Wat merk jij in je [***] van de personeelstekorten?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 10:07

Ik heb een (grotendeels) kantoorfunctie binnen de groene sector. Wat ik zie is dat door de grotere vraag naar aanpak van allerlei problemen de werkdruk om hoog gaat. (Al heb ik het idee dat dat in elke sector voorkomt). Door corona is met onregelmatige uitval van collega's de werkdruk nog verder omhoog gegaan, en dat heeft er voor gezorgd dat andere collega's langdurig uitvallen. En dat is nog steeds gaande. Dit zie ik ook terug onder werknemers op plekken waar ik vrijwilliger ben.

Dan wil ik ook terugkomen op de opmerking dat jongeren niet full-time werken. Ik heb daar heel bewust voor gekozen, zodat ik meer tijd heb voor vrijwilligerswerk. En dat is iets wat ik ook terug zie. Er zijn overal steeds meer vrijwilligers nodig. Zelfs als ik in mijn werk zie ik dat het krijgen van subsidies voor projecten vaak niet meer zonder uitvoering door vrijwilligers kan. Sommige vrijwilligersfuncties zouden betaalde banen moeten zijn... Maar dat kan financieel vaak niet uit.


Misschien is het jullie ook opgevallen, maar in nieuwsberichten komt overal, ongeacht sector en het onderwerp van het nieuwsbericht, de opmerking dat de werkdruk enorm hoog is. Persoonlijk wil ik een baan waarbij ik ook een maatschappelijke bijdrage lever. Maar ik zie om mij heen ook nogal wat mensen die werken in bedrijven of voor producten waarvan ik denk... Is dat nu echt nodig? Maar ja, blijkbaar zijn daar wel klanten voor. En dat zijn misschien mensen die hartstikke goed wel in sectoren kunnen werken waar werknemerstekort is, maar dat dat minder verdient, of minder flexibel is in uren.

Iloveiswan

Berichten: 3322
Geregistreerd: 17-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 10:09

Hier merk ik het ook heel erg. Werk in de jumbo op de brood en vlw afdeling.

Heb voor de vakantie veel uren gemaakt soms zelfs meer dan 40 uur. Zou in de zomervakantie wat meer vrij krijgen om wat voor mij zelf te doen. conclusie is dat ik nu ook weer meer dan 40 uur werk en veel avonden en zaterdagen.

maar dan zoals vandaag van 12 tot half 10. Tja dan kan ik ochtends ook niet echt meer wat doen.
heb sinds 2 weken nu een eigen paard dat word deze week ook even heel erg moeilijk om heen te gaan.

Ik vrees ook heel erg voor als straks de jongeren weer naar school gaan maar die willen nu ook al niet heel veel uur werken.

We zijn nog maar met 4 vaste straks. die moeten dus 6 dagen verdelen en 30 tot 20 werkuren per dag overdag.

En dat alles ook nog tegen minimumloon. Pff ergens zou ik gewoon iets anders moeten zoeken. Dan heb je meer zekerheid en meer loon. Maar nu zulke leuke collegas en op loopafstand

Deemiii

Berichten: 266
Geregistreerd: 03-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 10:10

Toen ik nog in de ouderenzorg werkte (4 maanden geleden) was het inderdaad echt dramatisch. Mensen die niet gedoucht konden worden, alleen op de afdeling zonder collega’s met 7 dementerende ouderen. Ik ben in die tijd ook (denk ik) overspannen geraakt en ben er mee gestopt.

Ik werk nu in een hele andere sector (bloemen & groothandel) en hier merk je er wel iets van, maar veel minder als in de zorg. Misschien ook omdat dit (ondanks dat je minder verantwoording hebt als in de zorg?) een heel stuk beter betaald?

Het ging me echt aan het hart met die oudjes. Je was alleen maar bezig met de ADL en tijd voor aandacht was er niet. Hoop dat als ik later oud ben het of veranderd is of ik nooit in een verpleeghuis terecht kom..

