Waarom alcohol"vrije" consumpties 18+?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Waarom alcohol"vrije" consumpties 18+?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 09:30

Het is allemaal marketing.... Die fabrikanten zijn zo gehaaid!

Maar de beste marketeers van alcohol zijn nog altijd ouders. Want waarom willen kinderen Jillz, Radler etc? Omdat ze zien dat hun ouders dat drinken.

LiannePuthzy

Berichten: 7002
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 09:42

jasmijn16 schreef:
Ik volg het topic niet helemaal, maar ben zelf 18 en echt drinken doe ik vanaf een jaar of 16, misschien 15. Wat ik altijd heel erg gemerkt heb toen ik een jaar of 16 was, dat er kinderen waren waar ouders het niet erg vonden dat er wat gedronken werd en ouders die panisch waren op iedere druppel alcohol. Wat er gebeurde met de kinderen die nooit een druppel shandy of een slokje van papa of mama meekregen op een verjaardag was dat zij compleet los gingen en zuipten tot ze er letterlijk bij neervielen. De kinderen waarbij er dus toegestaan werd dat ze wat mochten drinken, konden toch echt veel beter maat houden. Je kunt als ouder wel alles gaan verbieden, maar vaak heeft dat naar mijn ervaring juist het effect wat je wil verkomen...


Precies dit, zie ik bij een vriendin van me, der ouders zijn anti alcohol en als wij uitgaan wil zij zoveel mogelijk zuipen en ben je zwak als je tussendoor een cola ofzo neemt, ze is dan wel sinds afgelopen donderdag 18 maar we gaan al wel langer uit (drinkt sinds der 16e)
Mijn ouders zijn helemaal niet zo, die hebben altijd gezegd we hebben liever dat je hier thuis wat drinkt dan ergens in een parkje ofzo je helemaal laveloos zuipt (tuurlijk liever heebben ze dat K niet drink, maar verbieden helpt niet, werkt vaak avenrechts tzelfde geld voor wiet) en eerlijk gezegd hoef ik ook niet perse met t uitgaan alleen maar alcohol
Daarnaast vind ik dus ook dat je je kind niet bewust alcohol moet gaan geven

Sizzle

Berichten: 35709
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 10:01

Bewust alcohol geven is ook niet het thema hier toch?

Dat kinderen nadoen is logisch, een 2 jarige doet al of het koffie drinkt samen met popjes, gewoon omdat ze dat dagelijks zien. Het is dan de manier waarmee je er mee omgaat of het tot spannend geheim goedje wordt of niet.

Siesjuh
Berichten: 1684
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 10:14

Sizzle schreef:
Dat kinderen nadoen is logisch, een 2 jarige doet al of het koffie drinkt samen met popjes, gewoon omdat ze dat dagelijks zien. Het is dan de manier waarmee je er mee omgaat of het tot spannend geheim goedje wordt of niet.

Dit dus.

Daarnaast denk ik nog steeds dat het bewust omgaan met alcohol (als ouder dus inderdaad laten zien dat je zoiets per uitzondering neemt en daarnaast is 1 glas per dag zelfs aangeraden omdat het gezond is) het heel anders is dan dat je ouders hebt die alles los en vast drinken, elk weekend en elk feestje bezopen zijn en doen alsof het iets geweldigs is. Ik heb meerdere kanten gezien en van dichtbij meegemaakt, maar het lijkt echt uit te maken hoe bewust er omgegaan wordt met alcohol.
En ja, als ouder heb je een voorbeeldfunctie, maar als dat zou betekenen dat je niets meer zou kunnen, is het ook geen voorbeeld meer. En als ik dan bijvoorbeeld een enorm ijs zit weg te werken samen met mijn kind, probeer ik ook duidelijk te maken (ook al is hij nog heel jong), dat je zoiets niet elke dag doet, omdat dat niet gezond is.

Blue_Eyes

Berichten: 20355
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 13:46

Steeph schreef:
https://www.jmouders.nl/opvoeden/pubert ... r-kinderen

Hier. Staat het uitgelegd door een huisarts.

