Wat merk jij in je [***] van de personeelstekorten?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Neroo
Berichten: 10273
Geregistreerd: 16-03-04
Woonplaats: Zuid-oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 07:58

Bij mijn werkplek is het vooral te merken dat we weinig mogelijkheden hebben als er iemand uitvalt en we inval nodig hebben.

Maar organisatiebreed is het dramatisch ( gehandicaptenzorg ). Het is nu gebeurd dat door personeelstekort 1 woning heeft moeten sluiten en de cliënten elders binnen de locatie zijn geplaatst.

Mri

Berichten: 15313
Geregistreerd: 01-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 08:02

ik werk in de legionella preventie, op kantoor.

Vacatures die al vanaf begin van het jaar open staan waar niemand voor gevonden kan worden is hier order van de dag.
En dat merk je, want we zitten met zn 2-en het werk van 3 man te doen. Dat is "even" prima op tevangen, maar die "even" duurt nu wel heel lang (zeker in vakantie periode dat collega 3 wekenweg is...)

Sizzle

Berichten: 35730
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 08:07

Als ik soms zie hoe personeel behandeld wordt en hoeveel zinloze „spoed“ opdrachten gedaan moeten worden bij bepaalde bedrijven denk ik ook wel dat het tijd is om te beginnen met omdenken.
Ik wordt per opdracht betaald. Er zijn bedrijven waar ik zeker al meer dan 50.000 euro aan rekeningen afgegeven heb waarvan ik echt nog niets zinvols gedaan heb behalve eindeloos steeds weer dezelfde informatie herhalen tegen piepjonge overwerkte project leiders die niets begrijpen van het product of proces waaraan ze werken maar wel idiote overuren maken zonder output. Ondertussen zit er dan zo‘n manager vanuit zijn kantoor over deadlines te bulderen en is weer een burnout gescoord.
Het is voor mij frustrerend, het is voor de werknemers van het bedrijf frustrerend. Soms denk ik: geef het project gewoon aan mij ipv aan een piepjong marketing mens zonder technische achtergrond, dan is het product eind van het jaar op de markt ipv over 4 jaar.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 09-08-22 08:12, in het totaal 1 keer bewerkt

fransje23

Berichten: 15438
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 08:11

Mijn baas heeft inmiddels voor 500 mensen laten benaderen om onze openstaande vacature te vervullen met mogelijk nu 1 kandidaat.
Gaat om functie als assistent-account, 32 uur en goede arbeidsvoorwaarden.

Merk zelf ook op mijn LinkedIn dat daar best veel vraag naar is.

Sizzle

Berichten: 35730
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Wat merk jij in je werk van de personeelstekorten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 08:16

Ik heb pas een expert bemiddeld. Echt een topexpert in een dubbel vakgebied. Werkgever helemaal enthousiast. Het is niets geworden. Waarom niet? Omdat ze een aanwezigheidsplicht hebben van minimaal 70% op een locatie aan de kont van het land. De expert er echt niet voor gaat verhuizen (die kan namelijk overal werken als hij zachtjes fluistert dat hij zoekende is).

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34781
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 08:31

Voor de mensen die niet snappen hoe het komt, ooit gehoord van vergrijzing? Er is al jaren terug voorspeld dat dit zou gebeuren (ik leerde het 30 jaar terug al op school) en er komt nu eenmaal ooit een omslagpunt waarop we de gevolgen gaan merken. Dat moment is nu. De baby boomers gaan al met pensioen, of binnenkort met pensioen, en dat is nu eenmaal een hele grote groep. Ik hou mijn hart vast, want van mijn team gaan binnen nu en 2 jaar tijd ook 4 vaste, ervaren krachten met pensioen. Zie daar in de zorg maar eens gemotiveerde mensen voor terug te krijgen.

Marisje76

Berichten: 1999
Geregistreerd: 20-02-09
Woonplaats: noord-brabant

Re: Wat merk jij in je werk van de personeelstekorten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 08:40

Hier ook kinderopvang en ook drama, ook al jaaaaaaren.
Wachtlijsten voor kinderen omdat er geen personeel is, zelf geen vrij kunnen krijgen omdat er geen vervanging is. Kinderen schuiven of soms met een kind teveel werken het zijn situaties van iedere dag.
Er wordt erg veel flexibiliteit gevraagd in werktijden en dagen, nu heb ik oudere kinderen maar voor mensen met jongere kinderen die zelf ook opvang nodig hebben geeft dat echt problemen en stress. Met de hoge werkdruk erop leid dat onherroepelijk tot uitval.
Kabinet wil opvang gratis maken...ik wens ze succes dat leid alleen maar tot nog grotere wachtlijsten er is toch geen personeel ( en die ouders kunnen dan zelf ook niet gaan werken dus die komen noet in heg werkproces)

