Inferno - een kern van waarheid?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Palmera

Berichten: 9462
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 10:53

Kuggur schreef:
Vraag maar eens aan de wolharige mammoet hoe "zeker" de habitat op deze planeet is....

Als jij een telefoonnummer voor me hebt vraag ik het wel even. :+

tamary

Berichten: 29197
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 11:03

Kuggur schreef:
Vraag maar eens aan de wolharige mammoet hoe "zeker" de habitat op deze planeet is....

Die zal een andere mening hebben dan de kakkerlak. M.a.w. hoe zeker de habitat is hangt ook af van hoeveel aanpassingsvermogen die diersoort heeft.

fransje23

Berichten: 15377
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 11:21

Tango1979 schreef:
Ik ben het hier mee eens. Het feit dat wij medisch steeds meer kunnen, is zeker een groot deel van het 'probleem'.

De gemiddelde leeftijd was toen de AOW werd ingesteld (1956) volgens mij rond de 67/68 jaar. Momenteel ligt de gemiddelde leeftijd 79 (man) en 83 (vrouw).


De gemiddelde leeftijd?
Volgens mij vergeet je het stukje: bij overlijden ;)

LauraO

Berichten: 311
Geregistreerd: 24-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 11:21

TS wat fijn dat je dit topic hebt geopend. Ik ben het eens dat een dergelijk virus zoals uit het boek Inferno niet eens zo'n gek idee zou zijn.

Ik denk ook dat bijna alle problemen waar wij nu mee te maken hebben, komen door te veel mensen. En dat wij de medische industrie te veel macht hebben gegeven helpt ook niet echt mee. Natuurlijk is het fijn dat iemand met hiv of bijvoorbeeld kanker geholpen kan worden, maar we zijn vergeten waarom dit soort dingen bestaan. Heel lelijk maar je zult ergens aan dood moeten gaan, zo is het leven nu eenmaal.

Of geboortebeperking de oplossing zou zijn weet ik zo nog niet. Zelf vind ik het grootste probleem dat de ouderen populatie alsmaar groeit en dat wij mensen steeds langer in leven houden. Het is echter in mijn omgeving not done om hier over te praten en mijn mening te uiten. De meeste mensen in mijn omgeving zijn erg voorstander van mensen steeds maar weer oplappen e.d.
Ik weet nog goed dat mijn oma in het ziekenhuis was beland, omdat zij gevallen was en haar gezicht gedeeltelijk was verbrijzeld. Ze was toen al behoorlijk oud en leefde al meer dan 20 jaar met de ziekte van kahler (botkanker). Ze hebben er toen nog voor gekozen om haar arm, die gebroken was te opereren en in het gips te doen. Dit terwijl ze dit zelf eigenlijk niet meer wou, want het eind naderde. Twee weken later is ze aan een verkoudheid (met bijkomende complicaties) overleden. Mijn moeder en ik hadden meteen in de gaten dat het bijna zover was, maar mijn oom had gedacht dat ze er met de medische hulp weer bovenop zou komen. Hij is ook het type dat niet wil zien dat het soms gewoon klaar is. Hun hond heeft ook naar mijn mening geleden toen die moest blijven leven, omdat zij dat persé nodig hadden.

Ethisch is deze discussie helaas nog niet toe aan het grote publiek. Ik ben wel enigszins verrast over het aantal bokkers dat toch ook wel oren heeft voor dit onderwerp. Dat geeft denk ik wel een signaal aan dat dit onderwerp meer leeft dan we denken.

fransje23

Berichten: 15377
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 11:27

LauraO schreef:
Ik denk ook dat bijna alle problemen waar wij nu mee te maken hebben, komen door te veel mensen. En dat wij de medische industrie te veel macht hebben gegeven helpt ook niet echt mee. Natuurlijk is het fijn dat iemand met hiv of bijvoorbeeld kanker geholpen kan worden, maar we zijn vergeten waarom dit soort dingen bestaan. Heel lelijk maar je zult ergens aan dood moeten gaan, zo is het leven nu eenmaal.


Dus als bij jou kanker geconstateerd wordt laat je je niet behandelen want dood moet een oorzaak hebben?

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 11:28

Palmera schreef:
Kuggur schreef:
Vraag maar eens aan de wolharige mammoet hoe "zeker" de habitat op deze planeet is....

