Waarom alcohol"vrije" consumpties 18+?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23530
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 07:38

Ik werk al ruim 10jr met jongeren vanaf een jaar of 17 en ik kan zeggen dat er een héél duidelijk verschil merkbaar is tussen jongeren die regelmatig alcohol gebruiken en jongeren die dat niet doen,nou gebruik ik zelf ook geen alcohol en hoop dat mijn kind dat ook tot een minimum wil beperken

janouk
Blogger

Berichten: 17917
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Waarom alcohol"vrije" consumpties 18+?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 07:49

Ts heeft het hier over kids van 9 en 11 jaar oud. Dat zijn in mijn ogen nog echt kids en geen jongeren.
Eens met polly dat je hoopt om je kinderen zo lang mogelijk zonder alcohol kan groot brengen.
Zo denk ik erover.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23530
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Waarom alcohol"vrije" consumpties 18+?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 07:51

Als het met jongeren al zoveel doet dan weet ik niet of ik wil weten hoe de toekomst van een kind eruit ziet als die op zeer jonge leeftijd (want dat is het imo) alcohol laat gebruiken.
Als ouder sta je toch voor de beste toekomst van je kind?

Anoniem

Re: Waarom alcohol"vrije" consumpties 18+?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 08:00

Het gaat toch niet om alcoholgebruik :?

Ze krijgen hier ook geen alcohol. In mijn ogen ook de komende jaren niet.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 08:03

de stap van radler naar bier is kleiner, maar ik denk dat je wel je kind zo kan bijbrengen om iets met mate te drinken. je eet ook niet een heel pakje koeken op in een keer( uitzonderingen daar gelaten dan).

wij zelf drinken bijna geen alcohol , een radler alleen als het echt wat bijzonders is op een feestje of zo.
Als kinderen dat zien en ook dat verband leggen dan zullen ze het net als cola en taart gaan zien iets voor af en toe.
niet iedereen kan dat zo waarderen misschien maar af en toe waarom ook niet, ik had heel vroeger ook wel eens shandy gehad en ik vond het best lekker :+

Ir111

Berichten: 11981
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 08:17

Fitzroy schreef:
Alcohol wordt alleen maar aantrekkelijker door het te verbieden imo. Bv comazuipen, dat is ook echt iets van deze tijd.

Ik heb daar toevallig laatst een artikeltje over gelezen (dat ik nu niet meer kan vinden uiteraard :D ) en daarin stond dat coma zuipen niet van deze tijd maar alle tijden is. Vond ik verbazend omdat ik ook dacht dat het iets van deze tijd was.

Steeph

Berichten: 4346
Geregistreerd: 02-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 08:28

Fitzroy schreef:
Steeph, wat maakt het nu uit wat een kind drinkt als het alcoholvrij is?
Ik zie het verschil echt niet tussen een cola of een alcoholvrij biertje.
Het is allebei drank zonder alcohol.

Vroeger dronken wij altijd Shandy als kind. Zat wel alcohol in maar een klein beetje. Niemand die daar moeilijk over deed. Vind echt dat tegenwoordig alles doorgeslagen is.
Alcohol wordt alleen maar aantrekkelijker door het te verbieden imo. Bv comazuipen, dat is ook echt iets van deze tijd.

Dus TS, ik ben het wel met je eens.


Het verschil tussen cola en alcoholvrij bier is dat cola in de eerste instantie is geproduceert voor een grote doelgroep en bier voor 18+ (en eerder 16+). Het gaat me niet om het verschil wat je hebt tussen cola en AV-bier, maar het signaal wat je af geeft. Bier (met alcohol) is gewoon niet bestemd voor kinderen, en al helemaal niet van de leeftijd 12-9. Waarom is AV-bier dat dan wel?


StonedRomy schreef:
Waarom zou je geen cafeïne mogen drinken als kind? Op advies van artsen drink ik al vanaf mijn 5e iedere dag minimaal een espresso.

Ik neem aan dat jij hierbij een geval apart bent.
Mijn broertje is 14 en ontdekte laatste de latte. Hij heeft een week op koffie en zonder slaap geleefd.



Polly schreef:
Ik werk al ruim 10jr met jongeren vanaf een jaar of 17 en ik kan zeggen dat er een héél duidelijk verschil merkbaar is tussen jongeren die regelmatig alcohol gebruiken en jongeren die dat niet doen,nou gebruik ik zelf ook geen alcohol

Oprechte interesse, zou je dit kunnen uitleggen? Welke verschillen zie jij bijvoorbeeld?

