Buitenaards leven

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
maralyn

Berichten: 10425
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 11:53

Ayasha schreef:
waarom is dat een vreemd standpunt? Is er nog niet genoeg domheid op onze planeet?


Precies!

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 11:59

maralyn schreef:
Kuggur schreef:
Je denkt dat we er alleen wat aan hebben als ze slimmer zijn dan wij? Vreemd standpunt.


Mag je vinden.
Wat zou dan de toegevoegde waarde zijn als ze dommer zijn dan ons?

Denk aan wat we met alle andere organismen doen die we als dommer beschouwen. Gebruiken en uitbuiten natuurlijk. Dat doen we hier op aarde toch ook?

maralyn

Berichten: 10425
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Buitenaards leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 12:05

Aan de andere kant, als ze wel slimmer zijn dan wij allen, kunnen ze ons er ook voor gaan gebruiken.

Misschien doen ze dat nu al, zonder dat wij dit weten....

(ok... stopt per direct met denken...!)

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Re: Buitenaards leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 12:07

Dommer lijkt mij juist de best mogelijke optie. Dan kun je het onderzoeken. Als ze slimmer zijn dan wij dan hebben we mogelijk een heel groot probleem :D

Maar als er slimmere wezens zijn dan weten ze waarschijnlijk al van ons bestaan af en dan gaan ze met een grote boog om ons heen. En geef ze eens ongelijk.

maralyn

Berichten: 10425
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 12:16

phormicola schreef:
Dommer lijkt mij juist de best mogelijke optie. Dan kun je het onderzoeken. Als ze slimmer zijn dan wij dan hebben we mogelijk een heel groot probleem :D

Maar als er slimmere wezens zijn dan weten ze waarschijnlijk al van ons bestaan af en dan gaan ze met een grote boog om ons heen. En geef ze eens ongelijk.


hihi dat is grappig. Precies mijn gedachten.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 12:29

Wat een vreemde reacties. Buitenaards leven vinden, al waren het slechts oliedomme eencelligen zou een wetenschappelijke ontdekking zijn van onschatbare waarde.
Laat staan complexere organismen, laat staan organismen met intelligentie...
Waar maakt bokt zich druk over? Misschien zijn ze wat dommer dan wij; dan zijn we niet onder de indruk.... _O-

mala26

Berichten: 5005
Geregistreerd: 05-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 12:30

Ik moet bij dit onderwerp altijd denken aan die film Contact (?) met Jodie Foster.
Ik denk ook niet dat we in deze ontzettend grote helal/ruimte wat nog steeds door groeit alleen zijn. Lijkt me een behoorlijk arrogante gedacht als je denkt van wel. Maar in wat voor vorm, ik heb geen flauw idee. Moeten we er achter proberen te komen, ik denk van wel. Het levert sowieso ontzettend interessante vraagstukken op.

maralyn

Berichten: 10425
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 12:30

Kugger... ik zie eigenlijk niemand die zich er "druk" over maakt...

8nnemiek

Berichten: 43416
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 12:32

Knowledge is Power!
:+

Wat is er mis met kennis opdoen gewoon omwille van de kennis? Gewoon meer te weten komen omdat het interessant is.. om er ooit achter te kunnen komen waar we vandaan komen, hoe het heelal precies is ontstaan..
Als we intelligent leven tegen komen dan hoeft dat helemaal niet gevaarlijk te zijn. Kennis is er om te delen, en wezens die zo ver geëvolueerd zijn dat ze kunnen reizen door de ruimte en onze planneet kunnen bereiken zullen waarschijnlijk ook vooral interesse hebben in de kennis. Ik denk echt dat wezens in zo'n vergevorderde beschaving toch enorm sociaal en vreedzaam zijn.
Agressieve soorten zullen eerder hun eigen planneet verwoesten dan dat ze zich zo ver evolueren dat ze ruimteschepen kunnen bouwen die duizenden lichtjaren kunnen reizen. Ik vraag me ook echt af of wij ooit wel zo ver zullen komen. Op de manier zoals we nu leven vraag ik me af hoe lang dat nog goed gaat.

