Burgerhulpverleners op bokt?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 08:30

maximuss schreef:
Weet je wat het grootste probleem is: het overgrote deel van die instructeurs hebben geen of niet genoeg praktijkervaring. Dat zijn zgn poppompers ;-)...
Wij hebben al interventies gehad waar omstaanders initieel begonnen waren met cpr maar gestopt waren om dat "ze iets hadden voelen kraken"... Dat is intriest...
Weet je: bij een rea is degene die daar ligt dood, doe iets/ probeer iets, doder dan dood ga je ze niet maken ;-)... Dus geen angst om iets te doen: ze zijn op dat moment "dood", het kan dus alleen maar verbeteren :-)...

Ja precies.
Dat is me gelukkig door verschillende instructeurs wel geleerd.
Beter iets doen dan niets doen. Niets doen is zeker dood.

minikatje

Berichten: 8965
Geregistreerd: 26-07-05
Woonplaats: sprookjesland

Re: Burgerhulpverleners op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 10:15

Ribben breken is normaal?
Oei, mijn instructeurs zijn het daar niet mee eens. Als we bij training verkeerd zitten dan roept er altijd 1 dat ribben breken een optie is geen must ;)

Anoniem

Re: Burgerhulpverleners op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 10:30

Mijn ex-schoonvader is zo'n 10 jaar terug met de (ik neem aan) Lucas gereanimeerd. Dat was heel maar want je hoorde af en toe gewoon een rib knakken. Zn borstbeen was ook al snel door midden. Mja bij hem was het alles of niks, en uiteindelijk dus niks, want ze waren te laat. Het was snachts en mn schoonmoeder wist niet wat ze moest doen.

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 17:38

Polly schreef:
gomir schreef:
Achteraf op de IC komt het echt maar zelden voor dat er geen ribben kapot zijn gegaan, maar tijdens de reanimatie merk je dat niet altijd. Hier werken wij en ambulance met de autopulse, ook een mooie oplossing voor langdurige reanimaties. Overigens ook wel erg nieuwsgierig naar de ervaringen met de lucas :j

Ik wilde me aanmelden voor burgerhulpverlening (zeker nu ik in klein dorpje woon met wel aanwezige AED), maar helaas heb ik geen geldig EHBO/BHV-diploma. En aangezien ik leiding geef aan het ALS-team en de ALS-trainingen verzorg vertik ik het toch echt om naar een EHBO-cursus te gaan om burgerhulpverlener te mogen worden :+ Wel heel blij met alle betrokkenheid hier, want dat vergroot de kansen voor de patiënt absoluut!


Je kan ook een reanimatie training volgen bij burgeraed


Ik kan overal reanimatietraining volgen, ik wil alleen geen reanimatietraining volgen :+
De Europese ALS-cursus eens in de zoveel tijd en het geven van de trainingen is me wel genoeg in combinatie met de praktijkervaring die ik heb. Ik vertik het om naar een reanimatiecursus te gaan om vervolgens mijn mijn vrije tijd ook te mogen reanimeren :o

Tingu: mijn ALS-certificaat werd helaas niet geaccepteerd, zit dus blijkbaar ook verschil in?

TinGu

Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Re: Burgerhulpverleners op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 19:23

@gomir ik vrees van wel ja. Arts assistent bij mij op de afdeling woont 2 dorpen verder dan ik en was ook niet welkom, er zouden er al genoeg zijn....
Misschien eens persoonlijk contact opnemen met de instantie die er achter zit?

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Burgerhulpverleners op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 20:31

Had me nooit opgegeven, nooit toegekomen dacht nalv dit topic laat ik het dan nu maar eens doen.
Kregen jullie direct een email? Er staat klik op link in je email voor bevestiging, maar ik krijg een email.

Oedi

Berichten: 770
Geregistreerd: 17-10-09

Re: Burgerhulpverleners op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-17 20:54

Wat goed Sjolvir dat je je ook hebt opgegeven! Volgens mij kreeg ik wel redelijk snel een e-mail, het is me iig niet bewust bijgebleven dat het lang duurde. Misschien in je spambox terecht gekomen?

