Paardrijden, een gevaarlijke hobby?!

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
danzzz
Berichten: 1452
Geregistreerd: 18-11-11

Paardrijden, een gevaarlijke hobby?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-17 17:01

https://www.sapadvocaten.nl/paardrijden ... jke-hobby/

ik weet niet of het hier goed staat.

Citaat:
Er komen regelmatig uitspraken van rechters voorbij waarbij het draait om ongevallen met een paard. Bij dergelijke uitspraken speelt er vaak een discussies over de hoogte van een te hanteren percentage eigen schuld. Er wordt dan vaak gesteld dat iemand, door te gaan paardrijden, bewust een risico aanvaard. Dat kan wel zo zijn, maar dat neemt niet weg dat het lang niet altijd terecht is om in dat geval ook daadwerkelijk een deel van de schade voor eigen rekening van het slachtoffer te laten komen.

GESCHREVEN DOOR:
RIANNE MARIJNISSEN-SMIT
Een dergelijke discussie vond ook plaats in een uitspraak van de Rechtbank Gelderland op 29 november 2016 (gepubliceerd 13/07/2017).
Citaat:
In deze zaak ging het om het volgende. Het slachtoffer, een meisje van 13 jaar oud is met 2 vriendinnen (van 13 en 11 jaar oud) op een paard gaan rijden op de openbare weg, zonder toestemming van de eigenaar van het paard. Tijdens het paardrijden schrok het paard van langsrijdend verkeer en wierp het meisje van zich af, waardoor zij onder andere hersenletsel opliep en sinds het ongeval rolstoel gebonden is. De eigenaar van het paard werd aansprakelijk gesteld op grond van artikel 6:179 BW. Aansprakelijkheid werd erkend, maar de eigenaar van het paard deed een beroep op eigen schuld – omdat zij zelf heeft bijgedragen aan het ontstaan van haar schade – en stelde dat er slechts 70% van haar schade vergoed diende te worden.

Namens het slachtoffer werd de rechtbank verzocht om te beslissen dat de eigenaar van het 100% aansprakelijk was. Namens het slachtoffer werd gesteld dat het – mede vanwege haar leeftijd – onredelijk was om de schade deels voor haar eigen rekening te laten komen.

De rechtbank geeft het meisje (terecht) gelijk! De Rechtbank komt op basis van de zogenaamde billijkheidscorrectie tot de beslissing dat de schade alsnog voor 100% vergoed moet worden. Belangrijke argumenten daarvoor waren het feit dat het meisje ernstig letsel opliep. Ook speelde haar leeftijd een grote rol, zij was immers pas 13 jaar oud. Belangrijk daarbij is dat gesteld kan worden dat een kind (onder 14 jaar) niet het vermogen heeft om risico’s van dieren goed in te schatten en hiernaar te handelen. Gelet daarop zou het dan ook niet terecht zijn om een kind dan wel op te laten draaien voor ene deel van de eigen schade.

Overigens kan ook in gevallen waarbij een slachtoffer ouder is dan 14 jaar deze zogenaamde billijkheidscorrectie ervoor zorgen dat er, vanwege omstandigheden zoals ernst van het letsel en de gevolgen van een ongeval, een hoger percentage van de schade vergoed moet worden. Dat je door te gaan paardrijden een bepaald risico aanvaard, betekent dus lang niet altijd dat je daar zelf voor moet opdraaien.


Goof

Berichten: 28600
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Paardrijden, een gevaarlijke hobby?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 17:03

En wat is exact je punt of vraag?

danzzz
Berichten: 1452
Geregistreerd: 18-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-17 17:07

Goof schreef:
En wat is exact je punt of vraag?

geen punt, geen vraag, slechts het delen van een nieuwswaardig bericht waar paardenliefhebbers hun lering uit kunnen trekken?

LoveBodin

Berichten: 4340
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Paardrijden, een gevaarlijke hobby?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 17:19

Dus als een 12-jarige een paard pakt en daar zonder toestemming op gaat buitenrijden en eraf valt is het alsnog eigenaars probleem?
Ik denk dat heel veel mensen vanaf nu iig 14+ gaan doen voor bijrijders en dergelijke...

Now Tom said, "Mom, wherever there's a cop beating a guy, wherever a hungry newborn baby cries
Where there's a fight against the blood and hatred in the air, look for me, Mom, I'll be there
Wherever somebody's fighting for a place to stand or a decent job or a helping hand
Wherever somebody's struggling to be free, look in their eyes, Ma, and you'll see me"

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Paardrijden, een gevaarlijke hobby?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 17:21

Precies al 1 van de redenen dat ik geen minderjarige bijrijder wil.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Majolen

Berichten: 1061
Geregistreerd: 16-07-11
Woonplaats: In het Stro!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 17:23

Voor mij de reden om helemaal niemand op en om mijn paard toe te laten.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 17:25

Ik ben het ermee eens dat het een risico is. Er kan altijd iets gebeuren, en zowel de ruiter, als het paard, als medeweggebruikers- iedereen kan iets doms doen, een inschattingsfout maken...