Anoniem

Re: Waarom alcohol"vrije" consumpties 18+?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 08:42

Ik ken ouders die 12jarigen op een verjaardagspartijtje Radlers geven "want dat staat zo lekker stoer." Als mijn stiefdochter dat op die leefrijd had gekregen op een verjaardagspartijtje, zouden zowel haar moeder als ik daar ontzettend van balen. Drinken omdat het stoer is gaan de meeste kinderen op een bepaalde leeftijd heus wel doen. Maar dat hoeft van mij niet met 12 jaar al op een verjaardagspartijtje aangemoedigd te worden. |o

Siesjuh
Berichten: 1685
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 08:57

Maar, iedereen die zo sterk tegen alcohol onder jongeren is, zijn jullie niet bang dat jullie kinderen enorm naar de alcohol grijpen als ze de juiste leeftijd hebben en het zelf kunnen bepalen? Want, het lijkt toch dat dingen die onbereikbaar zijn alleen maar aantrekkelijker worden.

Ik denk dat er veel meer winst te behalen valt in een goede voorlichting. Net als met 'ongezonde' etenswaren. Je probeert je kind toch ook te leren dat snoep, chocolade, frisdrank ed. geen 'normale' voedingswaar zijn, maar iets dat bij uitzondering genomen wordt (uitzonderingen daargelaten natuurlijk)? Ik denk daarom dat kinderen beter met drank om kunnen gaan als zij weten wat het is en wat het doet. En als ze dan een keer een alcoholvrij of een drankje met laag alcoholpercentage krijgen (op wat oudere leeftijd misschien een biertje of een wijntje), denk ik dat kinderen veel minder 'nieuwsgierig' zijn naar dat oh zo geweldige alcohol. Ik denk dat je kinderen op deze manier veel weerbaarder maakt voor de drinkende maatschappij. En ik denk ook dat juist gewenning aan alcoholvrije drankjes de stap naar alcoholische drankjes kleiner maakt, omdat je dat toch al gewend bent. Daarbij komt, wie heeft er met feestelijkheden geen kinderchampagne oid gehad? Naar mijn idee draait de maatschappij tegenwoordig een beetje door met het verbieden en zwart maken van dingen, waardoor die dingen alleen maar interessanter worden.

Ik zie dus geen problemen met af en toe een alcoholvrij drankje. Net als in koffie of zoetigheden. Maar wel met mate en de juiste instelling.

Edit: Ik denk overigens ook dat het veiliger en beter is als kinderen/jongeren thuis in een veilige omgeving in aanraking komen met alcohol, dan uiteindelijk tijdens het stappen, wat helemaal fout gaat met alle gevolgen van dien.
Tevens ben ik ook benieuwd of er ooit als eens onderzoek gedaan is naar het alcohol gebruik onder jeugd die onder verschillende omstandigheden opgroeien.

Anoniem

Re: Waarom alcohol"vrije" consumpties 18+?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 09:11

Bier is helemaal niet geproduceerd voor een oudere doelgroep. Bier is al eeuwen oud en werd vroeger ook gewoon door kinderen gedronken.

Met de huidige kennis is alcohol voor kinderen niet slim. Maar als ze dit lekker vinden. Wat is dan feitelijk (en niet gevoelsmatig) het verschil met andere drankjes?

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 09:15

Ik wist dat er de laatste jaren nogal spastisch wordt gedaan over iedere druppel alcohol die in kinderen komt ('vroeger' werd er gewoon bierschuim geslurpt op verjaardagsfeestjes en was het geen ramp als er rode wijn door een stoofpot zat), maar dat de koffie nu ook al aan de beurt is, is nieuw voor mij.

Wat is het volgende om in de ban te doen?

Badeendje

Berichten: 3940
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Re: Waarom alcohol"vrije" consumpties 18+?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 09:29

Ik drink zelf helemaal geen alcohol en vind het, als ik met een groep zit, wel fijn om een radler 0.0 te drinken. Denk maar niet dat het voor jongeren makkelijk is om alcohol te weigeren, als ik geen emetofobie gehad weet ik niet of ik alle kritiek en gal aan had gedurfd. Niet alcohol drinken wordt niet geaccepteerd, je bent gewoon een outlier als je niet drinkt en je hoort er niet bij, klaar. Ik denk dat als je in een groep zit en iedereen heeft een bierflesje (ondanks dat de ene daar 0,0 of 2,0 in heeft zitten) er een stuk makkelijker over wordt gedaan dan als jij weer die uniekeling bent die enkel cola wil. Mijn insziens dus helemaal niet zo verkeerd dat mensen al vóór de drinkleeftijd kennismaken met radler 0,0.

