Waarom alcohol"vrije" consumpties 18+?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 21:37

Gillbo schreef:
Ik schrik er echt van hoe mensen hier het gebruik van alcohol wegwuiven met ach zo erg is het allemaal niet.
Ik drink zelf ook maat ontkennen dat het ongezond is nee dat zeker niet.

Ik zal nooit toestaan mijn kind in ontwikkeling te remmen door gewenning aan alcohol want ach 0% kan geen kwaad wordt vanzelf och 5% is niet zo veel.
Er zijn wetenschappelijke onderzoeken naar de schade naar alcohol.
Wat is er mis met een glas sap


Hoe gaat een kind in de ontwikkeling remmen met 0% :o?

Ik vind cola eigenlijk 100x ongezonder dan een 0% bier.
En worden kinderen ook automatisch drank verslaaft als ze cola drinken, want de stap naar cola met een shot is zo klein????

Of druivensap? Ook een taboe ?

_Snow_White

Berichten: 3192
Geregistreerd: 16-07-08
Woonplaats: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 21:41

Ik dronk als kind ook Jip & Janneke champagne, heerlijk vond ik dat!
Nu zijn we 20 jaar later en vind ik gewone champagne nog steeds niet fantastisch...

Ik denk dat de smaak tussen alcoholvrij en alcohol echt heel anders is. Kinderen drinken imo ook geen drank omdat ze dat per se willen, maar meer omdat ze het lekker vinden.
Hetzelfde geld voor koffie, mijn broertje dronk het graag maar ik vond dat heel vies. Ik dronk wel graag cola en AA, wat imo echt 10000x slechter is. Nu dat ik erover nadenk had ik liever koffie gedronken :+

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 21:46

Ik kom ook uit de tijd van Shandy en AA, ik vond overigens beide smerig maar ik mocht het wel als ik zou willen. Geen van mijn directe bekenden uit die tijd is alcoholverslaafd geworden :P

Ik geloof niet zo in kinder taboes terwijl we zelf wel 'zondigen' recht voor hun neus, dan maak je het alleen maar extra spannend.
Roken is ook zo iets trouwens, je kunt het als ouder toch niet verbieden als ze het echt willen.
Dan gaan ze gewoon in een donker steegje staan :+
Ik heb vroeger (wel 18+) ook gewoon wel eens geblowed of waterpijp geprobeerd. Daarna wist ik wat het was en dat ik er verder niet in geinteresseerd was. Lekker boeiend allemaal.

Het belangrijkste is dat je kind durft te vragen en open staat voor argumenten. Maar liever en verstandige mens uit je kind ipv het proberen alles te verbieden waardoor ze in het geniep gaan testen.

Overigens is appelsap met alcohol in meerdere van de buurlanden ook veel genuttigd. Dat zou appelsap 0% ook automatisch op de zondenlijst parkeren :')

ontherun
Berichten: 4969
Geregistreerd: 24-05-07
Woonplaats: Niemandsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 22:04

_Snow_White schreef:
Ik dronk als kind ook Jip & Janneke champagne, heerlijk vond ik dat!
Nu zijn we 20 jaar later en vind ik gewone champagne nog steeds niet fantastisch...

Ik denk dat de smaak tussen alcoholvrij en alcohol echt heel anders is. Kinderen drinken imo ook geen drank omdat ze dat per se willen, maar meer omdat ze het lekker vinden.
Hetzelfde geld voor koffie, mijn broertje dronk het graag maar ik vond dat heel vies. Ik dronk wel graag cola en AA, wat imo echt 10000x slechter is. Nu dat ik erover nadenk had ik liever koffie gedronken :+


De Jip en Janneke champagne is ook gewoon nog altijd lekkerder dan 'echte' champagne _O-