snuffie123
Berichten: 1285
Geregistreerd: 10-06-15

Re: Buitenaards leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 13:03

Ik durf bijna met zekerheid te stellen dat wij echt de enige niet zijn in het heelal. Wij zijn zeer waarschijnlijk voortgekomen uit een chemische reactie en waarom zou er op een andere planeet niet ook zo'n chemische reactie hebben plaatsgevonden. Ik denk dat er zeker ook minder intelligent leven is dan ons, maar ook wel slimmer.
Of die ons al hebben gevonden, geen idee. Misschien willen ze niet dat we ze ontdekken (en geef ze is gelijk) en ze zullen zich dan niet laten zien (en wij zullen ze dan dus ook niet snel vinden).

Maar wat je al zegt. Ik heb me ook altijd afgevraagd waarom ze er zo aan vasthouden dat ook buitenaards leven water etc nodig heeft. Het kan toch dat die zich weer heel anders hebben geëvolueerd en dus misschien wel iets heel anders nodig hebben dan wij...
Dat ze dat misschien niet kunnen vinden en zich daarom richten op soortgelijke wezens als wij, dat snap ik dan weer wel. Maar ze doen nu net alsof vaststaat dat dat andere niet kan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 13:23

Spoiler:
snuffie123 schreef:
Ik durf bijna met zekerheid te stellen dat wij echt de enige niet zijn in het heelal. Wij zijn zeer waarschijnlijk voortgekomen uit een chemische reactie en waarom zou er op een andere planeet niet ook zo'n chemische reactie hebben plaatsgevonden. Ik denk dat er zeker ook minder intelligent leven is dan ons, maar ook wel slimmer.
Of die ons al hebben gevonden, geen idee. Misschien willen ze niet dat we ze ontdekken (en geef ze is gelijk) en ze zullen zich dan niet laten zien (en wij zullen ze dan dus ook niet snel vinden).

Maar wat je al zegt. Ik heb me ook altijd afgevraagd waarom ze er zo aan vasthouden dat ook buitenaards leven water etc nodig heeft. Het kan toch dat die zich weer heel anders hebben geëvolueerd en dus misschien wel iets heel anders nodig hebben dan wij...
Dat ze dat misschien niet kunnen vinden en zich daarom richten op soortgelijke wezens als wij, dat snap ik dan weer wel. Maar ze doen nu net alsof vaststaat dat dat andere niet kan?




Niet alleen die chemische reacties... ze zijn nu ontdekkingen aan het doen over de rol van quantum mechanica in bijvoorbeeld DNA. En quantum mechanica is overal...

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 17:46

Kuggur schreef:
Wat een vreemde reacties. Buitenaards leven vinden, al waren het slechts oliedomme eencelligen zou een wetenschappelijke ontdekking zijn van onschatbare waarde.
Laat staan complexere organismen, laat staan organismen met intelligentie...
Waar maakt bokt zich druk over? Misschien zijn ze wat dommer dan wij; dan zijn we niet onder de indruk.... _O-


En daarom zit bokt niet bij NASA :D

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 17:49

8nnemiek schreef:
Knowledge is Power!
:+

Wat is er mis met kennis opdoen gewoon omwille van de kennis? Gewoon meer te weten komen omdat het interessant is.. om er ooit achter te kunnen komen waar we vandaan komen, hoe het heelal precies is ontstaan..
Als we intelligent leven tegen komen dan hoeft dat helemaal niet gevaarlijk te zijn. Kennis is er om te delen, en wezens die zo ver geëvolueerd zijn dat ze kunnen reizen door de ruimte en onze planneet kunnen bereiken zullen waarschijnlijk ook vooral interesse hebben in de kennis. Ik denk echt dat wezens in zo'n vergevorderde beschaving toch enorm sociaal en vreedzaam zijn.
Agressieve soorten zullen eerder hun eigen planneet verwoesten dan dat ze zich zo ver evolueren dat ze ruimteschepen kunnen bouwen die duizenden lichtjaren kunnen reizen. Ik vraag me ook echt af of wij ooit wel zo ver zullen komen. Op de manier zoals we nu leven vraag ik me af hoe lang dat nog goed gaat.


