Benzine kosten stijgen plus veel km's rijden!

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anne_GTI

Berichten: 18208
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Benzine kosten stijgen plus veel km's rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 14:41

|( Er moet inmiddels geld bij. De kilometervergoeding is niet meer toereikend voor de brandstof om over de afschrijving nog maar te zwijgen. OV wordt lastig, ik moet de bus rijden maar woon respectievelijk 14, 31, 42 en 46 km van de stalling van de bussen.

paddington

Berichten: 2474
Geregistreerd: 19-07-06
Woonplaats: Rechts op me boxspring

Re: Benzine kosten stijgen plus veel km's rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 17:35

Er moet al maanden wat bij kwa reiskosten maar ik heb vorige week wel kenbaar gemaakt aan mijn chef dat ik niet weet hoe lang ik het nog kan gaan bekostigen.

Ik heb ook reiskosten incl parkeerkosten naar het ziekenhuis voor mijn ziekte en die doe ik al minder omdat ik gewoon weg niet kan betalen.

Ook een nieuwe bril moet er komen omdat mijn zicht aan 1 kant slechter word door mijn ziekte.

Huertecilla

Berichten: 26864
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 18:40

elnienjo schreef:
Ik denk dat het in Nederland duurder is als je een dagje naar een stad wil gaan, dus ik vond 't wel meevallen eerlijk gezegd. Ook vond ik Salzburg als een schone stad overkomen, kwam niet door probleemwijken heen zeg maar.


Je zal maar in het centrum wérken of wonen.
Maarrrr... inderdaad dat is niet verplicht. Je kan ergens anders gaan werken, wonen. Werk en woonruimte zat :+

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 18:43

Huertecilla schreef:
elnienjo schreef:
Ik denk dat het in Nederland duurder is als je een dagje naar een stad wil gaan, dus ik vond 't wel meevallen eerlijk gezegd. Ook vond ik Salzburg als een schone stad overkomen, kwam niet door probleemwijken heen zeg maar.


Je zal maar in het centrum wérken of wonen.

Daar zijn ook parkeergarages. En wellicht komen degenen die in het centrum werken wel gewoon met de trolleybus,die rijden er om de paar minuten en stipt op tijd ook nog.

kitobeer

Berichten: 1293
Geregistreerd: 16-07-14
Woonplaats: Baarle nassau

Re: Benzine kosten stijgen plus veel km's rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 19:04

Amsterdam is de Park en ride 5 euro

Huertecilla

Berichten: 26864
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 23:04

kitobeer schreef:
Amsterdam is de Park en ride 5 euro



+:)+

gerelateerd aan het miniumloon zou dat hier de helft moeten zijn maar er is geen parkeerplaats buiten de ring voorzien.

Huertecilla

Berichten: 26864
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 13:37

Omdat hier het minimumloon onder de 1000 Euro is en aardig wat daar ónder zitten, hakt de brandstofprijs er relatief hard in.

Het consumptiepatroon is verschoven en de economie in verschillende sectoren stagneert. Er wordt minder vlees/vis/kleren et al gekocht bijvoobeeld. Echt fors; 25 - 30%.
Niet omdat er door de mensen meer gespaard wordt, maar omdat er gewoon minder budget voor over is na het vullen van de tank. Logisch als de brandstof meer dan verdubbeld is.

Ja, en voor velen bij wie het nog niet tot aan de lippen staat is het logisch om nu wat terughoudend te zijn want de prijsttijgingen zijn nu inmiddels algemeen. Dat maakt dat er één koffie of biertje gedronken wordt ipv twee.
Daar wordt de horeca niet vrolijk van want de hogere prijs betekent niet meer winst.
Voor pomphouders is het vergelijkbaar. Meer omzet in euros maar minder in liters, minder winst. Over het hele land zijn er in 2022 inmiddels al bijna 500 op de fles.

Het ´mes´ snijdt aan steeds meer kanten.

Wij verplaatsen ons duidelijk minder omdat de meerwaarde van verderop de brandstofkosten gewoon niet waard is. We gaan meer locaal uit. Maar, ook dan wel een drankje/hapje minder want ook locaal kost brandstof en heeft hogere prijzen.

Ik kan niet zien dat dit gaat veranderen, wel dat het nog dóórzet want brandstof en dus alles wordt nog steeds duurder.

Goof

Berichten: 28948
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Benzine kosten stijgen plus veel km's rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 14:13

Ik zie hier in de randstad weinig verschil, het is dagelijks echt nog even druk op de wegen.
Ook op mijn vrije dagen en langere afstanden naar en op de Veluwe en andere bossen is het nog steeds druk wat aangeeft dat men zich nog steeds verplaatst.
Snap ik heel goed, want het zal voor veel mensen, net als voor mij, toch een hobby/ sport zijn om erop uit te gaan.

