Stemmen 2017

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jolien87

Berichten: 17501
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 12:31

Iris82 schreef:
En een hoop mensen zullen niet zo denken als de btw omhoog gaat vrees ik. Dan wordt er dadelijk vooral nog maar plofkip gegeten omdat Henk en Anita hun runderlapje niet meer kunnen betalen.


Dat is dus wat nu al gebeurt. Het is mij al meermaals opgevallen dat het vak van de plofkip vaker leeg is dan vol terwijl er dan nog zat scharrelkip is. Om nog maar niet te beginnen over biologisch vlees.

Pabie
Berichten: 772
Geregistreerd: 08-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 12:33

Nies_ schreef:
PvdD kan ik ook niet serieus nemen inderdaad. Als je 21% btw op vlees wil heb je het bijvoorbeeld gewoon niet begrepen. Mensen willen nu al niet meer betalen dan een plofkip met 6% btw dus daar gaat het dierenwelzijn echt niet van vooruit. Als je dat denkt snap je gewoon niks van de mensheid en/of steek je je kop in het zand.

het idee is natuurlijk dat mensen minder vlees gaan kopen. En dat extra belastingsgeld kan gestoken worden in dierenwelzijn. Maar ja ik kijk meer van uit de milieubewuste kant en dan is biologisch vlees ook niet beter (eerder slechter helaas) en dan is het beter als er minder vlees wordt geconsumeerd en zou t extra geld gestoken worden om CO2 effecten tegen te gaan.
Maar dat gaat natuurlijk heel erg om waar je persoonlijk de nadruk legt, dierenwelzijn of milieu want dat gaat dus niet geheel hand in hand.

Ik zou wel graag een test willen zien met 21% btw op vlees, zouden mensen minder gaan kopen of halen ze hun schouders op? Misschien komen er dan ook wel kleinere verpakkingen waardoor mensen minder snel geneigd zijn om 300 gram gehakt voor 2 persoonsmaaltijd te gebruiken


edit: op dat anita haar runderlapje niet meer kan betalen en dan plofkip koopt. Kip is veel minder milieu belastend dan rund dus imo zou dat een vooruitgang zijn
Laatst bijgewerkt door Pabie op 07-02-17 12:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolien87

Berichten: 17501
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 12:34

Amandavd schreef:
Het probleem hiermee blijft dat wanneer mensen moeten kiezen tussen hun beurs en dierenwelzijn de keuze toch naar de beurs gaat. Mensen met een laag inkomen die een gezin moeten onderhouden zullen dan heel snel naar de goedkopere vleessoorten grijpen. En ergens kan je ze dat gewoon niet kwalijk nemen hoe hypocriet het ook is.


Het meest ideale plaatje in mijn ogen is een beter welzijn voor alle vleesdieren. Probleem is alleen dat een dergelijke productie meer geld kost waardoor de prijzen dus ook automatisch omhoog zullen gaan en vlees iets wordt voor de middenklasse en hogere klasse. Om deze reden zijn de goedkope en inhumane producties in de wereld geroepen, naar mijn mening hadden ze hier nooit aan moeten beginnen.

Winged

Berichten: 33088
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 12:36

50 plus, ChristenUnie en Lokaal in de Kamer.

Hm.

Ik ga de debatten maar volgen :=

Pabie
Berichten: 772
Geregistreerd: 08-03-14

Re: Stemmen 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 12:39

ik ga trouwens op groenlinks stemmen. Lang over nagedacht maar voor mij waren er eigenlijk geen andere opties. Op twee staat bij mij PvdD, maar ik vind naast dierenwelzijn en millieu ook andere dingen belangrijk.

ga binnenkort ook nog naar een meet up van groenlinks, ben heel benieuwd hoe hij het daar doet.

Moet nog we nadenken over op wie ik van Groenlinks ga stemmen, waarschijnlijk wel iemand waarbij milieu een grote rol speelt

Iris82

Berichten: 39858
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 12:42

Pabie schreef:
edit: op dat anita haar runderlapje niet meer kan betalen en dan plofkip koopt. Kip is veel minder milieu belastend dan rund dus imo zou dat een vooruitgang zijn


Maar minder diervriendelijk in mijn optiek. Of is dat te rechtvaardigen in verband met de kleinere ecologische footprint naar jouw mening? En daarnaast wordt bio-vlees dan helemaal onbetaalbaar.

Azmay
Berichten: 18003
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 12:42

Ik heb echt 0,0 idee maar vind het zeker dit jaar erg belangrijk te gaan stemmen.
Net de stemwijzer geprobeerd te gebruiken maar dat was volledig onmogelijk. De normale knop deed het niet en die voor slechtzienden geeft wel de vragen maar geen uitslag..
Nog maar even verder kijken dan..