OleJon
Berichten: 2511
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 10:12

Iloveiswan schreef:
Hier merk ik het ook heel erg. Werk in de jumbo op de brood en vlw afdeling.

Heb voor de vakantie veel uren gemaakt soms zelfs meer dan 40 uur. Zou in de zomervakantie wat meer vrij krijgen om wat voor mij zelf te doen. conclusie is dat ik nu ook weer meer dan 40 uur werk en veel avonden en zaterdagen.

maar dan zoals vandaag van 12 tot half 10. Tja dan kan ik ochtends ook niet echt meer wat doen.
heb sinds 2 weken nu een eigen paard dat word deze week ook even heel erg moeilijk om heen te gaan.

Ik vrees ook heel erg voor als straks de jongeren weer naar school gaan maar die willen nu ook al niet heel veel uur werken.

We zijn nog maar met 4 vaste straks. die moeten dus 6 dagen verdelen en 30 tot 20 werkuren per dag overdag.

En dat alles ook nog tegen minimumloon. Pff ergens zou ik gewoon iets anders moeten zoeken. Dan heb je meer zekerheid en meer loon. Maar nu zulke leuke collegas en op loopafstand



Is de supermarkten hun eigen schuld ook. Boven de 20 jaar ben je eigenlijk te duur. Dat lijkt ook nergens op

Exitium

Berichten: 7168
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 10:26

Shenavallie schreef:
Het loon zou voor alle beroepen (maar met name de minimumloon groepen) wel flink omhoog geschroefd mogen worden, want je een slag in de rondte werken voor bijna hetzelfde geld als een uitkering is niet echt reëel.

Het probleem daarmee is dat alles dan duurder gaat worden (want bedrijven zijn meer kwijt aan personeelskosten), waardoor mensen in de bijstand niet meer rond kunnen komen en daar dus weer geld naartoe moet. Een vicieuze cirkel.


Menino schreef:
en koffiezetgespreken

Koffieautomaatgesprekken kunnen toch echt enorm nuttig zijn. Heb al eens duizenden euro's voor het bedrijf kunnen besparen omdat een manager en een engineer daar stonden te overleggen toen ik koffie ging halen en dachten dat we geen accounts (en dus licenties) meer hadden voor een specifieke klant. Toen ik ze vertelde dat daar nog zo'n 3.000 accounts voor bestonden schrokken ze zich de pleuris :+

Ik schuif ook regelmatig even bij een paar engineers aan waar ik vanuit mijn functie mee te maken heb om even bij te praten over zowel het werk als ook over hoe het thuis gaat, dat is echt heel waardevol :)


Menino schreef:
Alleen vrees ik dat iedereen dan toch weer naar de ICT en kantoorbaantjes huppelt waar ze wel veel opbrengen voor de baas (en dus beter betaald krijgen), maar niet zoveel voor de maatschappij.

Een tikkeltje kortzichtig. Zou je geen IT hebben dan zou je weer terug moeten naar papieren dossiers, handmatige salarisbetalingen, etc. Dat kost iedereen véél meer tijd en maakt werk veel foutgevoeliger. IT is altijd een ondergeschoven kindje, ook qua wat organisaties ervoor willen betalen, maar daar valt echt veel te winnen qua bijvoorbeeld efficientie.

luuntje

Berichten: 14005
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Wat merk jij in je werk van de personeelstekorten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 10:39

Ik denk dat werkgevers kritisch naar zichzelf moeten kijken.
Weinig salaris willen betalen, wel 10 jaar ervaring vragen.
Dat werkt niet.
Zijn genoeg 50+ Die een baan zoeken, maar te oud en te duur.

Sommige moeders kunnen alleen onder schooltijd werken, kinderopvang is te duur of overvol.
Probeer het werk dan aan te passen als het lukt.