Maar als ik dat artikel lees, zie ik eigenlijk alleen een heel verhaal over tolerantie mbt alcohol drinken. Het enige echte argument dat ik zie staan tegen alcoholvrij bier is dat de verpakkingen van 0.0 en gewoon bier op elkaar lijken en dus verwisseld kunnen worden. (Want eerlijk is eerlijk: zeggen dat ze bijna hetzelfde smaken slaat nergens op. Dat is echt niet waar).

Dus nou zit ik eigenlijk nog steeds met dezelfde vraag...

Sizzle

Berichten: 35709
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Waarom alcohol"vrije" consumpties 18+?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 14:32

Er is dus gewoon geen directe gezondheidsreden om het niet te mogen drinken.
De reden is dus enkel dat de producent het niet mag promoten en dat het maatschappelijk niet zo goed getolereerd is om een kind met een bier look-a-like te zien.
Wat je daar thuis mee doet kun je zelf beslissen.

SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Re: Waarom alcohol"vrije" consumpties 18+?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 14:35

Ik werk als cassiere, en ik krijg bij sommige 0.0 dranken een melding of diegene wel 18+ is. Dat komt omdat er bij sommige 0.0's indd nog sporen van alcohol inzitten of 0,1-0,2 procent. En als diegene dan geen 18 is mag ik het niet meegeven.

verootjoo
Berichten: 35658
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 15:38

SavannahNx schreef:
Ik werk als cassiere, en ik krijg bij sommige 0.0 dranken een melding of diegene wel 18+ is. Dat komt omdat er bij sommige 0.0's indd nog sporen van alcohol inzitten of 0,1-0,2 procent. En als diegene dan geen 18 is mag ik het niet meegeven.


Bijzonder dat 'jouw' supermarkt dat zelf beslist en zelf regels verzint.
Volgens de wet mag namelijk iedereen gewoon alcohol vrije dranken kopen ;)

Alles wat onder 0,5% alcohol bevat valt onder alcoholvrij en mag iedereen gewoon kopen. In alcoholvrij bier zit namelijk net zoveel alcohol als een pak appelsap (0,1% maximaal) :)

SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 17:47

verootjoo schreef:
SavannahNx schreef:
Ik werk als cassiere, en ik krijg bij sommige 0.0 dranken een melding of diegene wel 18+ is. Dat komt omdat er bij sommige 0.0's indd nog sporen van alcohol inzitten of 0,1-0,2 procent. En als diegene dan geen 18 is mag ik het niet meegeven.


Bijzonder dat 'jouw' supermarkt dat zelf beslist en zelf regels verzint.
Volgens de wet mag namelijk iedereen gewoon alcohol vrije dranken kopen ;)

Alles wat onder 0,5% alcohol bevat valt onder alcoholvrij en mag iedereen gewoon kopen. In alcoholvrij bier zit namelijk net zoveel alcohol als een pak appelsap (0,1% maximaal) :)


Wanneer mijn kassa een vraag stelt over legitimatie zit er blijkbaar dusdanig genoeg alcohol in om dronken van te worden zegt teamleider altijd. Want bij bvb de Jillz geeft ie geen melding op de 0,0. Ik werkte eerst bij een andere supermarkt en die zei "altijd meegeven 0,0 is 0,0" en bij deze alleen meegeven wanneer er geen melding komt.

verootjoo
Berichten: 35658
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 18:34

Maar dat is dus gewoon niet waar -O-

Je mag ten allen tijde 0.0% verkopen

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 18:55

Fitzroy schreef:
Alcohol wordt alleen maar aantrekkelijker door het te verbieden imo.


En dat is dus niet waar kinderen van ouders met strikte regels over alcholgebruik drinken pas later alcohol.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 18:59

Evelijn schreef:
Fitzroy schreef:
Alcohol wordt alleen maar aantrekkelijker door het te verbieden imo.


En dat is dus niet waar kinderen van ouders met strikte regels over alcholgebruik drinken pas later alcohol.

