Einde tweespalt tussen boeren en "de natuur"....?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
ilaan

Berichten: 2434
Geregistreerd: 23-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 17:44

amoj schreef:
ElCid schreef:
Zou hier niet misstaan, de intensieve melkveeboeren hier buiten zowel koe als grasland uit. Grasland wordt 6x !! per jaar bemest, afwisselend met kunstmest en geïnjecteerde gier ( die het bodemleven compleet lam legt) , tussendoor bespoten met een soort sop wat al het "onkruid" doodt, er groeit dan ook heel raar gras zonder sprietje van iets anders er tussen. Er wordt 4 a 5 x per jaar gemaaid, waarbij begonnen wordt aan de buitenkant met als gevolg dat dieren in paniek raken en uiteindelijk meegemaaid worden; we ( of beter 1 van de katten) vinden regelmatig halve haasjes en konijntjes. Aan de randen staat geen enkel stuk begroeiing, sloten zijn kaal.
Andere stukken land hier in de buurt waar bijv. wintertarwe op heeft gestaan, worden doodgespoten voor de teelt van mais o.i.d. Aardappels worden zo veelvuldig besproeid met pesticiden dat ik dus nooit meer niet-biologische ( lees van de plaatselijke moestuin) eet. Varkens worden vetgemest in steriele schuren waar ze kort verblijven tot de slacht, zien nooit een mens of buitenlucht, koeien staan met zijn 400 in een schuur waar ze nooit uitkomen ( en waar nooit een kalfje te zien is.........???, wat zou daar toch mee gebeuren!?) . Hoog tijd dat er dingen veranderen want deze roofbouw of dier en milieu ( en uiteindelijk ook op de mens) kan niet verder.
Bedrijven zullen wel moeten veranderen, zowel de grote als kleine als de boerenbedrijven! Echte natuur is een in Nederland al nauwelijks meer aanwezig en door de roofbouw wordt het ook steeds minder.
Daarbij zal de consument ook nog meer moeten veranderen en moeten eisen om gezond voedsel te krijgen, wat er nu in de schappen staat verdient de naam voedsel niet maar is voer zonder voedingswaarde en vaak nog vol met allesbehalve gezonde bijproducten.
Gelukkig zijn er al steeds meer mensen die gezond voedsel eisen en die zich inzetten voor een beter milieu, ook boeren, maar velen zijn slaaf van de maatschappij en willen ( en kunnen) niet veranderen ( maar "wil niet" ligt op het kerkhof en "kan niet" ligt ernaast).
Hier wordt bijv. vaak al eind april gemaaid zonder rekening te houden met nesten of jonge dieren, tot dus 4 a 5 x per jaar zo gauw het gras maar 15 cm hoog is. 2 dagen liggen en, hop, de kuil in. We zien ieder jaar minder weidevogels.
Ik ben er overigens van overtuigd dat melk een product is waar veel minder van geproduceerd zou moeten/ kunnen worden. Het is niet gezond, al zeker niet met alle "toevoegingen" ( antibiotica ( nog altijd te veel! ) , extra lactose, ongewenst bacteriën i.v.m. slechte schoonmaak van de apparaten in melkfabrieken, etc. etc ). Daarbij is melk voor volwassen een zinloos product wat meer ellende veroorzaakt dan goed doet, zelfs als het wel goed is geproduceerd. Melk is voor kalfjes en dat zijn nou net degenen die het meestal niet krijgen omdat ze een "lastig" bijproduct zijn van de melkindustrie.


Wow wil jij even je huiswerk gaan doen?
Punt 1, zes keer bemesten per jaar, laten we het op de helft houden.
Punt 2, onkruid, de meeste pesticiden worden gebruikt door particulieren.
Punt 3, heel veel boeren beginnen niet alleen aan de buitenkant maar maaien ook meermaals door het midden zodat wild weg kan komen. En heel veel gaan van tevoren het land in om beesten te verleggen.
Punt 4, de sloten, één meter van de slootkant is in onderhoud van t waterschap. En word regelmatig gemaaid.
Punt 5, doodspuiten en groenbemester zaaien is verplicht.
Punt 6, 400 koeien is een uitzondering, en wil je ff ophouden met je spookverhalen wbt kalfjes?!
Punt 7, minder weidevogels komt niet door de boeren maar door het fantastische wild waar niet op gejaagd mag worden maar wat er te veel is (vossen, ooievaars) die vreten alle weidevogels op.
Punt 8, er zit GEEN antibiotica in melk!!! En het vee gebruikt minder antibiotica dan de mens.