Ik denk juist dat je de stap naar alcohol-houdend drinken kleiner maakt. Omdat het niet meer speciaal is, en omdat er geen groot drama omheen gemaakt wordt. In plaats van uit te kijken tot ze eindelijk alcohol mogen drinken, kunnen ze nu gewoon een alcoholvrij 'biertje' drinken. Op een verjaardag, terras, of waar dan ook. Ik drink ook niet ineens 3 flessen wijn op een avond in plaats 1 of 2 glazen, 'omdat de stap van 1 glas naar 1 fles kleiner wordt als je toch al drinkt'. :?
Ik zie echt het kwaad er niet van in. Frisdrank is ook niet het meest gezond en ik denk dat je met 1 glas alcoholvrije frisdrank per week hetzelfde effect creëert als met 1 glas alcoholvrij bier/jillz. Namelijk dat het beide even speciaal wordt. Doe je er gewoon normaal over, dan wordt het ook normaal voor je kind.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 22:11

En bovendien kun je ook gewoon de gevolgen en risico's gewoon direct in een gesprek bespreken met je kind, net als sexuele voorlichting :)*

Als je kind besluit om dan toch achter je rug wat 18+ dingen te doen dan zijn ze in iedergeval geinformeerd en dan kun je alleen maar hopen dat de rest van je opvoeding een beetje is blijven hangen zodat ze geen heeeeele domme dingen doen.

Mijn grootouders waren super kwaad op mijn ouders dat ik als 20 jarige alleen naar Australie mocht. Daar ging ik uiteraard leren drugs gebruiken en zou als verslaafde ho*r in de goot belanden.
Gelukkig hadden mijn ouders iets meer vertrouwen in mijn common sense :D
Strikt verbieden is een vorm van wantrouwen dat je kind niet in staat is verstandige beslissingen kan maken.
Vanaf een jaar of 10 zul je dat toch echt een beetje los moeten gaan laten en hopen dat je je werk goed gedaan hebt.

Anderzijds hebben mijn ouders hadden mij vroeger als tiener verboden naar de stad te gaan. Uiteraard ben ik toch gegaan (bioscoop). Het enige wat ze er mee opgeschoten zin is dat ik ze nooit heb kunnen vertellen wat een leuke dag het was en hoe de film was.
Maar als er dus wel iets erg geweest zou zijn zou ik dat waarschijnlijk dan ook geheim gehouden hebben omdat ik immers iets 'stouts' gedaan had. Heel onverstandig zo'n houding.

Roken mochten we (uiteraard) niet. Mijn beide broers hebben toch jaren lang stiekum gerookt. Verbieden van dingen helpt gewoon niet. Je kan er beter open over zijn, dan valt er hopelijk nog wat te sturen.

Klijntje

Berichten: 2796
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 22:28

Ik lees argumenten over frisdrank/sap vs AV-drank, maar in die laatste zit toch net zo goed hartstikke veel suiker.
Zo smaakt de gemiddelde radler in elk geval wel :+
Ik ken een moeder die geen alcohol drinkt waar kinderen bij zijn vanwege het principe 'actions speak louder than words'. Net als zelf roken, maar wel tegen je kinderen zeggen 'begin er maar nooit aan!' Of tegen ze schreeuwen dat ze niet zo'n herrie moeten maken :+

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 22:37

Sizzle schreef:
Gillbo schreef:
Ik schrik er echt van hoe mensen hier het gebruik van alcohol wegwuiven met ach zo erg is het allemaal niet.
Ik drink zelf ook maat ontkennen dat het ongezond is nee dat zeker niet.

Ik zal nooit toestaan mijn kind in ontwikkeling te remmen door gewenning aan alcohol want ach 0% kan geen kwaad wordt vanzelf och 5% is niet zo veel.
Er zijn wetenschappelijke onderzoeken naar de schade naar alcohol.
Wat is er mis met een glas sap


Hoe gaat een kind in de ontwikkeling remmen met 0% :o?

Ik vind cola eigenlijk 100x ongezonder dan een 0% bier.
En worden kinderen ook automatisch drank verslaaft als ze cola drinken, want de stap naar cola met een shot is zo klein????

Of druivensap? Ook een taboe ?


Tja zo zijn er altijd wel ergere dingen.
Een kind van 9 een flesje nep alcohol laten drinken wat is daar het nut van.
Ik zie dat echt niet

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 22:48

Waarom moet iets 'nut' hebben?

