Gebrek aan kennis

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 18:14

Misschien eens een slimme robot fabrieken en dit soort zaken aan m voorleggen.
Krijg nu ik dit schrijf "Data" uitspraken te horen in mijn geheugen.

SuperSuup

Berichten: 1951
Geregistreerd: 29-12-04
Woonplaats: oud-beijerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 18:17

Ik denk inderdaad ook een stukje interesse, als je het leuk vindt blijft het ook beter hangen. Met de Nederlandse geschiedenis heb ik ook niet veel. Maar daarintegen kan ik wel door blijven praten over de Tudor periode en de regeringsperiode van King Henry VIII en al zijn vrouwen etc. Dat vind ik heel erg interessant.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 18:18

geschiedenis herhaalt ook niet letterlijk naarppc..

maar bepaalde wegen worden keer op keer bewandeld met dezelfde uitkomst.. dat wordt ermee bedoelt..

alfavakken worden niet zozeer verdrongen door betavakken, want dat kun je ook andersom stellen.. als je een alfa keuze maakt, worden de betavakken verdrongen..

zelfs in de tijd dat je gewoon alles moest weten (ver grijs verleden) onthield men al weinig en past men het geleerde later niet meer toe.

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Re: Gebrek aan kennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 18:21

Wij deden trouwens geschiedenis proefwerken met het boek erbij. Mijn school vond het namelijk niet belangrijk of je jaartallen wist. Wat belangrijk was? Verbanden begrijpen. Dat kun je niet uit je boek plukken :)

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-16 18:21

SuperSuup schreef:
Ik denk inderdaad ook een stukje interesse, als je het leuk vindt blijft het ook beter hangen. Met de Nederlandse geschiedenis heb ik ook niet veel. Maar daarintegen kan ik wel door blijven praten over de Tudor periode en de regeringsperiode van King Henry VIII en al zijn vrouwen etc. Dat vind ik heel erg interessant.

Sorry, ff offtopic:
https://youtu.be/3EGzHsye71c
Ik had een docent die een hekel had aan filmpjes, maar zelfs hij moest hier om lachen :')

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 18:25

eclair98 schreef:
SuperSuup schreef:
Ik denk inderdaad ook een stukje interesse, als je het leuk vindt blijft het ook beter hangen. Met de Nederlandse geschiedenis heb ik ook niet veel. Maar daarintegen kan ik wel door blijven praten over de Tudor periode en de regeringsperiode van King Henry VIII en al zijn vrouwen etc. Dat vind ik heel erg interessant.

Sorry, ff offtopic:
https://youtu.be/3EGzHsye71c
Ik had een docent die een hekel had aan filmpjes, maar zelfs hij moest hier om lachen :')



ik vond zelf 'welkom in de ijzeren eeuw' een geniale serie.
en ik heb veel geschiedenis opgepikt uit programma's als QI..

giet het in humor en ik onthoud alles

WithinYuuri
Berichten: 964
Geregistreerd: 02-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 18:27

@Peperkroket Ik snap je punt, toch denk ik dat objectieve informatie niet bestaat. Iedereen heeft een bepaald referentiekader meegekregen waarvan hij niet los kan komen. Hier moet je ook niet van loskomen als je het hebt over bijvoorbeeld ethische kwesties. Je referentiekader bepaalt waar je staat, je hebt dus altijd een 'standpunt' en bent dus altijd in meer of mindere mate subjectief. Ook voor constateringen als 'het regent' is een referentiekader nodig, waarin onder andere is afgesproken wat 'regenen' inhoudt. :)

WithinYuuri
Berichten: 964
Geregistreerd: 02-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 18:29

elenaMM77 schreef:
geschiedenis herhaalt ook niet letterlijk naarppc..

maar bepaalde wegen worden keer op keer bewandeld met dezelfde uitkomst.. dat wordt ermee bedoelt..

alfavakken worden niet zozeer verdrongen door betavakken, want dat kun je ook andersom stellen.. als je een alfa keuze maakt, worden de betavakken verdrongen..

zelfs in de tijd dat je gewoon alles moest weten (ver grijs verleden) onthield men al weinig en past men het geleerde later niet meer toe.


Jij zegt precies wat ik zei :D

Alfavakken worden inderdaad niet verdrongen als je ze kiest, maar bètavakken worden toch steeds meer gepromoot door scholen dan alfavakken.