Mijn neefje van 16 stond voor minimumloon verantwoordelijk te zijn voor een afdeling in de supermarkt.
Dat wilde hij niet meer, werkt nu bij een slager.

ingvdh

Berichten: 6379
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 10:42

Sizzle schreef:
Ik heb pas een expert bemiddeld. Echt een topexpert in een dubbel vakgebied. Werkgever helemaal enthousiast. Het is niets geworden. Waarom niet? Omdat ze een aanwezigheidsplicht hebben van minimaal 70% op een locatie aan de kont van het land. De expert er echt niet voor gaat verhuizen (die kan namelijk overal werken als hij zachtjes fluistert dat hij zoekende is).



ik denk dat daar ook een probleem zit. Werkgevers die weinig flexibel zijn en hun personeelsbeleid niet wensen aan te passen aan de markt. Ik zeg niet dat dit het probleem oplost, maar wel een gedeelte ervan.
Jarenlang konden ze krijgen wie ze wilden en was het voor jou 10 anderen en moest je maar schikken naar de eisen van de werkgever.

Bedrijven die een aanwezigheidsverplichting hebben, bedrijven die geen vaste fulltime contracten aanbieden (of het liefst zo weinig mogelijk uren met maximale beschikbaarheid van de medewerker) of juist alleen maar fulltimers willen hebben. (hangt van de sector af).

Je ziet nu dat ZZP'ers overal opduiken in veel sectoren omdat ZZP'ers op deze wijze wel grip op hun werktijden/dagen hebben en in vaste dienst niet. Dan moesten ze altijd oproepbaar zijn met een 16 uren contract bijvoorbeeld. Fulltime was helemaal geen optie omdat werkgevers daar niet aan doen.

Het wordt dus ook tijd dat ook werkgevers flexibel worden, mee gaan denken en zorgen voor een goede balans werk/vrije tijd.

@Menino, prima dat jij geen kantoorwerk wil doen, maar dat houdt niet in dat kantoorwerkers nutteloos zijn en bergen geld opstrijken zonder al te hard er voor te hoeven werken. Dat is namelijk niet zo.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 10:50

Je kan geen enkel beroep over 1 kam scheren uiteraard.
Echter zie ik wel iedere week voorbeelden waarvan ik denk: dat heeft een hoop tijd en stress gekost maar er is niemand mee geholpen.
Echter zijn dat geen werknemers die bij reorganisatie dan wel ineens in de broodnodige zorgsector zouden komen. Sterker nog het is precies omgekeerd, ik zie de een na de andere verpleging in omscholingen verschijnen omdat er in beter betaalde sectoren ook veel vraag is naar mensen met een medische achtergrond.

Dit probleem gaat niet even opgelost worden, er moet een hele nieuwe werkcultuur ontstaan waarin essentiele beroepen beter beloond worden en ook weer plezier maken.
Ik heb eens in een ander topic een onderzoekje geplaatst waarin een groot deel van de verpleging overwoog om te stoppen omdat ze het zat waren zoveel tijd per dag te verliezen met niet zinvolle IT systemen en alles 3x in verschillende systemen invoeren. Met dat soort indicatoren moeten we iets doen, anders is het straks echt te laat.

Sanet

Berichten: 7988
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 11:03

Je ziet ook heel regelmatig dat mensen ontslag nemen bij hun werkgever, om zich vervolgens (zelfstandig of via een detacheerder) op dezelfde functie te laten inhuren, maar voor een klap meer salaris. Je kunt het ze ook niet eens kwalijk nemen ook. Als iemand tegen mij zou zeggen of ik hetzelfde werk wilde doen maar voor €500 netto meer. Dan deed ik dat denk ik ook…

Hoe zit het op dit moment eigenlijk met het percentage werklozen? Is dat dan ook schrikbarend laag? Of valt dat tegen?

Iloveiswan

Berichten: 3322
Geregistreerd: 17-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 11:10

OleJon schreef:
Iloveiswan schreef:
Hier merk ik het ook heel erg. Werk in de jumbo op de brood en vlw afdeling.

