Waarom alcohol"vrije" consumpties 18+?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 20:04

Uiteraard staat het naast het bier in het schap omdat het anders commerciele zelfmoord is.
Alles in een supermarkt staat zo doordacht in de vakken dat het de grootste aantallen verkoopt.

Tieneke

Berichten: 21700
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 20:06

Bier is per definitie, zelfs vastgelegd in een KB in België, alcoholisch. Dus bier zonder alcohol is geen bier. Dus of dat nu voor jou daaronder valt of niet: het is geen bier als het geen alcohol bevat.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Waarom alcohol"vrije" consumpties 18+?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 20:40

Het proeft ook totaal anders.

Maar uiteindelijk moet natuurlijk ieder voor zich zelf bepalen.

Mijn vader maakte vroeger altijd punch met oud en nieuw. 1 bak zonder alcohol en 1 bak met. Optisch identiek, maar de een was drank en de ander gewoon een drinkbare fruitsalade :D

vivian_ve
Berichten: 600
Geregistreerd: 21-04-08
Woonplaats: Australia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 04:57

Steeph schreef:
Nicotinevrij sigaretje er bij dan maar?


Dit slaat nergens op. Een sigaret zonder nicotine is nog steeds erg schadelijk. Bier zonder alcohol niet. Je eigen mening hebben is prima, maar kom dan met een goed argument.

Supervixen

Berichten: 12929
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 08:32

SVRL schreef:
Als ik hier de anti's lees, dan moet ik echt wel een marginaal geval zijn! Ik drink al zo lang ik weet echte koffie en kreeg thuis alle dagen cola (met caffeïne en suiker). Als kleuter dronk ik stiekem al aan de pinten van mijn pa. Ik moet nu dus echt wel een domme en debiele volwassene zijn niet?

Tja, heb nochtans een bachelor diploma en maak in september mijn banaba voort af. En volgens de mensen die met me samenwerken, ben ik nog slim ook.

Snap echt de moderne alles verbieden cultuur niet. Jongens toch, heb medelijden met de kinderen van vandaag. Niks ruimte is er nog om dingen te ontdekken, we houden alle kindjes de handjes vast tot ze 18 zijn en gaan hen vooral tegen alles wat, wij als volwassenen dan toch, slecht vinden beschermen. En dan moeten ze maar hun plan, trekken zodra ze in de boze, grote mensen wereld komen. Of wacht ff, ook,grote mensen mogen minder en minder en worden steeds meer, onder de valse voorwendselen dat het voor onze gezondheid is, in een strak keurslijf gedwongen. Jammer dat ik geen 50 jaar vroeger geboren ben, het leven was toen een pak leuker zonder al die regeltjes.

TS, je doet echt niks fout hoor. Laat je kinderen maar lekker verder genieten van hun kleine pleziertjes af en toe.


Ik sta al meer dan 15 jaar voor de klas en ik merk toch het ongekeerde. Ouders hebben steeds meer moeite om regels en grenzen te stellen voor kinderen. Alles moet maar kunnen. Wat kinderen nu mogen en zeggen, daar zouden ze 50 jaar geleden lijfelijke straffen voor krijgen.

Zoals al eerder gezegd, ouders die regels stellen over alcoholgebruik, daar gaan kinderen pas later van drinken (staat ook in folders om alcoholmisbruik te voorkomen).

Dat jij hierin een uitzondering bent wil niet zeggen dat dat voor iedereen geldt?

verootjoo
Berichten: 35670
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 09:16

Steeph schreef:
0,0 valt voor mij onder drank omdat het drank is zonder alcohol.
0,0 bier = bier zonder alcohol
0,0 Jillz = Jillz zonder alcohol
Was het frisdrank geweest dan hadden ze het wel anders genoemd.

En had het in het frisdrankschap gestaan.