Fitzroy

Berichten: 25162
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Benzine kosten stijgen plus veel km's rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 15:32

Wat mij vooral opvalt, is dat ik na 19.00 uur nog steeds ingehaald wordt door mensen die minstens 130 rijden. Ik weet niet of iedereen een auto vd zaak heeft, maar door je snelheid rond de 100 te houden bespaar je echt heel veel benzine. Dat zie ik nog maar weinig. Ik rijd nu 1 op 21 maar daar pas ik wel mijn snelheid voor aan.

8nnemiek

Berichten: 43469
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 15:35

Mij valt het juist op dat we veel minder ingehaald worden overdag. En als ik 's avonds 100 rijd dan zit ik op bepaalde wegen met een hele rits mensen op de rechterbaan terwijl ik vroeger nauwelijks mensen tegen kwam die 100 reden 's avonds. Het ligt misschien ook aan de regio en de tijd. Ik heb het idee dat mensen net na de spits meer haast hebben om thuis te komen dan mensen die wat later op de weg zitten.

Goof

Berichten: 28948
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 15:36

Dat verbaast mij ook! Ik houd van doorrijden, maar met deze bedragen houd ik het ook na 19.00 op de 100. Dat bespaart nog net iets. Ik rijd minimaal 1 op 22,5, dus dat is top!

Huertecilla

Berichten: 26864
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 15:42

Wat ik mbt snelheid al eerder opmerkte is een nog groter verschil geworden: Over het algemeen beduidend langzamer doch door minder verkeer en dat daardoor ook nog meer rechts, rijdt het zakelijke verkeer van luxere toerwagens even beduidend sneller.
Verder na de avondspits HEEL veel minder druk.

Per de crisis hier van 2008 was het op de weg een klap minder druk.
Dat was 2019 nog niet helemaal terug en .... Covid. Hoppa, nog minder verkeer dan post crisis 2008.
Einde Covid was maar héél even een opleving doch béng crisis brandstofprijzen.
Vingers gekruisd dat het geen nog complexer crisis wordt: Door het afnemen van de dagelijkse besteding verschuift de behoefte in aanlevering, minder. Dat dan weer minder vraag vrachtvervoer en die sector zit toch al met stijgende kosten.

Gisteren wat boodschappen gehaald. Een product wat al jááren in dezelfde vanwege marketing veel te grote doos, zit nu ineens in een 75% kleiner doosje!! Hetzelfde spul, dezelfde hoeveelheid maar nu strak in een doosje. Keek er eerst overheen en vroeg het de winkelier. ´Ja, de vertegenwoordiger zei dat het vanwege de vervoerskosten was.´
Op zich ook een fijn effect want minder verpakkingsafval doch het geeft wel aan dat het knelt.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 16:34

Goof schreef:
Dat verbaast mij ook! Ik houd van doorrijden, maar met deze bedragen houd ik het ook na 19.00 op de 100. Dat bespaart nog net iets. Ik rijd minimaal 1 op 22,5, dus dat is top!

Dan rijden jullie denk wel hele kleine auto's, want met de wat grotere red je dat niet helaas.

Marije_jiplover

Berichten: 25367
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Benzine kosten stijgen plus veel km's rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 16:58

Ook overdag word ik nog idioot vaak (hard) ingehaald.

Nou ja, wij doen nu in onze vakantie alles op de fiets, alleen de heen en terugrit niet.

Maar oorspronkelijke plan was rondreis door Denemarken. Dat hebben we ivm de hoge brandstofprijzen maar aan ons voorbij laten gaan.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 17:10

Marije_jiplover schreef:
Ook overdag word ik nog idioot vaak (hard) ingehaald.

Nou ja, wij doen nu in onze vakantie alles op de fiets, alleen de heen en terugrit niet.

Maar oorspronkelijke plan was rondreis door Denemarken. Dat hebben we ivm de hoge brandstofprijzen maar aan ons voorbij laten gaan.

Je zou Slovenië kunnen overwegen, daar kost benzine maar 1,56 (2 weken geleden) en een royaal gevuld glas wijn 2.

Marije_jiplover

Berichten: 25367
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Benzine kosten stijgen plus veel km's rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 17:13

Ja maar om er te komen rijd ik wel meer dan 1 tank diesel leeg.

En voor onze huidige bestemming retour een halve.

Goof

Berichten: 28948
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 21:40

Sunnda schreef:
Goof schreef:
Dat verbaast mij ook! Ik houd van doorrijden, maar met deze bedragen houd ik het ook na 19.00 op de 100. Dat bespaart nog net iets. Ik rijd minimaal 1 op 22,5, dus dat is top!

Dan rijden jullie denk wel hele kleine auto's, want met de wat grotere red je dat niet helaas.


Ik rijd een station!!

Fitzroy

Berichten: 25162
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Benzine kosten stijgen plus veel km's rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 22:13

Ik speel vals want ik rijd een hybride SUV.