Inhoeverre heeft ranja precies nut dan? Of pindakaas?

Een vriendinnetje van vroeger vond dat 0% bier gewoon lekker en frisdrank vies.
Had ze dan verplicht 18 jaar water moeten drinken op een feestje bijvoorbeeld?
Met als reden dat als ze dat drinkt misschien later wel bier zal gaan drinken?
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 23-06-17 22:50, in het totaal 2 keer bewerkt

ontherun
Berichten: 4969
Geregistreerd: 24-05-07
Woonplaats: Niemandsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 22:50

Maar wat is dan het nut van dat glaasje cola 1x per week? Of dat bakje chipjes? Of dat koekje? Dat is imo precies hetzelfde namelijk. Ik 0.0 onder dezelfde noemer vallen als die cola. Die bestel je op een warme zomermiddag op het terras. Die drink je beide niet de gehele dag als enige vochtinname. En zo lijkt TS mij ook iemand, die af en toe haar kind(eren) een glaasje 0.0 laat drinken, omdat het lekker is. Dezelfde reden als waarom 90% van de bevolking frisdrank, een 0.0, een glaasje wijn, een bakje chips, een koekje eet/drinkt. Omdat het lekker is.

_O_ Sizzle

ashley1

Berichten: 2620
Geregistreerd: 04-09-09
Woonplaats: In 't mooie Zeeuwse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 22:51

Ik weet nog hoe geweldig ik de kinderchampagne altijd vond en guess what... ik ben nu 30 en lust nog steeds alleen maar jip en Janneke champagne haha! Ik vind wijn/champagne/Prosecco en noem het maar op nog steeds niet te drinken, bah!
Dus ik heb nou niet direct het idee dat mijn dochter door de Jillz 0.0 nu een garandeerde coma zuiper gaat worden.
Ze vind het drankje gewoon echt heel lekker, en dat het er ook nog eens hetzelfde uit ziet als wat de grote mensen drinken geeft het wel wat extra's, dat snap ik... en dat gun ik haar. Ze wordt steeds groter en gaat zich steeds meer richting een (pré) puber gedragen en ja daar hoort ook bij hetzelfde willen doen als de grote mensen doen.
Alles met mate en dan zal het allemaal wel loslopen.

ashley1

Berichten: 2620
Geregistreerd: 04-09-09
Woonplaats: In 't mooie Zeeuwse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 22:53

Sizzle en Santigo_, jullie begrijpen het inderdaad +:)+

ontherun
Berichten: 4969
Geregistreerd: 24-05-07
Woonplaats: Niemandsland

Re: Waarom alcohol"vrije" consumpties 18+?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 22:56

Jij ook, die kinderchampagne blijft lekkerder als echte _O- En ja, die dronk ik ook al als 4-jarige, want dan hadden wij ook champagne :j Wat voelde je je toch groot, en als 16-jarige wilde ik m nog altijd liever, want de 'echte' is echt niet lekker :')

Steeph

Berichten: 4346
Geregistreerd: 02-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 23:03

Waarom moet alles maar jonger en jonger?
Kinderen kunnen zich ook prima vermaken zonder AV-dranken. Er staat vast niet voor niks een waarschuwing op het etiket. Wat voor signaal geef je naar je kinderen af door zoiets te negeren? "Joh, mama weet alles beter"? (Niet persoonlijk naar Lente)
Of, "regels zijn er om gebroken te worden"?

Waarom moet een kind van onder de 18 iets hebben wat bestemd is voor mensen boven de 18 en wat dus ook als waarschuwing op de verpakking staat?

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 23:07

De vraag is: waarom is het dan enkel bestemt voor 18+ ?
Kan iemand daar een concreet antwoord opgeven behalve: het staat op het doosje?

Ik heb ook lego voor 6+ voor mijn 3 jarige, oei oei.

Alleen maar omdat het lijkt op een ander product?
Dan zou ik op chocolade sigaretten ook maar 18+ schrijven, en ook gelijk op jip en janneke wijn.

