Forum voor Democratie

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Forum voor Democratie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-17 00:21

Hoihoi,

ik ben totaal niet thuis in politiek, ik stem wel braaf, maar verder als een online "op wie moet ik stemmen" test kom ik niet. En als je dan uiteindelijk bij een Mark Rutte uit komt en een paar jaar later terug kijkt op de keuze die je destijds gemaakt hebt is het alleen maar deprimerend.

Uiteindelijk komt het er op neer dat ik het allemaal niet meer volg, met het gevolg dat ik het ook daadwerkelijk niet meer volg :?.
Maar om maar even woord bij daad te voegen en mijn goede voornemens te laten gelden: Ja, ik ben er eens een beetje in gedoken.
Nou neig ik naar rechts, maar Wilders vind ik overdreven, al zou hij niet misstaan in samenwerking met een partij die wat meer naar het midden nijgt.
Met als resultaat dat ik uiteindelijk uit kom bij het FVD.

Nou zou ik, ik niet zijn als het me niet zou opvallen dat het wel erg mooi klinkt allemaal. Ze dragen goede punten aan met wat ze allemaal willen veranderen. Maar de hamvraag is natuurlijk: Is dit wel te realiseren?
We zitten vast aan wetten en regels, niet alleen binnen ons land, maar ook die van de EU. Ennnn, daar zit voor mij het probleem, omdat ik zo lang de politiek de rug toe gekeerd heb, zie ik het gehele plaatje niet meer en ik denk samen met mij vele anderen.

Het doel van dit topic is dan ook het bespreken van de mogelijkheden uit het oogpunt van de FVD in vergelijking met andere partijen en vanuit het perspectief van het politieke systeem in NL en de EU mbt. de FVD.

Meningen zijn dan ook vrij om geuit te worden, maar hou het netjes en hou het bij het onderwerp.
Thanks!

Gaby
Berichten: 3390
Geregistreerd: 30-06-01

Re: Forum voor Democratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 00:58

Zou je een link naar de standpunten van de FVD kunnen posten? Of het een en ander toelichten in een post? Dat kan de discussie wat op gang helpen.

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Forum voor Democratie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-17 02:48


Foaly

Berichten: 4835
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Forum voor Democratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 15:08

Ik krijg altijd een beetje jeuk van partijen die roepen dat zij echt de allerenigste zijn die 'ons land' kunnen behoeden voor het kwaad... Mijn stem zou het dus niet zijn :n

Nikass

Berichten: 16681
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 15:28

Foaly schreef:
Ik krijg altijd een beetje jeuk van partijen die roepen dat zij echt de allerenigste zijn die 'ons land' kunnen behoeden voor het kwaad... Mijn stem zou het dus niet zijn :n


Precies :j
En het eerste wat ik lees is dat ze allerlei bestuurlijke veranderingen willen > hiervoor bestaat een partij die daar al heel lang voorstander van is en daar al heel lang goede ideeën over heeft: D66

En ik denk dat je heel erg moet uitkijken met allerlei bindende referenda. Het volk laten beslissen over zaken waar ze geen verstand van hebben is niet altijd handig.
Dit is niet denigrerend bedoeld, zo heb ik er zelf voor gekozen niet te gaan stemmen over de Oekraïne omdat ik er geen bal van snapte.

"Gewone" verkiezingen stem ik altijd. Ik ben alleen een stuk linkser dan jou ts. Dat je Wilders überhaupt een optie vindt... heb je die al eens een oplossing horen aandragen dan? Waar dan ook voor?

De FVD wil strengere straffen > sorry als men nu nog niet weet dat dat geen zoden aan de dijk zet en alleen maar heel veel geld kost :roll: :roll:
Dat de politie op straat beter betaalt moet worden ben ik voor.
De pakkans vergroten ook, maar ik zou wel graag willen weten hoe de FVD dit wil gaan betalen? Nederland probeert nl steeds meer eenvoudige zaken door het OM af te laten doen en niet voor de rechter te brengen omdat dit niet te betalen is en veel te veel tijd kost.
En dan het aanpakken van draaideur criminelen? Leven ze onder een steen ofzo? Hebben ze nog nooit gehoord van ISD en TOP600?

En vluchtelingen krijgen de eerste tien jaar niet dezelfde rechten als Nederlanders... ik hou niet van rechtsongelijkheid.
Bah niet mijn partij.