Ga je inlezen voor je onzin gaat uitkramen. Als je geen melk wil drinken prima, maar hou op onzin te verkondigen!


Aanvulling op punt 8. Als er antibiotica in de melk in de tank wordt gevonden kun je deze leeg laten lopen.

Verder ben ik het helemaal met je eens amoj!


ElCid

Berichten: 9221
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 18:00

Janneke2 schreef:
...oeps - "het AB woord" is gevallen.

Ik meen, dat antibiotica al meer dan 25 jaar niet meer standaard in het voer zit. Het is dus nadrukkelijk geen 'toevoeging' op melk.


Wat mij wel aanspreekt in dit project: "veel boeren zijn slaaf van de maatschappij", schreef ElCid. Ik gebruik doorgaans het woord wurggreep.
...en mogelijk is dit een manier om los te komen uit de wurggreep/ slavernij.



AB zit niet meer in het voer maar wordt nog wel volop gespoten, bijv. "preventief" bij koeien die gekalfd hebben ( en dat doen ze allemaal omdat ze anders geen melk geven :o ). Die koeien worden dan 3 weken uit de productie gehaald ( terwijl AB veel langer in het lichaam blijft) en daarna weer gewoon gemolken; dus AB in de melk. Dat mag weliswaar niet boven een bepaald percentage uitkomen maar het zit er wel degelijk in. Partijen met teveel AB worden gemengd met partijen met minder dus het gemiddelde komt dan wel weer "goed"..........

ElCid

Berichten: 9221
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 18:04

amoj; ik woon hier midden tussen de melkvee boeren; ik zie dus met eigen ogen hoe vaak ze het land bemesten, maaien en gif spuiten.
Daarbij ken ik een flink aantal mensen die bij een grote zuivel fabriek werken en een aantal melkvee boeren; die zeggen zelf dat er koeien met AB behandeld worden en dat het dus wel degelijk in de melk zit. We worden allemaal zoet gehouden met mooie verhaaltjes maar er wordt zelfs lactose toegevoegd aan melk; dat is nl. een goedkope manier om meer product te krijgen en verklaard waarom er steeds meer mensen lactose intolerant zijn.

Ik, en de mensen die in de zuivel werken, doen dus meer dan ons huiswerk; we zitten er middenin!

MELK; de witte sloper!

Leg me dan eens uit waar al die kalfjes blijven van al die megastallen? Niet op het bedrijf in ieder geval want dan zouden er hier in de buurt intussen meer dan duizend kalfjes moeten rondlopen................
Laatst bijgewerkt door ElCid op 07-07-17 18:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Einde tweespalt tussen boeren en "de natuur"....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 18:06

Haha, pff ik ben zelf 7 dagen in de week boerin dus ik weet wel waar ik over praat ;)

En die antibiotica wat je beweert, hoe heet dat dan? Erg benieuwd? Nog nooit van gehoord namelijk.

ElCid

Berichten: 9221
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 18:07

amoj schreef:
Haha, pff ik ben zelf 7 dagen in de week boerin dus ik weet wel waar ik over praat ;)

En die antibiotica wat je beweert, hoe heet dat dan? Erg benieuwd? Nog nooit van gehoord namelijk.



Ja, dat bedoel ik; Waarschijnlijk werk je zelf mee aan de mooie praat en ben je ervan overtuigd dat melk gezond is _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 18:08

Zeg ik dat? En geef dan ook even antwoord op m'n vraag als je zo stellig bent met je onzin?

Antwoord op je kalveren vraag, vaarsjes worden opgefokt om koe te worden. Stieren gaan na twee weken naar de mester om gemest te worden en uiteindelijk geslacht te worden.

En dan nu graag antwoord op mijn vraag IPV loze leuzen te roepen?