Peperkroket

Berichten: 6040
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 18:43

naarppc schreef:
@Peperkroket Ik snap je punt, toch denk ik dat objectieve informatie niet bestaat. Iedereen heeft een bepaald referentiekader meegekregen waarvan hij niet los kan komen. Hier moet je ook niet van loskomen als je het hebt over bijvoorbeeld ethische kwesties. Je referentiekader bepaalt waar je staat, je hebt dus altijd een 'standpunt' en bent dus altijd in meer of mindere mate subjectief. Ook voor constateringen als 'het regent' is een referentiekader nodig, waarin onder andere is afgesproken wat 'regenen' inhoudt. :)


Haha ja dat is dus precies wat ik bedoel met dat het 'diep' gaat :'); ik begrijp dit wel, maar voor geschiedenis op de middelbare school gaat het misschien wat ver om dit uit te leggen, daarom denk ik niet dat het erg is om uit te gaan van enkele universele afspraken en die dan 'objectief' te noemen. Je kunt wellicht wel hier discussies over voeren en de leerlingen in ieder geval bewust maken van het feit dat ieder verhaal meerdere kanten kent.

Faline

Berichten: 7803
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 18:43

In grote lijnen weet ik wel het een en ander van de geschiedenis, maar exacte details zijn niet echt blijven hangen.
Ik vind het juist weer veel zorgwekkender dat een beetje abn schrijven vaak al teveel moeite lijkt te zijn.

Peperkroket

Berichten: 6040
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 18:45

Faline schreef:
In grote lijnen weet ik wel het een en ander van de geschiedenis, maar exacte details zijn niet echt blijven hangen.
Ik vind het juist weer veel zorgwekkender dat een beetje abn schrijven vaak al teveel moeite lijkt te zijn.


En zo heeft iedereen zijn of haar eigen referentiekader. Ik vond jaartallen eerst altijd heel belangrijk, evenals correct Nederlands schrijven. Nog steeds waardeer ik het heel erg als mensen moeite nemen om grammaticaal correct te schrijven en spreken, maar ik ben ook steeds meer bewust geworden van het feit dat dit voor sommige mensen veel minder relevant is, net als kennis van de geschiedenis.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 18:53

Peperkroket schreef:
Faline schreef:
In grote lijnen weet ik wel het een en ander van de geschiedenis, maar exacte details zijn niet echt blijven hangen.
Ik vind het juist weer veel zorgwekkender dat een beetje abn schrijven vaak al teveel moeite lijkt te zijn.


En zo heeft iedereen zijn of haar eigen referentiekader. Ik vond jaartallen eerst altijd heel belangrijk, evenals correct Nederlands schrijven. Nog steeds waardeer ik het heel erg als mensen moeite nemen om grammaticaal correct te schrijven en spreken, maar ik ben ook steeds meer bewust geworden van het feit dat dit voor sommige mensen veel minder relevant is, net als kennis van de geschiedenis.



ik vind feitenkennis minder belangrijk dan correct schrijven.. korekt sgreivu is nodig om bugreipuluk tuh kunnu kommuzeren, want moet ju zien hoeveel moejtu en enersjie hut kost om dit tu lese.

ik zag toevallig gisteren een stukje van Harrie Jekkers..

pers bowl on on the airport.

maak daar maar eens brood van. de tip is.. diegene die dit schreef had de woorden zelfs opgezocht in het woordenboek, dus wat hij schrijft is wel goed gespeld :')

Peperkroket

Berichten: 6040
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Gebrek aan kennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 18:57

Hahah ja uiteraard, maar er bestaat ook nog iets tussen wat jij hierboven demonstreert en foutloos Nederlands schrijven. Voor begrijpelijk communiceren hoef je geen foutloos Nederlands te kunnen. Maar goed, wellicht is dit een discussie voor in een ander topic.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 19:15

Peperkroket schreef:
Hahah ja uiteraard, maar er bestaat ook nog iets tussen wat jij hierboven demonstreert en foutloos Nederlands schrijven. Voor begrijpelijk communiceren hoef je geen foutloos Nederlands te kunnen. Maar goed, wellicht is dit een discussie voor in een ander topic.



door foutloos Nederlands te accepteren, ontstaat taalverloedering, nog sneller als dat het al doet..
Waarom denk je dat ABN is ingesteld, juist zodat mensen elkaar zouden begrijpen.. als streekfouten, of cultuurfouten er zomaar in toegelaten worden, dan begrijp je over 30 jaar geen jota meer van wat iemand aan de andere kant van het land schrijft.. immers, dan ga je spreektaal schrijven op den duur.