Huertecilla

Berichten: 26864
Geregistreerd: 19-02-03

Re: Benzine kosten stijgen plus veel km's rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 10:22

Wát je ook rijdt en hoe zuinig dat ook is, de pijsstijgingen verhogen je kilometerprijs met hetzelfde %.

Ja, dat is bij een zuiniger voertuig minder verhoging in cénten doch dat is ook weer in je budget verdisconteerd.

Hoe dan ook raken de prijsverhogingen iedereen die het vervoermiddel zelf betaalt. Ook ook voor EVs. Hier in Spanje is de prijs van electriciteit sneller gestegen dan van diesel bv. Of EV nog steeds goedkoper is per km is relatief tov het geplande budget.

Inmiddels heeft hier de prijsstijging de korting door de overheid ingehaald. Er ligt nu een voorstel om per zaterdag de BTW op electriciteit van 20 naar 5% te verlagen.
Gas blijft nog even buiten beschouwing als ontmoediging van het gebruik.

IMANDRA

Berichten: 9824
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 10:57

HC EV rijden is zeker nog goedkoper in verbruik. In Nederland in ieder geval wel.

Om 100 kilometer te rijden met een EV verbruik je gemiddeld 20 kWh. 1 kWh aan stroom is nu gemiddeld 0,549 euro. Dus om 100 kilometer te rijden betaal je -puur aan verbruik- dus 20 x 0,549 = € 10,98 per 100 kilometer

Om 100 kilometer te rijden met een ICE verbruik je met een gemiddelde benzineauto 7L. Daar betaal je met euro95 nu zo'n € 2.366 per liter voor.
Dat betekent dat je bij een gemiddelde benzineauto 7 x 2,366 = € 16,57 per 100 kilometer betaalt.

Gemiddeld genomen ben je met de huidige energieprijzen dus alsnog goedkoper uit, en dan heb je het puur over verbruik en neem je onderhoud van je auto niet eens mee (wat ook lager ligt bij een EV)

Met de kanttekening dat energieprijzen op den duur weer gaan zakken -zeker als er meer in wordt gezet op duurzame bronnen-. Dat zie ik over de lange termijn niet gebeuren voor benzine/diesel.

Edit: Dit gaat dus puur over verbruik, er vanuit gaande dat je al een EV hebt. Ik snap heel goed dat de aanschafkosten voor een EV lang niet voor iedereen haalbaar is, zéker in de huidige tijd en als je al krap bij kas zit.

Spenk
Berichten: 21830
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Benzine kosten stijgen plus veel km's rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 11:01

Maar ook dat is net hoe je rijdt en wat je tankt... mijn auto verbruikt gelukkig maar 4,5 l op 100 kilometer. Tanken heb ik het geluk te kunnen doen in Duitsland. Laatste keer voor €1,98 dus dan zit je op €9 aan brandstofkosten. Dus dan is EV puur op basis hiervan momenteel niet goedkoper.

IMANDRA

Berichten: 9824
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 11:46

Zeker! Maar dat geldt net zo goed voor stroom natuurlijk. Jij hebt een zeer zuinige auto en kan naar Duitsland, maar een ander kan een zuinigere EV hebben (die zitten aan zo'n 5 euro per 100km) of goedkopere stroom dankzij een voordelig contract. Of als je (genoeg) zonnepanelen hebt, dan is het verbruik "gratis". Vandaar dat ik specifiek de gemiddelden naast elkaar heb gelegd, dat vergelijkt makkelijker.

Je huilt wel echt als je zo'n dikke hummer of zo hebt nu, dan zit je op zo'n 60 euro per 100 kilometer nu, pfoe!
(al hebben die mensen over het algemeen geld zat als ze zoiets kunnen rijden en kopen)

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 11:50

Goof schreef:
Sunnda schreef:

Dan rijden jullie denk wel hele kleine auto's, want met de wat grotere red je dat niet helaas.


Ik rijd een station!!


En die rijd daadwerkelijk 1 op 22? Valt mij dan niets tegen! Nieuwe(re) auto dan denk ik?

Fitzroy

Berichten: 25162
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 11:52

Ik heb afgelopen week zelfs voor 1,839 getankt in Duitsland en dan zit ik op 8,50 per 100 km.

Goof

Berichten: 28948
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 12:22

Sunnda schreef:
Goof schreef:

Ik rijd een station!!


En die rijd daadwerkelijk 1 op 22? Valt mij dan niets tegen! Nieuwe(re) auto dan denk ik?


Peugeot 308, diesel, uit 2016.
Laatste tank was idd op 1 op 22,5, de vorige tank heb ik 1 op 25 gereden zelfs, maar dat gebeurt niet vaak.

Rekensommetje op die 100 km komt bij mij uit op 4 tot 4,4 liter, dus ik blijf onder de 10 euro op 100 km.