En het is juist niet zo dat alles jonger en jonger wordt. dat klopt gewoon niet.
Shandy was juist bij ons op de basisschool (jaren 80) iets wat veel gedronken werd en dat is niet eens 0,0.

Als je kind vraagt om het te proeven, ga je het dan ook verbieden?
Met als reden.......ja wat voor reden eigenlijk? Met als gevolg dat het zakgeld die week stiekum opgaat aan datgene wat jij verboden hebt?

moonsparkle
Berichten: 21775
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 23:15

Interessante discussie. Mijn man en ik drinken helemaal geen alcohol en hebben het beide nooit gedaan ook. En ik kan je zeggen dat maakt je inderdaad toch vaak een buitenbeentje of zo voelt het soms, aan de andere kant heeft het me ook sterk gemaakt want hoe vaak mensen mee ook probeerde over te halen ik zag geen nut in alcohol en dronk liever cola. Veel mensen zeggen dat je lekker jezelf kunt zijn met alcohol, maar dan ben je jezelf dus niet want je gedraagt je anders dan wanneer je het niet had gebruikt.

Ik zou niet weten hoe we dat later invullen met onze kinderen? Ik denk ook dat het per kind heel verschillend is. Ik zag laatst wel iets op tv over een meisje die thuis gewoon wijn bij het eten enzovoorts mocht en dat ze toch wel dacht dat het had bijgedragen aan haar alcoholverslaving. Maar het kan inderdaad ook dat als je het thuis verbied ze het buiten dubbel inhalen.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 23:20

Maar 0,0 is geen alcohol dus dat is niet te vergelijken met een kind een glas wijn met alcohol voeren.

Dat is voor mij net zo onlogisch als 7-up verbieden omdat ze anders misschien in de verleiding komen om een sneeuwwitje te drinken als ze dadelijk ouder zijn.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Waarom alcohol"vrije" consumpties 18+?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 23:24

Of fruitsap verbieden omdat het lijkt op passoa, safari etc. :o?

Steeph

Berichten: 4346
Geregistreerd: 02-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 23:25


Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 23:27

Steeph schreef:
https://www.jmouders.nl/opvoeden/pubert ... r-kinderen

Hier. Staat het uitgelegd door een huisarts.

Iemand die mijn mening beter uit kan leggen dan ik: http://www.fantasticmoms.nl/yes-or-no-m ... r-drinken/


Citaat:
Ook blijkt het te helpen als ouders regels over alcoholgebruik hanteren. Dan drinkt het kind minder glazen alcohol en heeft het tevens een verlaagd risico op probleemdrinken twee jaar later. Conclusie: hoe strenger je als ouder tegen alcoholgebruik van je kind bent, hoe minder snel je kind zal gaan drinken.


Ik zou hier wel eens een bron van willen zien want hier geloof ik dus helemaal niks van. Alle mensen die ik op de middelbare kende die regelmatig flessen drank opzopen samen kwamen allemaal uit keurige gezinnen waar de kinderen absolúút niet mochten drinken

jasmijn16

Berichten: 961
Geregistreerd: 19-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 23:31

Ik volg het topic niet helemaal, maar ben zelf 18 en echt drinken doe ik vanaf een jaar of 16, misschien 15. Wat ik altijd heel erg gemerkt heb toen ik een jaar of 16 was, dat er kinderen waren waar ouders het niet erg vonden dat er wat gedronken werd en ouders die panisch waren op iedere druppel alcohol. Wat er gebeurde met de kinderen die nooit een druppel shandy of een slokje van papa of mama meekregen op een verjaardag was dat zij compleet los gingen en zuipten tot ze er letterlijk bij neervielen. De kinderen waarbij er dus toegestaan werd dat ze wat mochten drinken, konden toch echt veel beter maat houden. Je kunt als ouder wel alles gaan verbieden, maar vaak heeft dat naar mijn ervaring juist het effect wat je wil verkomen...

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 23:32

Steeth, daar staat dus in heel veel woorden dat ze het gewoon niet weten :+
Daarna stappen ze meteen al weer over op het drinken van alcohol wat dus eigenlijk irrelevant is.

