Stemmen 2017

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Winged

Berichten: 33026
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 14:51

Janneke2 schreef:
De huidige humanitaire crisis "in de hoorn van Afrika" heeft echter mondiale aspecten.
Europese landbouw subsidies die boeren in Ethiopië het werken bijna onmogelijk maken; het oprukken van de woestijn vanwege het klimaat dat al jaren aan het veranderen is.

Echter... Het gaat hier ook om de boeren in Nederland zelf die het ook al bijna onmogelijk hebben. Detail wellicht?

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 18:40

Winged schreef:
Echter... Het gaat hier ook om de boeren in Nederland zelf die het ook al bijna onmogelijk hebben. Detail wellicht?



NEE.



In de verste verte niet.


En geen detail ook, wel sakkerloot, wat is dit toch allemaal voor kolder op een stokje....???



Als nu eens goed de koppen bij elkaar gaan (wat de afgelopen 40 jaar nagelaten is door vvd en cda) wat hebben de boeren WERELDWIJD nodig en hoe kunnen wij die miljarden publiek geld goed gebruiken om boeren NIET tegen elkaar uit te spelen.

Dat scheelt ook enorm in vluchtelingenstromen en hulpgeld en geld voor klimaatmaatregels.

We zitten met 7 miljard mensen op 1 planeet en er is systematisch honger vanwege een serie rare kronkels - niet vanwege 'natuurrampen', dat is deze droogte ook helemaal niet.


En uiteraard moet er in Nederland erg nodig "van alles op de schop". Boeren uit de wurggreep van de Rabo en Campina, tijd geld en ruimte om fatsoenlijk boer te zijn en dit liever niet op een boerderij die bij aanschaf 4 miljoen kost.
Wat uiteraard inhoudt, dat de consument gewoon verplicht moet worden
- de sector krijgt het niet gedaan - om gewoon te betalen wat nodig is.
Daar hebben we nou een overheid voor.
Boeren komen nu ruim een dubbeltje per liter te kort - voortaan betaalt de consument dat dubbeltje maar gewoon.

Dat is de hoogste tijd om serieuze politieke beslissingen over te nemen.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Stemmen 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 18:54

waarom moet de consument een dubbeltje meer betalen terwijl het merendeel naar de multinational Unilever gaat?

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 19:08

Ik wou zeggen... als wij een duppie meer betalen
Wat denk je dat er van dat duppie bij de boer beland?
Geen sodemieter
Want Campina en Unilever denken liever aan de winstuitkering van de aandeelhouders dan aan hun producenten

Ik koop dan ook zo veel mogelijk lokaal om zo min mogelijk geld richting die zakken te sturen

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 19:12

Sonja_vR schreef:
Ik wou zeggen... als wij een duppie meer betalen
Wat denk je dat er van dat duppie bij de boer beland?
Geen sodemieter
Want Campina en Unilever denken liever aan de winstuitkering van de aandeelhouders dan aan hun producenten

Ik koop dan ook zo veel mogelijk lokaal om zo min mogelijk geld richting die zakken te sturen



helemaal juist...jij hebt het tenminste begrepen :j

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 19:14

...zucht.

Er moeten een fiks aantal zaken op de schop, voor mijn part wordt Campina uitgekocht en wordt er daarna een normale, fatsoenlijke coöperatie opgericht.

...zodat dat dubbeltje wel degelijk bij de boer beland.
Nou is Unilever nog niet het slechtste bedrijf als het gaat om duurzaamheid, maar echt nut heeft die tussenhandel toch niet. Daar hoeft het geld dus beslist niet heen.

@ Sonja: hulde!
...maar het politieke pleidooi is, dat dit het gebruik gaat worden.
Ipv de loffelijke uitzondering van hen die het begrepen hebben.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Stemmen 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 19:19

Ja Hey, je kan wel zuchten
Maar zoals je het nu stelt dan zou die zucht terecht Zijn

Er mag wat mij betreft sowieso een hoop hervormt worden :j
Tot die tijd haal ik de melk en kaas en vlees wel zo veel als mogelijk direct bij de producent (probeer zo veel mogelijk lokaal te halen )

goldenarrow

Berichten: 8660
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: Stemmen 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 20:12

Ik ben het helemaal met je eens Janneke dat er wat moet veranderen. Ik ben ook best bereid om meer te betalen hiervoor, maar dan moet het geld wel op de juiste plek terecht komen.