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 12:45

Beetje off topic, maar 21% btw is economisch en milieutechnisch waarschijnlijk wel eerder een goede maatregel. Geen perfecte, maar wel een stap in de goede richting. Lees je anders eens in in 'pigouviaanse belastingen'.

8nnemiek

Berichten: 43468
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 12:46

Nies_ schreef:
PvdD kan ik ook niet serieus nemen inderdaad. Als je 21% btw op vlees wil heb je het bijvoorbeeld gewoon niet begrepen. Mensen willen nu al niet meer betalen dan een plofkip met 6% btw dus daar gaat het dierenwelzijn echt niet van vooruit. Als je dat denkt snap je gewoon niks van de mensheid en/of steek je je kop in het zand.

Dat inderdaad :j Vreselijk plan.
Maar persoonlijk kan ik iemand die zo enorm religieus is sowieso al moeilijk serieus nemen := Iemand die in sprookjes gelooft kan toch geen land regeren.. Ik zal ook nooit stemmen op CDA, of partijen als Denk, en ook niet op Marianne Thieme.
Maar daarnaast krijgen zo'n kleine partijen sowieso weinig voor elkaar. Ik denk dat een stem 'voor de dieren' nog beter benut wordt als je Dion Graus aankruist op je formulier :Y) Die heeft oa voor de dierenpolitie en het dierenalarmnummer gezorgd.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 12:47

Azmay, gewoon even stemwijzer googlen
eer zijn er een aantal :)
en sommigen worden nog geupdate (kieskompas komt de 11de pas online met die voor deze verkiezing)

Annemiek, bij mij vallen de christelijk geschoeide partijen idd ook direct af, religie en staat/regering mogen(horen) wat mij betreft strikt gescheiden worden

Pabie
Berichten: 772
Geregistreerd: 08-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 12:50

Iris82 schreef:
Pabie schreef:
edit: op dat anita haar runderlapje niet meer kan betalen en dan plofkip koopt. Kip is veel minder milieu belastend dan rund dus imo zou dat een vooruitgang zijn


Maar minder diervriendelijk in mijn optiek. Of is dat te rechtvaardigen in verband met de kleinere ecologische footprint naar jouw mening? En daarnaast wordt bio-vlees dan helemaal onbetaalbaar.

jep, maar was het een biologisch runderlapje want anders had die koe het waarschijnlijk ook niet zo goed. Ik vind het houden van dieren voor de slacht ansich al niet zo diervriendelijk en de regels voor biologisch zijn vaak ook nog niet zo mega mega diervriendelijk. De enige manier is denk ik om zelf de dieren te houden.

Ik vind ecologische afdruk belangrijker omdat dit later een enorme issue gaat worden en eigenlijk al is en als het even kan wil ik niet dat de mensheid zichzelf kapot maakt.

ook omdat wij als westerlingen zoveel vlees eten blijft er geen voedsel over voor de rest van de wereld. Als iedereen plantaardig zou eten zou er wel genoeg te eten zijn. Kijk mij gaat het veel te ver om iedereen veganistisch te maken (joh ik ben zelf een vleeseter), maar door de prijzen wat te verhogen en te kijken of er daarmee ook minder gekocht wordt lijkt mij een heel goed idee. Ook een stuk eerlijker naar de rest van de wereld want wij eten zoveel vlees terwijl het qua voedingstoffen alleen maar een overschot is


nog even een edit:
Denk dat de mensen die als de prijs wat omhoog gaat op hun beurs letten dat ook al eerder deden en in dat opzicht niet heel veel verschil gaat maken. Ik weet dat ik zelf het goedkoopste vlees zou blijven kopen maar misschien nog minder, omdat ik geen groot budget heb. Mijn ouders zullen biovlees blijven kopen omdat dat binnen hun budget past ook als het die paar centen duurder wordt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 12:54

