"Tuintegeltax"

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jolien87

Berichten: 17414
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 07:52

Ik begrijp de gedachte erachter, maar moet nu werkelijk alles worden afgeschoven op de bugers?

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: "Tuintegeltax"

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 08:08

Wij hebben om hetzelfde probleem wel het verzoek gekregen de tuin groener te maken, maar we mochten ook een gratis regenton ophalen. Vind dat een prettigere insteek.

eva1969

Berichten: 4036
Geregistreerd: 01-04-06

Re: "Tuintegeltax"

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 08:19

Hier laatst een actie vanuit de gemeente: als je een tegel inleverde kreeg je een heester. Zelfde probleem, vriendelijkere poging tot een oplossing.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: "Tuintegeltax"

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 08:36

Of het nu linksom of rechtsom gaat, de inwoners betalen er toch wel voor uiteindelijk, het staat alleen niet gespecificeerd bij de belasting ;)

Betegelde tuinen kun je idd makkelijk vinden vanuit de lucht en daar hoef je nieteens voor in een vliegtuig te stappen. Kijk zelf maar eens op Google bijvoorbeeld ;) je kint de stenen niet tellen maar het komt wel in de buurt.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 08:56

Ik denk niet dat ze het gaan invoeren maar dat het meer als een signaal afgegeven word.
Of dat op een verantwoorde manier is is een tweede.


Bij mij in de straat heeft vorig jaar iemand gewoon beton in de tuin gestort, zowel voor als achter.
En omdat te verbloemen hebben ze in de voortuin tegels eroverheen gelegd en achter kunstgras.

estja
Berichten: 1428
Geregistreerd: 14-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 08:57

Suzanne F. schreef:
Ik ben voor de tegenovergestelde oplossing, subsidie krijgen als je niet meer dan een bepaald percentage van de oppervlakte van je tuin betegeld.

Dat doet de gemeente hier dus. Als je je regenwater afkoppelt van het riool en je tuin "regenwaterklaar" maakt krijg je een subsidie. Bij regenwaterklaar moet je denken aan zaken als minder tegels, wadi, infiltratiekratten, grastegels e.d.

Alpha89

Berichten: 1058
Geregistreerd: 24-08-13
Woonplaats: Ergens in Nederland, Spanje en Portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 09:12

ja, dus ze willen met luchtfoto's gaan kijken wie groen heeft en wie niet :') Wat gaat dat kosten? Het lijkt de KGB wel. :') En trouwens, dan rol je toch een mat met kunstgras uit over je tegels en niemand die het ziet.. -_-

nee, maar ergens snap ik het wel, wij hebben ook de tegels vd vorige bewoners eruit gemikt voor planten. maar zelf kunnen gemeentes ook een beter beleid voeren qua groen!

Rivjenn

Berichten: 4021
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Bergen NH

Re: "Tuintegeltax"

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 09:19

Misschien kunnen we weer terug naar de zandpaden *\o/*
Ook leuk om te mennen :j
En wat dacht je van al die industrieterreinen...? Dat is lekker voor de afwatering.
Onze tuin bezit wel een stukje grond met planten enzo maar we willen ook graag bestrating om de tuintafel op te zetten of de fietsen neer te kunnen zetten.
Ik zou heel graag een stuk gras willen maar daar is de tuin te klein voor..

butengeweun

Berichten: 3654
Geregistreerd: 15-01-06
Woonplaats: voorne putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 09:23

Alpha89 schreef:
ja, dus ze willen met luchtfoto's gaan kijken wie groen heeft en wie niet :') Wat gaat dat kosten? Het lijkt de KGB wel. :') En trouwens, dan rol je toch een mat met kunstgras uit over je tegels en niemand die het ziet.. -_-

nee, maar ergens snap ik het wel, wij hebben ook de tegels vd vorige bewoners eruit gemikt voor planten. maar zelf kunnen gemeentes ook een beter beleid voeren qua groen!


De foto's worden elk jaar al genomen en er zijn bedrijven die hele makkelijke software hebben om snel te kunnen kijken wat waar ligt.

Maar ja een taks is leuk, maar je kan het ook lezen als ze het niet doen gaat gewoon de rioolheffing omhoog door het overlast van water wat omhoog komt door putten en toiletten. De burger betaald het links of rechtsom

Jolien87

Berichten: 17414
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 09:26

Cowgirl schreef:
Ik denk niet dat ze het gaan invoeren maar dat het meer als een signaal afgegeven word.
Of dat op een verantwoorde manier is is een tweede.