Citaat:
Biologisch gezien kan het drinken van echt alcoholvrij bier echt geen kwaad, dat klopt. Toch is het niet geaccepteerd in Nederland. Dit heeft voornamelijk te maken met het rolmodel dat je als ouder hebt.


Maar als het om het rolmodel gaat dan moet je ook een consequent rolmodel zijn en zelf ook geen 0,0 of nog erger echte drank aanraken. Anders ben je net zo goed geen rolmodel.

Steeph

Berichten: 4346
Geregistreerd: 02-02-15

Re: Waarom alcohol"vrije" consumpties 18+?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 23:39

Dus als men de effecten eigenlijk nog niet weet is het maar oke?
De effecten van de geweldige isolatie waren eerder ook nog niet bekend, maar toen ontdekte men de effecten van asbest.

En inderdaad. Ik drink zelf ook amper. Dus ik zou ideaal rolmodel zijn.
Ben het met je eens dat als je een rolmodel voor je kinderen wilt zijn (en dus een goed signaal af wil geven) je zelf ook niet moet willen drinken.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Waarom alcohol"vrije" consumpties 18+?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 23:42

Nee dat vergelijk gaat scheef.
Er staatdat er geen gezondheidsaspecten verbonden zijn aan 0,0.
De enige reden die aangedragen wordt is dat het in NEDERLAND (hoe beperkt is dat dan) niet graag gezien wordt ivm rolmodel.

Van Cola weet men dat het schadelijk is, toch is dat wel geaccepteerd >;)

janouk
Blogger

Berichten: 17917
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 00:21

Sizzle schreef:
De vraag is: waarom is het dan enkel bestemt voor 18+ ?
Kan iemand daar een concreet antwoord opgeven behalve: het staat op het doosje?

?


Dat heeft alles met de marketing en reclame uitingen te maken. Het flesje ziet er hetzelfde uit 5% en o.o.
Ze mogen geen reclame maken met 5% voor kinderen. En omdat ze geen aparte versie hebben voor kids, richt de reclame zich op volwassenen en dus 18+
Door je kids te laten wennen aan jillz 0.0, wennen ze vast aan de smaak voor later :9k scheelt weer marketingkosten :D

Van de site van Jillz zelf.
http://www.jillz.nl/geniet-verantwoord

Reclame voor alcoholische dranken:
mag zich niet richten op minderjarigen;
mag niet uitdragen dat je door het drinken van bier sociaal of seksueel succes hebt;
mag geen overmatige alcoholconsumptie tonen;
mag matige alcoholconsumptie niet in een negatief daglicht zetten;
mag geen modellen laten zien die jonger zijn dan 25 jaar;
moet duidelijk zijn over het alcoholpercentage;
mag niet suggereren dat bij een laag alcoholpercentage de risico's ook minder worden;
mag alcohol niet voorstellen als hulpmiddel om bijvoorbeeld angsten te overwinnen;
mag niet suggereren dat sport- of werkprestaties verbeteren door drank;
mag niet in het bijzonder gericht zijn op zwangere vrouwen.

Jongeren en Alcoholgebruik
Er zijn drie belangrijke jonge doelgroepen die risico lopen bij alcoholgebruik. De eerste groep bestaat uit kinderen die nog op de basisschool zitten. Het is belangrijk deze groep te leren over peer pressure en hoe hier mee om te gaan. Op die manier weten ze later, als ze wat ouder worden en hier mee te maken krijgen, hoe ze hierop kunnen reageren. Het programma waarin de kinderen leren met peer pressure om te gaan heet Leefstijl

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Waarom alcohol"vrije" consumpties 18+?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 09:22

Dank Janouk. Het is dus gewoon vastgelegd dat ze het niet mogen promoten.

Toch kan ik me ook voorstellen dat het juist het omgekeerde effect heeft, namelijk dat je merkt dat er geen alcohol in hoeft te zitten om iets toch lekker te maken.

Ik denk dat je als ouders zijnde uiteindelijk het beste je eigen kinderen kunt inschatten en dus ook het beste kan bepalen of iets wel of niet verantwoord is.