Wat merk jij in je [***] van de personeelstekorten?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
moonsparkle
Berichten: 21775
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 23:04

janna schreef:
Ik vraag me wel af waar al die mensen zijn gebleven die eerder dat werk deden. De tekorten zijn echt overal. Zijn er dan zo veel mensen gestopt met werken of minder gaan werken? Of is er zo veel meer werk bij gekomen?


Ik snap het ook niet helemaal

Chocopasta

Berichten: 16570
Geregistreerd: 18-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 23:07

janna schreef:
Ik vraag me wel af waar al die mensen zijn gebleven die eerder dat werk deden. De tekorten zijn echt overal. Zijn er dan zo veel mensen gestopt met werken of minder gaan werken? Of is er zo veel meer werk bij gekomen?

Wellicht veel mensen voor zichzelf begonnen in de corona periode?
En vergeet niet alle coaches :+

Jildau

Berichten: 9426
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Re: Wat merk jij in je werk van de personeelstekorten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 23:16

Ik werk als planner in de zorg. Momenteel plan ik huishoudelijke hulpen bij cliënten. Het is echt letterlijk om te janken. Vandaag was dan m'n vrije dag maar ben nu al bang voor wat ik morgenochtend weer aantref.

Irritante is ook dat het personeel het ook weet dat we eigenlijk niet zonder ze kunnen en ik om de haverklap ziekmeldingen heb, medewerkers heb die gewoon de helft van de tijd niet op komen dagen of op andere manieren de kantjes er vanaf lopen. Normaal zou je die allang eruit geknikkerd hebben maar ik moet ze gewoon aanhouden nu en dat is zo frustrerend. Nu zitten we natuurlijk met de vakanties ook nog in een rot periode dus ik hoop dat het straks weer beter wordt.

Tooske

Berichten: 6548
Geregistreerd: 26-07-03
Woonplaats: Almkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 23:16

In de kinderopvang merken we er heel veel van. Zo weinig "extra" mensen dat er amper vervanging is bij ziekte of verlof. Steeds schuiven met kinderen, het niet kunnen toezeggen van extra kinderen. Al maanden zo! Niet fijn werken. Ik ben nu net met zwangerschapsverlof en hoef in Januari pas weer te werken maar, ze zeggen dat het alleen maar erger gaat worden.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Wat merk jij in je werk van de personeelstekorten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 23:18


_Denise_

Berichten: 5611
Geregistreerd: 05-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 23:26

Bij mijn eigen werk zie ik geen personeelstekort.

Wel tekorten in de sector waar wij aan leveren en waar ik zelf tot vorig jaar nog werkzaam in was. Ik krijg van klanten wekelijks vragen of ik nog iemand weet die een baan zoekt. Verloop is sinds Corona enorm geworden.

paars

Berichten: 5607
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 23:28

moonsparkle schreef:
janna schreef:
Ik vraag me wel af waar al die mensen zijn gebleven die eerder dat werk deden. De tekorten zijn echt overal. Zijn er dan zo veel mensen gestopt met werken of minder gaan werken? Of is er zo veel meer werk bij gekomen?


Ik snap het ook niet helemaal

+1

Nanne

Berichten: 5872
Geregistreerd: 14-10-05
Woonplaats: ♥ Op Kellan's magic stick ♥

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 23:31

Ik werk bij de NS.

Wij merken het in treinen die niet bemenst kunnen worden, diensten die niet gesteld kunnen worden, werkafspraken/regels die niet gehonoreerd worden, personeel wat op z'n tandvlees loopt doordat we geen vrij kunnen krijgen, hele lange diensten draaien met soms rotovergangen qua tijd en ook het feit dat we midden in een CAO onderhandeling zitten die vast zit helpt niet mee. We bouwen wel veel vrije tijd op, die we vervolgens niet kunnen spenderen en ik zie een hoop collega's vertrekken naar banen met beter werktijden en/of meer salaris.

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 00:09

Ik werk bij een gemeente op de afdeling ruimtelijke ordening en ook bij ons is het bijna onmogelijk om aan mensen te komen. Voor beleidsfuncties, maar ook voor vergunningverlening, toezichthouders, administratieve krachten - van alles. En tegelijk willen we de mogelijkheden bieden om de wooncrisis op te lossen, dus de mensen die er zijn, buffelen.