Vanillia

Berichten: 7658
Geregistreerd: 22-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 09:32

Het ontgaat mij even waarom je een klein kind 1-2 koppen koffie per dag zou laten drinken, wat is daar de meerwaarde van? Afgezien van het feit dat ze vanaf 7 jarige leeftijd al cafeïne verslaafd is en waarschijnlijk met een dikke hoofdpijn rondloopt als ze geen koffie drinkt..

Wat betreft 'alcohol vrij' bier, vaak is dit 'alcohol arm'. Laag in alcohol, maar het zit er alsnog in. Zou voor mij reden genoeg zijn om het niet aan mijn jonge kind te geven.

https://www.rtlnieuws.nl/economie/er-zi ... lvrij-bier

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 09:34

badeendje schreef:
Ik drink zelf helemaal geen alcohol en vind het, als ik met een groep zit, wel fijn om een radler 0.0 te drinken. Denk maar niet dat het voor jongeren makkelijk is om alcohol te weigeren, als ik geen emetofobie gehad weet ik niet of ik alle kritiek en gal aan had gedurfd. Niet alcohol drinken wordt niet geaccepteerd, je bent gewoon een outlier als je niet drinkt en je hoort er niet bij, klaar. Ik denk dat als je in een groep zit en iedereen heeft een bierflesje (ondanks dat de ene daar 0,0 of 2,0 in heeft zitten) er een stuk makkelijker over wordt gedaan dan als jij weer die uniekeling bent die enkel cola wil. Mijn insziens dus helemaal niet zo verkeerd dat mensen al vóór de drinkleeftijd kennismaken met radler 0,0.

Sowieso lijkt het mij geen verkeerde ontwikkeling dat alcoholvrij bier steeds meer geaccepteerd wordt, ook bij volwassenen. De tijd dat dat écht niet kon ('bucklerdrinkers') is nog helemaal niet zo lang geleden, en het is pas sinds kort dat er weer alcoholvrije en -arme bierdranken mainstream zijn geworden.

janouk
Blogger

Berichten: 17917
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 09:36

@lente

Er is veel onderzoek gedaan naar alcohol en schade aan het zich nog ontwikkelende brein van kinderen en jongeren. Juist omdat kinderbreinen nog helemaal moeten ontwikkelen, is de schade des te groter. Zeker op de Prefontale cortex hersenen, die in de puberteit ontwikkelen.
Ik weet zeker dat als alcohol nu nieuw op de markt zou komen, dat het verboden zou worden.
De prefrontale cortex speelt een belangrijke rol bij hogere functies zoals het tijdelijk vasthouden van informatie, plannen, beslissingen nemen, problemen oplossen, je impulsen beheersen en sociaal gedrag. Als je hier moeite mee hebt doordat je prefrontale cortex kleiner is, blijk je kwetsbaarder voor experimenteel gedrag, heb je minder controle over je keuzes en ben je impulsiever.

Je kan daar via google vast heel veel van vinden.

deze informatie is van http://www.stap.nl ned. inst. voor alcoholbeleid.



I. Alcohol en het Puberbrein

Welke hersengebieden worden aangetast door alcoholgebruik?

Om goed antwoord te kunnen geven op de vraag welke hersengebieden van drinkende jongeren worden aangetast kunnen we het beste eerst kijken naar hoe dit wordt onderzocht. Het ene type onderzoek kan namelijk beter antwoord geven op deze vraag dan het andere.

Voorbeelden van typen onderzoek naar Alcohol en het Puberbrein zijn:

- Experimenteel onderzoek
- Cross-sectioneel onderzoek
- Longitudinaal onderzoek

1. Experimenteel onderzoek – acute effecten
In experimenteel onderzoek kan bijvoorbeeld in een lab worden bekeken wat het directe of acute effect is van de toediening van een hoge dosis alcohol – een ‘binge’ – op een uit te voeren taak die bijvoorbeeld geheugen of aandacht meet.