Je zit met nihile bescherming op een vluchtdier van vaak 600+ kilo. Dat brengt de nodige risico's met zich mee.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Paardrijden, een gevaarlijke hobby?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 17:34

Maar er staat 'zonder toestemming van de eigenaar.' Dan vind ik het vreemd dat hij de schade moet vergoeden.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 17:37

Sclimpre schreef:
Maar er staat 'zonder toestemming van de eigenaar.' Dan vind ik het vreemd dat hij de schade moet vergoeden.

Belachelijk hè.
Maar er is hier toch al eens een topic geweest van twee meisjes die stiekem op een niet zadelmakke pony gingen rijden. 1 meisje brak het been.
En de eigenaar dus aansprakelijk.
Echt Nederland ten top hoor. Echt zo belachelijk.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Paris_
Berichten: 2121
Geregistreerd: 12-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 17:37

Bijzondere uitspraak.
Natuurlijk kleeft er een risico aan paardrijden, evenals aan andere sporten zoals snowboarden/motorcrossen/etc etc

Maar in dit geval.. meisje doet iets wat onverantwoordelijk is en de eigenaar van het paard kan ervoor opdraaien?
Kan me dan niet zo goed vinden in de gedachtegang van de ouders waarom je de eigenaar van het paard dan verantwoordelijk wil stellen... niet heel fair.

Voor dat meisje natuurlijk ontzettend sneu dat haar leven in één klap veranderd, dat staat los van alles. Zo jong en dan al invalide.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 17:38

Al ben ik het persoonlijk daar ook niet mee eens- als eigenaar ben je verantwoordelijk voor de schade die door je paard veroorzaakt wordt.

Krom in heel veel gevallen helaas, maar zo is het...

Paris_
Berichten: 2121
Geregistreerd: 12-03-12

Re: Paardrijden, een gevaarlijke hobby?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 17:41

Vraag me af hoeveel paardeneigenaren dit weten eigenlijk. Ivm bijrijders, verzorgers etc.
Heb zelf geen paard, maar zou dan toch wel 2x nadenken om iemand aan te nemen.
Al heeft iemand nog zoveel ervaring, al is het paard nog zo'n "golden-retriever-in-een-paardenjasje".. je weet het maar nooit.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3031
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Paardrijden, een gevaarlijke hobby?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 17:57

Dit is een van de redenen dat ik geen bijrijder heb

Be happy eat a snackkie

xxCYNNxx

Berichten: 5660
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Re: Paardrijden, een gevaarlijke hobby?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 18:07

Belachelijk dat die eigenaar alle schade moet vergoeden. Meisje had niet eens toestemming. Zoals het er staat vraag ik me zelfs af of dit zelfs gold voor het paardrijden zelf...niet alleen het de openbare weg opgaan. Want zo komt het wel enigszins op mij over; dat ze sowieso geen toestemming om te rijden had, laat staan op de openbare weg.

Met deze uitspraak kon die rechter het wel eens heel erg verpest gaan hebben voor bijrijders; minderjarig en meerderjarig.

Overigens vind ik het wel heel erg voor het meisje welke gevolgen haar daad hebben gehad. Ik wens haar zelf dan verder ook heel veel sterkte toe

A life without passion is like dancing to no music
Paulina - Ixion x Bravour jun 1997 - 7 nov 2016
TROY 26-4-1998- 10-8-2011 mn trouwe meissie RIP
Goliath - Gracio ( Gzhat x Ixion) x Casanova Boy endurance klasse 1 + 2.....41 goedgekeurde km's

immanuela29

Berichten: 654
Geregistreerd: 16-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 18:13

Ik weet van deze regel, maar ik vind het nog steeds echt nergens opslaan.
Een 13 jarig kind gaat zonder toestemming lekker buiten rijden zonder toestemming van de eigenaar... :n
Wat ben ik blij dat ik geen bijrijder heb of ooit ga nemen.