En er komt in de komende jaren nog een hele 'pensioengolf' aan. Ik denk dat de vergrijzing gaat meespelen nu, er komen gewoon steeds meet oude mensen ten opzichte van het aantal jonge mensen. Helemaal in de zorg gaat dat knijpen, dat is logisch.

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Wat merk jij in je werk van de personeelstekorten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 00:12

Ik werk bij de Sociale Verzekeringsbank en hier zijn heel veel mensen tekort. Wij merken dat door hoge werkdruk. Er gaan meer mensen met pensioen dan dat er nieuwe bijkomen.

Zebrastreep

Berichten: 9831
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 00:18

Ik werk in de gehandicaptenzorg. Op mijn eigen locatie gelukkig veel aanmeldingen gehad en 4 mensen aangenomen wat best veel is. Alleen starten de meesten pas on september.

Nu is er corona/ noro / besmettelijke buikgriep uitgebroken en nu zie ik pas hoeveel te kort er is. Het valt net zo samen dat mensen op vakantie zijn heel typisch weer.... gelukkig is het wel te doen maar iedereen moet dan we flexibel meewerken. Zie de bui al hangen dat personeel nu ook nog ziek gaat worden dan hebben we wel een probleem.

Nu worden er mensen weggeplukt van andere locaties om bij te springen. Het is nu flink passen en meten maar dat is meer de schuld van corona.


Ik weet wel dat er locaties zijn die zo drama zijn dat alles hevig op de schop moet. Dan heb je de kans dat het 1 op 6 bewoners gaat worden ook op de groepen waar dat niet mogelijk is.

Eloya

Berichten: 5204
Geregistreerd: 27-12-14
Woonplaats: Deventer

Re: Wat merk jij in je werk van de personeelstekorten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 00:25

Ik werk in de acute / crisis GGZ in een kliniek.
Wij merken zelfde diensten met minder collega's, een afdeling (en dus bedden) gesloten.
Onveiligere situaties door inzetten van onbekend personeel. Wel toename van complexe patiënten. collega's die op hun tenen lopen en er best wel door heen zitten. Nachtdiensten in je eentje als verpleegkundige moeten draaien ipv met idealiter 3, maar op zn minst 2.

Veel onrust binnen het team. Mensen lopen weg. Gaan het elders zoeken.
Vacatures worden niet ingevuld en als er sollicitanten zijn (super fijn!) maar met heel weinig of geen ervaring en vaak geen verpleegkundigen waar toch wel nijpend tekort van komt. We hebben nu eigenlijk niet het stabiele team om onervaren collega's de juiste veilige basis mee te geven.

ik ben vooral bang dat de veiligheid in het geding gaat komen bij ons en er grotere / heftige incidenten niet meer te voorkomen zijn door een onstabiel team en te weinig ervaren personeel. Ik vind het heel moeilijk niet altijd de optimale zorg te kunnen verlenen omdat ik de tijd gewoon weg niet heb.

En waar dit normaal na de zomer periode weer bij trok. Is ons rooster in september nog meer drama dan ooit te voren. Omdat veel collegas vertrekken terwijl rooster al uit was.

Dus als iemand nog (verpleegkundige / agoog) een leuke baan zoekt in Apeldoorn! Acute GGZ.
Stuur mij zeker even pb'tje voor dagje meelopen.
Want ondanks het bovenstaande. Vind ik het nog steeds een hele toffe plek en vooral doelgroep om mee te werken! :D

Nagini
Berichten: 11283
Geregistreerd: 04-06-05
Woonplaats: Auckland, NZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 00:27

janna schreef:
Ik vraag me wel af waar al die mensen zijn gebleven die eerder dat werk deden. De tekorten zijn echt overal. Zijn er dan zo veel mensen gestopt met werken of minder gaan werken? Of is er zo veel meer werk bij gekomen?


Nou precies dit zeg ik al maanden.
Waar zijn al die mensen dan toch naar toe?

Je kan me echt niet wijsmaken dat iedereen voor zichzelf begonnen is. En tuurlijk had covid wel wat er mee te maken zeker hier in Nieuw Zeeland met dat je alleen mocht werken als je gevaccineerd was, maar dat is nu ook al weer verleden tijd.

Ik vraag me het echt af.

Overigens merk ik het zelf niet want ik ben een zelfstandig ondernemer, alweer 4 jaar.