Ik heb nog niet alles gelezen maar vooralsnog niets over het milieu tegen gekomen. Staat blijkbaar niet erg hoog op het prioriteiten lijstje.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 08-01-17 15:47, in het totaal 2 keer bewerkt

Foaly

Berichten: 4835
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 15:44

Nikass schreef:
En ik denk dat je heel erg moet uitkijken met allerlei bindende referenda. Het volk laten beslissen over zaken waar ze geen verstand van hebben is niet altijd handig.
Dit is niet denigrerend bedoeld, zo heb ik er zelf voor gekozen niet te gaan stemmen over de Oekraïne omdat ik er geen bal van snapte.


A-men _/-\o_ Dat vind ik nou zo leuk aan ons democratische systeem: er zijn een heleboel zaken waar de gewone burger de ballen verstand van heeft (een complex internationaal handelsverdrag of het lidmaatschap van de EU, om maar wat te noemen), dus kiezen we een aantal mensen en zeggen we 'Okee, nu is het jullie werk om je daarin te verdiepen, alle ins en outs te bestuderen en vervolgens een knoop door te hakken. Succes ermee!'

Bindende referenda, dan krijg je dus dit:


Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Foaly op 08-01-17 15:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikass

Berichten: 16681
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 15:49

Whahahaaaa _O-

piezze

Berichten: 3519
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 15:53

Persoonlijk krijg ik jeuk van Arjen Lubach. Leuke schoolmeester voor een kleuterschooltje maar mij spreekt het niet aan. De partij van Baudet? Niet erg realistisch, ik geloof er ook niet in. Wat is er eigenlijk zo vreselijk mis met de huidige regering? We hebben het allemaal nog bar goed in vergelijking met 90% van de rest van de wereld. Natuurlijk blijven er punten van onvrede. Maar heeft politici zijn ook maar mensen en moeten dealen met situaties waar je soms weinig aan kan veranderen. Veranderingen gaan altijd langzaam en ook nieuwe kleine partijen zullen daarmee te maken krijgen.

xniieeenke

Berichten: 4605
Geregistreerd: 22-03-15
Woonplaats: Drenthe

Re: Forum voor Democratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 15:55

Arjen Lubach maakt er grappen over, het is je humor of het is niet je humor, maar hij vertelt geen onzin, dat niet.

Nikass

Berichten: 16681
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 15:56

piezze schreef:
Wat is er eigenlijk zo vreselijk mis met de huidige regering? We hebben het allemaal nog bar goed in vergelijking met 90% van de rest van de wereld. Natuurlijk blijven er punten van onvrede. Maar heeft politici zijn ook maar mensen en moeten dealen met situaties waar je soms weinig aan kan veranderen. Veranderingen gaan altijd langzaam en ook nieuwe kleine partijen zullen daarmee te maken krijgen.


Hier ben ik het geloof ik wel mee eens. Natuurlijk zijn er wetten/standpunten waar ik het niet mee eens ben en dingen die ik veranderd zou willen zien, maar zo dramatisch als de FVD het schetst zie ik het niet.

Electra63

Berichten: 17838
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 16:34

Ik ben sowieso niet voor de versnippering en al die kleine partijen (vaak voortkomend uit gevestigde partijen). Van mij mag de kiesdrempel omhoog en ik ben zeker niet voor referenda, waar het merendeel van de burgers de gevolgen niet van kan overzien.
Ik vind ons huidige kiesstelsel prima, alleen de kiesdrempel omhoog.

Shadow0

Berichten: 43500
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Forum voor Democratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 16:53

Ik vind de mogelijkheid tot versnippering juist wel belangrijk. Het is een beetje een zootje, maar een hogere kiesdrempel geeft alleen maar minder mogelijkheden om wat te veranderen, meer eenvormigheid. En een groot deel van de politieke chaos komt niet door versplintering maar doordat de grote partijen hun draagvlak verliezen. Dat is vooral henzelf aan te rekenen - kunstmatige methoden om dat te beperken (door ze kunstmatig groot te houden ten koste van de kiezers die anders stemmen) vind ik zeker geen oplossing.

De enige die er volgens mij werkelijk rekening mee zou moeten houden is de kiezer. Want die versplintering zegt wel iets, over de stabiliteit van partijen, de motivatie van de leden die zich afsplitsen, etc. Bij een aantal splinters spat het ego er vanaf, en is het duidelijk dat daar de samenwerking niet zit. Die mogen wat mij betreft prima meedoen aan de verkiezen... ik snap alleen niet waarom iemand er op zou stemmen.