WithinYuuri
Berichten: 964
Geregistreerd: 02-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 19:23

Peperkroket schreef:
naarppc schreef:
@Peperkroket Ik snap je punt, toch denk ik dat objectieve informatie niet bestaat. Iedereen heeft een bepaald referentiekader meegekregen waarvan hij niet los kan komen. Hier moet je ook niet van loskomen als je het hebt over bijvoorbeeld ethische kwesties. Je referentiekader bepaalt waar je staat, je hebt dus altijd een 'standpunt' en bent dus altijd in meer of mindere mate subjectief. Ook voor constateringen als 'het regent' is een referentiekader nodig, waarin onder andere is afgesproken wat 'regenen' inhoudt. :)


Haha ja dat is dus precies wat ik bedoel met dat het 'diep' gaat :'); ik begrijp dit wel, maar voor geschiedenis op de middelbare school gaat het misschien wat ver om dit uit te leggen, daarom denk ik niet dat het erg is om uit te gaan van enkele universele afspraken en die dan 'objectief' te noemen. Je kunt wellicht wel hier discussies over voeren en de leerlingen in ieder geval bewust maken van het feit dat ieder verhaal meerdere kanten kent.


Ja, dat is waar en ik snap dat heel veel leerlingen dit niet zouden waarderen ;) Des te blijer ben ik daarom dat filosofie op veel scholen als vak aangeboden wordt :)

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 19:28

Morganlefay schreef:
Bonrepas wie o wie? Iets met Napoleon, overigens aan wie hebben we achternamen te danken.

....was dat niet de 'echte' plek waar Wilhelmina van Preusen is gearresteerd (ipv Goejanverwellesluis)?

Flowery

Berichten: 2443
Geregistreerd: 31-07-12
Woonplaats: HHW

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 19:38

Bij mij is het pure desinteresse :+ Ik was een beta-kind op school en stond op de basisschool al een 5 voor geschiedenis. Ik heb het na 3 havo ook meteen laten vallen _O-

Het enige wat mij aardig bij is gebleven is WOII, ik vond biologie en wiskundige puzzeltjes veel leuker. Over Darwin kan ik trouwens wel weer uren praten, is toch ook een deel van de geschiedenis :Y)

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 19:39

Citaat:
(....) zeker in geschiedenisboeken.. immers het is de perceptie van gebeurtenissen met hier en daar feiten.. feiten die niet in de lijn liggen komen er niet in.. verandering van perceptie zorgt ervoor dat er dus fouten in staan.

Hier wordt het wat mij betreft spannend- "wat noemt wie een feit of een fout- en waarom?"

"Bonifatius bij Dokkum gewelddadig om het leven gebracht in 754".
Da's min of meer neutraal.
De christenen zullen de man in eerste instantie als een held beschrijven die de Roomse kerk kwam promoten.
De Friezen zullen anno wat wij nu het jaar AD 754 noemen gedacht hebben 'dat die barbaar (...ze zullen wel een ander scheldwoord gebruikt hebben...) die Heilige Eiken omhakte zijn verdiende loon kreeg'.

Tja - 'wat is waarheid '?

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 19:48

elenaMM77 schreef:
Morganlefay schreef:
Politionele actie mag je er ook bij zetten weten ze ook niet.


dat vind ik toch een hele andere.. Dat heb ik nooit op de lagere school gehad en in geschiedenis in de onderbouw van de middelbare wordt dat nauwelijks als zodanig aangestipt.. dat is dus nog wel een woord dat je kunt vergeten in de loop der tijd, zeer zeker als je taal ook niet zo sterk is. dan kun je de strekking op het nieuws misschien nog volgen, maar het woord politionele actie wordt als 'te ingewikkeld gewoon verworpen door je hersenen.. Denk dat het hele woord op het VMBO niet eens zal vallen bijvoorbeeld.


....bedenk wel dat het een eufemisme, zo niet een leugen was "wij gaan orde op zaken stellen (als waren wij een politie agent )"
maar er werden soldaten gestuurd, nul politie agenten - het was gewoon een oorlog.

