Vanaf 1 juli 2022 rookmelder verplicht

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DuoPenotti

Berichten: 29746
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 15:34

prompter schreef:
DP je bent geweldig en een betere zoeker dan ik, dat is het stuk dat ik bedoelde. Dankjewel!

de zoekterm was best simpel :D
Staatscourant en rookmelders

Maar graag gedaan :)

prompter

Berichten: 11162
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Vanaf 1 juli 2022 rookmelder verplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 15:35

Ja, dat Staatscourant had ik er inderdaad bij moeten zetten, ik bleef hangen in de 'wijziging bouwbesluit' :D

Tazzey
Berichten: 9519
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 15:38

Ineke2 schreef:
Tazzey schreef:
Ik begrijp het overigens ook niet, het gaat toch vooral om je eigen veiligheid lijkt me. Ik snap ook de mensen niet die op dit soort melders besparen door ze bij de Action o.i.d. te halen, dat is echt besparen op de verkeerde dingen.

Je kunt niet in iemand anders zijn portemonnee kijken. De rookmelders moeten aan bepaalde veiligheidseisen voldoen. Ook die van de Action.


Ik kan inderdaad niet bij een ander in de portemonnee kijken, maar ik mag er wel een mening over hebben. Ik blijf van mening dat het besparen op de verkeerde dingen is.

Er is eens een test gedaan waaruit de goedkope melders van o.a. Action niet afdoende bleken te werken. Volgens mij was dat bij de Consumenten bond. Je zou het even op moeten zoeken maar het is absoluut online beschikbaar, ik heb alleen even geen tijd om uitgebreid te gaan zoeken.

friezenfan2

Berichten: 2609
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 15:42

2 maanden geleden ze gecontroleerd en beide doen het het nog.
En ik heb geen gas dus hoef geen koolmonoxide meter.

Het is wachten tot de batterij op is inderdaad en als je dan ook nog eens niet weet waar die hangt en wat die piep is kan je lang zoeken. In mijn ouderlijk huis ging die altijd standaard af als er pannenkoeken werden gebakken dat mijn moeder vaak uit voorzorg de batterij er alvast uithaalde.

prompter

Berichten: 11162
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Vanaf 1 juli 2022 rookmelder verplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 15:45

Ja, die batterijen hebben wij ook op voorraad. Het blijft wel een rotklus om ze te vervangen, je moet een bepaalde beweging maken die onhandig is als je op een trapje staat, en die ik elke keer als het moet weer vergeten ben omdat je het te weinig doet. Maar goed, ook al hebben wij geen open vuur in huis (geen gas, koken elektrisch en verwarmen via Stadsverwarming), het is toch wel een stukje veiligheid.

Shadow0

Berichten: 43521
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 15:47

Hier hangen ze ook, maar bij vorige melders in vorige woningen had ik er veel gedoe mee. Snel afgaan, veel overlast, en de batterij die op onvoorspelbare momenten leeg is. Ik heb de vorige twee dan ook na een tijdje weer weggehaald, veel te veel stress.

rien10
Berichten: 14733
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 15:55

Giolli schreef:
Ik heb ze inmiddels ook al hangen. :) Mijn man was wat over enthousiast en heeft boven op elke kamer een geplaatst en nu zit ik dus met een rood lampje dat elke 30 seconde knippert vlak boven mijn hoofd als ik in bed lig. :') Maar blij dat ie hangt! Op zolder waar onze wasmachine, droger en PC staat hebben we een rook/koolmonoxide melder.

Een combinatiemelder? Dat is niet handig. Rook stijgt op en koolmonoxide niet. Deze melders zijn alleen effectief in een ruimte met een verbrandingsunit. Door de warmte van de lucht van het verbrandingstoestel zal de koolmonoxide omhoog gaan. Een combimelder moet altijd tegen het plafond gehangen worden. Beter is twee melders. Rook hoog, koolmonoxide laag.

deksel

Berichten: 3790
Geregistreerd: 16-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 16:01

Ineke2 schreef:
Zonnebloem92 schreef:
Hier hebben we er op elke verdieping 1, en op zolder waar de ketel hangt ook een koolstofmonoxide melder.
Ik kan me haast niet voorstellen dat er mensen zijn die nergens een rookmelder hebben hangen.