Maar dat moet wat mij betreft niet via een aanpassing van de regels te gebeuren, want hoe dat ook wordt uitgevoerd, het ondermijnt eigenlijk onvermijdelijk de keuzemogelijkheden en dus de representativiteit.

Ik denk dat we onze verantwoordelijkheid als kiezer wat serieuzer moeten nemen: we krijgen uiteindelijk in grote lijnen waar we voor stemmen.

Electra63

Berichten: 17838
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 17:04

Maar hoe wil je straks een regering vormen? En hoe krijg je wetten door de 1e en 2e Kamer? Door iedere keer dan een nieuwe/andere meerderheid te vormen? Op zich ben ik daar wel voorstander van, als iedere partij het algemeen belang van Nederland voor ogen heeft. Maar als men voor of juist tegen gaat stemmen als protest, dan schiet je er niets mee.op. Daarbij kost het allemaal nogal wat. Verder zou ik ook graag transparantie zien hoe en door wie politieke partijen gefinancierd worden.

Ik geloof ook niet (meer) in de verantwoordelijkheid van de kiezer. Die stemmen vooral uit onvrede en wijzen graag naar anderen.

Shadow0

Berichten: 43500
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Forum voor Democratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 17:28

Een regering hoeft alleen maar het mandaat te hebben van de Kamer, de manier waarop wij dat nu invullen met een meerderheidscoalitie is niet de enige manier.

En verder: ja, door iedere keer een meerderheid te vormen. Bij voorkeur op inhoud en overleg en het echt uitwisselen van argumenten. Als we denken dat bepaalde partijen hun zetel(s) gaan gebruiken voor spelletjes en obstructie, moeten we misschien vooral die partijen geen zetels geven. Maar als ze wel zetels hebben, dan moeten ze meedoen met het zo goed mogelijk besturen van het land - en spreek ze daar alle 150 vooral stuk voor stuk op aan. Niet stemmen voor het spel, maar om de inhoud.

En als je niet meer gelooft in de verantwoordelijkheid van de kiezer, dan geef je in feite de democratie op. Dan hoeven we helemaal niet meer te stemmen? Ik deel je argwaan richting de motieven van veel kiezers hoor, maar ik vind dat we iedereen moeten blijven aanspreken op hun verantwoordelijkheid daarin. Geen democratie of minder democratie vind ik gewoon echt geen oplossing.
Het verzinnen van extra regels om vooral bepaalde stemmen buiten de Kamer te houden vind ik een niet helemaal faire manier van de discussie ontwijken.

Anoniem

Re: Forum voor Democratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 17:37

Ik zou persoonlijk nooit op FvD stemmen, alleen al door de uitspraken die Thierry Baudet een tijd geleden heeft gedaan over Julien Blanc ('versiercoach', vindt dat je vrouwen als prooi moet behandelen en dat het ok is als ze tegenstribbelen, dat zou betekenen dat ze het extra graag gaan willen). Thierry Baudet ging mee in die gedachtegang en dat vind ik angstaanjagend.

Electra63

Berichten: 17838
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 17:57

Shadow0 schreef:
Een regering hoeft alleen maar het mandaat te hebben van de Kamer, de manier waarop wij dat nu invullen met een meerderheidscoalitie is niet de enige manier.

En verder: ja, door iedere keer een meerderheid te vormen. Bij voorkeur op inhoud en overleg en het echt uitwisselen van argumenten. Als we denken dat bepaalde partijen hun zetel(s) gaan gebruiken voor spelletjes en obstructie, moeten we misschien vooral die partijen geen zetels geven. Maar als ze wel zetels hebben, dan moeten ze meedoen met het zo goed mogelijk besturen van het land - en spreek ze daar alle 150 vooral stuk voor stuk op aan. Niet stemmen voor het spel, maar om de inhoud.

En als je niet meer gelooft in de verantwoordelijkheid van de kiezer, dan geef je in feite de democratie op. Dan hoeven we helemaal niet meer te stemmen? Ik deel je argwaan richting de motieven van veel kiezers hoor, maar ik vind dat we iedereen moeten blijven aanspreken op hun verantwoordelijkheid daarin. Geen democratie of minder democratie vind ik gewoon echt geen oplossing.
Het verzinnen van extra regels om vooral bepaalde stemmen buiten de Kamer te houden vind ik een niet helemaal faire manier van de discussie ontwijken.