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 18:41

Ik ga deels met Elcid mee, ik woon ook midden tussen de voedermaïs en voederbieten en ik herken veel uit de post. Ook hier regelmatig complete velden kapotgespoten met roundup.. Particulieren mogen dat niet gebruiken (en terecht), maar boeren mogen er complete velden mee platspuiten -O-
Maar goed, om even ontopic te blijven.. als ik 'melkveehouders' en 'duurzaamheid/natuurbehoud' in een zin lees dan roept dat bij mij al vraagtekens op. Geen enkele industrie is zo slecht voor het milieu als de melkveeindustrie. Onvoorstelbaar veel hectares natuur en bosgebied zijn in de afgelopen 100 jaar verloren gegaan aan akkerbouw voor veevoer.. Melkvee zorgt voor enorme hoeveelheden CO2 en methaangas en is daarmee de grootste veroorzaker van het broeikaseffect..
De enige manier om echt iets voor het milieu te betekenen is de koeien helemaal weg doen en het land gebruiken voor de teelt van voedsel voor mensen waaronder misschien wel Nederlandse sojabonen voor sojamelk en andere gewassen voor plantaardige melk.
Dáár zou de overheid samen met zo'n bedrijven in moeten investeren..

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Anoniem

Re: Einde tweespalt tussen boeren en "de natuur"....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 18:43

Particulieren mogen meer round up gebruiken dan veehouders. Ik mag een liter ophalen, een particulier 5.

Het heet alleen anders nu, glyfosaat.

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-17 18:47

8nnemiek schreef:
De enige manier om echt iets voor het milieu te betekenen is de koeien helemaal weg doen en het land gebruiken voor de teelt van voedsel voor mensen waaronder misschien wel Nederlandse sojabonen voor sojamelk en andere gewassen voor plantaardige melk.
Dáár zou de overheid samen met zo'n bedrijven in moeten investeren..

...het zou *een* manier zijn om veel voor het milieu te betekenen.
Van de overheid "hoeven we het niet te hebben" |( (wat een stelletje labbekakken is dat....).

Dus ben ik blij dat het bedrijfsleven icm een NGO stappen zet.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Marjo

Berichten: 37207
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 18:53

Boeren kunnen al jaren vanuit de EU verschillende subsidies krijgen voor natuurbehoud...

Common Agricultural Policy is een beleid om met name duurzame productie te stimuleren door hier een subsidie voor te geven.

Natura 2000 gebieden onderhouden als boer levert je extra inkomsten op...

Ik denk dat het nodig is deze extra kostenpost.. veel boeren komen amper rond en als daarmee dan ook duurzaamheid gestimuleerd word is dat winwin natuurlijk.

Kinke

Berichten: 20513
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 19:10

amoj schreef:
Haha, pff ik ben zelf 7 dagen in de week boerin dus ik weet wel waar ik over praat ;)

En die antibiotica wat je beweert, hoe heet dat dan? Erg benieuwd? Nog nooit van gehoord namelijk.


Je hebt wat geleerd Amoj, je mag ab melk gewoon in de tank doen hoor!!!

_O- _O- _O-

Daantjuh88

Berichten: 1732
Geregistreerd: 13-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 19:15

Kinke schreef:
amoj schreef:
Haha, pff ik ben zelf 7 dagen in de week boerin dus ik weet wel waar ik over praat ;)

En die antibiotica wat je beweert, hoe heet dat dan? Erg benieuwd? Nog nooit van gehoord namelijk.


Je hebt wat geleerd Amoj, je mag ab melk gewoon in de tank doen hoor!!!

_O- _O- _O-


Gewoon doen en dan geef je de bulkchauffeur een tientje en kijk je hem lief aan om geen monster te nemen!

Lees heel veel discussies over het boeren niet eens meer, mensen weten niet half hoeveel werk en regels er zijn voor boeren! Beetje mest over het land uitrijden kan al bijna niet meer zonder eerst de laptop uit de kast te halen en er een berekening op los te laten hoeveel we mogen uitrijden! Onkruid spuiten moet je een licentie voor hebben, laten ze je niet betrappen met een jerrycan vergif op de erf. En een beetje rattengif mogen we ook niet zelf neer zetten, komt ook een bedrijf voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 19:22

Kinke schreef:
amoj schreef:
Haha, pff ik ben zelf 7 dagen in de week boerin dus ik weet wel waar ik over praat ;)

En die antibiotica wat je beweert, hoe heet dat dan? Erg benieuwd? Nog nooit van gehoord namelijk.


Je hebt wat geleerd Amoj, je mag ab melk gewoon in de tank doen hoor!!!

_O- _O- _O-


Precies! Dat scheelt vanavond weer 18 liter! ;)

En die tip over dat tientje is ook een goeie, thnx! :D

Oehlala
Berichten: 4302
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 19:25

Zo El Cid waar heb jij die wijsheid vandaan? Wat jij vertelt is letterlijk gekopierd wat die zogenaamde dierenclubs voorkauwen.

