Paardrijden, een gevaarlijke hobby?!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Paardrijden, een gevaarlijke hobby?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 17:40

Toch maar even het hele arrest gelezen ipv enkel de stukken die hier stonden.

Gedachte gang van de rechter is dat de eigenaar een bepaald risico heeft genomen door zulke jonge kinderen alleen op het erf met de paarden te laten. Het was op deze manier niet uit te sluiten dat de kinderen zich niet aan de regels zouden houden, of op een andere manier een risico niet goed in zouden schatten.

Het meisje wist niet/was niet verteld, dat alleen de twee vriendinnen van de eigenaar toestemming hadden om te rijden. Van Joyriding is dus geen sprake. Ze dacht wsl dat het mocht. Beetje naïef misschien maar gezien haar leeftijd kun je haar dat niet verwijten.

De pony is schijnbaar op de oprit al geschrokken en toen de weg opgerend. Ze is dus niet expres de openbare weg opgegaan.
De eigenaar zegt dat ze af had kunnen stappen voor de pony de weg op rende, maar kan dit niet bewijzen.

De eigenaar zelf heeft praktisch geen schade. Het meisje uiteraard wel. Nu hij bovendien verzekerd is voor deze schade is het in dit geval dus billijk (redelijk) dat de verzekering van de eigenaar betaald.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 18:48

Vreemd verhaal
Citaat:
Gedachte gang van de rechter is dat de eigenaar een bepaald risico heeft genomen door zulke jonge kinderen alleen op het erf met de paarden te laten. Het was op deze manier niet uit te sluiten dat de kinderen zich niet aan de regels zouden houden, of op een andere manier een risico niet goed in zouden schatten.

De eigenaar neemt een risico door de kinderen alleen op het erf met de paarden te laten omdat ze zich misschien niet aan de regels zouden houden Maar de ouders dan? Nemen die geen risico door die jongen kinderen ergens heen te laten gaan waar paarden zijn, maar waarvan ze niet weten of er wel of niet toezicht gaat zijn?

Citaat:
Nu hij bovendien verzekerd is voor deze schade is het in dit geval dus billijk (redelijk) dat de verzekering van de eigenaar betaald.

Als de eigenaar niet verzekerd was, dan zou het minder zijn schuld zijn?

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Paardrijden, een gevaarlijke hobby?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 18:49

Precies,
de ouders laten hun kinderen bij de paarden "los" alsof het een speeltuin is of kinderopvang voor pubers.
En de eigenaar van paarden is ineens de schuldige.

Ik dacht dat ouders tot de 18 sowieso aansprakelijk waren voor wat hun kind uitspookt.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Paardrijden, een gevaarlijke hobby?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 18:52


_Reneee

Berichten: 5788
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 19:24

Gypsy schreef:
Toch maar even het hele arrest gelezen ipv enkel de stukken die hier stonden.

Gedachte gang van de rechter is dat de eigenaar een bepaald risico heeft genomen door zulke jonge kinderen alleen op het erf met de paarden te laten. Het was op deze manier niet uit te sluiten dat de kinderen zich niet aan de regels zouden houden, of op een andere manier een risico niet goed in zouden schatten.

Het meisje wist niet/was niet verteld, dat alleen de twee vriendinnen van de eigenaar toestemming hadden om te rijden. Van Joyriding is dus geen sprake. Ze dacht wsl dat het mocht. Beetje naïef misschien maar gezien haar leeftijd kun je haar dat niet verwijten.

De pony is schijnbaar op de oprit al geschrokken en toen de weg opgerend. Ze is dus niet expres de openbare weg opgegaan.
De eigenaar zegt dat ze af had kunnen stappen voor de pony de weg op rende, maar kan dit niet bewijzen.

De eigenaar zelf heeft praktisch geen schade. Het meisje uiteraard wel. Nu hij bovendien verzekerd is voor deze schade is het in dit geval dus billijk (redelijk) dat de verzekering van de eigenaar betaald.


Dan is het dus inderdaad redelijk allemaal. Vooral als je er gewoon voor verzekerd bent.

Levitate
Berichten: 1183
Geregistreerd: 20-08-12
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 19:27

Bruintje dat is idd als de kinderen schade zouden veroorzaken voor een ander. Echter heeft hier 1. de eigenaar van het paard geen schade en 2. beredeneerd de rechter dus dat het kind niet aansprakelijk is.