[o]

Ihashe
Berichten: 257
Geregistreerd: 05-04-15
Woonplaats: Son en Breugel

Re: Paardrijden, een gevaarlijke hobby?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 18:20

Ik ben zelf 13 jaar en "bijrijder" van twee paarden en ik vind ook dat ze zelf de verantwoording moet dragen. Ze heeft niet eens toestemming gevraagd! Ik zou als eigenaar geen cent betalen, ze heeft haar eigen verantwoording. En iedereen kan als 13 jarige gewoon normaal situaties inschatten dus dat is ook geen excuus.

ikke

Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 18:36

Paris_ schreef:
Vraag me af hoeveel paardeneigenaren dit weten eigenlijk. Ivm bijrijders, verzorgers etc.
Heb zelf geen paard, maar zou dan toch wel 2x nadenken om iemand aan te nemen.
Al heeft iemand nog zoveel ervaring, al is het paard nog zo'n "golden-retriever-in-een-paardenjasje".. je weet het maar nooit.

En dan wil jij nog steeds een bijrijdpaard blijkens je advertentie?

Maar wat ik mis in dit verhaal is de eigenaar die blijkbaar helemaal niets gedaan heeft zoals aangifte van (poging tot) joyriding (waarom wel voor auto's, niet voor paarden?) of zelfs poging tot diefstal (wie zegt dat dat kind er alleen maar op wilde rijden?) en in ieder geval erfvredebreuk?

Ik weet niet maar het komt op mij wat incompleet over.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Ojajoh
Berichten: 20543
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: In m'n velletje

Re: Paardrijden, een gevaarlijke hobby?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 10:29

Precies de reden waarom ik alleen volwassen bijrijders wil!

Landelijk meldpunt voor besmettelijke paardenziektes (droes en rhino) https://www.facebook.com/groups/1892196 ... TIPXfWuQYQ

Popstra
Berichten: 13609
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Paardrijden, een gevaarlijke hobby?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 11:21

Toevallig zag ik gister een meisje zonder zadel op een paard voor het stoplicht op een druk kruispunt staan. Beest wilde steeds verder lopen maar dat kon niet want stond op rood. Was gelukkig verder wel een braaf ding maar ik dacht jemig, zo zonder zadel...dicht bij de snelweg naast scooter en fietser en andere drukte er omheen....
Vond het best gevaarlijk.

Ik l*l niet met de wind mee nee...

ReadTheRulez
Berichten: 1429
Geregistreerd: 20-11-10
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 11:29

Ik vind het kromme vd wet dat je als eigenaar verplicht bent goed voor je dieren te zorgen, maar dat je ze niet beschermen kan tegen anderen die hun 'letsel' toebrengen.
Wat dat betreft mag de wet wat mij betreft wel eens nagekeken worden.
Je wordt bijna bang om een paard te houden

Gepassioneerd Recreatieruiter ♡

puppy1128

Berichten: 5007
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 11:30

Popstra schreef:
Toevallig zag ik gister een meisje zonder zadel op een paard voor het stoplicht op een druk kruispunt staan. Beest wilde steeds verder lopen maar dat kon niet want stond op rood. Was gelukkig verder wel een braaf ding maar ik dacht jemig, zo zonder zadel...dicht bij de snelweg naast scooter en fietser en andere drukte er omheen....
Vond het best gevaarlijk.


Denk dat met zadel net zo gevaarlijk is. :P

Die van mij moet niet gaan stribbellen hoor met oversteken. Die krijgt op zijn donder. Vind het maar niks. Ik leer hem met oversteken ook gewoon aan dat ie altijd moet stilstaan. Ondertussen staat hij soms eerder stil dan ik. _O-


Maar kwa rijden en eigenaar schuld vind ik echt dom.. Zoals eerder vermeld in dit topic was er een ander topic over een meisje die op een onbeleerde pony ging zitten. Ja wat verwacht je? Zijn geen robots die het gewoon allemaal keurig doen als je er een batterij in gooit.. 8)7

Maarja.. Zo te lezen mogen we dus gratis rijden.. Dus wie weet waar de paarden van de bereden politie staan? Misschien dat er dan een lampje gaat branden? Zullen ze namelijk heel blij mee zijn als er dan ongelukken gebeuren. 'ja niet mijn paard, dus niet mijn kosten'. En 'ja ik pakte een van deze paarden want die mogen niet schrikken, je hebt je paard niet goed getraind!' :+

Levitate
Berichten: 1183
Geregistreerd: 20-08-12
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 11:39

Kijk ik snap de negatieve reactie's van veel mensen hier. Eigen schuld: ze had geen toestemming om buiten te rijden.

Maar even he: ze was 13. Dertien. Ik weet niet hoe jullie nu terugkijken op die jaren, maar zelfs ik vind (als bijna 20) dat ik toen inderdaad veel minder goed de risico's in kon schatten. Hoe verantwoordelijk ik ook dacht dat ik was en hoe mijn best ik ook deed. En nee: dit soort regels had ik niet verbroken.

