28 partijen voor verkiezingen 15 maart

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

28 partijen voor verkiezingen 15 maart

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 19:19

Ik weet dat er een topic over stemmen loopt, maar ik wil hier graag een discussietopic over de verkiezingen an sich van maken. Niet een wie stemt wie.

Onderstaande is net in het nieuws. 28 partijen doen mee aan de verkiezingen. Draaien we nu niet een klein beetje door? Het waren er 31, drie zijn er afgevallen en eentje neemt stappen via de rechter om alsnog mee te mogen doen.

Creeren we zo niet een nog meer versnipperde tweede kamer? Wordt zo bijvoorbeeld de PVV niet veel sneller de grootste?

http://nos.nl/artikel/2156380-28-partij ... ingen.html

Citaat:
Er doen 28 partijen mee aan de Tweede Kamerverkiezingen op 15 maart. Sinds dinsdag zijn er drie afgevallen: Trots op Nederland, de Vrouwen Partij en Respect. Ze hebben de waarborgsom van 11.250 euro niet betaald.

Trots op Nederland, de voormalige partij van Rita Verdonk, gaat naar de Hoge Raad om bezwaar te maken tegen het besluit. Volgens de beoogde lijsttrekker Van den Raadt was de hele registratie ongrondwettelijk en "een poppenkast".

Van de 28 partijen zijn er zestien die in alle twintig kieskringen meedoen. Een aantal partijen doet alleen niet mee op Bonaire, waaronder de Vrijzinnige Partij van Kamerlid Klein en de Piratenpartij. Artikel 1 van Sylvana Simons doet bijna overal mee, behalve in de kieskringen Assen en Leeuwarden.
Deze partijen doen mee op 15 maart:

1. VVD
2. PvdA
3. PVV
4. SP
5. CDA
6. D66
7. ChristenUnie
8. GroenLinks
9. SGP
10. Partij voor de Dieren
11. 50Plus
12. OndernemersPartij
13. VNL
14. Denk
15. Nieuwe Wegen
16. Forum voor Democratie
17. De Burger Beweging
18. Vrijzinnige Partij
19. GeenPeil
20. Piratenpartij
21. Artikel 1
22. Niet Stemmers
23. Libertarische Partij
24. Lokaal in de Kamer
25. Jezus Leeft
26. StemNL
27. MenS en Spirit/Basisinkomen Partij/V-R
28. Vrije Democratische Partij
Bij de vorige verkiezingen in 2012 deden 21 partijen mee. Het aantal van 28 is een evenaring van het naoorlogse record. Ook in 1971, 1981 en 1986 waren er 28 partijen die meededen.

De eerste elf partijen op het stembiljet zijn partijen die nu al in de Tweede Kamer zitten. Daarna volgt een aantal partijen van afgesplitste en oud-Kamerleden: de Ondernemerspartij van oud-Kamerlid Hero Brinkman komt op 12, Voor Nederland van de huidige Kamerleden Bontes en Van Klaveren op 13, Denk van Kuzu en Öztürk op 14 en Nieuwe Wegen van ex-PvdA'er Monasch op 15.

De partijen die daarna overbleven kregen hun nummer via loting. Partijen die in alle kieskringen meedoen, kregen daarbij voorrang.

Steunverklaringen

De Kiesraad zou de partijen die overblijven aanvankelijk om 16.00 uur bekendmaken. Maar meteen nadat de vergadering was begonnen, werd die geschorst omdat er nog volop geteld werd.

Dinsdag werd duidelijk dat 31 partijen zich hadden aangemeld voor de verkiezingen op 15 maart. 17 daarvan voldeden toen nog niet aan alle eisen. Zij hadden tot vanmiddag 15.00 uur de tijd om dat in orde te maken.

Volgens Kiesraad-voorzitter Wiebenga werden tot vlak voor het verlopen van de deadline nog veel steunverklaringen ingeleverd, waardoor er ruim een uur extra nodig was om opnieuw te tellen.


Depende

Berichten: 3513
Geregistreerd: 19-07-09

Re: 28 partijen voor verkiezingen 15 maart

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 21:36

Ik ben al een paar jaar stembureaulid. Het tellen van de stemmen is altijd al een langdurig klusje, met zoveel partijen en een stembiljet van een meter breed zal het er niet beter op worden. Niet erg blij mee dus om persoonlijke redenen.

Inhoudelijk, het is jammer dat het nodig is dat er zoveel splinterpartijen ontstaan, blijkbaar zijn er veel mensen in de samenleving die zich niet kunnen identificeren met de huidige partijen. Daar kan ik wel in komen op zich.

Ik verwacht niet dat de splinterpartijen veel succes zullen hebben en denk ook niet dat er sprake van zal zijn dat dat PVV aan de macht brengt, maar dat zijn maar mijn gedachten natuurlijk.

"Life, man. I can't guarantee perfection, but I can guarantee intrigue."

Because friends don't waste wine when there's words to sell

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Re: 28 partijen voor verkiezingen 15 maart

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 21:39

De 'niet stemmers partij' hoe wil die stemmers krijgen :')

Ik stem altijd op een grote partij. SGP of CU.

[o]

Murthul

Berichten: 17063
Geregistreerd: 19-12-10
Woonplaats: Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 09:34

verootjoo schreef:
De 'niet stemmers partij' hoe wil die stemmers krijgen :')

Ik stem altijd op een grote partij. SGP of CU.


Ze hebben beloofd om letterlijk niets te doen als ze zetels hebben, puur protest toch?

De Turtle.

mika11

Berichten: 11091
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: 28 partijen voor verkiezingen 15 maart

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 09:49

Er zitten ook wel partijen bij, waarvan je je afvraagt of die ooit een stem zouden krijgen.
Gisteravond bij Jinek waren er 3 van de nieuwe partijen als gast.

