Wat merk jij in je [***] van de personeelstekorten?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mika11

Berichten: 11112
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Wat merk jij in je werk van de personeelstekorten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-22 22:06

Je hoort het continue, personeel is schaars en moeilijk te vinden.
In mijn sector is dat niet nieuw (verpeeghuis zorg)
Maar toch zo dramatisch als nu heb ik het nog nooit mee gemaakt , terwijl ik heel wat ben gewend.

Bv er is gevraagd of wij in onze familie / kennissen kring iemand hebben die willen helpen.

Er is een lijstje met kantoor personeel die die wel toezicht willen houden in de huiskamer.
We werken structureel dagelijks met te weinig personeel.
Er is ons door de bestuurder verteld dat we anders moeten werken: niet hoe krijgen we al het werk klaar, maar wat kunnen we skippen.
Dan maar niet douchen, dan maar niet gezellig tafeldekken, meer vragen van familie etc
Elke week op dinsdag is er een meeting met de aanwezige collega's om zich te buigen over de tekorten van de komende week.
Wie heeft er nog een oplossing, waar kunnen we schuiven etc


Maar als je het nieuws moet geloven is het in vele sectoren moeilijk.
Nou was ik wel benieuwd hoe ' bokkers' in verschillende beroepen dat ervaren.
Maakt het het werk moeilijker , gaan mensen makkelijker jobhoppen , eisen stellen, omscholen etc?

Achterom
Berichten: 23041
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Wat merk jij in je werk van de personeelstekorten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 22:10

Ik heb een kantoorfunctie in de verpleeghuiszorg en help op dit moment af en toe mee op de verpleegafdelingen, net waar de nood het hoogst is.
Op zich heel goed en nuttig, ook voor mijn eigen werk is de praktijkervaring en contact met de collega's van de afdelingen heel goed :j al moet ik wel opletten dat ik mijn eigen werk er niet onder laat lijden.

LienC

Berichten: 984
Geregistreerd: 25-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 22:12

Gehandicaptenzorg, ook enorme tekorten. Gelukkig op onze locatie nog niet zo extreem, maar bij uitval van medewerkers zullen dan behandelaren ook ingezet worden en zal inderdaad hulp worden gevraagd aan verwanten. In de zomerperiode en dan nog eens Corona is het sowieso een hele puzzel..

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101824
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 22:13

Ik werk in de assemblage en wij merken het ook. De maand voor onze zomervakantie moesten we al 2x zo hard lopen vanwege minder personeel...er gaat meer weg dan dat er bij komt helaas. En dat eist zijn tol van de mensen die wel elke dag komen werken...

Exitium

Berichten: 7154
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 22:15

IT hier, daar is al jaren (al ruim voor corona) een personeelstekort. Op mijn afdeling is er nu een collega weg waar ik het meeste werk van over heb moeten nemen, dus werk nu vrijwel volledig thuis (betere focus, geen afleiding) en ben aan het proberen wat van mijn klanten over te dragen. Er zijn vorige week wel twee nieuwe collega's bijgekomen, maar die moeten nog volledig ingewerkt worden enzo.

upendo

Berichten: 22287
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 22:15

Jeugdzorg, heel veel kinderen op de wachtlijst... |(

ikkedus
Berichten: 3291
Geregistreerd: 24-09-05

Re: Wat merk jij in je werk van de personeelstekorten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 22:18

Leerkracht en personeelstekort is al jaren extreem goed merkbaar. Had vorig jaar bijv geen vervanger toen mijn collega uitviel. Ieder jaar een hel om alle klassen bemand te krijgen. Inmiddels hebben alleen de groepen 123 nog 5 dgn bevoegd personeel voor de groep. De andere groepen Max 4 dgn en dan is daarvan een deel vd leerkrachten officieel nog niet bevoegd en bezig met de opleiding.
We hebben ook een deel vh jaar geen directeur en ook geen adjunct en geen ib’er gehad.

loez

Berichten: 11075
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 22:21

Ik werk in een vrachtwagen werkplaats . Monteren van vrachtwagenbanden. Nu 2 monteurs (die er voor in onze sector redelijk lang werkten, 2.5 en 1.5 jaar) ontslag genomen achter elkaar. Dus van 3 naar 1 vanaf eind augustus. Wel gesprekken voor nieuwe jongens, maar de vraag is altijd hoelang gaan ze blijven. Het is zwaar werk, vies werk… dat willen mensen tegenwoordig liever niet meer doen.

