Stemmen 2017

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Stemmen 2017

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-17 16:09

Hallo bokkers,

vorig jaar ben ik 18 jaar geworden en ik mag dus stemmen. Hier wil ik zeker gebruik van maken en een goed, weloverwogen keuze in maken :j Alleen, my goodness, ik zie door de bomen het bos niet meer :') Ik lees zo af en toe wat verkiezingsprogramma's van verschillende partijen door en ik heb geprobeerd een oude stemwijzer te maken. Maar dat is nog behoorlijk lastig, over heel veel dingen heb ik niet eens een mening :')

Hoe pakken jullie het aan? Weten jullie al op wie jullie willen stemmen?
Laatst bijgewerkt door EvelijnS op 18-01-17 09:55, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: 2016 in de titel aangepast naar 2017.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Stemmen 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 16:27

Stemmen in 2016 wordt lastig :Y)

Leuk dat je voor het eerst mag stemmen dit jaar. En goed dat je je al een beetje gaat inlezen!
Ik ben echt zo'n zwevende kiezer, en ik volg meestal wekenlang het nieuws en de bokt topics, om vervolgens net op het laatste moment toch maar de knoop door te hakken :+

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 16:29

Ik vind het een diepe ellende dit keer. Mijn oma gaat zelfs voor het eerst in 80 jaar niet stemmen. Ik heb in het verleden op de minst slechte gestemd, maar ik vind het nu allemaal te beroerd voor woorden :=

Myrsky

Berichten: 4122
Geregistreerd: 16-04-13
Woonplaats: Arendelle

Re: Stemmen 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 16:36

Ik vind het ook lastig. Dit wordt ook mijn eerste jaar stemmen en hoewel ik wel weet op wie ik NIET ga stemmen, weet ik nog niet op wie dan wel.

Foaly

Berichten: 4848
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Stemmen 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 16:45

Voor een stemwijzer voor de verkiezingen in maart is het nog wat vroeg, maar je kunt wel bij prodemos een stemmentracker doen: dan krijg je eerst een aantal stellingen waar je moet zeggen of je voor of tegen bent, en vervolgens krijg je te zien hoe de verschillende partijen in de afgelopen jaren daarop hebben gestemd (en welke partij dus het dichtst bij jouw eigen mening komt).

Als je het mij vraagt is dit veel nuttiger dan verkiezingsprogramma's lezen, want die zijn toch bedoeld om zieltjes te winnen. Je kunt veel beter kijken naar het daadwerkelijke stemgedrag van een partij om te zien of je het een goede partij vindt of niet.

Link naar de stemmentracker: http://www.stemmentracker.nl/

Bij mij stonden de PVDD en GroenLinks met stip op 1, en ik denk dan ook dat ik voor één van die 2 ga stemmen :j

shiroihebi
Berichten: 1951
Geregistreerd: 13-01-13

Re: Stemmen 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 16:48

Ik weet het al een tijdje, maar vind het wel moeilijk om daar met anderen over te praten dus dat doe ik ook niet :') Je wordt toch altijd afgeschoten op je keuze :o

Ik zou me er niet te druk om maken. Kies wat het beste voelt en als het toch niet de juiste keuze was, dan kies je de volgende keer anders.

Hiraeth

Berichten: 3221
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 16:54

Ik weet gelukkig al een langere tijd op wie ik wil stemmen, dus nu ik eindelijk de kans heb weet ik zeker dat ik voor GroenLinks ga. :j

Ik zou je graag advies geven over hoe je bepaalt welke politieke partij bij jouw mening aansluit, maar ik wil je niet onbewust beïnvloeden. Het makkelijkste is gewoon te kijken waar je eigen politieke mening ligt en dan vooral binnen die hoek te kijken wat de standpunten zijn per partij. :j

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-17 16:58

8nnemiek schreef:
Stemmen in 2016 wordt lastig :Y)

Leuk dat je voor het eerst mag stemmen dit jaar. En goed dat je je al een beetje gaat inlezen!
Ik ben echt zo'n zwevende kiezer, en ik volg meestal wekenlang het nieuws en de bokt topics, om vervolgens net op het laatste moment toch maar de knoop door te hakken :+

Oeps, ja, ik tem even. Ik ben er niet helemaal aangewend, dat 2017 :+

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 17:00

Foaly schreef:
Voor een stemwijzer voor de verkiezingen in maart is het nog wat vroeg, maar je kunt wel bij prodemos een stemmentracker doen: dan krijg je eerst een aantal stellingen waar je moet zeggen of je voor of tegen bent, en vervolgens krijg je te zien hoe de verschillende partijen in de afgelopen jaren daarop hebben gestemd (en welke partij dus het dichtst bij jouw eigen mening komt).

Als je het mij vraagt is dit veel nuttiger dan verkiezingsprogramma's lezen, want die zijn toch bedoeld om zieltjes te winnen. Je kunt veel beter kijken naar het daadwerkelijke stemgedrag van een partij om te zien of je het een goede partij vindt of niet.