Als je een paar uur rond kijkt op social media, dan geloof ik inderdaad niet meer in de verantwoordelijkheid van de kiezer. Eigenlijk hoop ik, dat veel van die internethelden niet gaan stemmen. Maar dan is er weer sprake van een lage opkomst.
Neem zo'n partij die laatst is opgericht voor niet-stemmers :D. Ze gaan niet in de Kamer zitten, ze gaan niet deelnemen aan een regering..... Maar wat gaan ze dan wel doen? Ik vind het belachelijk.

Sanned

Berichten: 1491
Geregistreerd: 20-11-11
Woonplaats: Utrecht

Re: Forum voor Democratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 18:19

Mijn partij is het ook niet, maar even over je vraag of hun doelen wel te realiseren zijn. Er staan een aantal punten in het programma waarvoor een grondwetswijziging nodig zou zijn. Bijvoorbeeld een door het volk verkozen minister-president. Hiervoor moet eerst, zoals bij een normale wet, de tweede kamer instemmen. Daarna de eerste kamer. Daarna wordt het kabinet ontbonden en komen er nieuwe verkiezingen. Vervolgens moet 2/3 van de nieuwe tweede kamer akkoord gaan met het wetsvoorstel zoals het op dat moment is, ze mogen er niets meer aan wijzigen. De kans dat een grondwetswijziging er door komt is dus echt heel klein. Bovendien heb je dan dus nieuwe verkiezingen nodig en een kans dat de regerende partij daarna niet meer de grootste zal zijn.

Daarnaast hebben ze een aantal punten waar ze de uitgaven flink willen verhogen (bijvoorbeeld het defensiebudget bijna verdubbelen). Ook noemen ze een aantal zaken waarvan je zeker kan zijn dat ze veel geld zullen kosten. Het is mij niet duidelijk waar ze dan op gaan bezuinigen om dat geld vrij te maken.

Nog een grappige vond ik: het waarborgen van de privacy op het internet en tegelijkertijd het drastisch verminderen van de regulering. Lijkt mij niet mogelijk. Als je als overheid de privacy van mensen wil waarborgen zal je dat op de een of andere manier moeten reguleren...

Kort gezegd, nee, (een aantal van) hun plannen lijken mij niet te realiseren.

Janneke2

Berichten: 22741
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 19:17

Xyris schreef:
Hoihoi,

ik ben totaal niet thuis in politiek, ik stem wel braaf, maar verder als een online "op wie moet ik stemmen" test kom ik niet. En als je dan uiteindelijk bij een Mark Rutte uit komt en een paar jaar later terug kijkt op de keuze die je destijds gemaakt hebt is het alleen maar deprimerend.

Uiteindelijk komt het er op neer dat ik het allemaal niet meer volg, met het gevolg dat ik het ook daadwerkelijk niet meer volg :?.
Maar om maar even woord bij daad te voegen en mijn goede voornemens te laten gelden: Ja, ik ben er eens een beetje in gedoken.
Nou neig ik naar rechts, maar Wilders vind ik overdreven, al zou hij niet misstaan in samenwerking met een partij die wat meer naar het midden nijgt.
Met als resultaat dat ik uiteindelijk uit kom bij het FVD.


Hoi Xyris,
eerst maar eens een off topic vraag: ooit zei jouw stemwijzer 'Rutte', maar je bent niet erg blij met dit kabinet, begrijp ik. Waar word jij niet blij van....?

En ik vind het jammer 'dat je het niet volgt'. Wat volgens mij voor een x aantal mensen geldt: velen hebben weinig benul van hoe de democratie werkt.

Maar goed, on topic: de FVD.
Citaat:
Nou zou ik, ik niet zijn als het me niet zou opvallen dat het wel erg mooi klinkt allemaal. Ze dragen goede punten aan met wat ze allemaal willen veranderen. Maar de hamvraag is natuurlijk: Is dit wel te realiseren?
We zitten vast aan wetten en regels, niet alleen binnen ons land, maar ook die van de EU.

Het doel van dit topic is dan ook het bespreken van de mogelijkheden uit het oogpunt van de FVD in vergelijking met andere partijen en vanuit het perspectief van het politieke systeem in NL en de EU mbt. de FVD.

Meningen zijn dan ook vrij om geuit te worden, maar hou het netjes en hou het bij het onderwerp.
Thanks!


;) ...als ik flauw ben zeg ik "we zitten niet vast aan wetten en regels, we hebben dat met elkaar zo afgesproken, ook om onszelf te beschermen tegen de 'waan van de dag'".