Charlottemv
Berichten: 907
Geregistreerd: 05-05-15
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Wat merk jij in je werk van de personeelstekorten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 00:32

Vergrijzing is het grote probleem wat een giga probleem in de zorg is, maar ook doordreunt in heel veel andere sectoren. Veel oude mensen die met pensioen gaan en zorg nodig hebben en weinig mensen om het werk uit te voeren.
Tel daar bij op dat tegenwoordig alles 24 uur per dag en 7 dagen per week beschikbaar moet zijn bijna..

Fearn

Berichten: 4772
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 01:46

janna schreef:
Ik vraag me wel af waar al die mensen zijn gebleven die eerder dat werk deden. De tekorten zijn echt overal. Zijn er dan zo veel mensen gestopt met werken of minder gaan werken? Of is er zo veel meer werk bij gekomen?


Ik heb wel gehoord dat bij de horeca (tijdens de lockdown) veel chef koks zich bijvoorbeeld hebben laten omscholen tot IT'er/een ander technisch beroep. Daar is meestal veel werk in te vinden.

Verder vermoed ik dat ook veel mensen een carrièreswitch hebben gemaakt juist door de hoge werkdruk/geen goede voorwaarden/te weinig financiële compensatie..

Volgens mij worden postbezorgers en conducteurs ook flink onderbetaald. Andere sectoren weet ik niet precies

VuurVleugels
Berichten: 1768
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 01:52

Ik ken inmiddels meerdere mensen die zich naar de IT hebben laten omscholen. Die sector wordt nu zó aantrekkelijk gemaakt. Relatief goedkope cursuszen/opleidingen, baangarantie, goed salaris. Heel veel mensen kiezen dus voor die toekomst(zekerheid). Leuk, maar de rest loopt dus leeg.

De enige manier om dit te fixen lijkt mij het oprecht aantrekkelijk maken van werk met weinig personeel. Zo lang dat niet gebeurt, zo lang de arbeidsvoorwaarden zoals salaris, uren en zekerheid niet worden geleveld met bijvoorbeeld dus de IT, zullen er weinig mensen 'terug' gaan. Tel daar de vergrijzing en de moeilijkheden voor parttime werken bij op en je hebt het drama wat nu dus al begonnen is...

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Wat merk jij in je werk van de personeelstekorten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 03:28

Hier bij de post Nl is mijn zus post bezorger en daar wordt je gewoon gebeld dagelijks weer of je meer wijken wil doen. Maar feit blijft dat je er amper voor uitbetaald wordt. Grote omloop hierdoor, ook omdat er gelogen wordt over werkdruk voor nieuwkomers. Gemiddeld moet je iedere week wel iemand in werken maar de helft maakt de proeftijd niet eens af als ze de hoeveelheid post zien die ze krijgen. En de andere helft stopt na het eerste salaris.

Denk dat we covid ook echt niet moeten vergeten, heeft echt veel mensen ontzettend beperkt in werk vermogen. En dat gaat denk ik alleen maar meer oplopen de komende jaren, zeker nu er geen maatregelen zijn. Long covid is echt geen grapje.

Dan heb je nog de mensen die de druk niet meer aankunnen en een flinke burnout krijgen.
De mensen die de lage lonen spuugzat zijn en andere opties gaan bekijken.
En dan de vergrijzing nog. En tel uit je winst.

Biebz

Berichten: 5530
Geregistreerd: 25-06-05
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 07:16

Wij merken het ook heel erg in de winkel. Al moet ik zeggen dat we het nu de weekend hulpen vakantie hebben, aardig kunnen opvangen. Maar die werken nu ook 20 tot 30 uur in de week.
Wordt nog leuk als die straks weer naar school moeten :+

Gevolg is dat de winkel leeg oogt omdat wij het niet optijd kunnen vullen allemaal. Winkel oogt wat rommeliger.
Ook zal ik straks weer meer moeten gaan werken of zullen wij koopavonden dicht moeten.

Schuur_

Berichten: 4904
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Wat merk jij in je werk van de personeelstekorten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 07:37

Hier op de zaak werken we ons nu allemaal een slag in de rondte en op drukke dagen hebben we gewoon mensen te weinig om iedereen snel te helpen.