Daarnaast heeft Gypsy het idd helemaal uitgelegd zoals ik het ook zou doen :j Het is toch duidelijk genuanceerder vaak dan een kort nieuwsbericht laat lijken :j

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 19:28

De eigenaar is aansprakelijk voor de gedragingen van het dier, tenzij aangetoond kan worden dat er opzet in het spel is, bijvoorbeeld dat 1 van de meisjes het paard bewust heeft laten schrikken zodat het andere meisje zou vallen.
Maar dat is vaak lastig te bewijzen.

Aansprakelijk zijn is overigens iets anders dan schuldig zijn aan iets.
Als je je paarden hobby matig houdt, vallen ze bij veel verzekeringen onder je WA en wordt schade aan derden uitgekeerd.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Paardrijden, een gevaarlijke hobby?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 09:37

Ik begrijp jullie uitleg wel, maar ik kan me daar gewoon totaal niet in vinden. Ja wel van jullie maar niet van onze wetgeving.

Het is toch gewoon te idioot voor woorden dat als kinderen, iets uitspoken niet de ouders aansprakelijk zijn maar de eigenaar van het paard.
Echt bizar.
Ik wist dat helaas al, maar nu weer een keer bevestig. Onopgevoede kinderen en nog de eigenaar met een hoop rompslomp.

annebe

Berichten: 5925
Geregistreerd: 08-05-05
Woonplaats: Deventer

Re: Paardrijden, een gevaarlijke hobby?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 10:02

Ik dacht dat ze deze wet inmiddels hadden omgedraaid.
Ruiter ten alle tijden aansprakelijk ivm paard of eigenaar?!

Vicky_Belle
Berichten: 436
Geregistreerd: 30-11-07
Woonplaats: Gent-Eeklo

Re: Paardrijden, een gevaarlijke hobby?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 10:27

Had het geen paard geweest maar een auto of een brommer, dan was het verhaal toch heel anders. Belachelijk. Zij neemt paard zonder toestemming dus je kan je als eigenaar niet indekken.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Paardrijden, een gevaarlijke hobby?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 10:29

Ja precies, dan was het ineens joyriding geweest als ze een auto had gepakt.

Bij alles is een paard een ding bij wet, als iemand het afslaat is het vernieling.En wordt er nauwelijks opgetreden.
Maar zo is het ineens wel een dier.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Paardrijden, een gevaarlijke hobby?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 11:53

Joyriding is het alleen als je het opzettelijk doet. Dat was hier niet het geval.
Dus ook als het een auto was geweest was het geen joyriding.

Het is misschien heel cru maar er staat nu eenmaal duidelijk in de wet dat jij en niemand anders aansprakelijk bent voor schade die jou dieren veroorzaken.
Dit arrest herinnert ons daar even aan.

De rechter houd er ook rekening mee dat dit meisje en haar ouders veel meer schade en rompslomp hebben dan de eigenaar.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Paardrijden, een gevaarlijke hobby?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 12:09

Dit is toch opzettelijk? Ze is niet per ongeluk op zijn rug beland.

En ja die wet is dus krom, ontzettend krom. Een ander spookt dingen uit en ineens ben je aansprakelijk en niet meer de ouders.

Ja heel verschrikkelijk dat het meisje zo ernstig verwond is, neemt niet weg dat het een ongehoorzame griet was. Die er wel erg voor moet betalen, dat wel.
Het zou juist andersom moeten zijn en dan groot in het nieuws, dit gebeurt er als je niet luistert.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 12:17

bruintje123 schreef:
Dit is toch opzettelijk? Ze is niet per ongeluk op zijn rug beland.

En ja die wet is dus krom, ontzettend krom. Een ander spookt dingen uit en ineens ben je aansprakelijk en niet meer de ouders.

Ja heel verschrikkelijk dat het meisje zo ernstig verwond is, neemt niet weg dat het een ongehoorzame griet was. Die er wel erg voor moet betalen, dat wel.
Het zou juist andersom moeten zijn en dan groot in het nieuws, dit gebeurt er als je niet luistert.


"Het is verboden opzettelijk wederrechtelijk een aan een ander toebehorend motorrijtuig op de weg te gebruiken"

Opzettelijk: Het moet echt jouw doel zijn om wederrechtelijk (dus zonder toestemming vd eigenaar) dit te doen.