Heb voor de vakantie veel uren gemaakt soms zelfs meer dan 40 uur. Zou in de zomervakantie wat meer vrij krijgen om wat voor mij zelf te doen. conclusie is dat ik nu ook weer meer dan 40 uur werk en veel avonden en zaterdagen.

maar dan zoals vandaag van 12 tot half 10. Tja dan kan ik ochtends ook niet echt meer wat doen.
heb sinds 2 weken nu een eigen paard dat word deze week ook even heel erg moeilijk om heen te gaan.

Ik vrees ook heel erg voor als straks de jongeren weer naar school gaan maar die willen nu ook al niet heel veel uur werken.

We zijn nog maar met 4 vaste straks. die moeten dus 6 dagen verdelen en 30 tot 20 werkuren per dag overdag.

En dat alles ook nog tegen minimumloon. Pff ergens zou ik gewoon iets anders moeten zoeken. Dan heb je meer zekerheid en meer loon. Maar nu zulke leuke collegas en op loopafstand



Is de supermarkten hun eigen schuld ook. Boven de 20 jaar ben je eigenlijk te duur. Dat lijkt ook nergens op


Het zal je verbazen dat onze gemiddelde leeftijd 28+ is. Wij zijn dan ook een franchise in een dorp. Tuurlijk willen we ook jongeren want die kunnen de avonden werken en dan wij overdag. Nu moet ik zelf 2 avonden deze week :')

iirrssjjee

Berichten: 5954
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 11:12

_Mir schreef:
Vraag me wel eens af.. waar zijn al die mensen toch gebleven?


Op het AD staat vandaag weer een artikel dat ze niet blij zijn met de wervingscampagne van de GGD... Die lonen zijn belachelijk hoog, daar kan de horeca etc niet tegenop. En ik snap die jongeren wel.... voor 12,50 per uur uit je neus eten een hele dag tegenover voor 7 euro de poten uit je lijf lopen in de horeca.....

fransje23

Berichten: 15428
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 11:13

Sanet schreef:
Hoe zit het op dit moment eigenlijk met het percentage werklozen? Is dat dan ook schrikbarend laag? Of valt dat tegen?


Dat is vrij laag :)

Shenavallie
Berichten: 11622
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 11:15

Menino schreef:
Ik denk ook, hoe banketstaaf ook, dat de salarissen misschien te hard zijn gestegen. Groeiende economie enzo, en iedereen lekker aan de part-time baan.

In alle sectoren behalve het toerisme dan, want in de laatste sector heb ik daar niets van gemerkt.

Muze
Berichten: 5321
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Wat merk jij in je werk van de personeelstekorten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 11:16

De zorg is natuurlijk ook geen vetpot..

Shenavallie
Berichten: 11622
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 11:19

moonsparkle schreef:
@menino Ik weet niet maar met alle prijsstijgingen zat ik juist te denken of ik misschien iets anders moet gaan doen wat meer op brengt

Inderdaad, dat ook nog. Want wat je er 'zogenaamd' aan de ene kant bij krijgt, gaat er aan de andere kant dubbel en dwars weer uit met al die prijsstijgingen (iedereen wil van het Oekraïnse graantje mee pikken, lijkt het wel). Geen reden om daarom parttime te gaan werken, althans niet voor mij. Voor veel mensen eerder dat je er een baan bij zou moeten zoeken of wat anders met een hoger loon.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 11:19

Exitium schreef:
Shenavallie schreef:
Het loon zou voor alle beroepen (maar met name de minimumloon groepen) wel flink omhoog geschroefd mogen worden, want je een slag in de rondte werken voor bijna hetzelfde geld als een uitkering is niet echt reëel.

Het probleem daarmee is dat alles dan duurder gaat worden (want bedrijven zijn meer kwijt aan personeelskosten), waardoor mensen in de bijstand niet meer rond kunnen komen en daar dus weer geld naartoe moet. Een vicieuze cirkel.