Als jij een telefoonnummer voor me hebt vraag ik het wel even. :+

Wel mijn punt was dat deze diersoort samen met het ecosysteem waar hij toe behoorde in één klap is verdwenen.
Nieuwste onderzoekingen doen vermoeden dat hier een grote meteorietinslag die een heftige klimaatsverandering teweeg bracht voor verantwoordelijk was.
Dit was niet zó lang geleden, homo sapiens liep al op de planeet rond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 11:29

enzino schreef:
Resistance schreef:
Wat is dan jouw mening over het vraagstuk?

Ethisch gezien is dit natuurlijk niet eens bespreekbaar.
Wie gaat er beslissen dat sommige mensen wel en sommige mensen zich niet mogen voortplanten? In het verleden zijn hier wel eens eerder discussies en acties op ondernomen door bepaalde groepen mensen die iedereen indeelde in "uber" and "unter" mensen. Dat gedeelte van de geschiedenis wordt niet met veel lof besproken in de geschiedenisboeken, vooral niet omdat dit eindigde in het ombrengen van meer dan 7 miljoen mensen in concentratiekampen.

Verder ben ik van mening dat de aarde haar limiet nog lang niet bereikt heeft. 250 jaar geleden voorspelde de beroemde econoom Thomas Malthus ook een grote hongersnood omdat de voedselproductie nooit de bevolkingsgroei bij zou kunnen houden. Aangezien we nu vele malen meer mensen op de aarde hebben en er geen hongersnood is (nee, er is geen voedseltekort. De productie is hoger dan de consumptie maar de distributie is te beperkt) geeft wel aan dat hij het niet aan het rechte eind had.

Wat hij vergat mee te nemen in zijn calculaties was dat mensen innovatief zijn. Als de nood het hoogst is dan komen er oplossingen uit onverwachte hoek en is de mensheid weer even gered. Zo was er een andere econoom die voorspelde dat Londen bedolven zou worden onder een meter paardenpoep gezien de bevolkingsgroei en het aantal paarden in de stad, maar hoe kon hij nou weten dat niet lang daarna de auto werd uitgevonden. En nu zien mensen dat de olie binnenkort op is (dat roepen ze al decennia: "peak oil") of dat de zeespiegel zo snel zal stijgen dat .... (vul zelf maar een rampscenario in).

Waar ik me wel zorgen om zou maken is de levensstandaard die flink zal vallen indien de bevolking afneemt. Automatiseren kan een klein deel van dit probleem oplossen, maar als het doemscenario plaats zou vinden dan zal iedereen van rond de 50 jaar en ouder niet lang meer te leven hebben (voedselproductie omlaag, rantsoenen, niet-productieve mensen trekken aan het kortste eind, inflatie, pensioen is niets meer waard, etc). De hele maatschappij is ingericht op economische groei en een toename van de bevolking. Dit verander je niet makkelijk en zal grote gevolgen hebben. De Europese landen die de meeste vluchtelingen binnen laten doen dit mede om voor hun lage bevolkingsgroei te compenseren. Liever een groter percentage allochtonen in het land dan een land dat langzaam uit elkaar valt.


P.s. Mocht er wel een echt doemscenario aan zitten te komen (klimaatverandering, etc), dan zou ik stemmen voor lekker doorgang zoals we nu bezig zijn en dan alles in een keer laten klappen. Vergelijk het met rocksterren die vroeg sterven; daar hoef je geen medelijden mee te hebben want die mensen hebben alles uit hun leven gehaald voor 10-20 jaar. Heb liever medelijden met de mensen die 50 jaar lang een baan hebben die ze haten en op hun 70e uit verveling sterven zonder ooit iets meegemaakt te hebben ;)



"De aarde zit nog lang niet aan zijn limiet".. dan maar wachten totdat alles en iedereen dood is?


Het mooie van zo'n virus is dat er niemand beslist. Ja, de maker, maar die weet waar hij aan begint. Maar iedereen loopt risico.


Ethiek zal ons einde worden.

Tango1979

Berichten: 2530
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 11:30

fransje23 schreef:
Dus als bij jou kanker geconstateerd wordt laat je je niet behandelen want dood moet een oorzaak hebben?