Thioro

Berichten: 4004
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 08:51

SusanH schreef:
Voor de mensen die niet snappen hoe het komt, ooit gehoord van vergrijzing? Er is al jaren terug voorspeld dat dit zou gebeuren (ik leerde het 30 jaar terug al op school) en er komt nu eenmaal ooit een omslagpunt waarop we de gevolgen gaan merken. Dat moment is nu. De baby boomers gaan al met pensioen, of binnenkort met pensioen, en dat is nu eenmaal een hele grote groep. Ik hou mijn hart vast, want van mijn team gaan binnen nu en 2 jaar tijd ook 4 vaste, ervaren krachten met pensioen. Zie daar in de zorg maar eens gemotiveerde mensen voor terug te krijgen.


Ik denk dat het niet alleen de vergrijzing is. In vele sectoren is al jaren een tekort en staat er een bom op ontploffen als inderdaad de babyboomers op pensioen gaan.
Maar dat verklaart niet waarom er nu plots een gigantisch tekort is aan bvb seizoenwerkers. De horeca/toeristensector/kassen etc krijgen het nu letterlijk niet bolgewerkt omdat ze simpelweg geen personeel vinden. Studentenjob voor schamel loon en rotte werkomstandigheden trekt gewoon niet meer. De restaurants die wel nog personeel vinden hebben hun lonen verhoogd en logement aangeboden bvb. En toch zitten al die andere jongeren blijkbaar niet gewoon thuis, die doen wel iets maar duidelijk geen zin in crappy jobs.

In mijn sector is er ook al een aantal jaren een nijpend tekort en het wordt alleen maar nijpender. Als ik m'n cv online zet heb ik morgen 10 nieuwe jobs als ik wil. Maargoed in het dagdagelijkse werk merk ik persoonlijk daar niet veel van, geen eigen bedrijf dus het volstaat een bedrijf te kiezen waar de werkdruk voldoende verdeeld is.

Peerke_

Berichten: 6643
Geregistreerd: 20-02-10
Woonplaats: Hoogeveen

Re: Wat merk jij in je werk van de personeelstekorten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 09:10

Ik merk bij ons dat het juist weer iets meer de goede kant op gaat.
Voor Augustus hebben we het rooster vrij makkelijk rond gekregen.
En ook voor september zijn er maar een heel paar diensten die nog gevuld moeten worden, wat ook wel gaat lukken.

Er waren tijden dat we smekend op onze knieën mensen moesten vragen een dagje extra te komen werken, of een dag in een ander filiaal te gaan werken, we hebben zelfs winkels dicht moeten houden.

Sinds kort werken we samen met het UWV, hun maken eerst een voorselectie, en we krijgen nagenoeg allemaal geschikte kandidaten. (die ook willen)

listiglistje

Berichten: 14412
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 09:13

Ik werk in de bouw/techniek, daar gaat de laatste jaren vooral kennis verloren... de jeugd kiest niet meer voor monteur/technicus werk.
Veel jongeren kiezen toch voortaan voor leuke baantjes, welke weinig moeite kosten, direct goed betaald of willen part time werken.

Daarbij vertrekken de oudere collega's met pensioen.
Echt een tekort hebben we nog niet, goed bedrijf en alles goed geregeld, dus mensen gaan niet snel jobhoppen.
Wel staan er een paar vacatures open en krijgen wij een aanbrengbonus van 1500 euro netto.

ElCamino

Berichten: 8948
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Wat merk jij in je werk van de personeelstekorten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 09:16

Ik werk in een fabriek in Naarden, Chrysal International. We maken oa de zakjes die je bij je bos bloemen krijgt.
We zijn écht op zoek naar operators voor de machines maar krijgen óf 0 reacties op vacatures, recruters lukt het ook niet, óf je krijgt echt mensen ie totaal niet geschikt zijn voor dit werk.
We komen nu een aantal operators te kort en binnen ongeveer 1.35 jaar gaan er 5 á 6 met pensioen!
Dat opvullen wordt er een issue.
We hebben ook wat landurig zieken, mede door de stress en werkdruk die toeneemt door het tekort aan mensen.

ual_95

Berichten: 657
Geregistreerd: 08-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 09:36

Ik werk in het Voortgezet Onderwijs en merk vooral dat er 0 vervanging mogelijk is als iemand wegvalt. Afgelopen schooljaar hebben enkele klassen de helft van het jaar geen aardrijkskunde gehad. Het roosterbureau kreeg met een coronagolf te maken, waardoor externen ingeschakeld moesten worden. Iemand met zwangerschapsverlof die gevraagd wordt of ze toch niet eerder kan beginnen. Stagiaires krijgen vrijwel direct de verantwoordelijkheid voor een aantal eigen klassen en veel vakken worden gegeven door onbevoegden (andere collega's of externen). Dit doen ze met liefde hoor, maar je merkt wel goed dat er bepaalde kennis mist.

