Buitenaards leven

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Huertecilla

Berichten: 26854
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 03:59

Kuggur schreef:
Knappe conclusie op basis van één diersoort, die trouwens eerder omnivoor is.


..en al moeite heeft met dezelfde soort op dezeflde planeet wanneer die een andere cultuur heeft.

Zie Wilders die de christelijke superieur acht, anderen inferieur en die vermeend hogere moraal een excuus voor discriminatie van andere exemplaren van de eigen soort.

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Re: Buitenaards leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 10:20

Ja momenteel is het beter dat de aliens wegblijven :Y)

Heel ver in de toekomst zie ik missies met meerdere generaties. Mensen die geboren worden op het schip met als taak de koers te volgen en opvolgers te verwekken en baren.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 10:31

De kans dat ze emotioneel intelligenter dan wij zijn, is redelijk groot.
Op basis van techniek, ik weet niet of wij zo intelligent zijn, als we graag willen geloven. Het gaat snel op het moment maar het lijkt allemaal nog zeer basaal.

Of het heelal er beter van wordt, als wij ons gaan verspreiden -O-
Misschien moeten we alle onbetrouwbare politiekers, bankieren en uitbuiters maar op een kluitje zetten, op een planeet, paar lichtjaren weg.

Huertecilla

Berichten: 26854
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 10:42

A3a1 schreef:
Misschien moeten we alle onbetrouwbare politiekers, bankieren en uitbuiters maar op een kluitje zetten, op een planeet, paar lichtjaren weg.


Nah, gewoon op een eiland.
Liefst een eiland wat met hoog water overstroomt.
Dat kan je blijven gebruiken op die manier. Is nl. nodig.

Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Re: Buitenaards leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 10:28

Ik denk dat er een goede kans is dat er ergens aliens zijn die intelligenter (of even intelligent) zijn dan ons, ons wel of niet gevonden hebben. Maar of geen interesse hebben in contact of ook gewoon nog geen manier gevonden hebben om 100 miljoen jaar te verkleinen… misschien zijn ze onderweg, maar dan moeten we nog even wachten.

En zelfs al hebben ze een manier gevonden om een afkorting te vinden en is het 10.000 ipv 100 miljoen jaar… dan kan het misschien ook nog wel even duren..

En zouden ze wel interesse hebben om een dergelijke afstand te overbruggen voor ons of onze kiezelsteen waar wij op zitten met onze ondermaatse zon? Kunnen zij van een dergelijke afstand inschatten hoe oud onze zon is en of het nog wel zinvol is om een dergelijke afstand te overbruggen met de kans dat ons planeetje nog leefbaar is?

Want onze planeet is klein vergeleken met wat je terug vind in het heelal en hetzelfde geldt voor onze zon.

Zou een ander “ras” niet dezelfde fouten hebben gemaakt? Maar met een 10-voudig grotere planeet gewoon meer “fout”-marge te hebben? Meer grondstoffen, wellicht andere grondstoffen?

Overigens vind ik het vrij normaal dat er verder gekeken wordt dan het bekende. Zo hebben we ook de verschillende continenten op ons kiezelsteentje gevonden. Maar ik vind wel dat je behouden moet omgaan met het verspreiden van gegevens over ons. Want als ze sterker en intelligenter zijn dan ons en verkeerde bedoelingen hebben, dan zijn we goed de banketstaaf… En zijn ze sterker en intelligenter en hebben ze geen slechte bedoelingen, dan vraag ik me af of ze wel met ons primitieve volkje in contact willen komen (of ze zijn er al en proberen ons te veranderen door onze politici, geweldig, dan moet het wel goedkomen… -O- )

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Buitenaards leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 11:14

Je maakt je serieus zorgen over verspreiding van gegevens over ons?
Die trein heeft het station ongeveer een eeuw geleden verlaten en raast met lichtsnelheid, en dat bedoel, ik letterlijk, in alle richtingen door het heelal.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 11:18

Kuggur schreef:
Je maakt je serieus zorgen over verspreiding van gegevens over ons?
Die trein heeft het station ongeveer een eeuw geleden verlaten en raast met lichtsnelheid, en dat bedoel, ik letterlijk, in alle richtingen door het heelal.