Nee dat is niet wat gezegd wordt. Wat aangekaart wordt is in hoeverre we moeten blijven 'oplappen' (even heel hard gezegd) terwijl het misschien voor de samenleving en de persoon zelf beter is dat iemand mag gaan.

Het behandelen van iemand van bijvoorbeeld 16 jaar met nog een heel leven voor zich versus het behandelen van iemand van 78 die een mooi leven heeft gehad.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 11:31

Gebrek aan ethiek eerder...

Deoiridh
Berichten: 503
Geregistreerd: 22-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 11:32

LauraO schreef:
TS wat fijn dat je dit topic hebt geopend. Ik ben het eens dat een dergelijk virus zoals uit het boek Inferno niet eens zo'n gek idee zou zijn.

Ik denk ook dat bijna alle problemen waar wij nu mee te maken hebben, komen door te veel mensen. En dat wij de medische industrie te veel macht hebben gegeven helpt ook niet echt mee. Natuurlijk is het fijn dat iemand met hiv of bijvoorbeeld kanker geholpen kan worden, maar we zijn vergeten waarom dit soort dingen bestaan. Heel lelijk maar je zult ergens aan dood moeten gaan, zo is het leven nu eenmaal.

Of geboortebeperking de oplossing zou zijn weet ik zo nog niet. Zelf vind ik het grootste probleem dat de ouderen populatie alsmaar groeit en dat wij mensen steeds langer in leven houden. Het is echter in mijn omgeving not done om hier over te praten en mijn mening te uiten. De meeste mensen in mijn omgeving zijn erg voorstander van mensen steeds maar weer oplappen e.d.
Ik weet nog goed dat mijn oma in het ziekenhuis was beland, omdat zij gevallen was en haar gezicht gedeeltelijk was verbrijzeld. Ze was toen al behoorlijk oud en leefde al meer dan 20 jaar met de ziekte van kahler (botkanker). Ze hebben er toen nog voor gekozen om haar arm, die gebroken was te opereren en in het gips te doen. Dit terwijl ze dit zelf eigenlijk niet meer wou, want het eind naderde. Twee weken later is ze aan een verkoudheid (met bijkomende complicaties) overleden. Mijn moeder en ik hadden meteen in de gaten dat het bijna zover was, maar mijn oom had gedacht dat ze er met de medische hulp weer bovenop zou komen. Hij is ook het type dat niet wil zien dat het soms gewoon klaar is. Hun hond heeft ook naar mijn mening geleden toen die moest blijven leven, omdat zij dat persé nodig hadden.

Ethisch is deze discussie helaas nog niet toe aan het grote publiek. Ik ben wel enigszins verrast over het aantal bokkers dat toch ook wel oren heeft voor dit onderwerp. Dat geeft denk ik wel een signaal aan dat dit onderwerp meer leeft dan we denken.



Dat het medisch kunnen en het ouder worden van de mens de grondligger van het probleem zijn ben ik niet helemaal met eens, al speelt het natuurlijk wel mee. Als je naar grafieken over de bevolkingsgroei kijkt dan zijn de ontwikkelingslanden over het algemeen het grootste probleem. In westerse landen neemt de bevolkingsgroei over het algemeen al af en begin je ook krimpverschijnselen te zien, ondanks alle medische mogelijkheden betreft ouder worden.
In Afrika etc zie je heel sterk dat vrouwen veel kinderen krijgen, eerder ging een groot deel van de kinderen dood, maar door ontwikkelingshulp in de vorm van medische zorg en kraamzorg neemt het sterfteaantal af. Echter wordt er te weinig aan educatie en cultuurverandering gedaan waardoor geboortecijfers niet dalen.
Dat ouderen soms als ze al echt op zijn toch nog medisch behandeld worden terwijl het voor hun gevoel wel klaar is vind ik persoonlijk wel jammer. Ik vind dat iedereen de keuze moet hebben om op een bepaald moment het leven op een vredige manier te kunnen beëindigen, maar toch denk ik niet dat het percentage dat hiervoor gaat kiezen echt een invloed gaat hebben op de bevolkingsdruk. Dit moet komen vanuit de vruchtbare vrouwen, vanuit de toestroom, niet vanuit hetgeen dat er al is en dat toch niet meer kan reproduceren.

fransje23

Berichten: 15377
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 11:36

Tango1979 schreef:
Nee dat is niet wat gezegd wordt. Wat aangekaart wordt is in hoeverre we moeten blijven 'oplappen' (even heel hard gezegd) terwijl het misschien voor de samenleving en de persoon zelf beter is dat iemand mag gaan.