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Burgerhulpverleners op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 21:01

Spam gecontroleerd zat hij niet in.

labionics
Berichten: 377
Geregistreerd: 24-08-07
Woonplaats: Wassenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 21:10

gomir schreef:
Achteraf op de IC komt het echt maar zelden voor dat er geen ribben kapot zijn gegaan, maar tijdens de reanimatie merk je dat niet altijd. Hier werken wij en ambulance met de autopulse, ook een mooie oplossing voor langdurige reanimaties. Overigens ook wel erg nieuwsgierig naar de ervaringen met de lucas :j

Ik wilde me aanmelden voor burgerhulpverlening (zeker nu ik in klein dorpje woon met wel aanwezige AED), maar helaas heb ik geen geldig EHBO/BHV-diploma. En aangezien ik leiding geef aan het ALS-team en de ALS-trainingen verzorg vertik ik het toch echt om naar een EHBO-cursus te gaan om burgerhulpverlener te mogen worden :+ Wel heel blij met alle betrokkenheid hier, want dat vergroot de kansen voor de patiënt absoluut!


Je hoeft als IC, CCU, ambu, of arts geen EHBO/ BHV diploma te hebben.
Had dit ook niet (nu inmiddels BLS/AED instructeur (omdat ik het leuk vind)

Oedi

Berichten: 770
Geregistreerd: 17-10-09

Re: Burgerhulpverleners op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-17 08:26

Is het nog gelukt Sjolvir?

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 15:09

Oh, zeg je wat! Moet mail nog checken! Paar dagen disfunctioneel geweest, dan vergeet ik mijn mail nog wel eens, zo dringend is die ook vaak niet. 8-)

Nee, geen mail, raar..... (ook nu nog niet in de ongewenst)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 15:13

minikatje schreef:
Ribben breken is normaal?
Oei, mijn instructeurs zijn het daar niet mee eens. Als we bij training verkeerd zitten dan roept er altijd 1 dat ribben breken een optie is geen must ;)


Je weet iig dat je zeker diep genoeg drukt :o Heb zelf een paar maanden terug mijn BHV gehaald en zit inderdaad te overwegen burgerhulpverlener te worden. Ik ga er echter wel nog even over denken, mocht het voorkomen is het natuurlijk wel pittig. Anderzijds, dat is op mijn werk ook :') Vind het wel een fijn idee te weten wat ik moet doen in zo'n situatie.

Flowq

Berichten: 2798
Geregistreerd: 12-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 15:19

Ja ik ben nu ook al 3 jaar burgerhulpverlener. Vier keer een oproep gehad waarvan 1x bij bekende. Daar was ik wel als eerste maar direct achter mij aan kwam de brandweer, dus heb het aan hen overgelaten.

Vaak ik bij ons de brandweer als eerste, zij hebben een vertrektijd van ongeveer 4 minuten, dat red ik zelf vaak niet omdat de sms ook z'n 2/3 minuten duurt.

Laatst een reanimatie meegemaakt waar de autopuls werd gebruik maar dat vond ik een heel erg naar gezicht. Wat betreft ribben breken weet ik ook niet beter als dat het 'normaal' was. De agent die ik na de reanimatie sprak zei ook dat hij het 9/10 keer ook meemaakte, het is bijna niet te voorkomen.

Anoniem

Re: Burgerhulpverleners op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 15:20

Liever met gebroken ribben in het ziekenhuis dan zonder gebroken ribben de kist in denk ik dan.

sandorra

Berichten: 4026
Geregistreerd: 27-09-02
Woonplaats: Op de maan.....

Re: Burgerhulpverleners op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 18:37

Pfff ik ben ook burgerhulp verlener en gisteren mijn 1e oproep gehad.... was thuis en was net terug van boodschappen doen...scooter stond nog beneden dus hup spullen gepakt en op de scooter richting het adres ( straat achter mij).....
Daar aangekomen waren er al mensen begonnen met reanimeren.... deze gevraagd of ik mee moest helpen en of de aed al gehaald was.... toen kwam iemand van de brandweer met de aed er al aan..... ik heb mij ondertussen om de echtgenote van meneer bekommerd... ze waren al met 4 man bij het slachtoffer.

pffff heftig om het in het 'echt' mee te maken ipv Annie..... heb er gisteren en vooral vannacht erg veel last van gehad..... vooral die ontzettend grauw witte/ blauwe gelaatskleur laat mij maar niet los.....

Helaas vandaag vernomen dat ondanks onze toegesnelde hulp en dat van politie en ambulance deze meneer het helaas niet gered heeft....

Heb een rouwkaart voor mevr gekocht en toen ik deze vanmiddag bij haar in de brievenbus deed deed ze net de deur open en vroeg of ik binnen wou komen....