Wat een pionier was die Marconi! Niet alleen draadloze telegrafie ontwikkeld, maar onbewust straks postuum onze eerste ambassadeur bij ons nog onbekende levensvormen.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 11:23

Buitenaards leven ... geweldig onderwerp om je menselijke fantasie op los te laten. Meer niet, vooralsnog. Laten we er eerst maar eens voor zorgen dat we ons eigen leven op deze planeet niet onmogelijk maken. Dat blijkt al moeilijk genoeg.
Het heeft ook wel iets geruststellende dat er een onmetellijk universum om ons heen is waar we heel weinig van afweten en dat qua omvang en mogelijkheden onze betekenis als soort daardoor behoorlijk relativeert.

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 11:25

Misschien is er buitenaards leven dat weet van ons bestaan, maar niets met ons te maken wil hebben. Wie wil er nou contact maken met wezens die elkaar uitbuiten en uitmoorden. :=

Of we zijn met z'n allen inclusief de aarde één of ander proef project van een afstuderende aliën aan een buitenaardse biologie school. :=

Je kunt hier eindeloos over door filosoferen. :))

Ayasha
Blogger

Berichten: 57970
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Buitenaards leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 11:37

Als ze intelligenter zijn is de kans reëel dat ze al lang weten van ons bestaan en dan zou je kunnen concluderen dat ze geen interesse in ons hebben of dat de interesse die ze hebben momenteel nog zuiver geuit wordt door ons te observeren. En tsja, of er nu eentje meer of minder mee kijkt naar ons doen en laten... Privacy is sowieso een illusie. :+
Zouden ze beslissen dat we hun het meest van nut zijn als we dood zijn, dan gaan we dood. :) Gezien wij hun niet kunnen vinden is de kans klein dat onze technologie voldoet om het van ze te winnen dus dan houdt het op.
Ik zou het op zich fascinerend vinden als er intelligent leven was, om ze te "zien" (weten of ze op ons lijken of niet.). Maar ik persoonlijk zou er verder niks mee "willen". Zoals iemand al zei: we zijn niet eens in staat om met de soorten op deze aarde samen te leven, niet eens om met andere ménsen samen te lezen, waarom zouden we dan in staat zijn om met buitenaardse wezens samen te leven?
En wellicht is het voor "hun" net zo en zijn ze ook al lang tevreden met een "kijkje". :)

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 11:37

Askja schreef:
Buitenaards leven ... geweldig onderwerp om je menselijke fantasie op los te laten. Meer niet, vooralsnog. Laten we er eerst maar eens voor zorgen dat we ons eigen leven op deze planeet niet onmogelijk maken. Dat blijkt al moeilijk genoeg.
Het heeft ook wel iets geruststellende dat er een onmetellijk universum om ons heen is waar we heel weinig van afweten en dat qua omvang en mogelijkheden onze betekenis als soort daardoor behoorlijk relativeert.

Precies. Het is gewoon heel geruststellend om te weten dat we niet uniek zijn. Dat maakt het gelijk een stuk minder erg wanneer we verdwijnen.
Op het enige leven in het heelal moet je zuinig zijn, maar bij slechts een van de vele planeten met leven geeft het veel minder als je daar een onherstelbare fout mee maakt.

Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 11:45

Kuggur schreef:
Je maakt je serieus zorgen over verspreiding van gegevens over ons?
Die trein heeft het station ongeveer een eeuw geleden verlaten en raast met lichtsnelheid, en dat bedoel, ik letterlijk, in alle richtingen door het heelal.


Zorgen? Niet echt... Want dat is inderdaad al een gepasseerd station. En los daarvan ->
- of ze komen al met slechte bedoelingen (en zijn dus ergens in het heelal onderweg naar ons)
- of ze konden ons geraaskalk niet begrijpen/localiseren en weten dus niet wat en waar we zijn.
- of ze staan in de negeerstand want we zijn niet interessant of te ver weg.
- of er is al contact, maar weten we dat niet.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Buitenaards leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 12:04

Zoals ik al eerder opmerkte, over de fermi paradox is al heel veel gefilosofeerd.
Best interessante materie, maar teveel onbekende variabelen om er iets écht zinnigs over te zeggen.
Een grappig gevolg van een theorie over de mogelijke verklaring van die paradox, is dat het vinden van artefacten van verdwenen technologische beschaving(en) een erg deprimerende zaak zou zijn.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57970
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Buitenaards leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 12:21

Hoezo Kuggur? omwille van het feit dat dat betekent dat wij ook zullen verdwijnen?