Gnome
Berichten: 8445
Geregistreerd: 01-10-05

Re: Wat merk jij in je werk van de personeelstekorten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 22:22

Feit dat we 3000 euro krijgen als we iemand aanraden en die komt door de proeftijd. Financiële sector.

Shadow0

Berichten: 43520
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 22:22

Barbet schreef:
Er is ons door de bestuurder verteld dat we anders moeten werken: niet hoe krijgen we al het werk klaar, maar wat kunnen we skippen.


Dat is een erg ongezonde 'oplossing' en leidt geheid tot meer problemen. Ten eerste omdat niemand in de zorg werkt om niet-zorg te geven, zou ik zeggen. Dus hoewel het soms prima is om prioriteiten te stellen zou ik denken dat je hele essentiele werk er niet meer is als je die dingen skipt. (En voor de mensen die het betreft is het levenskwaliteit die je aan de kant gooit, de reden bijvoorbeeld dat mensen daadwerkelijk eerder dood willen.)

Daarnaast geeft het vrijwel zeker gezondheidsproblemen en gedragsproblemen, die allebei alleen maar meer tijd gaan kosten, tenzij je nog veel minder zorg biedt.

Wat doet de bestuurder inmiddels? Krijgt iedereen die dat wil nu een fatsoenlijk contract met meer uren geboden (dus niet op invalbasis de gaten dichtlopen maar planbare extra diensten)? Krijgen alle flexers nu houvast? Wordt er ingezet in het opleiden van nieuw personeel of het zoeken naar andere ondersteunende oplossingen?

Chaos kun je niet oplossen met nog meer chaos. Maar ik zie nauwelijks interesse in de voorbereiding op meer stabiliteit, alleen nog maar meer plakbandoplossingen en verschraling van het aanbod.

PLK
Berichten: 689
Geregistreerd: 17-09-11
Woonplaats: aan de rand van het dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 22:23

Verloskundige. Drama om collega’s te vinden, en momenteel ernstig tekort aan kraamverzorgsters die ons helpen bij thuisbevallingen of poliklinische bevallingen, en ook meestal geen plek in de ziekenhuizen door personeelstekort. De meeste zkh hebben ook gewoon verloskamers gesloten. Het is een ramp. Hopelijk bevallen de meeste zwangeren gewoon thuis zodat de echt medische noodgevallen nog in zkh terecht kunnen.. ik doe daar knalhard m’n best voor, maar zou het fijner vinden als m’n zwangeren gewoon nog konden kiezen waar ze willen bevallen…

Kairos
Berichten: 2719
Geregistreerd: 07-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 22:27

Ik werk bij AH, op de broodafdeling. Wat ik merk is dat de planningen vaak al niet meer rond te krijgen zijn met 1 uitvaller. Zeker in het weekend en de avonden, gezien we nog maar met 2 weekendhulpen zijn :') Resultaat is dat er soms gewoon niemand staat, want als ik na de vakantie weer school heb gaat dat voor & ook als ik ruim op tijd vrijvraag, omdat ik plannen heb, is het ook jammer dan dat er niemand staat. Ze hebben gewoon niet genoeg mensen om verlof en ziekte op te vangen en dat is soms erg vermoeiend, want als je gebeld wordt weet je vaak van ik ben de enigste optie en dat geeft een gevoel van druk, waardoor ik vaak uiteindelijk ga schuiven met plannen, terwijl ik dat niet zou moeten doen.

ikke

Berichten: 37596
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 22:32

Wekelijks gebeld worden of er echt niet te praten valt.