En jij denkt dat ze er nog wat van verkopen als het 'frisdrank met biersmaak' heet? De bedoeling van die producten is dat er zoveel mogelijk van verkocht wordt. Dat werkt nu eenmaal het beste als je ze bier noemt en naast het bier in de schappen zet.

De vergelijking met sigaretten klopt niet. Die zijn hoe dan ook schadelijk, tenzij je ze zonder teer, nicotine en andere stoffen maakt, maar ja, dan heb je geen sigaret meer. Want nee, die e-sigaret is niet veel beter dan de gewone sigaret.

Bier zonder alcohol is wel beduidend beter. Behalve dan al die suikers die erin zitten, daar valt over te twisten natuurlijk. Ik ben ook niet voor suiker, hier drinken we nagenoeg alleen maar water of thee. En heel af en toe een frisdrankje maar dat hebben we niet eens standaard in huis.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Waarom alcohol"vrije" consumpties 18+?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 10:19

Regels stellen is ook niet gelijk aan een verbod.
Bij regels met opbouwend gesprek durven kinderen eventueel nog naar je toe te komen als het per ongelijk toch mis ging.
Bij een totaal verbod kom je in de taboe zone en dan komen je kinderen zeker niet zeggen dat ze per ongeluk dronken waren, condoom gescheurd was, weet ik veel wat voor andere domme dingen.
Dan gaan ze zelf rommelen en gaat het van kwaad tot erger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 10:48

Sizzle schreef:
Regels stellen is ook niet gelijk aan een verbod.
Bij regels met opbouwend gesprek durven kinderen eventueel nog naar je toe te komen als het per ongelijk toch mis ging.
Bij een totaal verbod kom je in de taboe zone en dan komen je kinderen zeker niet zeggen dat ze per ongeluk dronken waren, condoom gescheurd was, weet ik veel wat voor andere domme dingen.
Dan gaan ze zelf rommelen en gaat het van kwaad tot erger.


Het gaat er vooral om dat je duidelijk bent over je normen. Daar is ook die nix18 campagne op gebouwd. Gewoon duidelijk: niets voordat je 18 bent. Maar het werkt het beste als die duidelijkheid gecombineerd wordt met betrokkenheid bij het kind, begrip en warmte. Zoals met zoveel dingen in de opvoeding...

Ik vraag me wel af of het geven van alcoholvrije varianten op alcoholische drankjes bijdraagt aan het uitdragen van die duidelijke norm. Als ik hoor dat ouders op verjaardagspartijtjes Radler geven aan 12jarigen "omdat dat zo lekker stoer staat"... Welk signaal geef je daar dan mee af als ouders?

Ik vind het altijd belangrijk dat kinderen leren dat alcohol niet iets is wat er vanzelfsprekend bij hoort als je gezellig wilt doen. Daarom hier ook geen kinderchampagne en dat soort troep. Nergens voor nodig. Ik vind het al erg genoeg dat je als volwassene soms vreemd wordt aangekeken als je een glas fris bestelt op een feestje. Kinderen leren maar mooi gezellig doen zonder kinderchampagne, Radlers, Jillz of wat dan ook. Ik ben ook zonder die sh*t groot geworden en heb er niet onder geleden. :)

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Waarom alcohol"vrije" consumpties 18+?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 11:08

Onder het mom stoer is het uiteraard niet de juiste boodschap. Stoer en erbij horen is sowieso nooit de juiste boodschap.
Gewoon omdat het lekkerder is dan cola zou ik dan weer wel een geldige reden kunnen vinden. Cola is namelijk ook niet bepaald gezond.
Aangezien dat spul gewoon echt niet naar bier proeft zie ik niet in hoe het die stap naar verslaving zou zetten.
Bij ons was vroeger de rum-cola helemaal hip maar dat was toch heus niet omdat ik eerder al cola gehad had.
Idem met appelcider, je grijpt echt niet automatisch naar cider omdat je als kleuter appelsap lekker vond.