We hebben vakantiekrachten/studenten maar ook niet veel en die we hebben houden we maar ondanks meermaals afmelden net voor ze moeten beginnen of gewoon niet werken volgens onze standaard. Probleem is als we niemand hebben het niet meer te doen is. Ik ben een balletje aan het opgooien om sluitingsdagen in te voeren zodat we het wel zonder medewerkers kunnen redden zonder zelf kopje onder te gaan.

Ook automatiseren we wat kan en proberen we zoveel mogelijk klantenservice via mail te laten verlopen zodat dit makkelijker in te plannen is dan telefoon of ter plaatse

iirrssjjee

Berichten: 5954
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Re: Wat merk jij in je werk van de personeelstekorten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 07:41

Ik ben zwemlesgever en dit probleem speelt bij onze sector al jaaaaaren. Zelf ben ik met zwangerschapsverlof tot aan januari, dus nu merk ik niks. Maar het is bij ons zo dat bij ziekte er vaak geen vervanging is, waardoor lessen afgebeld worden/uit vallen. Vakanties is eigenlijk altijd wel op te lossen omdat dat wat verder van te voren bekend is. Maar ook daarbij lukt het niet altijd helaas.

Kana

Berichten: 9057
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Wat merk jij in je werk van de personeelstekorten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 07:50

In mijn werk merk ik het niet echt.

Maar als ik mijn HA bel krijg ik die aan de lijn, die hebben al maaaanden geen doktersassistente meer. Dus de huisartsen rouleren de balie(of die is dicht).

De kinderopvang waar mijn zoon heen gaat kampt ook met enorme tekorten en doen nu aan carrousel sluiting. Om de 4weken ongeveer is zijn groep een week dicht..

Captain

Berichten: 21410
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 07:51

[***] hier, wij zijn in 2 maanden tijd van 8 werknemers naar 4 gegaan.
Inmiddels 3 nieuwe werknemers er bij kunnen vinden maar die moeten allemaal nog opgeleid worden.
Wij hebben inmiddels een oplopende achterstand van +6 maanden bij het verwerken van aanvragen.. -O-

xDenies

Berichten: 13504
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 07:55

Waar ik nu werk is er altijd meer werk dan dat we qua mensen hebben, maar dat zal elders niet anders zijn. Ik heb eerlijk gezegd weinig gemerkt van de personeelstekorten. Begin dit jaar tot aan mei heb ik me suf gesolliciteerd maar werd overal afgewezen door mijn mogelijke beperking waardoor ik niet direct fulltime kan werken. In mijn ogen als je personeelstekort hebt (zeker functies zonder specifieke diploma's zoals in de zorg) neem je in principe alles aan wat je kan pakken, zeker gezien mijn CV en verhalen die oud werkgevers kunnen geven. Maar goed, dat is dus zeker niet het geval geweest.

Ik ben ook op een heel grijs/donker kantoor geweest. Waar de ene pipo echt mogelijkheden zag met, 'Al zit je hier maar 10uur in de week te typen dan is dat toch 10uur werk uit handen', en die andere zat er wat sikkeneuriger bij. En inderdaad, afgewezen.

Ondertussen een hele leuke job hoor, maar ik geloof er persoonlijk wat minder in :) Ik wilde heel graag.

Veraaaaah

Berichten: 2336
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 07:57

Ik werk als transportplanner en bij ons valt het gelukkig goed mee! Er is tijdelijk een tekort geweest maar dit werd intern met wat schuifwerk prima opgelost.

Bij onze klanten merken we het wel. Douane doet er langer over, bedrijven die ‘s middags dicht gaan omdat er geen bezetting is, lange wachttijden etc.

Gelukkig hebben we aan chauffeurs op dit moment (nog) geen te kort. Maar ook dat speelt bij enorm veel bedrijven.

Onali

Berichten: 18497
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 07:57

Thuiszorg hier.
Geen verschil in mijn team, wel in het werk.
Wordt later tot helemaal niet meer gerapporteerd door dagteams.
Dagteams draaien veel op ZZP-ers, zie veel onbekende namen voorbij komen.
Heel veel wisselingen kwa collega's die bij cliënten komen.

Wijzelf hebben veel minder werk en je kan me niet vertellen dat er minder mensen overlijden
We worden te laat of helemaal niet ingezet door de wijkverpleegkundige.

Nieuwe aanvragen en de meeste overlijden direct in onze eerste paar nachten.
Hebben bijna geen cliënten meer die we weken achter elkaar verzorgen.