Maar ik heb de link aangeklikt: regel 1 daar kan ik mee uit de voeten : we staan aan de rand van serie crises.
(Volgens mij is het niet zo onstreden, dat de woestijnen oprukken, dat dat hongersnood en oorlog veroorzaakt, de wereld destabiliseert en dat we met schaamrood op de kaken horen hoeveel mensen er nu weer zijn verdronken in hun poging te vluchten voor honger en geweld.)

En nee, dat ligt niet aan de euro, maar aan de industriële revolutie.

En om met de oudejaarsconfrence van Claudia de Breij te spreken : het is toch handiger als iemand eerst zegt "ik ben politicus, dit wil ik, stem op mij als je dat ook wil" -
ipv: "stem op mij, ik heussies waar doen wat jij zegt"....

Shadow0

Berichten: 43500
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 19:23

Electra63 schreef:
Neem zo'n partij die laatst is opgericht voor niet-stemmers :D. Ze gaan niet in de Kamer zitten, ze gaan niet deelnemen aan een regering..... Maar wat gaan ze dan wel doen? Ik vind het belachelijk.


Het is ook belachelijk, beslist. Maar wat levert niet-democratie, of minder democratie op? Op dit moment zie ik schadelijke dingen genoeg in de grote partijen. Ik geloof niet dat het gebruiken van regels als lapmiddel zonder echt de discussie aan te gaan over wat democratie is, hoe we willen dat het werkt, hoe we ermee om moeten gaan een goede oplossing is.

Sanned schreef:
[...] De kans dat een grondwetswijziging er door komt is dus echt heel klein. Bovendien heb je dan dus nieuwe verkiezingen nodig en een kans dat de regerende partij daarna niet meer de grootste zal zijn.


Toch is het wel iets om voorzichtig mee te zijn. Er zijn het afgelopen jaar best een aantal dingen gebeurd waarvan de kans 'echt heel klein' zou zijn. En veel mensen stemden zoals ze deden, deels omdat ze ervan overtuigd zijn dat de slechte dingen toch niet zullen gebeuren. Wat ook weer opmerkelijk is, omdat ze de politiek volstrekt niet vertrouwen.

Maar onderschat het niet: als de balans eenmaal weg is, kan het soms snel gaan.

tamary

Berichten: 29173
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Forum voor Democratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 19:46

1e voorwaarde voor een goed functionerende democratie is goed onderwijs. Ik heb mijn twijfels of er nog aan die voorwaarde voldaan kan worden.

Het hele verhaal van : "dat is te complex voor jullie om te begrijpen", zorgt er bij mij voor dat de alarmbellen af gaan. Als je het niet kan uitleggen, dan is er iets mis met de constructie of de waarheid is onacceptabel voor je kiezers. Bij mij geeft dat vraagtekens over hoe democratisch onze volksvertegenwoordigers dan zijn.

Marjo

Berichten: 37214
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: Forum voor Democratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 19:50

Het eerste wat ik mij altijd afvraag bij dit soort partijen: Is democratie wel zo'n goed idee? Kan dat überhaupt werken?

Ik bedoel, in een democratie bepaalt het volk... Maar, niemand wordt uitgesloten dus bepalen ook de mensen die geen kennis van zaken hebben stemmen ook mee.
Ik denk dat een democratie pas echt zal werken als mensen research doen voordat ze naar de stembus gaan zodat ze weten waar ze voor stemmen...

Dat vind ik het moeilijke van een democratie. Iedereen heeft een stem, maar is iedereen wel in staat om een stem te hebben?

Janneke2

Berichten: 22741
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 20:03

Marjoow schreef:
Het eerste wat ik mij altijd afvraag bij dit soort partijen: Is democratie wel zo'n goed idee? Kan dat überhaupt werken?

Ik bedoel, in een democratie bepaalt het volk... Maar, niemand wordt uitgesloten dus bepalen ook de mensen die geen kennis van zaken hebben stemmen ook mee.
Ik denk dat een democratie pas echt zal werken als mensen research doen voordat ze naar de stembus gaan zodat ze weten waar ze voor stemmen...

Dat vind ik het moeilijke van een democratie. Iedereen heeft een stem, maar is iedereen wel in staat om een stem te hebben?

Tja, sinds 1916 kent Nederland algemeen kiesrecht.
Winston Churchill zei al, 'dat dat geen systeem voor bange mensen is'.