Vertel mij dan maar eens wat voor antibiotica dat is.
En 400 koeien? Dat is echt wel een bovengemiddeld bedrijf. Gemiddelde in NL ligt nog steeds rond de 80.

En 6x mest rijden? Dan had de nvwa allang op de stoep gestaan en er een fikse boete uitgedeeld. En dat bodemleven doodgaat doodgaat door de mest onder ye werken is ookal een achterhaalt fabeltje.

Terug naar het topic, an sich vind ik het best oke dat de agrarisch ondernemer eindelijk zou mee profiteren van werk wat hij al jaren doet. Laat de gemeenschap maar meebetalen aan natuurbeheer en behoud. Dit zou echter niet gekoppeld moeten worden aan de melkprijs, want dat heeft er helemaal niets mee van doen.

Kinke

Berichten: 20513
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 19:25

Ik zal het ook nog even op FB melden in een groep daar, scheelt al die melkveehouders veel werk, geen bandjes meer om de poten, geen notities in de melkput, ideaal gewoon! En natuurlijk niet meer die melk uit de tank houden, wegspoelen, echt, dit hadden die boeren tig jaar eerder moeten weten. En geen risico's meer op boetes, echt super!

Oehlala
Berichten: 4302
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Einde tweespalt tussen boeren en "de natuur"....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 19:35

Haha kinke! Heb ik meer werk! ;)

Kinke

Berichten: 20513
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Einde tweespalt tussen boeren en "de natuur"....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 19:38

nee joh, je hoeft niet meer na te denken, gewoon domweg alles melken wat in de melkput staat :D

SARINO

Berichten: 468
Geregistreerd: 06-07-12
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 19:40

Een echte zieke koe moet je behandelen en vaak op advies van de veearts met Antibiotica.Je wilt een dier met een ontsteking echt niet laten lijden.Mensen krijgen ook antibiotica als dat nodig is.Biologische koeien krijgen ook antibiotica !!! als ze ziek zijn.Als je gemiddeld teveel AB gebruikt kan je stoppen ,alles wordt geregistreerd en bijgehouden.Je kan echt niet zomaar rommelen.
Als veehouder heb je meer werk aan het apart melken van de koe,het toedienen van de AB en de melk moet je weg laten lopen(melk levert niks op) en als het in de tankwagen komt mag je de hele vrachtwagen vergoeden plus een boete.De boetes zijn fors want het gaat om voedselveiligheid.
De taak van FrieslandCampina is melk verkopen voor een goede prijs,het is een cooperatie ,dat wil zeggen bestuurd en gefinancierd door leden,lees veehouders.Dit kan niet de bedoeling zijn wat Friesland Campina de laatste tijd aan de hand haalt....Laat die lekker melk verkopen...

Mazida
Berichten: 1384
Geregistreerd: 31-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 19:49

@ElCid, wat een complete bullshit dat koeien na de bevalling standaard preventief antibiotica krijgen, echt, wat een grote onzin zeg. De melk van de koeien gaat na de bevalling gewoon de melktank in zonder antibiotica. Heb melkveehouders in de familie en heb zelf ook gemolken. Geen koe die standaard drie weken uit de productie gaat voor een preventieve antibioticakuur. Een zieke koe krijgt antibiotica en dat gebeurt niet preventief. Dat gebeurt net als jouw paard ziek wordt en ook antibiotica krijgt. De melk van de koe gaat pas weer de tank in als alle antibiotica uit het lichaam van de koe is.

En dat jij geen melk wil drinken en het slecht vindt, prima, maar daarvoor hoef je nog geen onwaarheden te verkopen.

Overigens eten koeien voor 80 procent gras uit Nederland. Dat wordt aangevuld met soja met een keurmerk, waarvoor geen regenwoud wordt gekapt. Dit is het RTRS-keurmerk.

En over het bemesten. Boeren zijn verplicht het mestbeleid uit te voeren, ook als dat niet goed is voor de grond. Zo is mest injecteren helemaal goed voor het bodemleven. Wormen en mollen verdwijnen uit de grond, net als weidevogels. Ook weidevogels vinden zo geen wormen en gaan dood, maar ja, de overheid wil het zo.

