Inferno - een kern van waarheid?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 12:20

En buiten dat om hebben we lager opgeleide gewoon nodig, stratenmakers, bezorgers, receptionisten, verplegers, etc

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 12:21

Bovendien, wat heb je er aan als iedereen wetenschapper wordt maar geen kraan meer kan fixen? Je hebt van alles wat nodig, niet alleen slimme mensen...

Edit: tegelijk met hierboven dus :+

Deoiridh
Berichten: 503
Geregistreerd: 22-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 12:22

LadyMadonna schreef:
En buiten dat om hebben we lager opgeleide gewoon nodig, stratenmakers, bezorgers, receptionisten, verplegers, etc


Dat klopt. En diversiteit is ook nodig.
Daarbij zijn lager opgeleide mensen niet per definitie dommer. (Soweiso vind ik "dom" een vrij lastig begrip. Wanneer ben je dom? IQ? Want IQ zegt ook niet alles, kent vele vormen en is deels trainbaar.)

Tango1979

Berichten: 2527
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Inferno - een kern van waarheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 12:31

Ik zeg (half serieus) geloof afschaffen en gratis voorbehoedsmiddelen verschaffen.

Lost het probleem van vrijwillige levensbeeindiging en teveel geboortes op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 12:37

Deoiridh schreef:
Ik hou mezelf zeker niet buiten schot.

Jawel hoor, want alle dingen die je noemt heb je zelf besloten en doe je uit vrije wil. En dat is nou precies het verschil. Je voelt je er zelf waarschijnlijk ook goed bij wat het weer een egocentrische motivatie maakt.

piezze

Berichten: 3519
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 12:39

Waarom is de mens toch altijd van mening te moeten ingrijpen? De huidige ontwikkeling is net zo goed een natuurlijk proces als het groeien van een bos.
Het zou toch van de gekke zijn dat 1 persoon of 1 land even beslist dat zoveel % van de mensheid uitgeroeid moet worden?
Daarnaast nog al wat praktische problemen want op wie ga je techniek toepassen. Vast niet op jezelf dan. Nee ik vind het maar een dom en ziek idee om dit toe te juichen.
Er zijn heus wel dingen die je kan doen om de "wereld te redden". Vermijd het kopen van plastic, verbouw je eigen voedsel en stop met het sponsoren van de voedselproducenten/multinationals, consuminderen of besluit om zelf geen kinderen te nemen. Nee natuurlijk gaat niet iedereen dit doen. Zou ook niet goed zijn maar alle beetjes helpen.

LauraO

Berichten: 311
Geregistreerd: 24-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 12:46

piezze schreef:
Waarom is de mens toch altijd van mening te moeten ingrijpen? De huidige ontwikkeling is net zo goed een natuurlijk proces als het groeien van een bos.
Het zou toch van de gekke zijn dat 1 persoon of 1 land even beslist dat zoveel % van de mensheid uitgeroeid moet worden?
Daarnaast nog al wat praktische problemen want op wie ga je techniek toepassen. Vast niet op jezelf dan. Nee ik vind het maar een dom en ziek idee om dit toe te juichen.
Er zijn heus wel dingen die je kan doen om de "wereld te redden". Vermijd het kopen van plastic, verbouw je eigen voedsel en stop met het sponsoren van de voedselproducenten/multinationals, consuminderen of besluit om zelf geen kinderen te nemen. Nee natuurlijk gaat niet iedereen dit doen. Zou ook niet goed zijn maar alle beetjes helpen.


Er wordt niet gesuggereerd dat er en persoon of 1 land de beslissingen op dit gebied zouden mogen maken.
De reden dat de mens wil/moet ingrijpen is omdat zij de veroorzaker zijn van de overbevolking. Immers hebben wij die zelf gecreëerd. En het natuurlijk proces van het groeien van een bos is allemaal prachtig, maar wie vernietigt dat bos ten behoeve van zichzelf?

Deoiridh
Berichten: 503
Geregistreerd: 22-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 13:04

piezze schreef:
Waarom is de mens toch altijd van mening te moeten ingrijpen? De huidige ontwikkeling is net zo goed een natuurlijk proces als het groeien van een bos.
Het zou toch van de gekke zijn dat 1 persoon of 1 land even beslist dat zoveel % van de mensheid uitgeroeid moet worden?
Daarnaast nog al wat praktische problemen want op wie ga je techniek toepassen. Vast niet op jezelf dan. Nee ik vind het maar een dom en ziek idee om dit toe te juichen.
Er zijn heus wel dingen die je kan doen om de "wereld te redden". Vermijd het kopen van plastic, verbouw je eigen voedsel en stop met het sponsoren van de voedselproducenten/multinationals, consuminderen of besluit om zelf geen kinderen te nemen. Nee natuurlijk gaat niet iedereen dit doen. Zou ook niet goed zijn maar alle beetjes helpen.