Maar beeld je even in: kind van 13. Net op de middelbare school. Nieuwe vriendinnetjes, wil indruk maken, de vriendinnetjes zeggen "joh kom gewoon mee rijden, geen probleem, gebeurd niets, doe niet zo moeilijk" m.a.w. wat groepsdruk. Meisje is jong en overziet de risico's niet. Nee ik praat niet goed wat ze heeft gedaan: maar ze zit nu haar hele leven in een rolstoel. Ik weet niet of jullie dat niet als straf zien, want dat is gewoon iemands leven afpakken eigenlijk. Al helemaal zo jong. En wie kan er opdraaien voor de kosten om het huis aan te passen, wie kunnen full-time aanwezig zijn voor de zorg? De ouders. Ik snap compleet dat de ouders de eigenaar aansprakelijk hebben gesteld. IK VIND namelijk ook dat je een kind van 13 niet alleen bij een paard kunt laten, of al helemaal niet zomaar met vriendinnetjes. En daarin vind ik dat zowel de ouders als de eigenaar een rol hadden moeten hebben.
Aangezien de ouders al veel leed hebben, kosten, tijd aan verzorging van hun dochter, vind ik de uitspraak nog best redelijk. Daarnaast is de eigenaar toch WA verzekert voor het paard of niet? Hoeveel voelt zij dan in haar portomonnee ervan?

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 11:43

Totaal niet met je eens.
Ik heb toen nooit stiekem op een pony gereden. En dat kwam ook niet in me op.


Dat ze zo ernstig gewond is erg. Heel verschrikkelijk erg. Maar daar kan de eigenaar niets aan doen.
Dan zul je toch als ouders een keer moeten bedenken hoe goed je opvoeding was.
Haar leven is niet afgepakt door de paarden eigenaar, maar hoe erg ook door haar eigen domme stoute gedrag.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Poekkie

Berichten: 7287
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 11:47

Floriske,
Ik snap je punt wel, maar vind niet dat dit in alle gevallen opgaat. Als dat meisje vaste bijrijder was, en de afspraken niet duidelijk op papier stonden snap ik het wel. Anders vind ik het nog steeds helemaal krom. Maar dat is helemaal niet duidelijk uit het artikel.

Bvb ik heb een heel brave pony, echt een goedzak. De andere ponies op stal worden gereden door jonge meisjes. Daar heb ik niets op te zeggen. Maar als dan opeens 1 van die meiden een vriendinnetje meebrengt, mijn pony opzadelt en er keihard van af valt terwijl ik op mijn werk ben, dan ben ik verantwoordelijk en draag ik op voor alle schade? Best wel krom... zou er op die moment ook niet aan denken om allerlei aanklachten in te dienen, de ouders hebben het al wel zwaar genoeg als je zoiets overkomt.
Laatst bijgewerkt door Poekkie op 08-09-17 11:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Paardengek in hart en nieren!

Levitate
Berichten: 1183
Geregistreerd: 20-08-12
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 11:47

Nee dat kwam in mij ook niet op :+ Maar dat zag ik toen al anders gebeuren om mij heen en nu nog meer en meer.

Daarom zeg ik ook: een kind van 13 laat je niet alleen bij een paard. En al helemaal niet als er vriendinnetjes meekomen. Dan houd je als eigenaar OF als ouder toezicht. Ja ook eventueel als eigenaar, want het is jouw paard dus dan hoor je je ervan bewust te zijn dat jij verantwoordelijk bent voor de gedragingen van dat dier ;).
En omdat ik vind dat de ouders en het kind voldoende gestraft zijn, en de eigenaar ook wist dat hij/zij verantwoordelijk is voor zijn dier, vind ik idd wel dat de eigenaar hier mocht betalen. Ik weet niet of ik het eens ben met de volle 100%, maar sowieso een groot deel vind ik wel redelijk. Ook gewoon omdat diegene verzekerd is. Ja dat klinkt misschien stom, want iedereen betaald die premie, maar daarvoor ben je toch verzekerd? Ik vind het nogal een verschil of die 50.000 van een spaarrekening van iemand komt, of uitbetaald wordt door een verzekering.

@Poekkie: nee dat zou ik dan weer zeker niet redelijk vinden en ik vind dat ze dat stuk zeker moeten/mogen veranderen in de wet :+ Ik ga er hier vanuit dat dat meisje idd bijrijder was, maar zich niet helemaal aan de gestelde regels heeft gehouden :j
Ik neem namelijk aan, aangezien de rechter hier heeft gekeken naar redelijkheid en billijkheid, dat hij jou in zo'n geval volgens dat gedachtegoed nooit en te nimmer voor 100% aansprakelijk zou stellen.
Laatst bijgewerkt door Levitate op 08-09-17 11:51, in het totaal 3 keer bewerkt


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Emj_23, Mizora, pluklief, sasja0705, tengeltje11, vilheide en 7 bezoekers