Sonja_vR schreef:
Emmaa_ schreef:
Mwah, op bepaalde punten is de PVV imo juist helemaal niet links. Als je kijkt naar bv zorg vind ik eerder dat hij een linkse mantel gebruikt om anti-immigratiestandpunten door te drukken.
toen de pvv net om de bocht kwam , was het partij programma nog net geen kopie van het sp programme
op immigratiebeleid en een paar andere dingen na , maar het grootste deel was echt ontzettend links, als in echt hetzelfde als de sp
(heb indertijd echt met verbazing die twee programmas naast elkaar zitten vergelijken )
dat maakt de pvv absoluut geen linkse partij, maar het programma bevat van oorsprong een hoop linkse punten
dat daar misschien een "verborgen"agenda achter zit is weer een ander verhaal

bij mij komen in de stemwijzers en de stemmentrackers de sp en de pvv consequent op 1 en 2 uit de bus
voorgaande verkiezingen ook trouwens
maar ik weet ook exact welke punten het verschil maken tussen die twee waarom ik wel of niet op de 1 of de ander zou stemmen
pvv word hem sowieso pertinent niet voor mij omdat er gewoon een aantal punten mijlenver van mijn zienswijze/belevingswereld afliggen die gewoon echt niet verenigbaar zijn
ik stem de afgelopen verkiezingen telkens weer hetzelfde, zo ook deze verkiezing :)

(voor mij zijn de stemwijzers etc ook niet leidend trouwens , ik weet prima waar op en waarom ik stem, ik lees zelf de programma's door en kijk naar wat ze tot nu toe waar hebben proberen te maken van hun standpunten )

Daarom is de Kamer ook in een hoefijzervorm gebouwd: extreem rechts zit vaak qua standpunten erg dichtbij extreem links, maar dan met andere motivatie.

Janneke2

Berichten: 22869
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 12:54

Riddershow schreef:
@Janneke: Ik zou het zo niet meer kunnen benoemen. Maar als ik me wel kan herinneren dat ik elke keer met mijn ogen rol als ze weer een uitspraak doen dan zegt dat genoeg. En ja, toen ik nog jong en groen was vond ik het zeker geen slecht idee zo'n partij. Maar tegenwoordig draven zij door en zijn er voldoende alternatieven in de politiek. Overigens is dierenwelzijn tegenwoordig zo'n groot issue in de maatschappij geworden dat geen enkele partij er omheen kan. Wat dat betreft heeft PvdD hun rol vervuld in de politiek.

Jammer.

Wat ik juist een sterk punt vind (maar idd radicaal) :
zoals "wij" nu de landbouw hebben ingericht is geen van god gegeven keuze (...wel een cda keuze) maar gaat terug op Sicco Mansholt, de vroegere EEG, de melkplas en de schaalvergroting.
Veel mensen zijn dit helaas vergeten.
Lucky them.
De "troep" die de landbouw nu is, is het gevolg van politieke keuzes - en het is dus aan de politiek om de troep op te ruimen.
Met troep bedoel ik ook individuele boeren die 80 uur per week moeten werken, de omslag naar biologisch is vaak niet "economisch" haalbaar (= politieke keuze! Maak een fonds, de meeste boeren willen graag!) en tja, de consument stemt met de portemonnee. (Koopt toch liever goedkope troep dan biologische kwaliteit.)
Ja - dan zit de boer klem en daar hoor je cda of vvd niet over.

Janneke2

Berichten: 22869
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 12:58

Sonja_vR schreef:
Annemiek, bij mij vallen de christelijk geschoeide partijen idd ook direct af, religie en staat/regering mogen(horen) wat mij betreft strikt gescheiden worden

Dat is een uitstekende reden om geen SGP te stemmen.
Voor de andere christelijke partijen geldt de scheiding van kerk en staat.
Uiteraard kunnen er nog andere redenen zijn om geen cda of cu te stemmen.

8nnemiek

Berichten: 43468
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 12:58

De prijzen van vlees zouden absoluut omhoog mogen, maar dat extra geld zou bij de boeren terecht moeten komen en besteed moeten worden aan diervriendelijkere manieren van produceren, en niet naar de staatskas. Ruimtes zouden verplicht groter moeten, plofkippen zouden helemaal verboden moeten worden.. geïmpoteerd vlees verbieden.. dan gaat de prijs van vlees automatisch omhoog, wordt er vanzelf minder verkocht, en pak je direct het milieu én dierenleed aan. Maar veel partijen kunnen niet veel meer bedenken dan belasting heffen en nog wat meer belasting en laten we over die belasting nog wat belasting heffen %)

Iris82

Berichten: 39858
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 13:07

8nnemiek schreef:
De prijzen van vlees zouden absoluut omhoog mogen, maar dat extra geld zou bij de boeren terecht moeten komen en besteed moeten worden aan diervriendelijkere manieren van produceren, en niet naar de staatskas. Ruimtes zouden verplicht groter moeten, plofkippen zouden helemaal verboden moeten worden.. geïmpoteerd vlees verbieden.. dan gaat de prijs van vlees automatisch omhoog, wordt er vanzelf minder verkocht, en pak je direct het milieu én dierenleed aan. Maar veel partijen kunnen niet veel meer bedenken dan belasting heffen en nog wat meer belasting en laten we over die belasting nog wat belasting heffen %)


Helemaal eens. :j

Amandavd
Berichten: 12110
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Stemmen 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 13:09

De mensheid gaat nooit stoppen met het eten van vlees, dat gebeurd gewoon niet. Je kan er dus beter voor zorgen dat het dierenwelzijn verbeterd wordt en dat het duurdere vlees makkelijker beschikbaar wordt voor de mensen met een lager inkomen en dat de keuze om naar dingen zoals plofkip te grijpen veel moeilijker wordt.