Dat is niet het geval, dit meisje dacht dat ze toestemming had.
Bovendien gaat het niet om een motorrijtuig.

Wat hier gebeurd is voldoet op meerdere gebieden niet aan de beschrijving van joyriding.



Zie het verder een beetje als de zwaardere verantwoordelijkheid van een automobilist versus een fietser.
Onze maatschappij beschermt zwakkeren.
En blijkbaar vind onze wet dat jij als eigenaar van een dier een zwaardere verantwoordelijkheid hebt.
Ook al komt een fietser van links, jij had voorzichtiger moeten zijn.
Ook al heb jij dit meisje geen toestemming gegeven, jij had de mogelijkheid niet moeten creëren.

Wel ben ik het er mee eens dat het niet mogelijk zou moeten zijn om aansprakelijk gesteld te worden wanneer een vreemde jouw weiland in gaat.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 12:30

Maar ze had toestemming op het erf te rijden niet daarbuiten, dus het blijft opzettelijk ongehoorzaam.

Nee het gaat niet om een voertuig, maar dat zeg ik, altijd is een paard/dier een ding en word het zo behandeld. Word het mishandeld is het vernieling.
Maar als het dan om kinderen gaat is het ineens zo dat die mogen uitspoken wat ze willen en de ouders er mee weg komen ook. En het paard ineens geen ding meer maar een levend wezen en daarom de eigenaar aansprakelijk.

Maar goed ik hou er over op, ben het compleet en totaal niet eens met de uitspraak.
Voor het meisje vind ik het natuurlijk verschrikkelijk, een gebroken been was ook wel een mooie wijze les geweest. Maar helaas is dat dus anders.
Maar het had een mooi voorbeeld kunnen zijn voor andere ongehoorzame penny's. Nu dus niet.

puppy1128

Berichten: 5011
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 12:38

Maar hoe zit het dan als je geen toestemming geeft/niks vanaf weet/wist?

Die van mij moet je eerst over militaire terrein.. Of je haalt een nat pak, kan ook. :')
Dus wat dat betreft hebben ze er niks te zoeken + schrikt af. Maar heb wel eens gehoord dat ookal heb je een bordje met verboden voor onbevoegde (of iets in die trant) dat dat dan helemaal niet geldt als er wat gebeurd?

Want als je als eigenaar, zelfs zonder ervan te weten/zonder toestemming ook aansprakelijk bent. Dan vind ik het helemaal krom.
1. Persoon komt op andermans terrein.
2. Komen aan spullen/dieren van een ander. En dat zonder toestemming.

En als we dan zogenaamd moeten zorgen dat het allemaal niet kan/mag gebeuren, moeten we dan muren van 10 meter hoog gaan maken om ieder weilandje? Denk niet dat we daar allemaal toestemming voor krijgen. :+

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Paardrijden, een gevaarlijke hobby?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 12:43

320 volt op het hek }:)
Nee je bent nog steeds de pineut als penny bij je in het land komt en je weet van niets.
Ja krom Nederland.

puppy1128

Berichten: 5011
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 12:59

bruintje123 schreef:
320 volt op het hek }:)
Nee je bent nog steeds de pineut als penny bij je in het land komt en je weet van niets.
Ja krom Nederland.


Hmm, misschien dan even bij de marine aankloppen met de vraag of ik een geweer mag voor loslopende stoute penny meisjes. ~~}>

Jennanne

Berichten: 470
Geregistreerd: 29-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 13:00

Ik denk dat (los van dit artikel) ) mensen/ouders zich inderdaad veel bewuster moeten worden van het feit dat paarden gevaarlijk kunnen zijn. Er zijn zat voorbeelden te bedenken van ouders die hun kinderen voor de leuk op wilde paarden zetten of hun kinderen zonder toezicht naar die dieren laten gaan. En als ze dan een verkeerde beweging maken of iets doen wat verkeerd wordt geinterpreteerd door het paard kan het fout aflopen.