Menino schreef:
en koffiezetgespreken

Koffieautomaatgesprekken kunnen toch echt enorm nuttig zijn. Heb al eens duizenden euro's voor het bedrijf kunnen besparen omdat een manager en een engineer daar stonden te overleggen toen ik koffie ging halen en dachten dat we geen accounts (en dus licenties) meer hadden voor een specifieke klant. Toen ik ze vertelde dat daar nog zo'n 3.000 accounts voor bestonden schrokken ze zich de pleuris :+

Ik schuif ook regelmatig even bij een paar engineers aan waar ik vanuit mijn functie mee te maken heb om even bij te praten over zowel het werk als ook over hoe het thuis gaat, dat is echt heel waardevol :)


Menino schreef:
Alleen vrees ik dat iedereen dan toch weer naar de ICT en kantoorbaantjes huppelt waar ze wel veel opbrengen voor de baas (en dus beter betaald krijgen), maar niet zoveel voor de maatschappij.

Een tikkeltje kortzichtig. Zou je geen IT hebben dan zou je weer terug moeten naar papieren dossiers, handmatige salarisbetalingen, etc. Dat kost iedereen véél meer tijd en maakt werk veel foutgevoeliger. IT is altijd een ondergeschoven kindje, ook qua wat organisaties ervoor willen betalen, maar daar valt echt veel te winnen qua bijvoorbeeld efficientie.


Dat onderschat ik ook niet hoor. Maar eigenlijk zou je dat soort informatie gewoon gestructureerd moeten hebben, zodat ze zich niet de pleuris schrikken tijdens een kopje koffie. Nu kun je niet alles ordenen, dus dit soort informatie moet je op een bepaalde manier in beeld brengen, maar je zult nooit alles kunnen ondervangen. Maar feit is dat de meeste koffiezetgesprekjes niet gaan over werk-gerelateerde dingen, of zaken waar je duizenden euro's mee kunt verdienen en dus relatief weinig renderen.

Niets mis mee, want kantoorwerk (afhankelijk van wat het is) is vaak mentaal inspannend wat betekent dat je je niet 8 uur volledig aan kunt overgeven en productief kunt zijn, wat volgens mij ook gewoon wetenschappelijk aangetoond is.
Dat is toch anders als je 8 uur broodjes staat te vouwen en je gezellig met elkaar kunt kletsen.

Ik vind de norm van 8 uur in een kantoorpand moeten zitten, want anders wordt de baas boos, daarom tamelijk arbitrair. Daar zou wat mij betreft meer afwisseling in mogen komen. Dus mentaal ingewikkelde baantjes combineren met "blue collar" baantjes. Volgens mij heb je dan veel meer rendement uit je werk dan 8 uur verplicht op een burostoel zitten, bij wijze van. Plus, mijn ervaring is dat die afwisseling als werknemer ook leuker is. Én het is verdomd handig om te weten wat zich nou werkelijk afspeelt in die laag onder jou.

Verder is ICT superbelangrijk en fantastisch, maar vaak wel commercieel gedreven natuurlijk. Ook niets mis mee. Maar die vraag wordt steeds groter (want steeds meer dingen zijn ICT afhankelijk) waardoor andere vacatures natuurlijk open blijven staan.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-08-22 11:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 11:20

Muze schreef:
De zorg is natuurlijk ook geen vetpot..


Het loon schijnt echter niet de grootste reden te zijn voor wegval, maar het gebrek aan sturing en het moeten uitvoeren van te veel administratieve taken die geen directe zorg zijn.

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Wat merk jij in je werk van de personeelstekorten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 11:24

Geen tijd meer voor de patiënt zelf is al jaren het probleem in de zorg. Dat is schrikbarend toch, dat daar al jarenlang niets ( merkbaar in elk geval ) mee gedaan word.

Shenavallie
Berichten: 11622
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 11:29

Sizzle schreef:
Je kan geen enkel beroep over 1 kam scheren uiteraard.
Echter zie ik wel iedere week voorbeelden waarvan ik denk: dat heeft een hoop tijd en stress gekost maar er is niemand mee geholpen.
Echter zijn dat geen werknemers die bij reorganisatie dan wel ineens in de broodnodige zorgsector zouden komen. Sterker nog het is precies omgekeerd, ik zie de een na de andere verpleging in omscholingen verschijnen omdat er in beter betaalde sectoren ook veel vraag is naar mensen met een medische achtergrond.