Licor

Berichten: 2957
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 11:16

Het probleem van alcohol en hersenbeschadiging is dat je nooit weet welk glas nou net teveel was.. dus de voorbeelden van zoveel gedronken op die leeftijd en nog steeds gezond zeggen niet zoveel.. er zijn ook alcoholisten die gezonde kinderen krijgen en milde drinkers waarbij het tijdens de zwangerschap wel mis gaat.. het feit dat de alcoholisten gezonde kinderen kunnen krijgen wil niet zeggen dat alcohol niet schadelijk is..
Dat heeft te maken met beschermende factoren.. en die zijn in ieder mens weer anders.. en omdat je niet weet hoeveel van die factoren je hebt.. weet je dus ook niet hoeveel je 'veilig' kan drinken.. dus het verstandigste is om het gewoon helemaal niet te doen.. vooral niet tijdens de cruciale ontwikkelingen van/in de hersenen..

Als alcohol nu uitgevonden zou worden, zou het absoluut onder de categorie hard drugs vallen en verboden zijn.. daar ben ik van overtuigd..
Er is nu ook zoveel meer kennis over wat alcohol eigenlijk doet met je lichaam dat de dingen die vroeger misschien heel normaal waren, nu toch anders bekeken zouden moeten worden.. en daar hoef je echt niet meteen heel strict of krampachtig over te doen.. Maar voorzichtig zijn kan geen kwaad

Maar goed de discussie gaat niet over alcohol.. Maar over alcoholvrij.. ik denk eigenlijk dat hier nog niet zo heel veel onderzoek naar gedaan is.. niet zozeer qua schadelijkheid.. want ik denk idd dat het niet schadelijk is voor kinderen.. iig niet schadelijker dan vruchtensap of rijp fruit.. Maar ik ben wel benieuwd wat onderzoeken zeggen over de relatie tussen alcoholvrij en latere alcoholgebruik.. niet alleen over het letterlijke gebruik maar ook over houding en gedachte ten opzichte van alcohol.. want dat zou natuurlijk wel een reden kunnen zijn om alcoholvrij niet aan kinderen te geven.. ondanks dat het drankje zelf misschien niet zo slecht is voor het kind
Ik ga eens zoeken of ik hier onderzoeken naar kan vinden..

Licor

Berichten: 2957
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 11:21

Sizzle schreef:
Onder het mom stoer is het uiteraard niet de juiste boodschap. Stoer en erbij horen is sowieso nooit de juiste boodschap.
Gewoon omdat het lekkerder is dan cola zou ik dan weer wel een geldige reden kunnen vinden. Cola is namelijk ook niet bepaald gezond.
Aangezien dat spul gewoon echt niet naar bier proeft zie ik niet in hoe het die stap naar verslaving zou zetten.
Bij ons was vroeger de rum-cola helemaal hip maar dat was toch heus niet omdat ik eerder al cola gehad had.
Idem met appelcider, je grijpt echt niet automatisch naar cider omdat je als kleuter appelsap lekker vond.


Ik vraag me dus af of dat klopt wat jij zegt.. is dat wat je denkt of wat je weet uit onderzoek?
Ik ben namelijk wel heel benieuwd wat onderzoeken hierover zeggen..

Ik vind wat safina zegt namelijk wel heel logisch.. met name wat de indirecte boodschap is en hoe het zit met eenduidigheid..

Ik weet dat er over alcohol zelf wel veel onderzoek naar dit soort dingen gedaan is.. en daaruit blijkt dat dat soort ideeën en houdingen tov alcohol wel sterk bijdragen aan de consumptie op latere leeftijd én aan de leeftijd van eerste consumptie (deze is jonger).. daarom dat ik benieuwd ben naar hoe dat is met alcoholvrij

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 11:24

Ik heb geen zinnige onderzoeken kunnen vinden hiernaar.
Lijkt me ook lastig omdat je in zulke gevallen niet alleen afhankelijk bent van hoe het product er aan de buitenkant uitziet maar vooral van het imago wat er op geplakt wordt.
Mijn vader dronk vroeger eigenlijk altijd alcohol vrij bier. Voor mij heeft dat vooral bevestigd dat dit iets is wat heel normaal is dat er geen alcohol in hoeft te zitten.