Uitroeiing is iets totaal anders dan groei voorkomen door eventueel vruchtbaarheid te reduceren. (of door zelf na te denken en te stoppen met fokken.) ;)

Deoiridh
Berichten: 503
Geregistreerd: 22-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 13:06

enzino schreef:
Deoiridh schreef:
Ik hou mezelf zeker niet buiten schot.

Jawel hoor, want alle dingen die je noemt heb je zelf besloten en doe je uit vrije wil. En dat is nou precies het verschil. Je voelt je er zelf waarschijnlijk ook goed bij wat het weer een egocentrische motivatie maakt.


Dat je iets uit vrije wil doet heeft toch niets te maken met buiten schot blijven of niet? Dat heeft toch te maken met het proberen verantwoorde keuzes te maken?

Verder hoef ik me ook niet aan jou te bewijzen. Ieder zijn geloof\standpunt.

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 13:06

Ik ben het met je eens. Of een geboorte beperkingsregeling oid. Ik zou voorstander zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 13:10

Deoiridh schreef:
Dat je iets uit vrije wil doet heeft toch niets te maken met buiten schot blijven of niet? Dat heeft toch te maken met het proberen verantwoorde keuzes te maken?

Iets uit vrije wil doen zodat je je er goed bij voelt valt bij mij niet onder "offer brengen".

Deoiridh
Berichten: 503
Geregistreerd: 22-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 13:13

enzino schreef:
Deoiridh schreef:
Dat je iets uit vrije wil doet heeft toch niets te maken met buiten schot blijven of niet? Dat heeft toch te maken met het proberen verantwoorde keuzes te maken?

Iets uit vrije wil doen zodat je je er goed bij voelt valt bij mij niet onder "offer brengen".


Wat is dan een offer? Ik vind niet dat je jezelf buiten schot houd als je zelf ook nodige maatregelen neemt, of je je er nou goed bij voelt of niet. Sowieso is het goed voelen een apart begrip als je dingen uit etische overweging doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 13:21

Deoiridh schreef:
Wat is dan een offer?

Iets wat je niet leuk vindt, maar toch doet omdat een ander er voordeel van heeft
(De eerste definitie die google me gaf)

Deoiridh
Berichten: 503
Geregistreerd: 22-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 13:28

enzino schreef:
Deoiridh schreef:
Wat is dan een offer?

Iets wat je niet leuk vindt, maar toch doet omdat een ander er voordeel van heeft
(De eerste definitie die google me gaf)


Als het mensnatuurlijk is om kinderen te fokken\te reproduceren, vind ik dat mensen die er voor kiezen dit niet te doen, of om minder kinderen te nemen, best een soort offer maken volgens jou definitie.

Maar het maakt me verder ook niet uit of het "offers" zijn of niet. Als het probleem maar aangepakt wordt, want dat is uiteindelijk het belangrijkste.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 13:31

Ik heb niet alles gelezen, en misschien val ik nu in herhaling, maar ik heb het idee dat de natuur het zelf gaat regelen. Op het moment dat de balns verstoort wordt, gaat er een schifting plaatsvinden. Zoals dat ook gebeurde in de Middeleeuwen met de pest.

Wat er in inferno gebeurd is erg ver gezocht. Ondanks dat ik vind dat Dan Brown dit boek heeft geschreven voor Hollywood, kan er best een kern van waarheid inzitten. Alleen denk ik dat het motief dan anders is. Dat het meer in een oorlogssituatie zou gebeuren. En met de huidige spanningen in de wereld is dat niet ondenkbaar.

Deoiridh
Berichten: 503
Geregistreerd: 22-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 13:34

Gimme_Spurs schreef:
Ik heb niet alles gelezen, en misschien val ik nu in herhaling, maar ik heb het idee dat de natuur het zelf gaat regelen. Op het moment dat de balns verstoort wordt, gaat er een schifting plaatsvinden. Zoals dat ook gebeurde in de Middeleeuwen met de pest.

Wat er in inferno gebeurd is erg ver gezocht. Ondanks dat ik vind dat Dan Brown dit boek heeft geschreven voor Hollywood, kan er best een kern van waarheid inzitten. Alleen denk ik dat het motief dan anders is. Dat het meer in een oorlogssituatie zou gebeuren. En met de huidige spanningen in de wereld is dat niet ondenkbaar.