Dit soort onderzoek laat duidelijke acute effecten van één binge drink sessie op de hersenen van jong volwassenen zien. Direct na een binge presteren jong volwassenen slechter op taken die controle meten, is de aandacht verstoord en hebben ze meer moeite met geheugentaken vergeleken met jongeren die een placebo drankje – een niet werkzame stof - krijgen toegediend.

Het zal veel mensen bekend voorkomen dat ze na het drinken van alcohol minder controle hebben over hun gedrag en minder ‘scherp’ zijn.

2. Cross-sectioneel onderzoek – één meetmoment
Veel (hersen)onderzoek is zogenaamd “cross-sectioneel onderzoek”. Dit houdt in dat er slechts één meetmoment is in de tijd waarop deelnemers met elkaar worden vergeleken. Dus bijvoorbeeld jongeren die in het dagelijks leven bingen worden één keer vergeleken met jongeren die dit niet doen. Dergelijk onderzoek kan alleen iets zeggen over mogelijke samenhang tussen twee variabelen (bijv. alcoholgebruik en hersenvolume). Dit type onderzoek kan geen uitspraken doen over causaliteit (dus of alcoholgebruik leidt tot kleinere hersenen of dat kleinere hersenen iemand gevoeliger maken om alcohol te gaan gebruiken).

Als jongeren die bingen in de scanner worden vergeleken met jongeren die dit niet doen, vinden veel van dit soort associatie studies een samenhang tussen binge drinken en een kleiner volume van bepaalde hersengebieden, zoals de hippocampus (geheugen), het cerebellum (beweging en evenwicht) en de prefrontale cortex (complexere cognitieve functies, zoals plannen).

We weten op basis van deze studies echter nog niet zeker of het daadwerkelijk door de alcohol is gekomen dat deze hersenvolumes kleiner zijn, of dat de jongeren die bingen misschien al een kleinere hippocampus, cerebellum of prefrontale cortex hadden waardoor ze gevoeliger waren om met alcohol te gaan experimenteren. Een ander type onderzoek kan hier meer uitspraken over doen: longitudinaal onderzoek.

3. Longitudinaal onderzoek – meer meetmomenten
Slechts een klein deel van het (hersen)onderzoek bestaat uit zogenaamd “longitudinaal onderzoek”. Dit wil zeggen dat de deelnemers op verschillende momenten in de tijd onderzocht worden. Zo kunnen ontwikkelingen binnen één persoon worden gevolgd. Bij voorkeur worden de jongeren gevolgd vanaf het moment dat ze nog niet zijn begonnen met drinken. Naar verloop van tijd kunnen de jongeren die niet zijn gaan (binge) drinken worden vergeleken met de jongeren die wél zijn gaan (binge) drinken.

We kunnen nu andere vragen beantwoorden, zoals: Waren er op de eerste meting al verschillen in de hersenen aanwezig tussen de jongeren die naar verloop van tijd wel of niet begonnen met drinken? Zijn er verschillen in de hersenen door de tijd heen die door het binge drinken zijn veroorzaakt? Hoe scoren de binge drinkende jongeren op een geheugentaak vergeleken met de niet binge drinkers? Etc. Natuurlijk wordt er in dit soort onderzoek zo goed mogelijk gecontroleerd voor andere factoren die van invloed kunnen zijn op de metingen, zoals leeftijd, geslacht en ander middelengebruik.

Longitudinaal onderzoek is veel kostbaarder omdat het langer duurt. Om deze reden zijn er maar weinig studies van deze opzet. Het is het echter het enige type onderzoek waarmee we iets kunnen zeggen over causaliteit (oorzaak/gevolg), d.w.z. of (binge) drinken leidt tot veranderingen in de hersenen of dat verschillen in de hersenen leiden tot experimenteel gedrag (zoals alcoholgebruik). Of misschien is er wel sprake van beide.