Elektrotechniek hier en de installateurs staan opgesteld in rijen van drie......
Te dol voor woorden, eigenlijk.

Maar ook de andere kant: ik werk nu voor een van de netbeheerders en de maatregelen die genomen worden zijn niet van de lucht. Dat je als klant gewoon een jaar moet wachten op je aansluiting (grote bedrijven). Dat is toch niet voor te stellen!

Natuurlijk gaat dat in overleg; zo'n klant wordt niet botweg buiten gezet maar we moeten wel met elkaar kijken wat er wel kan waar dat voorheen nooit echt een issue was.

Maar dat is niet alleen personeelstekort; de energietransitie doet ook een beste duit in het zakje.

Boheme

Berichten: 2104
Geregistreerd: 05-04-05
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 22:34

Gnome schreef:
Feit dat we 3000 euro krijgen als we iemand aanraden en die komt door de proeftijd. Financiële sector.



Hier idem metaalsector

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Wat merk jij in je werk van de personeelstekorten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 22:36

Dierenartsen…

Dienstroosters komen niet rond, veel mensen vallen uit, de vacatures vliegen je om de oren, mensen kunnen soms nergens terecht…

Salarissen stijgen niet echt mee zoals ik dat hierboven lees, dat is dan wel weer jammer…

Wescha
Berichten: 736
Geregistreerd: 12-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 22:37

Hier ook te weinig mensen. Missen vier fte. Wij moeten met zijn allen de roosters rond krijgen. Als wij ze zelf niet oppakken worden ze verdeeld.
Ik werk op een woongroep voor jongeren met gedragsproblemen

Fearn

Berichten: 4769
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 22:39

Dit jaar tijdelijk in horeca gewerkt, uiteraard ook altijd personeelstekort.. Werk er nu niet meer maar met de drukke zomer periodes heb ik echt medelijden met de horeca :(

Jaren geleden in de schoonmaaksector ook al personeelstekort..

Bij mijn huisartsenpraktijk waar ik zit is het trouwens ook dramatisch. Laatst zat de huisarts zelf te telefoneren achter de assistente-balie omdat er zo weinig personeel was.

Volgens mij is dat overal ook zo. Overspannen/overwerkte HA assistentes.

cheybinky

Berichten: 862
Geregistreerd: 13-11-11
Woonplaats: Denekamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 22:40

Hier merken wij door personeelstekorten ( bouwhandel) dat de vaste mensen die altijd doorgingen ontslag nemen, of overspannen raken. Iedereen werkt al ruim een jaar soms makkelijk minimaal 10uur per week over. Eventjes niet erg, maar gezien de looptijd van deze ellende raken mensen op.

Verder stress onder de managers die nog zo goed hun best doen om dat te verbergen, we zijn natuurlijk niet gek. Moeilijk om vakantie aan te vragen, of een vrije middag. We krijgen het wel ( gelukkig ) maar het is zo naar om de keiharde doorzetters nu te zien aftakelen.

Keihard bezig met nieuwe mensen goed inwerken, die na 3 dagen niet meer komen opdagen.

Sizzle

Berichten: 35704
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 22:42

Op mijn eigen werk niets, wij nemen de sur-plus opdrachten gewoon niet aan.
Thuis merk ik het in de vaklui. Ik ben al sinds maart bezig om een metselaar te vinden voor het verwijderen van 2m2 muur, het moet helaas naar tekening anders hadden we het zelf gedaan. Waarschijnlijk gaat het in December lukken :+

In de winkels zijn de rijen duidelijk langer, maar dat vind ik niet erg. Laat de winkelaar (ik ook dus) maar een beetje geduld kweken en beter gespreid inkopen denk ik dan :o

Er zijn een hoop producten en diensten die de wereld helemaal niet nodig heeft (denk aan alarmsystemen verkopen aan bejaarden in een zorginstelling). Ik heb een beetje hoop dat we nu van die onnodige zaken kunnen cancelleb en die mensen in zinnigere plekken kunnen laten werken.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 08-08-22 22:45, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke

Berichten: 37596
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 22:43

Fearn schreef:
Dit jaar tijdelijk in horeca gewerkt, uiteraard ook altijd personeelstekort.. Werk er nu niet meer maar met de drukke zomer periodes heb ik echt medelijden met de horeca :(

Jaren geleden in de schoonmaaksector ook al personeelstekort..