Bij mij in de straat heeft vorig jaar iemand gewoon beton in de tuin gestort, zowel voor als achter.
En omdat te verbloemen hebben ze in de voortuin tegels eroverheen gelegd en achter kunstgras.


Leuke verrassing voor eventueel nieuwe bewoners.

Alpha89

Berichten: 1058
Geregistreerd: 24-08-13
Woonplaats: Ergens in Nederland, Spanje en Portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 09:31

butengeweun schreef:
Alpha89 schreef:
ja, dus ze willen met luchtfoto's gaan kijken wie groen heeft en wie niet :') Wat gaat dat kosten? Het lijkt de KGB wel. :') En trouwens, dan rol je toch een mat met kunstgras uit over je tegels en niemand die het ziet.. -_-

nee, maar ergens snap ik het wel, wij hebben ook de tegels vd vorige bewoners eruit gemikt voor planten. maar zelf kunnen gemeentes ook een beter beleid voeren qua groen!


De foto's worden elk jaar al genomen en er zijn bedrijven die hele makkelijke software hebben om snel te kunnen kijken wat waar ligt.

Maar ja een taks is leuk, maar je kan het ook lezen als ze het niet doen gaat gewoon de rioolheffing omhoog door het overlast van water wat omhoog komt door putten en toiletten. De burger betaald het links of rechtsom


yup, de burger is altijd de klos. gaan ze zitten muggenziften over wat tegels, terwijl er overal op de wereld natuurrampen gaande zijn o.a. veroorzaakt door multinationals/overheden etc. Echt om moe van te worden, hypocriete *** wereld. :+ maar goed, dat is een andere discussie :p

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: "Tuintegeltax"

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 09:42

Alpha89
Jij mag het muggeziften noemen.
Maar vorig jaar zijn er dus in diverse plaatsen straten echt serieus onder gelopen.
Ook de huizen.
Natuurlijk geen natuurramp, maar als het je eigen huis is wel een ramp voor jezelf.
En dit omdat het water de grond niet in kan trekken door teveel stenen.
Omdat door klimaatveranderen verwacht word dat hevige buien vaker gaan voor komen willen ze toch proberen terug te dringen dat het fout gaat.

Josien_

Berichten: 9005
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: "Tuintegeltax"

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 09:44

Ik vind het wel een goede regeling. Er zitten natuurlijk wel wat haken en ogen aan, maar steeds meer mensen verharden hun hele tuin en omgeving en met de toename van stortbuien zorgt dat gewoon sneller voor wateroverlast.
Wel vind ik dat de gemeente dan ook aan zichzelf verplicht is om te kijken waar zij eigenlijk meer bestraten dan nodig.

Alpha89

Berichten: 1058
Geregistreerd: 24-08-13
Woonplaats: Ergens in Nederland, Spanje en Portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 09:54

Bruintje, precies daarom heb ik ook tuintegels eruit gehaald van de vorige bewoners, want ik ben absoluut anti-tegel!
Maar ergens vind ik het een hypocriet beleid als overheden/multinationals vervolgens doen en laten wat ze willen en ondertussen de burger maar op de kosten proberen te jagen. Bijv. zo iemand als trump, gaat tegen alle klimaatakkoorden in, doet wat ie wil. Kunnen wij dan wel braaf een paar tegeltjes weghalen, maar als er vanuit die machthebbers geen verandering komt, waar zijn we dan mee bezig? maar goed, andere discussie :)
Laatst bijgewerkt door Alpha89 op 21-07-17 09:57, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: "Tuintegeltax"

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 09:56

Ja dat ben ik volkomen met je eens.
Maar ik ben bang dat dat nooit anders gaat worden.

LoveBodin

Berichten: 4354
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 09:56

Als het water je huis binnnenstroomt wordt je daar écht écht niet blij van...
Toen onze tuin nog niet goed was hebben wij dit ook gehad. Met een flinke regenbui ging het onder alle deuren door. En in de kelder.. Echt niet tof! Gelukkig kan onze vloerbedekking goed tegen water.

Nu hebben we overal wel goed tuin (met veel gras). En het komt gelukkig niet meer binnen!
Overigens hebben wij genoeg tuin om ons heen om geen "last" te hebben van evt buren die betegelen (niet dat ze dat doen geloof ik)

Daarom vind ik het een goed idee om dit soort dingen wel aan te pakken. Of belasting het handigst is weet ik niet, maar zoals al eerder gezegd: anders gaan andere belastingen gewoon omhoog...
En gemeente mag zeker ook zelf wat doen ja. En waarom niet ook gewoon bedrijven zo'n taks geven? Of iig zorgen dat bedrijven hun water ook beter opvangen? (Weet niet of dat al zoiets voor is hoor!)