Het direct bij de producent halen is voor mij niet mogelijk, maar ik ga wel zo veel mogelijk naar speciaalzaken voor mijn producten. Dus voor mijn groente en fruit naar de groenteboer en vlees bij de slager, ik probeer zo min mogelijk uit de supermarkt te kopen. En ja, dan ben ik uiteindelijk wel wat duurder uit.

Electra63

Berichten: 17840
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Stemmen 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 21:08

Behalve het milieu en Europa ben ik vooral benieuwd naar WZZ (ontslagrecht willen zij weer aanpakken), de zorg (eigen risico, maar ook de administratieve rompslomp), verkeer en veiligheid.
Opvang van vluchtelingen enz.

Partijen hebben uitlopende standpunten en er is een groot risico, als je teveel water bij de wijn doet, je bij de volgende verkiezing een grote afstraffing krijgt.

Shadow0

Berichten: 43501
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 21:50

Electra63 schreef:
Partijen hebben uitlopende standpunten en er is een groot risico, als je teveel water bij de wijn doet, je bij de volgende verkiezing een grote afstraffing krijgt.


En erger, dat je ook tijdens de regeerperiode gewoon veel dingen niet aan de orde kunt stellen, die je wel voor het voetlicht kunt trekken vanuit de oppositie (ook via de media en dergelijke.)

Soms kun je dus wel degelijk meer bereiken vanuit de oppositie, doordat je veel meer nadruk op de inhoud kunt leggen. Da's niet alleen iets voor de toekomstige verkiezingen, maar ook nu van belang: hoe behartig je zo goed mogelijk de belangen die je wilt behartigen.

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Re: Stemmen 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 22:23

Echt helemaal met Janneke eens. De boeren moeten echt een betere prijs voor hun producten krijgen zodat ze ten eerste niet een megastal hoeven hebben om een beetje rond te kunnen komen, maar ook kijkend naar de rest van de wereld moet er gewoon wat gebeuren.

Ik vond deze zeer interessante video trouwens, gaat erover dat veel politici een land als bedrijf zien (nieuwste voorbeeld FvD, maar zeker ook de VVD), terwijl een land geen bedrijf is en ook niet zo gerund moet worden.
https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 6086365702

Anoniem

Re: Stemmen 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 12:53

Ik vind het erg lastig. Aan de ene kant zie ik graag een regering met GL, aan de andere kant zouden zij dan de kleinste regeringspartij zijn en gaan ze compromissen sluiten waar de huidige stemmers (imo) op af gaan knappen. Ik heb gestemd voor GL voor het volledige pakket, op een aantal dingen na, en zou het dan ook niet waarderen als er uiteindelijk 1 of 2 stokpaardjes doorgevoerd worden en de rest maar vergeten wordt voor het gemak. Dan liever nog een paar jaar in de oppositie en verder groeien. Niet dat ik een coalitie met CU nou echt zo hard zie zitten, maar door nu een coalitie op rechts te accepteren hebben we wel meer kans op een sterker links in de toekomst, en dat is toch wel waar ik naar uitkijk.

Grappig weetje overigens.. In België zijn de groenen ook in de regering terecht gekomen na een grote overwinning, maar die zijn door te regeren zo hard afgestraft dat de partij nu praktisch onbestaand is.

goldenarrow

Berichten: 8660
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: Stemmen 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 13:48

Het scheelt wel dat D66 dan ook in het kabinet zit, GL en D66 hebben redelijk overeenkomende ideeën. Dus dan zou GL weldegelijk steun kunnen hebben aan de D66. Maar uiteindelijk zal een partij altijd water bij de wijn moeten doen, de vraag is alleen op welke gebieden.

misterA
Berichten: 3122
Geregistreerd: 17-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 13:51

Sonja_vR schreef:
Ik wou zeggen... als wij een duppie meer betalen
Wat denk je dat er van dat duppie bij de boer beland?
Geen sodemieter
Want Campina en Unilever denken liever aan de winstuitkering van de aandeelhouders dan aan hun producenten

Ik koop dan ook zo veel mogelijk lokaal om zo min mogelijk geld richting die zakken te sturen

Doe je goed, een voorbeeld voor anderen.

Overigens, Campina is een merknaam! van Friesland-Campina. De zuivelcooperatie is voor 100% in eigendom van de circa 20.000 leden. Ze zijn zeer trots op hún onderneming. Zo ongeveer de enige organisatie die echt voor de leden opkomt. Ondanks de politieke inmenging van met name de E.Commissie na de fusie van 2009. De winst die gemaakt wordt komt weer bij de leden, na de nodige reserveringen.
Een andere cooperatie die ik wil vermelden is Suikerunie. Eigenlijk vergelijkbaar met FC, maar dan voor de akkerbouwers suikerbietentelers. Onze cooperaties zorgen al jaren voor een basisinkomen, al hebben we ook moeilijke jaren. Hopelijk komt er weer een sterke m/v. op de post Landbouw.