Dit zijn enkele bevindingen van longitudinaal onderzoek van het effect van alcohol op de jonge hersenen:
Jongeren die gedurende 4 tot 10 jaar binge drinken laten veranderingen in de hersenen zien met negatieve gevolgen v.w.b. werkgeheugen, verbaal geheugen en aandacht. Eén longitudinale studie vindt sekse specifieke effecten waarbij regelmatig binge drinken wel de geheugenfunctie van meisjes maar niet die van jongens lijkt te verstoren. Een andere longitudinale studie (de studie van Sarai Boelema) laat alleen een afwijkende rijping van de aandacht zien bij alcoholafhankelijke meisjes. Verder zag zij geen verschil in impulscontrole, werkgeheugen en aandacht bij alle andere groepen jongeren. Er zijn echter aanwijzingen dat de door Boelema gebruikte testen niet erg gevoelig waren.
De witte stof verbindingen (zenuwuitlopers) in drinkende adolescenten zijn verslechterd vergeleken met niet-drinkende adolescenten (verminderde ‘witte stof integriteit’).
NB: De verbindingen zijn wit van kleur omdat de zenuwuitlopers omhuld worden door een laagje myeline. Myeline zorgt voor een versnelde overdracht van boodschappen van zenuwcel naar zenuwcel. De witte stof verbindt verschillende (veraf gelegen) hersengebieden met elkaar waardoor geïntegreerde informatieverwerking mogelijk wordt. Zo verbindt de hersenbalk of ‘corpus callosum’ de rechter- en linkerhersenhelft met elkaar. De witte stof ontwikkelt zich tot na je 30e levensjaar en neemt af bij onder meer veroudering en ziektes zoals Alzheimer.
De hersenen van een jonge binge drinker verwerken informatie tot 20% langzamer dan de hersenen van een jongere die niet of weinig drinkt. Volgens hersenwetenschapper Susan Tapert kan dit impliceren dat (langdurig) binge drinken kan bijdragen aan verslechterde schoolprestaties – dit laatste moet echter nog worden onderzocht.
Er zijn voorzichtige aanwijzingen dat longitudinaal onderzoek het effect van binge drinken op een kleinere hippocampus (zoals gevonden in cross-sectioneel/associatie onderzoek) bevestigt, althans in jongens (persoonlijke communicatie Susan Tapert – deze data zijn nog niet gepubliceerd).
Er zijn ook aanwijzingen dat jongeren met een kleinere prefrontale cortex eerder geneigd zijn om alcohol te gaan drinken en te gaan binge drinken, juist doordat ze minder complexere functies kunnen uitoefenen door hun kleinere hersenschors.
NB: Het voorste deel van de hersenschors – de prefrontale cortex – ontwikkelt zich laat in de adolescentie. Met name de ontwikkelende netwerken die complexere cognitieve vaardigheden ondersteunen blijken gevoelig te zijn voor alcohol. De prefrontale cortex speelt een belangrijke rol bij hogere functies zoals het tijdelijk vasthouden van informatie, plannen, beslissingen nemen, problemen oplossen, je impulsen beheersen en sociaal gedrag. Als je hier moeite mee hebt doordat je prefrontale cortex kleiner is, blijk je kwetsbaarder voor experimenteel gedrag, heb je minder controle over je keuzes en ben je impulsiever. Anderzijds kan binge drinken vervolgens tot verdere volumereducties in het brein leiden waardoor complexere vaardigheden verder achteruit gaan: minder controle --> meer drinken --> minder controle etc. Dit patroon kan wellicht op langere termijn uitmonden in ernstigere vormen van alcoholproblematiek.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 09:40

Vanillia schreef:
Het ontgaat mij even waarom je een klein kind 1-2 koppen koffie per dag zou laten drinken, wat is daar de meerwaarde van? Afgezien van het feit dat ze vanaf 7 jarige leeftijd al cafeïne verslaafd is en waarschijnlijk met een dikke hoofdpijn rondloopt als ze geen koffie drinkt..

Wat betreft 'alcohol vrij' bier, vaak is dit 'alcohol arm'. Laag in alcohol, maar het zit er alsnog in. Zou voor mij reden genoeg zijn om het niet aan mijn jonge kind te geven.

https://www.rtlnieuws.nl/economie/er-zi ... lvrij-bier

Jouw kind gaat dood van die paar druppels? Wat zielig.

Over die koffie: wat is er mis mee? 1-2 kopjes (≠ mokken) per dag, niet vlak voor het slapen gaan? Geen hele sloten dus en ook stukken minder dan een tray energydrink.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 09:41

Ik weet alles van de gevolgen van alcohol bij jeugdigen. Daar gaat deze discussie ook niet over.

Vanilla. Hoe kom je erbij dat mijn kind cafeïneverslaafd is en hoofdpijn zou krijgen als ze dat niet krijgt? :?

Steeph

Berichten: 4346
Geregistreerd: 02-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 09:43

Lente,
Je vind koffie zonder caffeïne oke voor je kinderen. Idem met bier zonder alcohol.
Ga ik mijn vraag nog een keer stellen.
Hoe denk je over een e-sigaret zonder nicotine? Vind je dat ook oke voor je kinderen?

