Nieuwe huisdieren lijst, wie volgt dit nog meer?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Berryz

Berichten: 715
Geregistreerd: 21-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 15:37

fohadie schreef:
Aan de ene kant vind ik het goed, zo'n lijst. Toen ik twintig jaar geleden in een dierenzaak werkte werd er al over gesproken. Ik ben tegen wildvang en vind dat wat in het wild woont, zeker daar moet blijven. Zoals sommige exoten.

Maar als ik deze lijst mag geloven mogen hangbuikzwijntjes en dwergvarkentjes niet meer? En ik mis wel meer dieren, waarvan ik niet eens wist dat je ze blijkbaar niet mocht houden?

En de bruine rat, daar wordt hopelijk de tamme rat mee bedoelt, niet de wilde soort?



Ivm ratten heb ik even gekeken, het gaat idd over de tamme rat, de Wilde bruine rat mag niet.

beert
Berichten: 2434
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Re: Nieuwe huisdieren lijst, wie volgt dit nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 15:41

Wat raar is, want de bunzing mag wel omdat het dezelfde soort is als de fret. Terwijl de bunzing beschermd is.

Hoe kom je erbij dat de wilde rat niet mag? Even nieuwsgierig, waar staat dat?

fohadie
Berichten: 4304
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 15:50

Smee__ schreef:
Hangbuikzwijnen en dwergvarkens zullen gewoon onder varken vallen, lijkt me :j

Ik vind het een goede zaak dat er strenger wordt gekeken naar welke dieren wel en niet gehouden mogen worden maar het lijkt wel een beetje willekeurig gekozen :=



Nou ja, verschillende muizen worden ook per soort genoemd en ook kameel,lama,alpaca worden specifiek genoemd ipv - achtigen, dus vandaar dat ik er niet vanuit ging dat alle varkensachtiggen mochten, want niet specifiek benoemd?

Alle paardachtigen lijkt me ook niet, of mag je ook zebra,s houden?

Dat vind ik verwarrend.

Berryz

Berichten: 715
Geregistreerd: 21-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 15:54

beert schreef:
Wat raar is, want de bunzing mag wel omdat het dezelfde soort is als de fret. Terwijl de bunzing beschermd is.

Hoe kom je erbij dat de wilde rat niet mag? Even nieuwsgierig, waar staat dat?


Doordat ze twee verschillende scores hebben


Afbeelding

Qua paardachtigen staan zebra's en prezwalski er apart op met score F
Laatst bijgewerkt door Berryz op 06-07-22 15:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Eleeke

Berichten: 2042
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Re: Nieuwe huisdieren lijst, wie volgt dit nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 15:55

Dus ik zou zeker even kijken hoe hangbuikzwijntje beoordeeld wordt. Want inderdaad bijna alle dieren worden apart genoemd.

nienke555

Berichten: 4925
Geregistreerd: 16-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 15:58

Het verschil daartussen is dat de verschillende muizen die genoemd zijn verschillende soorten zijn. Een paard en een zebra is ook een andere soort. Een hangbuikzwijntje is gewoon dezelfde soort als de andere grotere varkens.

beert
Berichten: 2434
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 15:58

Berryz schreef:
beert schreef:
Wat raar is, want de bunzing mag wel omdat het dezelfde soort is als de fret. Terwijl de bunzing beschermd is.

Hoe kom je erbij dat de wilde rat niet mag? Even nieuwsgierig, waar staat dat?


Doordat ze twee verschillende scores hebben


[ [url=m/5qMVRK.jpg]Afbeelding[/url] ]

Qua paardachtigen staan zebra's en prezwalski er apart op met score F

Dank je! Ik vind het echt heel raar dan dat de bunzing als enige wilde dier er tussen staat. Die staat volgens mij ook op allerlei rode lijsten en is beschermd.

Berryz

Berichten: 715
Geregistreerd: 21-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 16:05

Eleeke schreef:
Dus ik zou zeker even kijken hoe hangbuikzwijntje beoordeeld wordt. Want inderdaad bijna alle dieren worden apart genoemd.


Ben even Gaan zoeken.

Volgens wiki is een hangbuikzwijn sus scrofa, dus zelfde soort als een gewoon varken.


Afbeelding

Als iemand een ander dier wil laten zoeken, laat het Dan maar weten, Dan check ik. Ik Ben zelf Belg, dus kijk enkel mee uit interesse :')

_Nelleke_

Berichten: 8061
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 16:06

Muiz schreef:
Wat een vreemde lijst, kan bijna niet geloven dat deze al compleet is.... Een huismus mag wel maar alle andere vogels niet?

Edit; ik lees op de rvo website al dat er voor vogels en reptielen later een lijst komt. Dat is duidelijker :j


Ik dacht al, mag je niet eens meer een kip hebben?

Century

Berichten: 5989
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Nieuwe huisdieren lijst, wie volgt dit nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 16:29

Ik zat ook al te kijken, heb hier veel kippen op het moment. Maar dat is dus een andere lijst.

fohadie
Berichten: 4304
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 16:41

Ik vind het maar erg onduidelijk allemaal. K hou het wel bij twee katten. :+

Jorex

Berichten: 9968
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 16:42

Wacht dus varken mag gewoon een E/F scoren en blijft op de positief lijst staan en hamsters met score D/E niet? Alles D/E/F is toch negatief.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 16:44

Ik zou liever zien dat veel hondenrassen verboden zouden worden, vooral type vechthond.

fohadie
Berichten: 4304
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 16:47

elnienjo schreef:
Ik zou liever zien dat veel hondenrassen verboden zouden worden, vooral type vechthond.