Volgens wie? Volgens dat onderzoek? Ik zou wel eens willen weten hoe dat is uitgevoerd dan, de ervaringen zeggen hier toch anders.
Overigens wordt in het artikel vooral aangestipt dat in gesprek blijven het belangrijkst is.

Ik wil trouwens best eens proberen om dronken te worden van 0,0 :') :') :') Knappe jongen die dat lukt

_Mar3
Berichten: 471
Geregistreerd: 29-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 19:07

Tja, ik vind dat het gewoon kan, het is 0%, er zit geen alcohol in, dus waarom verbieden?
Mijn ouders zijn naar mij toe altijd heel relaxed over alcohol, lieten me slokjes proeven etc. Af en toe neem ik nu eens iets met alcohol, voor mij is het 'spannende' eraf, ik drink niet stiekem.
als je het taboe er af haalt, is het veel minder leuk om stiekem (heel veel) te gaan drinken.

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 19:19

Magrathea schreef:
Volgens wie? Volgens dat onderzoek? Ik zou wel eens willen weten hoe dat is uitgevoerd dan, de ervaringen zeggen hier toch anders.


https://link.springer.com/article/10.1007/s12453-010-0726-2
Maar ik heb het onderzoek niet gedaan dus weet niet of het niet hebben van persoonlijke ervaring voldoende is.

Sizzle

Berichten: 35709
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Waarom alcohol"vrije" consumpties 18+?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 19:39

Iets meer nuance dus, ook daar staat: constructieve gesprekken aangaan.

Alleen maar verbieden zonder gedegen uitleg is nooit zinvol.
Maar ook daar gaat het weer om alcohol en dit topic niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 19:41

Als ik hier de anti's lees, dan moet ik echt wel een marginaal geval zijn! Ik drink al zo lang ik weet echte koffie en kreeg thuis alle dagen cola (met caffeïne en suiker). Als kleuter dronk ik stiekem al aan de pinten van mijn pa. Ik moet nu dus echt wel een domme en debiele volwassene zijn niet?

Tja, heb nochtans een bachelor diploma en maak in september mijn banaba voort af. En volgens de mensen die met me samenwerken, ben ik nog slim ook.

Snap echt de moderne alles verbieden cultuur niet. Jongens toch, heb medelijden met de kinderen van vandaag. Niks ruimte is er nog om dingen te ontdekken, we houden alle kindjes de handjes vast tot ze 18 zijn en gaan hen vooral tegen alles wat, wij als volwassenen dan toch, slecht vinden beschermen. En dan moeten ze maar hun plan, trekken zodra ze in de boze, grote mensen wereld komen. Of wacht ff, ook,grote mensen mogen minder en minder en worden steeds meer, onder de valse voorwendselen dat het voor onze gezondheid is, in een strak keurslijf gedwongen. Jammer dat ik geen 50 jaar vroeger geboren ben, het leven was toen een pak leuker zonder al die regeltjes.

TS, je doet echt niks fout hoor. Laat je kinderen maar lekker verder genieten van hun kleine pleziertjes af en toe.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-06-17 19:54, in het totaal 1 keer bewerkt

_Mar3
Berichten: 471
Geregistreerd: 29-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 19:45

SVRL schreef:
Als ik hier de anti's lees, dan moet ik echt wel een marginaal geval zijn! Ik drink al zo lang ik weet echte koffie en kreeg thuis alle dagen cola (met caffeïne en suiker). Als kleuter dronk ik stiekem al aan de pinten van mijn pa. Ik moet nu dus echt wel een domme en debiele volwassene zijn niet?

Tja, heb nochtans een bachelor diploma en maak in september mijn banaba voort af. En volgens de mensen die met me samenwerken, ben ik nog slim ook.