Licor

Berichten: 2957
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 11:27

Sizzle schreef:
Ik heb geen zinnige onderzoeken kunnen vinden hiernaar.
Lijkt me ook lastig omdat je in zulke gevallen niet alleen afhankelijk bent van hoe het product er aan de buitenkant uitziet maar vooral van het imago wat er op geplakt wordt.
Mijn vader dronk vroeger eigenlijk altijd alcohol vrij bier. Voor mij heeft dat vooral bevestigd dat dit iets is wat heel normaal is dat er geen alcohol in hoeft te zitten.


Dat imago is idd het interessantste om te onderzoeken.. dat doen onderzoeken naar alcohol ook vaak.. daarom ben ik daar wel heel benieuwd naar.. ik ga eens op zoek of ik iets kan vinden

Siesjuh
Berichten: 1685
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 12:17

Licor schreef:
Als alcohol nu uitgevonden zou worden, zou het absoluut onder de categorie hard drugs vallen en verboden zijn.. daar ben ik van overtuigd..

Dat weet ik niet...het is nog altijd een feit dat reclame voor sigaretten en drugs niet (meer) mag, maar voor alcoholhoudende dranken ze je overal nog tegen komt.

Ik vind dat ze daar ook wel een duidelijke lijn in mogen trekken, want alcohol is uiteindelijk net zo slecht en verslavend als sigaretten. Zij het niet schadelijker, want als je een pakje weg rookt en achter het stuur gaat zitten of je drinkt een krat en gaat achter het stuur zitten , maakt toch wel een heel groot verschil.
Maar dat is natuurlijk een heel andere discussie.

En dat je je kinderen moet meegeven dat grote hoeveelheden drank slecht is ben ik het zeker mee eens, maar is dan een alcoholvrij drankje geen goede manier om dat te ondersteunen? Vroeg of laat wil iedereen wel eens wat proberen, is het dan geen goede uitkomst dat die alcoholvrije dranken bestaan?
En nee, als die dingen worden gegeven omdat het zo lekker stoer staat, ben je imo wel een beetje verkeerd bezig, want dat lijkt me nou juist niet wat je als ouder aan je kind wil leren...

verootjoo
Berichten: 35670
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 12:26

Siesjuh schreef:
Licor schreef:
Als alcohol nu uitgevonden zou worden, zou het absoluut onder de categorie hard drugs vallen en verboden zijn.. daar ben ik van overtuigd..

Dat weet ik niet...het is nog altijd een feit dat reclame voor sigaretten en drugs niet (meer) mag, maar voor alcoholhoudende dranken ze je overal nog tegen komt.

Ik vind dat ze daar ook wel een duidelijke lijn in mogen trekken, want alcohol is uiteindelijk net zo slecht en verslavend als sigaretten. Zij het niet schadelijker, want als je een pakje weg rookt en achter het stuur gaat zitten of je drinkt een krat en gaat achter het stuur zitten , maakt toch wel een heel groot verschil.
Maar dat is natuurlijk een heel andere discussie.

En dat je je kinderen moet meegeven dat grote hoeveelheden drank slecht is ben ik het zeker mee eens, maar is dan een alcoholvrij drankje geen goede manier om dat te ondersteunen? Vroeg of laat wil iedereen wel eens wat proberen, is het dan geen goede uitkomst dat die alcoholvrije dranken bestaan?
En nee, als die dingen worden gegeven omdat het zo lekker stoer staat, ben je imo wel een beetje verkeerd bezig, want dat lijkt me nou juist niet wat je als ouder aan je kind wil leren...


Alcohol valt ook onder harddrugs...