Das een heel andere discussie, maar van mij mogen idd sommige mixen ook verboden worden. Maar dan meer vanwege het misvormen van een hond. Gelukkig is men daar ook al mee bezig, maar net als met deze lijst, het duurt blijkbaar jaren eer het zover is.

Niet alleen vechthonden, juist al die zogenaamde schattige kruisingen mogen ze van mij aanpakken!

Zag op vakantie een kruising van een Sharpei met een Amerikaanse bulldogg. Dat zou ik geen wenselijke kruising vinden.

Berryz

Berichten: 715
Geregistreerd: 21-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 16:51

Jorex schreef:
Wacht dus varken mag gewoon een E/F scoren en blijft op de positief lijst staan en hamsters met score D/E niet? Alles D/E/F is toch negatief.



Het verschil zit in gedomesticeerd of niet gedomesticeerd. Bij gedomesticeerd diersoorten telt de score niet meer. Anders hadden wij als ruiters een probleem want paarden scoren C-F (er staat niet specifiek bij welke rassen er F zijn, maar er wordt verwezen naar paarden die snel schrikken en ook naar aware rassen als shire's)



Omdat er in het begin mensen naar vroegen, het verschil tussen een Chinese en russische dwerghamster.





Afbeelding


Afbeelding




Afbeelding


Afbeelding

beert
Berichten: 2434
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 17:19

Maar waar is dan de lijst met gedomesticeerde dieren waarbij de score niet telt? Dan denk ik even aan de chinchilla bijvoorbeeld die al decennia lang als huisdier gehouden wordt. Mag die dan wel of niet meer?

xDenies

Berichten: 13498
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 17:26

Jorex schreef:
Wacht dus varken mag gewoon een E/F scoren en blijft op de positief lijst staan en hamsters met score D/E niet? Alles D/E/F is toch negatief.


Zal ook wel te maken hebben met het feit dat het een slachtdier is. Of hoe verwoord ik dat? Was toen ook met konijnen ed.

Berryz

Berichten: 715
Geregistreerd: 21-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 17:27

Volgens hun lijst staat de chin als 'niet gedomesticeerd' omdat dat nog niet lang genoeg aan de gang is.

Maar hoe Langer dat ik in dat document zit, hoe idioter ik het vind hoor.
Zo is bij chins 'dominantie' een risicofactor omdat mannetjes met elkaar vechten als er vrouwtjes in de buurt zijn. Maar als je logisch nadenkt en geen twee mannen samen houd bij vrouwen, zoals het dus bij de meeste chin eigenaren gaat, Dan is er imo geen probleem.

Hetzelfde met monogame levensstijl, en nestplaats nodig om te werpen. Beide risicofactoren, maar niet van toepassing als je niet fokt.

xRaisin

Berichten: 1759
Geregistreerd: 12-11-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 17:31

Dus als ik het goed begrijp zit het verschil tussen de russische en de chinese dwerghamster in het feit dat russen in het wild monogaam met een partner leven en dit in in 'gevangenschap' niet goed na te bootsen is ivm overbevolking en solitair dus blijkbaar niet diervriendelijk is? En de chinese dwerghamster leeft solitair en niet met een vaste partner en daardoor minder risico op overbevolking.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 17:38

xRaisin schreef:
Dus als ik het goed begrijp zit het verschil tussen de russische en de chinese dwerghamster in het feit dat russen in het wild monogaam met een partner leven en dit in in 'gevangenschap' niet goed na te bootsen is ivm overbevolking en solitair dus blijkbaar niet diervriendelijk is? En de chinese dwerghamster leeft solitair en niet met een vaste partner en daardoor minder risico op overbevolking.

Worden die niet gesteriliseerd als je een koppeltje wil houden?

Amber_anne

Berichten: 6926
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 17:38

En konijnen mogen nog wel 8)7

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Nieuwe huisdieren lijst, wie volgt dit nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 17:40

Mensen die nu iets hebben wat straks niet meer te koop is, kunnen die niet zelf fokken?

Berryz

Berichten: 715
Geregistreerd: 21-04-18

Re: Nieuwe huisdieren lijst, wie volgt dit nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 17:44

Goh, zelf fokken kan je eventueel doen, maar als je niet kan aantonen dat je het dier niet van voor 2024 hebt, kan je 9/10 problemen krijgen als je bv naar de dierenarts gaat.

xDenies

Berichten: 13498
Geregistreerd: 29-01-08

Re: Nieuwe huisdieren lijst, wie volgt dit nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 18:26

Ik heb jarenlang russische dwerghamsters gefokt maar door corona er momenteel mee gestopt. Maar wat in het document benoemd wordt is in mijn ogen nogal gedateerd. Ik snap ook niet perse waar ze de torpor vandaan halen want dat heeft niets met temperatuur te maken maar met een combinatie van lichturen. Los van dat kan een hamster ook torpor krijgen bij te weinig voedingsstoffen. Dus .. tsja .. uh?

purny

Berichten: 27524
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Nieuwe huisdieren lijst, wie volgt dit nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 19:47

Maar even serieus. Wie gaat er nou een waterbuffel houden?
En ik ben wel degelijk van mening dat een serval gewoon in de natuur thuis hoort, net zoals een waterbuffel