of vis en 90% van de tijd geheel plantaardig. Avocado's koop ik trouwens ook maar zelden, die kosten ook veel water, sinds dat argument door vleeseters altijd wordt opgegooid als het gaat over waterverbruik in de voedselindustrie.


Ik vind het zo jammer dat er in dit land, waar normaal gesproken zoveel regen valt, niet meer gebruik wordt gemaakt van regenwater. Het is toch van de zotte dat we onze wc doorspoelen met drinkwater.

Het is ongeacht wat/wie het opeet van de zotte dat er gewassen verbouwd worden in gebieden die daar niet geschikt voor zijn door bv te weinig neerslag. Zeker samen met een manier van grondbehandeling die het vasthouden en opnemen van regenwater verminderd. En dan ook nog eens de ecolabels die zulke producten kunnen krijgen, want verbruikt X minder water dan bedrijf er naast (die beide midden in de woestijn tomaten verbouwen bv).
Qua industrie methode maakt het niet uit of het veevoer is of salade, de schade is net zo ernstig.
Daarnaast als er niet in eerste instantie voor vee "extra" graan verbouwd wordt, dan is er bij nood ook geen reserve dat naar mensen doorgeschoven kan worden. Was er geen vraag geweest, dan was het aanbod qua voedsel al kleiner geweest voordat die oogst mislukte ... Er is veel mis in het hele systeem (cafo voor op), maar om universeel vee ongeacht de manier van voeren en houden tot het bokje te maken is onredelijk en eigenlijk ronduit gevaarlijk voor de voedselvoorziening.


Sansevieria schreef:
Ik zou al heel blij zijn met minder datacentra, minder vergunningen om op oppervlaktewater te lozen (Chemelot als voorbeeld).

Maar hoe was dat? Verbeter de wereld, en begin bij jezelf ;)
Dat probeer ik al jaren, een zo klein mogelijke ecologische voetafdruk te hebben.
https://voetafdruktest.wwf.nl/?gclid=Cj ... AfEALw_wcB

De kritische kant van die berekeningen :
https://www.youtube.com/watch?v=ehkpFajZ-aM
Neemt niet weg dat niks doen inderdaad niet helpt, maar alle schuld op je laten laden is afschuiven van verantwoordelijkheden waar ze horen.

MarliesV

Berichten: 15205
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 16:32

Mi_Amore schreef:
Het gras wordt niet gesproeid, ik neem geen bad meer maar douche op het werk O:)

Ik drink kraantjeswater, maar vul mijn flessen op het werk zodat ik in de avond enkel half litertje nog thuis drink.

Wasmachines prop ik zo vol mogelijk.

Auto was ik eveneens op het werk.

Eigenlijk heb ik een geweldige werkgever want het MAG ook gewoon :’)


Maar daar bespaar je geen water mee he, door het op je werk te verbruiken.

Dus je auto wassen en douchen op het werk, dat bespaart geen water, niet doen of minder, dat bespaart. NIet op een andere plek.
Wel bespaart het jou kosten!

Wij verbruiken al onder 'normaal' qua drinkwater. Voordeel is dat we voor buiten een grondwaterpomp hebben en dus daardoor voor plantjes/zwembadje/auto wassen enz geen drinkwater verbruiken.

Zijn wel aan het kijken of we een systeem in huis kunnen aanleggen, waarmee we ook het toilet bijvoorbeeld met grondwater kunnen spoelen ipv met drinkwater.

tamary

Berichten: 29199
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Watertekort, hoe ga jij zuinig met water om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 16:38

Grondwater moet aangevuld worden door regenwater.
Daarnaast is grondwater via een symbiotische relatie met schimmels de manier waarop veel bomen aan water komen. Ze ruilen nl suikers voor water, echter als de grondwaterstand te snel zakt, dan kunnen de schimmels niet snel genoeg groeien om bij het water te kunnen en zullen de bomen sterven van de dorst met alle gevolgen van dien. Drinkwater bedrijven halen eerder water uit een 2e drinkwaterlaag en zitten daardoor minder snel die symbiose in de weg. Naast dat die strak zullen monitoren wat ze hebben en hoe die bron werkt, gevormd is, etc.
Ook met grondwater is het dus kritisch omgaan met hoeveel water je gebruikt.

MarliesV

Berichten: 15205
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 16:48

tamary schreef:
Grondwater moet aangevuld worden door regenwater.
Daarnaast is grondwater via een symbiotische relatie met schimmels de manier waarop veel bomen aan water komen. Ze ruilen nl suikers voor water, echter als de grondwaterstand te snel zakt, dan kunnen de schimmels niet snel genoeg groeien om bij het water te kunnen en zullen de bomen sterven van de dorst met alle gevolgen van dien. Drinkwater bedrijven halen eerder water uit een 2e drinkwaterlaag en zitten daardoor minder snel die symbiose in de weg. Naast dat die strak zullen monitoren wat ze hebben en hoe die bron werkt, gevormd is, etc.
Ook met grondwater is het dus kritisch omgaan met hoeveel water je gebruikt.