Ben het met je eens dat de natuur het op gaat lossen. Vind het alleen jammer dat de mens dan eerst de kand krijgt om nog langer zoveel schade aan te richten.

Uit interesse: waarom vindt je dat het is geschreven voor Hollywood? Ik vond namelijk dat het boek best een duidelijke boodschap had, terwijl ze die in de film compleet verpest hebben. Dus het een heel ander gevoel bij het boek dan jij.

Goof

Berichten: 28784
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 13:39

Deoiridh schreef:
Uit interesse: waarom vindt je dat het is geschreven voor Hollywood? Ik vond namelijk dat het boek best een duidelijke boodschap had, terwijl ze die in de film compleet verpest hebben. Dus het een heel ander gevoel bij het boek dan jij.


Eens. Die film sloeg nergens op en droeg een heel andere boodschap naar buiten dan het boek zelf.
Het boek eindigde compleet anders en zette echt wel aan tot denken. De film niet, dat was een lachertje.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Inferno - een kern van waarheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 13:51

Klopt wat jullie zeggen hoor. Maar als je alle andere boeken vergelijkt met de laatste... tja ik vond het toch iets te ver gaan. Bij de Da Vinci Code was het kunsthistorisch nog verklaarbaar.

lazy
Berichten: 443
Geregistreerd: 26-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 14:07

Deoiridh schreef:
LadyMadonna schreef:
En buiten dat om hebben we lager opgeleide gewoon nodig, stratenmakers, bezorgers, receptionisten, verplegers, etc


Dat klopt. En diversiteit is ook nodig.
Daarbij zijn lager opgeleide mensen niet per definitie dommer. (Soweiso vind ik "dom" een vrij lastig begrip. Wanneer ben je dom? IQ? Want IQ zegt ook niet alles, kent vele vormen en is deels trainbaar.)


Volgens mij vallen verplegers nou niet specifiek onder lager opgeleid daar de meeste gewoon een HBO opleiding hebben :o

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 14:37

Dank Enzino voor je verfrissende reacties in dit topic.

De bottom line is dat veel mensen het er roerend over eens zijn dat er offers gebracht moeten worden for the benefit van het grotere geheel, maar dat het dan vervolgens vooral de anderen zijn die die offers moeten brengen.

Verder verloopt de geschiedenis van de mensheid toch altijd weer anders dan we denken. De Apocalyps is al talloze malen aangekondigd,maar vooralsnog uitgebleven. Op de een of andere manier spreekt het idee echter zodanig tot de verbeelding dat mensen ermee bezig blijven, in de zin dat allerlei ontwikkelingen zodanig geïnterpreteerd worden dat de uitkomst wel desastreus moet zijn voor het voortbestaan van de mensheid. Niet dat we dan maar raak moeten leven, maar de zaken een beetje nuchter en in perspectief bezien levert vaak meer daadkracht op dan een fatalistische levensinstelling.

Suzanne F.

Berichten: 49213
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 22:11

Hoeveel mensen willen er wel niet dood maar worden in leven gehouden? Oude mensen met een voltooid leven maar ook ongelukkige jongere mensen. Ook een ethisch gevoelig onderwerp maar ik denk dat als iedereen nu mocht kiezen of hij dood mocht gaan, dat je nog schrikt van hoeveel mensen hiervoor kiezen.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 22:48

Enzino: hartelijk dank voor je nuchtere feiten. _/-\o_ :j

Dat leest een stuk prettiger dan alle meningen die als waarheid verkondigd worden.

Imo de perfekte reden waarom we zo'n inferno niet moeten willen.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Inferno - een kern van waarheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 08:36

Zo'n virus creëren is toch ook gewoon een offer brengen? Je doet dat niet voor jezelf, maar voor al die generaties na jouw die daar zo veel profijt van hebben.
Het ultieme offer :Y)

Enzino, de meeste veganisten leven júist niet zo voor zichzelf, maar voor de planeet of voor de dieren bijvoorbeeld. Dat valt toch echt onder een offer brengen, want je geeft er wel dat lekkere stuk vlees voor op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 13:00

8nnemiek schreef:
Enzino, de meeste veganisten leven júist niet zo voor zichzelf, maar voor de planeet of voor de dieren bijvoorbeeld. Dat valt toch echt onder een offer brengen, want je geeft er wel dat lekkere stuk vlees voor op.

En ik offer de morele superioriteit op door wel vlees te eten. Laten we hier aub geen veganisten-topic van maken.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Inferno - een kern van waarheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 18:34

Alsjeblieft niet nee....