Het is alleen niet verboden omdat het gebruik voor volwassen met mate niet schadelijk is.

borstnoot

Berichten: 1347
Geregistreerd: 18-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 12:46

Ik vind echt dat kinderen van tegenwoordig (ook van mijn leeftijd trouwens) veel te erg worden ''vast gehouden''.
Ikzelf ben nooit in het handje gehouden wat betreft drank. Toen ik een jaar of 4 was kreeg ik mijn eerste slokjes bier, en toen ik 13 was mocht ik gewoon uit gaan zonder stiekem gedoe. Op vakantie werd ik op dezelfde leeftijd aangespoord een glaasje wijn bij het eten te drinken, wat ik altijd afgeslagen heb. Ik heb altijd mogen drinken van mijn ouders, al hebben ze me altijd verteld: als je iets doms doet door de drank, zijn wij er niet om jou te helpen. Dan los je het zelf maar op.
Ik ben altijd heel verantwoordelijk met drank om gegaan, nooit grenzen op gezocht en altijd aangevoeld wanneer het genoeg was. Ik denk dat dat zo ''gegroeid'' is omdat er altijd heel normaal gedaan werd over drank, niet als iets wat absoluut niet mag.

Bij sigaretten was het bij ons thuis wel anders, dat mocht absoluut niet (al rookt mijn vader en heeft mijn moeder heel lang gerookt). En ja, dan is het spannend. Dan wil je iets proberen wat niet mag, en tegenwoordig rook ik als een schoorsteen.

Dat link ik weer aan vriendjes en vriendinnetjes die absoluut niet mochten drinken van het thuisfront. Dat waren juist degenen die echt ontzettend dronken waren op jonge leeftijd. Tegenwoordig kunnen ze nog steeds niet met drank omgaan. Grenzen zijn zoek en er worden de gekste dingen uitgevreten waar ze de dag erna ontzettend veel spijt van hebben.

verootjoo
Berichten: 35670
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Waarom alcohol"vrije" consumpties 18+?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 13:03

Och, ik mocht ook nooit drinken en heb dat ook weinig gedaan :+ thuis werd er sowieso niet gedronken voor je 18e.

Een kind van 4 slokjes bier geven vind ik ronduit belachelijk. En je kind aansporen om wijn te gaan drinken ook.
Zeker nooit gezien wat de gevolgen zijn van alcohol op de ontwikkeling van de hersenen van kinderen... :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 13:13

Licor schreef:
Sizzle schreef:
Onder het mom stoer is het uiteraard niet de juiste boodschap. Stoer en erbij horen is sowieso nooit de juiste boodschap.
Gewoon omdat het lekkerder is dan cola zou ik dan weer wel een geldige reden kunnen vinden. Cola is namelijk ook niet bepaald gezond.
Aangezien dat spul gewoon echt niet naar bier proeft zie ik niet in hoe het die stap naar verslaving zou zetten.
Bij ons was vroeger de rum-cola helemaal hip maar dat was toch heus niet omdat ik eerder al cola gehad had.
Idem met appelcider, je grijpt echt niet automatisch naar cider omdat je als kleuter appelsap lekker vond.


Ik vraag me dus af of dat klopt wat jij zegt.. is dat wat je denkt of wat je weet uit onderzoek?
Ik ben namelijk wel heel benieuwd wat onderzoeken hierover zeggen..

Ik vind wat safina zegt namelijk wel heel logisch.. met name wat de indirecte boodschap is en hoe het zit met eenduidigheid..

Ik weet dat er over alcohol zelf wel veel onderzoek naar dit soort dingen gedaan is.. en daaruit blijkt dat dat soort ideeën en houdingen tov alcohol wel sterk bijdragen aan de consumptie op latere leeftijd én aan de leeftijd van eerste consumptie (deze is jonger).. daarom dat ik benieuwd ben naar hoe dat is met alcoholvrij


Voor zover ik weet is dat nog niet onderzocht, maar het is alweer een jaar of drie geleden dat ik in de wetenschappelijke literatuur over alcohol en opvoeden gedoken ben.