Fijn gesprek gehad met mevr en ze heeft ea verteld over haar man etc.... Ook bedankte ze me ontzettend voor het fijne opvangen van haar etc...

Het geeft mij in elk geval meer rust nu ik ook weet hoe het met meneer is afgelopen......

TinGu

Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Re: Burgerhulpverleners op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 18:54

Heftig zeg voor je! Heb je het voor jezelf wel een plekje kunnen geven denk je? Er is altijd als het goed is altijd de mogelijkheid om te evalueren met de hulpverleners, maar mocht je dat niet willen maar er wel over wil praten staat mijn pb ook altijd open hoor!
1e keer (en die daarna, en die daarna) kan heel heftig zijn, ook als je zelf niet actief mee doet. Het is helaas nooit zoals in de film... :(:)

Cinnepin

Berichten: 8928
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Burgerhulpverleners op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 21:16

Idd heftig zeg

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Burgerhulpverleners op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 21:30

Dat is wel heftig ja...

Blue_Eyes

Berichten: 20354
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Re: Burgerhulpverleners op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 21:31

Heftig om mee te maken. Wel fijn dat je het zo goed gedaan hebt! Dat is ook wat waard. Sterkte!

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 21:47

Heftig zeg sandora.
Maar wel goed gehandeld.

sandorra

Berichten: 4026
Geregistreerd: 27-09-02
Woonplaats: Op de maan.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 08:39

Pfff toch weer ontzettend vervelend geslapen en gedroomd erover......En dat terwijl ik het voor mezelf, na het fijne gesprek met mevr gisteren, voor mezelf heb afgesloten.

Hopelijk houdt het gauw op.......

Flowq

Berichten: 2798
Geregistreerd: 12-11-08

Re: Burgerhulpverleners op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 10:11

Oh jeetje sandorra. Heel knap dat je het voor jezelf hebt afgesloten maar als het toch zo blijft ronddwalen zou ik toch nog eens met mensen gaan praten die er of bij waren, of er juist wat verder vanaf staan en naar je verhaal luisteren.
Bij de Hartstichting hebben ze verschillende nazorg trajecten waar je eens naar zou kunnen kijken. Ik denk wel dat het goed is om er iets mee te doen en niks om je voor te schamen! Iedereen reageert anders.
https://www.hartstichting.nl/reanimatie/nazorg

Mijn PB staat voor je open!

Oedi

Berichten: 770
Geregistreerd: 17-10-09

Re: Burgerhulpverleners op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-17 10:59

Heftig Sandorra! Heel goed dat je gegaan bent en fijn dat je de dag erna ook nog met zijn echtgenote hebt kunnen spreken. Dan kun je toch echt wat betekenen.

Op de Facebookpagina van Hartslagnu staan ook veel ervaringen en kun je evt. je verhaal delen. En praat erover met mensen, zo'n ingrijpende ervaring is ook niet na een paar dagen verwerkt :(:) als je wil kun je me ook altijd pb'en.

NoGo

Berichten: 1896
Geregistreerd: 30-08-03
Woonplaats: ergens bij de zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 20:14

sandorra schreef:
Pfff toch weer ontzettend vervelend geslapen en gedroomd erover......En dat terwijl ik het voor mezelf, na het fijne gesprek met mevr gisteren, voor mezelf heb afgesloten.

Hopelijk houdt het gauw op.......


Vervelend dat je toch nog rot hebt geslapen.
Ik raad je aan om als dit binnen 2 weken niet afneemt hulp te zoeken.
Helaas realiseren veel aangemelde bhvers die niet dagelijks met dit soort dingen te maken hebben dat het best een impact heeft op je priveleven.
Zeker een 1e keer, een ieder die ik ken kan zijn of haar eerste x tot bijna in detail herinneren.
Alles wat daarna komt kan je 9 vd 10 keer makkelijker voor jezelf afsluiten.
Succes in ieder geval, het is niet niks;)

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Re: Burgerhulpverleners op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 23:50

Ik heb op school een korte ehbo les gehad, over reanimeren en het aed kistje, en daar werd verteld dat ook al kan je niet reanimeren, je het toch moet doen omdat je het nooit fout kan doen - niets doen is namelijk nog fouter. Of het klopt weet ik niet, maar er werd idd ook verteld over ribben die 9/10 keer braken en daar schrok ik toen even van omdat ik niet wist dat het er zó heftig aan toeging.