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 09:46

janouk schreef:
*knip*

Ik lees hier alleen maar onderzoek naar de effecten van binge drinking, dus van het in korte tijd innemen van veel alcohol. Zowel de effecten van losse binges als de langetermijneffecten bij wel-en niet binge drinkers.

Waar wordt in jouw stukje de link gelegd naar effecten van sporadisch minieme hoeveelheden alcohol?
Zoals al eerder gezegd: via te rijp fruit krijgt een kind meer binnen dan in dat ene alcoholvrije biertje op een verjaardag.

*Toevoeging:
Als alcohol inderdaad puberbreinen aantast, dan betekent dat toch ook dat onze maatschappij al eeuwenlang is ingesteld om te functioneren met in hun jeugd beschadigde volwassenen? Hebben die de afgelopen eeuwen massaal zó enorm slecht gefunctioneerd dat die schade ineens onacceptabel is?
En om de knuppel in het hoenderhok te gooien: functioneren wij met onze 'alcoholbeschadigde' maatschappij zoveel slechter dan landen die al eeuwenlang alcoholvrij zijn en die schade dus niet zouden hebben?

janouk
Blogger

Berichten: 17917
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Waarom alcohol"vrije" consumpties 18+?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 09:53

@oomens
Wil je best uitleggen wat ik daar van vind. Ik vind namelijk dat het opvoedmatig niet het goede beeld geeft. Waarom zou je je kind het geven? Ik zie het nut er niet van in.

Omdat ze het lekker vinden? Aangeleerd gedrag. Je kan een kind ook best eens iets verbieden :D
er is genoeg ander drinken op te markt.

Omdat het Jillz flesje 0.0 en het flesje 5% er precies zo uitzien. Kind krijgt Jillz 0.0 te drinken, omdat Pappa of Mamma de 5% versie drinken. Alleen op feestelijke gelegenheden. Onder het mom van spannend en stoer.
Voor het kind niet echt een duidelijke 'opvoedkundige'boodschap.

Maar hé, het is niet mijn kind.

janouk
Blogger

Berichten: 17917
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 09:57

oomens schreef:
*Toevoeging:
Als alcohol inderdaad puberbreinen aantast, dan betekent dat toch ook dat onze maatschappij al eeuwenlang is ingesteld om te functioneren met in hun jeugd beschadigde volwassenen? Hebben die de afgelopen eeuwen massaal zó enorm slecht gefunctioneerd dat die schade ineens onacceptabel is?
En om de knuppel in het hoenderhok te gooien: functioneren wij met onze 'alcoholbeschadigde' maatschappij zoveel slechter dan landen die al eeuwenlang alcoholvrij zijn en die schade dus niet zouden hebben?


:D :D
o die discussie durf ik best aan.

De geschiedenisboeken puilt uit van slecht functionerende oorlogvoerende volwassenen. }:0
Of dat allemaal op de drank is terug te voeren...............niet te bewijzen. Maar geholpen heeft het vast niet om het brein een beetje te laten werken.


Kijk in het uitgaansleven, zomaar op een zaterdagavond, om een uur of 3, midden in Amsterdam...............
weinig goed functionerende volwassenen nog te bespeuren. *\%/* *\%/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 10:03

Steeph schreef:
Lente,
Je vind koffie zonder caffeïne oke voor je kinderen. Idem met bier zonder alcohol.
Ga ik mijn vraag nog een keer stellen.
Hoe denk je over een e-sigaret zonder nicotine? Vind je dat ook oke voor je kinderen?


Sorry, had hem de eerste keer gemist.

Een e-cigarette vind ik niet oké nee. Waarom? Omdat roken ook met een e-smoker een beweging heeft die niet echt te vergelijken is met iets anders dan roken. Het is een repeterende, kalmerende beweging waarvan ik liever niet heb dat ze eraan gewend raken.

Drinken doe je toch wel. En of dat dan ranja of cola of koffie is geeft hetzelfde effect.

Overigens heb ik nergens gezegd dat ik het oké vind als ze een Radler drinken. Zoals ik in de OP schreef heeft mijn zoontje geen Jillz 0.0% meer op sinds mijn oog op het 18+ icoontje viel. Ik ben daarover nog met mezelf in overleg.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 10:05

janouk schreef:
:D :D
o die discussie durf ik best aan.

