Waarom alcohol"vrije" consumpties 18+?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Waarom alcohol"vrije" consumpties 18+?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 16:23

Er wordt hier gemakshalve voorbijgegaan aan vele factoren die het wel of niet drinken van jongeren beïnvloeden, waar je als ouder weinig tot geen invloed op hebt.
Het is fijn jezelf wijs te maken dat je dat wel hebt, maar je leeft in een illusie.

Palmera

Berichten: 9487
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 16:44

oomens schreef:
Overigens is als kind op vakantie mee mogen naar een wijnboer en daar proberen alles te volgen met een heel klein beetje middelbareschoolfrans op zak superleuk om te doen. Uiteraard ook mee mogen proeven (en uitspugen!).
Leer je volgens mij alleen maar beter van proeven en openstaan voor nieuwe smaken, en je leert ook dat genieten van de smaak iets heel anders is dan jezelf zo vol mogelijk gieten met zoveel mogelijk drank.

*edit: ik ben geen zuiplap geworden, en heb tot mijn eindexamen überhaupt niet echt gedronken (meer dan enkel eens proeven).

Mee eens! Zelf Cognac met bijbehorende proeverij op mijn veertiende gedaan. Hardstikke leuk, mooie herinnering en ik ben er niet slechter of dommer door geworden. :)

Licor

Berichten: 2957
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 17:00

Kuggur schreef:
Er wordt hier gemakshalve voorbijgegaan aan vele factoren die het wel of niet drinken van jongeren beïnvloeden, waar je als ouder weinig tot geen invloed op hebt.
Het is fijn jezelf wijs te maken dat je dat wel hebt, maar je leeft in een illusie.


Tot op zekere hoogte heb je natuurlijk wel invloed als ouder. Maar er spelen inderdaad nog veel meer factoren een rol waar je geen invloed op hebt. Ik ben dan ook benieuwd naar wat het geven van alcoholvrij op jonge leeftijd doet met het latere alcoholgebruik. Denk dat dat een heel interessant vraagstuk is waar je als ouder dus wel invloed op hebt.

Ik ben wat gaan zoeken naar literatuur hierover. Maar de enige onderzoeken die ik gevonden heb waarbij er een vergelijking wordt gemaakt tussen alcohol en alcoholvrij, wordt met alcoholvrij eigenlijk non-alcohol bedoeld zoals frisdrank en vruchtensappen. Dat is dus niet echt vergelijkbaar.
Ik heb daarom Trimbos een berichtje gestuurd. Zij doen in Nederland veel onderzoek naar alcohol en drugs, dus ik ben benieuwd of zij weten of hier onderzoek naar gedaan is en wat de uitkomsten hiervan zijn. Mocht er inderdaad nog geen/weinig onderzoek naar gedaan zijn weet ik wel een mooi scriptie/ PhD onderwerp :')

borstnoot

Berichten: 1347
Geregistreerd: 18-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 17:31

verootjoo schreef:
Och, ik mocht ook nooit drinken en heb dat ook weinig gedaan :+ thuis werd er sowieso niet gedronken voor je 18e.

Een kind van 4 slokjes bier geven vind ik ronduit belachelijk. En je kind aansporen om wijn te gaan drinken ook.
Zeker nooit gezien wat de gevolgen zijn van alcohol op de ontwikkeling van de hersenen van kinderen... :n


Er werd echt niet gezopen hoor. Er was nooit alcohol in huis, (naast de flessen supersterke drank die eigenlijk voor de sier in huis staan)
Als ik vroeg om bier te proeven werd dat niet afgeslagen, waarna ik een slokje kreeg en daarna met een zuur gezicht aan mijn cola verder ging. Aangespoord heb je denk ik ook verkeerd op gevat, er werd gewoon gezegd dat ik best een glaasje wijn bij het eten mocht, het was dus geen taboe bij ons thuis. (als ik het omschrijf zoals net begrijp ik dat het lijkt alsof me iedere week verteld werd dat ik alcohol mocht, terwijl dit maar een paar keer per jaar was)

Voor zover ik weet heb ik er niets onder geleden, vooral omdat ik nooit drang gehad heb naar alcohol drinken. Ik denk dat wanneer m'n ouders gemerkt hadden dat ik het wel heel interessant vond ze me echt wel afgeremd hadden.

Enfin, iedereen voedt zijn kinderen op zoals ze denken dat goed is. En zoals ik mezelf ken als persoon denk ik dat mijn ouders hierin voor mij de beste keuze gemaakt hebben. (omdat ik het anders veel interessanter gevonden had en er veel meer mee had geëxperimenteerd.)