Winged

Berichten: 33026
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 09:12

Laat ik hem even omhoog schoppen.

Het kilometerrijden lijkt er door te zijn -O- Baal echt zo gigantisch. Hopelijk gaat dan de wegenbelasting ofzo er af... Stel grapjassen.

purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Stemmen 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 09:55

Verkiezingsbelofte van GL is gebroken. Het afschaffen van het eigen risico is tegengestemd. Benieuwd hoeveel beloftes er nog gebroken gaan worden

Winged

Berichten: 33026
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Stemmen 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 09:59

Hmm.. toch typisch dat vaak de grootste strijdpunten sneuvelen he -O-

Ben benieuwd wat er over gaat blijven.

purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 10:03

Winged schreef:
Hmm.. toch typisch dat vaak de grootste strijdpunten sneuvelen he -O-

Ben benieuwd wat er over gaat blijven.

Ik zie hem nog staan op het Malieveld. Samen met Roemer, Asscher en Krol. Het eigen risico word afgeschaft zei hij.
Nou...

Pabie
Berichten: 772
Geregistreerd: 08-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 10:04

purny schreef:
Verkiezingsbelofte van GL is gebroken. Het afschaffen van het eigen risico is tegengestemd. Benieuwd hoeveel beloftes er nog gebroken gaan worden
dat is nou eenmaal een onderdeel van formeren andere partijen zullen ook iets moetenopgeven. Geloof dat D66 het eigenrisico omhoog wou dat kan misschien nu ook niet (ben nog niet bijgelezen ga dit zo snel mogelijk doen)

Pabie
Berichten: 772
Geregistreerd: 08-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 10:05

purny schreef:
Winged schreef:
Hmm.. toch typisch dat vaak de grootste strijdpunten sneuvelen he -O-

Ben benieuwd wat er over gaat blijven.

Ik zie hem nog staan op het Malieveld. Samen met Roemer, Asscher en Krol. Het eigen risico word afgeschaft zei hij.
Nou...

Hij had ook graag samen gewerkt met Roemer en ascher maar als er geen links front is, is zoiets onmogelijk. Als 3 tegen zijn en 1 voor is het jammer maar helaas

purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Stemmen 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 10:10

Afbeelding
Het was een motie

MissBambi

Berichten: 4279
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Stemmen 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 10:15

Waar kan ik die info terug vinden over het eigen risico en de km belasting?

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 10:16

Winged schreef:
Laat ik hem even omhoog schoppen.

Het kilometerrijden lijkt er door te zijn -O- Baal echt zo gigantisch. Hopelijk gaat dan de wegenbelasting ofzo er af... Stel grapjassen.


"In Den Haag hebben milieucommissies van politieke partijen afspraken gemaakt over milieudoelen. Behalve de milieucommissies van de onderhandelende partijen VVD, CDA, D66 en GroenLinks willen ook vertegenwoordigers van PvdA en ChristenUnie dat er een variabele wegenbelasting komt, dat alle kolencentrales dichtgaan en dat de gaswinning in Groningen minimaal wordt.

Volgens de commissies kunnen de voorstellen zo worden meegenomen in de formatiebesprekingen. "Ze zijn bedoeld als input voor het regeerakkoord 2017-2021", zeggen ze. Betrokkenen bij de formatie vinden de plannen een belangrijk signaal, maar benadrukken dat de voorstellen geen formele status hebben. "

Shadow0

Berichten: 43501
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 10:17

Pabie schreef:
dat is nou eenmaal een onderdeel van formeren andere partijen zullen ook iets moetenopgeven.


Het treurige hiervan is dat er niet eens echt iets opgegeven wordt als het eigen risico wordt afgeschaft. Het is geen ingrijpende verandering, het haalt alleen een deel van de kostenstapeling weg bij mensen met chronische ziekten, en het haalt een boel willekeur weg.

... dat je daar tegen kunt zijn zal ik nooit helemaal begrijpen denk ik.

Pabie
Berichten: 772
Geregistreerd: 08-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 10:23

purny schreef:
[ [url=m/FE90A7.jpg]Afbeelding[/url] ]
Het was een motie
Oh wacht

Nee dat is gewoon rotstreek van de mensen die niet in overleg zijn om stemmen bij gl weg te plukken

De ongeschreven regel is dat als je formeert je niet stemt. Dus ze konden niet mee in stemmen geloof ik