Het zal je nog verbazen hoeveel mensen geen rookmelder hebben ( of niet opgehangen hebben )

Ik woon sinds kort in een nieuw huis met meerdere huisgenoten en hier hangt ook (nog) niets. Ik heb toevallig vanochtend een mailtje gestuurd naar de huisbaas met het verzoek tot in ieder geval rookmelders te regelen.

Is inderdaad eigenlijk best erg dat het hier niet hangt (en dat ík daar achter aan moet gaan, het is geen eens mijn huis)... Gelukkig komt daar verandering in.

Ineke2

Berichten: 33139
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-22 16:05

Voor koolmonoxidemelders geldt:
In de ruimte bij de cv ketel of geiser is aan het plafond prima.
In de slaapkamer op ademhoogte en in de woonkamer op 1,5 meter hoogte.
Koolmonoxide stijgt niet, maar daalt ook niet. Het zit in de lucht door de ruimte verspreid.

chanicha

Berichten: 12168
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 16:32

Bij mij ging toen om onverklaarbare reden de koolmonoxidemelder af, schrok me rot!
Brandweer gebeld die kwamen meten, in een groooote brandweerauto maar gelukkig niets aan de hand.
Rookmelder maakt een herrie maar dat is niets vergeleken de kmm.

MyWishMax

Berichten: 25361
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 16:39

Tazzey schreef:
Ineke2 schreef:
Je kunt niet in iemand anders zijn portemonnee kijken. De rookmelders moeten aan bepaalde veiligheidseisen voldoen. Ook die van de Action.


Ik kan inderdaad niet bij een ander in de portemonnee kijken, maar ik mag er wel een mening over hebben. Ik blijf van mening dat het besparen op de verkeerde dingen is.

Er is eens een test gedaan waaruit de goedkope melders van o.a. Action niet afdoende bleken te werken. Volgens mij was dat bij de Consumenten bond. Je zou het even op moeten zoeken maar het is absoluut online beschikbaar, ik heb alleen even geen tijd om uitgebreid te gaan zoeken.


Maar besparen op de verkeerde dingen is een leuke mening als je de mogelijkheid hebt km op andere dingen te besparen. Als ik er meer als 2 wil moet ik het zelf kopen. En heel leuk, maar er zijn mensen waarbij er niet te besparen valt op andere dingen, dus dan is een melder van de action al een extra uitgaven. Een duurdere moet je maar kunnen betalen := dat is niet voor iedereen zo simpel

Tazzey
Berichten: 9519
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 16:47

MyWishMax schreef:
Maar besparen op de verkeerde dingen is een leuke mening als je de mogelijkheid hebt km op andere dingen te besparen. Als ik er meer als 2 wil moet ik het zelf kopen. En heel leuk, maar er zijn mensen waarbij er niet te besparen valt op andere dingen, dus dan is een melder van de action al een extra uitgaven. Een duurdere moet je maar kunnen betalen := dat is niet voor iedereen zo simpel


Daar heb je helemaal gelijk in, het is ook je leven maar dus waar maken we ons druk om.

MyWishMax

Berichten: 25361
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 16:59

Je snapt in ieder geval niet dat er mensen zijn waarvoor die prijzen wel enorm uitmaken. Fijn dat jij daar geen last van hebt. Want hey, eten heb je niet nodig om te leven, dus bespaar je daar maar op

Ineke2

Berichten: 33139
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-22 17:02

Serieus Tazzey… Ik ben heel blij voor jou dat jij niet de keuze hoeft te maken tussen eten of iets anders ( in dit geval een rookmelder ) kopen.
Je misplaatste sneer in dit topic is verre van nodig. Een Action rookmelder is altijd nog veiliger dan helemaal geen melder.

DuoPenotti

Berichten: 29746
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Vanaf 1 juli 2022 rookmelder verplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 17:04

en die van de action heeft ook gewoon eisen waar het aan moet voldoen, dus zal vast goed zijn.

Urbanus

Berichten: 44952
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Vanaf 1 juli 2022 rookmelder verplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 17:06

Als de consumentenbond heeft getest en de Action melder onvoldoende vond , vind ik dat best een belangrijk detail.

Maar iets is beter dan niets.