De geschiedenisboeken puilt uit van slecht functionerende oorlogvoerende volwassenen. }:0

Kijk in het uitgaansleven, zomaar op een zaterdagavond, om een uur of 3, midden in Amsterdam...............
weinig goed functionerende volwassenen nog te bespeuren. *\%/* *\%/*

Die geschiedenisboeken staan minstens net zo vol met volwassenen die hun oorlogen wel wonnen hoor (al was het maar omdat de winnende partij die boeken doorgaans schrijft). Vraag me af of je van wel of niet af en toe wat drinken nu echt beter of slechter gaat functioneren in een oorlogssituatie.

Over dat uitgaansleven: kijk op hetzelfde tijdstip in een gemiddelde woonwijk en je vindt een veelvoud aan braaf snurkende huisvaders en -moeders die voor het grootste gedeelte ook in hun jeugd wel eens alcohol genuttigd hebben.

Over excessen tijdens zuippartijen hebben we het nu niet. Ik neem aan dat TS haar kind niet met liters tegelijk wil volgieten.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 10:09

janouk schreef:
@oomens
Wil je best uitleggen wat ik daar van vind. Ik vind namelijk dat het opvoedmatig niet het goede beeld geeft. Waarom zou je je kind het geven? Ik zie het nut er niet van in.

Omdat ze het lekker vinden? Aangeleerd gedrag. Je kan een kind ook best eens iets verbieden :D
er is genoeg ander drinken op te markt.

Omdat het Jillz flesje 0.0 en het flesje 5% er precies zo uitzien. Kind krijgt Jillz 0.0 te drinken, omdat Pappa of Mamma de 5% versie drinken. Alleen op feestelijke gelegenheden. Onder het mom van spannend en stoer.
Voor het kind niet echt een duidelijke 'opvoedkundige'boodschap.

Maar hé, het is niet mijn kind.

Nee, niet onder het mom van spannend en/of stoer, dat maak jij ervan...
TS leert volgens mij haar kinderen dat 0.0 letterlijk de normaalste zaak van de wereld is. Ik zie dit echt alleen maar goed gaan :o Kinderen zijn dol op 0.0 drankjes, en als ze dan later eens de versie met alcohol proeven is het gádver, wat vies! Ik wil wel 0.0 :j

Grappig wat de mensen hier allemaal lezen trouwens... TS voert haar kinderen geen alcohol (tenzij je de minimale hoeveelheid alcohol hieronder vindt vallen: goed nieuws, in appelsap en rijp fruit zit het ook, volgens mij maakt je lichaam het ook zelf aan :oo :oo O neen paniek!), cafeinevrije koffie... Wat is het probleem?

Wat vapers betreft is daar juist weer twijfel over of dat wel zo gezond is, ik vermoed dus dat ze dat niet zou doen. Wat wij vroeger wel eens deden (voor mijn 16e was dat dus) was een waterpijp met steam stones. Geen nicotine, wel smaakje, en (voor zover ik weet) niet schadelijk :)
Niet omdat het stoer is ofzo, maar het smaakt lekker en het geeft een bepaalde sfeer door de geur die er vrijkomt.
Edit: TS was me voor :D

Steeph

Berichten: 4346
Geregistreerd: 02-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 10:18

Lente schreef:
Steeph schreef:
Lente,
Je vind koffie zonder caffeïne oke voor je kinderen. Idem met bier zonder alcohol.
Ga ik mijn vraag nog een keer stellen.
Hoe denk je over een e-sigaret zonder nicotine? Vind je dat ook oke voor je kinderen?


Sorry, had hem de eerste keer gemist.

Een e-cigarette vind ik niet oké nee. Waarom? Omdat roken ook met een e-smoker een beweging heeft die niet echt te vergelijken is met iets anders dan roken. Het is een repeterende, kalmerende beweging waarvan ik liever niet heb dat ze eraan gewend raken.

Drinken doe je toch wel. En of dat dan ranja of cola of koffie is geeft hetzelfde effect.

Overigens heb ik nergens gezegd dat ik het oké vind als ze een Radler drinken. Zoals ik in de OP schreef heeft mijn zoontje geen Jillz 0.0% meer op sinds mijn oog op het 18+ icoontje viel. Ik ben daarover nog met mezelf in overleg.

Geen probleem, daarom stelde ik hem nog een keer.

Maar die rustige repeterende bewegig heb je ook bij aan een flesje lurken..?