Ik vind het echt heel zorgelijk voor ons onderwijs, maar we roeien met de riemen die we hebben. Ik heb het over regio Rotterdam.

Shenavallie
Berichten: 11658
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 09:37

Zelf denk ik dat het (mede!) mogelijk zou kunnen komen doordat er tijdens de eerste Covid-golf al mensen zonder werk thuis zijn komen te zitten en daarvoor een uitkering kregen. In sommige beroepen is het salaris dusdanig laag dat je voor niets doen bijna net zoveel krijgt. Grote kans dat een hoop mensen dan liever hun hand ophouden dan werken.

Ik werk(te) als leidinggevende in het toerisme, maar ben o.a. door een heftig personeelstekort en het uitvallen van mijn twee andere leidinggevenden vorig jaar zwaar overwerkt geraakt. Naast mijn eigen stressvolle functie hielp ik beide teams ook mee op de vloer. Iedereen liep op zijn tandvlees. Dagen van minimaal 12 uur zonder pauze en dat voornamelijk 6 dagen achter elkaar in het hoogseizoen, waren voor mij meer regel dan uitzondering (mijn collega's liet ik uiteraard wel pauze houden). Toch heb ik het tot afgelopen januari nog weten te halen, maar toen klapte ik alsnog in elkaar. Zit daardoor helaas in de ziektewet, maar wil niet eindigen als uitkeringsgerechtigde. Ben dus keihard bezig om beter te worden. Het loon zou voor alle beroepen (maar met name de minimumloon groepen) wel flink omhoog geschroefd mogen worden, want je een slag in de rondte werken voor bijna hetzelfde geld als een uitkering is niet echt reëel.

Anna_98

Berichten: 459
Geregistreerd: 01-04-13

Re: Wat merk jij in je werk van de personeelstekorten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 09:43

Ik werk als invalkracht op het secretariaat van een advocatenkantoor. Wij zitten eigenlijk altijd ruim in het personeel door stagiaires die blijven hangen, maar dit jaar is het echt wel krap met invalkrachten, er zijn dagen dat ik in m'n eentje drie mensen moet vervangen

OleJon
Berichten: 2512
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 09:47

Wat mij ook opvalt, dat veel jongeren niet fulltime werken.
En dan heb je nog de categorie, (uitgezonderd van mensen die niet kunnen werken ivm ziekte) die niet willen werken.
Bij ons op het werk niet echt personeel tekort, wel de types een scheet dwars en zitten thuis. Dat is de mentaliteit tegenwoordig wel wat.

moonsparkle
Berichten: 21792
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 09:50

@shenavallie de ww duurt ook niet oneindig en dan heb je ook sollicitatieplicht enz

Shenavallie
Berichten: 11658
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 09:50

Daar zeg je wat, OleJon! Jeuk aan hun kleine teen en men meldt zich al af. Wij werkten bij wijze van spreken met een gebroken been nog zelfs door. En als je pijn in je rechterhand had, dan kon je altijd nog wat met links doen.

Shenavallie
Berichten: 11658
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 09:51

moonsparkle schreef:
@shenavallie de ww duurt ook niet oneindig en dan heb je ook sollicitatieplicht enz

Klopt, maar dan nog heb je een x-tijd dat je niets hoeft te doen en toch inkomsten hebt.

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 09:52

Hier ook onderwijs. Een collega uit de sectie is langdurig ziek en een andere was afgelopen jaar met zwangerschapsverlof. Dit hebben we voor een heel groot deel intern opgevangen omdat er geen vervangers zijn. Als resultaat ervan zitten meerdere collega's nu in of op randje van burnout...... dus als we niet oppassen vallen er meer om. Net een kaartenhuis.

Peerke_

Berichten: 6643
Geregistreerd: 20-02-10
Woonplaats: Hoogeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 09:54

OleJon schreef:
Wat mij ook opvalt, dat veel jongeren niet fulltime werken.
En dan heb je nog de categorie, (uitgezonderd van mensen die niet kunnen werken ivm ziekte) die niet willen werken.
Bij ons op het werk niet echt personeel tekort, wel de types een scheet dwars en zitten thuis. Dat is de mentaliteit tegenwoordig wel wat.


Wij merken juist dat ze allemaal fulltime, of toch wel boven de 30 uur willen.
Terwijl wij hoofdzakelijk nu opzoek zijn naar parttimers om de gaten in de roosters willen dichten.