Dit probleem gaat niet even opgelost worden, er moet een hele nieuwe werkcultuur ontstaan waarin essentiele beroepen beter beloond worden en ook weer plezier maken.
Ik heb eens in een ander topic een onderzoekje geplaatst waarin een groot deel van de verpleging overwoog om te stoppen omdat ze het zat waren zoveel tijd per dag te verliezen met niet zinvolle IT systemen en alles 3x in verschillende systemen invoeren. Met dat soort indicatoren moeten we iets doen, anders is het straks echt te laat.

Oh, zeker! Die irritante, beruchte lijstjes invullen op de PC. Zo onzinnig allemaal! Je kunt ook alles ter plekke opschrijven (wat voorheen gebeurde) en dan in één keer (laten) inscannen. Scheelt een hoop onnodig veel tijd aan typewerk waarin je wat anders had kunnen doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 11:31

ingvdh schreef:
Sizzle schreef:
Ik heb pas een expert bemiddeld. Echt een topexpert in een dubbel vakgebied. Werkgever helemaal enthousiast. Het is niets geworden. Waarom niet? Omdat ze een aanwezigheidsplicht hebben van minimaal 70% op een locatie aan de kont van het land. De expert er echt niet voor gaat verhuizen (die kan namelijk overal werken als hij zachtjes fluistert dat hij zoekende is).




@Menino, prima dat jij geen kantoorwerk wil doen, maar dat houdt niet in dat kantoorwerkers nutteloos zijn en bergen geld opstrijken zonder al te hard er voor te hoeven werken. Dat is namelijk niet zo.


Ik heb een kantoorbaan, waar ik het grootste gedeelte van mijn inkomen mee verdien :D Niets mis mee, maar ik denk wel dat kantoorbanen, afhankelijk van de baan, effectiever ingedeeld kunnen worden. Zo heb ik ook een poos gedeeltelijk als orderpicker in ons magazijn gewerkt tijdens corona, waar ik de grootste lol heb gehad en een stuk meer inzicht heb gekregen in ons bedrijf. Stuk makkelijker ook om op die manier mijn 8 uurtjes vol te maken zonder af te dwalen naar het koffiezetapparaat of rookruimte als mijn hoofd even geparkeerd moet worden :D Dan maar effe met verstand op 0 met mijn handen werken :j .

Ben er 1000% van overtuigd dat dit voor veel managementsfuncties of technisch operationele functies een waardevolle toevoeging kan zijn en je op die manier meer rendement haalt uit je werknemers zonder dat je ze echt heel veel extra belast :j .
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-08-22 11:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Shenavallie
Berichten: 11622
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 11:33

Sizzle schreef:
Muze schreef:
De zorg is natuurlijk ook geen vetpot..


Het loon schijnt echter niet de grootste reden te zijn voor wegval, maar het gebrek aan sturing en het moeten uitvoeren van te veel administratieve taken die geen directe zorg zijn.

En de vele lagen in een organisatie. Vaak haalt informatie het einde van de lijn niet eens, omdat men wil dat je naar de eerstvolgende communiceert, die het dan weer doorgeeft aan de volgende. Ergens onderweg raakt die info zoek... Heel vervelend om zo te moeten werken.

josien_m_
Berichten: 2427
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 11:33

Dit zou toch allemaal eens reden moeten zijn om zich achter de oren te krabben. Zoveel werk wat niet gedaan kan worden, we willen blijkbaar te veel... Mensen vragen harder te werken is in mijn ogen een ongezonde situatie. Je werkt om te kunnen leven, niet andersom. Jij doet er toe, niet je werk. Dat er heel veel zinloos werk gedaan wordt, wordt hier duidelijk en heb ik op onze hogeschool al jaren door. Daar zou zeker veel winst te behalen zijn, Maar misschien moet er niet aldoor meer, groter, ingewikkelder. Misschien is het juist goed wanneer mensen merken dat niet alles altijd beschikbaar is. Ga je gewoon niet meer met het vliegtuig als er ellenlange wachttijden zijn, ze het niet kunnen beveiligen en je koffers ook niet uitgezocht kunnen worden. Koop je niet alles direct wat je denkt nodig te hebben. Verwacht je niet langer dat er "morgen" een oplossing van anderen is voor je eigen vraagstuk. Dat is wat de klimaatverandering misschien nodig heeft... Doe dat werk wat cruciaal is en stop met onzinproductie voor luxe.