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Buitenaards leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 12:34

De ruimte is oneindig. In die oneindige ruimte zijn oneindig veel sterrenstelsels te vergelijken met de melkweg, en aldus oneindig veel planeten die qua samenstelling te vergelijken zijn met de Aarde. Het zou nogal elitair zijn om te denken dat er in al die oneindigheid alleen op onze eigen bolletje intelligent leven te vinden is...
Wat niet wil zeggen dat dit leven zich bevindt binnen (voor ons) bereikbare afstand.

8nnemiek

Berichten: 43415
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Buitenaards leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 13:36

Ik ben wel benieuwd wat jullie idee is over het roswell incident en andere 'sightings'.
Zou het niet kunnen dat ze al lang hier zijn geweest?

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 13:57

Ayasha schreef:
Hoezo Kuggur? omwille van het feit dat dat betekent dat wij ook zullen verdwijnen?

Je slaat de spijker op zijn kop. Het gaat om het zg. "grote filter", en het principe dat daar uit volgt;
"We are either rare, first or fiets".
Vinden we resten van verdwenen technologische beschavingen vergelijkbaar met onze huidige, dan is de laatste optie zeer waarschijnlijk.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Re: Buitenaards leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 14:03

Los van dat mijn boerenverstand mij zegt dat dit niet zo snel zag gebeuren, lijkt ook dit mij niet per se een verontrustende bevinding. Zo belangrijk zijn wij nou ook weer niet.

Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 15:16

Kuggur schreef:
Ayasha schreef:
Hoezo Kuggur? omwille van het feit dat dat betekent dat wij ook zullen verdwijnen?

Je slaat de spijker op zijn kop. Het gaat om het zg. "grote filter", en het principe dat daar uit volgt;
"We are either rare, first or fiets".
...

:D _O- geniale spreuk!

Ayasha
Blogger

Berichten: 57970
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 18:20

Kuggur schreef:
Ayasha schreef:
Hoezo Kuggur? omwille van het feit dat dat betekent dat wij ook zullen verdwijnen?

Je slaat de spijker op zijn kop. Het gaat om het zg. "grote filter", en het principe dat daar uit volgt;
"We are either rare, first or fiets".
Vinden we resten van verdwenen technologische beschavingen vergelijkbaar met onze huidige, dan is de laatste optie zeer waarschijnlijk.

Deprimerend vind ik dat niet. Er staat maar één ding vast vanaf het moment dat we geboren worden en dat is dat we dood gaan. Gezien de beschavingen die ons voor zijn gegaan lijkt het me een zekerheid dat ook wij vroeg of laat plaats zullen maken voor een nieuw en beter aangepast ras (als onze aarde het zo lang nog trekt). Maar of jij en ik dat nog gaan meemaken betwijfel ik dan weer..

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Buitenaards leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 18:30

Oh, ik til er ook niet zo zwaar aan hoor. Ik neig zelf naar de hypothese dat beschavingen die zich ontwikkelen als de onze, technologisch, en aggressief expansief, gedoemd zijn tot zelf destructie. En neuh, dat is niet zo erg op zich.
Maar het zou ook interessant zijn als we het door het huidige fragiele stadium redden.
Wie weet, misschien beleven we nanotech en échte AI, leidend tot de zg. Singulariteit. En wat daarna gebeurt, en of de mens er een rol in speelt is volkomen onvoorspelbaar.

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Buitenaards leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 18:54

En er zijn nog zoveel vragen over aarde te beantwoorden. Bijv. hebben planten gevoel? En volgens mij is de oceaan ook nog behoorlijk onontdekt. Maar evengoed een interessante vraag of ergens buiten deze planeet iets leeft. De tijd zal het misschien leren.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Buitenaards leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 18:59

Hebben planten gevoel? Dat is serieus een vraag waar je mee zit...?

Vero

Berichten: 9778
Geregistreerd: 11-03-14

Re: Buitenaards leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 19:00

Ik vind dat niet een hele vreemde vraag hoor.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Buitenaards leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 19:08

Wel in ieder geval volledig off topic. En hoe zouden planten gevoel kunnen hebben zonder zenuwstelsel?
Je kunt je ook afvragen of planten niet mee kunnen doen aan de marathon van Amsterdam....