Het behandelen van iemand van bijvoorbeeld 16 jaar met nog een heel leven voor zich versus het behandelen van iemand van 78 die een mooi leven heeft gehad.


Dat is precies wel wat er gezegd wordt in de tekst die ik aanhaal.

Lees maar:
fransje23 schreef:
LauraO schreef:
Ik denk ook dat bijna alle problemen waar wij nu mee te maken hebben, komen door te veel mensen. En dat wij de medische industrie te veel macht hebben gegeven helpt ook niet echt mee. Natuurlijk is het fijn dat iemand met hiv of bijvoorbeeld kanker geholpen kan worden, maar we zijn vergeten waarom dit soort dingen bestaan. Heel lelijk maar je zult ergens aan dood moeten gaan, zo is het leven nu eenmaal.


Dus als bij jou kanker geconstateerd wordt laat je je niet behandelen want dood moet een oorzaak hebben?

fransje23

Berichten: 15377
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 11:40

De beste geboortebeperking is een toename van de welvaart, kijk maar om je heen. In Europa gaan we naar krimp van de bevolking, met bijbehorende problemen.

Grootste probleem is onze levensstijl en de overconsumptie.

LauraO

Berichten: 311
Geregistreerd: 24-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 11:41

Ik heb het wel bedoeld zoals Tango1979 het verwoord heeft.

Het ging er voor mij om als je de rest verder leest dat je niet oneindig mensen moet willen blijven oplappen.
Het is natuurlijk heel anders om iemand met bijvoorbeeld borstkanker te behandelen die een jaar of 40 is en nog heel wat jaren voor zich heeft, dan als iemand van 80 voor darmkanker behandeld wordt.
Daar mag je natuurlijk zelf over denken wat je wil, maar ik vind dat we ons de vraag moeten stellen of we dat wel moeten willen om ouderen steeds weer op te lappen, zeker als ze zelf al aangeven dat het niet meer hoeft.

tamary

Berichten: 29197
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 11:54

LauraO schreef:
Ik heb het wel bedoeld zoals Tango1979 het verwoord heeft.

Het ging er voor mij om als je de rest verder leest dat je niet oneindig mensen moet willen blijven oplappen.
Het is natuurlijk heel anders om iemand met bijvoorbeeld borstkanker te behandelen die een jaar of 40 is en nog heel wat jaren voor zich heeft, dan als iemand van 80 voor darmkanker behandeld wordt.
Daar mag je natuurlijk zelf over denken wat je wil, maar ik vind dat we ons de vraag moeten stellen of we dat wel moeten willen om ouderen steeds weer op te lappen, zeker als ze zelf al aangeven dat het niet meer hoeft.

En daar heb je inderdaad de kern te pakken. Dood willen m.a.w. zelfmoord (want zo wordt dat gezien) is absoluut onacceptabel in de joods/christelijke traditie/westerse wereld. Zelfbeschikking komt daar niet in voor, dat mag enkel God, niet de eigenaar van dat lichaam zoals wij dat zien.

fransje23

Berichten: 15377
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 11:55

LauraO schreef:
Ik heb het wel bedoeld zoals Tango1979 het verwoord heeft.

Het ging er voor mij om als je de rest verder leest dat je niet oneindig mensen moet willen blijven oplappen.
Het is natuurlijk heel anders om iemand met bijvoorbeeld borstkanker te behandelen die een jaar of 40 is en nog heel wat jaren voor zich heeft, dan als iemand van 80 voor darmkanker behandeld wordt.
Daar mag je natuurlijk zelf over denken wat je wil, maar ik vind dat we ons de vraag moeten stellen of we dat wel moeten willen om ouderen steeds weer op te lappen, zeker als ze zelf al aangeven dat het niet meer hoeft.


Zo staat het er niet en dat maakt een groot verschil of misschien eigenlijk niet. Stel je bent 75, vitaal en doet nog van alles maar je krijgt borstkanker. Verder heb je totaal geen medische problemen. Wel of niet behandelen?