Ik heb daar heel lang hetzelfde over gedacht, maar Stephen Hawking heeft me van gedachten doen veranderen.

Hij zegt dat de enige reden dat we nog geen intelligent leven zijn tegen gekomen is dat ze van ons bestaan weten en ons niet willen kennen.
En dat door blijven zoeken gevaarlijk is omdat ze goede redenen hebben om ons links te laten liggen.

Ik denk dat hij gelijk heeft.

Vero

Berichten: 9778
Geregistreerd: 11-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 17:53

Weet je ik denk altijd. Als het er is dan is het er. Zo niet dan niet :') Ik denk niet dat we ons hier echt druk om moeten gaan maken of zo.

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Re: Buitenaards leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 18:02

Ik las in de krant dat de planeten die ontdekt zijn op anderhalf miljoen jaar vliegen liggen (uitgerekend door de afstand van aarde naar Mars te nemen en dat x 2 miljoen keer).

Het zou een doorbraak zijn als men kan bewijzen dat er een vorm van leven bestaat, echter denk ik niet dat we dit zelf nog gaan meemaken.

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Re: Buitenaards leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 18:15


Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Buitenaards leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 18:30

Serieus, Google Fermi paradox, dan vind je interessante theorieën over deze materie.

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Buitenaards leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 18:36

Haha ja dat van die UFO's zag ik ook voorbij komen. Heel apart. Ik geloof ook niet dat wij de enige planeet hebben met leven in dit heelal. Er zijn ten slotte meerdere melkwegstelsels.
Daarbij komt dat de zon ook maar een ster is, die blijkbaar groeit, en uiteindelijk over zoveel biljoen jaar afsterft. Op Mars is al ijs ontdekt ooit dacht ik, dus denk dat men daarom uit gaat van water wat nodig is, en wij bestaan natuurlijk zelf voor 70% uit water. Als de zon idd groeit, leven onze nabestaanden in de toekomst misschien wel verder op Mars en is deze planeet dan verwoest.
Wie zal het zeggen :+ ? Ik vind het in ieder geval interessante materie. :D

mairead

Berichten: 3215
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 19:45

De afstanden binnen het universum zijn zo groot. En afstand is niet de enige barriere: ook tijd speelt een belangrijke rol...

Als er elders intelligent leven is dan kunnen zij ons misschien niet eens bereiken en wij hen niet. Zo'n reis kan je zeker niet in 1 levenscyclus (van een mens) afleggen en waarschijnlijk niet eens binnen de levensduur van de mens als soort.
Zeker niet met de huidige technologie die wij hier nu bezitten. Dan zou je sneller moeten kunnen reizen dan het licht en niemand is er nu precies over uit of dat überhaupt wel mogelijk is (dat geldt voor ons, maar ook voor een eventuele andere intelligente beschaving aan de andere kant van het universum).

Zo zien wij aan de hemel waarschijnlijk ook het licht van sterren die in werkelijkheid misschien al uitgedoofd zijn.
Tegen de tijd dat wij een andere, verre planeet bereiken (als dat al mogelijk is) -of wezens van een ander planeet ons kunnen bereiken- is een van beide beschavingen misschien al lang uitgestorven?

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 19:51

eclair98 schreef:
http://www.ad.nl/wetenschap/doorbraak-i ... ~ad0dbd74/

Ik vraag me af; wáárom willen sommige mensen zó graag buitenaards leven vinden?

En daarbij, als je door gaat denken, waarom zouden de eventuele organismen o2 en water nodig hebben? Misschien eten ze wel stenen en ademen hier ook mee?


Aangezien we de aarde zo aan het verkloten zijn, is de hoop op een planeet met vergelijkbare omstandigheden, erg aantrekkelijk geworden als we willen overleven als soort.

Verder, het zou gewoon raar zijn, als wij de enige planeet in het hele universum zijn waar leven is.
Hoe dat er uit ziet, zal van de leefomstandigheden afhangen.