Exitium

Berichten: 7168
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 11:56

Menino schreef:
Exitium schreef:
Koffieautomaatgesprekken kunnen toch echt enorm nuttig zijn. Heb al eens duizenden euro's voor het bedrijf kunnen besparen omdat een manager en een engineer daar stonden te overleggen toen ik koffie ging halen en dachten dat we geen accounts (en dus licenties) meer hadden voor een specifieke klant. Toen ik ze vertelde dat daar nog zo'n 3.000 accounts voor bestonden schrokken ze zich de pleuris :+

Ik schuif ook regelmatig even bij een paar engineers aan waar ik vanuit mijn functie mee te maken heb om even bij te praten over zowel het werk als ook over hoe het thuis gaat, dat is echt heel waardevol :)


Dat onderschat ik ook niet hoor. Maar eigenlijk zou je dat soort informatie gewoon gestructureerd moeten hebben, zodat ze zich niet de pleuris schrikken tijdens een kopje koffie. Nu kun je niet alles ordenen, dus dit soort informatie moet je op een bepaalde manier in beeld brengen, maar je zult nooit alles kunnen ondervangen. Maar feit is dat de meeste koffiezetgesprekjes niet gaan over werk-gerelateerde dingen, of zaken waar je duizenden euro's mee kunt verdienen en dus relatief weinig renderen.

Niets mis mee, want kantoorwerk (afhankelijk van wat het is) is vaak mentaal inspannend wat betekent dat je je niet 8 uur volledig aan kunt overgeven en productief kunt zijn, wat volgens mij ook gewoon wetenschappelijk aangetoond is.
Dat is toch anders als je 8 uur broodjes staat te vouwen en je gezellig met elkaar kunt kletsen.

Ik vind de norm van 8 uur in een kantoorpand moeten zitten, want anders wordt de baas boos, daarom tamelijk arbitrair. Daar zou wat mij betreft meer afwisseling in mogen komen. Dus mentaal ingewikkelde baantjes combineren met "blue collar" baantjes. Volgens mij heb je dan veel meer rendement uit je werk dan 8 uur verplicht op een burostoel zitten, bij wijze van. Plus, mijn ervaring is dat die afwisseling als werknemer ook leuker is. Én het is verdomd handig om te weten wat zich nou werkelijk afspeelt in die laag onder jou.

Verder is ICT superbelangrijk en fantastisch, maar vaak wel commercieel gedreven natuurlijk. Ook niets mis mee. Maar die vraag wordt steeds groter (want steeds meer dingen zijn ICT afhankelijk) waardoor andere vacatures natuurlijk open blijven staan.

Deels met het eerste stuk eens. Je zou per klant inzichtelijk moeten hebben wat er afgenomen word en hoe het in elkaar steekt. Helaas is dat iets wat bij de verschillende bedrijven waar ik gewerkt heb niet goed geregeld is. Hebben we ook de afgelopen tijd nog meegemaakt toen een collega met ouderschapsverlof was en een ander het over moest nemen. Dan ben je gewoon meer tijd kwijt met uitzoeken hoe iets precies ingeregeld is, zelfs met documentatie erbij.

Wat werktijden betreft, bij ons kun je tussendoor prima even weg of wat dan ook. Vanmorgen was iemand even de hond uitlaten, en er gaan er regelmatig tussendoor de kinderen wegbrengen enzo. Bij ons is het de bedoeling dat je een vast aantal dagen op kantoor bent (ook voor onderlinge binding, zelf in te delen welke dagen), maar als je daar een keer van afwijkt omdat dat nu eenmaal zo uitkomt is dat geen issue. Zolang de meetings die je hebt (o.a. klantmeetings) er maar niet onder lijden.