En (ook) die oorlog hebben we verloren, dus er wordt niet over gesproken (en de soldaten konden er van langs krijgen als ze kritiek hadden).

(Niemand praat graag over verloren oorlogen. Naar de letter van de wet hebben wij WOII ook verloren - 10 van de elf provincies capituleerden tijdens het bombardement van Rotterdam. Zeeland een paar dagen later toen Middelburg platgegooid was.)

Peperkroket

Berichten: 6040
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 19:53

Janneke2 schreef:
Citaat:
(....) zeker in geschiedenisboeken.. immers het is de perceptie van gebeurtenissen met hier en daar feiten.. feiten die niet in de lijn liggen komen er niet in.. verandering van perceptie zorgt ervoor dat er dus fouten in staan.

Hier wordt het wat mij betreft spannend- "wat noemt wie een feit of een fout- en waarom?"

"Bonifatius bij Dokkum gewelddadig om het leven gebracht in 754".
Da's min of meer neutraal.
De christenen zullen de man in eerste instantie als een held beschrijven die de Roomse kerk kwam promoten.
De Friezen zullen anno wat wij nu het jaar AD 754 noemen gedacht hebben 'dat die barbaar (...ze zullen wel een ander scheldwoord gebruikt hebben...) die Heilige Eiken omhakte zijn verdiende loon kreeg'.

Tja - 'wat is waarheid '?


Het woord gewelddadig is al niet neutraal, omdat het een anachronisme kan zijn, of aangedikt om Bonifatius in een beter daglicht te stellen. :')

"Bonifatius is in Dokkum overleden" lijkt me dichter bij de utopie van neutraliteit komen :').

Maar inderdaad, je voorbeeld toont aan dat de waarheid niet bestaat, ook niet in de geschiedenis. :j

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Gebrek aan kennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 19:57

Oh, wil je beweren dat Bonifatius niet dmv geweld om het leven is gebracht?

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 19:57

Janneke2 schreef:
Morganlefay schreef:
Bonrepas wie o wie? Iets met Napoleon, overigens aan wie hebben we achternamen te danken.

....was dat niet de 'echte' plek waar Wilhelmina van Preusen is gearresteerd (ipv Goejanverwellesluis)?

En daar heeft Napoleon ook een tijd goed vertoefd. Bon repas
Off topic, wist niet dat mijn officiële naam al zo oud is. :D

Peperkroket

Berichten: 6040
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 20:02

Kuggur schreef:
Oh, wil je beweren dat Bonifatius niet dmv geweld om het leven is gebracht?


Dit wordt lastig uitleggen, ik hoop dat ik het goed kan verwoorden. Wat ik probeer te zeggen is dat hij volgens onze maatstaven inderdaad gewelddadig om het leven is gebracht. Gezien vanuit een andere cultuur of visie is dit wellicht minder het geval. Het is een normatief begrip.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 20:04

....de oude Friezen hadden rond het overlijden van Bonifacius al geschreven wetsteksten.
Wellicht stond daar, (ik weet dat niet precies) gewoon in dat wie zoiets Godlasterlijks, idioots etc zou doen als een Heilige Eik omhakken, ter dood veroordeeld wordt.

Dat het zou gaan over ruwe lui die alleen maar met de knots konden communiceren lijkt me een christelijk vooroordeel.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 20:06

Peperkroket schreef:
Kuggur schreef:
Oh, wil je beweren dat Bonifatius niet dmv geweld om het leven is gebracht?


Dit wordt lastig uitleggen, ik hoop dat ik het goed kan verwoorden. Wat ik probeer te zeggen is dat hij volgens onze maatstaven inderdaad gewelddadig om het leven is gebracht. Gezien vanuit een andere cultuur of visie is dit wellicht minder het geval. Het is een normatief begrip.


ik vind persoonlijk om het leven gebracht + dmv geweld eigenlijk altijd dubbelop.
immers het lichaam stopt niet zomaar met functioneren, zodra je het een handje moet helpen zou je al kunnen zeggen dat het met 'geweld gebeurd'.

Hij is om het leven gebracht is feitelijk voldoende.. hij is daar vermoord.

lol, hij hakte eiken om, was ik even vergeten, das een millieudelict!!! bij deze is hij alsnog misdadiger..

en weer on topic.