Naar mijn mening hoeft iemand die bewust de keuze maakt dat het niet meer hoeft zeker niet behandeld te worden, ongeacht de leeftijd. Wel pijnbestrijding etc natuurlijk.

LauraO

Berichten: 311
Geregistreerd: 24-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 12:01

fransje23 schreef:
Zo staat het er niet en dat maakt een groot verschil of misschien eigenlijk niet. Stel je bent 75, vitaal en doet nog van alles maar je krijgt borstkanker. Verder heb je totaal geen medische problemen. Wel of niet behandelen?

Naar mijn mening hoeft iemand die bewust de keuze maakt dat het niet meer hoeft zeker niet behandeld te worden, ongeacht de leeftijd. Wel pijnbestrijding etc natuurlijk.


Ja daar heb je een punt, waar ik nog niet meteen aan gedacht heb. Er zijn natuurlijk ook heel veel ouderen die goed/gezond oud worden en nog erg vitaal/actief zijn.

En dat van God klopt ook, moet er wel bij vermelden dat ik niet gelovig ben en daar dus ook geen rekening mee heb gehouden. Maar ik kan mij zeker voorstellen dat het voor gelovigen een andere kwestie is dan zoals ik het schets en dat je lichaam je gegeven is en dat God inderdaad ook beslist wanneer jouw einde komt (als ik dat zo mag zeggen).

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Inferno - een kern van waarheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 12:06

Domme mensen maken domme kinderen....
Hmm, is dat zo?
En dan weer, wanneer ben je dom?

djinnie

Berichten: 2795
Geregistreerd: 23-04-05
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 12:06

fransje23 schreef:
LauraO schreef:
Ik heb het wel bedoeld zoals Tango1979 het verwoord heeft.

Het ging er voor mij om als je de rest verder leest dat je niet oneindig mensen moet willen blijven oplappen.
Het is natuurlijk heel anders om iemand met bijvoorbeeld borstkanker te behandelen die een jaar of 40 is en nog heel wat jaren voor zich heeft, dan als iemand van 80 voor darmkanker behandeld wordt.
Daar mag je natuurlijk zelf over denken wat je wil, maar ik vind dat we ons de vraag moeten stellen of we dat wel moeten willen om ouderen steeds weer op te lappen, zeker als ze zelf al aangeven dat het niet meer hoeft.


Zo staat het er niet en dat maakt een groot verschil of misschien eigenlijk niet. Stel je bent 75, vitaal en doet nog van alles maar je krijgt borstkanker. Verder heb je totaal geen medische problemen. Wel of niet behandelen?

Naar mijn mening hoeft iemand die bewust de keuze maakt dat het niet meer hoeft zeker niet behandeld te worden, ongeacht de leeftijd. Wel pijnbestrijding etc natuurlijk.


Maar dat is al zo. Je mag behandelingen gewoon weigeren. Dat de dood dan niet perse in een makkelijke variant komt, omdat euthanasie niet toegestaan is, staat daar los van. Zolang je over je eigen lichaam kan beslissen, is het echt niet makkelijk (gelukkig) om behandelingen opgedrongen te krijgen.

Ik zou overigens wel graag zien dat euthanasie nog wat makkelijker toegankelijk wordt.

Over het virus. Ik vind het lastig, want als je de verspreiding van de mensheid bekijkt, zie je dat in welvaart landen de groei al stagneert of zelfs afneemt. Daarnaast is ook het 1-kind systeem van china niet zaligmakend. Daar komt helaas dan weer een boel ellende bij kijken met dumpen van kinderen of het aborteren van baby's, ook in een later stadium, als de baby het "verkeerde" geslacht is.

De jongste generatie komt straks aan het roer te staan. Misschien is het verstandig dat die al van jongs af aan meer meekrijgen over de wereldproblematiek en het milieu.

secricible

Berichten: 25698
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 12:08

Interessant onderwerp TS. In theorie zou het een oplossing zijn, maar voor het verdriet van onvruchtbaarheid zeg ik... alsjeblieft niet. Ik denk ook dat de samenleving met zo'n virus echt gedeeltelijk ontwricht wordt. In de westerse landen is de groei van bevolking al een stuk lager doordat onze welvaart hoger ligt. In ontwikkelingslanden krijgt men veel meer kinderen. Ik vraag me af of die disbalans met zo'n virus niet versterkt wordt.