....en Wim Kan had het grapje:
"Nederland is een democratie -elke dag lees ik stomverbaasd in de krant wat ik nou weer wil..."

piezze

Berichten: 3519
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 20:13

Marjoow schreef:
Het eerste wat ik mij altijd afvraag bij dit soort partijen: Is democratie wel zo'n goed idee? Kan dat überhaupt werken?

Ik bedoel, in een democratie bepaalt het volk... Maar, niemand wordt uitgesloten dus bepalen ook de mensen die geen kennis van zaken hebben stemmen ook mee.
Ik denk dat een democratie pas echt zal werken als mensen research doen voordat ze naar de stembus gaan zodat ze weten waar ze voor stemmen...

Dat vind ik het moeilijke van een democratie. Iedereen heeft een stem, maar is iedereen wel in staat om een stem te hebben?


Dit vind ik een ontzettend leuke stelling. Wij ben jij (of ik) om te bepalen dat iemand wel of niet in staat is on een mening te hebben? Het gaat hier al jaren prima er worden geen mensen gemarteld, de overheid is ontzettend sociaal dus dan is toch "bewezen" dat het volk in staat is het stemrecht goed te gebruiken? Ik vind het persoonlijk doodeng om dingen in onze democratie te veranderen. Kijk naar Turkije. Dat was eerst ook democratisch en kijk wat 1 persoon kan doen. Nu lijkt het niet meer zo democratisch. Nee van mij mogen ze het systeem zo houden zoals het is.

De kracht van de massa is juist dat er percentages gekken, dommerikken, slimmerikken, dwarsliggers, niet stemmers etc. zijn en samen dat er een leuke husselmix uitkomt aan stemmen. En dat daar allerlei compromissen uitkomen waardoor er nooit 1 clubje de absolute macht heb waardoor er juist geen hele grote griezelige wijzigingen komen. En waardoor iedereen na de verkiezingen redelijk tevreden kan zijn. Prima toch? Hoe moet het zijn om maar te kunnen kiezen uit 2 dingen ofzo. Lijkt mij juist benauwend.

Marjo

Berichten: 37214
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 20:21

piezze schreef:
Marjoow schreef:
Het eerste wat ik mij altijd afvraag bij dit soort partijen: Is democratie wel zo'n goed idee? Kan dat überhaupt werken?

Ik bedoel, in een democratie bepaalt het volk... Maar, niemand wordt uitgesloten dus bepalen ook de mensen die geen kennis van zaken hebben stemmen ook mee.
Ik denk dat een democratie pas echt zal werken als mensen research doen voordat ze naar de stembus gaan zodat ze weten waar ze voor stemmen...

Dat vind ik het moeilijke van een democratie. Iedereen heeft een stem, maar is iedereen wel in staat om een stem te hebben?


Dit vind ik een ontzettend leuke stelling. Wij ben jij (of ik) om te bepalen dat iemand wel of niet in staat is on een mening te hebben? Het gaat hier al jaren prima er worden geen mensen gemarteld, de overheid is ontzettend sociaal dus dan is toch "bewezen" dat het volk in staat is het stemrecht goed te gebruiken? Ik vind het persoonlijk doodeng om dingen in onze democratie te veranderen. Kijk naar Turkije. Dat was eerst ook democratisch en kijk wat 1 persoon kan doen. Nu lijkt het niet meer zo democratisch. Nee van mij mogen ze het systeem zo houden zoals het is.


Je bent het toch hopelijk met me eens dat er in een land als Nederland genoeg mensen zijn die ofwel geen zin hebben ofwel gewoon niet kúnnen informeren in de materie waar ze over stemmen. Neem het referendum laatst... Hoeveel procent van de mensen die hebben gestemd, wisten daadwerkelijk waar ze voor stemden?

Shadow0

Berichten: 43500
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 20:24

Marjoow, maar wat zou het alternatief zijn? Wie bepaalt welke research je moet doen voor je naar de stembus gaat? Dat gaat bijna zeker misbruikt worden om stemmen op inhoudelijke gronden uit de politiek te weren.

(En verder zegt kennis niet zoveel. Ik zie veel mensen met op zich aardig wat intelligentie toch de afschuwelijkste dingen zeggen, zonder zich druk te maken om de gevolgen. En aan de andere kant heb ik ooit een boeiende politieke discussie gehad met een van onze ruiters, die zelfs na weken oefenen nog niet zomaar 'bij F van hand veranderen' kon uitvoeren.)