Maar ik mis af en toe ook wel inventiviteit.
Hier in de buurt een restaurant dat met robots werkt. Die brengen de bestellingen om uitgeserveerd te worden en brengen lege spullen terug naar de keuken.

Zij waren ook een van de eersten in de buurt die complete diners bezorgden, inkl drank, als je dat wilde.

lianne125

Berichten: 1429
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 22:51

Ik werk op een laboratorium in de zaadsector en voor ons is het ook zeer moeilijk om alles rond te breien. Elke dag tegen achterstanden aanhikken. We komen zeker een man of 4 te kort. Wat ik ook zie is dat men tegenwoordig niet meer 4 of 5 dagen wil werken en dat is bij ons wel een vereiste in het inwerktraject omdat deze al zo lang is. En daarom ook lastig om aan nieuw personeel te komen.

moonsparkle
Berichten: 21735
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 22:52

Doktersassistente hier is ook ontzettend veel vraag naar maar als je weet wat je allemaal moet kunnen/weten en kan leren vind ik het salaris (cao) eigenlijk niet zo kloppen. Daardoor studeren veel doktersassistenten toch door. Lange wachttijden aan de telefoon is voor niemand leuk maar ook dat ze soms lang moeten wachten voor ze kunnen komen. Zowel huisartsen als assistenten te kort.
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 08-08-22 22:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Warboel
Berichten: 14691
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 22:53

Ik repareer iPhones, idealiter zouden we 60 uur bezetting per week moeten hebben op de technische dienst maar ik zit nu alleen met een 24 uren contract. Gelukkig hangen er niet direct mensen levens vanaf (al vinden mensen dat soms van wel, ik doe wat ik kan, maar dat is nooit genoeg) en worden mijn collega’s die in de winkel staan en ik dagelijks uitgescholden over hoe lang het duurt (ik werk 4 dagen dus 6 uur per dag al is dat meestal meer), ik probeer alle iPhone reparaties binnen 2 werkdagen af te handelen en veel kan wel op de dag zelf alleen niet PER DIRECT, maar dat duurt nog te lang volgens veel klanten…

Ik ben sinds begin dit jaar net uit 2 jaar ziektewet maar ik loop nu weer op m’n tenen :=

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Re: Wat merk jij in je werk van de personeelstekorten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 23:00

Ik vraag me wel af waar al die mensen zijn gebleven die eerder dat werk deden. De tekorten zijn echt overal. Zijn er dan zo veel mensen gestopt met werken of minder gaan werken? Of is er zo veel meer werk bij gekomen?

Tieneke

Berichten: 21687
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 23:03

Hier merk ik het op twee manieren.

Ik stuur een team van 65 huishoudhulpen aan, maar ik zou er gerust nog eens evenveel kunnen aanwerven. De lijst met wachtende klanten is eindeloos. En allemaal hebben ze even dringend hulp nodig :+ Ik ben eigenlijk bijna een hele dag bezig met mails te beantwoorden aan mensen die helaas nog geen hulp kunnen krijgen, of mensen die net geluk hebben en toehappen.

Anderzijds is deel van mijn functie nu om te vervangen waar de collega langdurig afwezig is of waar er simpelweg nog geen collega is. Ik werk nu dus voor regio Brussel, als ik naar kantoor moet, rij ik gemakkelijk anderhalf uur enkele reis. Gelukkig moet ik net doordat ik die functie heb maar max. twee dagen naar kantoor, waarvan eentje in regio Brussel.

Maar ik hoop dus snel een vaste collega daar uit de buurt te hebben. Het ziet er echter niet goed uit :+