Alpha89

Berichten: 1058
Geregistreerd: 24-08-13
Woonplaats: Ergens in Nederland, Spanje en Portugal

Re: "Tuintegeltax"

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 09:59

ik vrees dat het ook nooit gaat veranderen, de mens is een geldbelust, hebzuchtig wezen :( bizar hoe we met de aarde omgaan...
p.s. je tegels inruilen voor groen vind ik persoonlijk een beter initiatief dan een tax.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: "Tuintegeltax"

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 10:00

Maar als je niets in te ruilen hebt omdat het niet vol ligt en je al goed bezig was?
Ook niet een eerlijke alternatief dus.
Terwijl een leuk gratis struikje wel meer mensen willen.

Alpha89

Berichten: 1058
Geregistreerd: 24-08-13
Woonplaats: Ergens in Nederland, Spanje en Portugal

Re: "Tuintegeltax"

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 10:23

Dat is waar, maar een tax komt weer zo negatief over, alsof men nog niet genoeg belastingen betaalt. Die actie met inruilen liep bij ons als een trein en werd erg positief ontvangen. Wellicht dat ze in de toekomst dan nog iets anders verzinnen wat wel voor iedereen goed werkt, zodat niemand buiten de boot valt.

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 10:29

En waarom begint de gemeente zelf niet eens met water doorlatend beton? Zag dat ze wel al een begin gemaakt hadden door het onkruid lekker tussen de regels door te laten groeien.

Na "katrina" hebben ze in New Orleans een hoop van dit speciale beton gebruikt voor o.a. parkeerplaatsen. Met de regelgeving in Nederland lijkt me dat wat lastig, maar voor voet- en fietspaden natuurlijk wel een goede oplossing.
Persoonlijk zou ik dus ook hier voor kiezen in mijn tuin, scheelt een hoop plassen.

arabella2000
Berichten: 4151
Geregistreerd: 14-05-06
Woonplaats: zuid-limburg

Re: "Tuintegeltax"

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 10:36

Ik snap het van de ene kant wel.
Mijn buurman woont naast de put (zegt ie) en elke keer na een stortbui heeft hij de tuin blank staan.
Ik vind wat groen in een tuin mooi, dus er komt hier zeker een flink stuk gras, alleen voor de rest nauwelijks planten gewoon in de grond. Er komt wat in bakken, maar dat is het dan ook.
Dit omdat het allemaal gewoon teveel onderhoud vergt voor mij.

Oh en ik heb net alle bomen etc uit de tuin gehaald. Cadeautje van de vorige bewoners. Hele tuin zat onder de wortels.

butengeweun

Berichten: 3654
Geregistreerd: 15-01-06
Woonplaats: voorne putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 10:37

daffie1986 schreef:
En waarom begint de gemeente zelf niet eens met water doorlatend beton? Zag dat ze wel al een begin gemaakt hadden door het onkruid lekker tussen de regels door te laten groeien.

Na "katrina" hebben ze in New Orleans een hoop van dit speciale beton gebruikt voor o.a. parkeerplaatsen. Met de regelgeving in Nederland lijkt me dat wat lastig, maar voor voet- en fietspaden natuurlijk wel een goede oplossing.
Persoonlijk zou ik dus ook hier voor kiezen in mijn tuin, scheelt een hoop plassen.


Hoe weet je dat de gemeente bij nieuwbouw of renovatie dit soort (water doorlatende/opvang/buffer) middelen al niet gebruikt?
Laatst bijgewerkt door butengeweun op 21-07-17 10:40, in het totaal 1 keer bewerkt

arabella2000
Berichten: 4151
Geregistreerd: 14-05-06
Woonplaats: zuid-limburg

Re: "Tuintegeltax"

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 10:39

Gaat dat tr niet scheuren als het vriest?

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Re: "Tuintegeltax"

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 10:52

De gemeentes hebben duidelijk boter op hun hoofd. Er is hier in meerdere buurtgemeentes al een paar last geweest van onder gelopen kelders bij flinke plensbuien. Het probleem zat 'm in de verkeersdrempels die in de straat gelegd zijn. Het water kwam steeds hoger tussen de drempels in totdat het nog maar 1 kant uit kon, nl. richting de huizen.

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 11:46

Ik heb het probleem een tuin te hebben die tegen een oude stadswal is gelegen.
Heb dus lang geleden keitjes en keien neergelegd als een terras om te voorkomen dat het regenwater naar beneden gutst.