Amber_anne

Berichten: 6927
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Vanaf 1 juli 2022 rookmelder verplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 17:10


prompter

Berichten: 11162
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 17:10

Ik had het stuk wetgeving nodig voor iemand die rookmelders sowieso onzin vindt, ik hoop dat dit overtuigt :j

DuoPenotti

Berichten: 29746
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 17:11

onvoldoende of net wat minder goed dan andere?
En op welke punten dan?
Gemak? omdat de batterij minder lang mee gaat en je dus vaker van batterij moet wisselen?
Of echt om het melden van de rook zelf?

Misschien heb ik een link naar de test gemist? Dat kan ook :)

Nayan

Berichten: 318
Geregistreerd: 03-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 17:30

xSagan schreef:
chanicha schreef:
Ik heb ze hier ook maar zorgen jullie wel dat er genoeg batterijen in huis zijn, ze maken een vreselijke pokkenherrie als die leeg gaat :))
Meestal , eigen ondervinding, gebeurt dat midden in de nacht :')


Dat is ook een angst van mij. Dit regelmatig mee gemaakt en ben bekend met te hoog gevoeligheid voor geluid helaas…..
Ook best jammer dat ze niet gemaakt zijn om tegen de muur aan te plakken, betekend boven mijn macht werken altijd. Ook leuk midden in de nacht.xD


Ik heb slimme rookmelders op netstroom, probleem opgelost. En mijn oma heeft de variant op batterij, maar dan krijg je ook gewoon op tijd een melding voor het vervangen van de batterij.

xSagan
Berichten: 667
Geregistreerd: 27-08-15

Re: Vanaf 1 juli 2022 rookmelder verplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 17:39

@Nayan, dat aangeven deed hij inderdaad netjes door midden in de nacht de gaan piepen. Niet dat loeien, maar getik/gepiep geluid.:)

Heb een huurhuis en ligt nog 1 klaar om gemonteerd te worden. Ben nog even aan het kijken waar ik er het makkelijkst bij kom en meest effectief blijft, dus bij deurpost. Netstroom heb ik zelf het idee van: wat als dat draadje wat hij nodig heeft door gebrand is? Dan heb ik liever wel een batterij die je eens in zoveel tijd test.:)

Nayan

Berichten: 318
Geregistreerd: 03-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 17:59

xSagan schreef:
@Nayan, dat aangeven deed hij inderdaad netjes door midden in de nacht de gaan piepen. Niet dat loeien, maar getik/gepiep geluid.:)

Heb een huurhuis en ligt nog 1 klaar om gemonteerd te worden. Ben nog even aan het kijken waar ik er het makkelijkst bij kom en meest effectief blijft, dus bij deurpost. Netstroom heb ik zelf het idee van: wat als dat draadje wat hij nodig heeft door gebrand is? Dan heb ik liever wel een batterij die je eens in zoveel tijd test.:)


Maar voor hij echt leeg is heb je toch allang een melding op je telefoon dan? Hij checkt bij mij tig keer per dag of de batterijen nog goed zijn. Mijn melders op netstroom hebben namelijk gewoon een back up batterij en werken ook zonder stroom (en internet).


Afbeelding

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 18:11

Nayan schreef:
Maar voor hij echt leeg is heb je toch allang een melding op je telefoon dan?

De meeste rookmelders praten niet met telefoons, die roepen gewoon keihard 'PIEP!' als 's nachts hun batterij leeg is. Of 'WIEWIEWIEWIEWIE!' als je pannenkoeken bakt of de badkamerdeur opent als je te lang warm gedoucht hebt.

Anoniem

Re: Vanaf 1 juli 2022 rookmelder verplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 18:20

Volgens mij is er inderdaad niets mis met de rookmelders van de action. Hoeft ook niet duur te zijn, als hij maar aan de eisen voldoet.

paddington

Berichten: 2472
Geregistreerd: 19-07-06
Woonplaats: Rechts op me boxspring

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 18:27

oomens schreef:
De meeste rookmelders praten niet met telefoons, die roepen gewoon keihard 'PIEP!' als 's nachts hun batterij leeg is. Of 'WIEWIEWIEWIEWIE!' als je pannenkoeken bakt of de badkamerdeur opent als je te lang warm gedoucht hebt.


Nou gelukkig gebeurt dat niet alleen bij ons thuis :')

Ik heb gister een brief gekregen vanuit het bedrijf die mijn kachel ook onderhoud dat ze binnenkort langs komen om te controleren en eventueel te plaatsen.