Ik denk echt dat er iets moet gebeuren, maar de oplossing zou ik niet weten... meer kwaliteit in ontwikkelingslanden, meer ondersteuning zodat ze niet hoeven te bouwen op het hebben van veel kinderen. Het zou goed zijn als de aarde weer gelijkmatiger bevolkt kan worden ipv overbevolking op bepaalde plekken.
Laatst bijgewerkt door secricible op 30-08-17 12:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 12:08

Deoiridh schreef:
Het overbevolkingsprobleem is een enorm groot probleem, en ik denk dat het ook de grondlegger is van bijna alle andere grote problemen waar we op dit moment mee moeten dealen (oorlog, honger, milieu en klimaatproblematiek, opkomende pandemieën, mirgatie etc.)

Daar ben ik het niet mee eens.
Oorlog: ondanks dat de bevolking blijft toenemen is het aantal oorlogen drastisch afgenomen de afgelopen 70 jaar.
Honger: honger is geen productieprobleem maar een distributieprobleem. We gooien in het westen meer kcal weg dan dat ze in Afrika nodig hebben om voldoende gevoed te worden.
Milieu/klimaat: komt dat door de overbevolking of door industrialisatie?
Opkomende pandemieen: geen idee wat er op gaat komen, maar een paar honderd jaar geleden waren er veel minder mensen op de wereld maar hadden ze wel de pokken, mazelen, pest, etc.
Migratie: oorzaak ligt in de eerder genoemde gebeurtenissen (lokaal voedseltekort, oorlog, ziektes, etc).

Deoiridh schreef:
De aarde heeft nou eenmaal een bepaalde draagkracht en deze is nu bereikt.

En hoe weet je die draagkracht? Zat er een handleiding bij de aarde toen die ontstond met een maximale belasting? Zoals eerder aangegeven riepen mensen 250 jaar geleden hetzelfde bij een wereldbevolking van minder dan een miljard mensen. Nu zitten we daar ruimschoots overheen.

Deoiridh schreef:
De menselijke populatie kan nu eenmaal niet als maar door groeien. Als je naar grafieken kijkt en onderzoeken leest over de toekomstige bevolkingsgroei dan schrik je je ook letterlijk dood.

Figuurlijk bedoel je denk ik, of je hebt het zelf niet gelezen :+

Deoiridh schreef:
Trouwens, toen ik jonger was en dit onderwerp wel eens probeerde aan te snijden, op nette wijze overigens, kreeg ik vaak genoeg de reactie "nou dan begin je lekker bij jezelf en pleeg je lekker zelfmoord".
Mensen die zo reageren ontkennen het hele probleem, zijn egoïstisch en niet al te slim..

Ondanks dat het een simpele reactie is zit er wel degelijk een goed punt achter. Iedereen die met oplossingen komt laat zichzelf vaak buiten schot. Omdat ik geen paard heb vind ik dat iedereen zijn paard maar weg moet doen want die produceren alleen maar mest, en omdat ik geen kinderen wil zou iedereen maar geen/minder kinderen moeten krijgen.
Zo snel iets invloed gaat hebben op je eigen leven en je zelf offers moet brengen dan denk je meestal wel twee keer na.

Deoiridh schreef:
Soms vraag ik me namelijk wel eens af of ik als persoon niet te veel ballast ben voor de aarde en er beter niet zou kunnen zijn, uiteindelijke conclusie was voor mezelf toch dat het probleem alleen maar groter wordt als iedereen die het erkent zichzelf van kant maakt.

Zie hierboven over "offers brengen". Als iedereen maar beslist er niets aan te doen dan gebeurt er natuurlijk nooit wat ;)
Ik zou geen zelfmoord aanraden, maar je zou kunnen beginnen met het stoppen met het internet gebruiken om stroom te besparen (minder vervuiling).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 12:12

Yentaah schreef:
HiFive5 schreef:
Interessant. Ik vind dat bepaalde klassen van onze maatschappij daar zeker baat bij hebben. Cru gezegd, domme mensen maken domme kinderen. De wereld heeft daar echt geen baat bij.
Ik ben ook voorstander van de 1 kinder politiek maar dan zit je weederom met het feit dat iedereen een jongen wilt.


Maar waar trek je dan de lijn tussen dom en slim?