Laatst ook iemand die lief wilde zijn voor een paard dat vastgebonden stond aan een paaltje in Egypte in een verlaten weiland. Ze had wat wortels en wilde die aan het dier geven. Ze werd al gewaarschuwd dat het paard gestoord was, maar daar luisterde ze niet naar. Eerste hap was prima, tweede hap in dr borst.
Lief bedoeld, maar niet heel handig. Dat dier zal zijn hele leven al totaal verkeerd behandeld zijn en vals zijn geworden. Daar kan je dan ook beter uit te buurt blijven als je zelf niet met paarden omgaat. (Ze is zelf geen ruiter, heeft geen paarden en heeft nooit gereden/voor paarden gezorgd).

Paarden laten vaak uit zichzelf al zien dat ze iets niet chill vinden. Maar mensen pushen soms dan toch door om hun zin te krijgen. En dan zal dat paard het ook wel laten merken...

Opleiding technisch gezien denk ik dat er ook nog het een en ander kan veranderen. Dan zal men ook wat voorzichtiger gaan worden. Ik vind dat op maneges ook aandacht moet worden gegeven aan de communicatie tussen paarden onderling, en de reactie van het paard op jou..

Maar goed, dat is weer een hele andere discussie

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 13:02

bruintje123 schreef:
Maar ze had toestemming op het erf te rijden niet daarbuiten, dus het blijft opzettelijk ongehoorzaam.


Zij zeggen dat ze op het erf was maar dat het paard schrok en toen de weg op rende.
En dan nog zou het geen joyriding zijn.

Het mag van mij ook zeker iets meer richting het slachtoffer gelegd worden allemaal, maar op zich is het ook wel weer zo dat het nu eenmaal niet verstandig is jonge kinderen alleen te laten met een paard (waar jij aansprakelijk voor bent en dat weet je).

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Paardrijden, een gevaarlijke hobby?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 13:20

In mijn ogen de ouders aansprakelijk voor zijn want het is hun kind. :+

We gaan daar nooit uitkomen.
Daarom hier geen bijrijders onder de 18.

tamary

Berichten: 29185
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 13:23

Gypsy schreef:
Het mag van mij ook zeker iets meer richting het slachtoffer gelegd worden allemaal, maar op zich is het ook wel weer zo dat het nu eenmaal niet verstandig is jonge kinderen alleen te laten met een paard (waar jij aansprakelijk voor bent en dat weet je).

Zo logisch is dat niet, de wet is gewoon krom op dit punt, zeker voor een gewone burger. Onder de 14 jaar is de eigenaar (volwassene) geheel aansprakelijk, maar dat weten ook maar weinig mensen.

puppy1128 schreef:
Maar heb wel eens gehoord dat ookal heb je een bordje met verboden voor onbevoegde (of iets in die trant) dat dat dan helemaal niet geldt als er wat gebeurd?

Onbevoegd = zonder toestemming eigenaar het terrein op gaan. En dat was hier niet van toepassing. Ik heb zo'n bordje trouwens wel hangen, juist ivm afdekken regels en verzekering. Al is dat eerder voor het geval dat iemand zijn hond er af moet sleuren en door pony omver gelopen wordt oid.
Maar hoe het met de beperking van de aansprakelijkheid door dat bordje precies zit, zou ik ook wel willen weten.

Levitate
Berichten: 1183
Geregistreerd: 20-08-12
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 16:10

bruintje123 schreef:
In mijn ogen de ouders aansprakelijk voor zijn want het is hun kind. :+

We gaan daar nooit uitkomen.
Daarom hier geen bijrijders onder de 18.

Dan mag je aannemen dat ze verantwoordelijker zijn, maar dat haalt jouw aansprakelijkheid niet weg he? :o

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Paardrijden, een gevaarlijke hobby?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 16:14

Wel minder, want ze kunnen aansprakelijk gesteld worden voor hun eigen stomme gedragingen.

Blackberry28

Berichten: 2969
Geregistreerd: 22-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 17:05

Bij ons op stal worden een gedeelte van de paarden in de winter ook onderling buiten gezet en dan zie ik soms ook dat dat gedaan wordt door meiden jonger dan 14 zonder begeleiding van ouders. Ik heb al aan gegeven dat ik dat niet wil hebben bij mijn paard, want zie toch wel eens wat onverantwoorde dingen gebeuren, omdat ze op die leeftijd het gevaar gewoon vaak niet zien. (bijvoorbeeld paarden met ijzers buiten zetten als het erf spekglad is e.d. :o )