Pabie
Berichten: 772
Geregistreerd: 08-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 13:25

8nnemiek schreef:
De prijzen van vlees zouden absoluut omhoog mogen, maar dat extra geld zou bij de boeren terecht moeten komen en besteed moeten worden aan diervriendelijkere manieren van produceren, en niet naar de staatskas. Ruimtes zouden verplicht groter moeten, plofkippen zouden helemaal verboden moeten worden.. geïmpoteerd vlees verbieden.. dan gaat de prijs van vlees automatisch omhoog, wordt er vanzelf minder verkocht, en pak je direct het milieu én dierenleed aan. Maar veel partijen kunnen niet veel meer bedenken dan belasting heffen en nog wat meer belasting en laten we over die belasting nog wat belasting heffen %)

En hier kan ik mij ook wel in vinden :)

Al vind ik dus persoonlijk belasting heffen al een stap vooruit

Jolien87

Berichten: 17501
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 13:26

Het antwoord op alle stemwijzers:

Afbeelding

Pabie
Berichten: 772
Geregistreerd: 08-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 13:26

Amandavd schreef:
De mensheid gaat nooit stoppen met het eten van vlees, dat gebeurd gewoon niet. Je kan er dus beter voor zorgen dat het dierenwelzijn verbeterd wordt en dat het duurdere vlees makkelijker beschikbaar wordt voor de mensen met een lager inkomen en dat de keuze om naar dingen zoals plofkip te grijpen veel moeilijker wordt.


Ik weet niet of je dit weet maar er is geen ruimte op deze planeet om voor iedereen biovlees te verbouwen. Helaas

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 13:27

Hmm, top 3 uit de stemwijzer: ondernemerspartij, lokaal in de kamer en 50plus partij....

Maar een hele hoop stellingen heb ik werkelijk geen idee van of ik het daarmee eens of oneens ben...

Amandavd
Berichten: 12110
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 13:33

Pabie schreef:
Amandavd schreef:
De mensheid gaat nooit stoppen met het eten van vlees, dat gebeurd gewoon niet. Je kan er dus beter voor zorgen dat het dierenwelzijn verbeterd wordt en dat het duurdere vlees makkelijker beschikbaar wordt voor de mensen met een lager inkomen en dat de keuze om naar dingen zoals plofkip te grijpen veel moeilijker wordt.


Ik weet niet of je dit weet maar er is geen ruimte op deze planeet om voor iedereen biovlees te verbouwen. Helaas


Ik snap niet zo goed waarom je op deze manier naar mij reageert en eerlijk gezegd snap ik ook niet wat je bedoeld.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37320
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 13:36


Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 13:36

LadyMadonna schreef:
Hmm, top 3 uit de stemwijzer: ondernemerspartij, lokaal in de kamer en 50plus partij....

Maar een hele hoop stellingen heb ik werkelijk geen idee van of ik het daarmee eens of oneens ben...

Heb je geprobeerd om de meningen van de partijen te bekijken? Zo ben ik vaak uiteindelijk tot een ja, nee of geen mening gekomen.

Pabie
Berichten: 772
Geregistreerd: 08-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 13:37

Amandavd schreef:
Pabie schreef:


Ik weet niet of je dit weet maar er is geen ruimte op deze planeet om voor iedereen biovlees te verbouwen. Helaas


Ik snap niet zo goed waarom je op deze manier naar mij reageert en eerlijk gezegd snap ik ook niet wat je bedoeld.


Oké sorry misschien kwam het wat onaardiger over dan ik bedoelde.:') nu ik het terug lees is het inderdaad niet een heel aardige opmerking.

Wat ik wou zeggen is dat ik ook graag zou willen dat iedereen biologisch vlees kan eten en ook nog even veel als nu, maar dat biologisch vlees heel veel extra grond kost om te produceren en dat daar geen grond voor is (of er moeten nog meer oerwouden omgekapt worden).
Laatst bijgewerkt door Pabie op 07-02-17 13:37, in het totaal 1 keer bewerkt