Het universele antwoord bij deze opmerking is dat degene die de opmerking maakt zichzelf en iedereen met een betere opleiding tot de "slimme" rekent en iedereen daaronder is "dom".

Wijsheid is het enige in de wereld waar iedereen meer dan gemiddeld van heeft :+

LauraO

Berichten: 311
Geregistreerd: 24-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 12:15

LadyMadonna schreef:
Domme mensen maken domme kinderen....
Hmm, is dat zo?
En dan weer, wanneer ben je dom?


Dit is zeker een discutabele vraag. Kijk je naar je eigen opleidingsniveau, dat van je ouders/grootouders, IQ of ...? En wie mag dat bepalen of je dan dom bent of niet?
Daarnaast wat betekent je opleidingsniveau?
Ben je als MBO-er alleen maar goed in praktische zaken?
Als HBO-er een goede denker?
En als WO-er een goede onderzoeker?

Ons onderwijssysteem heeft wel verschillende niveaus, maar eigenlijk zeggen die maar bar weinig over iemand.

Tango1979

Berichten: 2530
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 12:18

enzino schreef:
Het universele antwoord bij deze opmerking is dat degene die de opmerking maakt zichzelf en iedereen met een betere opleiding tot de "slimme" rekent en iedereen daaronder is "dom".

Wijsheid is het enige in de wereld waar iedereen meer dan gemiddeld van heeft :+


geniale opmerking :D

Koper

Berichten: 30279
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 12:19

Yentaah schreef:
HiFive5 schreef:
Interessant. Ik vind dat bepaalde klassen van onze maatschappij daar zeker baat bij hebben. Cru gezegd, domme mensen maken domme kinderen. De wereld heeft daar echt geen baat bij.
Ik ben ook voorstander van de 1 kinder politiek maar dan zit je weederom met het feit dat iedereen een jongen wilt.


Maar waar trek je dan de lijn tussen dom en slim?

Bij de mensen die "iedereen wilt" zeggen.

Deoiridh
Berichten: 503
Geregistreerd: 22-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 12:19

enzino schreef:
Deoiridh schreef:
Trouwens, toen ik jonger was en dit onderwerp wel eens probeerde aan te snijden, op nette wijze overigens, kreeg ik vaak genoeg de reactie "nou dan begin je lekker bij jezelf en pleeg je lekker zelfmoord".
Mensen die zo reageren ontkennen het hele probleem, zijn egoïstisch en niet al te slim..

Ondanks dat het een simpele reactie is zit er wel degelijk een goed punt achter. Iedereen die met oplossingen komt laat zichzelf vaak buiten schot. Omdat ik geen paard heb vind ik dat iedereen zijn paard maar weg moet doen want die produceren alleen maar mest, en omdat ik geen kinderen wil zou iedereen maar geen/minder kinderen moeten krijgen.
Zo snel iets invloed gaat hebben op je eigen leven en je zelf offers moet brengen dan denk je meestal wel twee keer na.

Deoiridh schreef:
Soms vraag ik me namelijk wel eens af of ik als persoon niet te veel ballast ben voor de aarde en er beter niet zou kunnen zijn, uiteindelijke conclusie was voor mezelf toch dat het probleem alleen maar groter wordt als iedereen die het erkent zichzelf van kant maakt.

Zie hierboven over "offers brengen". Als iedereen maar beslist er niets aan te doen dan gebeurt er natuurlijk nooit wat ;)
Ik zou geen zelfmoord aanraden, maar je zou kunnen beginnen met het stoppen met het internet gebruiken om stroom te besparen (minder vervuiling).


Er zit totaal geen punt achter die reacties, want het zijn de egocentrische mensen die het allemaal niets boeit die ze geven.
Ik hou mezelf zeker niet buiten schot. Ik eet zo goed als vegan (daarmee bespaar een stuk meer dan wanneer ik de stoom uitzet) en wil geen kinderen omdat ik niet zelf verantwoordelijk wil zijn voor het overbevolken van de wereld, daarbij studeer ik en leer ik zelf dingen bij omdat ik iets toe wil voegen aan de wereld, en niet alleen wil profiteren en kapot maken. Zo ben ik zelf zeker bereid om offers te brengen, diegene met de reactie niet, want die wil het probleem niet onder ogen zien en schuift het met een grove reactie gewoon af.