De 'ziekmelders' heb je altijd en overal. Ik heb mensen die moeten we ziek naar huis sturen omdat het echt niet meer kan zo ziek zijn ze aan het werk, en ook mensen die zich al ziek melden met een gescheurde nagel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 09:55

Ik denk ook, hoe banketstaaf ook, dat de salarissen misschien te hard zijn gestegen. Groeiende economie enzo, en iedereen lekker aan de part-time baan.

Nu ben ik groot voorstander van part-time werken en tegenstander van full-time werken, maar dan zul je idd met innovaties in automatisering moeten komen, nutteloze meetings af moeten schaffen of beknopter en gestructureerder moeten maken, en mensen met hun poten in de modder moeten laten gaan staan waar mogelijk.

Ik heb twee baantjes omdat ik een full-time kantoorbaan niet trek. Dus ik bezorg 1 dag in de week pakketjes op de fiets. Dat is financieel echt heel onaantrekkelijk, zonder loonheffingskorting dus geld is zeker niet de reden dat ik er ooit mee begonnen ben. Maar kan het wel iedereen aanraden. Dus als ze het nou aantrekkelijker zouden maken om een leuk tweede baantje erbij te nemen, óf de hogere lagen op kantoor waarvan is vastgesteld dat ze in totaal toch maar 3 uur op een dag écht productief zijn omdat de rest op gaat aan tamelijk nutteloze meetings en koffiezetgespreken gewoon 1 of 2 dagen in de week als uitvoerenden laten werken (waarbij 8 uur werken gewoon ook 8 uur werken is) dan is dat denk ik voor iedereen leuk. Fijne afwisseling. Je weet wat er op de vloer speelt. En goed voor lijf en leden.
En goed voor een bedrijf.

Maar dat zijn mijn 2 centen :P
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-08-22 09:59, in het totaal 1 keer bewerkt

_Mir
Berichten: 1371
Geregistreerd: 01-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 09:56

Vraag me wel eens af.. waar zijn al die mensen toch gebleven?

moonsparkle
Berichten: 21792
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 09:57

@menino Ik weet niet maar met alle prijsstijgingen zat ik juist te denken of ik misschien iets anders moet gaan doen wat meer op brengt

Autumnn

Berichten: 8085
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 10:01

janna schreef:
Ik vraag me wel af waar al die mensen zijn gebleven die eerder dat werk deden. De tekorten zijn echt overal. Zijn er dan zo veel mensen gestopt met werken of minder gaan werken? Of is er zo veel meer werk bij gekomen?


Ik denk dat het vooral komt omdat er steeds meer verlangt wordt van de economie en er daardoor steeds meer vacatures voor komen. Vroeger was bijvoorbeeld veel minder vraag naar duurzaamheid. Dus de mensen die deze functies nu vervullen, hadden anders de gaten in een andere functie opgevuld. Er zijn gigantisch veel functies bijgekomen die vroeger niet bestonden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 10:05

moonsparkle schreef:
@menino Ik weet niet maar met alle prijsstijgingen zat ik juist te denken of ik misschien iets anders moet gaan doen wat meer op brengt

Da's waar, maar de echt prijsstijgingen zijn vrij recent.

Wellicht dat dat ook wel weer een influx brengt aan mensen die meer uren gaan werken. Alleen vrees ik dat iedereen dan toch weer naar de ICT en kantoorbaantjes huppelt waar ze wel veel opbrengen voor de baas (en dus beter betaald krijgen), maar niet zoveel voor de maatschappij.

Dat doet me ook denken dat ik ooit zelf in de detachering heb gewerkt als recruiter. En wat is dat nutteloos zeg. Mensen wegkapen bij bedrijven waar ze hard nodig zijn en ze dan voor het drie-dubbele verkopen aan een vergelijkbaar bedrijf. En dit gebeurt dus ook gewoon in de zorg en het onderwijs, van onze belastingscentjes. Zou van mij verboden mogen worden. Het detacheringsbedrijf vangt de winst, ten koste van de bedrijven die ineens het drie dubbele kwijt zijn.

Niet dat detachering per definitie slecht is, maar dan zouden er wel voorwaardes aan moeten zitten (dat je bv. alleen mensen aanneemt die zelf moeilijk aan een baan komen, ze een opleidingstrajectje aanbiedt, en ze dan ergens plaatst ofzo. Dan voegt het nog daadwerkelijk iets toe)

Maar mensen wegroven en voor heel veel extra doorverkopen, met een marge van soms wel 200% per uur aan een ziekenhuis of school is natuurlijk echt waanzin.

Nu krijg ik vast veel mensen over me heen die zelf in de detachering werken :D .
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-08-22 10:07, in het totaal 1 keer bewerkt