Link naar de stemmentracker: http://www.stemmentracker.nl/

Bij mij stonden de PVDD en GroenLinks met stip op 1, en ik denk dan ook dat ik voor één van die 2 ga stemmen :j

Bij mij komt daar uit:
PVV 78%
VVD 57%
50Plus 52%

Dat gaat hem dus allemaal niet worden. Ik heb overigens wat vragen overgeslagen. Hoe en of asielzoekers worden opgevangen en de gaswinning in Groningen interesseren mij bijvoorbeeld niet. Als ik de punten vergelijk die ik het meest belangrijk vind kom ik overal overeen met de SP. Dus om het nog makkelijker te maken :D

Ierpier

Berichten: 1831
Geregistreerd: 28-09-10

Re: Stemmen 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 00:01

Waarschijnlijk D66 of Groenlinks. In ieder geval geen pvv, sp of 50+, maar ik vrees dat ik al weet waar t heen gaat met de verkiezingen :roll: .

We leven trouwens in 2017

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Re: Stemmen 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 00:06

eerst wegstrepen wat je absoluut niet wilt..
in mijn geval, PVV valt gelijk af en in de vuilnisbak..

daarna kijken wat je wilt bereiken, wat is belangrijk voor je.

de partijen kiezen die in grote lijnen bij je passen..
En daarna bekijken wat je wilt bereiken met je stem..

in mijn geval zal het de 'grootste' partij zijn die met mij overeenstemt in grote lijnen of de belangrijkste punten.. Ik ga mijn stem niet verspillen aan een te kleine partij.. Iedere stem die de PVV van regeren af kan houden is er voor mij een.. Niet een behoorlijke partij wil met PVV regeren, dus een stem op iedere willekeurige behoorlijke partij is een tegen stem voor PVV..

aangezien het bij PVV niet om inhoud gaat, maar om populistisch gebrul, ben ik bang dat het voor mij deze keer ook niet om inhoud zal gaan maar puur op tegenstemmen.

purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Stemmen 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 09:27

Ik ga SP stemmen. Mede om het schrappen van het Eigen risico, verlagen van de huren en hogere lonen.
Ik heb in het verleden hier geroepen dat ik PVV zou gaan stemmen maar daar ben ik van terug gekomen.

Ik zou als tip willen geven om de onderwerpen op te schrijven die je echt belangrijk vind en daar de programma's in te zien

Muppett
Berichten: 2311
Geregistreerd: 11-04-09
Woonplaats: Nederbelg in België

Re: Stemmen 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 09:28

Mijn man is politiek journalist, hij is mijn stemwijzer :+ omdat ik gelovig ben, ga ik voor een christelijke partij.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37241
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Stemmen 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 09:31

Ik stem altijd al sinds ik mag. Ik lees iedere keer partijprogrammas door en neem een goed doordachte keus.

Maar de laatste keren is het zo langzaam aan een proteststem geworden. De standaard partijen komen domweg hun verkiezingsprogramma niet na. Draaien alle kanten op waardoor ik me belazerd voel. Een keer zelfs opgelucht geweest dat ik een partij niet had gestemd. Die haalden dusdanige stunts uit dat ik me als stemmer echt heel erg voorgelogen zou voelen.

Voor deze keer wel een vermoeden al wat ik ga stemmen.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 10:01

Ik vind het lastig. Ik wil graag een doordachte keuze maken maar een hoop van de verkiezingsprogramma's zijn zieltjes winnen en meerderndeel houd zich er toch niet aan. Ik zit nu nog te twijfelen tussen groenlinks en D66.

Maar ik hoop het meeste dat men niet op de pvv gaat stemmen. Maar als ik zo naar afgelopen verkiezingen in andere landen kijk....

patatkraam

Berichten: 8035
Geregistreerd: 01-01-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 10:38

Net de stemmentracker gedaan, daar komt nu uit:
PVdd - zou ik nooit op stemmen, heb geen feeling met deze partij
Groenlinks - daar zit ik serieus over na te denken om op te stemmen. Ik vind Jesse KLaver een verfrissend figuur en hij zou mij opzich wel mogen vertegenwoordigen in de tweede kamer.
D66 - is ook nog in de overweging, maar ik stem toch liever iets linkser.
Sp - stem ik normaliter, is ook nog in de overweging. Merk wel dat ik het laatste jaar wat vaker oneens met de standpunten ben dan ik voorheen was.

Ik moet er dus nog goed over nadenken tussen deze 3 partijen.

Ik ben van plan om hun programma's te gaan lezen en debatten te gaan volgen en dan een afweging te maken.

Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Re: Stemmen 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 11:52

Ik vind zoiets als de stemmentracker erg lastig om in te vullen. Over sommige onderwerpen heb je gewoon te weinig achtergrond info om een goed oordeel over te vellen. Wat zijn de voors en tegens? nadelen, gevolgen, kosten?

Nouja, ik kom uit op VVD/PVDA/PVV en 50+ ... das wel een leuke mix zeg...

Om dus echt een keuze te kunnen maken moet ik dus echt in de partijen gaan verdiepen (sowieso een aanrader :Y) )

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Stemmen 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 12:14

Met die stemwijzer kom ik bijna elk jaar uit bij de PVDD en de PVV en vaak iets als D66/50+/SP.. :')
Ik klik meestal aan dat ik dieren een heel belangrijk punt vind en schijnbaar zijn de PVDD en de PVV de enige twee die dierenrechten echt op het programma hebben staan :=
Nu vind ik PVDD gewoon niet sterk genoeg met een hoop partijpunten waar ik het echt niet mee eens ben, maar ik zit ook zeker niet te wachten op een Nexit of op een Trump-aanhanger die ons land regeert, dus ik vind het moeilijk!

Winged

Berichten: 33034
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 12:20

Het is gewoon allemaal verrot dit jaar := Ik ben er nog niet over uit, maar ga in ieder geval voor de partij waarbij mijn Eigen positie voordeliger uit gaat pakken. Momenteel val ik namelijk overal precies tussen en geef ik daarom te veel geld uit aan bijvoorbeeld woonlasten. Ik kan geen koophuis want daarvoor verdien ik te weinig, sociale huur verdien ik teveel voor. Huursubsidie net zo wel. Dus ik moet particulier huren voor een bedrag waar ik nooit een lening voor kan krijgen :') Om maar iets te noemen. Misschien is er een partij die daar eens wat in gaat zitten :=

(ja, ik stem altijd in mijn Eigen voordeel en Eigen standpunten)

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Re: Stemmen 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 12:24

het is je plicht in deze maatschappij om te stemmen, doe je huiswerk en kies bewust! :x

Eight

Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 12:26

Ik vind persoonlijk PVV wat te extreem kwa doelen, ik hoef niet uit de EU en de Islam hoeft niet helemaal weg, maar wel begrenzen zodat terugkerende IS strijders niet welkom zijn. Ik vind het wel belangrijk dat ik nog kan genieten van mijn pensioen, en dat er meer geld naar de zorg en veiligheid gaat dat vind ik persoonlijk erg belangrijk. Dus wat ik moet gaan kiezen, heel lastig maar Wilders vind ik als persoon drie keer niks :n

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Re: Stemmen 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 12:49

lol gelukkig komt bij mij uit de stemwijzer dat de PVV helemaal onderaan staat..

Ersina
Berichten: 1437
Geregistreerd: 28-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 13:49

kwita schreef:
het is je plicht in deze maatschappij om te stemmen, doe je huiswerk en kies bewust! :x

Het is een recht om te stemmen en als je geen goede partij kan vinden, stem je gewoon niet.

Het wordt eens tijd dat de politiek eens beseft, dat niet stemmers ook iets vertellen. Zij vinden vaak dat het niet uitmaakt of je door de hond of de kat gebeten wordt.
Ik ga dit jaar trouwens ook niet stemmen. Heb mijn politieke lidmaatschap opgezegd. Dit omdat vrijwel alle partijen gezegd hebben, dat ze niet willen samenwerken met de PVV, ook al krijgt deze genoeg stemmen. Buiten het feit dat ik dit onder pesten vind vallen, is het een grote belediging naar de stemmers op de PVV toe. Hun mening willen we niet horen? Ik ben een fel tegenstander van PVV en hoop dat er onvoldoende mensen stemmen op deze partij. Maar als een partij wint , is het wel zo netjes om hier zo goed mogelijk mee samen te werken. Het leven is niet zwart of wit, maar altijd iets er tussen in . De gulden middenweg kan gezocht worden. Maar natuurlijk niet op de manier die politici toejuichen...Gewoon negeren wat niet in je straatje past.

Ierpier

Berichten: 1831
Geregistreerd: 28-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 15:01

Als je niet stemt heb je ook geen recht op klagen imo. Ik zie stemmen wel als een "plicht" in historische context. Als je alle partijen ruk vindt zou ik blanco stemmen.

shiroihebi
Berichten: 1951
Geregistreerd: 13-01-13

Re: Stemmen 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 16:10

Ik ben ook van mening dat wanneer je klaagt, je er ook zelf wat aan kan doen door te gaan stemmen. Niet klagen en dan vervolgens niks doen. Waarschijnlijk haalt het niks uit, maar als iedereen zo denkt dan maakt dat wel degelijk een groot verschil.

Ik ben het ook niet eens met alle standpunten van de partij waar ik op stem, maar met veel dingen ben ik het wel eens. Overigens hebben bijna alle partijen wel één goed punt, maar daar halen ze me niet mee over.