Maar met dat soort dingen redeneer ik zo:
- we weten wel uit onderzoek dat een duidelijke norm stellen helpt. En al is er geen onderzoek dat het bevestigt: het zou het goed kunnen dat je door als ouders alcoholvrije Radlers, kinderchampagne, Jillz etc voor je kinderen te kopen en dubbele of onduidelijke norm afgeeft aan je kinderen. Helemaal als je kind het koppelt aan "leuk meedoen met volwassenen" en "stoer" en "gezellig".
- het zal er in ieder geval niet voor zorgen dat een kind de leeftijd waarop het gaat drinken uitstelt of minder vaak of minder veel gaat drinken. Het levert dus niks op.
- Het zal er anderzijds vast ook niet voor zorgen dat kinderen die de drankjes wel krijgen in hun volwassen leven massaal eindigen als zwakbegaafde alcolist. Dus zo rampzalig is het dus ook weer niet.

- maar bottomline: kinderen hebben die Jillz en aanverwante meuk niet nodig voor een leuke, fijne en gezonde jeugd. Je maakt ze niet diep ongelukkig en bezorgt ze geen trauma door ze warm doch duidelijk "nee" te verkopen. Dus waarom zou je meedoen aan die gekkigheid?

liedje89
Berichten: 7159
Geregistreerd: 09-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 13:55

Volgens mij ligt het er toch ook vooral een beetje aan hoe die drankjes dus een beetje in de markt worden gezet. Ik kan me namelijk nog wel herinneren dat ik in Noorwegen/Zweden op vakantie vroeger alcoholvrije appelcider kreeg (je kon vaak ook geen gewone appelsap kopen/bestellen) maar dat zat dan gewoon in een "frisdrankverpakking" zeg maar en dan is het dus gewoon normaal (terwijl ze daar echt niet zo makkelijk zijn met drank en ongezonde dingen verder) om dat aan kinderen voor te schotelen.

Als mij kind van alcoholvrije appelcider hield zou ik het gewoon bij de ikea halen en in een glas serveren zodat het niet zo op drank lijkt maar als ze dat toch lekker vinden? Volgens mij is het eigenlijk niet anders als druiven sap.

Ik drink mijn appelcider juist trouwens ook nog steeds het liefst alcohol vrij, de meeste dingen worden eigenlijk alleen maar smeriger als je er alcohol in stopt, alcohol is helemaal niet lekker?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 14:12

liedje89 schreef:
Als mij kind van alcoholvrije appelcider hield zou ik het gewoon bij de ikea halen en in een glas serveren zodat het niet zo op drank lijkt maar als ze dat toch lekker vinden? Volgens mij is het eigenlijk niet anders als druiven sap.


Zou ik ook zo doen. :j

Die druivensap ga je ook niet in een wijnglas aan je kind serveren toch?

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 14:16

liedje89 schreef:
de meeste dingen worden eigenlijk alleen maar smeriger als je er alcohol in stopt, alcohol is helemaal niet lekker?

De meeste alcoholvrije dranken worden juist alcoholvrij door de alcohol eruit te verwijderen. Precies omgekeerd van hoe jij het hierboven voorstelt.
Helaas verdwijnen veel vluchtige geur- en smaakstoffen die beter oplossen in alcohol dan in water dan dus ook. Dat zijn net die stoffen die de ongekende veelheid aan subtiliteiten in de smaak van wijn en bier veroorzaken, en die nuance zul je dan ook missen in de alcoholvrije variant.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 14:26

Overigens is als kind op vakantie mee mogen naar een wijnboer en daar proberen alles te volgen met een heel klein beetje middelbareschoolfrans op zak superleuk om te doen. Uiteraard ook mee mogen proeven (en uitspugen!).
Leer je volgens mij alleen maar beter van proeven en openstaan voor nieuwe smaken, en je leert ook dat genieten van de smaak iets heel anders is dan jezelf zo vol mogelijk gieten met zoveel mogelijk drank.