Zeker eens!
Wij sproeien nog wel, weet dat niet iedereen dit acceptabel vind, maar ga er niet over liegen.

Andere dingen als ons zwembadje vullen en de auto wassen hebben we bewust de laatste weken dus niet gedaan.

Mooi om te zien trouwens is dat je het niveau van het grondwater kan zien in je omgeving, dit is vlak bij mijn huis:
https://hellendoorn.bliksensing.nl/location-detail/885
En dit bijvoorbeeld 2.5 km verderop bij mijn ouders:
https://hellendoorn.bliksensing.nl/location-detail/880

Bij hen zie je veel meer fluctuatie dan bij ons. Eigenlijk zou je terug moeten naar biologie voor gevorderden om dit soort dingen te begrijpen.

prompter

Berichten: 11162
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 16:54

Ik vind het altijd zo jammer als er eerst naar anderen wordt gewezen. Stel nou eens dat alle inwoners van dit land 1 litertje per dag minder zouden gebruiken. Dat is 17000 kuub per dag! En je zou het niet eens echt merken. Dus ja, alles wat je thuis minder verbruikt heeft echt impact!

Sansevieria
Berichten: 4212
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 16:58

prompter schreef:
Ik vind het altijd zo jammer als er eerst naar anderen wordt gewezen. Stel nou eens dat alle inwoners van dit land 1 litertje per dag minder zouden gebruiken. Dat is 17000 kuub per dag! En je zou het niet eens echt merken. Dus ja, alles wat je thuis minder verbruikt heeft echt impact!

_/-\o_
Laatst bijgewerkt door Sansevieria op 15-08-22 17:18, in het totaal 2 keer bewerkt

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Re: Watertekort, hoe ga jij zuinig met water om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 17:08

Goed topic! Het is er uit gegaan, maar ik denk dat ik weer m'n warm-wordt-water van de douche op ga vangen! En eens kijken of ik wat kan maken om mijn kookwater op te vangen om als water voor de planten/moestuin te gebruiken. Mijn gieter zal niet zo gelukkig worden van heet water.

Dat die datacentra veel watergebruik is wel een feit. Maar die datacentra zijn er o.a. voor de opslag van al onze internet documenten en gegevens. Al eens al je clouds, mails en andere online opgeslagen spullen doorgespit? Kan me voorstellen dat als iedereen dat regelmatig op zou schonen, er ook weer best nog wat opslag op servers (en dus datacenters) niet meer nodig is...

Prairy
Berichten: 9109
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 17:27

JewEmm schreef:
Goed topic! Het is er uit gegaan, maar ik denk dat ik weer m'n warm-wordt-water van de douche op ga vangen! En eens kijken of ik wat kan maken om mijn kookwater op te vangen om als water voor de planten/moestuin te gebruiken. Mijn gieter zal niet zo gelukkig worden van heet water.

Dat die datacentra veel watergebruik is wel een feit. Maar die datacentra zijn er o.a. voor de opslag van al onze internet documenten en gegevens. Al eens al je clouds, mails en andere online opgeslagen spullen doorgespit? Kan me voorstellen dat als iedereen dat regelmatig op zou schonen, er ook weer best nog wat opslag op servers (en dus datacenters) niet meer nodig is...

Je tuin zal blij zijn met je water ;) Zoek eens op een ijzeren of zink emmer of gieter, zo'n ouderwets ding. Die kunnen prima tegen heet water en als je die dan buiten zet om af te koelen vinden je planten het ook fijn.

Deze link vond ik vandaag wel interessant
https://www.libelle.nl/actueel/met-deze ... ~babb4578/

Elfie

Berichten: 775
Geregistreerd: 31-08-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 18:19

Marjo schreef:
Maar aardappels zijn niet zo lekker tegen de dorst :P Heb je een link naar die onderste? De tekst is niet te lezen zo maar ik ben wel nieuwsgierig :)

Ik eet zelf al veel minder vlees sinds ik het huis uit ben. Regelmatig maak ik pastagerechten zonder vlees, gewoon alleen groentes erdoor is al genoeg vaak :D
En als ik vlees eet, is het meestal kip of vis.


Ik vind geen link van exact dezelfde poster die je voldoende kan vergroten om alles leesbaar te maken, maar dit is een vergelijkbare die je wel kan vergroten:

https://blogs.ubc.ca/grswwu/files/2013/04/water-footprint.png