De partij Jezus Leeft kon in 1 zin zijn partij omschrijven: volg Jezus
De andere partij wilde dat er weer meer gevoel en liefde zou komen, de vrouw van die partij was één of andere therapeut die blokkades bij Trump kon wegnemen zodat hij liever zou worden.
De laatste partij was ook zoiets vaags.

Dus uiteindelijk is denk ik het aantal partijen wat zetels zal krijgen veel kleiner.
Dat zou ook wel beter zijn, anders wordt het wel heel ingewikkeld.

NatasjavE

Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 07:55

Ik volg dit topic.

Weet niet wat ik moet met al deze nieuwe partijen. Het is goed dat nieuwe initiatieven mogelijk zijn. Maar 28 is wat veel. Maar goed. Alleen de "bekende" nieuwe partijen maken waarschijnlijk een kans.

Ik ben verder nog zwevend. Weet alleen zeker wat het niet wordt. Geen christelijke partij(of andersinds relgeuze partij) of anti-Europa partij.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Ersina
Berichten: 1437
Geregistreerd: 28-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 12:49

Het wordt zwevend genoemd , ik twijfel heel erg. Altijd op een oppositie partij gestemd, maar ik ben verbolgen over het feit dat vrijwel alle partijen zeggen niet met de PVV te willen samenwerken. Ik kots van de pvv , maar ik zit niet in de politiek :D Als minister behoor je met iedereen om tafel te kunnen zitten en hun argumenten aan te horen. Je kan je schrap zetten en als wederwoord vertellen, dat je het niet met iemand eens ben, maar om je als kleuter te profileren en niet te willen praten met iemand die een afwijkende mening heeft (en kiezers achter zich heeft staan) dat had ik nooit verwacht.
Partij 22. niet stemmers, lijkt me wel wat. Of werkelijk niet stemmen. Dat er nog steeds mensen zijn die denken dat je dan te lui bent om te stemmen, interesseert me niets.

Anoniem

Re: 28 partijen voor verkiezingen 15 maart

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 12:53

Ik denk dat het wel een antwoord is op de vraag van de bevolking naar meer erkenning in de politiek. Die versnippering is vervelend, maar zo lang de gevestigde partijen hun beloftes niet nakomen, achterbaks handelen (ik zie de VVD en het CDA bijvoorbeeld prima met de PVV regeren, ondanks hun beloftes dat niet te doen) en niet naar de stemmers luisteren zal er vraag blijven naar nieuwe partijen..

Als ik even naar mijn persoonlijke situatie kijk ben ik blij met al die nieuwe, kleine partijen. Ik ga (vermoedelijk) op een van die partijen stemmen omdat ik me niet genoeg kan vinden in de programma's van de grote partijen en geen concessies wil doen op dit gebied.
Ik ben overigens wel grotendeels een idealistische stemmer. Ik zou niet stemmen op een grote partij puur omdat het veiliger is of omdat het strategisch is.

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: 28 partijen voor verkiezingen 15 maart

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 12:57

Ik denk dat ik Blanco ga stemmen,maar ik twijfel nog of ik alsnog op Renske Leijten ga stemmen van de SP. Roemer stem ik niet meer op,die is veel te zacht en te soft als partijleider.

FB Groep Second Chance.

Iris82

Berichten: 39832
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 18:00

Murthul schreef:
verootjoo schreef:
De 'niet stemmers partij' hoe wil die stemmers krijgen :')

Ik stem altijd op een grote partij. SGP of CU.


Ze hebben beloofd om letterlijk niets te doen als ze zetels hebben, puur protest toch?


Ik moest me toch even inlezen.

https://www.nietstemmers.nl/

Poking Stick: about 30cm long, that can be concealed up a sleeve, and can be used to 'poke' people who argue with you/irritate you/deserve poking/don't deserve poking but you poke anyway/anyone in the hope of enraging them/making them move/injuring them/anything.








Figaro schreef:
_O- Ik voel een geitenwollensok aankomen.. Misschien zit ie wel in mijn doos :')

Vero

Berichten: 9778
Geregistreerd: 11-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 18:05

Van heel veel wist ik niet eens dat ze bestonden joh. En de 'niet stemmers partij' :')

Be enough for yourself first, the rest of the world can wait

Shadow0

Berichten: 43452
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 18:14

Het zijn er veel, en het illustreert denk ik hoe zoekende we nu zijn. Maar op zich is dat niet zo erg - je hebt die beweging nodig. Want hoe zou je het kunnen beperken? Als men het niet meer mag proberen, kan er ook niet echt verandering in komen. Dat soort mechanismen zijn nodig om de kern van de democratie te beschermen.

En in principe zijn partijen helemaal niet noodzakelijk voor de Kamer, maar mogen de 150 leden van de tweede kamer zelf hun opinie vormen. Een coalitie is dan niet nodig: men kan per onderdeel / ministerie / wet inhoudelijk stemmen, ieder voor zich.

Dus ik heb er eigenlijk niet zoveel moeite mee. Ik hoop alleen dat iedereen hun best doet om na te denken wat een stem op wie betekent. Verwacht je dat de politicus waar je op stemt integer handelt, in het belang van het land / in het belang van jou? Is het iemand die voldoende kennis en inzicht heeft of kan bereiken? Wat wil je versterken? (Chaos creeren is makkelijk, en we worden er alleen maar minder van - maar iets opbouwen is lastig. Ik hoop dus dat iedereen zich zoveel mogelijk richt op wat we willen opbouwen en versterken in ons land.)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Contemplate, Cowboy55, Eelmo, nps, SemrushBot en 1 bezoeker