Siesjuh
Berichten: 1685
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 09:05

verootjoo schreef:
Alcohol valt ook onder harddrugs...

Het is alleen niet verboden omdat het gebruik voor volwassen met mate niet schadelijk is.

Nog vreemder dus dat er gewoon vrolijk reclame voor gemaakt mag worden

Licor

Berichten: 2957
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 12:29

Siesjuh schreef:
verootjoo schreef:
Alcohol valt ook onder harddrugs...

Het is alleen niet verboden omdat het gebruik voor volwassen met mate niet schadelijk is.

Nog vreemder dus dat er gewoon vrolijk reclame voor gemaakt mag worden


Dat klopt niet hoor. Alcohol komt niet voor in de opiumwet. Niet op lijst 1 en niet op lijst 2 ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 14:37

Alcohol is een drugs in die zin dat alcohol drogerend werkt en mensen er verslaafd aan kunnen raken. Maar het wordt in de volksmond niet zo genoemd en het gebruik ervan is maatschappelijk geaccpteerd.

Verder kan je al die verdovende middelen lastig categoriseren in volgorde van verslaving naar minder verslavend. De één is gevoeliger voor een alcoholverslaving dan de ander. Heeft deels ook met genetische kwetsbaarheid te maken. En sommige drugs zijn meer geestelijk verslavend en andere lichamelijk. Voor alcohol geldt beide. En nadeel van alcohol ten opzichte van andere middelen is dat overmatig gebruik je lichaam sloopt. Korsakov, levercirrose, kanker... Een verslavingsarts zei ooit eens tegen me: een alcoholverslaving is an sich veel slechter voor je lijf dan een heroineverslaving. Alcohol is wel de drug die maatschappelijk veruit de meeste schade aanricht. Tussen de 2 en 3 miljard euro per jaar, volgens een schatting van het RIVM. https://www.jellinek.nl/vraag-antwoord/ ... tschappij/

Overigens ben ik niet van de blauwe knoop hoor, mochten jullie dat gaan denken door mijn posts. Gisteren nog twee heerlijke, koude witbiertjes weggetikt. :D Maar ik besef me wel dat er heel veel (verborgen) leed is dat veroorzaakt wordt door alcohol. Maar nuchter bekeken: die kerel die s morgens om 11 uur met een dikke alcoholwalm om zich heen een paar treetjes Schultenbrau afrekent bij de Aldi zal vast niet zo diep gezonken zijn omdat hij vroeger Jillz kreeg van zn moeder. :P

Frieskee
Berichten: 777
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 14:49

safina schreef:
Alcohol is een drugs in die zin dat alcohol drogerend werkt en mensen er verslaafd aan kunnen raken. Maar het wordt in de volksmond niet zo genoemd en het gebruik ervan is maatschappelijk geaccpteerd.

Verder kan je al die verdovende middelen lastig categoriseren in volgorde van verslaving naar minder verslavend. De één is gevoeliger voor een alcoholverslaving dan de ander. Heeft deels ook met genetische kwetsbaarheid te maken. En sommige drugs zijn meer geestelijk verslavend en andere lichamelijk. Voor alcohol geldt beide. En nadeel van alcohol ten opzichte van andere middelen is dat overmatig gebruik je lichaam sloopt. Korsakov, levercirrose, kanker... Een verslavingsarts zei ooit eens tegen me: een alcoholverslaving is an sich veel slechter voor je lijf dan een heroineverslaving. Alcohol is wel de drug die maatschappelijk veruit de meeste schade aanricht. Tussen de 2 en 3 miljard euro per jaar, volgens een schatting van het RIVM. https://www.jellinek.nl/vraag-antwoord/ ... tschappij/

Overigens ben ik niet van de blauwe knoop hoor, mochten jullie dat gaan denken door mijn posts. Gisteren nog twee heerlijke, koude witbiertjes weggetikt. :D Maar ik besef me wel dat er heel veel (verborgen) leed is dat veroorzaakt wordt door alcohol. Maar nuchter bekeken: die kerel die s morgens om 11 uur met een dikke alcoholwalm om zich heen een paar treetjes Schultenbrau afrekent bij de Aldi zal vast niet zo diep gezonken zijn omdat hij vroeger Jillz kreeg van zn moeder. :P

haha heel mooi samengevat :') _/-\o_