Ik heb wegens een lading extra werk (collega uit dienst waardoor ik er veel exits bij heb) al aangegeven voorlopig even zeer beperkt op kantoor te zijn omdat ik alles uit moet zoeken en op de rails moet krijgen, en ik thuis gewoon veel makkelijker m'n ding kan doen omdat ik dan geen afleiding om me heen heb. Ben vorige week één dag geweest en deze week werk ik de hele week thuis, dat is ook geen enkel probleem.

De IT is net zo commercieel gedreven als de meeste andere sectoren. Probleem is dat het vaak niet op hetzelfde level gewaardeerd wordt, omdat de resultaten niet duidelijk in geld uit te drukken zijn. Dat is ook de reden dat bedrijven vaak huiverig zijn om te investeren in IT-oplossingen. Ze zien enkel de kosten, maar het is lastig te zien wat het ze uiteindelijk oplevert. Corona heeft wat dat betreft wel voor een opschudding gezorgd doordat mensen opeens veel thuis moesten gaan werken. Genoeg bedrijven die daar niet op ingericht waren.

Door innovatie in de IT verdwijnen er ook banen. Er komen steeds meer vacatures in de IT (hoewel het personeelstekort daar al jaren voor corona een ding was, net als bij leerkrachten en in de zorg), maar dingen worden er ook makkelijker door. In plaats van tien beveiligers om iets te bewaken, doe je dat nu met camerabewaking waardoor je het met 1-2 man af kan en je enkel iemand nodig hebt om erop af te sturen als er wat gebeurt. En in plaats van dat magazijnmedewerkers je gekochte product uit het magazijn moeten halen en in moet pakken, gebeurt dat nu al deels door robots. Daar ontstaan ook weer banen door (o.a. voor het plaatsen van de camera's en het onderhoud aan de robots), maar dat is maar een fractie van het werk. Het is wel de reden dat er wereldwijd steeds meer IT-personeel gezocht wordt, om al die moderne technieken verder te optimaliseren en om nieuwe toepassingen uit te werken.

Snippergroen

Berichten: 6695
Geregistreerd: 03-09-06
Woonplaats: in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 11:57

Het personeelstekort is voor ons wel echt een grote zorg. Ik werk namelijk voor een detacheringsorganisatie en het wordt lastig detacheren zonder dat je die mensen 'op voorraad' hebt.. Daar komt dan ook bij dat het lastig is om Intercedenten te werven die juist weer zorgen voor het vinden en aannemen van die uitzendkrachten, omdat het gras vaak groener lijkt te zijn bij een andere organisatie. Daar zit voor ons een naar cirkeltje waarbij we druk bezig zijn om deze te proberen te doorbreken. Er ligt daarvoor ook veel druk op mijn afdeling, waarbij we met een persoon minder draaien dan normaal omdat 'er geen geld is voor een extra kracht en het niet eerlijk is voor de rest van de organisatie als deze afdeling wel iemand mag aannemen, en anderen niet'.

Ik heb het ontzettend naar mijn zin bij mijn werkgever, maar ik hoop wel echt dat we op enige termijn weer in beter vaarwater komen..

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 12:02

Een voormalig collega zit nu bij een groot internationaal bedrijf. Die is in 3 jaar inmiddels al door 4 herorganisaties gegaan en iedere keer weer niet weten of jouw baan straks nog bestaat _O-
Ik ken ook veel corona onslag bij wereldmarktleiders (niet degene met geld zorgen zeg maar) om overschot kwijt te raken. Deze zijn nu weer in paniek dat ze niemand vinden.
Toen ik nog teamleader was werd er ook 1 functie verwijderd om dan een jaar later een duur betaalde externe te moeten inroepen omdat het werk van de verdwenen functie niet gedaan blijkt…..dûh 8)7

Er moet echt structureel een hoop veranderen.