En ik word er ook moe van dat kalfjes bijproducten en restproducten worden genoemd. Ook onzin, een vaars wordt een melkkoe en een stiertje levert aan het eind van zijn leven een lekker stuk vlees op. Allebei nuttig dus.

Mazida
Berichten: 1384
Geregistreerd: 31-07-15

Re: Einde tweespalt tussen boeren en "de natuur"....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 19:52

En over het zogenaamd dood maaien van weidevogels en reekalfjes. Alle boeren die ik ken gaan vooraf het land om te controleren of er dieren inzitten. Er gaan meer reekalfjes dood, doordat zogenaamde dierenliefhebbers net niet nodig vinden om hun hond aan de lijn te houden die vervolgens de reekalfjes gaan lopen opjagen of door mensen die zo'n reekalfje in het gras zielig vinden (zo zonder moeder) en nietsvermoedend met het dier gaan lopen nar een wildopvang. En als zo'n reekalf door een mens is aangeraakt wordt het dier verstoten door de moeder. Maar fijn dat iedereen het altijd beter weet dan de boer. De beste stuurlui staan immers altijd aan wal.

Mazida
Berichten: 1384
Geregistreerd: 31-07-15

Re: Einde tweespalt tussen boeren en "de natuur"....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 19:54

En melkveehouderijen zijn geen melkveeindustrie, maar melkveeboerderijen. Gemiddeld heeft een bedrijf in Nederland 80 koeien, dat is toch geen industrie zeg. We noemen maneges en pensionstallen met zoveel paarden toch ook geen paardenindustrie? Maar in het kader van je zin doordrijven mogen dierenactivisten onbeperkt kwetsen.

MDWStables

Berichten: 1439
Geregistreerd: 27-09-05

Re: Einde tweespalt tussen boeren en "de natuur"....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 20:27

Ik lees dit even vluchtig door en er staan dingen in die totaal niet op waarheid berusten. Ik vind het jammer dat "de burger" het kennelijk nog steeds nodig vindt boeren te bedoezelen en onwaarheden te verspreiden.

Vraag het de boer zelf, deze zijn meestal (bij ons wel in ieder geval!) meer dan bereidt om te vertellen over hoe het er werkelijk aan toe gaat.

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-17 20:29

SARINO schreef:
De taak van FrieslandCampina is melk verkopen voor een goede prijs,het is een cooperatie ,dat wil zeggen bestuurd en gefinancierd door leden,lees veehouders.Dit kan niet de bedoeling zijn wat Friesland Campina de laatste tijd aan de hand haalt....Laat die lekker melk verkopen...

Eh - er was ruzie over het AB woord (en het g/r woord, Monsanto gif),
de taak van de coöperatie FC is idd melk verkopen namens de leden.

...maar begrijp ik dat jij tegen de biodiversiteitsmonitor bent, of ging het over andere zaken?

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 20:31

SensaHorses schreef:
Heel erg goed verwoord, ElCid! +:)+
Ik ben het helemaal met je eens! :j

Alléén jammer dat ze zo weinig verstand van de materie heeft.

SARINO

Berichten: 468
Geregistreerd: 06-07-12
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 20:45

Janneke2 schreef:
SARINO schreef:
De taak van FrieslandCampina is melk verkopen voor een goede prijs,het is een cooperatie ,dat wil zeggen bestuurd en gefinancierd door leden,lees veehouders.Dit kan niet de bedoeling zijn wat Friesland Campina de laatste tijd aan de hand haalt....Laat die lekker melk verkopen...

Eh - er was ruzie over het AB woord (en het g/r woord, Monsanto gif),
de taak van de coöperatie FC is idd melk verkopen namens de leden.

...maar begrijp ik dat jij tegen de biodiversiteitsmonitor bent, of ging het over andere zaken?


Mijn punt is dat de hoge heren en dames van FC door de veehouders betaald worden en leuke en goede plannen maken,een zeer goed salaris hebben en zat vrije tijd hebben.
Misschien eerst een Fairtrade voor de veehouders.Eerlijke prijzen voor de boeren.De gemiddelde veehouder zit nog onder de bijstandsnorm.De wil is er wel om de wereld mooier te maken maar dat moet wel betaald worden.De gemiddelde veehouder hoeft niet rijk te worden maar wil wel kunnen leven ,zijn rekeningen betalen en zijn bedrijf kunnen blijven verbeteren.Dat is met 0,36 cent niet mogelijk.
De consument wil toch niet betalen voor een mooi verhaal/


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 bezoekers