Snap echt de moderne alles verbieden cultuur niet. Jongens toch, heb medelijden met de kinderen van vandaag. Niks ruimte is er nog om dingen te ontdekken, we houden alle kindjes in handjes vast tot ze 18 zijn en gaan hen vooral tegen alles wat, wij als volwassenen dan toch, slecht vinden beschermen. En dan moeten ze maar hun plan, trekken zodra ze in de boze, grote mensen wereld komen. Of wacht ff, ook,grote mensen mogen minder en minder en worden steeds meer, onder de valse voorwendselen dat het voor onze gezondheid is, in een strak keurslijf gedwongen. Jammer dat ik geen 50 jaar vroeger geboren ben, het leven was toen een pak leuker zonder al die regeltjes.

TS, je doet echt niks fout hoor. Laat je kinderen maar lekker verder genieten van hun kleine pleziertjes af en toe.

_/-\o_
Inderdaad. Dat gepamper heeft helemaal geen zin. Kinderen hebben de ruimte nodig om dingen te ontdekken. In een veilige omgeving uiteraard.

Steeph

Berichten: 4346
Geregistreerd: 02-02-15

Re: Waarom alcohol"vrije" consumpties 18+?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 19:46

Nicotinevrij sigaretje er bij dan maar?

Sizzle

Berichten: 35709
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Waarom alcohol"vrije" consumpties 18+?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 19:50

Dat is gewoon weer geen vergelijk.
Het is niet zo dat je tot je 18e totaal geen vloeistoffen tot je neemt of zo.
0,0 drankjes vallen gewoon onder frisdrank voor mij.

verootjoo
Berichten: 35658
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 19:50

Steeph schreef:
Nicotinevrij sigaretje er bij dan maar?


Nicotine is niet eens de schadelijke stof in een sigaret :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 19:53

Steeph schreef:
Nicotinevrij sigaretje er bij dan maar?



Ik kreeg op mijn 12de van oudere meiden mijn eerste sigaret in mijn handen gestopt. Heb een paar jaartjes gerookt. Mijn broer heeft 1 trekje genomen en daarna nooit nog 1 aangeraakt.

En wat dan nog als mensen willen roken? Ik wil echt niet in een wereld leven waar alles maar verboden wordt.

Steeph

Berichten: 4346
Geregistreerd: 02-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 19:54

Sizzle schreef:
Dat is gewoon weer geen vergelijk.
Het is niet zo dat je tot je 18e totaal geen vloeistoffen tot je neemt of zo.
0,0 drankjes vallen gewoon onder frisdrank voor mij.


En voor mij vallen 0,0 drankjes gewoon onder drank.


verootjoo schreef:
Steeph schreef:
Nicotinevrij sigaretje er bij dan maar?


Nicotine is niet eens de schadelijke stof in een sigaret :P

Maar wel de stof die voor verslaving zorgt.


SVRL schreef:
Steeph schreef:
Nicotinevrij sigaretje er bij dan maar?



Ik kreeg op mijn 12de van oudere meiden mijn eerste sigaret in mijn handen gestopt. Heb een paar jaartjes gerookt. Mijn broer heeft 1 trekje genomen en daarna nooit nog 1 aangeraakt.

En wat dan nog als mensen willen roken? Ik wil echt niet in een wereld leven waar alles maar verboden wordt.

Jij mag van mij best roken hoor. Maar ik zou (een eventueel) kind van mij daar absuluut niet aan bloot wien stellen.

Sizzle

Berichten: 35709
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 19:55

Maar waarom valt 0,0 dan onder drank?
Alleen omdat het etiket lijkt op iets anders
Dan week je gewoon het etiket er van af :P

Zo'n 0,0 is in een glas ook amper van bijvoorbeeld gingerale te onderscheiden, of mag dat ook niet?

Stel dat Heinekrn nu 7-up opkoopt en voortaan heet het Heiniken-up 0,0.
Is het dan meteen taboe?

Steeph

Berichten: 4346
Geregistreerd: 02-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 19:59

0,0 valt voor mij onder drank omdat het drank is zonder alcohol.
0,0 bier = bier zonder alcohol
0,0 Jillz = Jillz zonder alcohol
Was het frisdrank geweest dan hadden ze het wel anders genoemd.

En had het in het frisdrankschap gestaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 20:03