Maar ik kan me niet voorstellen dat er niet op zijn minst al micro spul is gevonden elders.

8nnemiek

Berichten: 43416
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Buitenaards leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 20:30

phormicola, dat is ook een interessante theorie. Dat we het Syrië van de melkweg zijn ofzo :+

Mairead, sneller reizen dan het licht is niet mogelijk volgens wetenschappers, maar wel geloven sommigen dat het heelal rekbaar is, en je delen naar elkaar toe kan trekken als het ware, en zo een wormgat kan creëeren om heel snel naar een ander deel van het universum te reizen.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 20:41

8nnemiek schreef:
phormicola, dat is ook een interessante theorie. Dat we het Syrië van de melkweg zijn ofzo :+

Mairead, sneller reizen dan het licht is niet mogelijk volgens wetenschappers, maar wel geloven sommigen dat het heelal rekbaar is, en je delen naar elkaar toe kan trekken als het ware, en zo een wormgat kan creëeren om heel snel naar een ander deel van het universum te reizen.

Maar daarmee ben je nog niet van de gevolgen van relativiteitstheorie af.
Zelfs met zulke methoden ( en daar zijn massieve hoeveelheden energie voor nodig, afgezien van het feit dat nodige technologieën slechts theorielessen zijn).
Dit betekent dat we nooit á la Startrek door het heelal zullen tuffen. Ook ruimteschepen die wormgat aandrijving hebben reizen naar de toekomst omdat ze die gigantische afstanden afleggen.

Macs

Berichten: 7643
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 20:48

8nnemiek schreef:
Geen idee of er een echte definitie is voor intelligent leven, en of er daarin niveau's bestaan, maar voor mij is intelligent leven de dieren die bewust zijn van hun eigen bestaan, zoals de mensen hier op aarde en andere primaten en dolfijnen.

.. maar wat is bewustzijn van eigen bestaan? Is dat (voor jou) de spiegeltest?
Ik leer momenteel over intelligentie en leervermogen van dieren en mensen. Een hond herkent zichzelf dmv geur, omdat de neus het primaire orgaan is. Maar een spiegeltest hoef je niet te proberen.

Heb je wel eens een insect iets geprobeerd aan te leren? Dat gaat sneller dan een hond of kat of een ander zoogdier.
Echter heeft het wel te maken of je complexe vaardigheden aanleert. Dat heeft te maken met de grootte van bepaalde hersendelen.

Dus wat is nou intelligentie? Ik denk dat elk diersoort zijn eigen manier van intelligentie heeft. Een vleermuis gebruikt echolocatie. Iets wat voor ons mensen onmogelijk is. Een eekhoorn kan al zijn opbergplaatsen van zijn voedsel herinneren. En wij hebben al moeite onze auto terug te vinden.

Als je meer wilt weten over intelligentie lees dan het boek van Frans de Waal. Super interessant!

Al gaat dit wel een beetje offtopic :+
Ik ben trouwens ook niet heel nieuwsgierig of er leven buiten de aarde is. Maar mocht het zo zijn hoop ik dat de bewoners wat zuiniger zijn met waar ze op wonen.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 21:29


mick75

Berichten: 4544
Geregistreerd: 18-04-08
Woonplaats: In Hell

Re: Buitenaards leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 03:41

Het is voor mij wel zeker dat er leven is buiten de aarde. Ook "intelligent" leven.

Ik acht, gezien de afstanden, de kans dat wij als soort die gaan tegenkomen, hier op aarde of op een of andere verre planeet, nihil. De kans dat 2 technologisch zo ver ontwikkelde volken dat ze in staat zijn contact met elkaar te zoeken elkaar gelijktijdig tegenkomen waar dan ook lijkt me bijna onmogelijk.

Vergeet niet dat alles wat wij nu aan de hemel zien al lang geleden gebeurd is, soms wel honderden, duizenden jaren. En de kans dat iets, zeker met leven erop, duizend jaar hetzelfde blijft lijkt me nihil.

ik maak me in elk geval geen zorgen.