*edit: ik ben geen zuiplap geworden, en heb tot mijn eindexamen überhaupt niet echt gedronken (meer dan enkel eens proeven).
Laatst bijgewerkt door oomens op 25-06-17 14:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 14:31

safina schreef:
Voor zover ik weet is dat nog niet onderzocht, maar het is alweer een jaar of drie geleden dat ik in de wetenschappelijke literatuur over alcohol en opvoeden gedoken ben.

Maar met dat soort dingen redeneer ik zo:
- we weten wel uit onderzoek dat een duidelijke norm stellen helpt. En al is er geen onderzoek dat het bevestigt: het zou het goed kunnen dat je door als ouders alcoholvrije Radlers, kinderchampagne, Jillz etc voor je kinderen te kopen en dubbele of onduidelijke norm afgeeft aan je kinderen. Helemaal als je kind het koppelt aan "leuk meedoen met volwassenen" en "stoer" en "gezellig".
- het zal er in ieder geval niet voor zorgen dat een kind de leeftijd waarop het gaat drinken uitstelt of minder vaak of minder veel gaat drinken. Het levert dus niks op.
- Het zal er anderzijds vast ook niet voor zorgen dat kinderen die de drankjes wel krijgen in hun volwassen leven massaal eindigen als zwakbegaafde alcolist. Dus zo rampzalig is het dus ook weer niet.

- maar bottomline: kinderen hebben die Jillz en aanverwante meuk niet nodig voor een leuke, fijne en gezonde jeugd. Je maakt ze niet diep ongelukkig en bezorgt ze geen trauma door ze warm doch duidelijk "nee" te verkopen. Dus waarom zou je meedoen aan die gekkigheid?

Is dit iets wat jij nu verzint of wat daadwerkelijk onderzocht is?
En verder is er ook al vaker gezegd: er zijn heel veel dingen die kinderen niet nodig hebben voor een leuke fijne gezonde jeugd, maar die doen we ook. Waarom? Gewoon, omdat TS bijvoorbeeld graag een 0.0 Radler drinkt omdat ze dat lekker vindt. En dus mag kind het ook. Wat is het probleem hiermee? Ze geeft hierbij toch juist de boodschap af dat 0.0 drankjes lekker en OK zijn?

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Waarom alcohol"vrije" consumpties 18+?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 14:45

Parachut springen is ook nergens goed voor en je leven is er niet van afhankijk maar dat heb ik toch een keer gedaan :D
Die adrenaline kick die ik daar van kreeg is volgens mij wel zo verslavend als de pest _O-

Ik denk nog steeds dat het drankje zelf geen enkel thema is, maar enkel de wijze waarop de ouders er mee omgaan en het gezond verstand van het kind.
Sommige kinderen zul je meer moeten beschermen tegen zichzelf en groepsdruk dan andere en sommige kinderen zijn gewoon heel rationeel ingesteld.

Licor

Berichten: 2957
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Re: Waarom alcohol"vrije" consumpties 18+?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 15:33

1 drankje zal ook niet zo'n probleem zijn.. de wijze waarop ouders ermee omgaan is inderdaad heel belangrijk, in ieder geval bij alcohol zelf.. het nadeel is alleen dat dit voor een groot gedeelte onbewust overgebracht wordt.
Ze heeft zelfs de aanwezigheid van alcohol in huis invloed op het kind, zelfs als ouders zelf niet veel drinken.. dat is iets wat heel onbewust gaat..

En inderdaad een verschil is dat frisdrank gemaakt wordt zonder alcohol en dat 0.0 gemaakt wordt door alcohol te verwijderen.. in dat opzicht zijn het wel 2 andere soorten/groepen drankjes.. dat zal wss ook nog wel invloed hebben op het kind.. qua houding en gedachtes richting alcohol